Suvestinė redakcija nuo 2015-07-01 iki 2015-12-31

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2001, Nr. 93-3290, i. k. 0972210ISAK00000483

 

Nauja redakcija nuo 2011-06-01:

Nr. 3-156, 2011-03-15, Žin. 2011, Nr. 34-1607 (2011-03-22) ; www.valstybes-zinios.lt 2011, Nr. 34-0 (2011-03-22), i. k. 1112210ISAK0003-156

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SIGNALIZACIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

1997 m. gruodžio 30 d. Nr.483

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso (Žin., 2004, Nr. 72-2487) 7 straipsnio 3 dalies 4 punktu:

1. T v i r t i n u  Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisykles (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2011 m. birželio 1 d.

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                     ALGIS ŽVALIAUSKAS

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 483

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2011 m. kovo 15 d. įsakymo Nr. 3-156 redakcija)

 

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SIGNALIZACIJOS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisyklės (toliau – taisyklės) nustato geležinkelių transporto signalizacijos sistemą, nurodo skirtingų spalvų ir judesių regimųjų signalų ir skirtingų garsų derinių garsinių signalų (toliau – signalai) reikšmes ir jų naudojimo tvarką Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eisme (toliau – eismas).

2. Šių taisyklių privalo laikytis asmenys, kurių darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu.

3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489), Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2010, Nr. 12-557) ir kituose teisės aktuose.

 

II. SIGNALŲ KLASIFIKAVIMAS IR NAUDOJIMO TVARKA

 

4. Eisme naudojami signalai pagal naudojimo laiką yra skirstomi į:

4.1. dieninius (naudojami nuo saulėtekio iki saulėlydžio);

4.2. naktinius (naudojami nuo saulėlydžio iki saulėtekio);

4.3. visos paros (naudojami visą parą).

5. Naktiniai signalai privalo būti naudojami ir dieną, kai smarkiai lyja, sninga, siaučia pūga, yra didelis rūkas, šlapdriba ir kitais blogo matomumo atvejais, kai dieninių stabdomųjų signalų matomumas yra mažesnis kaip 1000 m, greičio mažinimo signalų – mažesnis kaip 400 m, o manevravimo signalų – mažesnis kaip 200 m.

6. Tunelyje naudojami tik naktiniai ar visos paros signalai.

7. Šviesoforų žiburių signalų spalvų reikšmės yra skirtos eismui ir važiuojančių geležinkelių riedmenų greičiui reguliuoti.

8. Vienas šviesoforas gali turėti kelių šviesoforų (įleidžiamojo ir išleidžiamojo, išleidžiamojo ir manevrų, išleidžiamojo ir maršruto ir kt.) paskirtis.

9. Signalinių žiburių išjungimo tvarką, šviesoforų ženklinimą raidėmis ir skaičiais nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

10. Eisme naudojamų signalų reikšmės nurodytos taisyklių priede*.

 

III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Asmenys, pažeidę taisykles, atsako įstatymų nustatyta tvarka.

_________________

Papildyta priedu:

Nr. 3-156, 2011-03-15, Žin., 2011, Nr. 34-1607 (2011-03-22); www.valstybes-zinios.lt, 2011, Nr. 34-0 (2011-03-22), i. k. 1112210ISAK0003-156

 

 


 

Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisyklių

priedas

 

EISMO SIGNALAI IR SIGNALINIAI ŽENKLAI

 

I. ĮLEIDŽIAMIEJI ŠVIESOFORAI

 

1. Įleidžiamieji šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys įvažiuoti iš tarpstočio į stotį, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

1.1.

Žalias žiburys

(pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (maršrutas parengtas pagrindiniu keliu) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas –leidžiamasis.

1.2.

Geltonas mirksimasis žiburys

(pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (maršrutas parengtas pagrindiniu keliu) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis, kurį būtina pravažiuoti mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

1.3.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (atvykimo maršrutas parengtas į pagrindinį kelią) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

1.4.

Du geltoni žiburiai, iš jų viršutinis mirksimasis

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (maršrutas parengtas atšakiniu keliu) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis.

1.5.

Du geltoni žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (atvykimo maršrutas parengtas į atšakinį kelią) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

1.6.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

1.7.

Žalias mirksimasis, geltonas ir žalias juostinis žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val. (maršrutas parengtas atšakiniu keliu), ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis, pro jį leidžiama  pravažiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val.

1.8.

Du geltoni, iš jų viršutinis mirksimasis ir žalias juostinis žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val. (maršrutas parengtas atšakiniu keliu), ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis, ir leidžiama važiuoti atšakiniu keliu mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

1.9.

Du geltoni žiburiai ir žalias juostinis žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val. (atvykimo maršrutas parengtas į atšakinį kelią), ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

1.10.

Žalias mirksimas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu (maršrutas parengtas pagrindiniu keliu) ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis, kurį leidžiama pravažiuoti didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val.

1.11.

Trys geltoni žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą  ir važiuoti į laisvą kelio dalį ne didesniu kaip 20 km/val. greičiu ir įspėjama, kad kito maršruto šviesoforo signalas – draudžiamasis.

1.12.

Baltas (išimtinis) mirksimasis žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti raudonu žiburiu signalizuojantį (arba užgesusį) šviesoforą ir važiuoti iki kito šviesoforo (ar riboženklio, jei kelias neturi šviesoforo) ne didesniu kaip 20 km/val. greičiu, pasirengus sustoti, jei kelyje atsiras kliūtis.

1.13.

Geltonas ir žalias žiburiai

(ženklas)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad atstumas tarp maršruto ir išleidžiamojo (įleidžiamojo ir maršruto) šviesoforo, važiuojant pagrindiniu keliu, yra trumpesnis už reikiamą stabdymo kelią.

Gali signalizuoti įleidžiamieji (jų įspėjamieji) ir maršruto šviesoforai.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

II. IŠLEIDŽIAMIEJI ŠVIESOFORAI

 

2. Automatinės kelio blokuotės išleidžiamųjų šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys išvažiuoti iš stoties į tarpstotį, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

2.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad priekyje ne mažiau kaip du blokuojamieji ruožai yra laisvi.

2.2.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

2.3.

Du geltoni žiburiai, iš jų viršutinis mirksimasis

 (ženklas)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis.

2.4.

Du geltoni žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

2.5.

Raudonas žiburys

   (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

2.6.

Žalias mirksimasis žiburys, geltonas ir žalias juostinis žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią, bet ne didesniu kaip 80 km/val., ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis.

2.7.

Du geltoni ir žalias juostinis žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią, bet ne didesniu kaip 80 km/val., ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

2.8.

Baltas (išimtinis) mirksimasis žiburys

 

(ženklas)

Leidžiama pravažiuoti raudonu žiburiu signalizuojantį (arba užgesusį) šviesoforą ir važiuoti iki kito šviesoforo  ne didesniu kaip 20 km/val. greičiu, pasirengus sustoti, jei kelyje atsiras kliūtis.

Šis šviesoforo signalas naudojamas važiuojant tik taisyklinguoju dvikelio tarpstočio keliu.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

3. Pusiau automatinės kelio blokuotės išleidžiamųjų šviesoforų signalai, leidžiantys ar draudžiantys išvažiuoti iš stoties į tarpstotį, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

3.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad tarpstotis iki kitos stoties laisvas.

3.2.

Du geltoni žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad tarpstotis iki kitos stoties laisvas.

3.3.

Du geltoni žiburiai, iš jų viršutinis mirksimasis

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad tarpstotis iki kitos stoties – laisvas, o kitos stoties įleidžiamasis šviesoforas – leidžiamasis.

3.4.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

 

4. Automatinės, abipusės automatinės ir pusiau automatinės kelio blokuotės šviesoforo, nepapildyto kelrodžiu, signalas, leidžiantis išvažiuoti iš stoties į tarpstotį:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

4.1.

Du žali žiburiai

 (pav.)

Leidžiama važiuoti į atšaką, važiuoti vienu daugiakeliu geležinkelių keliu arba netaisyklinguoju keliu, kuriame įrengta abipusė automatinė kelio blokuotė, geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad esant automatinei kelio blokuotei ne mažiau kaip du blokuojamieji ruožai yra laisvi, o esant pusiau automatinei kelio blokuotei tarpstotis iki kitos stoties (kelio posto) yra laisvas.

 

5. Abipusės automatinės kelio blokuotės išleidžiamasis šviesoforo signalas, leidžiantis išvažiuoti iš stoties į tarpstotį netaisyklinguoju keliu:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

5.1.

Geltonas mirksimasis ir baltas žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą ne didesniu kaip 40 km/val. greičiu ir toliau važiuoti netaisyklinguoju tarpstočio keliu pagal lokomotyvo šviesoforo signalus.

 

6. Tarpstočiuose, kuriuose įrengta automatinė lokomotyvo signalizacija kaip savarankiška signalizacijos priemonė, išleidžiamųjų šviesoforų signalai, leidžiantys išvažiuoti iš stoties į tarpstotį, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

6.1.

Žalias ir baltas žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad priekyje ne mažiau kaip du blokuojamieji ruožai yra laisvi.

6.2.

Geltonas ir baltas žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad priekyje laisvas vienas blokuojamasis ruožas.

 

7. Išleidžiamojo šviesoforo signalas, leidžiantis išvažiuoti iš stoties į tarpstotį, kai tarpstotyje neįrengta kelio blokuotė:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

7.1.

Baltas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

 

III. MARŠRUTO ŠVIESOFORAI

 

8. Maršruto šviesoforai, leidžiantys arba draudžiantys važiuoti, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

8.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo (maršruto ar išleidžiamojo) signalas – leidžiamasis.

8.2.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo (maršruto ar išleidžiamojo) signalas – draudžiamasis.

8.3.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

8.4.

Geltonas mirksimasis žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito  šviesoforo signalas leidžiamasis, kurį būtina pravažiuoti mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

8.5.

Du geltoni žiburiai, iš jų viršutinis mirksimasis

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad kito šviesoforo (maršruto ar išleidžiamojo) signalas – leidžiamasis.

8.6.

Du geltoni žiburiai

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu į atšakinį kelią ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

 

IV. MANEVRŲ ŠVIESOFORAI

 

9. Manevrų šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys manevruoti, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

9.1.

Baltas žiburys

 (pav.)

Manevruoti leidžiama Geležinkelių eismo taisyklių nustatyta tvarka.

Baltas išleidžiamojo ir maršruto šviesoforų žiburys leidžia manevruoti, kai nešviečia šių šviesoforų raudoni žiburiai. Manevrų rajone pravažiuoti raudonus išleidžiamųjų ar maršruto šviesoforų žiburius leidžiama, kai šviečia baltas bendrojo manevrų šviesoforo žiburys.

Bendrasis manevrų šviesoforas, leidžiantis manevruoti tam tikrame stoties rajone, gali signalizuoti į vieną ar abi puses.

9.2.

Du balti žiburiai

 (pav.)

Leidžiama manevruoti ir įspėjama, kad šio šviesoforo atitvertas kelias laisvas.

9.3.

Mėlynas žiburys

 (pav.)

Manevruoti draudžiama.

9.4.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

Vietoj mėlyno manevrų šviesoforo žiburio gali būti raudonas, jei šis šviesoforas nenaudojamas traukinių maršrutams.

 

V. KALNELIO ŠVIESOFORAI

 

10. Kalnelio šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys skirstyti geležinkelių riedmenis nuo kalnelio, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

10.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama skirstyti geležinkelių riedmenis didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

10.2.

Geltonas ir žalias žiburiai

 (pav.)

Leidžiama skirstyti geležinkelių riedmenis mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

10.3.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama skirstyti geležinkelių riedmenis mažiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

10.4

Raudonas žiburys

 (pav.)

Skirstyti geležinkelių riedmenis ir važiuoti draudžiama.

10.5

Šviečiamosios rodyklės balta raidė „A“, šviečianti kartu su raudonu žiburiu

 (pav.)

Važiuoti atgal į atvykimo ar skirstymo kelią.

 

VI. TARPSTOČIO ŠVIESOFORAI

 

11. Automatinės blokuotės ruožų tarpstočio šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys pervažiuoti iš vieno blokuojamojo ruožo į kitą, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

11.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad priekyje yra laisvi ne mažiau kaip du blokuojamieji ruožai.

11.2.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

11.3.

Priešstočio žalias mirksimasis žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad įleidžiamojo šviesoforo signalas – leidžiamasis, pro jį važiuoti į atšakinį kelią didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, bet ne didesniu kaip 80 km/val.

11.4.

Priešstočio geltonas mirksimasis žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad įleidžiamojo šviesoforo signalas – leidžiamasis, pro jį važiuoti į atšakinį kelią geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

11.5.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

11.6.

Neteko galios nuo 2012-03-01

 

.

11.7.

Šviesoforo raudonas žiburys ir skydelis su baltais raidės „P“ atšvaitais

 

(ženklas)

Ilgoje įkalnėje išimtinis tarpstočio signalo ženklas, leidžiantis krovininiams traukiniams pravažiuoti šviesoforą ypač atsargiai, ne didesniu kaip 20 km/val. greičiu, pasirengus sustoti, jei kelyje atsirastų kliūtis.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

12. Pusiau automatinės blokuotės ruožų tarpstočio (kelio posto) šviesoforų signalai, leidžiantys arba draudžiantys važiuoti iki kitos stoties (kelio posto), yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

12.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad tarpstotis iki kitos stoties laisvas.

12.2.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti signalą draudžiama.

 

VII. ATITVERIAMIEJI ŠVIESOFORAI

 

13. Atitveriamųjų šviesoforų signalai, kurių stiebai yra nudažyti besikaitaliojančiomis įstrižomis juodomis ir baltomis juostomis, draudžia važiuoti, jei kyla pavojus eismui pervažose ir kelio statiniuose.

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

13.1.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Įspėjamojo šviesoforo, esančio prieš atitveriamąjį, signalo reikšmė tokia: leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kitas (atitveriamojo) šviesoforo signalas – draudžiamasis.

13.2.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Pravažiuoti šviesoforą draudžiama.

13.3.

Nešviečiantis

 (pav.)

Signalas reikšmės neturi, šviesoforą galima pravažiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

VIII. ĮSPĖJAMIEJI ŠVIESOFORAI

 

14. Įspėjamieji šviesoforų signalai, įspėjantys apie pagrindinio šviesoforo (įleidžiamojo, tarpstočio) signalus kelio ruožuose, kur neįrengta automatinė blokuotė, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

14.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – leidžiamasis.

14.2.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad kito šviesoforo signalas – draudžiamasis.

14.3.

Geltonas mirksimasis žiburys

(ženklas)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad įleidžiamojo šviesoforo signalas – leidžiamasis, tačiau jį pravažiuoti reikia mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir važiuoti į atšakinį stoties kelią.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

IX. ANTRINIAI ŠVIESOFORAI

 

15. Antrinių šviesoforų signalai, kartojantys išleidžiamojo ir maršruto šviesoforų leidžiamuosius signalus ir kalnelio šviesoforo signalus, kai dėl vietinių sąlygų blogai matomi pagrindinio šviesoforo signalai, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

15.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama pravažiuoti šviesoforą geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka ir įspėjama, kad išleidžiamojo ar maršruto šviesoforo signalas – leidžiamasis.

15.2.

Nešviečiantis

(ženklas)

Signalo reikšmės neturi, šviesoforą leidžiama pravažiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka ir įspėja, kad kito išleidžiamojo ar maršruto šviesoforo signalas – draudžiamasis.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

X. KELRODŽIAI IR RODYKLĖS

 

 

16. Kelrodžiai ir rodyklės (skaitmeniniai, raidiniai ar rodykliniai), tvirtinami prie šviesoforo stiebo arba prie atskiro stiebo, yra šie:

 

Eil. Nr.

Ženklo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

16.1.

Krypties kelrodis

(baltos spalvos)

 (pav.)

Nurodoma geležinkelių riedmenų važiavimo kryptis.

16.2.

Skaitiniai kelrodžiai

(žalios spalvos)

 (pav.)

Nurodomas kelio, iš kurio leidžiama važiuoti, numeris.

16.3.

Rodyklė

(baltos spalvos)

 (pav.)

Prie šviesoforo stiebo pritvirtinta balta šviečiamoji rodyklė įspėja, kad kito šviesoforo atitvertas kelio ruožas yra trumpesnis negu reikiamas stabdymo kelias. 

16.4.

Dvi rodyklės

(baltos spalvos)

 (pav.)

Prie šviesoforo stiebo pritvirtintos dvi baltos šviečiančios rodyklės įspėja, kad šiuo šviesoforu atitvertas kelio ruožas yra trumpesnis negu reikiamas stabdymo kelias. 

16.5.

Skydelis su atšvaitais

 (pav.)

Prie šviesoforo stiebo pritvirtintas skydelis su atšvaitais įspėja, kad tai yra automatinės blokuotės priešstočio šviesoforas.

 

XI. LOKOMOTYVO ŠVIESOFORAI

 

17. Lokomotyvų šviesoforų signalai, leidžiantys ar draudžiantys tarpstotyje pervažiuoti iš vieno blokuojamojo ruožo į kitą ir įspėjantys apie kelio šviesoforo, prie kurio artėja traukinys, signalus, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

17.1.

Žalias žiburys

 (pav.)

Leidžiama važiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad artėjama prie ruožo, kurį galima pravažiuoti didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

17.2.

Geltonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama važiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad artėjama prie šviesoforo, kurį turi pravažiuoti mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

17.3.

Geltonas ir raudonas žiburys

 (pav.)

Leidžiama važiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu ir įspėjama, kad artėjama prie raudono šviesoforo.

17.4.

Raudonas žiburys

 (pav.)

Įspėja traukinio mašinistą (toliau – mašinistas), kad traukinys pravažiuoja kelio šviesoforą, signalizuojantį raudonu žiburiu.

17.5.

Baltas žiburys

(pav.)

Lokomotyvo signalizacijos įrenginiai įjungti, bet nerodo kelio šviesoforų signalų, todėl mašinistas turi vadovautis tik kelio šviesoforų signalais.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

XII. SIGNALINIAI ŽENKLAI

 

18. Signaliniai ženklai, leidžiantys arba draudžiantys važiuoti, nurodantys arba įspėjantys apie važiavimo sąlygas, žymintys atitinkamų statinių arba įrenginių ribas, yra šie:

 

Eil. Nr.

Ženklo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

18.1.

Žalias skritulys

 (pav.)

Nuolatinis ženklas, kuris signalizuoja, kad geležinkelių riedmenys pravažiavo pavojingą vietą ir toliau gali važiuoti didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

18.2.

Geltonas skritulys

 (pav.)

Nuolatinis ženklas, kuris signalizuoja, kad priekyje yra pavojinga vieta, kurią mašinistas privalo pravažiuoti geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu.

 

Atstumas A nuo signalinių ženklų „Pavojingos vietos pradžia“ ir „Pavojingos vietos pabaiga“ iki greičio mažinimo signalinių ženklų:

– kai nustatytas maksimalus greitis iki 80 km/val. – 1000 m;

–  kai nustatytas greitis nuo 80 km/val. iki 120 km/val. – 1300   m;

– kai nustatytas greitis daugiau kaip 120 km/val.  – 1500 m.

18.3.

Pavojingos vietos pradžia

 (pav.)

Nuolatinis ženklas, kuris žymi ribas kelio, kuriuo traukiniai turi pravažiuoti mažesniu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu. Šis signalinis ženklas įrengiamas 50 m atstumu iki pavojingos vietos pradžios arba geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka.

18.4.

Pavojingos vietos pabaiga

 (pav.)

Nuolatinis ženklas, kuris įspėja apie pavojingos vietos pabaigą. Šis signalinis ženklas įrengiamas 50 m atstumu nuo pavojingos vietos pabaigos arba geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka.

18.5.

Kvadratinis žalias skydas

 (pav.)

Laikinasis ženklas, kuris signalizuoja, kad pervažiavus visam sąstatui pavojingą vietą, mašinistas gali didinti greitį iki didžiausio geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyto greičio.

18.6.

Geltonas kvadratinis skydas

(ženklas)

 

Laikinasis ženklas, kuris signalizuoja, kad priekyje yra pavojinga vieta, ir įspėja, kad mašinistas privalo važiuoti mažesniu greičiu – priekyje pavojinga vieta, prieš kurią būtina sustoti ar ją pravažiuoti įspėjamajame lapelyje nurodytu greičiu, o neturint informacijos, kur prasideda pavojinga vieta ir jos pravažiavimo sąlygų, jis privalo pravažiuoti signalinį ženklą ne didesniu kaip 25 km/val. greičiu.

 

Atstumas B nuo kilnojamojo raudono stabdomojo signalinio ženklo arba nuo staiga atsiradusios kliūties:

- iki greičio mažinimo ženklo esant iki 80 km/val. greičiui  yra 1400 m;

– - nuo 80 km/val. iki 140 km/val. greičiu – 1700 m;

daugiau kaip 140 km/val. – 1900 m.

18.7.

Raudonas stačiakampis skydas

 (pav.)

Pravažiuoti signalą draudžiama. Raudonas stačiakampis skydas statomas ne mažiau kaip 50 m iki kliūties buvimo vietos. Kitais nenumatytais atvejais šis ženklas statomas geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka.

18.8.

Pavojingos vietos pradžia

 (pav.)

Laikinasis ženklas, kuris žymi ribas kelio, kuriuo traukiniai turi pravažiuoti įspėjamajame lapelyje nurodytu greičiu, o jo neturint – ne didesniu kaip nurodyta lentelėje ant ženklo stiebo, o kai jos nėra – ne didesniu kaip 25 km/val. greičiu. Šis signalinis ženklas įrengiamas 50 m atstumu iki pavojingos vietos pradžios arba geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka.

18.9.

Pavojingos vietos pabaiga

 (pav.)

Laikinasis ženklas, kuris įspėja apie pavojingos vietos pabaigą. Šis signalinis ženklas įrengiamas 50 m atstumu nuo pavojingos vietos pabaigos arba geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatyta tvarka.

18.10.

Švilptelėti

 (pav.)

 

Tai nurodymas mašinistui, kad privalo signalizuoti vienu ilgu garsiniu signalu. Šis signalinis ženklas įrengiamas prieš tunelius, tiltus, pervažas ir kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytas vietas.

Darbų atlikimo vietos, kurių nereikia atitverti stabdomaisiais arba greičio mažinimo signaliniais ženklais, o reikia tik įspėti dirbančiuosius kelyje apie atvažiuojantį traukinį, atitveriamos kilnojamaisiais signaliniais švilptelėjimo ženklais, statomais prie kelio, kur atliekami darbai, ir prie kiekvieno gretimo pagrindinio kelio 500–1500 m atstumu nuo darbų vietos.

18.101.

Tyliai švilptelėti

Traukinio mašinistas turi signalizuoti mažo garso signalu (švilpuku), išskyrus tuos atvejus, kai traukinys važiuoja su stumtuvu, atsiranda grėsmė žmonių sveikatai ar gyvybei, pasitaikius kitokioms kliūtims, kai smarkiai lyja, sninga, siaučia pūga, yra didelis rūkas, šlapdriba.

Šis signalinis ženklas įrengiamas prieš tunelius, tiltus, pervažas ir kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytas vietas, kurios yra urbanizuotose teritorijose.

18.102.

Artėjimo prie pervažos ženklas su baltais žiburiais

Ženklas įspėja mašinistus apie tai, kad artėjama prie pervažos, ir informuoja apie pervažos įrenginių veikimą.

Ženklo reikšmės:

žiburiai mirksi – pervažos įrenginiai įjungti ir tvarkingi, traukinys dar neįvažiavo į pervažos ruožą;

žiburiai nuolat šviečia –  traukinys įvažiavo į pervažos ruožą, pervažos signalizacijos įrenginiai, skirti automobilių transportui ir pėstiesiems, suveikė tinkamai;

žiburiai nedega – pervažos signalizacija išjungta arba sugedusi.

Jeigu ženklo žiburiai nedega arba traukiniui privažiavus ženklą ženklo žiburiai nenustoja mirksėti ir nepradeda šviesti nuolat, mašinistas privalo signalizuoti vienu ilgu garsiniu signalu, važiuoti iki pervažos labai budriai ir tokiu greičiu, kad galėtų laiku sustabdyti traukinį, jeigu kelyje staiga atsirastų kliūčių.

18.11.

Iešmo rodyklė

 (pav.)

Nurodo iešmo kryptį ir įspėja, kad važiuojama į atšakinį kelią.

18.12.

Iešmo rodyklė

 (pav.)

Nurodo iešmo kryptį ir įspėja, kad važiuojama tiesiuoju keliu.

18.13.

Riboženklis

 (pav.)

Nurodo vietą, už kurios toliau link iešmo ar bėgių sankryžos draudžiama laikyti riedmenis. Šis riboženklis įrengiamas prie iešmų kitų stočių kelių, išskyrus geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytus atvejus.

18.14.

Riboženklis

 (pav.)

Riboženkliai nurodo vietą prie pagrindinių ir atvykimo (išvykimo) kelių, už kurios toliau link iešmo ar bėgių sankryžos draudžiama laikyti riedmenis, išskyrus geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytus atvejus.

18.15.

Stoties riba

 (pav.)

Žymi stoties ribą.

18.16.

Privažiuojamo-jo kelio riba

 (pav.)

Žymi privažiuojamojo kelio ribą.

18.17.

Blokuojamųjų ruožų riba

 (pav.)

Žymi blokuojamųjų ruožų ribas geležinkelio keliuose, kuriuose yra įrengta automatinė lokomotyvo signalizacija kaip savarankiška signalizacijos priemonė.

18.18.

Dujos

 (pav.)

Įspėja, kad mašinistas privažiuoja geležinkelių sankirtas su dujotiekiais.

18.19.

Nafta

 (pav.)

Įspėja, kad mašinistas privažiuoja geležinkelių sankirtas su naftotiekiais.

18.20.

Stabdyti

 (pav.)

Nurodo mašinistui automatinių stabdžių tikrinimo kelyje pradžios vietą ir greitį. Ženklo išdėstymo tvarką nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

18.21.

Atleisti stabdžius

 (pav.)

Nurodo mašinistui automatinių stabdžių tikrinimo kelyje pabaigos vietą ir greitį. Ženklo išdėstymo tvarką nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

18.22.

Išjungti srovę

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui prieš besrovį intarpą išjungti srovę.

18.23.

Įjungti elektrovežio srovę

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui už besrovio intarpo įjungti elektrovežio srovę.

18.24.

Įjungti elektrinio traukinio srovę

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui už besrovio intarpo įjungti elektrinio traukinio srovę.

18.25.

Kontaktinio tinklo pabaiga

 (pav.)

Žymi kontaktinio tinklo pabaigą.

18.26.

Nuleisti pantografą

 (pav.)

Mirksint baltam juostiniam žiburiui, mašinistas privalo pervažiuoti atitvertą oro protarpį su nuleistais pantografais.  Žiburiui nemirksint, signalas reikšmės neturi.

18.27.

Dėmesio! Srovėskyra

 (pav.)

Prieš signalinį ženklą „Nuleisti pantografą“ yra įrengiamas nuolatinis signalinis ženklas su atšvaitais „Dėmesio! Srovėskyra“

18.28.

Pakelti pantografą

 (pav.)

Nuolatinis signalinis ženklas su atšvaitais „Pakelti pantografą“ įrengiamas už oro protarpio pagal eismo kryptį.

18.29.

Ženklų „Nuleisti pantografą“, „Dėmesio! Srovėskyra“, „Pakelti pantografą“ įrengimo schema

 (pav.)

Ženklai turi būti išdėstyti taip, kad netrukdytų matyti ir suprasti nuolatinių signalų.

Važinėjant 12 vagonų elektriniams traukiniams, atstumas nuo oro protarpio iki nuolatinio signalinio ženklo
„Pakelti pantografą“ turi būti ne mažesnis kaip 250 m.

18.30.

Kontaktinio tinklo atramos, ribojančios oro protarpius, skiriamasis ženklas – besikeičiančios keturios juostos ir trys baltos horizontalios juostos

(pav.)

Šiuos skiriamuosius ženklus galima sužymėti tiesiog ant atramų arba ant specialių skydų, pritvirtintų prie atramų. Daugiakeliuose tarpstočiuose  šiuos ženklus leidžiama įrengti ant kontaktinio tinklo konstrukcijų virš kelio ašies. Kontaktinio tinklo atramos, ribojančios oro protarpius, turi skiriamąjį ženklą – besikaitaliojančias keturias juodas ir tris baltas horizontalias juostas. Pirmoji atrama pagal eismo kryptį papildomai žymima vertikalia juoda juosta. Elektriniams riedmenims su pakeltais pantografais tarp šių atramų sustoti draudžiama.

18.31.

Pasiruošti nuleisti pantografą (laikinasis ženklas)

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui pasiruošti nuleisti pantografą.

Tose vietose, kur elektriniams riedmenims neleidžiama važiuoti su pakeltu pantografu (esant kontaktinio tinklo gedimams, atliekant remontą ar statybos darbus, kai važiuojantiems traukiniams būtina nuleisti pantografą), įrengiami laikinieji signaliniai šviesą atspindintys ženklai.

18.32.

Nuleisti pantografą (laikinasis ženklas)

(pav.)

Reikalavimas mašinistui nuleisti pantografą.

Tose vietose, kur elektriniams riedmenims neleidžiama važiuoti su pakeltu pantografu (esant kontaktinio tinklo gedimams, atliekant remontą ar statybos darbus, kai važiuojantiems traukiniams būtina nuleisti pantografą), įrengiami laikinieji signaliniai šviesą atspindintys ženklai.

18.33.

Pakelti pantografą (laikinasis ženklas)

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui pakelti pantografą pravažiavus atitveriamąjį ruožą.

18.34.

Sutraukti sniego valymo įrenginius

(pav.)

Nurodo mašinistui sutraukti sniego valymo įrenginius ir įspėja, kad arti yra kliūtis.

18.35.

Išskleisti sniego valymo įrenginius

 (pav.)

Nurodo mašinistui išskleisti sniego valymo įrenginius.

18.36.

Pasiruošti sutraukti sniego valymo įrenginius

(pav.)

Įspėja mašinistą sutraukti sniego valymo įrenginius iki geležinkelių riedmenų gabarito.

 

 

Ženklų išdėstymo schema geležinkelių keliuose, kuriuos valo sniegvaliai. Sniegvalių  laikinuosius ženklus nustato geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

18.37.

Sutraukti sniego valymo įrenginius

 (pav.)

Nurodo mašinistui sutraukti sniego valymo įrenginius ir įspėja, kad arti viena kitos yra dvi kliūtys.

18.38.

Kelias užtvertas

 (pav.)

Žymi, kad kelias užtvertas.

18.39.

Kelio užtvaras nuimtas

 (pav.)

Žymi, kad kelio užtvaras nuimtas.

18.40.

Aklakelio užtvaras

 (pav.)

Žymi aklakelio pabaigą.

18.41.

Pirmojo vagono stovėjimo vieta

 

(ženklas)

Rodo savaeigių keleivinių traukinių pirmojo vagono stovėjimo vietą.

18.42.

Lokomotyvo sustojimo vieta

 

(ženklas)

Rodo keleivinio traukinio lokomotyvo sustojimo vietą.

18.43.

Baltas juostinis raidės „V“ šviečiantis ženklas

 

(ženklas)

Šis šviečiantis ženklas įspėja mašinistus apie sąstate esančius netvarkingus geležinkelių riedmenis. Mašinistas, pamatęs šį signalą, privalo mažinti greitį ir per pirmąjį stoties iešmą važiuoti ne didesniu kaip 20 km/val. greičiu ir sustabdyti traukinį atvykimo kelyje arba geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytais atvejais ir tvarka paprastojo stabdymo būdu sustabdyti traukinį tarpstotyje. Apie tai informuoti stoties budėtoją (traukinių eismo tvarkdarį) radijo ryšiu.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

Nr. 3-430-(E), 2014-11-14, paskelbta TAR 2014-11-17, i. k. 2014-16962

 

XIII. RANKINIAI SIGNALAI

 

19. Rankiniai signalai, kai atitinkamais rankų gestais duodami įsakymai ir nurodymai, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

19.1.

Stot

 (ženklas)

Įsakymas mašinistui stabdyti geležinkelių riedmenis:

dieną raudona išskleista vėliavėlė;

naktį – raudonas žibinto žiburys.

19.2.

Stot

 (ženklas)

Įsakymas mašinistui stabdyti geležinkelių riedmenis:

dieną – sukant ratu prieš save geltoną vėliavėlę, bet kokį kitą daiktą ar tik ranką arba trys trumpi švilptelėjimai;

naktį – sukant ratu prieš save žibintą su bet kurios spalvos žiburiu arba trys trumpi švilptelėjimai.

19.3.

Mažinti greitį

 (ženklas)

Leidžiama važiuoti nurodytu mašinisto įspėjamajame lapelyje ar geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu, o jei jokių nurodymų nėra – ne didesniu kaip 25 km/val. greičiu.

Signalizuoti stotyje arba tarpstotyje dieną – geltona išskleista vėliavėle, naktį – rankiniu žibintu su geltonu žiburiu. Jei nėra rankinio žibinto su geltonu žiburiu, signalizuoti galima lėtai mojuojant aukštyn ir žemyn rankiniu žibintu su baltu žiburiu.

19.4.

Atlikti tikrinamąjį stabdymą

 (pav.)

Nurodo mašinistui atlikti stabdymo tikrinimą:

dieną vertikaliai iškelta ranka;

naktį – iškeltu rankiniu žibintu su baltu žiburiu.

Mašinistas šį nurodymą patvirtina vienu trumpu lokomotyvo švilptelėjimu.

19.5.

Atleisti stabdžius

 (pav.)

Nurodo mašinistui atleisti stabdžius, kai atliekamas stabdžių tikrinimas:

dieną horizontaliai mojuojant prieš save ištiesta ranka,

naktį – lygiai taip mojuojant rankiniu žibintu su baltu žiburiu.

Mašinistas šį nurodymą patvirtina dviem trumpais lokomotyvo švilptelėjimais.

19.6.

Praleisti traukinį

 (pav.)

Nurodo mašinistui, kad gali važiuoti didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu:

dieną vertikaliai iškeltas ištiestoje rankoje baltas rankinis skritulys su juodu apvadu arba geltona susukta vėliavėlė;

naktį – iškeltas rankinis žibintas su žaliu žiburiu.

19.7.

Praleisti traukinį

 (pav.)

Nurodo mašinistui, kad gali važiuoti pagrindiniu keliu didžiausiu geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytu greičiu:

dieną geltona susukta vėliavėlė;

naktį – baltas rankinio žibinto žiburys. 

 

Darbuotojai, kurie iešmus perveda rankiniu būdu, išvykstantį iš stoties traukinį visada palydi rodydami susuktą geltoną vėliavėlę dieną ir baltą rankinio žibinto žiburį naktį.

19.8.

Praleisti, sutikti traukinį

 (pav.)

Nurodo mašinistui, kad galima važiuoti į atšakinį kelia arba kad traukinys priimamas į stotį su sustojimu:

dieną geltona išskleista  vėliavėlė;

naktį – geltonas rankinio žibinto žiburys.

19.9.

Stabdyti traukinį

 (pav.)

Įsakymas mašinistui sustabdyti stotyje keleivinį traukinį, kuris pagal tvarkaraštį neturėtų sustoti:

dieną – raudonas rankinis skritulys ar raudona išskleista vėliavėlė;

naktį – raudonas rankinio žibinto žiburys.

19.10.

Važiuoti pirmyn

 (pav.)

Nurodo mašinistui važiuoti pirmyn:

dieną pakeltos virš galvos rankos mostai (darant lanką iš dešinės į kairę ir atgal) su geltona išskleista vėliavėle ar vienas ilgas švilptelėjimas;

naktį – tokie pat mostai rankiniu žibintu su baltu žiburiu ar vienas ilgas švilptelėjimas.

19.11.

Važiuoti atbulam

 (pav.)

Nurodo mašinistui važiuoti atbulam:

dieną – nuleistos rankos mostai (darant lanką iš dešinės į kairę ir atgal) su geltona išskleista vėliavėle arba du ilgi švilptelėjimai;

naktį – tokie pat mostai rankiniu žibintu su baltu žiburiu arba du ilgi švilptelėjimai.

19.12.

Lėčiau

 (pav.)

Nurodo mašinistui mažinti greitį:

dieną lėti rankos mostai šone aukštyn ir žemyn su geltona išskleista vėliavėle arba du trumpi švilptelėjimai;

naktį – tokie pat mostai rankiniu žibintu su baltu žiburiu arba du trumpi švilptelėjimai.

19.13.

Nuleisti pantografą

 (pav.)

Reikalavimas mašinistui nuleisti pantografą.

19.14.

Priverstinai sustojusio traukinio atitvėrimas

 (pav.)

Priverstinai sustojusio keleivinio traukinio mašinisto paskirtas darbuotojas, kai pagalba bus suteikiama iš traukinio galo, turi nueiti 800 m atstumu nuo sustojusio traukinio galo ir stabdyti prie jo artėjančius geležinkelių riedmenis šiame priede nurodytais būdais.

Priverstinai sustojus keleiviniam traukiniui tarpstotyje su automatine kelio blokuote, traukinio mašinisto paskirtas darbuotojas privalo patikrinti traukinio signalinių ženklų matomumą, stebėti tarpstotį ir, pasirodžius iš paskos važiuojančiam traukiniui, imtis priemonių šiame priede nurodytais būdais jį sustabdyti.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

XIV. GARSINIAI SIGNALAI

 

20. Garsiniai signalai, kai įvairių garsų deriniais duodami įsakymai arba nurodymai, yra šie:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

20.1.

Dėmesio! Traukinys išvyksta!

Vienas ilgas švilptelėjimas

Signalizuoja pagrindinių traukos riedmenų mašinistas išvažiuojant traukiniui iš stoties. Šį signalą, esant porinei traukai, turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinistas.

20.2.

Stot!

• • •

Trys trumpi švilptelėjimai

Signalizuoja mašinistas, kad suprato nurodymą „Stot!“

20.3.

Stabdyti!

–   – –

Trys ilgi švilptelėjimai

Reikalavimas traukinio atsakingiems darbuotojams stabdyti traukinį. Signalizuoja pagrindinių traukos riedmenų mašinistas; esant porinei traukai, tokį pat signalą turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinistas.

20.4.

Atleisti stabdžius

– –

Du ilgi švilptelėjimai

Reikalavimas traukinio atsakingiems darbuotojams atleisti stabdžius. Signalizuoja traukos riedmenų mašinistas; esant porinei traukai, tokį pat signalą turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinistas.

20.5.

Nepilnas traukinys

— — — •

Trys ilgi ir vienas trumpas švilptelėjimas

Signalizuoja pagrindinių traukos riedmenų mašinistas, kai į stotį atvažiuoja ne visas traukinys.

20.6.

Sumažinti trauką

Vienas trumpas švilptelėjimas

Reikalavimas mašinistui sumažinti trauką. Važiuojant porine trauka, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja antrajam. Šį signalą turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinas.

20.7.

Didinti trauką

••

Du trumpi švilptelėjimai

Reikalavimas mašinistui didinti trauką. Važiuojant porine trauka, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja antrajam. Šį signalą turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinistas.

20.8.

Nuleisti pantografą

— — ••

Du ilgi ir du trumpi švilptelėjimai

Reikalavimas mašinistui nuleisti pantografą. Važiuojant porine trauka, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja antrajam. Šį signalą turi pakartoti antrųjų traukos riedmenų mašinistas.

20.9.

Pradėti stumti

••

Du trumpi švilptelėjimai

Važiuojant stumtuvu, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja šį signalą stumtuvo mašinistui, kad gali pradėti stumti, taip pat šį signalą turi pakartoti stumtuvo mašinistas.

20.10.

Nebestumti, bet nuo traukinio neatsilikti

• — •

Vienas trumpas, vienas ilgas ir vienas trumpas švilptelėjimai

Važiuojant su stumtuvu, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja šį signalą, nurodydamas, kad nebereikia stumti, tačiau nuo sąstato neatsilikti. Šį signalą turi pakartoti stumtuvo mašinistas.

20.11.

Nebestumti ir grįžti atgal į išvykimo stotį

— — — —

Keturi ilgi švilptelėjimai

Važiuojant stumtuvu, pagrindinių traukos riedmenų mašinistas signalizuoja šį signalą, nurodydamas, kad nebereikia stumti ir stumtuvas gali grįžti į išvykimo stotį. Šį signalą turi pakartoti stumtuvo mašinistas.

20.12.

Pranešamasis signalas (važiuojant taisyklinguoju keliu)

Vienas ilgas švilptelėjimas

Signalizuoja mašinistas, kai:

artėjama prie stočių, kelio postų, stotelių, kilnojamųjų ir rankinių greičio mažinimo signalinių ženklų, garso signalinių ženklų, iškasų, kelio kreivių, tunelių, pervažų, lengvųjų drezinų, lengvųjų riedbokščių, kelio vagonėlių ir kitų lengvųjų riedmenų;

traukinys priartėja per kilometrą nuo nurodytos mašinisto įspėjamajame  lapelyje darbų atlikimo vietos, nesvarbu, ar kilnojamieji signaliniai ženklai yra, ar jų nėra;

mašinistas pamato geležinkelių transporto darbuotojo duodamą signalą „Nuleisti pantografą“;

traukinys artėja prie esančių ant kelio žmonių ir kitais viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytais atvejais;

traukiniai susitinka dvikeliame tarpstotyje:

pirmąjį kartą – kai traukinys artėja prie priešinio traukinio;

antrąjį – kai artėja prie priešinio traukinio galo.

20.13.

Pranešamasis signalas  (važiuojant netaisyklinguoju keliu)

 

— • —

Vienas ilgas, vienas trumpas ir vienas ilgas švilptelėjimai

Signalizuoja mašinistas, kai:

artėjama prie stočių, kelio postų, stotelių, kilnojamųjų ir rankinių greičio mažinimo signalinių ženklų, garso signalinių ženklų, iškasų, kelio kreivių, tunelių, pervažų, lengvųjų drezinų, lengvųjų riedbokščių, kelio vagonėlių ir kitų lengvųjų riedmenų;

traukinys priartėja per kilometrą nuo nurodytos mašinisto įspėjamajame lapelyje darbų atlikimo vietos, nesvarbu, ar kilnojamieji signaliniai ženklai yra, ar jų nėra;

mašinistas pamato geležinkelių transporto darbuotojo duodamą signalą „Nuleisti pantografą“;

traukinys artėja prie esančių ant kelio žmonių ir kitais viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytais atvejais;

traukiniai susitinka dvikeliame tarpstotyje:

pirmąjį kartą – kai traukinys artėja prie priešinio traukinio;

antrąjį – kai artėja prie priešinio traukinio galo.

20.14.

Budrinamasis signalas

• —

Vienas trumpas ir vienas ilgas švilptelėjimas

Signalizuoja mašinistai:

artėdami prie išimtinį signalą rodančio tarpstočio šviesoforo, signalizuojančio raudonu žiburiu, ir toliau važiuodami blokuojamuoju ruožu;

pravažiuodami raudonu žiburiu signalizuojantį tarpstočio šviesoforą, esant nesuprantamiems jo rodmenims ar žiburiams užgesus po sustojimo prieš šviesoforą, ir toliau važiuodami blokuojamuoju ruožu;

artėdami prie įleidžiamojo šviesoforo, šviečiant baltam išimtinio signalo žiburiui, ir visais atvejais, kai priimant traukinį į stotį šviečia raudonas ar yra užgesę pagrindiniai įleidžiamojo šviesoforo žiburiai;

kai traukinys priimamas netaisyklinguoju keliu ir nėra įleidžiamojo šviesoforo. Šį signalą turi kartoti mašinistai, važiuodami per stoties iešmyną.

20.15.

Gaisras

— • •

Vienas ilgas ir du trumpi švilptelėjimai

Šį signalą signalizuoja bet kuris geležinkelių transporto darbuotojas.

20.16.

Petardos sprogimas

Trys sprogstamų petardų garsai

(pav.)

 

 

 

(pav.)

Petardos sprogimas – tai įsakymas mašinistui nedelsiant stabdyti traukinį.

 

Kai dėl atsiradusios kliūties dvikeliame ar daugiakeliame tarpstotyje priverstinai sustoja keleivinis traukinys (įvyko geležinkelių riedmenų susidūrimas, geležinkelių riedmenys nuriedėjo nuo bėgių ir t.t.), keleivinio traukinio mašinistas apie atsiradusią kliūtį privalo informuoti kitus mašinistus, gretimų stočių budėtojus, traukinių eismo tvarkdarius ir privalo organizuoti kliūties atitvėrimą petardomis. Keleivinį traukinį būtina atitverti trimis petardomis nuo lokomotyvo ir paskutinio keleivinio vagono 1000 m atstumu.

 

Kai dėl atsiradusios kliūties priverstinai sustoja kiti traukiniai, mašinistas organizuoja kliūties vietos atitvėrimą petardomis. Traukinys atitveriamas 1000 m atstumu nuo kliūties iš laukiamo traukinio pusės.

Kai traukinį valdo vienas mašinistas, jis privalo įjungti blankų švaitą ir iš abiejų pusių raudonus remsijės žiburius bei pats atitverti kliūties vietą trimis petardomis, pasiruošęs imtis priemonių sustabdyti pasirodžiusį traukinį.

2.17.

Darbuotojo iškvietimas prie lokomotyvo

– – – ••

Trys ilgi ir du trumpi švilptelėjimai

Neveikiant visoms ryšių priemonėms, signalizuoja tarpstotyje sustojusio traukinio pagrindinio lokomotyvo mašinistas, kai prie lokomotyvo kviečiami keleivinio, prekinio arba ūkinio traukinio darbuotojai

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

 

XV. GELEŽINKELIŲ RIEDMENŲ SIGNALINIAI ŽENKLAI

 

21. Geležinkelių riedmenų signaliniai ženklai, žymintys geležinkelių riedmenis, yra šie:

 

Eil. Nr.

Ženklo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

21.1.

Traukos riedmens priekis

 (pav.)

Važiuojančio geležinkelio keliu traukos riedmenų sąstato priekyje dieną ir naktį šviečia balti trijų žibintų žiburiai.

21.2.

Traukos riedmens priekis

 (pav.)

Važiuojančio netaisyklinguoju keliu traukinio lokomotyvo ar savaeigio sąstato priekis dieną ir naktį ženklinamas:

viršuje – baltu žibinto žiburiu;

dešinė pusė – baltu žibinto žiburiu;

kairė pusė – raudonu žibinto žiburiu.

21.3.

Traukinio priekio ženklinimas

 (pav.)

Jei važiuojančio vienkeliu geležinkelio keliu arba taisyklinguoju dvikeliu geležinkelio keliu traukinio priekyje yra vagonai, o lokomotyvas gale, traukinio priekis:

dieną – neženklinamas;

naktį – šviečia baltas žibinto žiburys.

21.4.

Traukinio priekis

 (pav.)

Jei važiuojančio dvikeliu geležinkelio keliu traukinio priekyje yra vagonai, o lokomotyvas gale, traukinio priekis ženklinamas:

dieną raudona išskleista vėliavėle, kurią iš kairės pusės rodo lydintis traukinį darbuotojas, stovintis prekinio vagono stabdžio aikštelėje arba ant specialaus laiptelio;

naktį – baltu žibinto žiburiu ir raudonu rankinio žibinto žiburiu, kurį iš kairės pusės rodo lydintis traukinį darbuotojas.

21.5.

Prekinio traukinio galas

 (pav.)

Važiuojančio vienkeliu geležinkelio keliu ir dvikeliu geležinkelio keliu taisyklinguoju ar netaisyklinguoju keliu traukinio galas dieną ir naktį ženklinamas raudonu skrituliu su šviesą atspindinčiu ženklu dešinėje pusėje.

21.6.

Keleivinio traukinio galas

 (pav.)

Važiuojančio vienkeliu geležinkelio keliu ir dvikeliu geležinkelio keliu taisyklinguoju ar netaisyklinguoju keliu keleivinio bei pašto ir bagažo traukinio galas dieną ir naktį ženklinamas trimis raudonais žibintų žiburiais.

21.7.

Traukinio galas

 (pav.)

Jei lokomotyvas yra prekinio traukinio gale arba lokomotyvas važiuoja be vagonų, jo galiniai signaliniai ženklai turi būti šie:

dieną ir naktį – raudonas žibinto žiburys dešinėje pusėje.

21.8.

Sniegvalio priekio ženklinimas

 (pav.)

Važiuojantis vienkeliu geležinkelio keliu ar taisyklinguoju dvikeliu geležinkelio keliu sniegvalis ženklinamas taip:

dieną ir naktį – du geltoni šoninių žibintų žiburiai ir viršutinis baltas žiburys.

21.9.

Sniegvalio priekio ženklinimas

 (pav.)

Važiuojantis vienkeliu geležinkelio keliu ar taisyklinguoju dvikeliu geležinkelio keliu sniegvalis ženklinamas taip (jei lokomotyvas priekyje):

dieną ir naktį – du geltoni žibintų žiburiai ir viršutinis baltas žiburys.

Galiniai sniegvalio signaliniai ženklai tokie pat kaip ir važiuojančio vienkeliu  lokomotyvo.

21.10.

Sniegvalio priekio ženklinimas

 (pav.)

Važiuojantis priekyje netaisyklinguoju dvikeliu geležinkelio keliu sniegvalis ženklinamas taip:

dieną ir naktį – du geltoni ir vienas raudonas žibintų žiburiai.

 

XVI. NEVEIKIANTIS ŠVIESOFORAS

 

22. Neveikiančio šviesoforo žymėjimas yra šis:

 

Eil. Nr.

Signalo pavadinimas

Pavyzdys

Paaiškinimas

22.1.

Neveikiantis šviesoforas

 (pav.)

Neveikiančio šviesoforo žiburiai išjungti ir prie šviesoforo stiebo pritvirtintos dvi sukryžiuotos baltos lentjuostės.

 

_________________

Papildyta priedu:

Nr. 3-156, 2011-03-15, Žin., 2011, Nr. 34-1607 (2011-03-22); www.valstybes-zinios.lt, 2011, Nr. 34-0 (2011-03-22), i. k. 1112210ISAK0003-156

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 410, 2001-11-23, Žin., 2001, Nr. 99-3567 (2001-11-28), i. k. 1012210ISAK00000410

Dėl susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr.483 "Dėl Geležinkelių signalizacijos taisyklių patvirtinimo" dalinio pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-20, 2002-01-15, Žin., 2002, Nr. 6-251 (2002-01-23), i. k. 1022210ISAK00003-20

Dėl susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. 483 "Dėl Geležinkelių signalizacijos taisyklių patvirtinimo" dalinio pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-298, 2003-04-30, Žin., 2003, Nr. 45-2042 (2003-05-09), i. k. 1032210ISAK0003-298

Dėl susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. 483 "Dėl Geležinkelių signalizacijos taisyklių patvirtinimo" papildymo

 

4.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-156, 2011-03-15, Žin., 2011, Nr. 34-1607 (2011-03-22); www.valstybes-zinios.lt, 2011, Nr. 34-0 (2011-03-22), i. k. 1112210ISAK0003-156

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. 483 "Dėl Geležinkelių signalizacijos taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

5.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-55, 2012-01-24, Žin., 2012, Nr. 13-580 (2012-01-28), i. k. 1122210ISAK00003-55

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. 483 "Dėl Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

6.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-430-(E), 2014-11-14, paskelbta TAR 2014-11-17, i. k. 2014-16962

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymo Nr. 483 „Dėl Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

 



* Geležinkelių transporto eismo signalizacijos taisyklių priedas skelbiamas „Valstybės žinių“ interneto tinklalapyje www.valstybes-zinios.lt.