Nutarimas paskelbtas: Žin., 2000, Nr. 12-298
Neoficialus nutarimo tekstas
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
2000 m. vasario 1 d. Nr. 109
Vilnius
DĖL EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ PREVENCIJOS
LIETUVOS
RESPUBLIKOJE TVARKOS PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115–3230) 8 straipsnio 3 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Patvirtinti Ekstremalių situacijų prevencijos Lietuvos Respublikoje tvarką (pridedama).
2. Rekomenduoti civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos institucijoms organizuoti prevencinių priemonių įgyvendinimą.
Ministras Pirmininkas Andrius Kubilius
Krašto apsaugos ministras Česlovas Stankevičius
__________________
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2000 m. vasario 1 d. nutarimu Nr. 109
EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ PREVENCIJOS LIETUVOS RESPUBLIKOJE TVARKA
1. Ši tvarka reglamentuoja išankstinių priemonių ekstremalioms situacijoms išvengti arba jų padariniams sušvelninti nustatymo bei jų įgyvendinimo procedūras.
2. Prevencija – kryptingai vykdoma pasirengimo ekstremalioms situacijoms priemonių visuma, kad iš anksto pasirengus būtų išvengta ekstremalios situacijos arba mažėtų galimybė jai kilti, o susidarius ekstremaliai situacijai būtų mažiau pakenkta žmonėms, turtui bei aplinkai.
3. Šios tvarkos tikslai:
3.1. sukurti prevencinių priemonių sistemą, kompleksiškai analizuoti, šalinti ir neutralizuoti ekstremalių situacijų priežastis;
3.2. užtikrinti prevencinių priemonių organizavimą ir vykdymą visais civilinės saugos sistemos organizavimo lygiais;
3.3. skatinti veiksmingesnį dvišalį, regioninį bei tarptautinį bendradarbiavimą prevencijos klausimais.
4. Ekstremalių situacijų prevencines priemones bei jų įgyvendinimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos įstatymai, kiti Lietuvos Respublikos Seimo priimti teisės aktai, Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys, Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Ministro Pirmininko potvarkiai, ministrų įsakymai civilinės saugos klausimais, taip pat šios tvarkos nuostatos, civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos institucijų metų darbo planai, pasirengimo ekstremalioms situacijoms planai ir kiti teisės aktai.
II. PREVENCINIŲ PRIEMONIŲ NUSTATYMO IR JŲ ĮGYVENDINIMO PAGRINDAI
5. Ekstremalių situacijų kilimo galimybių mažinimas, o įvykus nelaimei – jos padarinių švelninimas pasiekiami vykdant kryptingą pasirengimą ekstremalioms situacijoms visais civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos valdymo lygiais bei įgyvendinant atitinkamų lygių civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos institucijose sudarytus pasirengimo ekstremalioms situacijoms planus, kurių sudedamoji dalis yra prevencinės priemonės.
6. Konkrečiai teritorijai ar institucijai būdingos prevencinės priemonės nustatomos remiantis gresiančių pavojų ir jų galimų padarinių prognoze.
7. Valstybės mastu ekstremalių situacijų prevenciją organizuoja Civilinės saugos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos – sudedamoji ir vadovaujančioji civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos dalis. Ministerijos, kitos valstybės institucijos prognozuoja ekstremalias situacijas, įvertina galimus padarinius, planuoja ir įgyvendina prevencines priemones.
Punkto pakeitimai:
Nr. 977, 2004-08-18, Žin., 2004, Nr. 130-4660 (2004-08-21)
8. Prevencines priemones galimų ekstremalių situacijų atvejais apskrityse, savivaldybėse, ūkio subjektuose, įstaigose organizuoja ir įgyvendina atitinkamų institucijų vadovai, numatydami gresiantį šių situacijų pavojų ir prognozuodami galimus padarinius.
9. Planuose numatomos ekstremalių situacijų prevencinės priemonės turi atitikti konkrečios institucijos kompetenciją, pajėgas ir materialinius išteklius, kuriais atitinkama institucija disponuoja.
III. PAGRINDINĖS PREVENCINĖS PRIEMONĖS
10. Remiantis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos civilinės saugos teisės aktais bei atsižvelgiant į vadovavimo civilinei saugai lygį, organizuojamos ir vykdomos šios ekstremalių situacijų prevencinės priemonės:
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Vadovavimo civilinei saugai lygiai |
Ūkio subjektas |
||
valstybi-nis |
apskrities |
savivaldybės |
|||
|
I. Organizacinės teisinės priemonės |
|
|
|
|
1. |
Informacijos bei duomenų apie buvusias ekstremalias situacijas kaupimas ir analizė |
x |
x |
x |
x |
2. |
Ekstremalių situacijų prognozavi-mas, žalingo jų poveikio žmonėms, turtui bei aplinkai nustatymas |
x |
x |
x |
x |
3. |
Pavojingų Lietuvos ūkio objektų rizikos analizė |
x |
x |
x |
|
4. |
Valstybinės reikšmės ir pavojingų objektų valstybės registro rengimas ir tvarkymas, duomenų, susijusių su pavojingais objektais bei pavojingomis medžiagomis ir rizikos veiksniais, kaupimas
|
x |
|
|
|
5. |
Įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų civilinės saugos klausimais vykdymo kontrolė
|
x |
x |
x |
|
6. |
Civilinės saugos pajėgų sudarymas, jų aprūpinimas ir parengimas veikti ekstremalių situacijų atvejais: |
x |
x |
x |
x |
|
valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos padaliniai |
x |
|
x |
|
|
civilinės saugos formuotės, sudaromos apskrityse ir savivaldybėse mobilizacijos pagrindu |
x |
x |
x |
|
|
bendros ir specialios paskirties profesionaliosios ir savanoriš-kosios formuotės, sudaromos savivaldybėse bei ūkio subjektuose |
|
x |
x |
x |
|
savivaldybių priešgaisrinės tarnybos |
|
|
x |
|
|
stebėjimo ir laboratorinės kontrolės tinklas |
x |
x |
x |
x |
7. |
Paieškos ir gelbėjimo tarnybos pajėgų parengimas, jų aprūpini-mas specialia technika bei įranga |
x |
x |
x |
x |
8. |
Metodikų, instrukcijų ir rekomendacijų ekstremalių situacijų prognozavimo, pavojaus bei rizikos analizės, gyventojų, turto bei aplinkos apsaugos klausimais rengimas
|
x |
|
|
|
9. |
Nevyriausybinių organizacijų (asociacijų, draugijų, fondų, konfederacijų, sąjungų, visuome-ninių organizacijų) pasitelkimas dalyvauti ekstremalių situacijų prevencijos veikloje |
x |
x |
x |
|
|
II. Valdymo, perspėjimo bei ryšių priemonės
|
|
|
|
|
10. |
Ekstremalių situacijų valdymo centrų sudarymas, jų parengimas darbui |
x |
x |
x |
|
11. |
Ekstremalių situacijų valdymo punktų įrengimas |
x |
x |
x |
x |
12. |
Visuomenės ir darbuotojų perspėjimo ir informavimo sistemų sukūrimas naujos technikos pagrindu |
x |
x |
x |
x
|
13. |
Ryšių sistemų pritaikymas dirbti ekstremalių situacijų atvejais |
x |
x
|
x |
x |
14. |
Ekstremalių sveikatai situacijų valdymo sistemos pertvarkymas |
x |
x |
x |
|
15. |
Civilinės saugos veiksmų ekstremalių situacijų atvejais planų sudarymas |
x |
x |
x
|
x |
16. |
Avarijų likvidavimo pavojinguose Lietuvos ūkio objektuose planų sudarymas |
x
|
x |
x
|
x |
17. |
Pasirengimas vadovauti civilinės saugos operacijoms |
x |
x |
x |
|
18. |
Pranešimo apie ekstremalias situacijas procedūrų nustatymas |
x |
x
|
x |
x |
19. |
Sąveikos su karinėmis struktūromis planų sudarymas
|
x |
x |
|
|
20. |
Sąveikos su specialiosiomis tarnybomis ir pajėgomis bei greta esančiais administraciniais vienetais planų sudarymas |
x |
x
|
x
|
x |
|
III. Inžinerinės techninės priemonės |
|
|
|
|
21. |
Inžinerinių techninių civilinės saugos priemonių projektavimo normų bei taisyklių rengimas ir jų vykdymas |
x |
x
|
x |
|
22. |
Statybos techninio reglamento įgyvendinimas |
x |
x |
x |
x |
23. |
Transporto, technikos, įrangos bei materialinių išteklių, galimų panaudoti ekstremalių situacijų atvejais, apskaitos tvarkymas ir jų paskirstymo civilinės saugos reikmėms planavimas |
x |
x |
x |
x |
24. |
Slėptuvių ir kitų kolektyvinės apsaugos statinių poreikių, gyventojų aprūpinimo kolektyvinėmis bei individualiosiomis apsaugos priemonėmis normų bei tvarkos nustatymas |
x |
x
|
x |
|
|
IV. Ekonominės priemonės |
|
|
|
|
25. |
Ekonominių prevencinių priemonių rengimas ir jų taikymas praktinėje veikloje |
x |
x |
x |
x |
26. |
Ekonominių grėsmių mažinimo ir ekonominio saugumo užtikrinimo, Lietuvos ūkio funkcionavimo ekstremaliomis sąlygomis programos parengimas
|
x |
|
|
|
27. |
Ekonominių grėsmių mažinimo ir ekonominio saugumo užtikrini-mo, Lietuvos ūkio funkcionavimo ekstremaliomis sąlygomis priemonių įgyvendinimas |
x |
x |
x |
x |
28. |
Valstybės strateginių atsargų kaupimo ir laikymo programos parengimas |
x |
|
|
|
29. |
Valstybės strateginių atsargų kaupimo ir laikymo programos priemonių įgyvendinimas |
x |
x |
x |
x |
|
V. Civilinės saugos mokymo priemonės
|
|
|
|
|
30. |
Civilinės saugos mokymo organizavimas ir vykdymas |
x
|
x |
x |
x |
31. |
Gyventojų civilinės saugos mokymo materialinės metodinės bazės (vadovėlių, mokymo metodinės literatūros, vaizdinių priemonių, plakatų, žinynų, vaizdajuosčių, radijo ir televizijos laidų ciklų ir kt.) pagal civilinės saugos mokymo programas rengimas ir tobulinimas |
x |
x |
x |
|
32. |
Gyventojų ir darbuotojų informavimas, kaip jie gali padidinti savo saugumą pavojaus atveju ir kilus ekstremaliai situacijai |
x |
x |
x |
x |
33. |
Visuomenės švietimas civilinės saugos klausimais |
x |
x |
x |
|
|
VI. Bendradarbiavimo priemonės
|
|
|
|
|
34. |
Tarptautinių sutarčių dėl savitarpio pagalbos stichinių nelaimių ir didelių avarijų atvejais rengimas |
x |
|
|
|
35. |
Kaimyninių valstybių ir tarptautinių organizacijų informavimas apie ekstremalias situacijas, galimą jų mastą bei padarinius |
x |
|
|
|
–––––––––––––––––––––-
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 977, 2004-08-18, Žin., 2004, Nr. 130-4660 (2004-08-21)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2000 M. VASARIO 1 D. NUTARIMO NR. 109 "DĖL EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ PREVENCIJOS LIETUVOS RESPUBLIKOJE TVARKOS PATVIRTINIMO" PAKEITIMO
*** Pabaiga ***
Redagavo: Angonita Rupšytė (2004-08-28)