Suvestinė redakcija nuo 2020-01-02 iki 2023-01-01
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2001, Nr. 33-1107, i. k. 1011100NUTA00000417
Nauja redakcija nuo 2006-06-07:
Nr. 521, 2006-06-01, Žin. 2006, Nr. 63-2311 (2006-06-06), i. k. 1061100NUTA00000521
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBŲ ORLAIVIAIS ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2001 m. balandžio 13 d. Nr. 417
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 23 straipsniu ir Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 44 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Preambulės pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
Nr. 1274, 2019-12-11, paskelbta TAR 2019-12-18, i. k. 2019-20435
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 417
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. birželio 1 d. nutarimo Nr. 521
redakcija)
paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklės
I. SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
Pakeistas skyriaus pavadinimas:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
1. Paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) reglamentuoja žmonių paieškos ir gelbėjimo darbų, įvykus ar gresiant orlaivio ar laivo avarijai Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje, orlaiviais organizavimą ir vykdymą, taip pat informacijos apie paieškos ir gelbėjimo darbus įvykus orlaivio avarijai teikimą.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
2. Šios Taisyklės privalomos visiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veikla susijusi su orlaivių naudojimu paieškos ir gelbėjimo darbams.
3. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:
Sraigtasparnis – sunkesnis už orą orlaivis, kuris skrisdamas iš esmės laikosi dėl oro reakcijos ant vieno arba kelių keliamųjų sraigtų, jėgainės sukamų aplink ašis, esančias maždaug vertikalioje padėtyje.
Techninis personalas – aviacijos specialistai, atliekantys orlaivių techninę priežiūrą ir remonto darbus.
Lietuvos Respublikos atsakomybės zona – Lietuvos Respublikos teritorija, kurią sudaro sausuma, vidaus vandenys ir oro erdvė virš jų, taip pat paieškos ir gelbėjimo rajonas, kaip apibrėžtas Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatyme, įskaitant oro erdvę virš jo, kurioje Lietuvos Respublika pagal tarptautines sutartis yra prisiėmusi atsakomybę teikti oro eismo paslaugas.
Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
31. Paieškos ir gelbėjimo darbus orlaiviais Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje, išskyrus paieškos ir gelbėjimo rajoną, organizuoja ir koordinuoja valstybės įmonės „Oro navigacija“ Aeronautikos gelbėjimo koordinacinis centras (toliau vadinama – AGKC), vadovaudamasis šiomis Taisyklėmis ir kitais teisės aktais.
Papildyta punktu:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
32. Paieškos ir gelbėjimo darbus orlaiviais paieškos ir gelbėjimo rajone organizuoja ir koordinuoja Lietuvos kariuomenės karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras (toliau vadinama – JGKC), vadovaudamasis žmonių paieškos ir gelbėjimo darbų paieškos ir gelbėjimo rajone planu ir kitais teisės aktais.
Papildyta punktu:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
33. Jeigu gresiančios ar įvykusios orlaivio avarijos vieta nežinoma, paieškos ir gelbėjimo darbus orlaiviais Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje organizuoja ir koordinuoja AGKC. AGKC, nustatęs, kad orlaivio avarija įvyko paieškos ir gelbėjimo rajone, paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimą ir koordinavimą turi nedelsdamas perduoti JGKC.
Papildyta punktu:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
II. SKYRIUS
PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBŲ ORLAIVIAIS ORGANIZAVIMAS
Pakeistas skyriaus pavadinimas:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
4. AGKC, gavęs iš oro eismo paslaugų teikėjų, Budė (LUT BODOE, Norvegija) koordinacinio centro per tarptautinę palydovinę COSPAS–SARSAT sistemą ir kitų šaltinių informaciją, kad gresia arba įvyko orlaivio, laivo avarija Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje ir paieškos bei gelbėjimo darbams vykdyti gali būti panaudoti orlaiviai:
4.1. perduoda informaciją apie gresiančią arba įvykusią avariją ar nelaimę Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų operatyviniam budėtojui (toliau vadinama – KOP OB) ir prašo paieškos ir gelbėjimo darbams panaudoti Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų paieškai ir gelbėjimui skirtas pajėgas ir priemones, taip pat stebėjimo ir kontrolės technines priemones;
4.2. informuoja JGKC budėtoją, jeigu orlaivio ar laivo avarija įvyko ar galėjo įvykti paieškos ir gelbėjimo rajone;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
4.3. informuoja Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos vyresnįjį operacijų vadovą;
4.6. perduoda informaciją Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – VSAT) budėtojui, jeigu paieškos ir gelbėjimo operacijoms prireiktų jos orlaivių;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
4.7. apskaičiuoja nuotolį ir kursą nuo KOP budinčiųjų paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių ir VSAT orlaivių, kurie vykdys paieškos ir gelbėjimo darbus, bazavimosi vietos iki avarijos rajono;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
4.8. gauna iš Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos informaciją apie esamas ir numatomas artimiausios paros meteorologines sąlygas ir orų prognozę avarijos ar nelaimės rajone ir ryšio priemonėmis perduoda ją paieškos ir gelbėjimo orlaivių skrydžių įguloms bei kitoms gelbėjimo pajėgoms, dalyvaujančioms gelbėjimo operacijoje.
4.9. teikia JGKC ir kitoms paieškos ir gelbėjimo darbus paieškos ir gelbėjimo rajone vykdančioms institucijoms reikiamą oro navigacijos informaciją.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
5. AGKC, atsižvelgdamas į avarijos ar nelaimės dydį, nukentėjusių asmenų skaičių, nustato paieškos ir gelbėjimo operacijoje dalyvausiančių orlaivių skaičių.
6. Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų paieškai ir gelbėjimui skirtos pajėgos ir priemonės, taip pat stebėjimo ir kontrolės techninės priemonės paieškos ir gelbėjimo darbams Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje, išskyrus paieškos ir gelbėjimo rajoną, vykdyti naudojamos kariuomenės vado nustatyta tvarka.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
7. VSAT, eksploatuojanti orlaivius, tinkamus paieškos ir gelbėjimo operacijoms vykdyti, gavusi AGKC nurodymą pateikti paieškos ir gelbėjimo operacijoms orlaivius, nedelsdama siunčia juos paieškos ir gelbėjimo darbams į nurodytą avarijos ar nelaimės rajoną.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
8. Jeigu paieškos ir gelbėjimo operacijoje dalyvauja daugiau kaip vienas orlaivis arba skirtingų institucijų orlaiviai, AGKC, suderinęs su KOP OB, vieną iš orlaivių vadų skiria grupės vadu. Grupės vadas vadovauja paieškos ir gelbėjimo orlaivių skrydžiams avarijos ar nelaimės rajone ir atsako už skrydžių saugą. Jis duoda nurodymus ir teikia informaciją operacijoje dalyvaujančioms orlaivių skrydžių įguloms. Paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių skrydžiams organizuoti ir koordinuoti gali būti skirtas didesnis (dviejų variklių) orlaivis, turintis aukšto ir labai aukšto dažnio (HF ir VHF) radijo įrangą ir atliekantis tarpininko vaidmenį tarp operacijoje dalyvaujančių orlaivių, laivų, gelbėjimo darbų vadovo bei AGKC ir (arba) JGKC.
9. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnio (-ių) ir VSAT orlaivio (-ių) skrydžio (-ių) įgula (-os) avarijos ar nelaimės vietoje nustato ryšį su žemėje dirbančiomis gelbėjimo tarnybomis, kitais paieškoje dalyvaujančiais orlaiviais ir laivais 123,1 MHz darbo arba kitu dažniu (pagal susitarimą).
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
10. Paieškos ir gelbėjimo orlaivių įranga ir skrydžių įgulų sudėtis turi atitikti Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos, prie kurios buvo prisijungta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 514 „Dėl Lietuvos Respublikos prisijungimo prie Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos“, priedų ir kitų Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos dokumentų reikalavimus.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
11. Neteko galios nuo 2009-01-01
Punkto naikinimas:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin. 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
12. VSAT orlaivių įgulos formuojamos, budi ir siunčiamos į paieškos ir gelbėjimo operacijas VSAT vado nustatyta tvarka.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
13. Neteko galios nuo 2009-01-01
Punkto naikinimas:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin. 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
14. KOP paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių budinčiųjų skrydžių įgulų parengties laipsniai:
14.1. A (ALFA) – sraigtasparnis ore, užduotis skrydžio įgulai paskelbta ir gali būti tikslinama skrydžio metu. Sraigtasparnis siunčiamas į nelaimės rajoną. Skrydžio įgula vykdo gautus nurodymus, ruošia reikiamą gelbėjimo įrangą, atsižvelgdama į konkrečias skrydžio sąlygas, tikslina užduoties vykdymo planą.
14.2. B (BRAVO) 5 – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, antžeminis elektros tiekimas įjungtas, gelbėjimo įranga sraigtasparnyje parengta naudoti. Skrydžio įgula sraigtasparnyje, darbo vietose ir pasirengusi skrydžiui. Techninis personalas – prie sraigtasparnio. Užduotis skrydžio įgulai paskelbta, nurodymai (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą) neduoti. Sraigtasparnio skrydžio įgula, gavusi ALFA komandą, privalo pakilti per 5 minutes.
14.3. B (BRAVO) – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, gelbėjimo įranga sraigtasparnyje parengta naudoti. Skrydžio įgula, techninis ir gelbėtojų personalas yra specialiai skirtose vietose, bet ne toliau kaip 200–300 metrų nuo sraigtasparnio. Skrydžio įgula laukia nurodymų (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą). Šio laipsnio parengtis skelbiama šviesiuoju paros metu ir sraigtasparnis privalo pakilti per 15 minučių nuo ALFA komandos paskelbimo. Šio laipsnio parengtis taip pat gali būti paskelbta ir tamsiuoju paros metu, kai užduotis tikėtina, tačiau dar nesuformuota.
14.4. C (CHARLIE) 30 – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, varikliai išbandyti, gelbėjimo įranga sraigtasparnyje parengta naudoti. Skrydžio įgula, techninis ir gelbėtojų personalas yra specialiai skirtose vietose, bet ne toliau kaip 200–300 metrų nuo sraigtasparnio. Skrydžio įgula laukia nurodymų (kilti, vykdyti paiešką, teikti pagalbą ir naudoti konkrečią gelbėjimo įrangą). Šio laipsnio parengtis skelbiama tamsiuoju paros metu ir (arba) tada, kai vidutinė paros temperatūra žemesnė kaip 5°C. Sraigtasparnis privalo pakilti per 30 minučių nuo ALFA komandos paskelbimo.
14.5. C (CHARLIE) – sraigtasparnis parengtas skrydžiui, gelbėjimo įranga sraigtasparnyje parengta naudoti. Skrydžio įgulos buvimo vieta nenurodyta (ilsisi, individualiai dirba). Techninis personalas yra jam skirtoje vietoje. Skrydžio įgulos nariai, gavę šį aliarmo signalą, per valandą privalo atvykti į nustatytą vietą. Skrydžio įgulos vadas praneša apie pasirengimą vykdyti užduotį ir toliau veikia atsižvelgdamas į paskelbtą parengtį. Šio laipsnio parengtis skelbiama ne darbo metu (švenčių ir poilsio dienomis) arba pasibaigus nustatytam darbo laikui (darbo dienomis). Sraigtasparnio skrydžių įgula, gavusi signalą vykdyti užduotį, privalo pakilti ne vėliau kaip po 1,5 valandos.
15. KOP OB, gavęs iš AGKC informaciją apie avariją ar nelaimę, atsižvelgdamas į jau paskelbtą KOP budinčiųjų paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių skrydžių įgulų parengties laipsnį, jį padidina arba pateikia sraigtasparnių skrydžių įguloms informaciją apie avariją ar nelaimę.
16. Kai pagal tarptautines sutartis paieškos ir gelbėjimo darbams prašoma užsienio valstybių pagalbos, AGKC turi informuoti VSAT ir JGKC, ar kaimyninių valstybių analogiški koordinaciniai centrai, organizuojantys ir koordinuojantys paieškos ir gelbėjimo darbus pagal tarptautines sutartis, yra pasirengę teikti pagalbą.
Šiuo atveju AGKC turi informuoti VSAT, JGKC bei KOP OB apie Lietuvos Respublikos valstybės sieną kirsiančius kaimyninių valstybių paieškos ir gelbėjimo orlaivius, nurodyti valstybės sienos kirtimo vietą, laiką, orlaivio tipą, jo įrangą, skrydžio įgulos narių skaičių.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
III. SKYRIUS
PAIEŠKOS IR GELBĖJIMO DARBŲ ORLAIVIAIS VYKDYMAS
Pakeistas skyriaus pavadinimas:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
161. Šiame skyriuje nustatyta paieškos ir gelbėjimo darbų Lietuvos Respublikos atsakomybės zonoje, išskyrus paieškos ir gelbėjimo rajoną, vykdymo tvarka. Paieškos ir gelbėjimo darbų paieškos ir gelbėjimo rajone vykdymo tvarka nustatyta žmonių paieškos ir gelbėjimo darbų paieškos ir gelbėjimo rajone plane.
Papildyta punktu:
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
17. AGKC palaiko radijo ryšį su paieškos ir gelbėjimo darbus vykdančia (-iomis) orlaivio (-ių) skrydžio (-ių) įgula (-omis) ir perduoda jai (joms) papildomą informaciją apie:
19. Paieškos ir gelbėjimo darbus vykdančio orlaivio skrydžio įgula, suradusi avarijos ar nelaimės vietą, įvertina situaciją ir nustato:
19.6. antžeminėms tarnyboms nurodo kelius, kuriais galima privažiuoti prie avarijos ištikto orlaivio;
20. Apie paieškos ir gelbėjimo darbų eigą orlaivio skrydžio įgula informuoja AGKC ir gauna iš jo papildomus nurodymus.
21. Jeigu avarijos ar nelaimės vietoje yra nukentėjusiųjų, o kitos gelbėjimo pajėgos dar neatvykusios, orlaivis nutupia į aikštelę, pasirinktą iš oro, skrydžio įgula suteikia pirmąją medicinos pagalbą nukentėjusiesiems. Jeigu tinkamos tūpti aikštelės nėra, orlaivio įgulos vadas priima sprendimą atlikti gelbėjimo darbus iš kybančio ore sraigtasparnio, naudojant gelbėjimo įrangą.
22. Jeigu nėra galimybių užmegzti ryšio su nukentėjusiaisiais, esančiais avarijos ar nelaimės vietoje, ir negalima nutūpti, nukentėjusieji ryšiui su orlaivio skrydžio įgula naudoja paieškai ir gelbėjimui skirtus specialius signalus.
23. Vykdydama gelbėjimo darbus, orlaivio (-ių) skrydžio (-ių) įgula (-os) palaiko ryšį su gelbėjimo darbų vadovu vadavietėje arba KOP vado įgaliotu karininku, kuris vadovauja visiems orlaivių skrydžiams ir juos koordinuoja.
24. Jeigu užsitęsus paieškos ir gelbėjimo darbams orlaiviui reikia pasipildyti degalų, AGKC nurodo įgulai artimiausią nuo nelaimės vietos oro uostą. Įmonės, tiekiančios oro uoste degalus orlaiviams, privalo nedelsdamos pripildyti paieškos ir gelbėjimo orlaivių kuro talpyklas skrydžius vykdančios institucijos lėšomis.
25. Prireikus apriboti arba uždrausti kitus skrydžius avarijos ar nelaimės rajone, AGKC nustatytąja tvarka praneša orlaivių skrydžių įguloms NOTAM (Notice to airman – skelbimas lakūnams), perspėdamas apie apribojimus arba draudimus avarijos ar nelaimės rajone (koordinates, laiką, aukštį).
IV SKYRIUS
Informacijos apie paieškos ir gelbėjimo darbus įvykus orlaivio avarijai teikimas
27. AGKC koordinuojant, organizuojant ir vykdant paieškos ir gelbėjimo darbus orlaiviais, valstybės įmonė „Oro navigacija“ jos direktoriaus nustatyta tvarka ir priemonėmis teikia visuomenei, avariją patyrusių orlaivių naudotojams, o kai jų nėra, savininkams informaciją apie paieškos ir gelbėjimo orlaiviais darbų vykdymą.
28. Neteko galios nuo 2017-04-08
Punkto naikinimas:
Nr. 247, 2017-04-05, paskelbta TAR 2017-04-07, i. k. 2017-05806
Papildyta skyriumi:
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
Priedo pakeitimai:
Nr. 521, 2006-06-01, Žin., 2006, Nr. 63-2311 (2006-06-06), i. k. 1061100NUTA00000521
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 521, 2006-06-01, Žin., 2006, Nr. 63-2311 (2006-06-06), i. k. 1061100NUTA00000521
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 417 "Dėl Paieškos ir gelbėjimo darbų vykdymo orlaiviais taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1314, 2008-12-08, Žin., 2008, Nr. 143-5703 (2008-12-13), i. k. 1081100NUTA00001314
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 417 "Dėl Paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1303, 2015-12-16, paskelbta TAR 2015-12-21, i. k. 2015-20008
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 417 „Dėl Paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
4.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 247, 2017-04-05, paskelbta TAR 2017-04-07, i. k. 2017-05806
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 417 „Dėl Paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
5.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1274, 2019-12-11, paskelbta TAR 2019-12-18, i. k. 2019-20435
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 417 „Dėl Paieškos ir gelbėjimo darbų orlaiviais organizavimo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo