Redaguota: 1994.04.14.

     Pakeitimai:

 

     1. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-139, priimtas 93.04.28, Žin., 1993, Nr.14-352

     DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS               

DEPARTAMENTO STATUTO PAKEITIMO

 

     2. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-415, priimtas 94.03.29, Žin., 1994, Nr.27-461

     DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS

     DEPARTAMENTO STATUTO ANTROJO SKYRIAUS PRIPAŽINIMO

     NETEKUSIU GALIOS

 

*** Pabaiga **

 

 

                   

                      LIETUVOS RESPUBLIKOS

                            ĮSTATYMAS

 

Dėl Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės departamento statuto

                          patvirtinimo

 

 

     Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba nutaria:

     Patvirtinti   Lietuvos   Respublikos   valstybės   kontrolės

departamento statutą (pridedamas).

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS

PIRMININKAS                             V.LANDSBERGIS

 

Vilnius, 1990 m. gruodžio 28 d.

     Nr. I-894

    

      LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO

                        

                            STATUTAS

                   

                     I. Bendrieji nuostatai

 

 

     1.   Pagal    Lietuvos   Respublikos   valstybės   kontrolės

departamento įstatymo  1 straipsnį Lietuvos Respublikos valstybės

kontrolės   departamentas   (toliau  vadinamas departamentu)  yra

Lietuvos Respublikos   Seimui atskaitinga kontrolės  institucija,

prižiūrinti, ar  teisėtai valdomas ir naudojamas valstybės turtas

ir kaip vykdomas valstybės biudžetas.  

     2.  Departamento   veikla  nukreipta   valstybės  turtiniams

interesams  saugoti   ir   grindžiama   viešumo   bei   teisėtumo

principais.

     3. Departamento  pareigūnų   -   politinių  partijų  narių -

narystė politinėje partijoje sustabdoma visam tarnybos laikui.

         

              III. Departamento kontrolierių teisės

 

     7. Departamento kontrolieriai pagal kompetenciją turi teisę:

     7.1.  Tikrinti, ar teisėtai valdomas ir naudojamas valstybės

turtas ir kaip vykdomas valstybės biudžetas.

     7.2. Teikti  ministerijų, departamentų, valstybinių tarnybų,

inspekcijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovams teikimus dėl

valstybinės ir finansinės ūkinės drausmės pažeidimų.

     7.3. Teikti  pasiūlymus  už  Lietuvos  Respublikos  įstatymų

numatytus pažeidimus  atšaukti  įmonės    įregistravimą  įstatymų

nustatyta tvarka.

     7.4. Šio  statuto nustatyta  tvarka    skirti    pareigūnams

pinigines nuoskaitas.

     7.5. Lietuvos  Respublikos įstatymų ir šio statuto nustatyta

tvarka reikalauti,  kad administracija atleistų iš einamų pareigų

valstybinių, valstybinių  akcinių įmonių,  įstaigų,  organizacijų

vadovaujančiuosius darbuotojus,  šiurkščiai pažeidusius  Lietuvos

Respublikos įstatymus  arba padariusius  esminę žalą valstybės ar

piliečių interesams.

     7.6. Reikalauti  iš įmonių,  įstaigų,  organizacijų  vadovų,

aukštesniųjų organizacijų,  kad darbuotojai,    pažeidę  Lietuvos

Respublikos įstatymus, nustatyta tvarka būtų patraukti drausminėn

arba materialinėn atsakomybėn.

     7.7. Esant  reikalui, tikrinimų  ir revizijų metu pasitelkti

vidaus reikalų   tarnybų   pareigūnus,  kad  būtų  galima įeiti į

gamybines ir kitas kontroliuojamos organizacijos žinioje esančias

patalpas   ir   nustatyti esamas  materialines  vertybes,  paimti

dokumentus ir kitokią medžiagą.

     7.8. Gauti  iš ekspertizę  atliekančių įstaigų pažymas pagal

tikrinimo medžiagą.

     7.9. Pasitelkti  vadovams sutikus ministerijų, departamentų,

valstybinių tarnybų,  inspekcijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų

specialistus bei   pavienius asmenis vienkartiniams patikrinimams

bei revizijoms ir apmokėti jiems už atliktą darbą iš Departamento

lėšų pagal atitinkamą kontrolieriaus pareiginę algą.

     Tikrinamų įmonių,   įstaigų ir  organizacijų vadovai privalo

Departamento   pareigūnams   ir  jų   pasitelktiems specialistams

sudaryti būtinas  darbo sąlygas:  esant galimybei, skirti atskirą

patalpų su seifu ar nedegama spinta bei telefonu.

     7.10. Pasitelkti  visuomeninių organizacijų atstovus įmonių,

įstaigų ir organizacijų ūkinei finansinei veiklai bei valstybinio

turto apsaugai kontroliuoti.

     7.11. Pateikti  teismams ieškinius ir imtis kitokių įstatymų

numatytų priemonių,  kad tikrinimo  metu  Departamento  pareigūnų

nustatytos neteisėtai  gautos  valstybinių,  valstybinių  akcinių

įmonių, įstaigų  bei organizacijų  pajamos, taip  pat išaiškintos

neteisėtai panaodotos  dotacijos ir  asignavimai būtų išieškomi į

valstybės biudžetą.

     Iš valstybinių,   valstybinių   akcinių  įmonių,  įstaigų ir

organizacijų privačiuų  įmonių neteisėtai  gautos lėšos (pajamos)

išieškomos per teismą.

              

                IV. Piniginių nuoskaitų skyrimas

 

     8. Piniginių nuoskaitų skyrimo pagrindas ir tvarka.

     8.1. Valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai ir vyriausieji

kontrolieriai valstybei   padarytai materialiniai žalai atlyginti

skiria pinigines   nuoskaitas kontroliuojamų įmonių,  įstaigų  ir

organizacijų pareigūnams, dėl kurių kaltės ši žala atsirado.

     8.2. Piniginė  nuoskaita skiriama  neatsižvelgiant į tai, ar

taikomos kitos  atsakomybės    priemonės,     numatytos  Lietuvos

Respublikos   valstybės    kontrolės   departamento įstatymo   32

straipsnyje.

     8.3. Piniginė nuoskaita skiriama padarytos žalos dydžio, bet

ne didesnė   kaip  pareigūno  trijų  mėnesių vidutinio  mėnesinio

atlyginimo, gauto tuo metu, kai buvo padaryta žala, suma.

     8.4.  Departamento  pareigūnų  sprendimai  skirti  pinigines

nuoskaitas priimami  remiantis kontrolierių  ar kitų Departamento

tam įgaliotų įstaigų bei asmenų atliktų tikrinimų rezultatais.

     Svarstant tikrinimo  rezultatus,  turi  teisę  dalyvauti  ir

pareigūnas, padaręs žalą valstybei. Apie svarstymo vietą ir laiką

jam pranešama iš anksto.

     8.5.  Padaręs   žalą  valstybei  pareigūnas  tikrinimo  metu

privalo pasiaiškinti  raštu.  Jei  per  kontrolieriaus  nustatytą

terminą  pareigūnas   be  svarbių   priežasčių   atsisako   raštu

pasiaiškinti arba nepateikia pasiaiškinimo, surašomas aktas.

 

     8.6. Jeigu  materialinė žala  padaryta pareigūnų  veiksmais,

kuriuose yra  baudžiamųjų veikų  požymių, ir dėl to Departamentas

perduoda  medžiagą  teisėsaugos  organams,  piniginės  nuoskaitos

šiems pareigūnams  neskiriamos, o  klausimą dėl  padarytos  žalos

išieškojimo  nustatyta  tvarka  sprendžia  teismas.  Jeigu  pagal

Departamento  medžiagą   priimtas  nutarimas   atsisakyti   kelti

baudžiamąją bylą  arba nutarimas  nutraukti baudžiamąją  bylą  ir

teismui nepateiktas  ieškinys dėl  padarytos  žalos  išieškojimo,

Departamentas turi  teisę paskirti  kaltajam pareigūnui  piniginę

nuoskaitą.

     8.7.   Valstybės    kontrolės    departamento    vyriausiųjų

kontrolierių sprendimai  paskirti piniginę nuoskaitą per 10 dienų

gali   būti    apskųsti   valstybės    kontrolieriui, o valstybės

kontrolieriaus ir  jo pavaduotojų sprendimai per tokį pat terminą

įstatymų nustatyta tvarka gali būti apskųsti teismui.

     Jeigu  išnagrinėjus  skundą  nustatyta,  kad    Departamento

pareigūnų priimtas  sprendimas    dėl     piniginės    nuoskaitos

nepagrįstas, jis   panaikinamas. Išskaityta  piniginės nuoskaitos

suma valstybės kontrolieriaus, jo pavaduotojų ar teismo sprendimu

iš   valstybės    biudžeto  grąžinama pareigūnui,  iš   kurio  ji

išieškota.

     8.8. Piniginė   nuoskaita negali  būti paskirta,  jei praėjo

šeši mėnesiai   nuo   tos  dienos,  kai  buvo nustatyta pareigūno

padarytoji materialinė   žala, t.y.  nuo tikrinimo akto  surašymo

dienos, ir jei praėjo treji metai nuo žalos padarymo dienos.

     Į   šiuos   terminus  neįskaitomas  laikotarpis,  kurio metu

tikrinimo medžiaga buvo perduota teisėsaugos organams.

     9. Žalos ir piniginių nuoskaitų dydžio nustatymas.

     9.1.  Piniginės   nuoskaitos  pareigūnams   skiriamos,   kai

padaryta tiesioginė tikra žala.

     Žalos dydis   nustatomas pagal  faktinius  įmonės, įstaigos,

organizacijos nuostolius,  remiantis      buhalterinės  apskaitos

duomenimis, sugadintų,  prarastų neteisėtai nurašytų materialinių

vertybių (  atskaičiavus nusidėvejimą),  nepagrįstai   pereikvotų

žaliavų ir medžiagų balansine verte (savikaina).

     Materialinių vertybių  grobimo, trūkumo, tyčinio sunaikinimo

ar tyčinio  sugadinimo atvejais  žala nustatoma pagal valstybines

mažmenines   kainas;  tais  atvejais,  kai materialinių  vertybių

mažmeninės kainos   mažesnės už didmenines,  -  pagal  didmenines

kainas. Jeigu tos rūšies materialinėms vertybėms mažmeninių kainų

nėra,   žala nustatoma  pagal  kainas,  apskaičiuotas  Ekonomikos

ministerijos Kainų departamento nustatoma tvarka.

     9.2. Piniginių  nuoskaitų dydis  už žalą, kurią kartu padarė

keli pareigūnai,   nustatomas kiekvienam  iš  tų asmenų  atskirai

atsižvelgiant į jų kaltės dydį ir formą. Visa piniginių nuoskaitų

suma tokiais atvejais negali viršyti padarytos žalos dydžio.

     9.3. Skirdami  piniginę nuoskaitą, valstybės kontrolieriaus,

jo pavaduotojai,   vyriausieji kontrolieriai gali  atsižvelgti  į

pareigūno   kaltės  dydį,  konkrečias aplinkybes  ir  materialinę

padėtį.

     10. Departamento pareigūnų sprendimų dėl piniginių nuoskaitų

vykdymas.

     10.1.  Departamento   pareigūnų  sprendimus   dėl  piniginių

nuoskaitų privalo  vykdyti valstybiniai organai, įmonės, įstaigos

ir organizacijos.

     10.2.  Sprendimą  skirti  piniginę  nuoskaitą  Departamentas

išsiunčia žalą  padariusiam   pareigūnui į  jo   darbovietę    ir

atitinkamą valstybinę   mokesčių inspekciją  ne  vėliau  kaip per

penkias dienas nuo jo priėmimo.

     10.3. Piniginę  nuoskaitą   įstatymų   nustatyta   tvarka iš

pareigūno išskaito  įmonės, įstaigos ar organizacijos buhalterija

pagal jo darbo vietą, remdamasi Departamento pareigūnų sprendimu.

Kas mėnesį išskaitoma 20 procentų mėnesinio darbo užmokesčio, kol

bus išieškota visa nuoskaitos suma.

     Išskaityta piniginės   nuoskaitos  suma  per  penkias dienas

pervedama į valstybės biudžetą.

     10.4. Iš  asmenų, kurie  neapmokėję  piniginės    muoskaitos

perėjo dirbti   į kitą  įmonę, įstaigą  ar organizaciją, reikiama

suma išskaitoma   naujoje  darbovietėje.  Šiais atvejais  įmonės,

įstaigos   ir  organizacijos    vadovas, vyriausiasis  buhalteris

privalo departamento pareigūnų sprendimą dėl piniginės nuoskaitos

su įrašu  apie išskaitytas  sumas nusiųsti į piniginės nuoskaitos

neapmokėjusio   asmens  naują  darbovietę  ir  apie  tai pranešti

atitinkamai valstybinei mokesčių inspekcijai.

     10.5. Jeigu piniginės nuoskaitos arba neapmokėtos jos dalies

neįmanoma išskaityti   iš  darbo  užmokesčio  tų asmenų,  kuriems

paskirta nuoskaita,   išieškojimo dokumentai persiunčiami  teismo

vykdytojui, kad reikalinga suma būtų išieškoma iš nurodyto asmens

turto Lietuvos  Respublikos civilinio  proceso kodekso  nustatyta

tvarka.

     10.6.   Už tai,  kad laiku   būtų     išskaitytos  piniginės

nuoskaitos ir kad išskaitytosios sumos būtų pervestos į valstybės

biudžetą, atsako  įmonių, įstaigų   ar   organizacijų vadovai  ir

vyriausieji buhalteriai.

    

              

               V. Reikalavimas atleisti iš pareigų

 

     11. Reikalavimo atleisti iš pareigų pagrindai ir tvarka.

     11.1.   valstybės kontrolierius,  jo    pavaduotojai      ir

vyriausieji kontrolieriai   turi   teisę  reikalauti  atleisti iš

einamų pareigų   kontroliuojamų valstybinių,  valstybinių akcinių

įmonių,   įstaigų,  organizacijų  vadovaujančiuosius darbuotojus,

kurie šiurkščiai  pažeidė  Lietuvos  Respublikos  įstatymus  arba

padarė esminę žalą valstybės ar piliečių interesams.

     Vadovaujantieji   darbuotojai,   kurių  atžvilgiu  gali būti

priimami sprendimai dėl reikalavimo atleisti juos iš pareigų, yra

valstybinių, valstybinių  akcinių įmonių administracijos vadovai,

direktorių valdybų   nariai, įstaigų,  organizacijų  vadovai,  jų

pavaduotojai, vyriausieji  buhalteriai (Vyresnieji  buhalteriai -

ten, kur  nėra vyriausiojo  buhalterio pareigybės),  struktūrinių

padalinių vadovai.

     11.2. Darbuotojas,  pažeidęs Lietuvos Respublikos įstatymus,

tikrinimo metu   kontrolieriui  reikalaujant privalo pasiaiškinti

raštu. Jei  per kontrolieriaus  nustatytą terminą  darbuotojas be

svarbių priežasčių   atsisako raštu pasiaiškinti arba  nepateikia

pasiaiškinimo, surašomas aktas.

     11.3.  Departamento  pareigūnų  sprendimai  dėl  reikalavimo

atleisti iš   pareigų  valstybinių,  valstybinių  akcinių įmonių,

įstaigų,  organizacijų  vadovaujančiuosius  darbuotojus  priimami

remiantis kontrolierių atliktų tikrinimų rezultatais ir turi būti

tinkamai juridiškai pagrįsti bei motyvuoti.

     Sprendimas   dėl reikalavimo  atleisti  iš  pareigų  žinybų,

respublikinio pavaldumo   įstaigų ir  organizacijų vadovus priima

valstybės kontrolieriaus ir jo pavaduotojai.

     11.4.  Pavaduotojas   turi  teisę      dalyvauti   svarstant

Departamente jo  atleidimą iš  pareigų. Apie  svarstymo vietą  ir

laiką jam pranešama iš anksto. Neatvykimas pakartotinai pakvietus

nėra kliūtis svarstyti tikrinimo medžiaga iš esmės.

     11.5. Negali   būti priimtas  sprendimas reikalauti atleisti

vadovaujantįjį darbuotoją iš pareigų, jei praėjo vienas mėnuo nuo

tos dienos,  kai buvo  nustatytas pažeidimas,  t.y. nuo tikrinimo

akto surašymo   dienos, ir jei praėjo šeši mėnesiai nuo pažeidimo

padarymo dienos.

     Tais atvejais,  kai pažeidimu padaroma esminė žala valstybės

ar   piliečių  interesams,  sprendimas  dėl reikalavimo  atleisti

vadovaujantįjį darbuotoją   iš  pareigų gali  būti  priimtas  per

trejus metus nuo pažeidimo padarymo dienos, tačiau ne vėliau kaip

per vieną   mėnesį nuo tos dienos, kai buvo nustatytas pažeidimas

ir surašytas tikrinimo aktas.

     12.  Departamento   pareigūnų  sprendimų   dėl   reikalavimo

atleisti iš pareigų vykdymas.

     12.1.   Sprendimą    dėl  reikalavimo   atleisti  iš pareigų

Departamentas išsiunčia   darbuotojui,  taip  pat į jo darbovietę

arba aukštesniajam  organui ne vėliau kaip per tris dienas nuo jo

priėmimo.

     12.2   Departamento    sprendimus  dėl reikalavimo  atleisti

vadovaujantįjį darbuotoją iš pareigų privalo vykdyti valstybiniai

organai, įmonės,  įstaigos, organizacijos,   kurių  kompetencijai

įstatymai   priskiria spręsti  atitinkamo  darbuotojo  atleisdimo

klausimą.

     12.3. Departamento   vyriausiųjų kontrolierių  sprendimą dėl

reikalavimo atleisti   iš  pareigų  darbuotojas,  kurio atžvilgiu

priimtas toks  sprendimas, gali per 10 dienų nuo sprendimo gavimo

apskųsti valstybės  kontrolieriui. Skundas turi būti išnagrinėtas

per 10 dienų nuo jo gavimo dienos. Valstybės kontrolieriaus ir jo

pavaduotojų sprendimai  per tokį  pat terminą  įstatymų nustatyta

tvarka gali būti apskųsti teismui.

     Skundas turi  būti išnagrinėtas  laikantis terminų, numatytų

reikalavimui, kylančiam iš teisinių darbo santykių.

     Apskundus sprendimą,   skundo nuorašas  taip  pat  turi būti

pateiktas tam  organui ar įstaigai, kurio kompetencijai priklauso

priimto sprendimo vykdymas.

     12.4. Apskundus  sprendimą   dėl   reikalavimo   atleisti iš

pareigų, jo  vykdymas sustabdomas  tol, kol  skundas bus įstatymų

nustatyta tvarka išspręstas.

     12.5. Tais atvejais, kai skundas atmetamas, taip pat kai per

nustatytą terminą  sprendimas dėl reikalavimo atleisti darbuotoją

iš pareigų  nebuvo apskųstas,  įmonės, įstaigos  ar organizacijos

administracija   (direktorių valdyba,   stebėtojų   taryba)  arba

aukštesnysis   organas privalo  sprendime  nurodytąjį  darbuotoją

atleisti   iš   einamų pareigų  darbo    įstatymuose   numatytais

pagrindais.

              

              VI. Departamento darbo organizavimas

 

     13. Departamentas  savo darbą  organizuoja   ir      veiklos

klausimus sprendžia,  derindamas vienvaldiškumą   ir kolegialumą,

nustatydamas tikslią  pareigūnų atsakomybę už jiems pavestą darbą

ir nustatytų užduočių įvykdymą.

     14. Valstybės  kontrolierius be  funkcijų, numatytų Lietuvos

Respublikos valstybės kontrolės departamento įstatyme:

     organizuoja Departamento darbą;

     paskirsto pareigas  valstybės kontrolieriaus  pavaduotojams,

koordinuoja jų darbą;

     nustatyta tvarka  skiria    ir     atleidžia    Departamento

darbuotojus, juos skatina ar skiria drausmines nuobaudas.

     15. Valstybės  kontrolieriui nesant, jį pavaduotja vienas iš

pavaduotojų.

     16. Valstybės  kontrolės tarybos veiklai vadovauja valstybės

kontrolierius, kuris   kartu yra  ir Valstybės kontrolės  tarybos

pirmininkas.

     17.   Valstybės   kontrolės  taryba   be  funkcijų, numatytų

Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės departamento įstatyme:

     išklauso centrinio  aparato ir  apygardų valstybės kontrolės

skyrių   vadovų    pranešimus  bei  ataskaitas darbo organizavimo

klausimais;

     svarsto kitus valstybės kontrolieriaus teikiamus klausimus.

     18. Valstybės kontrolės tarybos posėdžiai šaukiami valstybės

kontrolieriaus iniciatyva, bet ne rečiau kaip kartą per ketvirtį,

ir jos nutarimai yra teisėti, jeigu tarybos posėdyje dalyvauja ne

mažiau kaip   du  trečdaliai narių. Nutarimai  priimami  paprasta

balsų dauguma.   Balsams  pasidalinus   po lygiai,lemia valstybės

kontrolieriaus nuomonė.

     Posėdžiai   protokoluojami,  protokolus  pasirašo    tarybos

pirmininkas.

     Valstybės kontrolės tarybos nutarimai įgyvendinami valstybės

kontrolieriaus įsakymais.

_