Redaguota: 1993.05.14

Pakeitimai:

 

  1. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-896, priimtas 90.12.28, Žin., 1991, Nr. 2-32

     DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO

     ĮSTATYMO 32 STRAIPSNIO 4 PUNKTO PAKEITIMO

 

  2. Parlamentas, Įstatymas

     Nr. 1-136, priimtas 93.04.27,

     DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO

     ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

*** Pabaiga ***

 

 

                       LIETUVOS RESPUBLIKOS

 

                 VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO

 

                        Į S T A T Y M A S

 

                      I. BENDRIEJI NUOSTATAI

 

     1  straipsnis.   Lietuvos  Respublikos  valstybės  kontrolės

departamentas  yra   Lietuvos  Respublikos   Seimui   atskaitinga

kontrolės  institucija,  prižiūrinti,  ar  teisėtai  valdomas  ir

naudojamas  valstybės   turtas   ir   kaip   vykdomas   valstybės

biudžetas.

 

     2 straipsnis.  Valstybės kontrolės departamentas turi  savo

išlaidų sąmatą, kurią valstybės kontrolieriaus teikimu  tvirtina

Lietuvos Respublikos Seimas ir pateikia Respublikos  Vyriausybei

įtraukti į Lietuvos valstybės biudžeto projektą.

 

     3  straipsnis.   Valstybės  kontrolės  departamentas veikia

remdamasis  Lietuvos  Respublikos  Konstitucija,  šiuo Įstatymu,

kitais Lietuvos Respublikos  įstatymais, o atlikdamas  kontrolės

funkcijas,   vadovaujasi   ir   kitais   Lietuvos    Respublikos

norminiais aktais.

 

     4   straipsnis.Valstybės   kontrolierius   pateikia  Seimui

išvadą apie metinę biudžeto įvykdymo apyskaitą.

     Valstybės  kontrolės  departamento  veiklą  ir  jos išlaidų

sąmatos vykdymą kontroliuoja Lietuvos Respublikos Seimas.

 

     5  straipsnis.    Apie  tikrinimų   ir  revizijų,   atliktų

Lietuvos  Respublikos  Seimo   pavedimu,  rezultatus   Valstybės

kontrolės departamentas informuoja  Seimą. Seimas, prireikus  ir

Vyriausybė,  turi  būti  informuojamos  ir  apie  kitų tikrinimų

rezultatus,  jeigu  tie  tikrinimai  turi visuotinę reikšmę arba

kai dėl jų reikia imtis operatyvių veiksmų.

 

     6 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas apie atliktų

tikrinimų ir  revizijų rezultatus  informuoja visuomenę, išskyrus

duomenis, kurie  yra valstybės, gamybinė, komercinė, profesinė ar

asmeninė paslaptis.

 

     7 straipsnis.  Prireikus Valstybės  kontrolės  departamentas

bendradarbiauja   su    prokuratūra,   vidaus   reikalų,   kitais

teisėsaugos organais,  tačiau nesikiša  į jų veiklą, susijusią su

prokurorinės priežiūros, kvotos ir tardymo ar teisingumo vykdymu.

     Teisėsaugos    organų     pavedimu    Valstybės    kontrolės

departamentas    atlieka    patikrinimus    ir    revizijas    jo

kontroliuojamuose objektuose,  o pagal  susitarimą  -  ir  kitose

organizacijose.

 

     8 straipsnis.  Valstybės kontrolės departamentas, vykdydamas

savo funkcijas, gali taip pat bendradarbiauti su kitais kontrolės

organais bei visuomeninėmis organizacijomis, tačiau nesikiša į jų

veiklą, jeigu ji neprieštarauja įstatymui.

 

 

         II. VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO UŽDAVINIAI

                           IR FUNKCIJOS

 

     9 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas:

     1)  kontroliuoja,  kaip   laikomasi  Lietuvos   Respublikos

valstybės biudžeto išlaidų rodiklių; tikrina ir revizuoja  Seimo

aparato,   Respublikos   Prezidentą   aptarnaujančių  padalinių,

Vyriausybės   aparato,    ministerijų,   valstybinių    tarnybų,

inspekcijų ir kitų  valstybinių įstaigų išlaidų  sąmatų vykdymą,

taip  pat  valstybinių  įmonių  ir  organizacijų finansinę ūkinę

veiklą  teisėtumo,  tikslingumo   ir  efektyvumo  požiūriu   bei

apskaitos ir atskaitomybės tikrumą;

     2)  kontroliuoja   nuomojamų  įmonių,   įsteigtų   valstybės

nuosavybės pagrindu, veiklą tokiu mastu ir tvarka, kokie numatyti

nuomos  sutarčių,   taip  pat   jų  atitikimą   nuomos  santykius

reglamentuojamiems aktams;

     3) kontroliuoja,  kaip valstybinėse,  valstybinėse  akcinėse

įmonėse ir  mišriose akcinėse  bendrovėse naudojamas  valstybinis

kapitalas;

     4)   kontroliuoja,    ar   vietos    savivaldybių   organai,

visuomeninės  organizacijos   bei  judėjimai  pagal  paskirtį  ir

efektyviai naudoja iš valstybės biudžeto gautas lėšas;

     5) kontroliuoja,  ar tikslingai  panaudojamos  iš  valstybės

biudžeto gautos  paskolos bei kitos valstybės subsidijos; tikrina

ekonominę būklę tų įmonių, įstaigų ir organizacijų, kurių paskolų

ar sutartinių įsipareigojimų įvykdymo garantas yra valstybė;

     6) kontroliuoja,  kaip saugomas  valstybei priklausantis bei

nepriklausantis, tačiau jos valdomas ar naudojamas ,turtas;

     7)  kontroliuoja   valstybinio  socialinio   draudimo   lėšų

naudojimo tikslingumą ir teisėtumą;

     8) Lietuvos Respublikos  Seimo pavedimu tikrina  kitų Seimo

sudaromų organų finansinę ir ūkinę veiklą.

     Valstybės     kontrolės     departamento      kompetencijai

nepriskiriama   Lietuvos    Respublikos    Seimo,    Respublikos

Prezidento, Vyriausybės ir Lietuvos banko veikla.

 

     10 straipsnis.  Valstybės kontrolės  departamentas prižiūri,

kaip   funkcionuoja    valstybės   aparatas,   ar   jo   veikloje

nepažeidinėjama valstybinė  ir finansinė  drausmė ir ar laikomasi

socialinio teisingumo ir teisėtumo principų, išaiškina vilkinimo,

biurokratizmo ir  valstybės apgaulės atvejus, teikia siūlymus dėl

valstybės aparato ir jo darbo tobulinimo.

 

     11 straipsnis.  Valstybės kontrolės  departamentas prireikus

teikia  metodinę   paramą  vietos   savivaldybėms,   valstybinėms

įstaigoms,  įmonėms   ir  organizacijoms  bei  kitiems  kontrolės

organams organizuojant vidinius tikrinimus bei revizijas.

 

         III. VALSTYBĖS KONTROLĖS DEPARTAMENTO STRUKTŪRA

                         IR KOMPETENCIJA

 

     12  straipsnis.  Lietuvos  Respublikos  valstybės  kontrolės

departamentą sudaro  centrinis  aparatas  ir  apygardų  valstybės

kontrolės skyriai.

     Valstybės  kontrolės  departamentas  turi  juridinio  asmens

teises.

 

     13 straipsnis.   Lietuvos Respublikos  valstybės  kontrolės

departamentą   steigia   ir   jo   statutą   tvirtina   Lietuvos

Respublikos Seimas.

   Valstybės  kontrolės   departamentui   vadovauja   valstybės

kontrolierius.

 

     14     straipsnis.Valstybės     kontrolierių    Respublikos

Prezidento   teikimu   penkeriems    metams   skiria    Lietuvos

Respublikos  Seimas.  Valstybės  kontrolierius,  pradėdamas eiti

pareigas, prisiekia.

     Valstybės kontrolierius:

     1)  bendrai  vadovauja  valstybės  kontrolei  ir   visiškai

atsako Seimui už valstybės kontrolės funkcionavimą ir  teisėtumo

laikymąsi šios sistemos organų veikloje;

     2) tvirtina  Valstybės kontrolės  departamento struktūrą  ir

etatų  sąrašą,  taip  pat  apygardų  valstybės  kontrolės  skyrių

išdėstymą, struktūrą  ir etatų sąrašus neviršydamos departamentui

nustatyto darbo apmokėjimo fondo;

     3)  tvirtina   valstybės  kontrolės   įstaigų   struktūrinių

padalinių nuostatus ir vidaus darbo tvarkos taisykles;

     4)   kontroliuoja    vyriausiųjų   kontrolierių    sprendimų

teisėtumą, sprendžia skundus dėl vyriausiųjų kontrolierių veiksmų

ir sprendimų;

     5)  organizuoja   Valstybės  kontrolės   tarybos  darbą   ir

vadovauja jos posėdžiams;

     6)   atstovauja   Valstybės   kontrolės   departamentui  ir

užtikrina,  kad  laiku  būtų   parengta  ir  pateikta   Lietuvos

Respublikos   Seimui   reikalinga   informacinė   medžiaga   bei

ataskaitos apie Valstybės kontrolės departamento veiklą.

 

     15 straipsnis.  Valstybės kontrolierius turi teisę dalyvauti

patariamojo  balso   teise   Lietuvos   Respublikos   Vyriausybės

posėdžiuose.

     Nesutikdamas su  Vyriausybės  priimamu  nutarimu,  valstybės

kontrolierius gali  pareikšti atskirą  nuomonę,  kuri  turi  būti

įrašoma  į   Vyriausybės  posėdžio   protokolą,  tačiau   dėl  to

Vyriausybės  nutarimo   vykdymas  nesustabdomas.  Apie  pareikštą

atskirą nuomonę  valstybės kontrolierius  praneša  Seimui.

 

     16 straipsnis.  Valstybės kontrolierius  priima sprendimus,o

vidaus darbo klausimais leidžia įsakymus.

 

     17  straipsnis.   Valstybės  kontrolieriaus  pavaduotojus į

pareigas  skiria  ir  iš  jų  atleidžia  Respublikos Prezidentas

valstybės kontrolieriaus teikimu.

 

     18  straipsnis.   Valstybės   kontrolės   departamente   yra

Valstybės  kontrolės   tarnyba,  į  kurią  pagal  pareigas  įeina

valstybės   kontrolierius,    jo    pavaduotojai ir  vyriausieji

kontrolieriai.

     Prireikus į  tarybos posėdžius  gali būti kviečiami Lietuvos

Respublikos Vyriausybės bei kitų valdymo organų atstovai, įmonių,

įstaigų ir organizacijų vadovai ir specialistai.

 

     19 straipsnis. Valstybės kontrolės taryba:

     1)  svarsto   valstybės   kontrolės   organų   organizacinės

struktūros ir  etatų sąrašo  projektus,  išlaidų  sąmatos,  darbo

planų ir ataskaitų projektus;

     2) nagrinėja  ir tvirtina  tikrinimų bei  revizijų  atlikimo

taisykles ir metodikas;

     3) periodiškai  svarsto  ir  aptaria  atliktų  tikrinimų  ir

revizijų medžiagas  bei jomis  remdamasi rengia  kompetentingiems

valstybės organams atitinkamus siūlymus ir rekomendacijas;

     4) prireikus  svarsto valstybės kontrolės vadovų pažeidėjams

skirtų  poveikio   priemonių  pagrįstumą  ir  efektyvumą,  rengia

rekomendacijas dėl jų taikymo tobulinimo;

     5)   tvirtina    kvalifikacinius   reikalavimus    kontrolės

operatyvinių darbuotojų pareigoms užimti;

     6)  svarsto   kitus   valstybės   kontrolieriaus   teikiamus

klausimus.

 

     20  straipsnis.   Valstybės  kontrolės  departamentas  turi

skyrius, kurie pagal veiklos sritis ir kontroliuojamus  objektus

gali   būti   skirstomi   į   poskyrius.   Kontrolės   funkcijas

atliekantiems  skyriams  vadovauja  vyriausieji   kontrolieriai,

kuriuos  į  pareigas  skiria   ir  iš  jų  atleidžia   valstybės

kontrolierius.

     Vyriausieji   kontrolieriai   organizuoja   tikrinimus   bei

revizijas,  kuriuos   atlieka  atitinkamų   skyrių  operatyviniai

darbuotojai.

 

     21  straipsnis.   Apygardos  valstybės  kontrolės   skyriui

vadovauja vyriausiasis kontrolierius, kurį į pareigas skiria  ir

iš jų atleidžia valstybės kontrolierius.

 

     22  straipsnis.   Valstybės  kontrolės  departamento  ir  jo

struktūrinių  padalinių  vadovais  gali  būti  skiriami  Lietuvos

Respublikos   piliečiai,    turintys    aukštąjį    išsilavinimą,

vadovaujančio  darbo   valstybės  aparate   patirtį  ir   išlaikę

kvalifikacinius egzaminus. Vadovaujantį darbą valstybės kontrolės

sistemoje jie gali dirbti iki 65 metų amžiaus.

     Valstybės kontrolės  operatyviniais darbuotojais  gali  būti

Lietuvos Respublikos  piliečiai, turintys  aukštąjį išsilavinimą,

atitinkantį skyriaus  ar poskyrio  specializacijos profilį,  taip

pat praktinio darbo pagal specialybę stažą.

     Vadovaujantys, taip  pat operatyviniai  valstybės  kontrolės

organų darbuotojai  negali dirbti  kito apmokamo  darbo, išskyrus

mokslinį pedagoginį darbą.

 

              IV. KONTROLĖS VYKDYMAS IR ĮGALIOJIMAI

 

     23  straipsnis.   Valstybės  kontrolės   departamentas  savo

nuožiūra nustato  tikrinimų ir  revizijų terminus,  jų formas  ir

mastą.

     Įstaigos, įmonės  ir organizacijos  privalo sudaryti būtinas

darbo   sąlygas    valstybės   kontrolės   darbuotojams   ir   jų

pasitelktiems specialistams, atliekantiems kontrolės funkcijas.

 

     24  straipsnis.  Ministerijos,  kiti  valstybės  organai  ir

tarnybos laiku  informuoja Valstybės  kontrolės departamentą apie

visus  galiojančius   ir   naujai   priimtus   norminius   aktus,

reguliuojančius finansinių  ir  materialinių  išteklių  apskaitą,

paskirstymą ir naudojimą.

 

     25  straipsnis.  Tikrinimai  ir  revizijos  turi  būti  taip

atliekami, kad  kuo mažiau   būtų  trikdoma  normali  tikrinamųjų

veikla.

     Valstybės kontrolės  darbuotojai  neturi  kištis  į  įmonių,

įstaigų  ir   organizacijų   darbą,   privalo   susilaikyti   nuo

preliminarinių  vertinimų   ir  skubotų   išvadų,  kol  nebaigtas

tikrinimas ar revizija.

     Duomenys, surinkti  tikrinimų ir  revizijų metu,  gali  būti

naudojami tik  valstybės kontrolės  užduotims bei  teisėsaugos ir

teisingumo funkcijoms realizuoti.

     Valstybės kontrolės  darbuotojai tikrinimų  ir revizijų metu

privalo užtikrinti  valstybinę, gamybinę  ir komercinę  paslaptį,

piliečių konstitucinių teisių neliečiamybę.

 

     26 straipsnis. Valstybės kontrolės departamentas tikrinimams

ir revizijoms  atlikti turi teisę pasitelkti kitų įstaigų, įmonių

ir organizacijų  specialistus ir  apmokėti jiems už atliktą darbą

nustatyta tvarka.

 

     27 straipsnis.  Vykdydami savo funkcijas valstybės kontrolės

darbuotojai turi teisę:

     1) reikalauti  pateikti pirminius  dokumentus,  balansus  ir

apyskaitas, sąmatas,  sutartis,  įsakymus,  potvarkius  ir  kitus

dokumentus, atspindinčius ūkinę ir finansinę veiklą;

     2) netrukdomai  įeiti  į  sandėlius,  saugyklas,  gamybinius

pastatus  ir   kitas  patalpas  bei  objektus  išaiškinti  esamas

materialines vertybes  ir tikrinti turimus pinigus ir vertybinius

popierius;

     3) gauti  iš įmonių,  įstaigų ir organizacijų vadovų ir kitų

darbuotojų  žodinius   ir  raštiškus   pasiaiškinimus,   pažymas,

dokumentų kopijas tikrinimų ir revizijų klausimais;

     4)  išimti   dokumentus  ir  pridėti  prie  revizijos  aktų,

užanspauduoti  dokumentus,   pinigų  bei   materialinių  vertybių

saugojimo vietas;

     5) reikalauti,  kad būtų padaryti atliktų darbų kontroliniai

matavimai ir specialūs tyrimai;

     6) įstatymo nustatytais atvejais ir tvarka gauti iš Lietuvos

banko,  kredito   ir  komercinių   bankų,  įstaigų,   įmonių   ir

organizacijų  duomenis,   pažymas  ir   dokumentų  kopijas   apie

finansines  ir   kitas  operacijas,  susijusias  su  tikrinamuoju

objektu.

 

     28 straipsnis.  Darbuotojai, kurių veiklą valstybės kontrolė

tikrina, privalo  dalyvauti, kai  tikrinamos jų  žinioje esančios

materialinės vertybės  ir  pinigai,  turi  teisę  susipažinti  su

dokumentais,  kuriuose   fiksuojami  jų  darbo  trūkumai,  teikti

paaiškinimus bei  papildomus  dokumentus,  kurie  pridedami  prie

tikrinimo medžiagos.

 

     29 straipsnis.  Valstybės kontrolės departamentas, susitaręs

su  valstybės  organais  ar  vietos  savivaldybėmis,  gali  jiems

deleguoti teisę tikrinti kontroliuojamus objektus.

 

     30 straipsnis.  Valstybės kontrolės departamentas, susitaręs

su  kitų   šalių  kontrolės  organais,  taip  pat  tarptautinėmis

kontrolės  organizacijomis,  gali  perduoti  vieni  kitiems    ar

prisiimti atskiras užduotis surengti tikrinimus ir revizijas.

 

     31    straipsnis.    Atlikus    tikrinimą    ar    reviziją,

surašomasaktas, už  kurio turinį  visiškai  atsako  jį  pasirašęs

kontrolierius.

     Apie   tikrinimo    ar   revizijos    rezultatus   pranešama

kontroliuojamų  įmonių,   įstaigų  ar  organizacijų  vadovams,  o

aptikus įstatymų  pažeidimų  -  ir  kompetentingam  aukštesniajam

organui, prireikus - ir finansų organams.

     Jeigu  kontrolės   metu   aptinkama   nusikaltimo   požymių,

atitinkamą  medžiagą   valstybės  kontrolė  perduoda  teisėsaugos

organams.

     Apie priemones,  kurių buvo imtasi padarytai žalai atlyginti

ar kitiems  kontrolės  metu  atskleistiems  įstatymo  pažeidimams

pašalinti,  per   vieną  mėnesį   turi  būti  pranešta  Valstybės

kontrolės departamentui.

 

     32 straipsnis.  Valstybės kontrolierius,  jo  pavaduotojaiir

vyriausieji kontrolieriai turi teisę:

     1)   nurodyti   pareigūnams jų veiklos trūkumus juos

perspėti,

įpareigoti pašalinti išaiškintus pažeidimus;

     2)   kelti įmonių, įstaigų,organizacijų vadovams klausimus,

panaikinti pareigūnų potvarkiai,pažeidžiantys teisėtus įmonių,

įstaigų ir organizacijų interesus arba piliečių teises, sustabdyti

 

aiškiai neteisėtus pareigūnų potvarkius ir veiksmus, jeigu jie

gali

padaryti žalą valstybės intersams arba piliečių teisėms;

     3)  skirti   pareigūnams  pinigines   nuoskaitas,  padarytos

valstybei žalos  dydžio, bet  ne didesnes  kaip jų  trijų mėnesių

vidutinio mėnesinio atlyginimo suma;

     4) šalinti iš einamųjų pareigų valstybinių įstaigų ir įmonių

darbuotojus,   šiurkščiai    pažeidusius   Lietuvos   Respublikos

įstatymus,  padariusius   esminę  žalą   valstybės  ir   piliečių

interesams.

     Pareigūnai, kurie  neįleidžia kontrolierių  tikrinti įmonių,

įstaigų ir organizacijų, nepateikia jiems dokumentų arba nuslepia

juos,   taip    pat   suteikia   klaidingas   žinias,   traukiami

administracinėn atsakomybėn.

 

 

     33 straipsnis.  Už savo tarnybinių pareigų vykdymą valstybės

kontrolės  darbuotojai   atsako  tokia  tvarka,  kokia  nustatyta

valstybiniams tarnautojams.

     Vyriausiųjų  kontrolierių   sprendimai  gali  būti  apskųsti

valstybės  kontrolieriui,   o  valstybės   kontrolieriaus  ir  jo

pavaduotojų  sprendimai   gali  būti  įstatymo  nustatyta  tvarka

apskųsti teismui.

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS

PIRMININKO PAVADUOTOJAS                              B.KUZMICKAS

 

Vilnius, 1990 m. gegužės 31 d.

     Nr. I-258

 

_