Suvestinė redakcija nuo 2014-03-27 iki 2019-06-30
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 122-6187, i. k. 112106ANUTA00O3-308
VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS
N U T A R I M A S
DĖL TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2012 m. spalio 16 d. Nr. O3-308
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 34 straipsnio 18 dalimi, Lietuvos Respublikos civilinių ginčų taikinamojo tarpininkavimo įstatymu (Žin., 2008, Nr. 87-3462), taip pat atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Teisės skyriaus 2012 m. spalio 5 d. pažymą Nr. O5-267 „Dėl Taikinamojo tarpininkavimo taisyklių patvirtinimo“, Komisija nutaria:
PATVIRTINTA
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos
2012 m. spalio 16 d. nutarimu Nr. O3-308
TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Taikinamojo tarpininkavimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijoje (toliau – Komisija) vykdomo taikinamojo tarpininkavimo tikslus, organizavimo tvarką ir procedūrą. Komisija tarpininkauja ir (ar) taikina vartotojus ir (ar) energetikos įmones, sprendžiant konfliktus dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, dėl teisės energetikos įmonėms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos ir energijos išteklių tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo. Šių Taisyklių nuostatos nėra taikomos vykdant taikinamąjį tarpininkavimą tokiuose ginčuose, dėl kurių sudarytos taikos sutartys pagal Lietuvos Respublikos civilinį kodeksą (Žin., 2000, Nr. 74-2262, Nr. 77, Nr. 80, Nr. 82) ir kitus įstatymus laikomos negaliojančiomis.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 34 straipsnio 18 dalimi, Lietuvos Respublikos civilinių ginčų taikinamojo tarpininkavimo įstatymu (Žin., 2008, Nr. 87-3462) ir kitais teisės aktais.
3. Pagrindinės Taisyklėse vartojamos sąvokos:
3.1. Šalys – vartotojai ir (ar) energetikos įmonės, kurie kreipėsi į Komisiją dėl taikinamojo tarpininkavimo procedūros vykdymo ir ginčo išsprendimo.
3.2. Taikinamasis tarpininkavimas – ginčų sprendimo procedūra, kurios metu Taikinamojo tarpininkavimo komisija padeda ginčo šalims taikiai spręsti ginčą.
3.3. Taikinamojo tarpininkavimo komisija – Komisijos sudaryta darbo grupė, kuri dalyvauja sprendžiant ginčą, siekdama padėti jį išspręsti taikiai.
4. Komisija, nagrinėdama skundus ir spręsdama ginčus, pagal Išankstinės privalomos skundų ir ginčų nagrinėjimo ne teisme tvarkos aprašą, patvirtintą Komisijos 2011 m. balandžio 14 d. nutarimu Nr. O3-75 (Žin., 2011, Nr. 47-2275; 2012, Nr. 44-2196), turi teisę šalims pasiūlyti taikyti Taisyklėse numatytą taikinamojo tarpininkavimo procedūrą.
II. TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO TIKSLAI
5. Taikinamuoju tarpininkavimu siekiama padėti šalims likviduoti socialinį konfliktą, atkurti socialinę taiką ir sudaryti prielaidas šalims taikiai išspręsti ginčą, taip pat, esant priimtiniems taikinamojo tarpininkavimo procedūros rezultatams, abipusio kompromiso būdu padėti priimti ginčo šalims priimtiną susitarimą dėl ginčo išsprendimo bei išvengti privalomo skundų ir ginčų nagrinėjimo Komisijoje ar teisme.
III. TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO PRINCIPAI
6. Komisijoje vykdoma taikinamojo tarpininkavimo procedūra yra grindžiama šiais principais:
6.1. savanoriškumo – ginčo šalys taikinamojo tarpininkavimo procedūrą renkasi ir joje dalyvauja tik savo noru;
6.2. nešališkumo – Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariai yra neutralūs, jie negali palaikyti nė vienos iš ginčo šalių ir turi savo funkcijas vykdyti profesionaliai, t. y. turėti atitinkamą kompetenciją, veikti efektyviai, etiškai ir savo veiksmais nesukelti interesų konflikto;
6.3. bendradarbiavimo – siekiant taikinamojo tarpininkavimo tikslų ir konstruktyvaus ginčo sprendimo rezultatų, ginčo šalys ir Taikinamojo tarpininkavimo komisija bendradarbiauja tarpusavyje bei teikia vieni kitiems pagalbą;
6.4. sąžiningumo – ginčo šalys ir Taikinamojo tarpininkavimo komisija užtikrina, kad taikinamojo tarpininkavimo procedūra vyktų skaidriai, sąžiningai, vengiant bet kokių negatyvių manipuliacijų;
6.5. proceso operatyvumo, lankstumo ir efektyvumo – ginčo šalys ir Taikinamojo tarpininkavimo komisija siekia greitai ir veiksmingai išspręsti ginčą; ginčo šalys gali bet kuriuo metu nutraukti taikinamojo tarpininkavimo procedūrą;
6.6. šalių lygiateisiškumo – Taikinamojo tarpininkavimo komisija kiekvienu atveju įvertina galimą šalių jėgų disbalansą ir užtikrina ginčo šalių lygiavertiškumą;
IV. PRAŠYMAI DĖL TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO
7. Komisija tarpininkauja ir (ar) taikina vartotojus ir (ar) energetikos įmones, sprendžiant ginčus šalies arba bendru šalių prašymu dėl taikinamojo tarpininkavimo, kuris pateikiamas Komisijai raštu.
8. Komisijai pateiktame prašyme dėl taikinamojo tarpininkavimo turi būti pateikta visa su ginču susijusi medžiaga ir nurodyta:
8.1. prašymą pateikianti šalis (-ys) ar (ir) jos (jų) atstovas (-ai), asmens pavadinimas, teisinė forma, adresas (buveinė), telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas;
8.2. kita ginčo šalis, jos pavadinimas, teisinė forma, adresas (buveinė), jei prašymas dėl taikinamojo tarpininkavimo pateikiamas vienos iš šalių;
8.3. prašymo esmė, nurodant:
8.5. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra sprendžiamas ar nebuvo išspręstas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje;
8.7. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi pareiškėjo turimi su prašymu dėl taikinamojo tarpininkavimo susiję dokumentai, įskaitant pareiškėjo rašytinio kreipimosi į kitą ginčo šalį ir jo priedų kopijas bei iš kitos ginčo šalies gauto atsakymo dėl taikinamojo tarpininkavimo taikymo ir šio atsakymo priedų kopijas, jei į ją buvo kreiptasi;
9. Prašymą dėl taikinamojo tarpininkavimo pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas arba abi ginčo šalys ar jų atstovai, jei prašymas dėl taikinamojo tarpininkavimo teikiamas abiejų šalių iniciatyva. Prie atstovo (-ų) paduodamo prašymo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.
10. Prašymas dėl taikinamojo tarpininkavimo turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su prašymu dėl taikinamojo tarpininkavimo pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.
12. Jei pateiktas prašymas dėl taikinamojo tarpininkavimo neatitinka Taisyklių 7, 8, 10 punktų reikalavimų, nepateikti Taisyklių 9 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai arba Komisija mano, jog būtina patikslinti prašymo dėl taikinamojo tarpininkavimo esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, Komisija per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos raštu informuoja pareiškėją ir (ar) kitą ginčo šalį apie šalintinus prašymo dėl taikinamojo tarpininkavimo trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 10 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas ir (ar) kita ginčo šalis per Komisijos nustatytą terminą įvykdo Komisijos nurodymus, prašymas dėl taikinamojo tarpininkavimo laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos. Ginčo šaliai (-ims) per nustatytą terminą trūkumų nepašalinus, Komisija atsisako priimti prašymą dėl taikinamojo tarpininkavimo.
13. Tais atvejais, kai prašymą dėl taikinamojo tarpininkavimo Komisijai pateikia viena iš ginčo šalių, Komisija per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos raštu kreipiasi į kitą šalį, prašydama per 10 darbo dienų informuoti apie sutikimą vykdyti taikinamojo tarpininkavimo procedūrą, taip pat pateikti paaiškinimus dėl kitos šalies pateiktame prašyme dėl taikinamojo tarpininkavimo nurodytų aplinkybių. Komisija, gavusi kitos šalies sutikimą vykdyti taikinamojo tarpininkavimo procedūrą ir paaiškinimus dėl ginčo aplinkybių, organizuoja taikinamojo tarpininkavimo procedūrą Taisyklių VI skyriuje numatyta tvarka.
V. PRAŠYMO DĖL TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO ATSISAKYMO PRIIMTI NAGRINĖTI PAGRINDAI
14. Komisija atsisako priimti prašymą dėl taikinamojo tarpininkavimo, jeigu:
14.1. ji neturi įgaliojimų vertinti prašyme dėl taikinamojo tarpininkavimo nurodytų reikalavimų ar aplinkybių;
14.2. yra įsigaliojęs Komisijos, teismo ar arbitražo sprendimas, priimtas dėl skundo ar ginčo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba yra įsigaliojęs Komisijos sprendimas, teismo nutartis ar arbitražo sprendimas priimti pareiškėjo (ieškovo) pateiktą prašymo nagrinėti skundą ar spręsti ginčą atsisakymą, arba patvirtinti skundo ar ginčo šalių taikos sutartį;
VI. TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO ORGANIZAVIMAS
16. Taikinamojo tarpininkavimo procedūra Komisijoje pradedama tik esant abiejų ginčo šalių rašytiniam sutikimui dėl taikinamojo tarpininkavimo procedūros vykdymo konkretaus šalių ginčo atžvilgiu.
17. Komisija, gavusi abiejų ginčo šalių sutikimą dėl taikinamojo tarpininkavimo vykdymo, per 5 darbo dienas nuo abiejų šalių sutikimų gavimo dienos sudaro Taikinamojo tarpininkavimo komisiją, nustato taikinamojo tarpininkavimo procedūros vietą bei laiką ir raštu apie tai praneša ginčo šalims. Esant motyvuotam ginčo šalies (-ių) prašymui, Komisija turi teisę pakeisti Taikinamojo tarpininkavimo procedūros laiką, per 5 darbo dienas nuo motyvuoto prašymo gavimo dienos raštu apie tai informuojant ginčo šalis. Taikinamojo tarpininkavimo procedūros laikas nėra keičiamas tais atvejais, kai iki minėtos procedūros pradžios yra likusios 5 darbo dienos.
18. Taikinamojo tarpininkavimo komisija susideda iš 3 narių. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariai ir pirmininkas skiriami Komisijos pirmininko įsakymu. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariais gali būti skiriami Komisijos valstybės pareigūnai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartį, atsižvelgiant į konkretaus ginčo dalyką ir asmens kompetenciją. Kartu su Taikinamojo tarpininkavimo komisija Komisijos pirmininkas paskiria Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio sekretorių. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariai ir Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio sekretorius pasirašo konfidencialumo įsipareigojimus (deklaracijas), kurios, esant prašymui, gali būti pateikiamos ginčo šalims.
19. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariai turi būti nešališki ir nepriklausomi nuo ginčo šalių. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos narys (-iai) bet kuriuo metu gali nusišalinti nuo Taikinamojo tarpininkavimo komisijos veiklos, Komisijos pirmininkui pateikdamas (-i) motyvuotą tarnybinį pranešimą. Nusišalinus bent vienam Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariui, Komisijos pirmininkas per 5 darbo dienas nuo tarnybinio pranešimo gavimo dienos įsakymu sudaro naują Taikinamojo tarpininkavimo komisiją ir apie tai informuoja ginčo šalis.
20. Ginčo šalys gali dalyvauti tarpininkavimo procese pačios arba per atstovus. Šalies tiesioginis dalyvavimas vykdant taikinamojo tarpininkavimo procedūrą neatima iš jos teisės turėti atstovą.
VII. TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO PROCEDŪROS VYKDYMAS
22. Taikinamojo tarpininkavimo komisija, pradėdama taikinamojo tarpininkavimo procedūrą, pateikia informaciją apie taikinamojo tarpininkavimo eigą, sąlygas, apibūdina Taikinamojo tarpininkavimo komisijos vaidmenį, išaiškina konfidencialumo, nešališkumo, šalių lygiateisiškumo principų turinį, šalių proceso kontrolės reikalavimus.
23. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą, kuriame turi būti nurodyti posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų, taip pat daromas Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio garso įrašas (vidiniam naudojimui) ir prireikus – stenograma. Posėdyje dalyvaujančių asmenų prašymu į posėdžio protokolą gali būti įrašoma su ginčo sprendimu susijusi informacija.
24. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio metu šalims suteikiama teisė pasisakyti dėl ginčo dalyko, pateikti savo situacijos vertinimą, išdėstyti pozicijas ir iškelti nagrinėtinus klausimus. Šalių išdėstyta pozicija dėl ginčo dalyko, pateikti reikalavimai bei pasiūlymai fiksuojami Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio protokole.
25. Taikinamojo tarpininkavimo komisija turi teisę prašyti, kad šalys pateiktų papildomus dokumentus.
26. Taikinamojo tarpininkavimo komisija posėdžio metu nagrinėja šalių pateiktas pozicijas, išklauso šalių ir (ar) jų atstovų paaiškinimus dėl ginčo aplinkybių, nustato, įvertina ginčo šalių poreikius, interesus bei pasiūlymus dėl ginčo sprendimo, pateikia siūlymus šalims dėl galimų elgesio variantų ir padeda pasiekti abiem šalims priimtiną ginčo sprendimą.
27. Taikinamojo tarpininkavimo komisija savo siūlymus ir patarimus turi grįsti įstatymais ir kitais teisės aktais, šalių prisiimtais įsipareigojimais.
28. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos pasiūlymu ar šalių prašymu taikinamojo tarpininkavimo procese gali būti daroma pertrauka, skirta apsvarstyti šalių paaiškinimus, įvertinti pateiktus dokumentus ir (ar) Tarpininkavimo komisijos pasiūlymus.
29. Jei ginčo šalys nustato, kuris iš šalių surastų ar Taikinamojo tarpininkavimo komisijos pasiūlytų sprendimų yra priimtiniausias ir maksimaliai priimtinas ginčo šalims, toks ginčo šalių sprendimas užfiksuojamas Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio protokole.
30. Jeigu šalys nesusitaria arba nepriima Taikinamojo tarpininkavimo komisijos pasiūlymo, taikinamojo tarpininkavimo procedūra laikoma baigta (Taisyklių 32.3 punktas).
31. Taikinamojo tarpininkavimo komisija ir ginčo šalys turi rūpintis, kad taikinamojo tarpininkavimo procedūra nebūtų vilkinama. Taikinamojo tarpininkavimo procedūra, įskaitant pertraukas, neturi būti ilgesnė kaip trisdešimt kalendorinių dienų, skaičiuojant nuo Taikinamojo tarpininkavimo komisijos ir šalių pirmojo susitikimo dienos.
VIII. TAIKINAMOJO TARPININKAVIMO PROCEDŪROS PABAIGA
32. Taikinamojo tarpininkavimo procedūra pasibaigia:
32.4. šalies (-ių) rašytiniu pareiškimu dėl nesutikimo spręsti ginčą taikinamojo tarpininkavimo būdu, jo išsiuntimu Taikinamojo tarpininkavimo komisijai ir kitai ginčo šaliai;
32.5. ginčo šalies (-ių) rašytinio pareiškimo dėl pasitraukimo iš taikinamojo tarpininkavimo procedūros pateikimu Taikinamojo tarpininkavimo komisijai ir kitai ginčo šaliai;
33. Taikinamojo tarpininkavimo komisija, posėdžio sekretorius ir šalys privalo saugoti šalių komercines paslaptis, kurios tapo žinomos vykdant taikinamojo tarpininkavimo procedūrą, jeigu įstatymai nenustato kitaip.
34. Taikinamojo tarpininkavimo procedūros pabaiga įforminama Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio protokolu, kuriame nurodomas taikinamojo tarpininkavimo procedūros pabaigos pagrindas (-ai), numatyti Taisyklių 32 punkte.
35. Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio protokolą pasirašo posėdžio sekretorius ir Taikinamojo tarpininkavimo komisijos nariai. Posėdžio protokolas surašomas, pasirašomas ir išsiunčiamas ginčo šalims per 5 darbo dienas nuo Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio dienos.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
37. Taikinamojo tarpininkavimo procedūros dokumentai saugomi Komisijoje teisės aktų nustatyta tvarka.
38. Taikinamojo tarpininkavimo procedūros organizacinės-techninės išlaidos padengiamos iš Komisijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų.
39. Taikinamojo tarpininkavimo komisija, teikdama pasiūlymą dėl ginčo sprendimo taikinamojo tarpininkavimo procedūros metu, visais atvejais privalo įvertinti vartotojo patirtas ir prašomas grąžinti ir (ar) kompensuoti išlaidas ir jas pagrindžiančius įrodymus. Vartotojo patirtos ir prašomos grąžinti ir (ar) kompensuoti išlaidos paskirstomos šalių sutarimu arba taikinamojo tarpininkavimo komisijos siūlymu, apie tai pažymint Taikinamojo tarpininkavimo komisijos posėdžio protokole.
Papildyta punktu:
Nr. O3-90, 2014-03-24, paskelbta TAR 2014-03-26, i. k. 2014-03522
Pakeitimai:
1.
Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas
Nr. O3-90, 2014-03-24, paskelbta TAR 2014-03-26, i. k. 2014-03522
Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2012 m. spalio 16 d. nutarimo Nr. O3-308 „Dėl taikinamojo tarpininkavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo