Suvestinė redakcija nuo 2005-06-08 iki 2007-01-06
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 141-5174, i. k. 10411RRISAK001V-297
LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL RINKOS TYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2004 m. rugsėjo 17 d. Nr. 1V-297
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 16 straipsnio 1 dalimi, įgyvendindamas 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos (Pagrindų direktyvą) ir atsižvelgdamas į 2003 m. vasario 11 d. Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, Komisijos gaires dėl Rinkos tyrimo nustatant didelę įtaką rinkoje pagal Bendrijos elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų reguliavimo sistemą, 2003 m. liepos 23 d. Komisijos rekomendaciją dėl pranešimų, terminų ir konsultacijų, numatytų Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos 7 straipsnyje, bei Europos reguliuotojų grupės elektroninių ryšių tinklams ir paslaugoms bendrą poziciją dėl požiūrio į tinkamas priemones naujoje reguliavimo sistemoje:
2. Nustatau, kad Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, atlikusi atitinkamos rinkos tyrimą, negali nuspręsti palikti galioti įpareigojimų, susijusių su tirta atitinkama rinka ir nustatytų ūkio subjektui iki Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo įsigaliojimo. Tokie įpareigojimai panaikinami arba pakeičiami įpareigojimais, numatytais Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme.
3. Pripažįstu netekusiais galios:
3.1. Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymą Nr. 195 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 125-5702);
3.2. Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2003 m. lapkričio 24 d. įsakymą Nr. IV-155 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2002 m. gruodžio 20 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2003, Nr. 113-5104).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus
2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297
RINKOS TYRIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rinkos tyrimo taisyklėmis (toliau – Taisyklės) siekiama sudaryti prielaidas Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) (toliau – Įstatymas) įgyvendinimui ir sudaryti prielaidas siekti, kad elektroninių ryšių srityje būtų užtikrinta veiksminga konkurencija, o didelę įtaką turintiems ūkio subjektams būtų užkirstas kelias piktnaudžiauti savo įtaka rinkoje.
3. Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis Įstatymu, įgyvendinant 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos (Pagrindų direktyva), atsižvelgiant į 2003 m. vasario 11 d. Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos (toliau – Atitinkamų rinkų apibrėžimo rekomendacija), Komisijos gaires dėl Rinkos tyrimo nustatant didelę įtaką rinkoje pagal Bendrijos elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų reguliavimo sistemą (toliau – Didelės įtakos nustatymo rinkoje gairės), 2003 m. liepos 23 d. Komisijos rekomendaciją dėl pranešimų, terminų ir konsultacijų, numatytų Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos 7 straipsnyje (toliau – Pranešimų rekomendacija), bei Europos reguliuotojų grupės elektroninių ryšių tinklams ir paslaugoms bendrą poziciją dėl požiūrio į tinkamas priemones naujoje reguliavimo sistemoje (toliau – Bendra pozicija dėl priemonių).
II. Rinkos tyrimo organizavimas
5. Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (toliau – Tarnyba) atlieka tyrimą vadovaudamasi Įstatymu, Pagrindų direktyva, kitais privalomais Europos Sąjungos teisės aktais ir atsižvelgdama į Didelės įtakos nustatymo rinkoje gaires, Atitinkamų rinkų apibrėžimo rekomendaciją, Pranešimų rekomendaciją, kitas Europos Bendrijų Komisijos nuorodas bei rekomendacijas, Bendrą poziciją dėl priemonių ir kitas Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių elektroninių ryšių reguliavimo institucijų bendras pozicijas. Jeigu Ryšių reguliavimo tarnyba pagrįstai nusprendžia nesilaikyti Europos Bendrijų Komisijos rekomendacijų, ji apie tai praneša Europos Bendrijų Komisijai ir pateikia Europos Bendrijų Komisijos rekomendacijų nesilaikymo motyvus.
6. Rinkos tyrimas pradedamas Tarnybos sprendimu. Tarnybos sprendime nurodomas Įstatymo 16 straipsnio 3 ir (ar) 4 dalyje numatytas rinkos tyrimo pagrindas, nurodomi pradiniai produktai (paslaugos), kurių rinką nusprendžiama ištirti, taip pat gali būti nurodoma pradinė geografinė teritorija (jei pradinė geografinė teritorija nenurodoma, tai laikoma, kad ji atitinka Lietuvos Respublikos teritoriją). Jeigu rinkos tyrimo metu nustatoma, kad pradiniai produktai (paslaugos) ir (ar) geografinė teritorija sudaro ne vieną atitinkamą rinką, tiriamos visos atitinkamos rinkos, išskyrus jeigu Tarnybos sprendimu nusprendžiama tirti ne visas atitinkamas rinkas. Tirdama atitinkamas rinkas Tarnyba gali kartu ištirti ir artimai susijusias rinkas.
8. Rinkos tyrimo procedūrą sudaro šie etapai:
8.1. atitinkamos rinkos (produktų (paslaugų) ir geografinės), kurios charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, apibrėžimas;
8.2. tyrimas, ar konkurencija atitinkamoje rinkoje yra veiksminga, ir, jei konkurencija nėra veiksminga, didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčių ūkio subjektų įvardijimas;
9. Tarnyba turi teisę atlikti ne visą rinkos tyrimo procedūrą, bet tik atskiras jos dalis, jei motyvuotai ir pagrįstai mano, kad kitas rinkos tyrimo procedūros dalis atlikti nėra tikslinga. Tokio sprendimo motyvai išdėstomi Tarnybos sprendime, kuriuo pradedamas rinkos tyrimas, ir (arba) Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų, jei neatlikti atskirų rinkos tyrimo procedūros dalių nusprendžiama jau pradėjus rinkos tyrimą.
10. Tarnyba, atlikdama rinkos tyrimą, gali naudotis bet kuria turima ar prieinama informacija apie atitinkamą rinką ir (ar) ūkio subjektus, taip pat ir kitų rinkos tyrimų metu surinkta informacija, pareikšta ūkio subjektų nuomone.
11. Atlikdama rinkos tyrimą, Tarnyba turi teisę gauti informaciją iš Įstatymo 71 straipsnio 1 dalyje nurodytų subjektų, kurie privalo pateikti Tarnybos prašomą informaciją per 20 darbo dienų nuo Tarnybos prašymo pateikti informaciją išsiuntimo dienos, jei Tarnyba nenurodo kitaip. Šių subjektų Tarnybai teikiami dokumentai turi atitikti Dokumentų teikimo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 1V-292 „Dėl Dokumentų teikimo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5171), reikalavimus.
Punkto pakeitimai:
Nr. 1V-528, 2005-06-01, Žin., 2005, Nr. 71-2586 (2005-06-07), i. k. 10511RRISAK001V-528
12. Rinkos tyrimas atliekamas per Įstatymo 16 straipsnio 9 dalyje nustatytus terminus. Jei rinkos tyrimas nebaigiamas per Įstatymo nustatytus terminus, atitinkama rinka gali būti tiriama iš naujo šiose Taisyklėse nustatyta tvarka.
III. Rinkos APIBRĖŽIMAS
14. Tarnyba rinkas apibrėžia (įskaitant vertinimą, ar atitinkamos rinkos charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, taikymą) vadovaudamasi ir atsižvelgdama į šių Taisyklių 5 punkte nurodytus teisės aktus.
15. Atitinkama rinka apibrėžiama apibūdinant ją sudarančius produktus (paslaugas) ir įvertinant atitinkamos rinkos geografinę aprėptį, atsižvelgiant į pradinius produktus (paslaugas) ir pradinę geografinę teritoriją. Atitinkamą rinką sudaro visi produktai (paslaugos), kurie yra pakankamai pakeičiami tarpusavyje, atsižvelgiant į jų objektyvias charakteristikas, kainas ir (ar) paskirtį, taip pat į konkurencijos sąlygas ir paklausos bei pasiūlos struktūrą tiriamoje rinkoje. Atitinkamos rinkos geografinė aprėptis yra geografinė teritorija, kurioje atitinkami ūkio subjektai dalyvauja atitinkamų produktų (paslaugų) pasiūloje bei paklausoje, kurioje konkurencijos sąlygos yra panašios ar pakankamai homogeniškos ir kuri gali būti atskirta nuo kaimyninių teritorijų, kuriose vyraujančios konkurencijos sąlygos yra pastebimai skirtingos.
16. Vertindama, ar atitinkamos rinkos charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, taikymą, Tarnyba įvertina:
16.1. kliūtis, kurios trukdo pradėti veikti atitinkamoje rinkoje ir (ar) vystytis konkurencijai joje;
16.2. ar rinka pasižymi tokiomis charakteristikoms, kurios lemia veiksmingos konkurencijos atsiradimo tendenciją be poreikio taikyti įpareigojimus, nurodytus Įstatymo 17 straipsnyje;
IV. KONKURENCIJOS VEIKSMINGUMO TYRIMAS IR DIDELĘ ĮTAKĄ ATITINKAMOJE RINKOJE TURINČIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ ĮVARDIJIMAS
18. Konkurencijos rinkoje veiksmingumas tiriamas ir didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintys ūkio subjektai įvardijami, vadovaujantis ir atsižvelgiant į šių Taisyklių 5 punkte nurodytus teisės aktus.
19. Tarnyba gali nustatyti, kad du ar daugiau ūkio subjektų bendrai užima dominuojančią padėtį atitinkamoje rinkoje, net ir tuo atveju, jei tarp jų nėra struktūrinių ar kitokių ryšių, tačiau jie veikia rinkoje, kurios struktūra laikoma palankia atsirasti koordinuotiems padariniams. Tai ypač tikėtina, kai rinka pasižymi tam tikrais ypatumais, ypač susijusiais su rinkos koncentracija, skaidrumu, taip pat:
V. ĮPAREIGOJIMŲ NUSTATYMAS, PAKEITIMAS IR PANAIKINIMAS
20. Nustačius, kad konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, nustatomi įpareigojimai didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams vadovaujantis Įstatymo 17 straipsniu, taip pat vadovaujantis ir atsižvelgiant į šių Taisyklių 5 punkte nurodytus teisės aktus. Tarnyba turi teisę didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiam ūkio subjektui atskirai nenustatyti Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įpareigojimų tik tokiu atveju, jei jam yra taikomi Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nurodyti įpareigojimai ir, Ryšių reguliavimo tarnybos nuomone, jie yra pakankami.
21. Jei didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams, kuriems įpareigojimai, susiję su tirta rinka, jau buvo nustatyti anksčiau, Tarnyba palieka galioti jau nustatytus įpareigojimus arba juos pakeičia (įskaitant ir naujų įpareigojimų nustatymą ir (ar) nustatytų įpareigojimų panaikinimą). Nustatydama įpareigojimus ar juos pakeisdama Tarnyba nurodo naujų arba pakeistų įpareigojimų vykdymo pradžios momentą.
22. Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų informaciniais tikslais taip pat nurodomi ūkio subjektui, nustatytam turinčiu didelę įtaką rinkoje, taikytini Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nustatyti įpareigojimai. Tarnyba turi teisę nustatyti tokių įpareigojimų vykdymo pradžios momentą.
VI. SPRENDIMO PRIĖMIMAS
24. Visų atitinkamos rinkos tyrimo etapų rezultatai yra išdėstomi Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų. Jeigu rinkos tyrimo rezultatai turi įtakos keliems ūkio subjektams (t. y. jei sprendimas turi būti priimtas kelių ūkio subjektų atžvilgiu), Tarnyba turi teisę priimti vieną sprendimą visų ūkio subjektų atžvilgiu arba atskirus sprendimus dėl vieno ar kelių ūkio subjektų.
25. Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų, atsižvelgiant į tai, kurios rinkos tyrimo procedūros dalys atliktos, taip pat atsižvelgiant į rinkos tyrimo eigą, nurodoma:
25.3. rinkos apibrėžimas ir tokio apibrėžimo motyvai, sprendimo tirti ne visas atitinkamas rinkas, kurias sudaro pradiniai produktai (paslaugos) ir (ar) geografinė teritorija, motyvai;
25.4. didelės įtakos atitinkamoje rinkoje nustatymo motyvai, nurodant ūkio subjektus, įvardijamus turinčiais didelę įtaką atitinkamoje rinkoje;
25.5. nustatomi, paliekami galioti, pakeičiami ar panaikinami įpareigojimai bei tokio nustatymo, palikimo galioti, pakeitimo ar panaikinimo pagrindimas, nurodant, kodėl įpareigojimai yra laikomi atitinkančiais nustatytos problemos prigimtį, proporcingais ir pateisinamais elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais ir tikslais, ir (arba) nurodant tarptautinių sutarčių ir (ar) susitarimų nuostatas, kurių įgyvendinimas lemia atitinkamų įpareigojimų nustatymą, palikimą galioti, pakeitimą ar panaikinimą;
25.8. Tarnybos išvados ir priimti sprendimai dėl rinkos tyrimo (kurie nėra įforminti atskirais sprendimais) bei jo rezultatų;
26. Tarnyba turi teisę sprendimo dėl rinkos tyrimo rezultatų projektą pateikti Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai ir konsultuotis su šia institucija dėl sprendimo projekto, o taip pat turi teisę bet kuriuo metu konsultuotis dėl bet kurių rinkos tyrimo aspektų ir nepateikdama sprendimo projekto. Jei sprendimo projekte įtvirtintas rinkos apibrėžimas skiriasi nuo Atitinkamų rinkų apibrėžimo rekomendacijos, Tarnyba sprendimo projektą arba jo dalį, kurioje apibrėžiama atitinkama rinka, pateikia Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai, kad gautų šios institucijos nuomonę dėl rinkos apibrėžimo.
27. Prieš priimdama sprendimą dėl rinkos tyrimo rezultatų, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių 31 punkte, Tarnyba Viešo konsultavimosi dėl Tarnybos sprendimų taisyklių nustatyta tvarka ir sąlygomis viešai paskelbia šio sprendimo projektą, išskyrus konfidencialią informaciją, ir sudaro galimybę per 2 mėnesių terminą suinteresuotiems asmenims pateikti pastabas šiam projektui. Terminas gali būti sutrumpintas, kai atliekamo tyrimo metu jau buvo konsultuotasi dėl šio sprendimo ankstesnės redakcijos (tuo atveju, kai Tarnyba nusprendžia pakartotinai konsultuotis dėl naujos sprendimo redakcijos) arba dėl kitų objektyvių priežasčių. Ūkio subjektams, kurių atžvilgiu priimamas sprendimas, pateikiama visa su jais tiesiogiai susijusi sprendimo dalis ir sudaroma galimybė per šiame punkte nustatytą terminą pateikti pastabas šiam projektui.
28. Prieš priimdama sprendimą, kuriuo būtų apibrėžta atitinkama produktų ar paslaugų rinka ar nustatyti arba nenustatyti ūkio subjektai, turintys didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, ar nustatyti, nenustatyti ar panaikinti įpareigojimai jiems, jei toks sprendimas paveiktų prekybą tarp Europos Sąjungos valstybių narių, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių 31 punkte, Tarnyba tuo pačiu metu, kai paskelbia sprendimo projektą viešai pagal šių Taisyklių 27 punktą, atsižvelgdama į Pranešimų rekomendaciją, sprendimo projektą pateikia Europos Bendrijų Komisijai ir kitų Europos Sąjungos valstybių nacionalinėms reguliavimo institucijoms.
29. Įvertinusi gautas nuomones, Tarnyba gali priimti sprendimą savo nuožiūra, jeigu Įstatymo 16 straipsnio 11 dalis nenumato kitaip. Kai sprendimu nustatomi Įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nustatyti įpareigojimai, Tarnyba negali nustatyti tokio įpareigojimo, negavusi Europos Bendrijų Komisijos leidimo.
30. Europos Bendrijų Komisijai Įstatymo 16 straipsnio 11 dalyje nustatytu atveju nurodžius Tarnybai nepriimti sprendimo dėl rinkos tyrimo rezultatų, Tarnyba turi teisę priimti sprendimą tik atsižvelgusi į Europos Bendrijų Komisijos pastabas. Tarnyba turi teisę iš naujo konsultuotis dėl tokio sprendimo projekto šių Taisyklių 26–28 punktuose nustatyta tvarka ir sąlygomis. Tarnyba turi teisę atlikti ir ne visus konsultavimosi etapus.
31. Tarnyba išimtinėmis aplinkybėmis, kai, jos nuomone, būtina imtis skubių veiksmų, nesilaikant Įstatymo 10 ir 11 dalyse nustatytos procedūros, siekdama apsaugoti konkurenciją ir paslaugų gavėjų interesus, gali nedelsdama imtis proporcingų laikinų priemonių – t. y. apibrėžti atitinkamą rinką, nustatyti ar nenustatyti ūkio subjektus, turinčius didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, ir (arba) nustatyti, nenustatyti ar panaikinti šiems subjektams vieną ar kelis Įstatymo 17 straipsnyje nurodytus įpareigojimus. Šios laikinosios priemonės gali būti nustatomos ne ilgesniam kaip 9 mėnesių laikotarpiui. Šiuo atveju Tarnyba nedelsdama praneša Europos Bendrijų Komisijai ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėms reguliavimo institucijoms apie šias priemones, kartu jas pagrįsdama. Tarnyba gali padaryti šias priemones nuolatinėmis arba pratęsti jų taikymo terminą, vadovaudamasi Įstatymo 16 straipsnio 10 ir 11 dalyse nustatyta procedūra.
33. Galutinį sprendimą Tarnyba pateikia Vyriausybės įgaliotai institucijai, Europos Bendrijų Komisijai ir ūkio subjektams, dėl kurių priimamas sprendimas. Ūkio subjektams, dėl kurių priimamas sprendimas, pateikiama tik su jais tiesiogiai susijusi sprendimo dalis.
VII. rinkos tyrimo rezultatų paskelbimas
35. Atitinkamų rinkų, kuriose nustatyti didelę įtaką turintys ūkio subjektai, sąrašą ir didelę įtaką šiose rinkose turinčių ūkio subjektų sąrašą bei jiems nustatytus įpareigojimus, taip pat ir informaciją apie priemones, numatytas Įstatymo 16 straipsnio 13 dalyje, bei bet kuriuos tokios informacijos pasikeitimus Tarnyba skelbia savo interneto tinklalapyje www. rrt. lt, „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir pateikia Europos Bendrijų Komisijai.
VIII. KONFIDENCIALIOS INFORMACIJOS APSAUGA
37. Jei Tarnybai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis subjektas privalo konkrečiai tai nurodyti, aiškiai nurodydamas, kuri informacija yra konfidenciali.
38. Informacijos, kurią ją pateikiantis subjektas nenurodo esant konfidencialia, Tarnyba turi teisę tokia nelaikyti.
39. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Tarnybai, kai ji šią informacija sužinojo. Tarnyba turi teisę laikyti informaciją konfidencialia ir savo iniciatyva.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas
Nr. 1V-528, 2005-06-01, Žin., 2005, Nr. 71-2586 (2005-06-07), i. k. 10511RRISAK001V-528
Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo