Suvestinė redakcija nuo 2021-12-02

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 141-5174, i. k. 10411RRISAK001V-297

 

Nauja redakcija nuo 2021-12-02:

Nr. (1.9E)1V-1096, 2021-12-01, paskelbta TAR 2021-12-01, i. k. 2021-24889

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ RINKOS TYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. rugsėjo 17 d. Nr. 1V-297

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi, įgyvendindamas 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, ir atsižvelgdamas į 2020 m. gruodžio 18 d. Komisijos rekomendaciją (ES) 2020/2245 dėl elektroninių ryšių sektoriaus atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų, kurioms gali būti taikomas ex ante reguliavimas pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, bei 2021 m. kovo 30 d. Komisijos rekomendaciją (ES) 2021/554 dėl pranešimų, teiktinų pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, 32 straipsnyje nustatytas procedūras, formos, turinio, terminų ir informacijos išsamumo,

t v i r t i n u Elektroninių ryšių rinkos tyrimo taisykles (pridedama).

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                        TOMAS BARAKAUSKAS

 

 

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos

tarybos nutarimu 2004 m. rugsėjo 14 d. Nr. (1.4)-TN-5

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus

2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297

(Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo         

tarnybos direktoriaus 2021 m. gruodžio 1 d.

įsakymo Nr. (1.9E)1V-1096

redakcija)

 

 

ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ RINKOS TYRIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Elektroninių ryšių rinkos tyrimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato elektroninių ryšių rinkos (toliau – rinka) tyrimo organizavimo, atitinkamos rinkos apibrėžimo, konkurencijos veiksmingumo ir didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčių ūkio subjektų įvardijimo, įpareigojimų didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams nustatymo, pakeitimo bei panaikinimo tvarką ir sąlygas, sprendimų dėl atitinkamos rinkos tyrimo rezultatų priėmimo tvarką.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme (toliau – Įstatymas) ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme.

3. Visi dokumentai, teikiami Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai (toliau – Tarnyba) Taisyklių nustatyta tvarka, ir jų pateikimas turi atitikti Dokumentų teikimo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai taisyklių, patvirtintų Tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 1V-292 „Dėl Dokumentų teikimo Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybai taisyklių patvirtinimo“, reikalavimus, tvarką bei sąlygas, jei Tarnyba nenurodo kitaip.

 

II SKYRIUS

RINKOS TYRIMO ORGANIZAVIMAS

 

4. Tarnyba atlieka rinkos tyrimą vadovaudamasi Įstatymu, Taisyklėmis, privalomais Europos Sąjungos teisės aktais ir atsižvelgdama į 2020 m. gruodžio 18 d. Komisijos rekomendaciją (ES) 2020/2245 dėl elektroninių ryšių sektoriaus atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų, kurioms gali būti taikomas ex ante reguliavimas pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, 2021 m. kovo 30 d. Komisijos rekomendaciją (ES) 2021/554 dėl pranešimų, teiktinų pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, 32 straipsnyje nustatytas procedūras, formos, turinio, terminų ir informacijos išsamumo, 2018 m. balandžio 27 d. Europos Komisijos komunikatą „Rinkos tyrimo ir didelės įtakos rinkoje vertinimo pagal ES elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų reguliavimo sistemą gairės“, kitas Europos Komisijos gaires ir rekomendacijas, Europos reguliuotojų grupės (angl. European Regulators Group, ERG), Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių reguliavimo institucijų, Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijos priimtas gaires, nuomones, rekomendacijas, metodologijas, bendrąsias pozicijas ir geriausią praktiką. Jeigu Tarnyba pagrįstai nusprendžia nesilaikyti Europos Komisijos rekomendacijų, ji apie tai praneša Europos Komisijai ir pateikia Europos Komisijos rekomendacijų nesilaikymo motyvus.

5. Rinkos tyrimas pradedamas Tarnybos sprendimu. Tarnybos sprendime nurodomas Įstatymo 16 straipsnio 3 ar 4 dalyje numatytas rinkos tyrimo pagrindas, nurodomi pradiniai produktai (paslaugos), kurių rinką nusprendžiama ištirti, taip pat gali būti nurodoma pradinė geografinė teritorija (jei pradinė geografinė teritorija nenurodoma, laikoma, kad ji atitinka Lietuvos Respublikos teritoriją). Jeigu rinkos tyrimo metu nustatoma, kad pradiniai produktai (paslaugos) ir (ar) pradinė geografinė teritorija sudaro ne vieną atitinkamą rinką, tiriamos visos atitinkamos rinkos, išskyrus jeigu Tarnybos sprendimu nusprendžiama tirti ne visas atitinkamas rinkas. Tirdama atitinkamas rinkas Tarnyba gali kartu ištirti ir artimai susijusias rinkas.

6. Rinkos tyrimo procedūrą sudaro šie etapai:

6.1. atitinkamos rinkos (produktų (paslaugų) ir geografinės), kurios charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje taikymą, apibrėžimas;

6.2. tyrimas, ar konkurencija atitinkamoje rinkoje yra veiksminga, ir, jei konkurencija nėra veiksminga, didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčių ūkio subjektų įvardijimas;

6.3. Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įpareigojimų nustatymas, pakeitimas ir (ar) panaikinimas didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams.

7. Tarnyba turi teisę atlikti ne visą rinkos tyrimo procedūrą, bet tik atskirus jos etapus, jei motyvuotai ir pagrįstai mano, kad kitus rinkos tyrimo procedūros etapus atlikti nėra tikslinga. Tokio sprendimo motyvai išdėstomi Tarnybos sprendime, kuriuo pradedamas rinkos tyrimas, ir (arba) Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų, jei neatlikti atskirų rinkos tyrimo procedūros etapų nusprendžiama jau pradėjus rinkos tyrimą.

8. Tarnyba, atlikdama rinkos tyrimą, gali naudotis bet kuria turima ar prieinama informacija apie atitinkamą rinką ir (ar) ūkio subjektus, taip pat ir kitų rinkos tyrimų metu surinkta informacija, ūkio subjektų pareikštais vertinimais, kita informacija, reikalinga rinkos tyrimui atlikti.

9. Atlikdama rinkos tyrimą, Tarnyba turi teisę gauti informaciją iš Įstatymo 82 straipsnio 1 dalyje nurodytų subjektų, kurie privalo pateikti Tarnybos prašomą informaciją per 20 darbo dienų nuo Tarnybos prašymo pateikti informaciją išsiuntimo dienos, jei Tarnyba nenurodo kitaip.

10. Rinkos tyrimas atliekamas Įstatymo 16 straipsnio 9 dalyje nustatytu periodiškumu ir Įstatymo 16 straipsnio 11 dalyje nustatytais terminais. Tarnyba apie Įstatymo 16 straipsnio 9 dalyje nurodyto termino pratęsimą informuoja ūkio subjektus, turinčius didelę įtaką atitinkamose rinkose, kurių tyrimo terminas buvo pratęstas. Jei rinkos tyrimas nebaigiamas per Įstatymo 16 straipsnio 11 dalyje nustatytus terminus, atitinkama rinka gali būti tiriama iš naujo Taisyklėse nustatyta tvarka.

11. Tarnyba Įstatymo 16 straipsnio 10 dalyje nustatytu atveju turi teisę kreiptis į Europos elektroninių ryšių reguliuotojų instituciją su prašymu suteikti pagalbą atliekant atitinkamos rinkos tyrimą ir nustatant didelę įtaką joje turintiems ūkio subjektams taikytinus įpareigojimus.

12. Tarnyba turi teisę motyvuotai bet kurio rinkos tyrimo procedūros etapo metu nutraukti rinkos tyrimą. 

13. Ūkio subjektas, pripažintas turinčiu didelę įtaką vienoje ar keliose atitinkamose rinkose, ketindamas savanoriškai atsiskirti Įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nustatytais būdais, privalo nedelsdamas, bet ne vėliau kaip likus 3 mėnesiams iki numatomo sandorio sudarymo, pranešti apie tai Tarnybai, kartu pateikdamas informaciją, susijusią su numatomo sandorio sudarymu, kad Tarnyba galėtų įvertinti numatomo sandorio poveikį, įskaitant informaciją, kurioje būtų nurodyta:

13.1. numatomas atskirti ar perduoti prieigos prie tinklo turtas arba su prieiga prie tinklo susijęs turtas (kiekis, rūšis, įsigijimo vertė, likutinė vertė, geografinė teritorija, nurodant miestą);

13.2. visi numatomame sandoryje dalyvaujantys ūkio subjektai;

13.3. numatomo sandorio sudarymo momentas bei momentas, nuo kurio kitam ūkio subjektui pagal numatomą sandorį pereina teisės ir pareigos (tuo atveju, jei teisės ir pareigos pereina ne sandorio sudarymo momentu);

13.4. numatomo sandorio tikslai, ekonominiai ir teisiniai pagrindai;

13.5. pagal Įstatymo 26 straipsnio 2 dalį siūlomi įsipareigojimai.

14. Tarnyba turi teisę prašyti patikslinti Taisyklių 13 punkte nurodytą informaciją, pateikti papildomą informaciją ir (ar) papildomus dokumentus, siekdama įvertinti numatomo sandorio poveikį.

15. Ūkio subjektas privalo per Tarnybos nustatytą terminą pateikti Taisyklių 14 punkte nurodytą patikslintą informaciją, papildomą informaciją ir (ar) papildomus dokumentus.

16. Ūkio subjektas, Taisyklių 13 punkte nustatyta tvarka ir sąlygomis pranešęs Tarnybai apie savanoriško atsiskyrimo ketinimą, privalo nedelsdamas pranešti Tarnybai apie visus savanoriško atsiskyrimo ketinimo, įskaitant ir informacijos, nurodytos Taisyklių 13 punkte, pasikeitimus.

17. Ūkio subjektas privalo nedelsdamas pranešti Tarnybai galutinius savanoriško atsiskyrimo rezultatus, kartu pateikdamas Taisyklių 13 punkte nurodytą informaciją.

18. Ūkio subjektas, pripažintas turinčiu didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, privalo nedelsdamas informuoti Tarnybą, kartu pateikdamas tai patvirtinančius dokumentus, apie asmenis, praradusius susijusio asmens statusą, ir apie šiuos naujai atsiradusius asmenis:

18.1. kuriuose nagrinėjamas ūkio subjektas tiesiogiai arba netiesiogiai (per kitus asmenis) turi daugiau kaip pusę akcijų, kitokių vertybinių popierių ar turto arba turi teises į daugiau kaip pusę balsų;

18.2. kurie nagrinėjamame ūkio subjekte turi Taisyklių 18.1 papunktyje išvardytas teises;

18.3. kuriuose Taisyklių 18.2 papunktyje nurodyti asmenys arba kiti nagrinėjamą ūkio subjektą kontroliuojantys asmenys turi Taisyklių 18.1 papunktyje išvardytas teises;

18.4. kuriuose Taisyklių 18.118.3 papunkčiuose nurodyti du arba daugiau asmenų bendrai turi Taisyklių 18.1 papunktyje išvardytas teises;

18.5. kitus kontrolės santykiais su nagrinėjamu ūkio subjektu susijusius asmenis, kurie verčiasi elektroninių ryšių veikla Lietuvos Respublikoje ar kurių veiksmai daro įtaką arba ketinimai, jeigu būtų įgyvendinti, galėtų daryti įtaką elektroninių ryšių veiklai Lietuvos Respublikoje.

19. Atsiradus naujiems susijusiems asmenims ar susijusiems asmenims praradus susijusio asmens statusą, naujas atitinkamos rinkos tyrimas neatliekamas, išskyrus atvejus, kai Tarnyba turi įrodymų, kad ūkio subjekto sudėties keitimas iš esmės keičia jo įtaką atitinkamoje rinkoje.

 

III SKYRIUS

ATITINKAMOS RINKOS APIBRĖŽIMAS

 

20. Atitinkama rinka apibrėžiama laikantis konkurencijos teisės principų apibūdinant ją sudarančius produktus (paslaugas), įvertinant atitinkamos rinkos geografinę aprėptį, atsižvelgiant į pradinius produktus (paslaugas) ir pradinę geografinę teritoriją ir atliekant vertinimą, ar atitinkamos rinkos charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, taikymą.

21. Atitinkamą rinką sudaro visi produktai (paslaugos), kurie yra pakankamai pakeičiami tarpusavyje, atsižvelgiant į jų objektyvias charakteristikas, kainas ir (ar) paskirtį, taip pat į konkurencijos sąlygas ir paklausos bei pasiūlos struktūrą tiriamoje rinkoje.

22. Atitinkamos rinkos geografinė aprėptis yra geografinė teritorija, kurioje atitinkami ūkio subjektai dalyvauja atitinkamų produktų (paslaugų) pasiūloje bei paklausoje, kurioje konkurencijos sąlygos yra panašios ar pakankamai homogeniškos ir kuri gali būti atskirta nuo kaimyninių teritorijų, kuriose vyraujančios konkurencijos sąlygos yra pastebimai skirtingos.

23. Tarnyba, apibrėždama atitinkamą rinką, atsižvelgia į infrastruktūros konkurencijos lygį atitinkamose geografinėse teritorijose.

24. Atlikdama vertinimą, ar atitinkamos rinkos charakteristikos gali pateisinti įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, taikymą, Tarnyba įvertina:

24.1. kliūtis, kurios trukdo pradėti veikti atitinkamoje rinkoje ir (ar) vystytis konkurencijai joje;

24.2. ar atitinkama rinka pasižymi tokiomis charakteristikomis, kurios lemia veiksmingos konkurencijos atsiradimo tendenciją be poreikio taikyti įpareigojimus, nurodytus Įstatymo 17 straipsnyje;

24.3. bendrosios konkurencijos teisės pakankamumą sumažinti ar pašalinti kliūtis, kurios trukdo pradėti veikti atitinkamoje rinkoje ir (ar) vystytis konkurencijai joje, ir (ar) įtvirtinti veiksmingą konkurenciją atitinkamoje rinkoje, netaikant Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įpareigojimų.

25. Laikoma, kad įpareigojimų, nurodytų Įstatymo 17 straipsnyje, taikymas yra pateisinamas, jeigu atitinkamos rinkos charakteristikos atitinka šiuos kriterijus:

25.1.    atitinkama rinka pasižymi didelėmis ilgalaikėmis struktūrinėmis, teisinėmis ar reguliavimo patekimo į šią rinką kliūtimis;

25.2. atsižvelgiant į infrastruktūra grindžiamos konkurencijos būklę ir kitų kliūčių patekti į atitinkamą rinką buvimą, veiksmingos konkurencijos per tiriamąjį laikotarpį esamos struktūros atitinkamoje rinkoje neatsiras;

25.3. vien konkurencijos teisės nepakanka, kad būtų tinkamai išspręstos atitinkamoje rinkoje nustatytos konkurencijos problemos.

26. Laikoma, kad rinkos, apibrėžtos Rekomendacijoje (ES) 2020/2245, atitinka Taisyklių 25 punkte nurodytus kriterijus, išskyrus atvejus, kai Tarnyba, atsižvelgdama į atitinkamos rinkos tyrimo metu nustatytas aplinkybes, nusprendžia, kad atitinkamos rinkos charakteristikos neatitinka vieno ar daugiau iš Taisyklių 25 punkte nurodytų kriterijų.

27. Jeigu Tarnyba mano, kad atitinkama geografinė rinka apima ne tik Lietuvos Respublikos, bet ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių teritoriją, Tarnyba nutraukia rinkos tyrimą ir siūlo Europos Komisijai apibrėžti Europos Sąjungos rinką.

28. Jei rinkos tyrimas atliekamas Europos Komisijai priėmus sprendimą, apibrėžiantį Europos Sąjungos rinką, Tarnyba atlieka rinkos tyrimą kartu su atitinkamų kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėmis reguliavimo institucijomis Europos Sąjungos teisės aktų bei tarpusavio susitarimų su kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėmis reguliavimo institucijomis nustatyta tvarka ir sąlygomis bei bendrai sprendžia, ar nustatyti, nenustatyti, palikti galioti, pakeisti ar panaikinti įpareigojimus didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams vadovaujantis Įstatymo 17 straipsniu, taip pat vadovaujantis ir atsižvelgiant į Taisyklių 4 punkte nurodytus teisės aktus.

 

IV SKYRIUS

KONKURENCIJOS VEIKSMINGUMO TYRIMAS IR DIDELĘ ĮTAKĄ ATITINKAMOJE RINKOJE TURINČIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ ĮVARDIJIMAS

 

29. Tarnyba, atlikdama atitinkamos rinkos tyrimą, be kitų konkurencijos veiksmingumo vertinimo rodiklių, išvardytų Taisyklių 4 punkte nurodytuose teisės aktuose, turi įvertinti šios rinkos pokyčius atsižvelgdama į jos vystymosi tendencijas, nesant pagal Įstatymo 17 straipsnį nustatytų įpareigojimų, ir į visus šiuos veiksnius:

29.1. pokyčius atitinkamoje rinkoje, galinčius nulemti, kad šioje rinkoje atsiras veiksminga konkurencija;

29.2. konkurencinį spaudimą didmeninėje ir mažmeninėje rinkose, nepaisant to, ar šis spaudimas atsirado dėl elektroninių ryšių tinklų, elektroninių ryšių paslaugų ar kitų paslaugų ir (ar) taikomųjų programų teikimo, jeigu visi jie galutinio viešųjų elektroninių paslaugų gavėjo požiūriu yra panašaus funkcionalumo, ir nepaisant to, ar konkurencinis spaudimas yra patiriamas tiriamoje atitinkamoje rinkoje;

29.3. teisės aktų nustatytą reguliavimą arba kitas priemones, kurie daro poveikį atitinkamai rinkai arba su ja susijusiai mažmeninei rinkai ar rinkoms tiriamuoju laikotarpiu, įskaitant pagal Įstatymo 23 straipsnį nustatytus įpareigojimus ir Įstatymo 45 straipsnyje numatytą reglamentavimą;

29.4. kitas atitinkamas rinkas, kurios buvo ištirtos Įstatymo 16 straipsnio ir Taisyklių nustatyta tvarka ir sąlygomis. 

30. Tarnyba gali nustatyti, kad du ar daugiau ūkio subjektų bendrai turi didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, taip pat ir tuo atveju, jei tarp jų nėra struktūrinių ar kitokių ryšių, tačiau jie veikia rinkoje, kurioje nėra veiksmingos konkurencijos ir yra daugiau kaip vienas ūkio subjektas, turintis didelę įtaką atitinkamoje rinkoje. Tai ypač tikėtina, kai rinka pasižymi tam tikrais ypatumais, ypač susijusiais su rinkos koncentracija, taip pat:

30.1. mažu paklausos elastingumu;

30.2. panašiomis rinkos dalimis;

30.3. didelėmis teisinėmis ar ekonominėmis kliūtimis pradėti veikti rinkoje;

30.4. vertikaliąja integracija ir bendru atsisakymu teikti paslaugas;

30.5. pirkėjo derybinės galios trūkumu;

30.6. potencialios konkurencijos trūkumu;

30.7. kitais tinkamais ypatumais.

31. Atsižvelgiant į tai, kad Taisyklių 30 punkte nurodytas ypatumų sąrašas nėra baigtinis, visi šie ypatumai neprivalo egzistuoti kartu, o Taisyklių 30 punkte nurodytas ypatumų sąrašas išvardija tik kai kuriuos požymius, kurie gali būti naudojami nustatant bendrą didelės įtakos turėjimą atitinkamoje rinkoje.

 

V SKYRIUS

ĮPAREIGOJIMŲ DIDELĘ ĮTAKĄ ATITINKAMOJE RINKOJE TURINTIEMS ŪKIO SUBJEKTAMS NUSTATYMAS, PAKEITIMAS IR (AR) PANAIKINIMAS

 

32. Nustačius, kad konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga ir siekiant spręsti joje nustatytas konkurencijos problemas, nustatomi įpareigojimai didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams vadovaujantis Įstatymo 17 straipsniu. Tarnyba nenustato didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turinčiam ūkio subjektui atskirai Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įpareigojimų tik tokiu atveju, jei jam yra taikomas Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nurodytas įpareigojimas ir, Tarnybos nuomone, jis yra pakankamas.

33. Jei didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams, kuriems įpareigojimai, susiję su atitinkama rinka, jau buvo nustatyti anksčiau, Tarnyba palieka galioti jau nustatytus įpareigojimus, juos pakeičia ir (arba) panaikina. Nustatydama įpareigojimus ir (ar) juos pakeisdama Tarnyba nurodo naujų ir (arba) pakeistų įpareigojimų vykdymo pradžios momentą.

34. Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų taip pat nurodomas ūkio subjektui, pripažintam turinčiu didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, taikytinas Įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje nustatytas įpareigojimas. Tarnyba turi teisę nustatyti vėlesnį tokio įpareigojimo vykdymo pradžios momentą.

35. Tarnybai Įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje numatytu atveju nustačius, kad būtina peržiūrėti ūkio subjektams, turintiems didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, nustatytus įpareigojimus, Tarnybos sprendimas dėl Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įpareigojimų nustatymo, pakeitimo ir (ar) panaikinimo priimamas Taisyklių 7 punkto, šio skyriaus ir VI skyriaus nustatyta tvarka ir sąlygomis.

36. Įpareigojimai panaikinami Įstatymo 17 straipsnio 7 dalyje nustatytais atvejais, sąlygomis ir tvarka.

 

VI SKYRIUS

SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

37. Visų atitinkamos rinkos tyrimo procedūros etapų rezultatai yra išdėstomi Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų. Jeigu atitinkamos rinkos tyrimo rezultatai turi įtakos keliems ūkio subjektams, tai yra jei sprendimas turi būti priimtas dėl kelių ūkio subjektų, Tarnyba turi teisę priimti vieną sprendimą dėl visų ūkio subjektų arba atskirus sprendimus dėl vieno ar kelių ūkio subjektų.

38. Tarnybos sprendime dėl rinkos tyrimo rezultatų, atsižvelgiant į tai, kurie rinkos tyrimo procedūros etapai atlikti, taip pat atsižvelgiant į rinkos tyrimo eigą, nurodoma:

38.1. faktinės aplinkybės, kuriomis grindžiamas sprendimas;

38.2. sprendimo atlikti ne visą rinkos tyrimo procedūrą, bet atskirus jos etapus, motyvai;

38.3. atitinkamos rinkos apibrėžimas ir tokio apibrėžimo motyvai, sprendimo tirti ne visas atitinkamas rinkas, kurias sudaro pradiniai produktai (paslaugos) ir (ar) pradinė geografinė teritorija, motyvai;

38.4. didelės įtakos atitinkamoje rinkoje nustatymo motyvai, nurodant ūkio subjektus, pripažintus turinčiais didelę įtaką atitinkamoje rinkoje;

38.5. nustatomi, paliekami galioti, pakeičiami ar panaikinami įpareigojimai bei tokio nustatymo, palikimo galioti, pakeitimo ar panaikinimo pagrindimas, nurodant, kodėl įpareigojimai yra laikomi atitinkančiais nustatytos problemos prigimtį, proporcingais ir pateisinamais elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais ir tikslais, ir (arba) nurodant tarptautinių sutarčių ir (ar) susitarimų nuostatas, kurių įgyvendinimas lemia atitinkamų įpareigojimų nustatymą, palikimą galioti, pakeitimą ar panaikinimą;

38.6. esminiai ūkio subjektų Tarnybai pateikti paaiškinimai ir jų įvertinimas;

38.7. sprendimo pagrindimas teisės normomis;

38.8. Tarnybos išvados ir priimti sprendimai dėl rinkos tyrimo (kurie nėra įforminti atskirais sprendimais) bei jo rezultatų;

38.9. sprendimo apskundimo tvarka;

38.10. kita, Tarnybos nuomone, reikalinga informacija.

39. Tarnyba turi teisę sprendimo dėl rinkos tyrimo rezultatų projektą pateikti Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai ir konsultuotis su šia institucija dėl sprendimo projekto, taip pat turi teisę bet kuriuo metu konsultuotis dėl bet kurių rinkos tyrimo aspektų ir nepateikdama sprendimo projekto. Jei sprendimo projekte įtvirtintas rinkos apibrėžimas skiriasi nuo Rekomendacijos (ES) 2020/2245, Tarnyba sprendimo projektą arba jo dalį, kurioje apibrėžiama atitinkama rinka, pateikia Konkurencijos tarybai, kad gautų šios institucijos nuomonę dėl rinkos apibrėžimo.

40. Prieš priimdama sprendimą dėl rinkos tyrimo rezultatų, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių  44 punkte, Tarnyba Viešo konsultavimosi taisyklių, patvirtintų Tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 1V-295 „Dėl Viešo konsultavimosi taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka ir sąlygomis viešai paskelbia šio sprendimo projektą, išskyrus konfidencialią informaciją, ir sudaro galimybę per 2 mėnesių terminą suinteresuotiems asmenims pateikti pastabas šiam projektui. Terminas gali būti sutrumpintas, kai atliekamo rinkos tyrimo metu jau buvo konsultuotasi dėl šio sprendimo projekto ankstesnės redakcijos (tuo atveju, kai Tarnyba nusprendžia pakartotinai konsultuotis dėl naujos sprendimo projekto redakcijos) arba dėl kitų objektyvių priežasčių, taip pat terminas dėl objektyvių priežasčių gali būti pailgintas.

41. Prieš priimdama sprendimą, kuriuo būtų apibrėžta atitinkama rinka ar nustatyti arba nenustatyti ūkio subjektai, turintys didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, ar nustatyti, nenustatyti, palikti galioti, pakeisti ar panaikinti įpareigojimai jiems, jei toks sprendimas paveiktų prekybą tarp Europos Sąjungos valstybių narių, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių 44 punkte, Tarnyba, pasibaigus viešo konsultavimosi terminui, nustatytam vadovaujantis Taisyklių 40 punktu, ir atsižvelgdama į Rekomendaciją (ES) 2021/554, sprendimo projektą pateikia Europos Komisijai, Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijai ir kitų Europos Sąjungos valstybių nacionalinėms reguliavimo institucijoms. Ryšių reguliavimo tarnyba turi teisę bet kuriuo metu atsiimti savo sprendimo projektą.

42. Įvertinusi gautas nuomones, Tarnyba gali priimti sprendimą savo nuožiūra, jeigu Įstatymo 16 straipsnio 13 dalis nenumato kitaip. Kai sprendimu nustatomi Įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nurodyti įpareigojimai, Tarnyba negali nustatyti tokio įpareigojimo, negavusi Europos Komisijos leidimo.

43. Europos Komisijai Įstatymo 16 straipsnio 13 ar 14 dalyje nustatytais atvejais nurodžius Tarnybai, kad mano, jog toks sprendimo projektas sukurtų barjerą bendrajai rinkai, arba rimtai abejoja, ar toks sprendimo projektas atitinka Europos Sąjungos teisę, Tarnyba priima sprendimą Įstatymo 16 straipsnio 13 dalyje ar 14-16 dalyse nustatyta tvarka ir sąlygomis. Tarnyba Įstatymo 16 straipsnio 13 ir 16 dalyse nustatytais atvejais iš naujo konsultuojasi dėl tokio sprendimo projekto mutatis mutandis taikydama Taisyklių 39-41 punktuose nustatytą tvarką ir sąlygas.

44. Tarnyba išimtinėmis aplinkybėmis, kai, jos nuomone, būtina imtis skubių veiksmų, nesilaikant Įstatymo 16 straipsnio 12 ir 13 dalyse nustatytos procedūros, siekdama apsaugoti konkurenciją ir paslaugų gavėjų interesus, gali nedelsdama imtis proporcingų laikinų priemonių – tai yra apibrėžti atitinkamą rinką, nustatyti ūkio subjektus, turinčius didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, ir (arba) nustatyti, pakeisti ar panaikinti šiems ūkio subjektams vieną ar kelis Įstatymo 17 straipsnyje nurodytus įpareigojimus. Šios laikinosios priemonės gali būti nustatomos ne ilgesniam kaip 9 mėnesių laikotarpiui. Šiuo atveju Tarnyba nedelsdama praneša Europos Komisijai, Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijai ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinėms reguliavimo institucijoms apie šias priemones, kartu jas pagrįsdama. Tarnyba gali padaryti šias priemones nuolatinėmis arba pratęsti jų taikymo terminą, vadovaudamasi Įstatymo 16 straipsnio 12 ir 13 dalyse nustatyta procedūra.

45. Priėmus Tarnybos sprendimą dėl rinkos tyrimo rezultatų baigiamas rinkos tyrimas.

46. Galutinį sprendimą Tarnyba, vadovaudamasi Įstatymo 16 straipsnio 17 dalimi, pateikia Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai, Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijai, Europos Komisijai ir ūkio subjektams, dėl kurių priimamas sprendimas.

47. Pateikusi Europos Komisijai informaciją, kuri ar kurios dalis yra anksčiau gauta iš ūkio subjektų Tarnybos pareikalavimu, Tarnyba praneša atitinkamiems ūkio subjektams, kad atitinkama informacija yra pateikta.

 

VII SKYRIUS

RINKOS TYRIMO REZULTATŲ PASKELBIMAS

 

48. Atitinkamų rinkų, kuriose nustatyti didelę įtaką turintys ūkio subjektai, sąrašą ir didelę įtaką šiose rinkose turinčių ūkio subjektų sąrašą bei jiems nustatytus įpareigojimus, taip pat ir informaciją apie priemones, numatytas Įstatymo 16 straipsnio 18 dalyje, bei bet kuriuos tokios informacijos pasikeitimus Tarnyba skelbia savo interneto svetainėje ir pateikia Europos Komisijai.

49. Tarnyba skelbia galutinius sprendimus dėl rinkos tyrimo rezultatų, išskyrus konfidencialią informaciją, Tarnybos interneto svetainėje.

 

VIII SKYRIUS

KONFIDENCIALIOS INFORMACIJOS APSAUGA

 

50. Jei Tarnybai pateikiama konfidenciali informacija, ją pateikiantis subjektas privalo aiškiai nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali.

51. Informacijos, kurią ją pateikiantis subjektas nenurodo esant konfidencialia, Tarnyba turi teisę tokia nelaikyti.

52. Konfidencialia negali būti laikoma informacija, kurią teisės aktai nustato kaip nekonfidencialią ir (ar) kuri nebuvo konfidenciali ar nebuvo nurodyta kaip konfidenciali Tarnybai, kai ji šią informacija sužinojo. Tarnyba turi teisę laikyti informaciją konfidencialia ir savo iniciatyva.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

53. Ūkio subjektai už Taisyklių nesilaikymą atsako Įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.

54. Tarnybos veiksmai ar neveikimas, susiję su Taisyklių nuostatų taikymu ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

______________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-528, 2005-06-01, Žin., 2005, Nr. 71-2586 (2005-06-07), i. k. 10511RRISAK001V-528

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-1399, 2006-12-22, Žin., 2007, Nr. 2-117 (2007-01-06), i. k. 10611RRISAK01V-1399

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-274, 2008-03-26, Žin., 2008, Nr. 37-1363 (2008-04-01), i. k. 10811RRISAK001V-274

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-217, 2009-02-19, Žin., 2009, Nr. 20-820 (2009-02-21), i. k. 10911RRISAK001V-217

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

5.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-1088, 2011-11-07, Žin., 2011, Nr. 134-6394 (2011-11-10), i. k. 11111RRISAK01V-1088

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 "Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

6.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-777, 2015-06-23, paskelbta TAR 2015-06-23, i. k. 2015-10094

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

7.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-947, 2018-10-03, paskelbta TAR 2018-10-03, i. k. 2018-15680

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

8.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. (1.9E)1V-1096, 2021-12-01, paskelbta TAR 2021-12-01, i. k. 2021-24889

Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymo Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo