Suvestinė redakcija nuo 2006-05-07 iki 2008-07-12
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2005, Nr. 59-2079, i. k. 1052070ISAKISAK-734
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL BENDROJO TECHNOLOGIJOS MOKSLŲ (INŽINERIJOS) STUDIJŲ SRITIES REGLAMENTO PATVIRTINIMO
2005 m. balandžio 29 d. Nr. ISAK-734
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 27-715) 42 straipsnio 2 dalimi,
2. Nustatau, kad:
2.1. šiuo įsakymu patvirtintas Bendrasis technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities reglamentas netaikomas kraštotvarkos studijų krypčiai;
2.2. technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities studijų programos sudaromos ir vertinamos vadovaujantis šiuo įsakymu patvirtintu Bendruoju technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities reglamentu ir Nuosekliųjų studijų programų nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2000 m. spalio 26 d. įsakymu Nr. 1326 „Dėl nuosekliųjų studijų programų nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 91-2841), kiek šie nuostatai neprieštarauja šiam reglamentui;
3. Pavedu aukštosioms mokykloms iki 2006 m. liepos 1 d. suderinti jų vykdomas technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities studijų programas, išskyrus kraštotvarkos studijų krypties programas, su šiuo įsakymu patvirtintu Bendruoju technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities reglamentu.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro
2005 m. balandžio 29 d. įsakymu Nr. ISAK-
734
BENDRASIS TECHNOLOGIJOS MOKSLŲ (INŽINERIJOS) STUDIJŲ SRITIES REGLAMENTAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Reglamentas taikomas neuniversitetinėms ir universitetinėms pagrindinėms studijoms. Reglamento tikslas:
2. Bendrasis studijų srities reglamentas atspindi technologijos mokslų studijų profesinį kryptingumą ir orientaciją į inžineriją. Inžinerija – tai veikla, kurioje, pritaikius matematikos ir fizinių mokslų, verslo, vadybos bei kitas specialiąsias žinias, įgytas per studijas, praktiką ir kitą patirtį, kuriami būdai ekonomiškai panaudoti gamtos medžiagas ir reiškinius žmonijos labui. Per technologijos mokslų studijas asmuo įgyja aukštąjį išsilavinimą, kuris kartu su praktine patirtimi yra būtinas profesinei inžinieriaus veiklai.
3. Technologijos mokslų studijų srities kryptys (ir jų kodai), kurioms taikomas šis reglamentas, yra šios:
Elektros inžinerija, 01T1 |
Bioinžinerija, 05T2 |
Elektronikos inžinerija, 01T2 |
Energetika, 06T1 |
Statybos inžinerija, 02T1 |
Informatikos inžinerija, 07T1 |
Saugos inžinerija, 02T2 |
Medžiagų mokslas, 08T1 |
Transporto inžinerija, 03T1 |
Pramonės inžinerija, 08T2 |
Aplinkos inžinerija, 04T1 |
Mechanikos inžinerija, 09T1 |
Chemijos inžinerija, 05T1 |
Matavimų inžinerija, 10T1. |
Šis reglamentas netaikomas technologijos mokslų srities kraštotvarkos studijų krypčiai (04T2); iš matavimų inžinerijos krypties pagrindinių studijų jis aprėpia tik geodezijos studijų programas. Jeigu studijų programa apima tarpkryptines (dviejų ar kelių krypčių, net ir kitų sričių) universitetines studijas, ji turi būti priskirta vienai kuriai krypčiai; jeigu ji priskiriama technologijos mokslų studijų krypčiai, ji turi atitikti bendruosius šio reglamento reikalavimus ir apimti visus tos krypties studijų pagrindus, nurodytus šio reglamento 20 punkte.
4. Baigus technologijos mokslų srities studijas įgyjamos kvalifikacijos:
4.1. baigus neuniversitetines studijas įgyjamas aukštasis išsilavinimas, liudijamas aukštosios mokyklos išduodamu aukštojo mokslo diplomu;
4.2. baigus universitetines pagrindines studijas įgyjamas studijų krypties (jeigu studijos tarpkryptinės – tos krypties, kuri vyrauja studijų programoje) bakalauro laipsnis, liudijamas aukštosios mokyklos išduodamu bakalauro diplomu;
5. Inžinerinių neuniversitetinių studijų programų apimtis – 120–140 kreditų, universitetinių pagrindinių studijų programų – 140–180 kreditų. Studijos gali būti vientisosios, 180–220 kreditų apimties, jeigu per jas įgyjamas magistro kvalifikacinis laipsnis ir profesinė kvalifikacija, atitinkanti Lietuvos Respublikos ratifikuotų tarptautinių konvencijų nustatytus profesinio rengimo standartus (pavyzdžiui, kai kurios transporto inžinerijos studijos).
Punkto pakeitimai:
Nr. ISAK-772, 2006-04-27, Žin., 2006, Nr. 50-1835 (2006-05-06), i. k. 1062070ISAKISAK-772
6. Pagrindinės priėmimo sąlygos yra šios:
6.2. stojantiesiems mokytis pagal kai kurias studijų programas gali būti nustatyti specialūs reikalavimai, susiję su fizinėmis asmens galimybėmis vykdyti tų programų praktines užduotis;
6.3. orientacinis profilinių mokomųjų dalykų, kurie turėtų būti pasirenkami bendrojo lavinimo mokykloje, sąrašas:
Studijų kryptis |
Matematika |
Chemija |
Fizika |
Saugos inžinerija (02T2), aplinkos inžinerija (04T1), chemijos inžinerija (05T1), bioinžinerija (05T2) |
● |
● |
|
Kitos technologijos mokslų(inžinerijos) srities kryptys |
● |
|
● |
7. Pagrindinis visų inžinerijos studijų tikslas yra suteikti tokį išsilavinimą būsimiesiems specialistams, kad jie:
7.1. turėtų žinių ir gebėjimų, reikalingų inžinerinei globalinės rinkos veiklai, aukštųjų technologijų naudojimui;
7.2. domėtųsi technologijos mokslų žiniomis, taikytų jas įvairiomis aplinkybėmis, sugebėtų derinti to taikymo įgūdžius su verslo ir vadybos pagrindais, su humanitarinių ir socialinių mokslų žiniomis, suvoktų inžinerinių sprendimų įtaką ir svarbą visuomenės raidai;
8. Bendrasis universitetinių inžinerijos studijų tikslas yra įgyti pakankamų matematikos ir kitų fizinių mokslų, technologijos mokslų, inžinerinio projektavimo žinių, išsiugdyti gebėjimą tas žinias taikyti ir kurti naujas žinias. Papildomi konkrečių studijų programų tikslai turi išreikšti individualias aukštosios mokyklos galimybes ir siekius.
9. Neuniversitetinės inžinerijos studijos, kitaip nei universitetinės, nukreiptos labiau į technologijų ir mokslo žinių taikymą nei į naujų žinių ir technologijų kūrimą, labiau į projektų įgyvendinimą ir technologinių procesų valdymą nei į projektavimą.
II. BENDRIEJI REIKALAVIMAI STUDIJŲ PROGRAMOMS
11. Studijų programos, per kurias yra teikiamos Lietuvos Respublikos ir tarptautiniais teisės aktais reguliuojamos profesinės kvalifikacijos, turi atitikti tų aktų reikalavimus. Neuniversitetines studijas reglamentuojantys profesinio rengimo standartai taikomi tiek, kiek neprieštarauja šiam reglamentui.
12. Bet kuri programa, jos turinys ir vykdymas turi užtikrinti, kad absolventas bus pakankamai sukaupęs žinių (šio reglamento 13 punktas), gebės išsiaiškinti su inžinerija susijusius reiškinius (šio reglamento 14 punktas), gebės taikyti inžineriją praktinėje bei profesinėje veikloje (šio reglamento 15 punktas), mokės veikti ne vien su technologija susijusiose srityse (šio reglamentol6 punktas). Reikalavimų skirstymas į šio reglamento 13, 14, 15, 16 punktus yra sutartinis.
13. Žinios:
13.1. matematikos žinios – ne tik skaičiavimo būdai, bet ir matematikos koncepcijos bei principai; diferencialinis ir integralinis skaičiavimas bei diferencialinės lygtys, tiesinė algebra, skaitinė analizė, tikimybių teorija, statistika;
13.3. humanitarinių ir socialinių mokslų žinios tiek inžinerinės profesijos tikslams pasiekti, tiek platesnei erudicijai bei filosofinei pasaulėžiūrai ugdyti;
13.5. žinios apie projektavimo ir konstravimo bei gamybos metodus ir būdus, šiems veiksmams naudojamas technines priemones ir jų valdymo metodus bei kokybės užtikrinimo principus;
14. Pažintiniai gebėjimai (mokėjimai ir įgūdžiai):
14.1. gebėjimas dalykines žinias taikyti sprendžiant kokybinius ir kiekybinius žinomo ir nežinomo pobūdžio uždavinius, dažnai turint tik ribotą ir (arba) prieštaringą informaciją;
14.4. laboratorinė patirtis, skirta teorijos ir praktikos elementams derinti, gebėjimas atlikti inžinerinei veiklai reikalingus eksperimentinius darbus;
14.5. informacijos ir duomenų vertinimo, skaičiavimo bei apdorojimo įgūdžiai; gebėjimas interpretuoti duomenis, gautus iš laboratorinių stebėjimų ir matavimų, jų svarbos požiūriu;
15. Praktiniai gebėjimai:
15.1. gebėjimas įvertinti inžinerinius sprendimus etiniu, socialiniu, ekonominiu ir saugos požiūriu;
15.2. įgūdžiai stebėti ir matuoti kiekybinio bei kokybinio pobūdžio fizines ar kitas savybes, įvykius ar pokyčius, juos sistemiškai užrašyti bei dokumentuoti;
15.3. praktinių tyrimų, eksperimentų planavimo, projektavimo ir atlikimo įgūdžiai, pradedant problemos formulavimu, tyrimų įrangos parinkimu ir baigiant rezultatų bei atradimų vertinimu bei kvalifikavimu; gebėjimas rinktis tinkamus būdus bei metodiką ir atlikti patikimus matavimus;
15.4. darbo su bandymų bei matavimų įranga įgūdžiai ir gebėjimas taikyti standartinius tyrimų metodus;
15.7. naudojimosi informacinėmis technologijomis, bazine programine įranga įgūdžiai, gebėjimai taikyti ir naudoti skaitinius kompiuterinius metodus, skirtus specifinėms inžinerinėms problemoms spręsti, naudoti kompiuterius problemų sprendimo duomenims gauti ir apdoroti, procesams valdyti, automatizuotajam projektavimui, kompiuterinei grafikai, naudotis kitomis kompiuterių funkcijomis;
16. Perkeliamieji gebėjimai:
16.1. bendravimo įgūdžiai, kuriuos sudaro tiek rašytinis, tiek žodinis bendravimas taisyklinga lietuvių kalba ir bent viena iš užsienio kalbų (rašytinių įgūdžių ugdymas bei tobulinimas vyksta ir per inžinerinių bei kitų dalykų studijas);
16.2. gebėjimas aiškiai ir teisingai raštu bei žodžiu pateikti tyrimų rezultatus ir išvadas įvairioms klausytojų auditorijoms;
16.4. loginio mąstymo ir algoritmizavimo įgūdžiai, uždavinių sprendimo įgūdžiai, susiję su kokybinės ir kiekybinės informacijos įvertinimu, apimant ir tokias situacijas, kuriomis vertinimus reikia daryti trūkstant informacijos arba turint prieštaringą informaciją;
16.5. matematiniai ir skaičiavimo įgūdžiai, įskaitant tokius aspektus kaip klaidų analizė, skaičiavimo tikslumo įvertinimas, taisyklingas matavimo vienetų ir duomenų pateikimo būdų naudojimas;
16.6. informacijos paieškos, susijusios su pirminiais ir antriniais informacijos šaltiniais, įgūdžiai, įskaitant operatyviąją informacijos paiešką;
16.7. informacinių technologijų naudojimo įgūdžiai – tokie, kaip naudojimasis informacijos tinklais ir duomenų bazėmis, kompiuterinis tekstinės ir grafinės dokumentacijos rengimas;
16.9. laiko tvarkymo ir organizaciniai įgūdžiai, atsiskleidžiantys per mokėjimą planuoti ir įgyvendinti produktyvius bei veiksmingus darbo būdus;
17. Studijų programų rengėjai ir jų vykdymo vadovai turi aiškiai žinoti, per kuriuos dėstomuosius dalykus studentai įgis žinių bei gebėjimų, išvardytų šio reglamento 13-16 punktuose. Gebėjimų grupės, numatytos šio reglamento 14.6, 15.3, 15.4, 15.5 ir 16.2 punktuose, yra būtinos vien universitetinių studijų absolventams, visus kitus išvardytus šio reglamento 13-16 punktuose gebėjimus ir žinias turi įgyti tiek universitetinių, tiek neuniversitetinių studijų programų absolventai, skiriasi tik jų pobūdis: universitetinių studijų absolventams labai svarbu įgyti nuodugnių fundamentaliųjų žinių ir pažintinių gebėjimų, o neuniversitetinių studijų absolventams – stiprių praktinių gebėjimų.
III. STUDIJŲ PROGRAMŲ SANDARA
18. Minimali kontaktinio (auditorinio ir laboratorinio) mokymo trukmė (valandomis):
Studijų forma |
Neuniversitetinės studijos |
Universitetinės pagrindinės studijos |
Dieninė |
2400 |
2600 |
Vakarinė |
1500 |
1700 |
Neakivaizdinė |
700 |
800 |
19. Bendrojo lavinimo daliai (humanitarinio lavinimo ir komunikavimo dalykams) skiriama ne mažiau kaip 6 procentai neuniversitetinių studijų programos apimties ir ne mažiau kaip 7 procentai universitetinių pagrindinių studijų programos apimties; ne mažiau kaip pusę šios dalies apimties turi sudaryti fundamentalūs pasaulėžiūros dalykai, apimantys fizinių ir technologijos mokslų filosofinius bei istorinius pagrindus; likusi apimtis skiriama humanitarinėms, socialinėms ar meno studijoms, universitetinių studijų programoje tai turi būti nuodugnios (ne apžvalginės) studijos. Siūlomi šios studijų dalies dalykai gali būti filosofija, istorija, sociologija, politologija, literatūra, menas, užsienio kalbos (tik inžinerinės kalbų vartosenos tobulinimas, nes bendras užsienio kalbų mokymasis nėra inžinerinių studijų programų dalis). Dalykų, apimančių filosofinius bei istorinius mokslo pagrindus, pavyzdžiai: technologija ir žmogus, technikos istorija, mokslotyra, profesinė etika. Kad inžinieriai gerai suvoktų savo socialinę atsakomybę ir geriau pažintų su sprendimų priėmimo procesu susijusius veiksnius, aukštosios mokyklos turėtų numatyti humanitarinių ir socialinių mokslų kursinius darbus kaip neatsiejamą inžinerinių studijų dalį.
20. Inžinerinės krypties studijų pagrindų dalį (studijų programos branduolį) sudaro bendrųjų inžinerijos pagrindų dalykai, pagrindiniai studijų krypties dalykai ir socialinių mokslų dalykai:
20.1. bendruosius teorinius inžinerijos pagrindus sudarančių matematikos, fizikos bei chemijos (geodezijos studijose – ir geologijos) studijų dalykams neuniversitetinių studijų programose skiriama ne mažiau kaip 12 kreditų, universitetinių pagrindinių studijų programose – ne mažiau kaip 24 kreditai (iš jų matematikos dalykams – ne mažiau kaip 14). Matematikos žinių turi būti teikiama ir per kitų studijų programos dalių dalykus. Bendrųjų inžinerijos pagrindų ir specialiųjų inžinerijos dalykų studijos turėtų išmokyti studentus taikyti matematikos žinias bei įgūdžius sprendžiant inžinerines problemas. Kiti bendrųjų inžinerijos pagrindų dalykai susieja matematiką bei fizinius mokslus ir inžinerinę praktiką – tai mechanikos, elektrotechnikos, elektronikos, medžiagotyros, informacinių technologijų (ne vien kompiuterinio raštingumo), inžinerinės grafikos, aplinkos ir žmonių saugos studijos. Visi šie dalykai vienokia ar kitokia apimtimi (priklauso nuo studijų krypties) turi būti studijuojami pagal visas šiuo reglamentu reguliuojamas studijų krypčių programas; visiems jiems turi būti skiriama ne mažiau kaip 12 kreditų neuniversitetinių studijų programose ir ne mažiau kaip 20 kreditų universitetinių pagrindinių studijų programose. Universitetinių studijų programa turėtų apimti bent vieną technologijos mokslų kitos, ne pagrindinės, krypties dalyką;
20.2. kiekvienos krypties studijų pagrindinių dalykų grupės nurodomos šio reglamento 1-14 prieduose. Šių dalykų studijų bendra apimtis turi būti ne mažesnė kaip 16 kreditų neuniversitetinių studijų programose ir ne mažesnė kaip 24 kreditai universitetinių pagrindinių studijų programose;
20.3. socialinių mokslų dalykų (ekonomikos, vadybos, teisės dalykų grupės, apimančios apskaitą, pramoninę vadybą, finansus, personalo valdymą, inžinerinę ekonomiką ir kt.) apimtis neuniversitetinių studijų programose turi būti ne mažesnė kaip 6 kreditai, universitetinių pagrindinių studijų – ne mažesnė kaip 8 kreditai.
21. Specialaus lavinimo daliai (specialiesiems studijuojamos krypties dalykams, profesinės veiklos praktikoms ir baigiamajam projektui) skiriama ne mažiau kaip 45 procentai neuniversitetinių studijų programos apimties ir ne mažiau kaip 30 procentai universitetinių pagrindinių studijų programos apimties. Ši studijų dalis būtina pagrindinių studijų baigtumui užtikrinti. Praktikų ir baigiamojo projekto rengimo apimtys nurodomos šio reglamento 22 ir 23 punktuose. Specialiųjų krypties dalykų sandara nereglamentuojama. Universitetinėse studijų programose daugelio šių dalykų sudedamosios dalys turi būti inžinerinis modeliavimas, projektavimo tikslų ir kriterijų nustatymas, analizė, sintezė, konstravimas, išbandymas, įvertinimas ir sprendimų priėmimas atsižvelgiant į ekonominius veiksnius, saugumą, patikimumą, estetiką, etiką ir socialinį poveikį, studentų kūrybingumo ugdymas, modernių projektavimo teorijų ir metodologijų plėtojimas ir taikymas.
22. Neuniversitetinių studijų programose turi būti ne mažiau kaip 20 savaičių (20 kreditų) praktikos (mokomosios, pažintinės, ne mažiau kaip 16 savaičių (16 kreditų) – profesinės veiklos), universitetinių pagrindinių studijų programose – ne mažiau kaip 10 savaičių (10 kreditų) praktikos. Profesinės veiklos (gamybinė) praktika įeina į programos specialiosios dalies apimtį, kitokia praktika gali būti priskirta kitoms programos dalims. Neuniversitetinių studijų profesinės veiklos praktika atliekama darbo vietoje, panašioje į tas, kurioms rengiamas absolventas, šios praktikos vieta turi būti suderinta su baigiamojo darbo tema. Kai studijų forma vakarinė ar neakivaizdinė, turi būti numatyta kaip užtikrinti, kad studentai per praktiką įgytų reikiamų įgūdžių ir mokėjimų.
23. Baigiamajam projektui atlikti ir apginti skiriama 8-10 kreditų. Baigiamasis projektas turi būti savarankiškas taikomojo ar tiriamojo pobūdžio darbas. Juo studentas turi parodyti, kad pakankamai yra sukaupęs žinių, įgijęs pakankamų gebėjimų ir turi pakankamą atitinkamos studijų krypties analitinio ar projektavimo darbo patirtį. Baigiamuoju projektu bei jo gynimu studentas turi parodyti savo kūrybingumą, socialinės bei komercinės aplinkos, teisės aktų ir finansinių galimybių išmanymą, informacijos šaltinių paieškos ir jų analizės įgūdžius, nuodugnų nagrinėjamos temos supratimą, mokėjimą spręsti iškylančius aktualius uždavinius, informacinių technologijų naudojimo ir rašytinio bendravimo, taisyklingos kalbos vartosenos įgūdžius, gebėjimą tinkamai formuluoti išvadas.
24. Studijų programose turi būti alternatyviai pasirenkamų dalykų. Alternatyvomis laikomi ir pasirenkamos specializacijos dalykų rinkiniai. Pageidautina, kad alternatyvas dėstytų skirtingi dėstytojai.
IV. STUDIJŲ PROGRAMŲ VYKDYMO REIKALAVIMAI
26. Gero studijų programos vykdymo pagrindas yra kompetentingi ir kvalifikuoti dėstytojai, gebantys kurti mokslinę darbo atmosferą ir padėti studentams modeliuoti savo pasirengimą būsimai inžinerinei veiklai.
27. Bendra dėstytojų kompetencija vertinama remiantis tokiais kriterijais, kaip jų akademinio išsilavinimo lygis, jų išsilavinimo skirtingumas, praktinė inžinerinė patirtis, dėstymo patirtis; jų gebėjimas laisvai bendrauti bent viena iš plačiausiai Europos Sąjungos šalyse vartojamų kalbų (anglų, prancūzų, vokiečių), jų pasirengimas ir iniciatyva kurti veiksmingesnius mokymo metodus, mokslo ir inžinerinės veiklos produktyvumas (sprendžiant iš mokslinių ir profesinių publikacijų, įgyvendintų projektų, dalyvavimo profesinėse, mokslinėse ir kitose žinomose draugijose), dalyvavimas profesinio ugdymo programose, studentų pripažintas profesinis sumanumas, jų asmeninis domėjimasis studentų reikmėmis. Dėstytojai turi gebėti studentams tinkamai patarti studijų planavimo ir karjeros srityse, jie turi žinoti ir suprasti pagrindinių studijų programų vertinimo procedūras ir akreditavimo kriterijus.
28. Universitetinių pagrindinių studijų programos kiekvienos dalies ne mažiau kaip pusę apimties turi dėstyti docento ar profesoriaus pareigas einantys nuolatiniai dėstytojai (t. y. dėstytojai, kurie ne mažiau kaip trejus metus šioje aukštojoje mokykloje vykdo ne mažiau kaip pusės etato akademinį krūvį ir skelbia savo mokslinės veiklos rezultatus šios mokyklos vardu); ne mažiau kaip trijų nuolatinių dėstytojų mokslinės veiklos kryptis turi atitikti programos studijų kryptį. Neuniversitetinių studijų programoje ne mažiau kaip trys dėstytojai privalo turėti atitinkantį programos studijų kryptį magistro laipsnį ir ne mažiau kaip du – tos krypties praktinės veiklos patirtį (ne trumpesnę kaip trejų metų ir įgytą ar atnaujintą ne anksčiau kaip prieš penkerius metus), ne mažiau kaip 20 proc. studijų krypties pagrindų dalykų apimties turi dėstyti asmenys, turintys mokslo laipsnį.
29. Fakulteto personalo stabilumas, tęstinumas ir moralė yra svarbūs veiksniai, norint sulaukti studentų pasitikėjimo, pagarbos ir užtikrinti, kad jų studijos vyks nenutrūkstamai ir veiksmingai. Didelė darbuotojų kaita, tinkamo darbo pasidalijimo ar fakulteto darbuotojų tarpusavio bendravimo stoka yra laikytini studijų programos silpnybėmis.
30. Baigiamojo projekto ir jo gynimo vertinimo komisija turi būti sudaroma iš kompetentingų specialistų – mokslininkų ir praktikų profesionalų, šių studijų absolventų galimų darbdavių; komisijos pirmininkas turi būti pakviestas ne iš aukštosios mokyklos; iš fakulteto (instituto, centro), kuriame studijų programa vykdoma, turi būti ne daugiau kaip du trečdaliai komisijos narių.
31. Sėkmingam studijų programos vykdymui būtina tokia materialioji bazė:
31.1. higienos bei darbo saugos reikalavimus atitinkančios auditorijos su šiuolaikine garso bei vaizdo aparatūra ir kitomis demonstravimo priemonėmis;
31.2. veiksmingai veikianti ir saugi laboratorinė įranga, pakankama studentui išmokti naudotis tyrimo prietaisais bei analizuoti gautus eksperimentinius rezultatus; kiekvienai mokymo programai kruopščiai suformuotas ir veikiantis laboratorijos prietaisų ir susijusių priemonių tęstinio keitimo, modernizavimo, remonto ir tiekimo planas;
31.4. bibliotekos su pakankamais techninės literatūros, visų dėstomų dalykų vadovėlių, paskaitų konspektų, knygų, žurnalų ir kitos literatūros fondais, su pakankamu skaičiumi kompiuterių ir atitinkama programine įranga (literatūros katalogais, paieškos sistemomis, ryšiu su stambesnių bibliotekų duomenų bazėmis, interneto ryšiu);
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
1 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI ELEKTROS INŽINERIJOS (01T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per elektros inžinerijos krypties studijas, – pagilintos matematikos, elektronikos, informatikos žinios ir mechatronikos pagrindai.
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per elektros inžinerijos krypties studijas, – gebėjimai taikyti teorines žinias projektuojant, bandant ir eksploatuojant elektros įrenginius.
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių elektros inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: elektronika, elektros mašinos, automatinio valdymo teorija, mikroprocesoriai, elektros energetika.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
2 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI ELEKTRONIKOS INŽINERIJOS (01T2) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per elektronikos inžinerijos krypties studijas, – pagilintos matematikos, elektronikos, informatikos žinios ir signalų teorijos bei kompiuterijos pagrindai.
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per elektronikos inžinerijos krypties studijas:
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių elektronikos inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: elektronika, elektromagnetinio lauko teorija, signalai ir grandinės, skaitmeninis signalų apdorojimas, mikroprocesoriai, skaitmeniniai įtaisai.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
3 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI STATYBOS INŽINERIJOS (02T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per statybos inžinerijos krypties studijas, – nekilnojamųjų kultūros paveldo vertybių apsauga ir aplinkos kraštovaizdžio problemos, susijusios su statybine veikla.
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per statybos inžinerijos krypties studijas:
2.1. gebėjimas surinkti konstrukcijų ir statinių projektavimui reikalingus duomenis, juos analizuoti ir vertinti, parinkti projekto variantus, galimus statybos metodus, atsižvelgiant į statybos aplinką, ribojančias sąlygas, estetinį ir architektūrinį aspektus, ekonominius veiksnius bei numatomas eksploatacijos sąlygas;
2.2. gebėjimas taikyti tarptautinius, Europos bei Lietuvos standartus pastatų ir statinių projektavimui ir statybai;
2.3. gebėjimas parengti statybos darbų technologijos vykdymo projektą, vadovauti konkrečių statybos darbų vykdymui;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių statybos inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: architektūra, statybinės konstrukcijos ir jų projektavimas, statybos technologija ir organizavimas, inžinerinės pastatų sistemos, geotechnika, transporto statiniai, miestų planavimas.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
4 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI SAUGOS INŽINERIJOS (02T2) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per saugos inžinerijos krypties studijas:
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per saugos inžinerijos krypties studijas:
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių saugos inžinerijos krypties universitetinių pagrindinių studijų programos privalomą branduolį, grupės: statinių architektūra ir konstrukcijos, saugos organizavimas ir valdymas, medžiagų ir konstrukcijų sauga, technologinių procesų sauga, saugos įranga ir technika, žmogaus veiksnys saugos valdyme.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
5 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI TRANSPORTO INŽINERIJOS (03T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per transporto inžinerijos krypties studijas:
1.2. žinios apie studijuojamos transporto rūšies sistemas, jų raidos tendencijas, transporto priemonių naudojimo specifiką;
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per transporto inžinerijos krypties studijas, – gebėjimai nustatyti ir analizuoti transporto priemonių eksploatacines charakteristikas atsižvelgiant į eismo, kelio ir aplinkos sąlygas.
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių transporto inžinerijos krypties studijų programų privalomą branduolį, grupės:
3.1. pagrindinių universitetinių studijų – transporto sistemos, transporto priemonės, jų gamybos ir remonto technologijos, varikliai, hidraulinės, pneumatinės ir elektroninės sistemos, transporto organizavimas ir technologijos;
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
6 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI APLINKOS INŽINERIJOS (04T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per aplinkos inžinerijos krypties studijas:
1.2. žinios apie nuotekų ir dujinių išlakų valymą, buitinių ir pramoninių atliekų nukenksminimą bei prevencinių taršos mažinimo metodų taikymą;
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per aplinkos inžinerijos krypties studijas:
2.1. gebėjimas, taikant šiuolaikines inžinerines priemones, atpažinti ir analizuoti esamas ir galimas aplinkosaugines situacijas;
2.2. gebėjimas vertinti aplinkosauginės rizikos grėsmės mastus, kontrolės mechanizmus, prognozuojamo poveikio aplinkai, jos komponentams ir žmonėms tikimybę, kvalifikuotai spręsti kylančias problemas;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių aplinkos inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: ekologija ir aplinkotyra, oro taršos kontrolės ir mažinimo technologijos, nuotekų valymo technologijos, aplinkos informatika, atliekų tvarkymo technologijos, prevencinės taršos mažinimo priemonės.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
7 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI CHEMIJOS INŽINERIJOS (05T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per chemijos inžinerijos krypties studijas:
1.1. visose studijų programose – žinios apie cheminius, mechaninius ir hidromechaninius procesus, šilumos ir masės mainus, nevienalyčių sistemų homogenizavimą ir perskyrimą, pagrindinius cheminės technologijos dėsningumus, technologinės įrangos eksploatavimą ir technologinių procesų valdymą;
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per chemijos inžinerijos krypties studijas:
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių chemijos inžinerijos krypties pagrindinių studijų programos privalomą branduolį, grupės:
3.1. pagrindinių universitetinių studijų – bendroji cheminė technologija, cheminė termodinamika, chemijos inžinerija, procesų ir įrangos modeliavimas bei projektavimas;
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
8 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI BIOINŽINERIJOS (05T2) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per bioinžinerijos krypties studijas, – bioorganinės chemijos, molekulinės biologijos ir bioinformatikos žinios.
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per bioinžinerijos krypties studijas:
2.1. gebėjimai naudoti biotechnologinių procesų laboratorinę ir gamybinę įrangą suprantant problemas, susijusias su matavimais gyvosiose sistemose ir duomenų interpretavimu;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių bioinžinerijos krypties universitetinių pagrindinių studijų programos privalomą branduolį, grupės: organinė ir bioorganinė chemija, cheminė termodinamika, biokinetika, ląstelės biologija, mikrobiologija, genų inžinerija, biopolimerų gryninimas ir analizė, biotechnologijos pagrindai.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
9 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI ENERGETIKOS (06T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per energetikos krypties studijas:
1.1. techninės termodinamikos žinios (termodinaminių sistemų, jas sudarančių medžiagų savybės, jų būsenos kaita – procesai, energijos ir masės mainai juose, techninių sistemų energijos transformavimo galimybės, bendrosios fenomenologinės šiluminės, mechaninės, lauko ir ryšio formų energijos savybės);
1.2. šilumos ir masės mainų žinios – pernešimo procesų parametrai, panašumo teorija, šilumos laidumo, spindulinio bei konvekcinio pernešimo reiškiniai, masės mainų ir sudedamųjų pernešimo procesų reiškiniai;
1.3. sistemų teorijos ir sisteminio mąstymo pagrindų žinios – techninių sistemų ribos, struktūra, savybės, veikimas, elementų ir procesų (medžiagų, energijos ir informacijos srautų bei vyraujančių jėgų) tarpusavio sąveika, bendrasis integralumas, sąveikos su apsuptimi atpažinimui reikalingos žinios;
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per energetikos krypties studijas, – gebėjimai taikyti teorines žinias energijos transformavimo įrenginiams apskaičiuoti bei projektuoti (universitetinių studijų programoms) arba tokiems įrenginiams eksploatuoti bei prižiūrėti (neuniversitetinių studijų programoms).
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių energetikos krypties studijų privalomą branduolį, grupės:
3.1. universitetinių pagrindinių studijų programose – termohidromechanika, inžinerinė termodinamika, šilumos ir masės mainai, mašinų elementai, energetikos sistemos ir technologijos, energetikos sistemų valdymas, elektronika;
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
10 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI INFORMATIKOS INŽINERIJOS (07T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per informatikos inžinerijos krypties studijas:
1.1. programavimo pagrindai (biuro programos, pagrindinės programavimo konstrukcijos, algoritmai, failai, pagrindiniai grafikos metodai);
1.2. žinios apie diskretines struktūras (aibės, funkcijos, santykiai, Bulio algebra ir loginės funkcijos, grafai ir medžiai, formalios gramatikos, diskretinės tikimybės);
1.3. žinios apie algoritmus ir jų analizę (algoritmavimo pagrindai, automatų teorija, duomenų struktūros, geometrinis modeliavimas, kompiuterinė animacija);
1.4. informacinių technologijų pagrindai (kompiuterių architektūros pagrindai, operacinės sistemos, kompiuterių tinklai, duomenų bazės);
1.5. programų inžinerijos pagrindai (programų gyvavimo modelis, objektinis modeliavimas, inžinerinio proceso modeliavimas, reikalavimų analizė, programų priežiūra);
1.6. žinios apie programavimo technologijas (programavimo kalbų apžvalga, objektiškai orientuotos kalbos, neprocedūrinės kalbos, duomenų bazių kalbos, programavimo kalbų semantika);
1.7. žinios apie žmogaus ir kompiuterio sąveiką (interfeiso architektūra, modeliai, prototipai, grafiniai interfeisai, vizualizacija, virtuali tikrovė, daugialypė terpė);
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per informatikos inžinerijos krypties studijas:
2.1. gebėjimas pagal užsakovų pageidavimus specifikuoti, projektuoti ir diegti kompiuterines sistemas, jų techninę ir programinę įrangą, nustatyti sistemų vertę bendrais kokybės parametrais;
2.2. gebėjimas integruoti kompiuterines sistemas ir komunikacijų technologijas mobilių skaičiavimų plėtrai;
2.3. gebėjimas veiksmingai naudotis techninės ir programinės įrangos automatizuoto konstravimo ir dokumentavimo įrankiais;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių informatikos inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: operacinės sistemos, duomenų bazės, programavimas, kompiuterių architektūra ir organizavimas, kompiuterių tinklai, skaitmeninės grandinės.
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
11 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI MEDŽIAGŲ MOKSLO (08T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per medžiagų mokslo krypties studijas, – žinios apie įvairių medžiagų klasių (metalų, polimerų, keramikos ir kt.) fizines ir chemines savybes, šių medžiagų kūrimą, gamybą, taikymą ir kokybės vertinimą.
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per medžiagų mokslo krypties studijas:
2.2. gebėjimas taikyti analitinius ir skaitinius metodus medžiagų savybėms modeliuoti ir prognozuoti;
2.3. gebėjimas dirbti su šiuolaikine technologine ir medžiagų analizės įranga, analizuoti ir interpretuoti analizės rezultatus;
3. Į medžiagų mokslo krypties universitetinių pagrindinių studijų programas įtraukiamos tokios pagrindinių krypties dalykų grupės, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančios programos privalomą branduolį:
3.1. kai programa skirta konstrukcinių medžiagų studijoms – kietojo kūno fizika, medžiagų analizės metodai, medžiagų mechanika, šiuolaikinės medžiagų neišardomo jungimo technologijos, medžiagų paviršinio apdorojimo technologijos;
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
12 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI PRAMONĖS INŽINERIJOS (08T2) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per pramonės inžinerijos krypties studijas:
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per pramonės inžinerijos krypties studijas:
2.1. įgūdžiai sudaryti ir organizuoti technologinius procesus tam tikrų pramonės šakų produkcijai gaminti;
2.4. gebėjimas valdyti technologinius procesus, derinti ir tinkamai eksploatuoti technines priemones, stebėti technologinio proceso eigą;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių pramonės inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: mašinų mechanizmai ir elementai, kompiuterizuoto projektavimo bei kompiuterizuotos gamybos (CAD/CAM) sistemos, gamybos technologijos, integruota gamyba, technologinės mašinos, įmonių projektavimas, automatinis valdymas ir automatizavimas, logistika, rinkodara, žmonių išteklių valdymas, optimizavimas ir kokybės valdymas.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
13 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI MECHANIKOS INŽINERIJOS (09T1) STUDIJŲ KRYPTIES PROGRAMOMS
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per mechanikos inžinerijos studijas:
2.1. įgūdžiai projektuoti techninius gaminius pasinaudojant standartinių mechaninių, mechatroninių ir kitų elementų bei perkamų gaminių pasiūla ir tinkamai suderinant techninius, ekonominius, ergonominius ir estetinius reikalavimus;
2.4. gebėjimas taikyti mechaninių sistemų judėjimo dėsningumus, stabilumo ir patikimumo principus techninėms priemonėms kurti, tobulinti ir taisyti;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių mechanikos inžinerijos krypties studijų programos privalomą branduolį, grupės: mašinų ir mechanizmų teorija, mašinų elementai, kompiuterizuoto projektavimo bei kompiuterizuotos gamybos (CAD/ CAM/CAE) sistemos, pjovimo procesai ir įrankiai, mechaninės, lazerinės ir kt. gamybos technologijos, automatinis valdymas, techninių sistemų ir procesų automatizavimas, kokybės valdymas.
______________
Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos)
studijų srities reglamento
14 priedas
PAPILDOMI SPECIFINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI MATAVIMŲ INŽINERIJOS (10T1) KRYPTIES GEODEZIJOS STUDIJŲ PROGRAMOMS
1. Specifinės žinios, įgyjamos per geodezijos studijas:
1.1. žinios apie matavimų metodus ir būdus, matavimo prietaisus bei matavimo sistemas, metrologijos pagrindus ir matavimų sieties sistemą;
2. Specifiniai praktiniai gebėjimai, įgyjami per geodezijos studijas:
2.1. gebėjimas naudotis šiuolaikiniais matavimo prietaisais ir optimaliai organizuoti bei atlikti matavimus;
2.3. gebėjimas taikyti matavimų informaciją inžineriniams ir kitiems taikomiesiems uždaviniams spręsti;
3. Pagrindinių krypties dalykų, kartu su bendrųjų inžinerijos pagrindų bei socialinių mokslų dalykais sudarančių universitetinių pagrindinių ir neuniversitetinių geodezijos studijų programos privalomą branduolį, grupės: aukštoji geodezija, fizinė geodezija, kosminė geodezija, kartografija, fotogrametrija, geodeziniai prietaisai, matavimo rezultatų apdorojimas, universitetinių programų – dar geoinformacinės sistemos.
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. ISAK-772, 2006-04-27, Žin., 2006, Nr. 50-1835 (2006-05-06), i. k. 1062070ISAKISAK-772
Dėl švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 29 d. įsakymo Nr. ISAK-734 "Dėl Bendrojo technologijos mokslų (inžinerijos) studijų srities reglamento patvirtinimo" pakeitimo