Suvestinė redakcija nuo 2001-06-01 iki 2001-12-31
Nutarimas paskelbtas: Žin. 1996, Nr. 104-2384, i. k. 0961100NUTA00001230
Nauja redakcija nuo 2001-06-01:
Nr. 399, 2001-04-10, Žin. 2001, Nr. 32-1071 (2001-04-13), i. k. 1011100NUTA00000399
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMO, GAMYBOS, TECHNOLOGINĖS APSAUGOS, PLATINIMO, ĮSIGIJIMO, NAUDOJIMO IR SUNAIKINIMO TVARKOS PATVIRTINIMO
1996 m. spalio 24 d. Nr. 1230
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo (Žin., 1992, Nr. 20-588; 1995, Nr. 83-1882; 1996, Nr. 18-463, Nr. 64-1509, Nr. 126-2949; 1997, Nr. 64-1509; 1998, Nr. 68-1989) 10 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarką (pridedama).
2. Nustatyti, kad:
2.1. specialiems apskaitos dokumentams priskiriami sąskaita faktūra ir pridėtinės vertės mokesčio (toliau vadinama – PVM) sąskaita faktūra, kasos pajamų orderis, grūdų pirkimo (priėmimo) kvitas, cukrinių runkelių pirkimo kvitas, gyvulių pirkimo kvitas, pieno pirkimo kvitas, vaisių, uogų ir daržovių pirkimo kvitas, linų šiaudelių pirkimo (priėmimo) kvitas (toliau vadinama – žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitai);
2.2. šiame nutarime ūkio subjektais laikomi juridinis asmuo, įmonė, neturinti juridinio asmens teisių, užsienio valstybės įmonės filialas (skyrius), atstovybė ar jų nuolatinės buveinės, taip pat fizinis asmuo, kurie pagal teisės aktų reikalavimus privalo naudoti specialius apskaitos dokumentus;
2.3. be Lietuvos Respublikos įstatymuose numatytų privalomųjų apskaitos dokumento rekvizitų, nustatomi šie specialių apskaitos dokumentų privalomieji papildomi rekvizitai:
2.3.1. sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros rekvizitai – serija ir numeris, ūkio subjekto (pardavėjo) kodas (asmens kodas) ir adresas, ūkio subjekto (pirkėjo) pavadinimas (vardas, pavardė), kodas (asmens kodas), prekės pavadinimas, prekės kaina;
2.3.2. PVM sąskaitos faktūros rekvizitai – ūkio subjekto (pardavėjo) PVM mokėtojo kodas, PVM tarifai ir sumos;
2.4. sąskaitą faktūrą ir PVM sąskaitą faktūrą privalo pasirašyti ūkio subjekto (pardavėjo) vadovas ar jo įsakymu paskirti asmenys, atsakingi už dokumento įforminimo teisėtumą ir teisingumą;
2.5. specialių apskaitos dokumentų, įskaitant PVM sąskaitą faktūrą, sąrašą, jų privalomuosius papildomus rekvizitus ir naudojimo Lietuvos banke, komerciniuose bankuose, kitose kredito įstaigose tvarką nustato Lietuvos bankas.
Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitų privalomuosius papildomus rekvizitus, šių dokumentų išrašymo tvarką ir formas nustato Žemės ūkio ministerija, suderinusi su Finansų ministerija.
Specialių apskaitos dokumentų įsigijimo, naudojimo, pildymo ir grąžinimo tvarką, taip pat šių dokumentų privalomuosius papildomus rekvizitus, kai šiuos dokumentus naudoja advokatų kontoros, nustato Finansų ministerija, suderinusi su Lietuvos advokatų taryba.
Specialių apskaitos dokumentų įsigijimo, naudojimo, pildymo ir grąžinimo tvarką, taip pat šių dokumentų privalomuosius papildomus rekvizitus, kai šiuos dokumentus naudoja notarų biurai, nustato Finansų ministerija, suderinusi su Lietuvos notarų rūmais.
Specialių apskaitos dokumentų įsigijimo, naudojimo, pildymo ir grąžinimo tvarką, taip pat šių dokumentų privalomuosius papildomus rekvizitus, kai šiuos dokumentus naudoja ūkininkų ūkiai, nustato Finansų ministerija, suderinusi su Žemės ūkio ministerija
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės1996 m.
spalio 24 d. nutarimu Nr. 1230
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m.
balandžio 10 d. nutarimo Nr. 399 redakcija)
SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMO, GAMYBOS, TECHNOLOGINĖS APSAUGOS, PLATINIMO, ĮSIGIJIMO, NAUDOJIMO IR SUNAIKINIMO TVARKA
I. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ UŽSAKYMAS
1. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos (toliau vadinama – Valstybinė mokesčių inspekcija) teikia Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai specialių apskaitos dokumentų blankų gamybos užsakymų šiuos blankus spausdinančiai įmonei (toliau vadinama – spaustuvė) kopijas. Spaustuvė teikia Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai kiekvieno atskiro užsakymo įvykdymo ataskaitą.
2. Specialių apskaitos dokumentų blankų spausdinimo užsakymus spaustuvė priima tik iš Valstybinės mokesčių inspekcijos.
3. Specialių apskaitos dokumentų blankų spausdinimo užsakymus priima tik spaustuvės vadovas arba jo įgaliotas darbuotojas. Užsakymai registruojami specialioje užsakymų knygoje, kurioje nurodoma eilės numeris, užsakymo priėmimo data, leidinio pavadinimas, tiražas, privalomųjų egzempliorių išsiuntimo data, tiražo atidavimo užsakovui data, duomenys apie broko ir spaudos formų sunaikinimą ir atitinkamų aktų pasirašymo data.
II. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ GAMYBA
4. Specialių apskaitos dokumentų blankus spausdina spaustuvės, su kuriomis Valstybinė mokesčių inspekcija pagal konkursą sudaro blankų gamybos sutartis.
5. Specialių apskaitos dokumentų blankus spaustuvė spausdina laikydamasi šios tvarkos ir kitų teisės aktų atitinkamų reikalavimų.
7. Specialių apskaitos dokumentų blankų popieriaus privalomuosius reikalavimus nustato Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba. Pagal šios tvarkos 4 punktą specialių apskaitos dokumentų blankų gamybos sutartis su konkursą laimėjusia spaustuve sudaroma tik po to, kai Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba patvirtina, kad siūlomas šiems blankams gaminti popierius atitinka numatytuosius reikalavimus. Spaustuvė, su kuria sudaryta sutartis, visą sutarties galiojimo laiką be Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos sutikimo negali pakeisti popieriaus markės ir gamintojo.
8. Visi specialių apskaitos dokumentų blankai turi būti numeruojami nepasikartojančiais numeriais spaustuvėje.
10. Spaustuvė atsako už spausdinimo kokybę, t.y. už tai, kad atspaudas atitiktų patvirtintą etaloną.
11. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos ir Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojai turi teisę kontroliuoti, kaip vykdomas užsakymas.
12. Sutartyje nurodytą produkcijos kiekį su įrašu „Pavyzdys“ spaustuvė perduoda Valstybinei mokesčių inspekcijai.
13. Išspausdintų specialių apskaitos dokumentų blankų maketai, patvirtinti etalonai, visa kita dokumentacija, medžiaga, susijusi su dokumentų kūrimu ir gamyba, saugomi spaustuvėje ir negali būti sunaikinti be rašytinio Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos sutikimo.
14. Brokas ir popieriaus pjaustymo atliekos naikinamos dalyvaujant Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos, Valstybinės mokesčių inspekcijos ir spaustuvės atstovams.
III. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ TECHNOLOGINĖ APSAUGA
16. Specialių apskaitos dokumentų blankai, išspausdinti specialiame savaiminio kopijavimo popieriuje, privalo turėti ne mažiau kaip 3 technologinės apsaugos priemones, o išspausdintieji specialiame popieriuje – ne mažiau kaip 5 technologinės apsaugos priemones.
17. Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba nustato specialių apskaitos dokumentų blankų technologinės apsaugos laipsnius bei priemones ir pateikia jų grafinį meninį sprendimą.
18. Prieš spausdinimą kiekvienas specialaus apskaitos dokumento blanko etalonas tvirtinamas Finansų ministerijos, Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos ir užsakymą vykdančios spaustuvės vadovų parašais bei antspaudais.
Patvirtinti etalonai saugomi Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyboje, Valstybinėje mokesčių inspekcijoje ir užsakymą vykdančioje spaustuvėje.
IV. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ PLATINIMAS
20. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos privalo teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai, o pastaroji – Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai, taip pat kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms (pastarosioms – teisės aktų nustatytais atvejais) informaciją apie specialių apskaitos dokumentų blankų platinimą.
V. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ ĮSIGIJIMAS
22. Specialių apskaitos dokumentų blankus, vadovaudamiesi šia tvarka, taip pat kitais specialių apskaitos dokumentų blankų įsigijimą reglamentuojančiais teisės aktais, turi teisę įsigyti ūkio subjektai, advokatų kontoros, notarų biurai ir ūkininkų ūkiai.
Ūkio subjektai, advokatų kontoros, notarų biurai ir ūkininkų ūkiai turi teisę įsigyti tik tų rūšių specialių apskaitos dokumentų blankus, kuriuos jie turi teisę naudoti.
23. Specialių apskaitos dokumentų blankus ūkio subjektai įsigyja tik tose teritorinėse valstybinėse mokesčių inspekcijose, kurių teritorijose jie įregistruoti kaip mokesčio mokėtojai.
Ūkio subjekto filialai ar atstovybės, kurių buveinės yra ne toje pačioje apskrityje kaip nurodytasis ūkio subjektas, turi teisę įsigyti specialių apskaitos dokumentų blankus toje teritorinėje valstybinėje mokesčių inspekcijoje, kur yra filialas ar atstovybė, tik turėdami šio ūkio subjekto įgaliojimą ir tik tada, kai ūkio subjektas pagal teisės aktus, reglamentuojančius mokesčio mokėtojų registravimo taisykles, yra pateikęs duomenis apie filialą ar atstovybę teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kurioje ūkio subjektas įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas.
24. Įsigyjant specialių apskaitos dokumentų blankus, pateikiama:
24.1. specialių apskaitos dokumentų blankų įsigijimo paraiška (toliau vadinama – paraiška). Joje nurodoma įmonės (asmens) kodas (jeigu ūkio subjektas yra PVM mokėtojas, nurodomas ir PVM mokėtojo kodas), pavadinimas (fizinio asmens – šio asmens vardas ir pavardė), adresas, norimų įsigyti specialių apskaitos dokumentų blankų pavadinimai ir kiekis, blankus atsiimančio asmens vardas ir pavardė, paraiškos padavimo data, ūkio subjekto vadovo ir vyriausiojo buhalterio vardai, pavardės, parašai, antspaudas (fizinio asmens – tik šio asmens parašas);
24.3. fiziniam asmeniui išduotas įgaliojimas ir jo kopija (jeigu specialių apskaitos dokumentų blankus atsiima ne ūkio subjekto vadovas). Jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija turi įgaliojimo kopiją, reikia pateikti tik įgaliojimo originalą;
25. Paraiškos ir įgaliojimų kopijos saugomos teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų archyvuose Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą laiką.
26. Teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija informaciją apie ūkio subjektams išduotus specialių apskaitos dokumentų blankus įveda į kompiuterį, nurodydama išduotų specialių apskaitos dokumentų blankų pavadinimą, seriją, intervalą ir ūkio subjekto duomenis (įmonės (asmens) kodą, PVM mokėtojo kodą, jeigu ūkio subjektas yra PVM mokėtojas, pavadinimą ir adresą). Ta pačia tvarka turi būti įvedama informacija apie advokatų kontoroms, notarų biurams ir ūkininkų ūkiams išduotus specialių apskaitos dokumentų blankus. Kiekvienos darbo dienos pradžioje teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos perduoda Valstybinei mokesčių inspekcijai, o pastaroji – Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai kompiuterinio ryšio priemonėmis praeitos dienos informaciją: nurodo parduotų specialių apskaitos dokumentų blankų numerius ir duomenis apie juos gavusius ūkio subjektus, advokatų kontoras, notarų biurus, ūkininkų ūkius. Visa informacija apie tą dieną parduotus specialių apskaitos dokumentų blankus išspausdinama. Išspausdinti lapai surišami į bylas po 250 lapų. Lapai numeruojami, bylos antspauduojamos ir saugomos nustatytąja tvarka.
27. Specialių apskaitos dokumentų blankai ūkio subjektui parduodami ne vėliau kaip per 2 darbo dienas po paraiškos pateikimo dienos, tačiau tik tada, jeigu teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija įsitikina, kad jai pateikti duomenys yra teisingi ir kad ūkio subjektas vykdo veiklą. Ūkio subjekto vykdomą veiklą įrodo tai, kad jis yra pateikęs visas jam privalomas pateikti mokesčių deklaracijas ar apyskaitas ir jo pateiktose mokesčių deklaracijose ar apyskaitose nurodytos įplaukų, pajamų sumos, prekių (paslaugų) pardavimo apmokestinamoji vertė arba realizuotos produkcijos apmokestinamoji vertė (kiekis). Šio punkto nuostatos dėl įrodymų, kad vykdoma veikla, netaikomos įregistruotiems naujiems ūkio subjektams.
28. Ūkio subjektams, nepateikusiems bent vienos jiems privalomos pateikti mokesčio deklaracijos ar apyskaitos, specialių apskaitos dokumentų blankai parduodami laikantis šios tvarkos nuostatų, tik po šios deklaracijos ar apyskaitos pateikimo. Ūkio subjektams, PVM mokėtojams, kurie paeiliui 3 kalendorinius mėnesius ar ilgiau nevykdo veiklos, t.y. neteikia privalomų teikti mokesčių deklaracijų ar apyskaitų arba pateiktose deklaracijose ar apyskaitose nenurodo įplaukų, pajamų sumos, prekių (paslaugų) pardavimo apmokestinamosios vertės arba realizuotos produkcijos apmokestinamosios vertės (kiekio), specialių apskaitos dokumentų blankai gali būti parduodami tik teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens leidimu, atsižvelgiant į ūkio subjekto raštu pateiktame paaiškinime nurodytą priežastį ir raštu pateiktą ataskaitą apie anksčiau įsigytų specialių apskaitos dokumentų blankų panaudojimą.
Įmonėms, turinčioms likviduojamos įmonės statusą, specialių apskaitos dokumentų blankai parduodami tik teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko ar jo įgalioto asmens leidimu, atsižvelgiant į įmonės raštu pateiktame paaiškinime nurodytą priežastį ir raštu pateiktą ataskaitą apie anksčiau įsigytų specialių apskaitos dokumentų blankų panaudojimą.
Sprendimą dėl leidimo išdavimo ūkio subjektui įsigyti blankus priima teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos viršininkas ar jo įgaliotas asmuo per 2 darbo dienas po ūkio subjekto raštu pateiktų paaiškinimo bei ataskaitos gavimo dienos.
29. Jeigu ūkio subjektas nesutinka su priimtu teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos sprendimu neparduoti jam specialių apskaitos dokumentų blankų, priimtas sprendimas gali būti apskundžiamas teisės aktų nustatyta tvarka.
30. Tais atvejais, kai už specialių apskaitos dokumentų blankus atsiskaitoma ne grynais pinigais, blankai perduodami tik pinigams įplaukus į Valstybinės mokesčių inspekcijos sąskaitą.
VI. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ NAUDOJIMAS
33. Visi specialių apskaitos dokumentų egzemplioriai pildomi vienodai, įskaitomai, be trynimų ir braukymų, įrašyta turi būti tušinuku arba techninėmis priemonėmis. Užpildyti specialūs apskaitos dokumentai, išskyrus kasos pajamų orderius, gali būti taisomi. Klaidingi įrašai (išskyrus prekių kainas, kiekį, PVM tarifus ir sumas) specialiuose apskaitos dokumentuose taisomi – perbraukiamas klaidingas tekstas ar skaičius taip, kad jį būtų galima perskaityti, ir įrašomas teisingas įrašas visuose egzemplioriuose (dalyse). Šalia ištaisyto teksto ar skaičiaus turi būti taisymą atlikusio įgalioto asmens parašas ir taisymo data.
34. Išrašymo metu sugadinti specialių apskaitos dokumentų blankai, kurių pagal šios tvarkos 33 punktą negalima pataisyti, iš karto žymimi (visi komplekto egzemplioriai ar dalys) žodžiu „Anuliuota“. Šiuose anuliuotuose dokumentų blankuose nurodoma anuliavimo data, o anuliavimas turi būti patvirtintas dokumentą išrašiusio asmens parašu.
35. Sąskaitos faktūros naudojamos prekių, paslaugų, kito turto (toliau vadinama – prekės) pardavimui, mainams ar kitokiam atlygintiniam perleidimui (toliau vadinama – pardavimas) įforminti, taip pat kitais šioje tvarkoje nurodytais atvejais. Jas naudoja ūkio subjektai ne PVM mokėtojai, išvardyti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos pagrindų įstatymo 1 straipsnyje, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nenustatyta kitaip. Sąskaitos faktūros blankų komplektą sudaro 2 arba 3 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius atiduodamas pirkėjui, antrasis lieka pardavėjui.
36. Sąskaita faktūra nenaudojama įforminant:
36.1. telekomunikacijų paslaugų teikimą masiniams vartotojams (šiuo atveju naudojamas laisvos formos apskaitos dokumentas);
36.3. draudimo paslaugų teikimą (šiuo atveju naudojamas draudimo liudijimas (polisas), turintis apskaitos dokumento juridinę galią ir atitinkantis Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo nuostatas);
36.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintame sąraše nurodytas vertybinių popierių apyvartos operacijas, už kurias PVM neskaičiuojamas (šiuo atveju, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vertybinių popierių viešosios apyvartos įstatymu, naudojami šiame įstatyme nurodyti apskaitos dokumento juridinę galią turintys dokumentai arba, kai šie dokumentai pagal įstatymą nenaudotini, – apskaitos dokumento juridinę galią turintys laisvos formos dokumentai).
37. PVM sąskaitos faktūros naudojamos prekių pardavimui įforminti, taip pat kitais šioje tvarkoje nurodytais atvejais. Jas naudoja tik PVM mokėtojai, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra nustatyta kitaip. PVM sąskaitos faktūros blankų komplektą sudaro 2 arba 3 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius atiduodamas prekių pirkėjui, antrasis lieka pardavėjui, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra nustatyta kitaip.
PVM sąskaitą faktūrą PVM mokėtojas turi naudoti ir tuo atveju, kai parduodamos PVM neapmokestinamos prekės. Šiuo atveju pardavėjas, PVM mokėtojas, pridėtinės vertės mokesčio tarifo ir sumos išrašomoje PVM sąskaitoje faktūroje atskirai nenurodo.
PVM sąskaita faktūra nenaudojama šios tvarkos 36.1-36.4 punktuose nurodytais atvejais.
38. Jeigu prekės pardavėjas išduoda ūkio subjektui (pirkėjui) kasos aparato kvitą, jo pageidavimu pardavėjas turi išrašyti dar ir sąskaitą faktūrą arba PVM sąskaitą faktūrą (ši nuostata negalioja mažmeninei prekybai automobilių degalais – variklių benzinu, dyzeliniais degalais ir suskystintosiomis dujomis). Šiuose nustatytąja tvarka išrašytuose dokumentuose (sąskaitoje faktūroje ar PVM sąskaitoje faktūroje) iš išduoto kasos aparato kvito įrašoma unikalus kasos aparato numeris, kasos kvito eilės numeris, kvito išdavimo data, kasos aparato kvite nurodytas PVM tarifas ir suma.
39. Trečiasis sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros egzempliorius finansų ministro nustatyta tvarka gali būti naudojamas vietoj nustatytosios formos krovinio važtaraščio. Ant sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros egzemplioriaus, kuris vežamas kartu su prekėmis, be nustatytų privalomųjų ir privalomųjų papildomų rekvizitų, turi būti nurodyta prekių krovimo data ir už prekių išsiuntimą atsakingo asmens vardas, pavardė, pareigos, parašas, taip pat važtaraščio rekvizitai finansų ministro nustatyta tvarka.
40. Tais atvejais, kai keičiama prekių kaina, kiekis, PVM tarifas ir suma, pardavėjas turi išrašyti naują sąskaitą faktūrą ar PVM sąskaitą faktūrą, patikslinančią anksčiau išrašytą sąskaitą faktūrą ar PVM sąskaitą faktūrą (atitinkamai). Šioje sąskaitoje faktūroje ar PVM sąskaitoje faktūroje, be specialiajam apskaitos dokumentui nustatytų privalomųjų ir privalomųjų papildomų rekvizitų, turi būti viršuje įrašytas žodis „Patikslinanti“, nurodoma taisomos ankstesnės sąskaitos faktūros ar PVM sąskaitos faktūros išrašymo data, serija ir numeris, taip pat turi būti nurodyta priežastis, kodėl tikslinama sąskaita faktūra ar PVM sąskaita faktūra.
Tokia pat tvarka pardavėjas įformina ir prekybines nuolaidas (įskaitant diskontą, apyvartos nuolaidas), suteiktas po prekių pardavimo ir sąskaitos faktūros ar PVM sąskaitos faktūros įforminimo.
Patikslinančių sąskaitų faktūrų arba PVM sąskaitų faktūrų išrašymo tvarką, taip pat patikslinančiose sąskaitose faktūrose ar PVM sąskaitose faktūrose reikalaujamus nurodyti papildomai rekvizitus nustato centrinis mokesčio administratorius.
41. Prekių grąžinimas įforminamas prekes grąžinančio ūkio subjekto (pirkėjo) išrašomu dokumentu. Šiuo tikslu naudojami sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros blankai, kurių viršuje įrašomas žodis „Grąžinimo“. Tokiame dokumente turi būti visi teisės aktų nustatyti privalomieji ir privalomieji papildomi apskaitos dokumento rekvizitai, taip pat atskirai nurodyta grąžinamų prekių vertė (be PVM) ir nuo jos apskaičiuota PVM suma (jeigu grąžinamos PVM apmokestinamos prekės), kurios įrašomos su minuso ženklu. Jeigu prekes grąžina ūkio subjektas, kuris nėra PVM mokėtojas, jo išrašytoje grąžinimo sąskaitoje faktūroje turi būti visi teisės aktų nustatyti privalomieji apskaitos dokumento rekvizitai, o tokioje sąskaitoje faktūroje nurodoma tik bendra grąžinamų prekių vertė su minuso ženklu. Pirmasis sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros, kuria įformintas prekių grąžinimas, egzempliorius lieka pirkėjui, o antrasis atiduodamas ūkio subjektui, kuriam grąžinamos prekės (pardavėjui). Jeigu tai įmanoma padaryti pagal apskaitos duomenis (grąžinamos pagal vieną dokumentą įsigytos prekės ir panašiai), grąžinimo sąskaitoje faktūroje ar PVM sąskaitoje faktūroje turi būti nurodyta sąskaitos (-ų) faktūros (-ų) arba PVM sąskaitos (-ų) faktūros (-ų), pagal kurią (-as) grąžinamos prekės buvo įsigytos, išrašymo data, serija ir numeris.
42. Jeigu pardavėjas suteikia parduodamoms prekėms ar teikiamoms paslaugoms nuolaidą, kurią iš anksto numatyta suteikti, ši nuolaida turi būti nurodyta išrašomoje sąskaitoje faktūroje ar PVM sąskaitoje faktūroje.
Tuo atveju, kai išrašoma PVM sąskaita faktūra, PVM apskaičiuojamas nuo galutinės prekių ar suteiktų paslaugų kainos, atsižvelgiant į įvairias suteiktas nuolaidas.
43. Kasos pajamų orderis naudojamas pinigų priėmimo į kasą metu. Kasos pajamų orderius naudoja ūkio subjektai, išskyrus fizinius asmenis. Kasos pajamų orderio blanką sudaro 2 dalys. Pirmoji dalis lieka ūkio subjekto kasoje, o antroji atiduodama pinigų mokėtojui.
44. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitai naudojami, kai reikia įforminti žemės ūkio produkcijos pirkimą, priėmimą saugoti ir perdirbti iš žemės ūkio įmonių ir asmenų, kurie verčiasi žemės ūkio veikla (tiek PVM mokėtojų, tiek ne PVM mokėtojų). Juos naudoti privalo tik žemės ūkio produkciją perdirbančios įmonės; žemės ūkio produkcijos pardavimas kitiems ūkio subjektams gali būti įforminamas žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitu arba kitu teisės aktų nustatytu apskaitos dokumentu. Žemės ūkio produkcijos pirkimo kvito blankų komplektą sudaro 2 egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius lieka žemės ūkio produkcijos pirkėjui, o antrasis atiduodamas pardavėjui.
45. Tai atvejais, kai keičiama kaina, kiekis, PVM tarifas ir suma prekių, kurių tiekimas įformintas žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitu, prekių pirkėjas išrašo naują (patikslinantį) žemės ūkio produkcijos pirkimo kvitą. Šių prekių grąžinimo atveju pirkėjas grąžinimą įformina užpildydamas žemės ūkio produkcijos pirkimo kvito blanką ta pačia tvarka, kuria įforminamos grąžinimo sąskaitos faktūros arba PVM sąskaitos faktūros.
VII. SPECIALIŲ APSKAITOS DOKUMENTŲ BLANKŲ GRĄŽINIMAS IR SUNAIKINIMAS
47. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais nutraukus ūkio subjekto veiklą, anuliuoti ir nepanaudoti specialių apskaitos dokumentų blankai grąžinami teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai, kur ūkio subjektas yra įregistruotas kaip mokesčio mokėtojas. Šiuos specialių apskaitos dokumentų blankus sunaikina teritorinė valstybinė mokesčių inspekcija ir apie tai praneša Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybai.
48. Specialių apskaitos dokumentų blankų gamybos ir platinimo išlaidos dengiamos iš apyvartos lėšų, gautų pardavus blankus. Specialių apskaitos dokumentų blankų kainoraštį tvirtina finansų ministras. Blankų kaina neturi viršyti spaustuvės kainos daugiau kaip 15 procentų.
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
50. Šios tvarkos laikymąsi, priežiūrą ir kontrolę pagal savo kompetenciją užtikrina Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba.
Priedo pakeitimai:
Nr. 399, 2001-04-10, Žin., 2001, Nr. 32-1071 (2001-04-13), i. k. 1011100NUTA00000399
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1434, 1996-12-04, Žin., 1996, Nr. 119-2792 (1996-12-11), i. k. 0961100NUTA00001434
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 26, 1997-01-16, Žin., 1997, Nr. 6-107 (1997-01-22), i. k. 0971100NUTA00000026
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 177, 1997-02-28, Žin., 1997, Nr. 20-462 (1997-03-07), i. k. 0971100NUTA00000177
Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios ir dalinio pakeitimo likvidavus Visuomenės informavimo priemonių valdybą prie Teisingumo ministerijos
4.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 634, 1997-06-19, Žin., 1997, Nr. 59-1378 (1997-06-25), i. k. 0971100NUTA00000634
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr.1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo
5.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 982, 1997-09-11, Žin., 1997, Nr. 85-2140 (1997-09-17), i. k. 0971100NUTA00000982
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo
6.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 890, 2000-07-28, Žin., 2000, Nr. 65-1952 (2000-08-02), i. k. 1001100NUTA00000890
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo
7.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 399, 2001-04-10, Žin., 2001, Nr. 32-1071 (2001-04-13), i. k. 1011100NUTA00000399
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimo Nr. 1230 "Dėl Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir likvidavimo tvarkos patvirtinimo" dalinio pakeitimo