Redaguota: 1993.05.14
Pakeitimai:
1. Parlamentas, Įstatymas
Nr. 1-896, priimtas 90.12.28, Žin., 1991, Nr. 2-32
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO
ĮSTATYMO 32 STRAIPSNIO 4 PUNKTO PAKEITIMO
2. Parlamentas, Įstatymas
Nr. 1-136, priimtas 93.04.27,
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO
ĮSTATYMO PAKEITIMO
*** Pabaiga ***
LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO
Į S T A T Y M A S
I. BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
departamentas yra Lietuvos Respublikos Seimui atskaitinga
kontrolės institucija, prižiūrinti, ar teisėtai valdomas ir
naudojamas valstybės turtas ir kaip vykdomas valstybės
biudžetas.
2 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas turi savo
išlaidų sąmatą, kurią valstybės kontrolieriaus teikimu tvirtina
Lietuvos Respublikos Seimas ir pateikia Respublikos Vyriausybei
įtraukti į Lietuvos valstybės biudžeto projektą.
3 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas veikia
remdamasis Lietuvos Respublikos Konstitucija, šiuo Įstatymu,
kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, o atlikdamas kontrolės
funkcijas, vadovaujasi ir kitais Lietuvos Respublikos
norminiais aktais.
4 straipsnis.Valstybės kontrolierius pateikia Seimui
išvadą apie metinę biudžeto įvykdymo apyskaitą.
Valstybės kontrolės departamento veiklą ir jos išlaidų
sąmatos vykdymą kontroliuoja Lietuvos Respublikos Seimas.
5 straipsnis. Apie tikrinimų ir revizijų, atliktų
Lietuvos Respublikos Seimo pavedimu, rezultatus Valstybės
kontrolės departamentas informuoja Seimą. Seimas, prireikus ir
Vyriausybė, turi būti informuojamos ir apie kitų tikrinimų
rezultatus, jeigu tie tikrinimai turi visuotinę reikšmę arba
kai dėl jų reikia imtis operatyvių veiksmų.
6 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas apie atliktų
tikrinimų ir revizijų rezultatus informuoja visuomenę, išskyrus
duomenis, kurie yra valstybės, gamybinė, komercinė, profesinė ar
asmeninė paslaptis.
7 straipsnis. Prireikus Valstybės kontrolės departamentas
bendradarbiauja su prokuratūra, vidaus reikalų, kitais
teisėsaugos organais, tačiau nesikiša į jų veiklą, susijusią su
prokurorinės priežiūros, kvotos ir tardymo ar teisingumo vykdymu.
Teisėsaugos organų pavedimu Valstybės kontrolės
departamentas atlieka patikrinimus ir revizijas jo
kontroliuojamuose objektuose, o pagal susitarimą - ir kitose
organizacijose.
8 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas, vykdydamas
savo funkcijas, gali taip pat bendradarbiauti su kitais kontrolės
organais bei visuomeninėmis organizacijomis, tačiau nesikiša į jų
veiklą, jeigu ji neprieštarauja įstatymui.
II. VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO UŽDAVINIAI
IR FUNKCIJOS
9 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas:
1) kontroliuoja, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos
valstybės biudžeto išlaidų rodiklių; tikrina ir revizuoja Seimo
aparato, Respublikos Prezidentą aptarnaujančių padalinių,
Vyriausybės aparato, ministerijų, valstybinių tarnybų,
inspekcijų ir kitų valstybinių įstaigų išlaidų sąmatų vykdymą,
taip pat valstybinių įmonių ir organizacijų finansinę ūkinę
veiklą teisėtumo, tikslingumo ir efektyvumo požiūriu bei
apskaitos ir atskaitomybės tikrumą;
2) kontroliuoja nuomojamų įmonių, įsteigtų valstybės
nuosavybės pagrindu, veiklą tokiu mastu ir tvarka, kokie numatyti
nuomos sutarčių, taip pat jų atitikimą nuomos santykius
reglamentuojamiems aktams;
3) kontroliuoja, kaip valstybinėse, valstybinėse akcinėse
įmonėse ir mišriose akcinėse bendrovėse naudojamas valstybinis
kapitalas;
4) kontroliuoja, ar vietos savivaldybių organai,
visuomeninės organizacijos bei judėjimai pagal paskirtį ir
efektyviai naudoja iš valstybės biudžeto gautas lėšas;
5) kontroliuoja, ar tikslingai panaudojamos iš valstybės
biudžeto gautos paskolos bei kitos valstybės subsidijos; tikrina
ekonominę būklę tų įmonių, įstaigų ir organizacijų, kurių paskolų
ar sutartinių įsipareigojimų įvykdymo garantas yra valstybė;
6) kontroliuoja, kaip saugomas valstybei priklausantis bei
nepriklausantis, tačiau jos valdomas ar naudojamas ,turtas;
7) kontroliuoja valstybinio socialinio draudimo lėšų
naudojimo tikslingumą ir teisėtumą;
8) Lietuvos Respublikos Seimo pavedimu tikrina kitų Seimo
sudaromų organų finansinę ir ūkinę veiklą.
Valstybės kontrolės departamento kompetencijai
nepriskiriama Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos
Prezidento, Vyriausybės ir Lietuvos banko veikla.
10 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas prižiūri,
kaip funkcionuoja valstybės aparatas, ar jo veikloje
nepažeidinėjama valstybinė ir finansinė drausmė ir ar laikomasi
socialinio teisingumo ir teisėtumo principų, išaiškina vilkinimo,
biurokratizmo ir valstybės apgaulės atvejus, teikia siūlymus dėl
valstybės aparato ir jo darbo tobulinimo.
11 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas prireikus
teikia metodinę paramą vietos savivaldybėms, valstybinėms
įstaigoms, įmonėms ir organizacijoms bei kitiems kontrolės
organams organizuojant vidinius tikrinimus bei revizijas.
III. VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO STRUKTŪRA
IR KOMPETENCIJA
12 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
departamentą sudaro centrinis aparatas ir apygardų valstybės
kontrolės skyriai.
Valstybės kontrolės departamentas turi juridinio asmens
teises.
13 straipsnis. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės
departamentą steigia ir jo statutą tvirtina Lietuvos
Respublikos Seimas.
Valstybės kontrolės departamentui vadovauja valstybės
kontrolierius.
14 straipsnis.Valstybės kontrolierių Respublikos
Prezidento teikimu penkeriems metams skiria Lietuvos
Respublikos Seimas. Valstybės kontrolierius, pradėdamas eiti
pareigas, prisiekia.
Valstybės kontrolierius:
1) bendrai vadovauja valstybės kontrolei ir visiškai
atsako Seimui už valstybės kontrolės funkcionavimą ir teisėtumo
laikymąsi šios sistemos organų veikloje;
2) tvirtina Valstybės kontrolės departamento struktūrą ir
etatų sąrašą, taip pat apygardų valstybės kontrolės skyrių
išdėstymą, struktūrą ir etatų sąrašus neviršydamos departamentui
nustatyto darbo apmokėjimo fondo;
3) tvirtina valstybės kontrolės įstaigų struktūrinių
padalinių nuostatus ir vidaus darbo tvarkos taisykles;
4) kontroliuoja vyriausiųjų kontrolierių sprendimų
teisėtumą, sprendžia skundus dėl vyriausiųjų kontrolierių veiksmų
ir sprendimų;
5) organizuoja Valstybės kontrolės tarybos darbą ir
vadovauja jos posėdžiams;
6) atstovauja Valstybės kontrolės departamentui ir
užtikrina, kad laiku būtų parengta ir pateikta Lietuvos
Respublikos Seimui reikalinga informacinė medžiaga bei
ataskaitos apie Valstybės kontrolės departamento veiklą.
15 straipsnis. Valstybės kontrolierius turi teisę dalyvauti
patariamojo balso teise Lietuvos Respublikos Vyriausybės
posėdžiuose.
Nesutikdamas su Vyriausybės priimamu nutarimu, valstybės
kontrolierius gali pareikšti atskirą nuomonę, kuri turi būti
įrašoma į Vyriausybės posėdžio protokolą, tačiau dėl to
Vyriausybės nutarimo vykdymas nesustabdomas. Apie pareikštą
atskirą nuomonę valstybės kontrolierius praneša Seimui.
16 straipsnis. Valstybės kontrolierius priima sprendimus,o
vidaus darbo klausimais leidžia įsakymus.
17 straipsnis. Valstybės kontrolieriaus pavaduotojus į
pareigas skiria ir iš jų atleidžia Respublikos Prezidentas
valstybės kontrolieriaus teikimu.
18 straipsnis. Valstybės kontrolės departamente yra
Valstybės kontrolės tarnyba, į kurią pagal pareigas įeina
valstybės kontrolierius, jo pavaduotojai ir vyriausieji
kontrolieriai.
Prireikus į tarybos posėdžius gali būti kviečiami Lietuvos
Respublikos Vyriausybės bei kitų valdymo organų atstovai, įmonių,
įstaigų ir organizacijų vadovai ir specialistai.
19 straipsnis. Valstybės kontrolės taryba:
1) svarsto valstybės kontrolės organų organizacinės
struktūros ir etatų sąrašo projektus, išlaidų sąmatos, darbo
planų ir ataskaitų projektus;
2) nagrinėja ir tvirtina tikrinimų bei revizijų atlikimo
taisykles ir metodikas;
3) periodiškai svarsto ir aptaria atliktų tikrinimų ir
revizijų medžiagas bei jomis remdamasi rengia kompetentingiems
valstybės organams atitinkamus siūlymus ir rekomendacijas;
4) prireikus svarsto valstybės kontrolės vadovų pažeidėjams
skirtų poveikio priemonių pagrįstumą ir efektyvumą, rengia
rekomendacijas dėl jų taikymo tobulinimo;
5) tvirtina kvalifikacinius reikalavimus kontrolės
operatyvinių darbuotojų pareigoms užimti;
6) svarsto kitus valstybės kontrolieriaus teikiamus
klausimus.
20 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas turi
skyrius, kurie pagal veiklos sritis ir kontroliuojamus objektus
gali būti skirstomi į poskyrius. Kontrolės funkcijas
atliekantiems skyriams vadovauja vyriausieji kontrolieriai,
kuriuos į pareigas skiria ir iš jų atleidžia valstybės
kontrolierius.
Vyriausieji kontrolieriai organizuoja tikrinimus bei
revizijas, kuriuos atlieka atitinkamų skyrių operatyviniai
darbuotojai.
21 straipsnis. Apygardos valstybės kontrolės skyriui
vadovauja vyriausiasis kontrolierius, kurį į pareigas skiria ir
iš jų atleidžia valstybės kontrolierius.
22 straipsnis. Valstybės kontrolės departamento ir jo
struktūrinių padalinių vadovais gali būti skiriami Lietuvos
Respublikos piliečiai, turintys aukštąjį išsilavinimą,
vadovaujančio darbo valstybės aparate patirtį ir išlaikę
kvalifikacinius egzaminus. Vadovaujantį darbą valstybės kontrolės
sistemoje jie gali dirbti iki 65 metų amžiaus.
Valstybės kontrolės operatyviniais darbuotojais gali būti
Lietuvos Respublikos piliečiai, turintys aukštąjį išsilavinimą,
atitinkantį skyriaus ar poskyrio specializacijos profilį, taip
pat praktinio darbo pagal specialybę stažą.
Vadovaujantys, taip pat operatyviniai valstybės kontrolės
organų darbuotojai negali dirbti kito apmokamo darbo, išskyrus
mokslinį pedagoginį darbą.
IV. KONTROLĖS VYKDYMAS IR ĮGALIOJIMAI
23 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas savo
nuožiūra nustato tikrinimų ir revizijų terminus, jų formas ir
mastą.
Įstaigos, įmonės ir organizacijos privalo sudaryti būtinas
darbo sąlygas valstybės kontrolės darbuotojams ir jų
pasitelktiems specialistams, atliekantiems kontrolės funkcijas.
24 straipsnis. Ministerijos, kiti valstybės organai ir
tarnybos laiku informuoja Valstybės kontrolės departamentą apie
visus galiojančius ir naujai priimtus norminius aktus,
reguliuojančius finansinių ir materialinių išteklių apskaitą,
paskirstymą ir naudojimą.
25 straipsnis. Tikrinimai ir revizijos turi būti taip
atliekami, kad kuo mažiau būtų trikdoma normali tikrinamųjų
veikla.
Valstybės kontrolės darbuotojai neturi kištis į įmonių,
įstaigų ir organizacijų darbą, privalo susilaikyti nuo
preliminarinių vertinimų ir skubotų išvadų, kol nebaigtas
tikrinimas ar revizija.
Duomenys, surinkti tikrinimų ir revizijų metu, gali būti
naudojami tik valstybės kontrolės užduotims bei teisėsaugos ir
teisingumo funkcijoms realizuoti.
Valstybės kontrolės darbuotojai tikrinimų ir revizijų metu
privalo užtikrinti valstybinę, gamybinę ir komercinę paslaptį,
piliečių konstitucinių teisių neliečiamybę.
26 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas tikrinimams
ir revizijoms atlikti turi teisę pasitelkti kitų įstaigų, įmonių
ir organizacijų specialistus ir apmokėti jiems už atliktą darbą
nustatyta tvarka.
27 straipsnis. Vykdydami savo funkcijas valstybės kontrolės
darbuotojai turi teisę:
1) reikalauti pateikti pirminius dokumentus, balansus ir
apyskaitas, sąmatas, sutartis, įsakymus, potvarkius ir kitus
dokumentus, atspindinčius ūkinę ir finansinę veiklą;
2) netrukdomai įeiti į sandėlius, saugyklas, gamybinius
pastatus ir kitas patalpas bei objektus išaiškinti esamas
materialines vertybes ir tikrinti turimus pinigus ir vertybinius
popierius;
3) gauti iš įmonių, įstaigų ir organizacijų vadovų ir kitų
darbuotojų žodinius ir raštiškus pasiaiškinimus, pažymas,
dokumentų kopijas tikrinimų ir revizijų klausimais;
4) išimti dokumentus ir pridėti prie revizijos aktų,
užanspauduoti dokumentus, pinigų bei materialinių vertybių
saugojimo vietas;
5) reikalauti, kad būtų padaryti atliktų darbų kontroliniai
matavimai ir specialūs tyrimai;
6) įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gauti iš Lietuvos
banko, kredito ir komercinių bankų, įstaigų, įmonių ir
organizacijų duomenis, pažymas ir dokumentų kopijas apie
finansines ir kitas operacijas, susijusias su tikrinamuoju
objektu.
28 straipsnis. Darbuotojai, kurių veiklą valstybės kontrolė
tikrina, privalo dalyvauti, kai tikrinamos jų žinioje esančios
materialinės vertybės ir pinigai, turi teisę susipažinti su
dokumentais, kuriuose fiksuojami jų darbo trūkumai, teikti
paaiškinimus bei papildomus dokumentus, kurie pridedami prie
tikrinimo medžiagos.
29 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas, susitaręs
su valstybės organais ar vietos savivaldybėmis, gali jiems
deleguoti teisę tikrinti kontroliuojamus objektus.
30 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas, susitaręs
su kitų šalių kontrolės organais, taip pat tarptautinėmis
kontrolės organizacijomis, gali perduoti vieni kitiems ar
prisiimti atskiras užduotis surengti tikrinimus ir revizijas.
31 straipsnis. Atlikus tikrinimą ar reviziją,
surašomasaktas, už kurio turinį visiškai atsako jį pasirašęs
kontrolierius.
Apie tikrinimo ar revizijos rezultatus pranešama
kontroliuojamų įmonių, įstaigų ar organizacijų vadovams, o
aptikus įstatymų pažeidimų - ir kompetentingam aukštesniajam
organui, prireikus - ir finansų organams.
Jeigu kontrolės metu aptinkama nusikaltimo požymių,
atitinkamą medžiagą valstybės kontrolė perduoda teisėsaugos
organams.
Apie priemones, kurių buvo imtasi padarytai žalai atlyginti
ar kitiems kontrolės metu atskleistiems įstatymo pažeidimams
pašalinti, per vieną mėnesį turi būti pranešta Valstybės
kontrolės departamentui.
32 straipsnis. Valstybės kontrolierius, jo pavaduotojaiir
vyriausieji kontrolieriai turi teisę:
1) nurodyti pareigūnams jų veiklos trūkumus juos
perspėti,
įpareigoti pašalinti išaiškintus pažeidimus;
2) kelti įmonių, įstaigų,organizacijų vadovams klausimus,
panaikinti pareigūnų potvarkiai,pažeidžiantys teisėtus įmonių,
įstaigų ir organizacijų interesus arba piliečių teises, sustabdyti
aiškiai neteisėtus pareigūnų potvarkius ir veiksmus, jeigu jie
gali
padaryti žalą valstybės intersams arba piliečių teisėms;
3) skirti pareigūnams pinigines nuoskaitas, padarytos
valstybei žalos dydžio, bet ne didesnes kaip jų trijų mėnesių
vidutinio mėnesinio atlyginimo suma;
4) šalinti iš einamųjų pareigų valstybinių įstaigų ir įmonių
darbuotojus, šiurkščiai pažeidusius Lietuvos Respublikos
įstatymus, padariusius esminę žalą valstybės ir piliečių
interesams.
Pareigūnai, kurie neįleidžia kontrolierių tikrinti įmonių,
įstaigų ir organizacijų, nepateikia jiems dokumentų arba nuslepia
juos, taip pat suteikia klaidingas žinias, traukiami
administracinėn atsakomybėn.
33 straipsnis. Už savo tarnybinių pareigų vykdymą valstybės
kontrolės darbuotojai atsako tokia tvarka, kokia nustatyta
valstybiniams tarnautojams.
Vyriausiųjų kontrolierių sprendimai gali būti apskųsti
valstybės kontrolieriui, o valstybės kontrolieriaus ir jo
pavaduotojų sprendimai gali būti įstatymo nustatyta tvarka
apskųsti teismui.
LIETUVOS RESPUBLIKOS
AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS
PIRMININKO PAVADUOTOJAS B.KUZMICKAS
Vilnius, 1990 m. gegužės 31 d.
Nr. I-258
_