Suvestinė redakcija nuo 1995-02-01 iki 1995-08-02

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 1993, Nr. 70-1321, i. k. 0932011NUTA00000028

 

KONKURENCIJOS TARYBA PRIE VALSTYBINĖS KAINŲ IR KONKURENCIJOS TARNYBOS

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS ĮSTATYME DRAUDŽIAMŲ, RIBOJANČIŲ AR TRUKDANČIŲ KONKURENCIJAI SUSITARIMŲ (SUDERINTŲ VEIKSMŲ) TARP ŪKINIŲ SUBJEKTŲ PRIEŽIŪROS TVARKOS

 

1993 m. lapkričio 11 d. Nr. 28

Vilnius

 

Konkurencijos taryba nutaria:

Patvirtinti Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu draudžiamų ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų (suderintų veiksmų) tarp ūkinių subjektų priežiūros tvarką (pridedama). Ši tvarka suderinta su atitinkamomis ministerijomis ir žinybomis.

 

 

 

PIRMININKAS                                                                                                       R. STANIKŪNAS


 

Patvirtinta

Konkurencijos tarybos 1993 m. lapkričio 11 d.

nutarimu Nr. 28

 

Dėl Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu draudžiamų ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų (suderintų veiksmų) tarp ūkinių subjektų priežiūros tvarkos

 

I. Bendrieji nuostatai

 

1. Ši tvarka taikoma reguliuojant santykius, atsirandančius ūkiniams subjektams atliekant ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus Lietuvos Respublikos prekių rinkose ir galioja visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, nepriklausomai nuo ūkinių subjektų komercinės ūkinės veiklos pobūdžio, nuosavybės formos ir įmonės rūšies.

2. Susitarimai ar suderinti veiksmai šioje tvarkoje suprantami kaip esamų ar potencialių konkurentų bendri veiksmai koordinuojant ekonominius sprendimus, arba veiksmų sutapimas, įrodantis sprendimų koordinavimą, jei tai riboja ar trukdo konkurencijai.

3. Šioje tvarkoje „susitarimų ir suderintų veiksmų“ sąvoka toliau vadinama „susitarimu“, o „esamų ar potencialių konkurentų“ sąvoka – „konkurentais“.

 

II. Ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tarp ūkinių subjektų draudimas

 

4. Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnis nustato, kad susitarimai ar suderinti veiksmai tarp konkuruojančių ūkinių subjektų (ar potencialių konkurentų) yra draudžiami, jei jie riboja ar trukdo konkurencijai. Tokio pobūdžio susitarimams priskiriami susitarimai ir suderinti veiksmai dėl:

4.1. kainų (įskaitant nustatomas aukcionuose ar konkursuose), nuolaidų, antkainių ar kitokių išmokų, – tai suprantama, kaip:

4.1.1. fiksuotų, maksimalių bei minimalių kainų (arba jų lygių) bei jų sudėtinių dalių (nuolaidų, antkainių ar kitokių išmokų) nustatymas, pabloginant kitų juridinių ar fizinių asmenų galimybes pirkti arba parduoti prekes,

4.1.2. kainų nustatymas aukcionuose arba konkursuose, koordinuojant laimėjimo eiliškumą;

4.2. gamybos apimčių, – tai suprantama, kaip tos pačios prekių rinkos gamybos apimčių derinimas;

4.3. rinkos pasidalijimo pagal teritorinį principą, parduodamų ar įsigyjamų prekių kiekį, prekių rūšis arba pirkėjų ir pardavėjų grupes ar kaip kitaip, – tai suprantama, kaip:

4.3.1. susitarimas pirkti arba parduoti tai pačiai rinkai priklausančias prekes tik tam tikrose šalies teritorijos dalyse,

4.3.2. rinkos pasidalijimas susitariant dėl parduodamų arba įsigyjamų prekių kiekių ar rūšių,

4.3.3. rinkos pasidalijimas pagal pirkėjų ar pardavėjų grupes,

4.3.4. kiti susitarimai dėl rinkos pasidalijimo, diferencijuojant verslo sąlygas, mokėjimo būdus, atsiskaitymų terminus ir pan.;

4.4. kitų ūkinių subjektų išstūmimo iš rinkos arba įėjimo į rinką (jos dalį) apribojimo, – tai suprantama, kaip susitarimas išstumti kitus ūkinius subjektus iš tam tikros prekių rinkos arba apriboti jų įėjimą į rinką, šios tvarkos punktuose 4.1, 4.2, 4.3, 4.5 draudžiamais būdais;

4.5. atsisakymo sudaryti sutartį su tam tikrais prekių pardavėjais ar pirkėjais, – tai suprantama, kaip bet kurio susitarimo dalyvio atsisakymas sudaryti ekonomiškai naudingas sutartis su kitais ūkiniais subjektais.

 

III. Draudžiamų veiksmų išimtys

 

5. Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 5 straipsnis nustato, kad šio įstatymo 4 straipsnyje išvardinti veiksmai gali būti pripažįstami neprieštaraujančiais įstatymui, jeigu yra įrodoma, kad dėl to:

1) pastoviai mažinamos kainos vartotojams;

2) gerinama prekių kokybė. Neprieštaraujančiais įstatymui suprantami:

5.1. susitarimai dėl vieningų gaminių tipų, normų ir standartų panaudojimo;

5.2. susitarimai dėl specializacijos, mokslo tiriamųjų darbų bei inovacinės veiklos organizavimo, jei dėl to nėra žymiai ribojama konkurencija kurioje nors rinkoje;

5.3. susitarimai dėl prekių importo vystymo, jei nėra žymiai ribojama konkurencija vidaus rinkoje;

5.4. susitarimai dėl licencijų, patentų, autorinių teisių įsigijimo, dėl ko gali būti atitinkamų prekių gamybos, kainų ar kitokie apribojimai, jei tai susiję su patentų ar autorinių teisių apsauga arba su licencijų, patentų, autorinių teisių techninių sąlygų reikalavimais;

5.5. kiti susitarimai, kuomet patenkinamos Konkurencijos įstatymo 5 straipsnyje numatytos sąlygos ir gautas išankstinis Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos pritarimas.

 

IV. Susitarimų tarp konkuruojančių ūkinių subjektų tyrimas

 

6. Susitarimus tarp ūkinių subjektų, kuriais pagal požymius gali būti pažeistas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnis, tiria Valstybinė kainų ir konkurencijos Tarnyba savo iniciatyva arba valstybinės valdžios ir valdymo institucijų, savivaldybių, o taip pat juridinių bei fizinių asmenų pareiškimų pagrindu.

Pareiškime nurodoma juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas, pavardė, adresas, telefono numeris, data, pažeidimo esmė ir turinys, žinios apie pažeidėjus, kitos žinios, reikalingos nustatant pažeidimo faktą. Pareiškimą pasirašo pareiškėjas.

7. Konkuruojantys ūkiniai subjektai dėl numatomų susitarimų teisėtumo savo iniciatyva iš anksto gali kreiptis į Valstybinę kainų ir konkurencijos tarnybą.

8. Kartu su pareiškimu pateikiami visi turimi dokumentai, reikalinis susirašinėjimas, ekspertinės ir ekspertizių išvados, susitarimų projektai ir pan., kuriuose yra žinių, turinčių reikšmės tyrimui.

9. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, atlikdama tyrimą, turi teisę gauti iš pareiškėjo papildomus duomenis.

10. Pareiškimai, dokumentai ir kita medžiaga, susijusi su ribojančiais ar trukdančiais konkurencijai susitarimais, registruojami Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje nustatyta tvarka. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba pareiškėjui pageidaujant užtikrina teikiamos informacijos anonimiškumą.

11. Ne vėliau kaip per dvi savaites nuo pareiškimo įregistravimo Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos generalinis direktorius turi priimti sprendimą dėl ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tyrimo arba palikti pareiškimą be eigos, apie tai informuojant pareiškėją raštu bei nurodant neigiamo sprendimo motyvus.

12. Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos generalinis direktorius palieka pareiškimą be eigos:

12.1. jei pateiktoje medžiagoje nėra duomenų, rodančių, kad gali būti pažeistas Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnis;

12.2. jei pateikta medžiaga apie susitarimus, kurie jau buvo ištirti Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje;

12.3. jei pateikta medžiaga neatitinka šios tvarkos 6 punkte numatytų sąlygų. Šiuo atveju pareiškėjui nurodoma, kaip pašalinti trūkumus, kliudančius pradėti tyrimą. Pašalinus trūkumus, dėl kurių pateikta medžiaga buvo palikti be eigos, jos tyrimas tęsiamas.

13. Valstybinio kainų ir konkurencijos tarnybos generalinio direktoriaus įsakymu pradėtas ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tyrimas turi būti užbaigtas ne vėliau kaip per du mėnesius. Konkurencijos tarybos sprendimu šis terminas gali būti pratęstas iki 9 mėnesių. Į tyrimo laiką neįskaitomas laikas nuo papildomų duomenų užklausimo dienos iki jų gavimo Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje dienos.

Tyrimo metu paaiškėjus, kad nėra teisės pažeidimo įvykio arba sudėties, taip pat kada neįrodytas ūkinio subjekto dalyvavimas teisės pažeidime, jeigu išnaudotos visos galimybės papildomiems įrodymams surinkti, Tarnybos direktoriaus sprendimu tyrimas nutraukiamas, apie tai raštu informuojant visas suinteresuotas šalis. Paaiškėjus naujoms aplinkybėms, nutrauktas tyrimas gali būti atnaujintas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3, 1995-01-19, Žin., 1995, Nr. 10-229 (1995-02-01), i. k. 0952011NUTA00000003

 

14. Valstybiniai valdymo organai, savivaldybės, ūkiniai subjektai, o taip pat juos atstovaujantys pareigūnai, pradėjus ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tyrimą, supažindinami su Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 12 straipsniu, kuriuo nustatyta atsakomybė už šio įstatymo pažeidimus.

15. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, atlikdama tyrimą, turi teisę:

15.1. gauti pirminius dokumentus, balansus, apyskaitas, sąmatas, sutartis, įsakymus, potvarkius, važtaraščius ir kitus dokumentus arba jų nuorašus ar kopijas, žodinius bei raštiškus paaiškinimus, susijusius su tyrimu;

15.2. įpareigoti ūkinius subjektus atlikti dokumentų ir prekių ekspertizes.

16. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba gali atlikti ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tyrimą kartu su kitomis valstybinės priežiūros įstaigomis.

17. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba privalo užtikrinti ūkinių subjektų dokumentų saugumą ir komercinę paslaptį.

18. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, remdamasi tyrimo duomenimis, parengia Konkurencijos tarybai pranešimą dėl konkuruojančių ūkinių subjektų veikų atitikimo Konkurencijos įstatymo 4 straipsniui, pateikdama išvadas ir pasiūlymus.

19. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, gavusi informaciją dėl numatomų ūkinių subjektų susitarimų, tyrimą atlieka šiame akte nustatyta tvarka. Tyrimo metu nustačius, kad numatomi ūkinių subjektų susitarimai patenkina Konkurencijos įstatymo 5 straipsnio sąlygas, Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba ir suinteresuoti susitarimu ūkiniai subjektai sudaro rašytinę sutartį dėl šių įstatymo numatytų sąlygų laikymosi. Ūkiniai subjektai, pažeidę sutarties sąlygas, atsako Konkurencijos įstatymo 12 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

V. Atsakomybė už Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnio pažeidimus

 

20. Konkurencijos taryba, apsvarsčiusi Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų tyrimo pranešimą, priima sprendimą dėl tiriamų ūkinių subjektų veikų atitikimo Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 ir 5 straipsniams.

21. Dėl ūkinių subjektų ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų, pažeidžiančių Konkurencijos įstatymo 4 straipsnį, Konkurencijos taryba gali nuspręsti:

21.1. pasiūlyti Valstybinei kainų ir konkurencijos tarnybai derybomis su ūkiniais subjektais siekti pakeisti sutarties sąlygas arba nutraukti neteisėtus susitarimus, jei jie sukėlė nedidelius neigiamus pakitimus (sumažėjo prekių gamybos ir paskirstymo efektyvumas, apribota laisva prekyba), o aplinkybės neprieštarauja tokioms deryboms. Aplinkybės, neprieštaraujančios deryboms, suprantamos taip, kad ūkiniai subjektai sutinka nutraukti ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus bei atlyginti nuostolius ir pašalinti padarytą žalą.

Pasiekus susitarimą, derybų rezultatai įforminami raštu;

21.2. įpareigoti ūkinius subjektus nutraukti arba pakeisti sutartį;

21.3. skirti ūkiniams subjektams pinigines baudas.

22. Konkurencijos tarybos skiriamos piniginės baudos diferencijuojamos priklausomai nuo:

22.1. ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų padarytos žalos dydžio:

22.1.1. susitarimas tarp ūkinių subjektų padarė žalą vienam ūkiniam subjektui ir nesukėlė esminio verslo sąlygų pablogėjimo;

22.1.2. susitarimas tarp ūkinių subjektų padarė žalą vienam ūkiniam subjektui ir sukėlė esminį verslo sąlygų pablogėjimą arba žala padaryta keletui ūkinių subjektų, arba padaryta žala vartotojams;

22.1.3. susitarimas tarp ūkinių subjektų sukėlė sunkias pasekmes, dėl kurių bankrutavo kai kurie ūkiniai subjektai arba jų atžvilgiu pradėta bankroto procedūra, arba šis susitarimas iš esmės apribojo konkurenciją rinkoje, arba buvo pažeisti daugelio vartotojų interesai.

22.2. ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių:

22.2.1. lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma, jei ūkiniai subjektai, įvykdę ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus, savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą;

22.2.2. sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma, jei ūkiniai subjektai vykdė ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus, nepaisydami raštiško susitarimo su Valstybine kainų ir konkurencijos tarnyba arba Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos įpareigojimo nutraukti arba pakeisti ribojančias ar trukdančias konkurencijai sutartis; arba jei pakartotinai vykdė ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus, už kuriuos ūkiniams subjektams jau buvo paskirtos Konkurencijos įstatymu numatytos sankcijos.

23. Ūkiniams subjektams už ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus, pažeidusius Konkurencijos įstatymo 4 straipsnį, gali būti skiriamos piniginės baudos, apskaičiuojamos procentais nuo metinių ūkinių subjektų bendrųjų įplaukų sumos.

24. Konkurencijos tarybos skiriamos piniginės baudos, diferencijuojamos taip:

24.1. iki 3 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir lengvinančios aplinkybės atitinka šios tvarkos 22.1.1 arba 22.2.1 punktus;

24.2. nuo 3 iki 7 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala atitinka šios tvarkos 22.1.2 punktą ir nėra veikas lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių; 24.3. nuo 7 iki 10 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir sunkinančios aplinkybės atitinka šios tvarkos 22.1.3. arba 22.2.2. punktus;

25. Ūkiniams subjektams, ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų dalyviams, skiriamos piniginės baudos gali būti papildomai individualiai diferencijuojamos priklausomai nuo nustatytos kiekvieno iš jų įtakos, sudarant neteisėtą susitarimą.

26. Piniginės baudos dydis ir sumokėjimo tvarka nustatomi Konkurencijos tarybos nutarimu.

27. Piniginės baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo Konkurencijos tarybos nutarimo gavimo dienos.

28. Konkurencijos tarybos ūkiniams subjektams paskirtos piniginės baudos apskaičiuojamos ir išieškomos tais pačiais pagrindais, kaip tai yra nustatyta „Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymu draudžiamos nesąžiningos konkurencijos veikų priežiūros vykdymo tvarkos“, Konkurencijos tarybos patvirtintos 1992 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. 3, punktais 22, 23, 24 ir 25.

 

VI. Baigiamieji nuostatai

 

29. Ūkiniai subjektai, įvykdę ribojančius ar trukdančius konkurencijai susitarimus, gali būti patraukti atsakomybėn nustatyta tvarka ir pagrindais, nepriklausomai nuo įvykdytų neteisėtų susitarimų datos, jeigu išlieka ribojančios ar trukdančios konkurencijai pasekmės.

30. Ūkinių subjektų nuostoliai patirti dėl ribojančių ar trukdančių konkurencijai susitarimų atlyginami įstatymų nustatyta tvarka.

31. Konkurencijos tarybos ir Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos sprendimai apskundžiami bei dėl jų patirti nuostoliai atlyginami Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 14 ir 15 straipsniuose nustatytais pagrindais.

 

 

GENERALINIS DIREKTORIUS                                                                          R. STANIKŪNAS

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Konkurencijos taryba prie Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos, Nutarimas

Nr. 3, 1995-01-19, Žin., 1995, Nr. 10-229 (1995-02-01), i. k. 0952011NUTA00000003

Dėl Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo poįstatyminių aktų papildymo