Nutarimas netenka galios 2014-01-01:
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1024, 2013-11-05, Žin., 2013, Nr. 118-5941 (2013-11-16), i. k. 1131100NUTA00001024
Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios
Suvestinė redakcija nuo 2012-06-08 iki 2013-12-31
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 113-4228, i. k. 1041100NUTA00000920
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2004 m. liepos 16 d. Nr. 920
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617) 10 straipsnio 4 dalimi, 17 straipsnio 4 dalimi, 25 straipsnio 4 dalimi ir siekdama užtikrinti darnų teritorijų planavimą nacionaliniu, regiono, rajono bei vietovės lygmenimis, įvertinti rengiamų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių įgyvendinimo galimą ilgalaikį ir (ar) trumpalaikį poveikį teritorijos vystymo darnai ir (ar) planuojamai veiklos sričiai, ekonominei, socialinei, gamtinei aplinkai ir kraštovaizdžiui, krašto apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Preambulės pakeitimai:
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
Patvirtinti Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2004 m. liepos 16 d. nutarimu Nr. 920
TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO
TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašo (toliau vadinama – šios Tvarkos aprašas) tikslas – reglamentuoti teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimą, kad derinančios ir tvirtinančios teritorijų planavimo dokumentų sprendinius institucijos galėtų atsižvelgti į galimas jų įgyvendinimo pasekmes ir tai užtikrintų gerą priimamų sprendimų kokybę.
2. Teritorijų planavimo dokumento sprendinių poveikio vertinimas – teritorijų planavimo proceso etapas, kurio metu surenkama ir analizuojama informacija, jos pagrindu įvertinamas nustatytais aspektais rengiamo teritorijų planavimo dokumento sprendinių įgyvendinimo galimas teigiamas ir (ar) neigiamas ilgalaikis ir (ar) trumpalaikis poveikis.
3. Teritorijų planavimo dokumento sprendinių poveikio vertinimas atliekamas užbaigus teritorijų planavimo dokumento rengimo etapą, parengus dokumento sprendinius, prieš juos pateikiant derinti derinančioms institucijoms. Derinančių institucijų sąrašas, kompetencija ir derinimo tvarka nurodomi atitinkamų rūšių teritorijų planavimo dokumentų taisyklėse.
II. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
5. Šios Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertintojai (toliau vadinama – sprendinių vertintojai) – juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys, rengiantys teritorijų planavimo dokumentus (planų rengėjai), taip pat pasitelkti ekspertai ir (ar) mokslo institucijos.
Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo ataskaita (toliau vadinama – ataskaita) – planų rengėjų parengiama rengiamų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio analizė, kurioje numatytos galimą neigiamą poveikį pašalinančios ar mažinančios priemonės.
Kitos šios Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617).
III. TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO
PRINCIPAI IR ASPEKTAI
6. Pagrindiniai teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo principai yra šie:
6.1. proporcingumas – teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio (toliau vadinama – sprendinių poveikis) analizės detalumas turi atitikti sprendinių konkretizavimo lygį ir prognozuojamo poveikio mastą;
6.2. profesionalumas – galimą sprendinių poveikį vertina Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 36 straipsnyje nurodyti planų rengėjai, kurie gali pasitelkti ekspertus ir (ar) mokslo institucijas, kai profesionaliam įvertinimui atlikti reikia specifinio ar kitokio pasirengimo, žinių bei įgūdžių;
7. Sprendinių poveikis vertinamas šiais aspektais:
7.2. poveikis ekonominei aplinkai (įvertinamas galimas poveikis ūkio ir atskirų jo sektorių raidos procesams, investicijų ir verslo sąlygoms, valstybės ir savivaldybių biudžetams);
7.3. poveikis socialinei aplinkai (įvertinamas galimas poveikis įvairiems socialiniams procesams ir socialinėms grupėms);
7.4. poveikis gamtinei aplinkai ir kraštovaizdžiui (įvertinamas galimas poveikis gamtinės aplinkos kokybei, kraštovaizdžio struktūrai ir ekologinei pusiausvyrai, gamtos ir kultūros paveldo išsaugojimui).
7.5. poveikis krašto apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu (įvertinamas galimas poveikis krašto apsaugai, valstybės sienos apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu).
Papildyta punktu:
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
8. Sprendinių poveikio vertinimo aspektai priklauso nuo planavimo tikslų ir uždavinių, taip pat nuo parengtų sprendinių pobūdžio:
8.1. teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams įvertinti gali būti taikomi papildomi planavimo sąlygose nurodyti aspektai, taip pat planų rengėjų pasiūlyti aspektai, atsižvelgiant į parengtus teritorijų planavimo dokumentų sprendinius;
8.2. tais atvejais, kai teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai neturi įtakos kuriam nors šios Tvarkos aprašo 7 punkte nurodytam aspektui ar keletui aspektų, planų rengėjai sprendinių poveikio tuo aspektu (aspektais) nevertina.
8.3. poveikio krašto apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu, vertinimas atliekamas tik teisės aktuose nustatytais atvejais.
Papildyta punktu:
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
IV. TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO
PROCESAS
9. Atliekant bendrųjų, specialiųjų ir detaliųjų planų sprendinių poveikio vertinimą, kaip pradinis dokumentas naudojama strateginio pasekmių aplinkai vertinimo (kai strateginis pasekmių aplinkai vertinimas atliekamas įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimu) ataskaitos medžiaga. Tais atvejais, kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymą (Žin., 1996, Nr. 82-1965; 2000, Nr. 39-1092) turi būti atliktas planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimas ir toks vertinimas nėra atliktas, šis vertinimas atliekamas specialiojo ir detaliojo plano rengimo metu. Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimas atliekamas Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nustatyta tvarka. Sprendinių vertintojas toliau atlieka sprendinių poveikio vertinimą, jeigu atsakinga institucija priima sprendimą, kad planuojama ūkinė veikla leistina.
10. Sprendinių poveikio vertinimo procesas apima:
11. Status quo situacijos vertinimas atliekamas taip: sprendinių vertintojai, prieš vertindami galimą sprendinių poveikį, pirmiausia išnagrinėja situaciją status quo (kas atsitiktų, jeigu nebūtų įgyvendinami sprendiniai, nebūtų sprendžiama iškilusi problema).
12. Sprendinių (jų alternatyvų) vertinimo metu sprendinių vertintojai, panaudoję tyrimų duomenis, gautus atlikus esamos būklės analizę teritorijų planavimo dokumento rengimo laikotarpiu, vertina sprendinių poveikį šios Tvarkos aprašo 7 punkte nurodytais aspektais ir (ar) kitais (papildomais) aspektais pagal 8 punkte nurodytas sąlygas.
13. Ataskaita rengiama taip: bendriesiems planams – atskirai, o specialiesiems ir detaliesiems planams – aiškinamajame rašte arba atskirai. Ataskaitoje turi būti aprašyta numatoma veikla, įvertinta sprendinių atitiktis numatomiems planavimo tikslams įgyvendinti, institucijų išduotoms planavimo sąlygoms, nurodytas dokumento ryšys su galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais ir (ar) patvirtintais ilgalaikiais ir vidutinės trukmės strateginio planavimo dokumentais, įvertinta status quo situacija, numatomas sprendinių teigiamas ar neigiamas, trumpalaikis ar ilgalaikis poveikis pagal šios Tvarkos aprašo 7 punkte nurodytus aspektus ir (ar) kitais aspektais pagal 8 punkte nurodytas sąlygas, numatytos neigiamą sprendinių poveikį pašalinančios ar mažinančios priemonės.
14. Sprendinių vertintojams, atliekantiems sprendinių poveikio vertinimą, rekomenduojama vadovautis Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo klausimynu (šios Tvarkos aprašo 1 priedas).
15. Ataskaitoje pateikiamos numatytos taikyti priemonės teritorijų planavimo dokumentų sprendinių įgyvendinimo stebėsenai (monitoringui) atlikti.
16. Ataskaitoje pateikiama teritorijų planavimo dokumento sprendinių (jų alternatyvų) įvertinimo išvadinė santrauka – teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo lentelė (šios Tvarkos aprašo 2 priedas).
17. Atlikus sprendinių poveikio vertinimą, planavimo organizatorius sprendinius kartu su ataskaita pateikia svarstyti visuomenei. Visuomenės dalyvavimo teritorijų planavimo procese tvarka nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarime Nr. 1079 „Dėl Visuomenės dalyvavimo teritorijų planavimo procese nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1996, Nr. 90-2099; 2004, Nr. 112-4189) ir atskirų rūšių (bendrųjų, specialiųjų, detaliųjų) planų rengimo taisyklėse.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
18. Asmenys, pažeidę šios Tvarkos aprašo reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
19. Žala, atsiradusi dėl neteisėtais veiksmais įgyvendinamų teritorijų planavimo dokumentų, atlyginama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Ginčus dėl žalos atlyginimo sprendžia teismas.
Teritorijų planavimo dokumentų
sprendinių poveikio vertinimo
tvarkos aprašo
1 priedas
TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO
KLAUSIMYNAS
I. POVEIKIS TERITORIJOS VYSTYMO DARNAI IR (AR) PLANUOJAMAI
VEIKLOS SRIČIAI
5. Kuri veiklos sritis ar sritys patirs teigiamą konkretaus sprendinio įgyvendinimo poveikį (pasekmes)?
II. POVEIKIS EKONOMINEI APLINKAI
7. Kaip sprendinių įgyvendinimas paveiks atskirų apskričių (regionų), savivaldybių ar vietovių ekonominę plėtrą; padidins ar sumažins regionų skirtumus?
8. Kaip sprendinių įgyvendinimas paveiks bendruosius pramonės, žemės ūkio ir kitų ūkio sektorių struktūros pokyčius, jiems skirtų teritorijų (naudmenų) fondą?
9. Kokį poveikį sprendinių įgyvendinimas gali turėti teritorijos gamtinių išteklių fondui ir jo racionaliam naudojimui?
III. POVEIKIS SOCIALINEI APLINKAI
19. Kaip sprendinių įgyvendinimas paveiks atskiras socialines grupes (socialiai pažeidžiamus asmenis, jaunimą, jaunas šeimas, vaikus, pagyvenusius ir kitus asmenis)?
IV. POVEIKIS GAMTINEI APLINKAI IR KRAŠTOVAIZDŽIUI
22. Kaip sprendinių įgyvendinimas paveiks planuojamos teritorijos paviršinių ir požeminių vandenų kokybę?
V. POVEIKIS KRAŠTO APSAUGAI IR KITOMS SRITIMS, SUSIJUSIOMS SU NACIONALINIU SAUGUMU
30. Kaip sprendinių įgyvendinimas paveiks oro erdvės stebėjimą ir kontrolę (vertinama vadovaujantis Europos saugios oro navigacijos organizacijos (Eurokontrolės) priimtomis sutartimis ir rekomendacijomis)?
Papildyta skyriumi:
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
Teritorijų planavimo dokumentų
sprendinių poveikio vertinimo
tvarkos aprašo
2 priedas
TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ SPRENDINIŲ POVEIKIO VERTINIMO
LENTELĖ
1. |
Teritorijų planavimo dokumento organizatorius |
||
2. |
Teritorijų planavimo dokumento rengėjas |
||
3. |
Teritorijų planavimo dokumento pavadinimas |
||
4. |
Ryšys su planuojamai teritorijai galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais |
||
5. |
Ryšys su patvirtintais ilgalaikiais ar vidutinės trukmės strateginio planavimo dokumentais |
||
6. |
Status quo situacija |
||
7. |
Tikslas, kurio siekiama įgyvendinant teritorijų planavimo sprendinius |
||
8. |
Galimo sprendinių poveikio vertinimas (pateikiamas apibendrintas poveikio aprašymas ir įvertinimas) |
||
9. |
Vertinimo aspektai |
Teigiamas (trumpalaikis, ilgalaikis) poveikis |
Neigiamas (trumpalaikis, ilgalaikis) poveikis |
Sprendinio poveikis: |
|||
teritorijos vystymo darnai ir (ar) planuojamai veiklos sričiai |
|
|
|
ekonominei aplinkai |
|
|
|
socialinei aplinkai |
|
|
|
gamtinei aplinkai ir kraštovaizdžiui |
|
|
|
|
krašto apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu |
|
|
10. |
Siūlomos alternatyvos poveikis: |
||
teritorijos vystymo darnai ir (ar) planuojamai veiklos sričiai |
|
|
|
ekonominei aplinkai |
|
|
|
socialinei aplinkai |
|
|
|
gamtinei aplinkai ir kraštovaizdžiui |
|
|
|
|
krašto apsaugai ir kitoms sritims, susijusioms su nacionaliniu saugumu |
|
|
Priedo pakeitimai:
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 628, 2012-05-29, Žin., 2012, Nr. 64-3240 (2012-06-07), i. k. 1121100NUTA00000628
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. liepos 16 d. nutarimo Nr. 920 "Dėl Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo" pakeitimo