Suvestinė redakcija nuo 2014-12-23
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2009, Nr. 70-2855, i. k. 1092310ISAK001V-247
LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL IŠLAIDŲ, PATIRIAMŲ ĮGYVENDINANT EUROPOS TERITORINIO BENDRADARBIAVIMO TIKSLO PROGRAMAS, ATITIKTIES FINANSAVIMO REIKALAVIMAMS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2009 m. birželio 8 d. Nr. 1V-247
Vilnius
Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimo Nr. 1018 „Dėl 2007–2013 metų Europos Sąjungos finansinio laikotarpio Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programų įgyvendinimo Lietuvoje“ (Žin., 2006, Nr. 111-4231; 2008, Nr. 107-4103) 2.1.1.1 punktą,
tvirtinu Išlaidų, patiriamų įgyvendinant Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programas, atitikties finansavimo reikalavimams taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų
ministro 2009 m. birželio 8 d.
įsakymu Nr. 1V-247
IŠLAIDŲ, PATIRIAMŲ ĮGYVENDINANT EUROPOS TERITORINIO BENDRADARBIAVIMO TIKSLO PROGRAMAS, ATITIKTIES FINANSAVIMO REIKALAVIMAMS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Išlaidų, patiriamų įgyvendinant Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programas, atitikties finansavimo reikalavimams taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato reikalavimus dėl Lietuvos partnerio išlaidų, patiriamų įgyvendinant Europos Sąjungos (toliau – ES) Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programos (toliau – programa, programos) projektą (toliau – projektas), tinkamumo finansuoti iš programos lėšų.
2. Taisyklės parengtos atsižvelgiant į 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25) (toliau – Bendrasis reglamentas), 2006 m. liepos 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo ir panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1783/1999 (OL 2006 L 210, p. 1) (toliau – ERPF reglamentas) ir 2006 m. gruodžio 8 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1828/2006, nustatančio Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo, ir Europos Parlamento bei Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo, įgyvendinimo taisykles (OL 2006 L 371, p. 1) (toliau – įgyvendinimo reglamentas), nuostatas.
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Europos Sąjungos finansinė parama (toliau – parama) – Europos regioninės plėtros fondo lėšos, skirtos programoms įgyvendinti.
Išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai – banko sąskaitos išrašai, kasos išlaidų orderiai, mokėjimo pavedimai ar kiti dokumentai, kuriais įrodoma, kad pagal išlaidų pagrindimo dokumentus buvo atliktas mokėjimas.
Išlaidų pagrindimo dokumentai – rangovų, paslaugų teikėjų ar prekių tiekėjų pateiktos sąskaitos, perdavimo aktai, darbo laiko apskaitos žiniaraščiai, laikaraščiai, kelionių ar kiti dokumentai, kuriais pagrindžiamos patirtos išlaidos.
Lietuvos partneris – Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo, kuriam skirta parama projektui įgyvendinti ir kuriam taikomos ERPF reglamento 20 straipsnio nuostatos; Taisyklėse Lietuvos partneriu taip pat laikomi: Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo, kuriam parama skirta sutartimi su Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimo per sieną programos Smulkiųjų projektų fondo projekto pagrindiniu partneriu ir (arba) šio projekto partneriu (t. y. smulkųjį projektą įgyvendinantis Lietuvos partneris), ir Pietų Baltijos bendradarbiavimo per sieną programos informacinio biuro (punkto) funkcijas Lietuvoje vykdanti institucija.
Nepiniginis įnašas – nemokamas savanoriškas darbas, žemė ar kitas nekilnojamasis turtas, įranga, įrenginiai ar medžiagos, mokslo tiriamoji ar profesinė veikla, kuriais prisidedama prie projekto įgyvendinimo, kaip nurodyta įgyvendinimo reglamento 51 straipsnyje.
Netiesioginės projekto išlaidos – išlaidos, kurios nėra skiriamos tiesiogiai projekto veikloms vykdyti, tačiau yra būtinos ir susijusios su tiesioginėmis projekto išlaidomis.
Nuosavas įnašas – Lietuvos partnerio įnašas į projektą siekiant gauti paramą, kuris yra neatsiejama projekto biudžeto dalis.
Pagrindiniai programos dokumentai – Europos Komisijos, programos įgyvendinančiųjų institucijų, programos stebėsenos ir (arba) valdymo komiteto patvirtinti dokumentai, kuriuose nustatytos programos įgyvendinimo ir paramos teikimo sritys, sąlygos ir procedūros: veiksmų programa (ang. Operational Programme), kuriai taikomos Bendrojo reglamento 2 straipsnio 1 punkto nuostatos; programos vadovas (angl. Programme Manual) – dokumentas, kuriame pateikta išsami informacija apie programos priemones, lėšų paskirstymą pagal priemones, numatyti galutiniai paramos gavėjai pagal priemones, nustatyta projektų trukmė, paramos apimtis, projektų atrankos tvarka, aprašytos programos skelbimo viešai priemonės ir Europos Komisijos nustatyta informavimo apie programos stebėsenos rezultatus tvarka; programą įgyvendinančių institucijų sutartis dėl programos įgyvendinimo, jeigu tokia yra sudaryta; programos stebėsenos ir (arba) valdymo komiteto sprendimai.
Paraiška projektui finansuoti – programos stebėsenos ir (arba) valdymo komiteto nustatytos formos dokumentas, kurį pareiškėjas pateikia programą įgyvendinančiai institucijai, siekdamas gauti paramą projektui įgyvendinti; smulkiojo projekto atveju – dokumentas, kurį pareiškėjas pateikia Lietuvos ir Lenkijos programos bendradarbiavimo per sieną Smulkiųjų projektų fondo projekto pagrindiniam partneriui ir (arba) šio projekto partneriui, siekdamas gauti paramą smulkiajam projektui įgyvendinti.
Paramos sutartis – programos vadovaujančiosios institucijos ir pagrindinio projekto partnerio sutartis, kurioje apibrėžiami pagrindiniai šalių įsipareigojimai ir teisės, susijusios su projekto įgyvendinimu ir paramos išmokėjimu; įgyvendinant smulkųjį projektą – Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimo per sieną programos Smulkiųjų projektų fondo projekto pagrindinio partnerio ir (arba) šio projekto partnerio ir smulkųjį projektą įgyvendinančio partnerio arba partnerių sutartis; Pietų Baltijos bendradarbiavimo per sieną programos informacinio biuro funkcijas Lietuvoje atliekančios institucijos ir Pietų Baltijos bendradarbiavimo per sieną programos vadovaujančiosios institucijos sutartis.
Programą įgyvendinančiosios institucijos – vadovaujančioji institucija, tvirtinančioji institucija ir audito institucija, vykdančios Bendrojo reglamento 59–66 straipsniuose ir ERPF reglamento 14–15 straipsniuose nustatytas funkcijas; jungtinis techninis sekretoriatas, vykdantis ERPF reglamento 14 straipsnio 1 dalyje nustatytas funkcijas; Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, koordinuojanti programų įgyvendinimą Lietuvoje.
Projektas – ekonomiškai nedalomų ir tikslioms funkcijoms atlikti skirtų veiklos rūšių visuma, turinti apibrėžtą biudžetą, įgyvendinimo laikotarpį ir aiškiai nustatytus tikslus, pagal kuriuos galima spręsti, ar rezultatų ekonominė ir socialinė nauda bus proporcinga panaudotiems ištekliams; projektui taikomos Bendrojo reglamento 2 straipsnio 3 punkto nuostatos.
Tiesioginės projekto išlaidos – tiesiogiai projekto veikloms vykdyti būtinos išlaidos, kai tiesioginį projekto veiklų ir jų išlaidų ryšį įmanoma aiškiai parodyti.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1V-534, 2012-07-16, Žin., 2012, Nr. 87-4531 (2012-07-21), i. k. 1122310ISAK001V-534
4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Bendrajame reglamente, ERPF reglamente ir Įgyvendinimo reglamente, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarime Nr. 1018 „Dėl 2007–2013 metų Europos Sąjungos finansinio laikotarpio Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programų įgyvendinimo Lietuvoje“ (Žin., 2006, Nr. 111-4231; 2008, Nr. 107-4103) vartojamas sąvokas.
5. Išlaidas, patirtas įgyvendinant programos projektą, tinkamomis finansuoti pripažįsta programos vadovaujančioji institucija tikrindama ir tvirtindama projekto įgyvendinimo ataskaitas ir atlikdama kitus kontrolės veiksmus.
6. Išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip iki 2021 m. birželio 30 d.
II. BENDRIEJI PROJEKTO IŠLAIDŲ ATITIKTIES REIKALAVIMAI
8. Kad būtų pripažintos tinkamomis finansuoti, Lietuvos partnerio išlaidos, patirtos įgyvendinant programos projektą, privalo atitikti visus šiuos bendruosius reikalavimus:
8.2. išlaidos yra numatytos patvirtintoje paraiškoje projektui finansuoti ir (arba) paramos sutartyje;
8.3. išlaidos yra laikomos tinkamomis finansuoti pagal pagrindinius programos dokumentus, ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktus;
8.4. išlaidos yra viešosios projekto išlaidos, kaip yra nurodyta Bendrojo reglamento 2 straipsnio 5 punkte, o jeigu numatyta pagrindiniuose programos dokumentuose, ir privačios projekto išlaidos;
8.5. išlaidos yra patirtos ir apmokėtos nepažeidžiant Taisyklių, ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatų;
8.6. išlaidos atitinka gero finansų valdymo (ekonomiškumo, našumo ir efektyvumo) ir skaidrumo principus, kaip yra numatyta 2002 m. birželio 25 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 1605/2002 dėl Europos Bendrijų bendrajam biudžetui taikomo finansinio reglamento (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 4 tomas, p. 74), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 13 d. Tarybos reglamentu (EB, Euratomas) Nr. 1995/2006 (OL 2006 L 390, p. 1), 27 ir 29 straipsniuose;
8.7. išlaidos yra patirtos ir apmokėtos per paramos sutartyje ir (arba) pagrindiniuose programos dokumentuose nustatytą projekto įgyvendinimo laikotarpį (jeigu programoje nenustatyta kitaip), bet ne anksčiau kaip 2007 m. sausio 1 d. ir ne vėliau kaip 2015 m. gruodžio 31 d.;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1V-891, 2014-12-22, paskelbta TAR 2014-12-22, i. k. 2014-20386
8.8. išlaidos yra tiesiogiai patirtos Lietuvos partnerio, įvardyto patvirtintoje paraiškoje projektui finansuoti ir (arba) paramos sutartyje;
8.9. išlaidos yra realios, t. y. jos buvo patirtos ir buvo atlikti mokėjimai už pateiktas prekes ar suteiktas paslaugas ar atliktus darbus arba buvo išmokėtas darbo užmokestis; realiai patirtomis išlaidomis taip pat gali būti laikomos:
8.9.1. pagal išankstinio apmokėjimo sąskaitą apmokėtos išlaidos rangovams, prekių tiekėjams ir paslaugų teikėjams, numatytos su rangovais, prekių tiekėjais ir paslaugų teikėjais sudarytose sutartyse;
8.10. išlaidų dalis nebuvo kompensuota arba nebuvo prašoma kompensuoti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, ES arba ne ES šalių lėšomis finansuojamų programų lėšų, dėl kurių lėšos būtų skiriamos ne vieną kartą tam pačiam rezultatui pasiekti;
III. SPECIALIEJI PROJEKTO IŠLAIDŲ ATITIKTIES REIKALAVIMAI
9. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos šios Lietuvos partnerio išlaidos:
9.1. darbo užmokesčio išlaidos, kurios gali apimti apskaičiuotą darbo užmokestį, darbdavio mokamas socialinio draudimo įmokas, taip pat įmokas į Garantinį fondą, kitus su darbo santykiais susijusius įsipareigojimus, jeigu yra apskaičiuotos ir išmokėtos už darbo laiką, skirtą projektui įgyvendinti, išskyrus Taisyklių 10.16 punkte nurodytus atvejus; Valstybės tarnautojų ir darbuotojų, kurių pareigybių skaičius yra tvirtinamas pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708; 2007, Nr. 135-5453) 8 straipsnio 5 dalyje nustatytą tvarką, darbo užmokestis ir su juo susiję kitos įmokos laikomos tinkamomis finansuoti tik kaip Lietuvos partnerio nuosavo įnašo į projektą dalis ir negali būti didesnės nei išlaidų dalis, kurią sudaro Lietuvos partnerio nuosavas įnašas į projektą;
9.3. netiesioginės projekto išlaidos, jeigu jos:
9.3.1. yra patirtos ir pagrįstos išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentais arba nustatytos remiantis panašiems projektams ar projekto veikloms priskirtinomis vidutinėmis realiosiomis išlaidomis ir apskaičiuotos naudojant pagrįstą vienodo dydžio normą, neviršijančią pagrindiniuose programos dokumentuose nustatytos netiesioginių projekto išlaidų finansavimo ribos;
9.4. išlaidos techniniams ir finansų ekspertams ir apskaitos bei projekto įgyvendinimo išlaidų teisėtumo ir teisingumo tikrinimo išlaidos, jei yra tiesiogiai susijusios su finansuojamo projekto veiklomis, yra būtinos jam parengti ar įgyvendinti;
9.5. Banko mokesčiai už tarpvalstybinius ir Lietuvos Respublikoje vykdomus pavedimus, banko ar kitų finansų įstaigų suteiktų garantijų arba laidavimo draudimo sutarčių, materialiojo turto, kuriam įsigyti ar sukurti skirtos projekto lėšos, draudimo (tik projekto įgyvendinimo laikotarpiui) išlaidos, atskiros banko sąskaitos atidarymo, tvarkymo mokesčiai ir banko mokesčiai už operacijas Lietuvos Respublikoje;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1V-534, 2012-07-16, Žin., 2012, Nr. 87-4531 (2012-07-21), i. k. 1122310ISAK001V-534
9.6. lizingo (finansinės nuomos) įmokos nuomojamo daikto vertei, nurodytai lizingo (finansinės nuomos) sutartyje, dengti, jei lizingo (finansinės nuomos) sutartyse numatyta lizingo (finansinės nuomos) įmokos nuomojamo daikto vertei suma neviršija išnuomoto turto rinkos vertės lizingo (finansinės nuomos) sutarties sudarymo momentu, jei pasibaigus lizingo (finansinės nuomos) sutarčiai nuosavybės teisė į nuomojamą daiktą nėra perduodama lizingo gavėjui, – tik projekto įgyvendinimo laikotarpiu; kitos su lizingu (finansine nuoma) susijusios išlaidos nėra tinkamos finansuoti;
9.7. nuomos įmokos nuomojant turtą, kai nuomojamo turto naudingumo laikotarpis yra ilgesnis nei nuomos sutarties laikotarpis, jei pasibaigus nuomos sutarčiai nuosavybės teisė į turtą nėra perduodama nuomininkui, – tik projekto įgyvendinimo laikotarpiu; Lietuvos partneris turi pagrįsti, kad nuoma buvo ekonomiškiausias pasinaudojimo turtu būdas;
9.8. baldų, įrangos, įrengimų, specializuotų transporto priemonių, būtinų projekto tikslams pasiekti, įsigijimo išlaidos;
9.9. baldų, įrangos, įrengimų, specializuotų transporto priemonių eksploatavimo išlaidos – tik projekto įgyvendinimo laikotarpiu, jeigu projekto lėšomis yra finansuojamos baldų, įrangos, įrengimų, specializuotų transporto priemonių įsigijimo, nuomos arba lizingo (finansinės nuomos) išlaidos;
9.10. statinių, turizmo ištekliams priskiriamų objektų statybos, rekonstravimo, remonto ir panašios išlaidos;
9.11. naudotos įrangos, įrengimų, specializuotų transporto priemonių įsigijimo išlaidos, jeigu atitinka šiuos reikalavimus:
9.11.1. įrangos pardavėjas pateikia naudotos įrangos kilmės deklaraciją, patvirtinančią, kad įranga yra originali ir kad ji nebuvo įsigyta iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, ES arba ne ES šalių lėšomis finansuojamų programų lėšų, dėl kurių lėšos būtų skiriamos ne vieną kartą tam pačiam turtui įsigyti;
9.11.2. naudotos įrangos įsigijimo kaina neviršija jos rinkos vertės ir yra mažesnė už analogiškos naujos įrangos vertę;
9.12. projekte naudojamo ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos šiais atvejais:
9.12.1. jeigu šis turtas nebuvo įsigytas iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, ES arba ne ES šalių lėšomis finansuojamų programų lėšų, dėl kurių lėšos būtų skiriamos ne vieną kartą tam pačiam turtui įsigyti;
9.12.2. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos apskaičiuotos pagal Lietuvos partnerio patvirtintus nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus, parengtus remiantis Lietuvos Respublikos teisės aktais;
9.12.3. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dydis pagrindžiamas apskaičiuotą nusidėvėjimo (amortizacijos) sumą patvirtinančiais dokumentais;
IV. FINANSAVIMO REIKALAVIMŲ NEATITINKANČIOS PROJEKTO IŠLAIDOS
10. Netinkamomis finansuoti projekto išlaidomis laikomos:
10.1. Taisyklėse nustatytų bendrųjų ir (ar) specialiųjų finansavimo reikalavimų neatitinkančios išlaidos;
10.5. pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), kurį Lietuvos partneris pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus turi galimybę įtraukti į PVM atskaitą, net jei Lietuvos partneris tokio PVM į atskaitą neįtraukė;
10.10. išlaidos, patirtos vykdant sutartis (atitinkamą jų dalį):
10.13. išlaidos, susijusios su lizingu (finansine nuoma), t. y. kompensuotini mokesčiai, neapibrėžti nuompinigiai, draudimo, kitos papildomos išlaidos, išskyrus Taisyklių 9.6 punkte nurodytas išlaidas;
10.14. įrangos, įrengimų, transporto priemonių remonto išlaidos, išskyrus Taisyklių 9.9 punkte nurodytą atvejį;
10.15. honorarai, kaip yra apibrėžta Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 73-3085; 2008, Nr. 149-6033) 2 straipsnio 5 dalyje;
10.16. išeitinės išmokos, įmokos į pensijų ir kitus fondus (išskyrus privalomas įmokas), premijos, vienkartiniai atlyginimų priedai ir kitos papildomos išmokos, kurios nėra susijusios su įprastomis darbo sutarties sąlygomis;
10.18. išlaidos už Lietuvos partnerio darbuotojo, priskirto projektui įgyvendinti arba įdarbinto projekte, suteiktas paslaugas, kurios nebuvo įtrauktos į projekto darbo užmokesčio išlaidas;
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
11. Projekto išlaidos, kurioms Taisyklėse nenustatyti papildomi apribojimai, turėtų būti laikomos atitinkančiomis finansavimo reikalavimus.
Papildyta skyriumi:
Nr. 1V-534, 2012-07-16, Žin., 2012, Nr. 87-4531 (2012-07-21), i. k. 1122310ISAK001V-534
SUDERINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
2009 m. gegužės 29 d. raštu Nr. (4.2.1-05)-5K-0914895)-6K-0905531
_________________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Įsakymas
Nr. 1V-534, 2012-07-16, Žin., 2012, Nr. 87-4531 (2012-07-21), i. k. 1122310ISAK001V-534
Dėl Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2009 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 1V-247 "Dėl Išlaidų, patiriamų įgyvendinant Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programas, atitikties finansavimo reikalavimams taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Įsakymas
Nr. 1V-891, 2014-12-22, paskelbta TAR 2014-12-22, i. k. 2014-20386
Dėl Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2009 m. birželio 8 d. įsakymo Nr. 1V-247 „Dėl Išlaidų, patiriamų įgyvendinant Europos teritorinio bendradarbiavimo tikslo programas, atitikties finansavimo reikalavimams taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo