Suvestinė redakcija nuo 2016-06-22

 

Sprendimas paskelbtas: Žin. 2008, Nr. 144-5808, i. k. 1085ARBSPRE00000008

 

LIETUVOS ARBITRAŽO ASOCIACIJOS (LAA)

VISUOTINIO NARIŲ SUSIRINKIMO(VNS)

SPRENDIMAS

 

DĖL NACIONALINIO KOMERCINIO ARBITRAŽO PROCEDŪROS REGLAMENTO V PRIEDO PATVIRTINIMO

 

2008 m. liepos 1 d. Nr. 8

Vilnius

 

Remdamasis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymu (Žin., 1996, Nr. 39-961), LAA Visuotinis narių susirinkimas nusprendžia:

1. Patvirtinti LAA Visuotinio narių susirinkimo 2005 m. lapkričio 19 d. priimto Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamento (Žin., 2007, Nr. 99-4050) V Priedą „Vietinių verslo (ūkinių) ginčų sprendimo tvarka Statybų arbitražo teisme“.

2. Pateikti šį Reglamento Priedą paskelbti oficialiame norminių aktų skelbimo leidinyje „Valstybės žinios“ ir interneto tinklalapyje.

 

 

 

LAA VISUOTINIO NARIŲ

SUSIRINKIMO (VNS) PIRMININKAS                                                       JUOZAS ŠATAS

 

SEKRETORĖ                                                                                       AUŠRA SAULĖNIENĖ

 

 

STATYBŲ VERSLO GINČŲ SPRENDIMO VšĮ VILNIAUS TARPTAUTINIO IR NACIONALINIO KOMERCINIO ARBITRAŽO (VTNKA) SPECIALIZUOTAME STATYBŲ ARBITRAŽO TEISME TVARKOS APRAŠAS

(LAA TKA Reglamento ir LAA NKA Reglamento ir jų III-jų priedų esminių nuostatų išklotinė)

 

Patvirtinta
Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA)
Visuotinio narių susirinkimo (VNS)
2016 m. balandžio 29 d. sprendimu Nr.1/16-
10

 

1. Tai žinotina kiekvienam verslininkui!

 

Sudarydamos komercinius sandorius ir pasirašydamos tarptautinius kontraktus ar vidaus verslo sutartis, jų šalys, pasikliaudamos sąžiningumo prezumpcija, paprastai neabejoja, kad prisiimami pagal juos/jas įsipareigojimai bus įvykdyti sutartu laiku, nustatyta tvarka, tiksliai pagal aptartas (šalių suderintas) sąlygas. Tačiau realiame gyvenime, sandorių vykdymo praktikoje, neretai būna kitaip. Ūkio subjektams veikiant net ir normaliomis verslo plėtrai sąlygomis neretai dėl įvairių priežasčių ir aplinkybių kuri nors šalis neįvykdo savo prisiimtus įsipareigojimus arba įvykdo juos netinkamai – pateikia nekokybišką ar nesukomplektuotą produkciją, pažeidžia tiekimo, paslaugos suteikimo ar atsiskaitymo terminus arba kitaip  netinkamai atlieka savo prievoles. Sutartinių įsipareigojimų pažeidimų (o kartu ir verslo nesutarimų) ženkliai padaugėja veikiant ūkio subjektams įvairiomis ekstremaliomis sąlygomis: ekonominių krizių, recesijų, prekybos embargo, force majeure (nenugalimos jėgos) įvykių ir kitokių verslo plėtrai destruktyvių veiksnių įtakojamose rinkose. Visais atvejais, kai šalims nepavyksta sureguliuoti (pašalinti) verslo nesutarimo savitarpiu sutarimu, mediacijos ar kitokiu neteisminiu būdu, suinteresuotam asmeniui (ieškovui) tenka kreiptis į teisminę instituciją (teismą arba arbitražą), kuriai valstybės deleguota teisė (funkcija) priimti dėl tokio ginčo privalomojo vykdymo sprendimą. Kadangi tarptautinio komercinio arbitražo teismo sprendimų įvykdytinumas užtikrinamas ne tik nacionalinių įstatymų, bet ir tarptautinės teisės aktų (ypač Jungtinių Tautų (Niujorko) 1958 m. konvencijos „Dėl užsienio arbitražo sprendimo pripažinimo ir vykdymo“ nuostatų imperatyva – jų įpareigojančia prievoline-teisine galia), patikimiausias tarptautinio verslo ginčų sprendimo būdas ir vieta yra tarptautinio komercinio arbitražo teismas, o vidaus (nacionalinio) verslo ginčų atvejais – vidaus (nacionalinio) komercinio arbitražo teismas. Lietuvoje arbitražines-teismines paslaugas teikia pačių ginčo šalių sudaromi ir VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo (VTNKA) administruojami bendros kompetencijos ir specializuoti Tarptautinio komercinio arbitražo ir Nacionalinio komercinio arbitražo teismai.

 

2. Verslo ginčų sprendimo arbitražiniu būdu savitumai ir privalumai

 

Patikimumas: arbitrus (teisėjus) konkretiems ginčams išspręsti pasirenka ir skiria pačios ginčo šalys. Pagal LR Komercinio arbitražo įstatymo 14 str. 3 d. „Jeigu šalys nesusitaria kitaip, tai: 1) kai arbitražo teismas sudaromas iš trijų arbitrų, kiekviena šalis skiria po vieną arbitrą, o šie abu skiria trečią arbitrą – arbitražo teismo pirmininką; 2) kai arbitražo teismas sudaromas iš vieno arbitro ir šalys negali susitarti dėl jo paskyrimo, arbitrą bet kurios iš šalių prašymu paskiria nuolatinės arbitražo institucijos pirmininkas“. Preziumuojama, kad taip pačių ginčo šalių arbitro pasirinkimo ir skyrimo būdu sudarytas arbitražo teismas mažiausiai gali būti įtakojamas korupcijos veiksnių, todėl neturėtų kelti šalims abejonių dėl teisėjais (arbitrais) jų pasirinktų specialistų moralinio (dorovinio) patikimumo (nešališkumo, nekorumpuotumo prasme) ir jų profesinės (dalykinės) kompetencijos.

Skaidrumas: betarpiškas abiejų labiausiai suinteresuotų asmenų (ieškovo ir atsakovo) dalyvavimas arbitražo teismo sudaryme ir bylos nagrinėjimo posėdžiuose, taip pat LAA Arbitrų-ekspertų kolegijai ir LAA Arbitro etikos komisijai deleguotos kontrolės funkcijos maksimaliai užtikrina VTNKA administruojamų arbitražo teismų priimtų sprendimų teisingumą ir skaidrumą.

Lygiateisiškumas: arbitraže, kaip ir valstybiniame teisme, ginčo šalims užtikrinamos lygios teisės ir praktinės galimybės (be jokios diskriminacijos) ginti savo teises ir teisėtus interesus.

Operatyvumas: verslo ginčai arbitražiniu būdu išsprendžiami per optimaliai trumpiausią laiką. Turint galvoje principo time is money (laikas – pinigai) svarbą komerciniuose santykiuose, bylai išnagrinėti bendrąja arbitražinio proceso tvarka (kai nereikia atlikti techninių ar kitokių ekspertizių) VTNKA administruojamame arbitražo teisme nustatytas trijų mėnesių terminas, skaičiuojamas nuo bylos įteikimo arbitražo teismui dienos. Esant abiejų ginčo šalių pageidavimui, byla gali būti išnagrinėta pagreitinta tvarka (per vieną mėnesį), o pareiškimui dėl vidaus piniginio įsiskolinimo ginčo išsprendimo supaprastintu (pagreitintu) arbitražinio proceso būdu (pagal LR CPK XXIII skyriaus nuostatas) išnagrinėti nustatytas 10 dienų terminas, skaičiuojamas nuo bylos įteikimo arbitražo teismui dienos.

Konfidencialumas: arbitražo teisme, skirtingai nei valstybiniame, civilinių bylų nagrinėjime netaikomas viešumo principas. Visos bylos VTNKA administruojamuose arbitražo teismuose nagrinėjamos uždaruose teismo posėdžiuose, o asmens sutikimas būti arbitru, jo kompetentingumo, nešališkumo bei nepriklausomumo nuo ginčo šalių būsena ir įsipareigojimas išsaugoti šalių komercines paslaptis, patvirtinama kiekvieno arbitro asmeniškai pasirašomoje „Arbitro nepriekaištingos reputacijos atitikties deklaracijoje“.

Lankstumas: pagal LR Komercinio arbitražo įstatymo 28 str. 2 d. „Nepažeisdamos šio įstatymo imperatyvių nuostatų, ginčo šalys gali susitarti dėl tvarkos, kokia bus nagrinėjami jų ginčai arbitraže“. Esant bylą nagrinėjančio teismo pritarimui, arbitraže galimas šalių pageidaujamos teismo posėdžiavimo vietos, datos ir laiko pasirinkimas, o tarptautinio verslo ginčo atveju dar ir proceso kalbos bei jam išspręsti taikytinos teisės (tam tikros valstybės materialinės teisės) pasirinkimas. Bylos nagrinėjimas (įrodymų ir argumentų svarstymas) arbitražo teismo posėdyje vyksta „apvalaus stalo“ būdu, laisvoje, griežtų įstatyminių formalumų nevaržomoje, kompromisų paieškai palankioje, ginčo šalių susitaikymą nuteikiančioje ir net skatinančioje aplinkoje. Be to, esant ginčo šalių pavedimui, tarptautinio verslo ginčas arbitražo teisme gali būti išsprendžiamas vadovaujantis lex mercatoria (prekybos papročiais), ex aequo et bono (lygaus teisingumo ir geranoriškumo), amiable compositeur (bičiuliško tarpininkavimo) principais. Visa tai nepraktikuojama, kai verslo ginčas sprendžiamas valstybiniame teisme.

Betarpiškumas: savo teises ir interesus arbitražo teisme, skirtingai nei valstybiniame, gali ginti asmeniškai pačios ginčo šalys (be advokato ar kito atstovo tarpininkavimo). Tai sudaro ginčo šalims prielaidas ženkliam sumažinimui išlaidų, susidarančių neretai dėl nebūtinų tarpininkavimo paslaugų samdos.

Baigtinumas: pagal LR Komercinio arbitražo įstatymo 41 str. 1 d., arbitražo teismo sprendimas įsiteisėja nuo priėmimo momento ir turi būti vykdomas. Tai reiškia, kad arbitražo teismo sprendimas yra galutinis, neskundžiamas dėl ginčo esmės valstybės teismams. Apeliavimas galimas tik dėl akivaizdaus įstatyme išvardintų konkrečių esminių procedūros taisyklių pažeidimų (dėl ginčo šalies neveiksnumo, arbitražinio susitarimo negaliojimo, netinkamo šalies informavimo apie arbitro paskyrimą ar bylos nagrinėjimą, teismo sudėties ar proceso neatitikimo šalių susitarimui, sprendimo prieštaravimo viešajai tvarkai). Arbitražo teismo sprendimo skundimo apribojimai sudaro ginčo šalims prielaidas apsidrausti nuo priimto sprendimo įvykdymo vilkinimo, greitesnio kreditorinių reikalavimų patenkinimo, ženkliam bylinėjimosi išlaidų sumažinimui.

Partnerystės tęstinumas: arbitražas yra sudėtinė dalis priemonių, užtikrinančių teisingumą, komercinę riziką, taigi, ir šalių dalykinio bendradarbiavimo tvarumą verslo santykiuose. Šio ginčų sprendimo būdo privalumai (patikimumas, skaidrumas, konfidencialumas, betarpiškumas, lankstumas ir kt.) sudaro šalims prielaidas išspręsti (pašalinti) bet kokius komercinius nesutarimus be ženklaus jų susipriešinimo, taigi ir nepakenkiant partnerystės santykių stabilumui. Tuo tarpu žinoma, kad po paprastai ilgai trunkančių bylinėjimosi procedūrų valstybiniuose teismuose, dažnai užsibaigia ir bet koks šalių bendradarbiavimas.

Sprendimų įvykdytinumas: Nacionalinio komercinio arbitražo teismų sprendimų, priimtų dėl išspręstų vidaus verslo ginčų, vykdytinoji (juridinė-prievolinė) galia iš esmės prilygsta valstybinių teismų sprendimams (žr. LR CPK 584 str. ir 587 str.). VTNKA administruojamų Tarptautinio komercinio arbitražo teismų sprendimai šiuo metu pripažįstami ir privalomai vykdytini 155 valstybėse – Jungtinių Tautų (Niujorko) 1958 m. konvencijos „Dėl užsienio arbitražo sprendimo pripažinimo ir vykdymo“ dalyvėse (LR Seimo ratifikuota 1995-01-17 d.). Tuo tarpu analogiški Lietuvos valstybinių teismų sprendimai privalomai vykdytini tik keliolikoje užsienio šalių, su kuriomis Lietuva yra sudariusi savitarpės pagalbos sutartis civilinėse ir komercinėse bylose.

Žinotina, kad mediacija, kaip verslo ginčų (nesutarimų) sureguliavimo, tarpininkaujant tretiesiems asmenims būdas, skirtingai nuo arbitražinio-teisminio, nesukelia ginčo šalims esminių juridinių (prievolinių-teisinių) pasekmių. Tačiau šio būdo taikymo išdavoje neretai pasiekiami kompromisai, o šalių pasirašyti sutaikinimo (taikos) susitarimai (ypač patvirtinti mediatoriaus parašu ir ginčo šalių duoto „garbės žodžio“ moraline galia) tampa toms šalims doroviniu imperatyvu – savita priesaika (garantija), kuri savo veiksmingumu ir pragmatiškumu verslo santykiuose neretai pranoksta privalomojo vykdymo (teismų ir arbitražų) sprendimų lūkesčius (išsamiai žiūrėti LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt  skirsnyje: „Mediacija“).

 

3. VTNKA specializuoto Statybų arbitražo teismo statusas ir veiklos pagrindai

 

3.1. VTNKA specializuotas Statybų arbitražo teismas yra visiškai nuo nieko nepriklausomai pačių ūkio subjektų – konkretaus statybinio-komercinio sandorio ir iš jo kilusio ginčo šalių arbitražiniu susitarimu ad hoc (tam kartui) sudarytas ir nuolatinės arbitražo institucijos – VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo (sutrumpintai – VTNKA arba Vilniaus arbitražas) administruojamas trečiųjų tipo specialios kompetencijos arbitražo teismas-tribunolas (angl. arbitral tribunal of special competence), vykdantis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatymo (toliau – LR KAĮ),  kitų teisės aktų nustatytas ir sprendžiamo ginčo šalių arbitražiniu susitarimu deleguotas arbitravimo-teismines funkcijas, reikiamas tam kilusiam tarp jų ginčui išnagrinėti ir išspręsti tame jų sudarytame specializuotame Statybų arbitražo teisme.

3.2. Tarptautinio statybinio verslo ginču laikomas esminis (pačių šalių pastangomis neišsprendžiamas) ūkio subjektų nesutarimas, kilęs iš jų sudaryto tarptautinio statybinei ūkinei-komercinei veiklai sandorio (kontrakto, sutarties) arba iš nesutartinio (deliktinės atsakomybės ar kt.) su statybine-ūkine veikla susijusio tarptautinio civilinio-teisinio santykio, kurio bent viena iš ginčo šalių (ieškovas ar atsakovas) yra užsienio šalies ūkio (teisės) subjektas – juridinis arba fizinis asmuo ar jų jungtinis darinys, arba ginčo dalykas (objektas) kitaip yra sietinas su dalyvavimu ginčijamame teisiniame santykyje užsienio ar tarptautinio elemento.

3.3. Vidaus statybinio verslo ginču laikomas esminis (pačių šalių pastangomis neišsprendžiamas) ūkio subjektų nesutarimas, kilęs iš jų sudaryto šalies viduje statybinei ūkinei-komercinei veiklai sandorio (rangos sutarties, kontrakto) arba iš vidinio nesutartinio (deliktinės atsakomybės ar kt.) su statybine-ūkine veikla susijusio civilinio-teisinio santykio, kurio visos šalys (ieškovas, atsakovas, trečiasis suinteresuotas asmuo) yra Lietuvos ūkio subjektai – juridiniai ir (arba) fiziniai asmenys ar jų jungtiniai dariniai, o ginčo dalykas (objektas) yra Lietuvos Respublikos jurisdikcijoje.

3.4. Organizuojant ir administruojant statybinio verslo ginčų išnagrinėjimo procedūras ir vykdant su juo susijusias organizacines-tvarkomąsias ir procesines funkcijas, VTNKA Sekretoriatas ir arbitražo teismas vadovaujasi LR  Civilinio proceso kodekso (toliau – LR CPK) ir LR KAĮ (Žin., 2012, Nr.76-3932) nuostatomis, taip pat jų pagrindu parengtais, Lietuvos arbitražo asociacijos (LAA) patvirtintais, LR Seimo kanceliarijos Teisės aktų registre (TAR) nustatyta tvarka įregistruotais (paskelbtais) ir taikytinais konkretiems tarptautinio ir vidinio verslo (komerciniams) ginčams išspręsti arbitražo procedūrų reglamentais: TKA Reglamento ir jo III Priedo taisyklėmis, kai ginčas yra tarptautinio verslo, arba NKA Reglamento ir jo III Priedo taisyklėmis, kai ginčas yra vidinio (nacionalinio) pobūdžio (aktualiąją jų redakciją žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Reglamentai”).

3.5. Arbitražo teismas (vienasmenis ar kolegialus), sudarytas (paskirtas) konkrečiam tarptautinio statybinio verslo ginčui išnagrinėti ir išspręsti, priimdamas savo arbitražinius-teisminius sprendimus vadovaujasi ginčijamo sandorio (kontrakto) ir jam reguliuoti (kartu ir ginčui išspręsti) taikytinos teisės (ginčo šalių pasirinktos valstybės teisinės sistemos) materialinės teisės nuostatomis, o nesant šalių susitarimo dėl taikytinos teisės, taip pat sprendžiant vidinio statybinio verslo ginčą – vadovaujasi ginčijamo sandorio (kontrakto, sutarties), LR Civilinio kodekso (toliau – LR CK), kitų Lietuvos nacionalinės, Europos Sąjungos ir tarptautinės privatinės teisės aktų, reguliuojančių statybinės-ūkinės veiklos teisinius santykius, materialinės teisės nuostatomis tiek, kiek jos taikytinos sprendžiamo ginčo atvejui ir suderinamos su įstatyminiais (LR CK 1.5 str., LR CPK 3 str.) teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principais.

3.6. Šalims pasirinkus statybinės-ūkinės veiklos ginčui išspręsti arbitražo ad hoc tvarką pagal UNCITRAL Arbitražo reglamentą ir esant jų pavedimui VTNKA veikti arbitrus skiriančiosios institucijos teisėmis, arba bet kuriai iš ginčo šalių pasirinkus šią instituciją atstovauti jos interesams ar teikti pagalbą UNCITRAL Reglamento 5-6 str. nustatytais teisiniais pagrindais, VTNKA Sekretoriatas kompetentingas suteikti reikiamas arbitražo ad hoc procedūros organizavimo ir arbitražo teismo aptarnavimo paslaugas (veikiant minėto UNCITRAL Arbitražo reglamento bei jo „A“ ir „B“ prieduose nustatytų teisinių galimybių ribose) ir siūlo pasinaudoti kompetencija specialistų, įrašytų į LAA ir Lietuvos architektų rūmų (toliau - LAR) sprendimais patvirtintą statybinio verslo ginčams išspręsti rekomenduojamų arbitrų sąrašą.

 

3.7. Esant abiejų ginčo šalių raštu pareikštam pageidavimui, bet koks statybinio verslo ginčas gali būti išnagrinėtas online (nuotolinio arbitravimo procedūros) būdu ir išspręstas LR KAĮ ir TKA Reglamento arba NKA Reglamento nustatyta tvarka pačių šalių sudarytame ir VTNKA administruojamame specializuotame Statybų arbitražo teisme.

 

3.8. Rekomenduojamais arbitrais tarptautinio ir vidinio statybinio verslo (veiklos) ginčams nagrinėti ir išspręsti LAA ir LAR siūlo nepriekaištingos reputacijos aukštos profesinės kvalifikacijos Lietuvoje ir užsienio šalyse reziduojančius teisės specialistus ir statybinės-ūkinės veiklos praktikus-profesionalus (statybų įmonių administratorius, vadybininkus, ekonomistus, inžinierius ir kt.), iš asmeninės darbinės patirties statybinės-ūkinės veiklos sektoriuje žinančius kylančių ten verslo ginčų ypatumus, jų galimo išsprendimo būdus ir metodus (personalijas žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje “Arbitrai”).

3.9. Esant bet kurios ginčo šalies ar abipusiam jų suinteresuotumui sureguliuoti (pašalinti) bet kokį statybinės-ūkinės veiklos nesutarimą mediacijos ar kitokios tarpininkavimo-taikinamosios procedūros būdu (be valstybinių teismų ar arbitražo įsikišimo ir jų sprendimų privalomojo vykdymo jurisdikcijos), VTNKA Sekretoriatas kompetentingas suteikti tarpininkavimo-sutaikinimo procedūros organizavimo paslaugas (pagal LAA arba UNCITRAL patvirtintas taikinamųjų procedūrų taisykles) ir siūlo pasinaudoti kompetencija specialistų, įrašytų į LAA ir LAR sprendimais patvirtintą statybinės-ūkinės veiklos sektoriuje kylantiems verslo nesutarimams sureguliuoti rekomenduojamų mediatorių (tarpininkų) sąrašą (personalijas žiūrėti LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Mediacija“).

 

4. Statybų verslo ginčai, teismingi VTNKA specializuotam Statybų arbitražo teismui

 

4.1. VTNKA specializuotam Statybų arbitražo teismui teismingi tarptautinio ir vidinio statybinio verslo ginčai, kilę iš ūkio subjektų sudaromų šių rūšių komercinių sandorių (kontraktų, sutarčių) ir iš nesutartinių (deliktinės atsakomybės ar kt.) su statybomis susijusių civilinių-teisinių santykių:

1) ginčai, kilę iš statinių, jų priklausinių, statybinių medžiagų ir įrangos pirkimo-pardavimo, tiekimo (eksporto/importo) ir logistikos sandorių;

2) ginčai, kilę iš statinių, jų dalies arba jų priklausinių nuomos (įskaitant lizingo) sandorių;

3) ginčai, kilę iš statybų planavimo, projektavimo, tyrinėjimų ir rangos (subrangos) sandorių, sudaromų Lietuvos įstatymų ir kitų nacionalinės teisės aktų nustatytais teisiniais pagrindais;

4) ginčai, kilę iš statybų rangos sandorių, sudaromų pagal FIDIC (Fédération International des Ingénieurs-Conseils) parengtų pavyzdinių kontraktų (sutarčių) sąlygas;

5) ginčai, kilę iš statybų rangos sandorių, sudaromų pagal BIM (Building Information Modelling arba liet. SIM – Statinio informacinio modeliavimo) reikalavimus;

6) ginčai, kilę iš statybų skaitmenizavimo technologijų ir kt. novacijų diegimo (pagal įvairius užsienio šalių ir tarptautinius standartus) sandorių;

7) ginčai, kilę dėl nebaigtų statybų rangos darbų užbaigimo ir statybinių defektų šalinimo sąlygų;

8) ginčai, kilę dėl tarpinių ir baigtinių statybos darbų įvykdymo terminų, įskaitant nesutarimus dėl jų uždelsimo ir sustabdymo sąlygų;

9) ginčai, kilę dėl atsiskaitymų už atliekamus rangos darbus, įskaitant nesutarimus dėl kainų keitimo, mokėjimų (išankstinių, tarpinių, pavėluotų, baigtinių ir kt.) įvykdymo, kompensacijų dėl darbų sustabdymo ar uždelsimo sumokėjimo sąlygų;

10) ginčai, kilę dėl rangovo ir subrangovo savitarpio įsipareigojimų vykdymo, įskaitant nesutarimus dėl teisių perleidimo, atskirų darbų atlikimo užtikrinimo, solidarios atsakomybės ir kt.;

11) ginčai, kilę dėl statybos darbų sustabdymo ar nutraukimo užsakovo ar rangovo iniciatyva, įskaitant nesutarimus dėl nenugalimos jėgos (force majeure) sąlygų aiškinimo;

12) ginčai, kilę iš inžinerinių tinklų ir sistemų rengimo, kelių tiesimo, tiltų projektavimo ir statybos, įskaitant nesutarimus dėl jų rekonstravimo, remontavimo ir renovavimo sandorių;

13) ginčai, kilę iš kitokių statybinės veiklos sandorių (statybos priežiūros, valdymo, nekilnojamojo kultūros paveldo objektų tvarkymo ir kt.) ir iš nesutartinių (deliktinės atsakomybės ar kt.) su statybomis susijusių civilinių teisinių santykių, kurių išsprendimo teisė pagal ginčo šalių arbitražinius susitarimus deleguota VTNKA specializuotam Statybų arbitražo teismui.

4.2. VTNKA Sekretoriatui neteiktini ieškiniai išspręsti statybinės veiklos ginčus, kurių sprendimo teisė pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, Europos Sąjungos teisės aktus arba sandorių šalių susitarimus priskirta valstybinių teismų arba kitokių (ne arbitražo) institucijų kompetencijai ir jurisdikcijai.

 

5. Teisinė prielaida ieškinio nagrinėjimui VTNKA specializuotame Statybų arbitražo teisme

 

5.1. Būtina ieškinio nagrinėjimui bet kuriame VTNKA administruojamame arbitražo teisme teisinė prielaida bet kokiam tarptautinio ar vidinio verslo (komerciniam) ginčui išspręsti yra arbitražinis susitarimas, kuris gali būti išreikštas sandorį įforminančiame kontrakte (komercinėje sutartyje) arba kitame su sandoriu susijusiame dokumente įrašyta arbitražo išlyga, arba atskirai nuo pagrindinės verslo (komercinės) sutarties sudarytu arbitražiniu susitarimu, arba kitokia šalių valios išraiškos rašytine forma, arba atsakovo praktiniais (konkliudentiniais) veiksmais, bylojančiais apie jo sutikimą, kad ginčas būtų sprendžiamas VTNKA administruojamame arbitražo teisme.

5.2. Ūkio subjektams – tarptautinių statybų verslo sandorių dalyviams, pageidaujantiems, kad iš jų pasirašomų su užsienio partneriais kontraktų (komercinių sutarčių) kylančių ginčų išsprendimo teisė būtų deleguota Tarptautinio komercinio arbitražo (TKA) VTNKA administruojamam specializuotam Statybų arbitražo teismui, siūloma įrašyti juose (jose) šios rūšies sandoriams taikytiną šią tipinę VTNKA specializuoto Statybų arbitražo teismo išlygą:

„Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šio kontrakto (sutarties) arba susijęs su juo ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, mediacijos ar kitokio tarpininkavimo būdu, bus perduotas specializuotam Statybų arbitražo teismui, administruojamam VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo, galutinai išspręsti vadovaujantis UNCITRAL Tarptautinio komercinio arbitražo pavyzdiniame įstatyme ir Lietuvos arbitražo asociacijos patvirtintame LAA Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamente bei jo III Priede nustatyta statybų verslo ginčų nagrinėjimo tvarka".

Anglų kalba:

"Any dispute or disagreement arising out of or in connection with this contract (agreement) and not resolved through direct negotiations of the parties or by means of mediation, shall be referred to the specialized Arbitration Court of Construction, administered by the Vilnius International and National Commercial Arbitration, to fully resolve in accordance with the UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration and in accordance with the LAA International Commercial Arbitration Rules of Procedure (as approved by the Lithuanian Arbitration Association) and the procedure in its Annex III on hearing international business disputes arising from construction commercial activity”.

Rusų kalba:

"Любой спор или разногласeе, возникшее из настоящего контракта (договора) или связанное с ним и не урегулированное прямыми переговорам сторон или путём медиации либо иного посредничества, будет передано специализированному Aрбитражному суду строительства, администрируемому Вильнюсским международным и национальным коммерческим арбитражом, для окончательного разрешения руководствуясь Типовым законом ЮНСИТРАЛ о международном торговом арбитраже и Регламентом процедуры ЛАА международного коммерческого арбитража, утверждённым Литовской арбитражной ассоциацией, а также  положениями Приложения Ш к нему, устанавливающими порядок рассмотрение коммерческих споров, возникающих из предпринимательства в области строительства”.

5.3. Esant bet kurios sandorio šalies (ypač užsienio partnerio) pageidavimui ir abipusiam sutarimui, vietoje aukščiau nurodytos tipinės išlygos, deleguojančios ginčo išsprendimo teisę vien tik VTNKA specializuotam Statybų arbitražo teismui, tarptautinį statybų sandorį įforminančiame kontrakte (sutartyje) gali būti įrašoma šio pavyzdžio alternatyvios (ieškovo pasirenkamos) arbitražo institucijos išlyga:

„Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šio kontrakto (sutarties) arba susijęs su juo ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, mediacijos ar kitokio tarpininkavimo būdu, bus perduotas išspręsti ieškovo pasirinktai arbitražo institucijai, pagal joje galiojantį arbitražo procedūros reglamentą, arba perduotas specializuotam Statybų arbitražo teismui, administruojamam VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo, galutinai išspręsti vadovaujantis UNCITRAL Tarptautinio komercinio arbitražo pavyzdiniame įstatyme ir Lietuvos arbitražo asociacijos patvirtintame LAA Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamente bei jo III Priede nustatyta statybų verslo ginčų nagrinėjimo tvarka“.

Anglų kalba:

"Any dispute or disagreement arising out of or in connection with this contract (agreement) and not resolved through direct negotiations of the parties or by means of mediation, shall be referred to an arbitration institution selected by the claimant to resolve in accordance with its arbitration rules, or shall be submitted to the specialized Arbitration Court of Construction, administered by the Vilnius International and National Commercial Arbitration, to fully resolve in accordance with the UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration and in accordance with the LAA International Commercial Arbitration Rules of Procedure (as approved by the Lithuanian Arbitration Association) and the procedure in its Annex III on hearing international business disputes arising from construction commercial activity”.

Rusų kalba:

"Любой спор или разногласие, возникшее из настоящего контракта (договора) или связанное с ним и не урегулированное прямыми переговорами сторон или путём медиации либо иного посредничества, будет передано в истцом выбранное арбитражное учреждение, для разрешения в соответсвии с действующим в нём арбитражным регламентом, или передано специализированному Aрбитражному суду строительства, администрируемому Вильнюсским международным и национальным коммерческим арбитражом, для окончательного разрешения руководствуясь Типовым законом ЮНСИТРАЛ о международном торговом арбитраже и Регламентом процедуры ЛАА международного коммерческого арбитража, утверждённым Литовской арбитражной ассоциацией, а также положениями Приложения Ш к нему, устанавливающими порядок рассмотрение коммерческих споров, возникающих из предпринимательства в области строительства”.

5.4. Ūkio subjektams – Lietuvos vidinių statybinio verslo sandorių dalyviams, pageidaujantiems, kad iš jų pasirašomų su vietiniais verslo partneriais sutarčių kylančių ginčų išsprendimo teisė būtų deleguota Nacionalinio komercinio arbitražo (NKA) VTNKA administruojamam specializuotam Statybų arbitražo teismui, siūloma įrašyti jose šios rūšies vidiniams sandoriams taikytiną šią tipinę VTNKA specializuoto Statybų arbitražo teismo išlygą:

Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šios sutarties arba susijęs su ja ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, mediacijos ar kitokio tarpininkavimo būdu, bus perduotas specializuotam Statybų arbitražo teismui, administruojamam VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo, galutinai išspręsti vadovaujantis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatyme ir Lietuvos arbitražo asociacijos patvirtintame LAA Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamente bei jo III Priede nustatyta statybų verslo ginčų nagrinėjimo tvarka“.

5.5. Esant bet kurios arba abiejų vidaus statybinio verslo sandorio šalių pageidavimui ir abipusiam sutarimui, vietoje aukščiau nurodytos (tipinės) išlygos, deleguojančios ginčo išsprendimo teisę vien tik VTNKA specializuotam Statybų arbitražo teismui, sandorį įforminančioje sutartyje gali būti įrašoma šios rūšies vidiniams sandoriams taikytina šio pavyzdžio alternatyvios (ieškovo pasirenkamos) teismo ar arbitražo jurisdikcijos išlyga:

Bet koks ginčas arba nesutarimas, kilęs iš šios sutarties arba susijęs su ja ir nesureguliuotas tiesioginėmis šalių derybomis, mediacijos ar kitokio tarpininkavimo būdu, bus perduotas išspręsti ieškovo pasirinktai teisminei institucijai: kompetentingam valstybiniam teismui arba specializuotam Statybų arbitražo teismui, administruojamam VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo, galutinai išspręsti vadovaujantis Lietuvos Respublikos komercinio arbitražo įstatyme ir Lietuvos arbitražo asociacijos patvirtintame LAA Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamente bei jo III Priede nustatyta statybų verslo ginčų nagrinėjimo tvarka“.

5.6. Visų kitų VTNKA administruojamų specializuotų (specialios kompetencijos – jūrinio, energetikos, agroverslo, elektronikos-informatikos ir kt.) ir bendros kompetencijos arbitražo teismų arbitražini išlygų, įrašomų į tarptautinio verslo kontraktus (sutartis) pavyzdines formas (lietuvių, anglų ir rusų kalbomis), taip pat pavyzdines formas arbitražo išlygų, įrašomų į vidaus verslo sutartis (lietuvių kalba), žiūrėti LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Arbitražo išlygos“.

 

6. Bylos iškėlimo, nagrinėjimo ir sprendimo įvykdymo tvarka

 

6.1. Bendroji bylos iškėlimo ir nagrinėjimo VTNKA specializuotame Statybų arbitražo teisme tvarka tarptautinio statybinio verslo (veiklos) ginčui išspręsti aptarta TKA Reglamente ir jo III Priede, o bendroji tvarka analogiškam vidinio statybinio verslo ginčui išspręsti aptarta NKA Reglamente ir jo III Priede (aktualiąją jų redakciją žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Reglamentai“).

6.2. VTNKA teikiamų paslaugų specifika, sprendžiant bet kokius verslo ginčus arbitražo ad hoc tvarka pagal UNCITRAL Arbitražo reglamentą yra aptarta UNCITRAL Reglamente ir jo „A“ ir „B“ prieduose (žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Reglamentai“).

6.3. Ieškinio pareiškimo sąlygos dėl vidinio piniginio-skolinio ginčo išsprendimo supaprastinto-pagreitinto arbitražinio proceso būdu (skolai išieškoti arbitražo teismo išduoto įsakymo pagrindu) ir jo išnagrinėjimo tvarka aptarta LR CPK XXIII skyriuje ir LAA NKA Reglamento VI skirsnyje (žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Reglamentai“).

6.4. Vidinio ir tarptautinio verslo ginčo sureguliavimo galimybės mediacijos ar kitokios tarpininkavimo-taikinamosios procedūros būdu aptartos LAA Tarpininkavimo-sutaikinimo procedūros reglamente (žr. Žin., 2007, Nr.101-4143), LAA Verslo ginčų mediacijos centro veiklos taisyklėse, UNCITRAL Sutaikinimo reglamente (žr. LAA-VTNKA svetainės www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Mediacija“).

6.5. VTNKA administruojamų arbitražinių teismų (bendros kompetencijos ir specializuotų) sprendimai, priimti dėl išspręstų vidinio verslo (komercinių) ginčų, Lietuvoje privalomai įvykdytini LR CPK ir LR KAĮ nustatyta tvarka, o analogiški sprendimai, priimti dėl išspręstų tarptautinio verslo (komercinių) ginčų, užsienyje šiuo metu pripažįstami 155 valstybėse – Jungtinių Tautų (Niujorko) 1958 m. konvencijos „Dėl užsienio arbitražo sprendimo pripažinimo ir vykdymo“ dalyvėse ir privalomai vykdytini toje Konvencijoje ir sprendimo vykdymo šalies nacionalinių teisės aktų nustatyta tvarka.

 

7. Arbitražiniai mokesčiai

 

7.1. Įteikiant VTNKA Sekretoriatui ieškinį tarptautinio verslo ginčui išspręsti ieškovas įmoka į VTNKA a. s. Nr. LT59 7044 0600 0100 2695, atidarytą AB SEB banke, 400 eurų negrąžinamą ieškinio įregistravimo mokestį, o įteikiant ieškinį vidiniam verslo ginčui išspręsti ieškovas ten pat įmoka 200 eurų negražinamą ieškinio įregistravimo mokestį, kuris sumažinamas 50% jauniems (iki 30 metų amžiaus) ir savarankišką verslą pradedantiems (per 2 pirmuosius įmonės veiklos metus) verslininkams. Kartu su ieškinio pareiškimo įregistravimo mokesčiu arba vėliau, tačiau iki bylos perdavimo arbitražo teismui, sumokamas arbitravimo-administravimo mokestis, kurio suma apskaičiuojama pagal žemiau pateiktą lentelę:

Ieškinio suma eurais (toliau €)

Arbitravimo-administravimo mokestis eurais (toliau €), kai ginčą išspręsti pavedama vienasmeniam arbitražo teismui

Iki 15‘000      

1‘000 €

nuo 15‘001 iki 50‘000

1‘000  € + 2.5% nuo ieškinio sumos, viršijančios 15‘000 €

nuo 50‘001 iki 100‘000

2‘000 € + 1.5% nuo ieškinio sumos, viršijančios 50‘000 €

nuo 100‘001 iki 300‘000

3‘000 € + 1% nuo ieškinio sumos, viršijančios 100‘000  

nuo 300‘001 iki 500‘000

5‘500 € + 0.7% nuo ieškinio  sumos, viršijančios 300‘000 €

nuo 500‘001 iki 1‘000‘000 

7‘000 € + 0,3 % nuo ieškinio sumos, viršijančios 500‘000 €

nuo 1‘000‘001 viršijančios sumos

 

10‘000 € + 0,1% nuo ieškinio sumos, viršijančios 1‘000‘000 €

 

7.2. Įteikiant VTNKA Sekretoriatui pareiškimą dėl piniginio-skolinio ginčo išsprendimo supaprastinta-pagreitinta arbitražinio proceso tvarka pagal LR CPK XXIII skyriaus ir LAA Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamento VI skirsnio nuostatas (skolai išieškoti arbitražo teismo išduodamo įsakymo pagrindu), ieškovas-pareiškėjas įmoka į 7.1 punkte nurodytą sąskaitą 100 eurų negražinamą pareiškimo įregistravimo mokestį ir kartu (t.y. tuo pačiu bendru-neskaidomu mokėjimu) sumokamas arbitravimo-administravimo mokestis, kuris sudaro ketvirtadalį (25%) nuo gautos sumos, apskaičiuotos pagal 7.1 punkte nurodytą lentelę.

7.3. Kiekvienas papildomas arba padidintas ieškovo reikalavimas, pareikštas bylos nagrinėjimo metu, arba atsakovo pateiktas priešieškinio pareiškimas (įskaitant skolos įskaitymo prašymą), taip pat trečiojo asmens, pateikiančio savarankišką reikalavimą pareiškimas dėl to paties ginčo dalyko, apmokestinami arbitravimo-administravimo mokesčiu, apskaičiuojamu pagal 7.1. punkte nurodytą lentelę ir įmokamu į tame punkte nurodytą VTNKA sąskaitą.

7.4. Arbitravimo-administravimo mokestis, apskaičiuotas pagal 7.1 punkte pateiktą lentelę, yra dvigubinamas, kai bylai išnagrinėti (ginčui išspręsti) sudaromas kolegialus (trijų arbitrų) arbitražo teismas.

7.5. Ypatingais atvejais, pvz. kai dėl padidinto nagrinėjamos bylos sudėtingumo arba analitiniam įvertinimui pateiktos neįprastai didelės įrodomųjų dokumentų apimties, arba dėl didelių laiko sąnaudų, reikalingų taikytinos ginčui išspręsti užsienio šalies teisės įsisavinimui, arba dėl šalių pageidavimo išspręsti ginčą skubos tvarka ir pan., dėl ko arbitras ar visa jų kolegija reikalauja didesnio honoraro nei tas, kurio tarifai nustatyti 7.1 punkte pateiktoje arbitravimo-administravimo mokesčių lentelėje, trūkstamą honorarinio mokesčio dalį (skirtumą) primoka arbitrą paskyrusi ginčo šalis arba, bendru sutarimu, abi ginčo šalys.

7.6. Jeigu arbitražinis bylos nagrinėjimas susijęs su ženkliai mažesnėmis arbitravimo-administravimo išlaidomis, nei tam reikalui numatytos įmokos, apskaičiuotos pagal 7.1 punkte pateiktą lentelę, jų sumažinimas galimas VTNKA pirmininko nutartimi, priimtoje pagal suinteresuotos ginčo šalies pateiktą argumentuotą rašytinį prašymą.

7.7. Išsami informacija arbitražinių mokesčių ir išlaidų klausimais pateikta LAA Arbitražinių mokesčių ir išlaidų taisyklėse (aktualiąją jų redakciją žr. www.vilniausarbitrazas.lt skirsnyje „Arbitražiniai mokesčiai“).

 

Kontaktai: Gedimino pr. 64-63, LT-01111 Vilnius

Tel.: 8618 59797; 8687 72500

El. paštas: info@vilniausarbitrazas.lt

www.vilniausarbitrazas.lt

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos arbitražo asociacija, Sprendimas

Nr. 1-5, 2011-04-22, Žin., 2011, Nr. 67-3211 (2011-06-02), i. k. 1115ARBSPRE000001-5

Dėl Statybų arbitražo teismo įsteigimo ir Tarptautinio komercinio arbitražo procedūros reglamento bei Nacionalinio komercinio arbitražo procedūros reglamento bendro abiem jiems V priedo "Verslo ginčų sprendimo tvarka Statybų arbitražo teisme" patvirtinimo

 

2.

Lietuvos arbitražo asociacija, Sprendimas

Nr. 1/16-10, 2016-04-29, paskelbta TAR 2016-06-21, i. k. 2016-17358

Dėl Statybų verslo ginčų sprendimo VšĮ Vilniaus tarptautinio ir nacionalinio komercinio arbitražo (VTNKA) specializuotame Statybų arbitražo teisme tvarkos aprašo patvirtinimo