Suvestinė redakcija nuo 2007-11-23 iki 2008-06-19
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2006, Nr. 135-5109, i. k. 1062070ISAKSAK-2301
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL MOKYKLOS STRUKTŪROS TOBULINIMO 2006-2009 M. PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2006 m. gruodžio 5 d. Nr. ISAK-2301
Vilnius
Siekdama įgyvendinti Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programos priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-39), 2 krypties 1.2 priemonę,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2006 m. gruodžio 5 d.
įsakymu Nr. ISAK-2301
MOKYKLOS STRUKTŪROS TOBULINIMO 2006–2009 M. PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokyklų struktūros tobulinimo 2006–2009 m. programa (toliau vadinama – programa) skirta bendrojo lavinimo mokykloms (toliau vadinama – mokykla), siekiančioms sukurti mokiniams ir mokytojams saugią ir tinkamą ugdymosi ir ugdymo aplinką, tobulinti ir modernizuoti veiklos valdymą, stiprinti atvirumą vietos bendruomenei.
2. Programa parengta atsižvelgiant į Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. IX4700 (Žin., 2003, Nr. 71-3216), kuriose numatyta baigti formuoti lanksčią 3 pakopų bendrojo ugdymo struktūrą, Nacionalinės Lisabonos strategijos įgyvendinimo programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1270 (Žin., 2005, Nr. 139-5019), keliamus uždavinius plėtoti pagalbą mokiniams ir mokytojams, kelti į kokybės užtikrinimą orientuotą vadybos kultūrą.
II. ESAMOS PADĖTIES ANALIZĖ
3. Stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių analizė skirta programos tikslams, uždaviniams bei priemonėms pagrįsti:
3.1. stiprybės:
3.1.1. nuo linijinio programų išdėstymo pereita prie ugdymo turinio koncentrų 4 + (4 + 2) + 2, t.y. prie ugdymo tikslų, uždavinių, didaktinių nuostatų, ugdymo programų turinio bei siektinų rezultatų reglamentavimo ugdymo tarpsniais;
3.1.2. mokymo lėšos vienam sutartiniam mokiniui skiriamos atsižvelgiant į mokyklos tipą ir ugdymo koncentrą (1–4 klasių, 5–8 klasių, 9–10 klasių ir 11–12 klasių) iš valstybės biudžeto pagal Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785 (Žin., 2001, Nr. 57-2040; 2002, Nr. 119-5339);
3.1.3. miestuose kuriasi atskiros mokyklos, įgyvendinančios pradinio ugdymo programą, mokyklos, įgyvendinančios pradinio ir pagrindinio ugdymo programas, ir mokyklos, įgyvendinančios pagrindinio ugdymo II dalies ir vidurinio ugdymo programas. Mokyklose, kuriose ugdomi atskirų amžiaus tarpsnių vaikai, labiau pritaikoma ugdymo aplinka (mokymosi ir poilsio erdvės), geriau aprūpinama mokymo priemonėmis, geresnė vaikų savijauta ir saugumas;
3.1.5. mokyklų valdymo funkcijų, ugdymo planų vykdymas, mokytojų kvalifikacijos tobulinimas ir aprūpinimas mokymo priemonėmis finansuojamas iš valstybės biudžeto pagal Moksleivio krepšelio ir sutartinių moksleivių apskaičiavimo metodiką;
3.1.6. mokyklos savo veiklą planuoja rengdamos strateginius planus ir metines veiklos programas. Diegiama švietimo valdymo informacinė sistema, vykdomas mokyklos vidaus ir išorės vertinimas. Į mokyklų ugdymo turinio kūrimą įtraukiamos mokyklų tarybos, mokytojų tarybos, mokytojų metodinės tarybos;
3.1.7. išaugę mokyklų vadovų ir pedagogų vadybiniai ir kompiuterinio raštingumo gebėjimai. Iniciatyvios mokyklos pradėjo kurti ir naudoti veiklos administravimui ir visuomenės informavimui skirtą programinę įrangą;
3.2. silpnybės:
3.2.1. kiekviename ugdymo turinio koncentre keliami vis aukštesni tikslai, o atitinkami mokyklos organizacinės struktūros ir valdymo sistemos pakeitimai vyksta pernelyg lėtai. Mokytojai dalykininkai, dirbantys nuo 5 iki 12 klasės, turi didelę darbų apimtį: jie turi aprėpti kelių ugdymo turinio koncentrų tikslus, uždavinius, didaktines nuostatas, ugdymo turinio programas, mokymo ir vertinimo metodikas. Vienu metu jiems dirbant su įvairaus amžiaus vaikais sudėtinga greitai persiorientuoti ir lanksčiai pereiti nuo vieno prie kito amžiaus mokinių ugdymo specifikos. Dėl to mokymo lygis ir reikalavimai mokiniams neretai per aukšti, taikomi ne patys tinkamiausi mokymo metodai;
3.2.2. neretai lėšos mokyklose perskirstomos tarp atskirų ugdymo koncentrų: vieniems mokiniams jos sumažinamos, kitiems padidinamos;
3.2.3. vidurinių mokyklų pertvarkymas į gimnazijas ir pagrindines mokyklas išsitęsęs laike. Kaimo vidurinės mokyklos turi nepakankamą mokinių skaičių, kad galėtų formuotis gimnazija ir pagrindinė mokykla viename pastate. Mokyklų vidaus struktūrų pokyčiai taip pat nevyksta;
3.2.4. dar nepasiekta, kad visi vaikai galėtų mokytis, o mokytojai – dirbti saugioje ir tinkamoje aplinkoje. Specialiųjų pedagogų, socialinių pedagogų, psichologų, mokytojų padėjėjų etatai mokyklai skiriami priklausomai nuo mokinių skaičiaus. Mažą mokinių skaičių turinčios mokyklos pagalbos mokiniui ir mokytojui specialistų praktiškai neturi. Didesnėse mokyklose jau yra tokių specialistų, tačiau jų darbas per mažai koordinuojamas tarpusavyje ir nepakankamai atsižvelgiama į mokinių, kuriems reikalinga pagalba, amžių;
3.2.5. mokykloje valdymas išlikęs pakankamai centralizuotas. Mokyklai vadovauja direktorius, jis skiria pavaduotojus ugdymui. Tik pradinio ugdymo koncentrui paprastai vadovauja vienas pavaduotojas. Pavaduotojų funkcijos orientuotos į „mokytojų dalykininkų kuravimą“ arba popamokinės veiklos organizavimą. Mokykloje mokinių patiriami mokymosi sunkumai neretai susiję su netolygiu vadovų ir personalo dėmesio paskirstymu atskiriems ugdymo koncentrams;
3.2.6. mokyklose, kuriose mokosi visų amžiaus tarpsnių vaikai, planuojant mokyklos veiklą neatsižvelgiama į skirtingo amžiaus vaikų gyvenimo mokykloje ir ugdymosi poreikius;
3.2.7. silpna mokyklos savivalda ir centralizuota mokyklos valdymo struktūra tampa rimta kliūtimi tolesnei mokyklos kultūros, bendruomenės demokratinių santykių plėtotei, racionaliam išteklių naudojimui, ugdymo proceso organizavimo tobulinimui, pokyčiams tinkamam klimatui rastis. Į mokyklų tarybas paprastai renkami tik aukštesniųjų klasių mokiniai ir jų tėvai. Mokytojai, mokiniai, jų tėvai, kartais ir platesnė bendruomenė turi mažai galių daryti poveikį įvykių eigai ir būti atsakingi už mokyklos gerovę. Mokyklos mokytojų tarybos sprendžia visų ugdymo koncentrų pedagogines problemas (pvz., pradinių klasių mokytojai tik formaliai dalyvauja svarstant pagrindinių ir vidurinių klasių ugdymo planus, o mokytojai dalykininkai – pradinių klasių mokinių ugdymo organizavimą). Nėra padalinių vadovų, kurie atsakytų už ugdymo proceso organizavimą atskiruose ugdymo koncentruose, mokytojų metodinės veiklos, švietimo pagalbos specialistų darbo koordinatorių, mokyklos veiklos įsivertinimo, planavimo ar projektų vadovų;
3.2.8. mokyklose informacijos apdorojimui trūksta koordinavimo, žmogiškųjų išteklių. Klasių vadovai sugaišta daug laiko rengdami ir tvarkydami dokumentus, tiesioginam darbui su mokiniais jo lieka vis mažiau. Elektroninis veiklos administravimas, galintis padėti spręsti kylančias problemas, pradėtas taikyti tik atskirose iniciatyviose mokyklose;
3.2.9. reta mokykla turi mokinių poreikius, amžių ir jų galimybes atitinkančią mokymosi aplinką, kuri reikalinga ugdymo turinio koncentrų programų skirtingo sudėtingumo mokymo ir mokymosi tikslams įgyvendinti. Didžiuma mokyklų pastatų statyti 1200 mokinių (1–12 kl.). Kasmet daugėja mokinių, turinčių regos, laikysenos sutrikimų. Po 1990 metų daugelis mokyklų buvo atsisakiusios kabinetinės sistemos, mokiniai turėjo savo klases. Palikti buvo tik tie kabinetai, kuriuose vykdomi praktiniai, laboratoriniai darbai. Tačiau klasių sistemos vėl pradedama atsisakyti, atkuriami dalykų kabinetai;
3.3. galimybės:
3.3.1. ugdymo turinio išdėstymas koncentrais (4 + 4 + 2 + 2 arba 4 + 4 arba 4 + 4 + 2) ir mokymo lėšų skyrimas atsižvelgiant į mokyklos tipą ir ugdymo koncentrą leidžia mokyklai grupuoti mokinius pagal amžiaus tarpsnius ir ugdymą organizuoti atskiruose skyriuose, kuriems vadovautų skyrių vedėjai;
3.3.2. mokymo lėšas mokyklose paskirstyti atsižvelgiant į sutartinių vaikų skaičių kiekviename ugdymo koncentre;
3.3.3. panaudoti programoje dalyvaujančių mokyklų veiklos organizavimo, mokyklos aplinkos mokymuisi, poilsiui ir individualiam mokinių darbui pritaikymo patirtį;
3.3.4. burti švietimo pagalbos specialistų ir mokytojų komandas ir plėtoti jų kompetencijas (tarpusavio bendradarbiavimą, komandinį darbą, bendrą planavimą, mokymosi naujovių sklaidą ir kt.);
3.3.6. panaudoti mokyklų personalo vadybinius ir kompiuterinio raštingumo gebėjimus. Į mokyklos veiklos planavimą, vertinimą, organizavimą labiau įtraukti mokytojus, švietimo pagalbos specialistus, vidurinės grandies vadovus ir savivaldos institucijas;
3.3.7. didinti mokyklose ugdymo procesą aptarnaujančio personalo pareigybių skaičių ir dalį vadovams ir mokytojams nebūdingų funkcijų perduoti sekretoriatams;
3.4. grėsmės:
3.4.1. programoje dalyvaujančių mokyklos vadovų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų gebėjimų tobulinti mokyklų vidaus struktūrą ir valdymą trūkumas;
3.4.2. nepakankamai lanksčios moksleivio krepšelio lėšų panaudojimo galimybės gali neleisti mokykloms veiksmingai panaudoti turimus finansinius išteklius;
3.4.6. lėti mokyklų renovacijos tempai. Mokyklų renovacijos projektai parengti nepritaikant mokyklų patalpų ir aplinkos atitinkamoms mokinių amžiaus grupėms;
III. PROGRAMOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI
5. Programos uždaviniai:
5.2. sukurti, pritaikyti turimą ir išbandyti mokyklos vidaus dokumentų tvarkymo programinę įrangą veiklai administruoti;
5.3. patobulinti programoje dalyvaujančių mokyklų vadovų ir specialistų vadybinius gebėjimus, kompiuterinį raštingumą ir parengti juos mokyklos vidaus struktūros, valdymo tobulinimo ir dokumentų tvarkymo konsultantais;
IV. NUMATOMI PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO REZULTATAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
6. Numatomi programos įgyvendinimo rezultatai:
6.1. pagerėjęs programoje dalyvavusių mokyklų mokinių pažangumas, sumažėjęs praleistų pamokų skaičius, padidėjęs mokinių ir mokytojų saugumas;
6.2. pagerėję programoje dalyvavusių mokyklų vadovų ir kitų darbuotojų gebėjimai veiksmingiau valdyti mokyklos išteklius, administruoti veiklą. Jie bus parengti konsultuoti programoje nedalyvavusių mokyklų vadovus ir specialistus;
6.4. parengti nauji teisės aktai ir jau esančių teisės aktų pakeitimai ir papildymai, sudarantys prielaidas mokyklų steigėjams ir mokykloms diegti naujus mokyklų struktūros ir valdymo modelius;
6.5. parengta ir suderinta su mokinių ir mokytojų duomenų bazėmis mokyklos dokumentų tvarkymo sistemos programinė įranga ir dokumentų tvarkymo sistemos vartotojų instrukcijos;
6.6. parengtos mokymo programos šioje programoje nedalyvavusių mokyklų vadovų, specialistų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų mokymams;
7. Programos įgyvendinimas vertinamas pagal:
7.1. mokyklų, dalyvavusių įgyvendinant programą, mokinių pažangumo, pamokų lankomumo pokyčius, mokyklų bendruomenių apklausos rezultatus;
7.3. parengtų mokyklos vidaus struktūros, valdymo tobulinimo ir dokumentų tvarkymo konsultantų skaičių;
V. PROGRAMOS FINANSAVIMAS
8. Preliminarus lėšų poreikis programai įgyvendinti – 3542 tūkst. Lt: 2006 m. – 400 tūkst. Lt, 2007 m. – 1300 tūkst. Lt, 2008 metais – 1677 tūkst. Lt, 2009 metais – 165 tūkst. Lt.
VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
10. Pagrindinė programos vykdymą organizuojanti ir koordinuojanti institucija – Švietimo ir mokslo ministerija. Kiti programos vykdytojai – Informacinių technologijų centras, Pedagogų profesinės raidos centras, Švietimo plėtotės centras, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras ir kitos institucijos.
11. Už programos įgyvendinimą atsakingi valstybės tarnautojai bus paskirti atskiru Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įsakymu. Programai įgyvendinti bus atrinktos konkurso būdu 3 savivaldybės ir 26 šių savivaldybių mokyklos.
Mokyklos struktūros tobulinimo
2006–2009 m. programos
priedas
MOKYKLOS STRUKTŪROS TOBULINIMO 2006–2009 M. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Uždaviniai, priemonės |
Įvykdymo laikas |
Partneriai |
Lėšų poreikis pagal metus (tūkst. Lt) |
|||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
||||
1. |
Parengti ir išbandyti mokyklų vidaus struktūros ir valdymo modelius |
|
|
|
|
|
|
1.1. |
Atrinkti programoje dalyvausiančias savivaldybes ir jų mokyklas |
2006 m. gruodis–2007 m. vasaris |
Informacinių technologijų centras (toliau – ITC) |
19,0 |
0 |
0 |
0 |
1.2. |
Išanalizuoti šalies ir užsienio mokyklų valdymo patirtį ir parengti mokyklos vidaus struktūros ir funkcijų tobulinimo gaires |
2006 m. gruodis–2007 m. vasaris |
Savivaldybių administracijų švietimo padalinių ir mokyklų vadovų ir specialistų komandos (toliau – savivaldybių komandos) |
3,0 |
27,0 |
0 |
0 |
1.3. |
Atlikti programoje dalyvaujančių mokyklų struktūros, valdymo funkcijų (veiklų), jų ciklo įvertinimą bei nustatyti funkcijas, kurias galima atlikti taikant techninę ir programinę įrangą |
2007 m. kovas–balandis |
Savivaldybių komandos ITC |
0 |
52,0 |
0 |
0 |
1.4. |
Parengti programoje dalyvaujančių mokyklų vidaus struktūros ir valdymo modelių projektus |
2007 m. balandis–gegužė |
Savivaldybių komandos |
0 |
94,0 |
0 |
0 |
1.5. |
Parengti teisės aktus, įteisinančius programoje dalyvaujančių mokyklų vidaus struktūras, valdymo modelius ir dokumentų tvarkymą programos vykdymo metu |
2007 m. gegužė |
Savivaldybių komandos |
0 |
22,0 |
0 |
0 |
1.6. |
Parengti programoje dalyvaujančių mokyklų vidaus struktūros ir valdymo modelių projektų įgyvendinimo priemonių planus ir pasiruošti juos įgyvendinti |
2007 m. gegužė–rugpjūtis |
Savivaldybių komandos |
0 |
23,0 |
0 |
0 |
1.7 |
Įgyvendinti mokyklų vidaus struktūros ir valdymo modelių projektus programoje dalyvaujančiose mokyklose |
2007 m. rugsėjis – 2008 m. rugpjūtis |
Savivaldybių komandos |
0 |
393,0 |
1165,0 |
0 |
1.8. |
Atlikti mokyklų vidaus struktūros ir valdymo modelių projektų įgyvendinimo sėkmės vertinimą |
2008 m. rugsėjis–gruodis |
Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
32,0 |
0 |
1.9. |
Aprašyti mokyklų vidaus struktūros, valdymo ir dokumentų tvarkymo modelius |
2008 m. balandis–spalis |
Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
13,0 |
0 |
1.10. |
Parengti teisės aktus, įteisinančius naujus mokyklų vidaus struktūros, valdymo ir dokumentų tvarkymo modelius |
2008 m. gruodis–2009 m. kovas |
Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
0 |
15,0 |
1.11 |
Įgyvendinti eksperimentinį etatinį mokytojų darbo apmokėjimą 12 programoje dalyvaujančiose mokyklose |
2007 m. rugsėjis – 2008 m. rugpjūtis |
Mokyklos |
0 |
898,0 |
1983,0 |
0 |
2.1. |
Aprūpinti programoje dalyvaujančių savivaldybių administracijų švietimo padalinius ir mokyklas kompiuterine technika ir kt. priemonėmis |
2006 m. lapkritis–2007 m. balandis |
ITC |
324,0 |
130,0 |
0 |
0 |
2.2. |
Parengti mokykloms reikalingą programinę įrangą ir vidaus dokumentų tvarkymo sistemos vartotojų instrukcijų projektus |
2007 m. balandis–liepa |
ITC |
0 |
182,0 |
0 |
0 |
2.3. |
Įdiegti programoje dalyvaujančiose mokyklose programinę įrangą |
2007 m. sausis–2008 m. lapkritis |
ITC Savivaldybių komandos |
0 |
143,0 |
351,0 |
0 |
2.4. |
Patobulinti mokyklos vidaus dokumentų tvarkymo sistemos vartotojų instrukcijas |
2008 m. spalis–2009 m. rugsėjis |
Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
0 |
44,0 |
2.5. |
Parengti reikalavimus programinei įrangai ir duomenų perdavimo standartus, užtikrinančius suderinamumą su kitomis informacinėmis sistemomis |
2009 m. sausis |
ITC |
0 |
0 |
0 |
10,0 |
3. |
Patobulinti programoje dalyvaujančių mokyklų vadovų ir specialistų vadybinius gebėjimus, kompiuterinį raštingumą ir parengti juos mokyklos vidaus struktūros, valdymo tobulinimo ir dokumentų tvarkymo konsultantais |
|
|
|
|
|
|
3.1. |
Organizuoti įvadinį teorinį mokymą programoj e dalyvaujančioms savivaldybių komandoms dėl mokyklos struktūros ir vidaus valdymo modelių įgyvendinimo |
2007 m. kovas |
Pedagogų profesinės raidos centras (toliau – PPRC) Savivaldybių komandos |
0 |
9,0 |
0 |
0 |
3.2. |
Išmokyti programoje dalyvaujančių mokyklų personalą kompiuterinio raštingumo |
2007 m. kovas–rugsėjis |
PPRC Savivaldybių komandos |
0 |
12,0 |
0 |
0 |
3.3. |
Išmokyti programoje dalyvaujančių mokyklų personalą dirbti su mokykloms pateikta programine įranga |
2007 m. birželis–rugpjūtis |
PPRC Savivaldybių komandos |
0 |
30,0 |
0 |
0 |
3.4. |
Parengti programoje dalyvaujančių mokyklų vadovus ir specialistus dirbti naujoje mokyklos struktūroje |
2007 m. rugsėjis–spalis |
PPRC Savivaldybių komandos |
0 |
12,0 |
0 |
0 |
3.5. |
Organizuoti programoje dalyvaujančių mokyklų vadovų ir savivaldybių administracijų švietimo padalinių specialistų stažuotę užsienio mokyklose |
2008 m. |
PPRC Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
40,0 |
0 |
3.6. |
Parengti mokyklos vidaus struktūros, valdymo tobulinimo ir dokumentų tvarkymo konsultantus |
2008 m. kovas–gegužė |
PPRC Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
0 |
23,0 |
4. |
Informuoti visuomenę apie programos vyksmą ir jos rezultatus |
|
|
|
|
|
|
4.1. |
Parengti informacijos apie programos vyksmą sklaidos planą ir jį įgyvendinti |
2007 m. vasaris–2009 m. birželis |
Savivaldybių komandos |
0 |
30,0 |
40,0 |
45,0 |
4.2. |
Organizuoti programos įgyvendinimo baigiamąją konferenciją |
2009 m. birželis |
Savivaldybių komandos |
0 |
0 |
0 |
4,0 |
5. |
Užtikrinti tinkamą programos administravimą |
|
|
|
|
|
|
5.1. |
Parengti Mokyklos struktūros tobulinimo 2006–2009 m. programą |
2006 m. kovas–lapkritis |
ITC |
17,0 |
0 |
0 |
0 |
5.2. |
Administruoti Mokyklos struktūros tobulinimo 2006–2009 m. programos įgyvendinimą |
2006 m. gruodis–2009 m. rugpjūtis |
ITC PPRC Savivaldybių administracijų švietimo padaliniai |
37,0 |
36,0 |
36,0 |
24,0 |
|
Iš viso |
|
|
400,0 |
2070,0 |
3660,0 |
165,0 |
______________
Priedo pakeitimai:
Nr. ISAK-2209, 2007-11-16, Žin., 2007, Nr. 120-4913 (2007-11-22), i. k. 1072070ISAKSAK-2209
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. ISAK-2209, 2007-11-16, Žin., 2007, Nr. 120-4913 (2007-11-22), i. k. 1072070ISAKSAK-2209
Dėl švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 5 d. įsakymo Nr. ISAK-2301 "Dėl Mokyklos struktūros tobulinimo 2006–2009 m. programos patvirtinimo" pakeitimo