Suvestinė redakcija nuo 2024-01-02 iki 2024-03-31
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2006, Nr. 41-1485, i. k. 1062050ISAK001K-152
Nauja redakcija nuo 2023-09-01:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO, APSKAITOS IR MOKĖJIMŲ SISTEMOS STEIGIMO, VALDYMO IR NAUDOJIMO
2006 m. balandžio 6 d. Nr. 1K-152
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 30 straipsniu, 33 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 1 punktu, Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 180 „Dėl Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 11 punktu,
2. Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos Viešojo sektoriaus finansinės apskaitos bendrojo posistemio naudojimo taisykles.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2006 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 1K-152
(Lietuvos Respublikos finansų ministro
2022 m. rugpjūčio 3 d. įsakymo Nr. 1K-282
redakcija)
VALSTYBĖS BIUDŽETO, APSKAITOS IR MOKĖJIMŲ SISTEMOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos nuostatuose (toliau – Nuostatai) reglamentuojamas Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos (toliau – VBAMS) steigimo teisinis pagrindas, tikslas, uždaviniai, funkcijos, asmens duomenų tvarkymo tikslai, organizacinė, informacinė ir funkcinė struktūros, duomenų teikimo ir naudojimo tvarka, duomenų saugos reikalavimai, finansavimas, modernizavimas ir likvidavimas.
3. VBAMS tikslas – informacinių technologijų priemonėmis vykdyti valstybės biudžeto finansavimo, centralizuoto valstybės iždo pagrindinėje sąskaitoje ir įstaigų tvarkomose sąskaitose esančių lėšų (toliau kartu – valstybės ižde esančios lėšos) valdymo ir disponavimo bei naudojimo, mokėjimo operacijų vykdymo, valstybės skolos ir rizikos valdymo, valstybės iždo finansinės apskaitos (toliau – apskaita) procedūras, operatyviai valdyti valstybės finansinės informacijos srautus, tobulinti ir optimizuoti biudžetinių ir viešųjų įstaigų finansų valdymo ir apskaitos procesus, atsižvelgiant į viešojo sektoriaus apskaitai ir finansinei atskaitomybei keliamus reikalavimus.
4. VBAMS uždaviniai:
4.1. automatizuoti valstybės biudžeto finansavimo ir mokėjimo operacijų vykdymo procedūras ir surinkti, kaupti bei apdoroti ar kitaip tvarkyti joms vykdyti reikalingus duomenis;
4.3. automatizuoti valstybės skolos rizikos valdymo procedūras ir surinkti, kaupti bei apdoroti joms vykdyti reikalingus duomenis;
4.4. automatizuoti valstybės iždo finansinio turto, valstybės skolos ir valstybės garantuotos skolos apskaitos procesus;
4.5. automatizuoti valstybės iždo, kaip viešojo sektoriaus subjekto, apskaitos procedūras ir surinkti, kaupti bei apdoroti ar kitaip tvarkyti joms vykdyti reikalingus duomenis;
4.6. kompiuterizuoti finansinės apskaitos tvarkymą kaupimo principu:
4.6.2. asignavimų valdytojams pavaldžių biudžetinių įstaigų ir ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas, bei įstaigų, kurioms nurodytos asignavimų valdytojams pavaldžios biudžetinės įstaigos ar ministrų valdymo sričių įstaigos daro lemiamą poveikį;
4.7. kompiuterizuoti valstybės biudžeto vykdymo apskaitos tvarkymą pinigų principu:
4.7.2. asignavimų valdytojams pavaldžių biudžetinių įstaigų ir ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas, bei įstaigų, kurioms nurodytos asignavimų valdytojams pavaldžios biudžetinės įstaigos ar ministrų valdymo sričių įstaigos daro lemiamą poveikį;
4.8. automatizuoti biudžetinių įstaigų, kaip viešojo sektoriaus subjektų, apskaitos procedūras, surinkti, kaupti bei apdoroti ar kitaip tvarkyti joms vykdyti reikalingus duomenis;
4.9. parengti Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintuose viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose (toliau – VSAFAS) ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose valstybės biudžeto sudarymą ir vykdymą, reglamentuotas ataskaitas, kurios susijusios su apskaitos kaupimo ir pinigų principais tvarkymu;
4.10. automatizuoti biudžetinių įstaigų, kaip viešojo sektoriaus subjektų, atsargų, ilgalaikio turto, pirkimų, pardavimų, pirkimo sutarčių vykdymo, banko operacijų apskaitos procesus;
4.11. pateikti valstybės finansų valdymo ir apskaitos funkcijoms vykdyti teisingus, vientisus duomenis;
4.12. optimizuoti ir automatizuoti finansų valdymo ir apskaitos funkcijoms vykdyti reikalingų duomenų teikimo ir apdorojimo procesus;
5. VBAMS funkcijos:
5.1. centralizuotas apmokėjimas iš valstybės iždo sąskaitos pagal mokėjimo paraiškas prekių tiekėjams, paslaugų teikėjams, darbų rangovams, projektų vykdytojams (toliau kartu – tiekėjai) už patiektas prekes, suteiktas paslaugas, atliktus darbus, vykdytus projektus, kurios elektroniniu būdu gautos iš asignavimų valdytojų vadovaujamų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų, ir pervedimų per kredito įstaigas į asignavimų valdytojų vadovaujamų biudžetinių įstaigų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų sąskaitas pagal elektroninę mokėjimų informaciją vykdymas;
5.3. mokėjimo operacijų apdorojimo būklės elektroninės informacijos perdavimas asignavimų valdytojams, jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams;
5.4. asignavimų valdytojų vadovaujamų biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų mokėjimo paraiškų kontrolė, lyginant jas su patvirtintomis (patikslintomis) valstybės biudžeto programų sąmatomis;
5.5. asignavimų valdytojų vadovaujamų biudžetinių įstaigų, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų patvirtintų valstybės biudžeto programų sąmatų tvarkymas;
5.8. Vyriausybės skolinimosi, valstybės piniginių išteklių investavimo, perskolinamų paskolų ir garantijų teikimo duomenų registravimas ir apskaitos tvarkymas;
5.14. valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rengimas, valstybės biudžeto vykdymo apskaitos tvarkymas ir kontrolės vykdymas, duomenų, reikalingų valstybės biudžeto vykdymo ataskaitoms parengti ir valstybės biudžeto vykdymo apskaitai tvarkyti, kaupimas ir kitoks tvarkymas;
5.15. informacijos, reikalingos valstybės iždo apskaitai kaupimo principu vykdyti ir finansinių ataskaitų rinkiniui kaupimo principu parengti, kaupimas ir kitoks tvarkymas;
5.16. valstybės skolos piniginių išteklių, finansinio turto ir įsipareigojimų duomenų kaupimas ir finansinių ataskaitų rengimas;
5.17. mokėjimo paraiškų gavimas, valstybės biudžeto plano kontrolė, valstybės biudžeto lėšų išdavimas iš valstybės iždo sąskaitos;
5.18. informacijos, reikalingos biudžetinių įstaigų, kaip viešojo sektoriaus subjektų, apskaitai kaupimo principu vykdyti ir finansinių ataskaitų rinkiniui kaupimo principu parengti, kaupimas ir kitoks tvarkymas kartu kaupiant ir biudžeto vykdymo pinigų principu informaciją;
5.19. biudžetinių įstaigų, kaip viešojo sektoriaus subjektų, atsargų, ilgalaikio turto, pirkimų, pardavimų, pirkimo sutarčių vykdymo, banko operacijų duomenų kaupimas ir kitoks tvarkymas siekiant vykdyti finansų valdymo, pirkimų, pardavimų, atsargų įsigijimo ir tvarkymo, ilgalaikio turto įsigijimo ir tvarkymo, banko operacijų kontrolę;
5.20. keitimasis mokėjimų informacija (mokėjimo operacijos, kredito įstaigų išrašai) su kredito įstaigomis;
5.21. VSAFAS ir kituose teisės aktuose, reglamentuojančiuose valstybės biudžeto sudarymą ir vykdymą, nurodytų ataskaitų rengimas;
5.23. VBAMS veikimui reikalingų duomenų gavimas iš skirtingų valstybės registrų, valstybės informacinių sistemų ir kitų informacinių sistemų.
5.24. techninių priemonių VBAMS tvarkytojams suteikimas ir sąlygų valdyti (atidaryti, uždaryti) sąskaitas, inicijuoti mokėjimo operacijas, peržiūrėti informaciją sudarymas, valstybės biudžeto finansavimo procedūrų vykdymas ir joms vykdyti reikalingų duomenų rinkimas, kaupimas, apdorojimas ar kitoks tvarkymas;
5.25. sąlygų centralizuotai valdyti, naudoti valstybės ižde esančias lėšas ir disponuoti jomis, vykdyti mokėjimo operacijas ir atlikti su tuo susijusias Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamento funkcijas sudarymas;
5.31. valstybės ižde esančių lėšų rizikai valdyti reikalingų duomenų rinkimas, kaupimas ir apdorojimas;
6. Asmens duomenų tvarkymo VBAMS tikslai:
6.1. pervesti valstybės biudžeto lėšas tiesiogiai į asmens sąskaitą (asmenų, kuriuos su darboviete sieja darbo santykiai arba jų esmę atitinkantys santykiai, ir kitų asmenų, kurie gali būti pirkėjai, tiekėjai, projektų vykdytojai) teisės aktuose nustatyta tvarka;
6.2. identifikuoti ir autentifikuoti VBAMS naudojančius asmenis, fiksuoti jų atliktus veiksmus VBAMS ir su jais komunikuoti, siekiant spręsti Nuostatų 4 punkte nurodytų operacijų VBAMS vykdymo ir registravimo klausimus;
6.3. valdyti VBAMS tvarkytojų lėšas, tvarkyti gautinas ir mokėtinas sumas, ilgalaikio turto apskaitą, sudaryti mokėjimo paraiškas;
7. Teisės aktai, kuriais vadovaujantis kuriama ir tvarkoma VBAMS:
7.1. 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas);
7.13. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gegužės 29 d. nutarimas Nr. 780 „Dėl Mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų išrašymo ir pripažinimo taisyklių patvirtinimo“;
7.14. Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 180 „Dėl Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;
7.15. Bendrųjų elektroninės informacijos saugos reikalavimų aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 716 „Dėl Bendrųjų elektroninės informacijos saugos reikalavimų aprašo, Saugos dokumentų turinio gairių aprašo ir Elektroninės informacijos, sudarančios valstybės informacinius išteklius, svarbos įvertinimo ir valstybės informacinių sistemų, registrų ir kitų informacinių sistemų klasifikavimo gairių aprašo patvirtinimo“;
7.16. Organizacinių ir techninių kibernetinio saugumo reikalavimų, taikomų kibernetinio saugumo subjektams, aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 818 „Dėl Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatymo įgyvendinimo“;
7.17. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimas Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;
7.19. Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymas Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“;
7.20. Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymas Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;
7.21. Lietuvos Respublikos finansų ministro 2007 m. spalio 3 d. įsakymas Nr. 1K-289 „Dėl Finansų ministerijos informacinių sistemų duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“;
II SKYRIUS
VBAMS ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA
9. VBAMS valdytoja ir tvarkytoja, taip pat VBAMS asmens duomenų valdytoja yra Finansų ministerija, kuri turi Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679 nurodytas teises ir pareigas bei atlieka jai nustatytas funkcijas, taip pat:
9.1. nustato duomenų, kurie teikiami Nuostatų 25 punkte nurodytiems VBAMS duomenų gavėjams, kategorijas;
9.3. tvarko ir administruoja VBAMS ir joje kaupiamus duomenis, teikia VBAMS kaupiamus duomenis duomenų gavėjams;
9.4. techninėmis ir organizacinėmis saugos priemonėmis užtikrina VBAMS duomenų apsaugą nuo atsitiktinio ar neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo;
9.9. teikia VBAMS tvarkytojo tvarkomus duomenis, įskaitant asmens duomenis, į jo vidaus administravimui skirtas informacines sistemas;
10. VBAMS tvarkytojai, kurie taip pat yra ir VBAMS asmens duomenų tvarkytojai:
10.1. yra:
10.1.2. asignavimų valdytojams pavaldžios biudžetinės įstaigos ir ministrų valdymo sričių įstaigos, vykdančios atitinkamo asignavimų valdytojo programas, bei įstaigos, kurioms nurodytos asignavimų valdytojams pavaldžios biudžetinės įstaigos ar ministrų valdymo sričių įstaigos daro lemiamą poveikį;
10.2. turi Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme ir Reglamente (ES) 2016/679 nurodytas teises ir pareigas bei atlieka jiems nustatytas funkcijas, taip pat:
10.2.1. tvarko asmens duomenis tik pagal VBAMS asmens duomenų valdytojo dokumentais įformintus nurodymus, įskaitant nurodymus, susijusius su asmens duomenų perdavimu trečiajai valstybei ar tarptautinei organizacijai, išskyrus atvejus, kai tai daryti reikalaujama pagal Europos Sąjungos arba valstybės narės teisę, kuri taikoma VBAMS asmens duomenų tvarkytojui (tokiu atveju VBAMS asmens duomenų tvarkytojas, prieš pradėdamas tvarkyti duomenis, apie tokį teisinį reikalavimą praneša VBAMS asmens duomenų valdytojui, išskyrus atvejus, kai pagal tą teisę toks pranešimas draudžiamas dėl svarbių viešojo intereso priežasčių);
10.2.2. užtikrina, kad asmenys, VBAMS tvarkytojų įgalioti tvarkyti asmens duomenis, būtų įsipareigoję laikytis konfidencialumo reikalavimų ir duomenis tvarkytų Nuostatų 6 punkte nurodytais tikslais;
10.2.3. įgyvendina reikalingas technines ir organizacines priemones, kad VBAMS būtų užtikrintas asmens duomenų saugumas, įskaitant apsaugą nuo atsitiktinio ar neteisėto duomenų sunaikinimo, pakeitimo, atskleidimo, taip pat nuo bet kokio kito neteisėto tvarkymo, o VBAMS asmens duomenų valdytojo prašymu per nurodytą terminą pateikia pakankamai informacijos, kuria įrodoma, kad buvo įgyvendinamos reikalingos techninės ir organizacinės priemonės, užtikrinančios asmens duomenų saugumą;
10.2.4. nepasitelkia kito asmens duomenų tvarkytojo be išankstinio VBAMS asmens duomenų valdytojo leidimo. Jei toks leidimas duodamas, VBAMS asmens duomenų tvarkytojas privalo prieš perduodamas asmens duomenis kitam asmens duomenų tvarkytojui – subtvarkytojui – sudaryti sutartį (susitarimą), kurioje (kuriame) būtų įtvirtintos nuostatos dėl Reglamento (ES) 2016/679 ir Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo reikalavimų laikymosi. VBAMS asmens duomenų tvarkytojas, perduodamas asmens duomenis subtvarkytojui, prisiima atsakomybę, kad subtvarkytojas perduotus asmens duomenis tvarkys Reglamente (ES) 2016/679, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir Nuostatuose nustatyta tvarka;
10.2.5. atsižvelgdami į asmens duomenų tvarkymo pobūdį padeda VBAMS asmens duomenų valdytojui įvykdyti pareigą atsakyti į duomenų subjektų prašymus pasinaudoti savo teisėmis, taip pat įvykdyti kitas pareigas, nustatytas Reglamento (ES) 2016/679 32–36 straipsniuose, teikdami prašomą informaciją ir dokumentus per VBAMS asmens duomenų valdytojo nurodytą terminą;
10.2.6. VBAMS įvykus asmens duomenų saugumo pažeidimui, nedelsdami (ne vėliau kaip per 24 val.) oficialiu raštu ir (ar) elektroniniu paštu informuoja VBAMS asmens duomenų valdytoją apie įvykusius asmens duomenų saugumo pažeidimus ir pateikia informaciją, nustatytą Reglamento (ES) 2016/679 33 straipsnio 3 dalyje, tiek, kiek tos informacijos įmanoma pateikti tuo metu;
10.2.7. pagal kompetenciją teikia VBAMS asmens duomenų valdytojui visą informaciją, būtiną įrodyti, kad Reglamente (ES) 2016/679 nustatytos prievolės yra vykdomos, sudaro sąlygas ir padeda VBAMS asmens duomenų valdytojui arba jo įgaliotam auditoriui atlikti auditą, įskaitant patikrinimus, bei nedelsdami informuoja VBAMS asmens duomenų valdytoją, jei, jų nuomone, VBAMS asmens duomenų valdytojo nurodymas pažeidžia Reglamentą (ES) 2016/679 ar kitas Europos Sąjungos ar valstybės narės duomenų apsaugos nuostatas;
10.2.8. nebevykdydami VBAMS asmens duomenų tvarkytojo funkcijų, atsižvelgdami į asmens duomenų valdytojo nurodymus, sunaikina arba grąžina asmens duomenų valdytojui visus asmens duomenis ir sunaikina turimas jų kopijas, išskyrus atvejus, kai pagal Europos Sąjungos ar Lietuvos Respublikos teisės aktus nustatyta pareiga juos saugoti;
11. VBAMS duomenų teikėjai yra:
11.1. Finansų ministerija, teikianti Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos ir Stebėsenos informacinės sistemos duomenis kaip šių valstybės informacinių sistemų tvarkytoja ir valdytoja;
11.2. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, teikianti Mokesčių mokėtojų registro (toliau − MMR) duomenis kaip šio registro tvarkytoja ir valdytoja;
11.3. viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra, teikianti 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų administravimo ir procesų automatizavimo informacinės sistemos (toliau – NORIS) duomenis kaip šios informacinės sistemos tvarkytoja ir valdytoja;
11.4. Informatikos ir ryšių departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, teikiantis Dokumentų valdymo bendrosios informacinės sistemos duomenis kaip šios informacinės sistemos tvarkytojas;
11.5. Nuostatų 10.1 papunktyje nurodytos įstaigos (įstaigų grupės), teikiančios duomenis iš savo vidaus administravimui skirtų informacinių sistemų;
11.6. valstybės įmonė Registrų centras, teikiantis Lietuvos Respublikos gyventojų registro (toliau – GR), Juridinių asmenų registro (toliau – JAR), Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos (toliau – JADIS), Piniginių lėšų apribojimų informacinės sistemos (toliau – PLAIS), informacinės sistemos „E. sąskaita“ duomenis kaip šių registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojas;
11.7. Lietuvos bankas, teikiantis Lietuvos banko mokėjimo sistemos CENTROlink (toliau – CENTROlink) duomenis apie VIKSVA posistemyje įvykdytus mokėjimus kaip šios sistemos tvarkytojas ir valdytojas;
III SKYRIUS
VBAMS INFORMACINĖ STRUKTŪRA
13. VBAMS duomenų bazėje kaupiami ir tvarkomi duomenys (kurie nelaikomi įslaptinta informacija Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme nustatyta tvarka):
13.1. tiekėjų (lėšų gavėjų, kuriems pervedamos lėšos už asignavimų valdytojams ar jiems pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ar kitiems subjektams teikiamas paslaugas, tiekiamas prekes, atliekamus darbus, taip pat asignavimų valdytojų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų, savivaldybių, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos gavėjų) ir mokėtojų, įskaitant fizinius asmenis, kuriuos su darboviete sieja darbo santykiai arba jų esmę atitinkantys santykiai, duomenys:
13.1.1. kodas (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje);
13.1.2. pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.2. mokėjimo paraiškų, apmokėjimo pagal šias paraiškas duomenys:
13.5. VBAMS valdytojo duomenys:
13.6. mokėjimo operacijų duomenys:
13.6.2. gavėjo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.6.6. mokėtojo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.7. išlaidų sąmatos duomenys:
13.8. ekonominės, valstybės funkcijų klasifikacijos, finansavimo šaltinių, valstybės biudžeto programų, viešojo sektoriaus subjekto sąskaitų plano, įmokų, išmokų, viešojo sektoriaus subjektų duomenys:
13.9. VBAMS tvarkytojų darbuotojų, dirbančių su VBAMS, duomenys, VBAMS duomenų teikėjų, naudojančių VBAMS programinę įrangą teikiamiems duomenims parengti, darbuotojų duomenys:
13.10. valstybės biudžeto projekto duomenys:
13.10.1. duomenys maksimalių limitų išlaidoms, darbo užmokesčiui, turtui įsigyti pagal asignavimų valdytojus atitinkamiems metams ir dvejiems ateinantiems metams;
13.10.2. asignavimų valdytojo (pavaldžios biudžetinės įstaigos) kodas, funkcinė klasifikacija, valstybės biudžeto programa, finansavimo šaltinis, išlaidų suma, iš jos – darbo užmokesčio suma ir lėšos turtui įsigyti (sumos pateikiamos pagal valstybės biudžeto projektą metams ir dvejiems ateinantiems metams);
13.10.3. asignavimų valdytojo (pavaldžios įstaigos) kodas, funkcinė klasifikacija, valstybės biudžeto programos priemonės, išlaidų suma, iš jos – darbo užmokesčio suma ir lėšos turtui įsigyti pagal valstybės biudžeto projektą metams;
13.11. kreditorių ir investavimo sandorių subjektų (sandorio šalių) duomenys:
13.11.2. kreditoriaus ar investavimo sandorio subjekto kodas (juridinio asmens arba mokesčių mokėtojo kodas);
13.12. skolinių įsipareigojimų ir laikinai laisvų valstybės piniginių išteklių investicijų (finansinių priemonių) duomenys:
13.13. skolinimosi ir investavimo sandorių apskaitos duomenys:
13.14. valstybės piniginių išteklių valdymo duomenys:
13.15. rinkos duomenys:
13.16. valstybės biudžeto asignavimų poreikio prognozės duomenys dienomis – 20 dienų (darbo) į priekį pagal asignavimų valdytojus ir jiems pavaldžias biudžetines įstaigas, pagal išlaidų ekonominės klasifikacijos grupes;
13.17. valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) duomenys:
13.18. VBAMS parametrų nustatymo informacija:
13.18.1. valstybės iždo mokėjimų ir apskaitos ir valstybės biudžeto posistemių nustatymo informacija;
13.19. grąžinimo pažymų duomenys:
13.19.4. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.20. valstybės biudžeto vykdymo apskaitos duomenys:
13.21. kredito įstaigos išrašo duomenys:
13.21.9. lėšų gavėjo arba mokėtojo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.21.10. lėšų gavėjo arba mokėtojo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.22. valstybės iždo apskaitos kaupimo principu duomenys – didžiosios knygos duomenys:
13.23. pajamų ir įplaukų apskaitos duomenys:
13.23.12. sukauptų pervestinų sumų pasikeitimas dėl grąžinimų, vidinių užskaitų, užskaitų tarp institucijų;
13.24. piniginių operacijų detalių įrašų su dimensijomis duomenys:
13.24.5. valstybės skolos ir piniginių išteklių valdymo modulio sąskaitų plano sąskaitos pradžios likutis valiuta ir eurais;
13.24.8. valstybės skolos ir piniginių išteklių valdymo modulio sąskaitų plano sąskaitos pabaigos likutis valiuta ir eurais;
13.25. Europos Sąjungos struktūrinės paramos valdymo ir apskaitos duomenys:
13.25.5. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio, biudžetinės įstaigos, departamento, ministerijos kodai pagal VBAMS kodavimą;
13.26. juridinių asmenų, užsienio juridinių asmenų, jų filialų ar atstovybių duomenys:
13.26.1. mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris (JAR suteiktas juridinio asmens kodas arba užsienio juridiniam asmeniui suteiktas identifikacinis numeris MMR);
13.27. pirkėjų duomenys:
13.27.1. kodas (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje);
13.27.2. pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.28. pirkimo sąskaitų duomenys:
13.28.4. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.28.5. tiekėjo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.29. pardavimo sąskaitų duomenys:
13.29.4. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.29.5. tiekėjo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.30. skolų tiekėjams, jų apmokėjimo duomenys:
13.30.1. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.30.12. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas;
13.31. pirkėjų skolos, jų apmokėjimo duomenys:
13.31.1. pirkėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.31.12. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas, priemonės kodas;
13.32. didžiosios knygos įrašų duomenys:
13.32.11. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas;
13.33. kredito įstaigos sąskaitos kortelės ir kredito įstaigos operacijų įrašų duomenys:
13.33.13. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas;
13.34. operacijų su tiekėjais ir pirkėjais įrašų duomenys:
13.34.1. tiekėjo arba pirkėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.34.12. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas;
13.35. ilgalaikio turto kortelės ir operacijų su ilgalaikiu turtu įrašų duomenys:
13.35.4. už ilgalaikį turtą atsakingo darbuotojo kodas (ne asmens kodas, o kitas darbuotoją identifikuojantis kodas);
13.35.16. nusidėvėjimo knygos kodas, ilgalaikio turto registravimo grupės kodas, ilgalaikio turto grupės ir (arba) pogrupio kodas, nusidėvėjimo pradžios data, nusidėvėjimo pabaigos data, nusidėvėjimo metodas, nusidėvėjimo laikotarpis metais;
13.35.26. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas, priemonė;
13.36. atsargų kortelės ir operacijų su atsargomis įrašų duomenys:
13.36.13. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas, priemonė;
13.36.16. už atsargas atsakingo darbuotojo kodas (ne asmens kodas, o kitas darbuotoją identifikuojantis kodas);
13.37. pirkimo plano duomenys:
13.38. pirkimo paraiškos duomenys:
13.39. viešojo pirkimo sutarties duomenys:
13.39.4. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas ir pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.39.8. ekonominės, funkcinės klasifikacijos kodai, finansavimo šaltinio kodas, valstybės kapitalo investicijų programos (projekto) kodas, priemonė, padalinys, projektas;
13.40. viešojo sektoriaus finansinės apskaitos bendrojo posistemio nustatymo duomenys:
13.40.1. centralizuotai tvarkomi nustatymų duomenys:
13.40.1.1. viešojo sektoriaus subjekto sąskaitų plano duomenys – kodas, pavadinimas, sąskaitos tipas, finansavimo sumų tipas, požymis dėl valiutos kurso koregavimo galimybės, registravimo tipas;
13.40.1.2. klasifikatoriai – ekonominė, funkcinė klasifikacija, finansavimo šaltiniai, valstybės kapitalo investicijų projektai, priemonės, viešojo sektoriaus subjektai, finansavimo paskirties grupė, operacijos priežasties kodai;
13.40.1.3. registravimo taisyklių nustatymai: atsargų registravimo grupės, atsargų registravimo nustatymas, banko sąskaitos registravimo grupės, bendrojo registravimo nustatymas, bendros prekių registravimo grupės, bendros verslo registravimo grupės, dimensijos (sąrašas) ir dimensijų ribojimai, duomenų šablonų antraštė, duomenų šablono eilutė, finansavimo registravimo grupės, ilgalaikio turto registravimo grupės, išrašo apdorojimo klasifikatorius, išrašo apdorojimo klasifikatorius SEPA, matavimo vienetai, pirkėjų registravimo grupės, prekių PVM registravimo grupės, PVM registravimo nustatymas, šalys (regionai), tiekėjų registravimo grupės, valiutų kodai, verslo PVM registravimo grupės;
13.41. valstybės biudžeto projekto, patvirtinto biudžeto duomenys:
13.41.1. asignavimų valdytojo (pavaldžios biudžetinės įstaigos) kodas, strateginio veiklos plano metai, funkcinės klasifikacijos kodas, valstybės biudžeto programos (priemonės) kodas, valstybės biudžeto programos (priemonės) pavadinimas, finansavimo šaltinio kodas, išlaidų suma, iš jos – darbo užmokesčio suma ir lėšos turtui įsigyti (sumos pateikiamos pagal valstybės biudžeto projektą, patvirtintą biudžetą metams ir dvejiems ateinantiems metams);
13.41.2. asignavimų valdytojo (pavaldžios biudžetinės įstaigos) kodas, strateginio veiklos plano metai, investicijų projekto kodas, investicijų projekto pavadinimas, finansavimo šaltinio kodas, išlaidų ekonominės klasifikacijos kodas, išlaidų suma (sumos pateikiamos pagal valstybės biudžeto projektą metams ir dvejiems ateinantiems metams);
13.42. mokėjimo paraiškų duomenys: įstaigos, kuri teikia mokėjimo paraišką, kodas, mokėjimo paraiškos teikimo data ir numeris, išlaidų ekonominės klasifikacijos kodas, funkcinės klasifikacijos kodas, finansavimo šaltinio kodas, informacija apie dokumentą, kurio pagrindu rengiama mokėjimo paraiška, valstybės biudžeto priemonės kodas, suma (euro arba užsienio valiuta), tiekėjo (ne fizinio asmens) kodas, tiekėjo kredito įstaigos kodas ir kredito įstaigos sąskaita;
13.43. sąskaitų faktūrų duomenys:
13.43.2. tiekėjo (juridinio asmens, fizinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje) kodas;
13.43.3. tiekėjo pavadinimas (juridinio asmens arba subjekto, registruoto ne Lietuvos Respublikoje, pavadinimas arba fizinio asmens vardas ir pavardė);
13.45. VIKSVA posistemio dalyvio – subjekto, kuris turi prievolę arba teisę naudoti VIKSVA posistemį, – duomenys:
13.45.1. juridinio asmens duomenys:
13.45.2. vienasmenio valdymo organo duomenys:
13.45.2.2. asmens kodas (užsieniečio – gimimo data (jeigu yra, – asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti));
13.45.3. juridinio asmens įgalioto asmens duomenys:
13.45.3.2. asmens kodas (užsieniečio – gimimo data (jeigu yra, – asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti));
13.45.4. steigėjo duomenys:
13.45.5. dalininko duomenys:
13.45.5.3. juridinio arba fizinio asmens kodas (užsieniečio – gimimo data (jeigu yra, – asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti));
13.45.6. naudos gavėjo duomenys:
13.45.6.2. asmens kodas (užsieniečio – gimimo data (jeigu yra, – asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti));
13.46. tarptautinių finansinių sankcijų pažeidimų rizikos valdymo duomenys:
13.46.3. tarptautinių finansinių sankcijų sąrašai:
13.46.5. VIKSVA posistemio įspėjimo duomenys:
13.47. VIKSVA posistemio sąskaitų, skirtų mokėjimo operacijoms vykdyti, duomenys:
13.48. lėšų apribojimo nurodymo ir nurašymo nurodymo duomenys:
13.48.1. mokėtojo (skolininko) ir gavėjo (nurodymo teikėjo) pavadinimas arba vardas (-ai), pavardė (-ės);
13.48.2. mokėtojo (skolininko) asmens kodas arba juridinio asmens kodas, o kai teikiamas lėšų apribojimo nurodymas, – ir gavėjo (nurodymo teikėjo) asmens kodas arba juridinio asmens kodas;
14. VBAMS duomenys integracijos būdu gaunami iš:
14.1. Nuostatų 10.1 papunktyje nurodytų įstaigų (įstaigų grupės) jų vidaus administravimui skirtų informacinių sistemų – Nuostatų 13.2.2–13.2.5, 13.2.7–13.2.16, 13.6 papunkčiuose nurodyti duomenys;
14.2. Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos – Nuostatų 13.25 papunktyje nurodyti duomenys;
14.6. Dokumentų valdymo bendrosios informacinės sistemos – Nuostatų 13.44 papunktyje nurodyti duomenys;
14.7. valstybės įmonės Registrų centro:
14.8. Europos Komisijos, Jungtinių Tautų ir Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biuro viešai skelbiamų tarptautinių finansinių sankcijų sąrašų – Nuostatų 13.46.4 papunktyje nurodyti duomenys;
IV SKYRIUS
VBAMS FUNKCINĖ STRUKTŪRA
15. VBAMS sudaro VBAMS administravimo komponentas ir šie posistemiai:
16. VBAMS Valstybės iždo mokėjimų ir apskaitos posistemį sudaro šie moduliai:
16.1. bendrasis – biudžetinių įstaigų klasifikatorių tvarkymas, peržiūra, VBAMS tvarkytojos, valstybės institucijų ir įstaigų, taip pat organizacinio lygio informacijos įvedimas;
16.2. apskaitos – valstybės biudžeto apskaitos funkcijų (procedūrų) atlikimas, valstybės biudžeto išlaidų ekonominės ir valstybės funkcijų klasifikacijų bei finansavimo šaltinių sąrašo tvarkymas, bendrojo žurnalo procedūrų ir kitų VBAMS klasifikatorių ir parametrų, reikalingų apskaitos įrašams registruoti, įvedimas, apskaitos duomenų, gautų iš įstaigų, registravimas, ataskaitų sudarymas;
16.3. mokėjimų – tiekėjų klasifikatoriaus tvarkymas registruojant tiekėjo pasiūlymą, kuris buvo parengtas VBAMS ar gautas iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos, gautų iš įstaigų mokėjimo paraiškų registravimas ir apdorojimas, pranešimų apie grąžintas į valstybės iždo sąskaitą lėšas rengimas, sistemos klasifikatorių ir parametrų, reikalingų mokėjimų įrašams registruoti, įvedimas, ataskaitų sudarymas;
16.4. bankų – mokėjimo operacijų elektroninės bylos, kuri skirta valstybės iždo sąskaitą tvarkančiai kredito įstaigai, sudarymas, informacijos apie kredito įstaigoje atliktus mokėjimus (kredito įstaigos išrašas) importas į VBAMS, ataskaitų sudarymas, importo ir eksporto procedūrų registravimas;
16.5. importo – VBAMS importo procedūrų, susijusių su sąmatos tvarkymu ir finansavimo sumomis, parametrų įvedimas ir importo procedūrų registravimas;
16.6. eksporto – VBAMS eksporto procedūrų, susijusių su sąmatos ir klasifikatorių tvarkymu, mokėjimų atlikimu, parametrų įvedimas ir informacijos perdavimo procedūrų (mokėjimo paraiškų, apskaitos duomenų, tiekėjų pasiūlymų, mokėjimo mažinimo pranešimų), valstybės biudžeto programų, pasiūlymų dėl valstybės biudžeto, išlaidų sąmatos eksporto registravimas bei mokėjimo paraiškų, gautų iš struktūrinių fondų administravimo sistemos, būklės duomenų eksporto registravimas;
16.7. finansų – valstybės biudžeto išlaidų ekonominės ir valstybės funkcijų klasifikacijų ir kitų VBAMS klasifikatorių peržiūra, duomenų registravimas, naudojant bendrąjį žurnalą, kasinių išlaidų tvarkymas ir parametrų, reikalingų apskaitos įrašams registruoti, įvedimas, užregistruotos informacijos perdavimas, ataskaitų sudarymas;
16.8. pirkimų – mokėjimo paraiškų rengimas ir tvarkymas (sąmatų kontrolė, mokėjimo paraiškų tikrinimas, pasirašymas elektroniniu parašu ir registravimas), grąžinimo pažymų (dėl atmestų mokėjimo paraiškų) rengimas ir registravimas, mokėjimo mažinimo registravimas, kai lėšos grąžinamos, užregistruotos informacijos perdavimas, tiekėjų ir kitų klasifikatorių peržiūra ir naudojimas, tiekėjų pasiūlymų rengimas ir perdavimas, iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos gautų mokėjimo paraiškų peržiūra, ataskaitų sudarymas;
17. VBAMS Valstybės biudžeto posistemį sudaro šie moduliai:
17.1. valstybės biudžeto – patvirtinto valstybės biudžeto tvarkymas, išlaidų sąmatos rodiklių parengimas, valstybės biudžeto programų duomenų analizė, ataskaitų sudarymas;
17.2. valstybės biudžeto projekto – valstybės biudžeto projekto rengimas: maksimalių limitų rodiklių įvedimas, tvarkymas ir eksportas, valstybės biudžeto projekto rodiklių pagal valstybės biudžeto programas, priemones, finansavimo šaltinius, funkcinę ir ekonominę klasifikaciją kaupimas ir tvarkymas, pagrindinių rodiklių duomenų tvarkymas, ataskaitų sudarymas;
17.3. sąmatų – preliminarios ir kontrolinės išlaidų sąmatų parengimas ir tikslinimas (atliekamos sąmatos didinimo ir mažinimo procedūros, asignavimų perskirstymo tarp asignavimų valdytojų procedūros), išlaidų sąmatos rodiklių parengimas ir peržiūra su galimybe juos detalizuoti pagal biudžetinės įstaigos struktūrinius padalinius ir projektus, ataskaitų spausdinimas, valstybės biudžeto programų klasifikatoriaus tvarkymas (asignavimų valdytojo organizaciniu lygiu);
17.4. duomenų apie Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšas įvedimas ir tvarkymas, ataskaitų sudarymas;
17.5. duomenų apie valstybės biudžeto lėšas, skiriamas netinkamam finansuoti iš Europos Sąjungos finansinės paramos lėšų pirkimo ir (arba) importo PVM apmokėti, įvedimas ir tvarkymas, ataskaitų sudarymas;
18. VBAMS Valstybės skolos ir piniginių išteklių valdymo posistemio funkcijos skirstomos į šias veiklos procesų grupes:
18.1. skolinimosi ir investavimo – skolinimosi sandorių sudarymas, išvestinių finansinių priemonių sandorių sudarymas, investicijų sandorių sudarymas, perskolinimo sandorių sudarymas ir valstybės garantijų suteikimas;
18.2. prognozavimo ir rizikos valdymo – valstybės piniginių išteklių (išskyrus valstybės pinigų fondų išteklius) srautų prognozavimas, Vyriausybės skolinimosi poreikio ir investavimo apimčių planavimas, rizikos valdymas;
19. VBAMS Valstybės skolos ir piniginių išteklių valdymo posistemio veiklos procesų grupių funkcijų sąranka yra šiose pagrindinėse tarpusavyje susietose programinės įrangos funkcinėse srityse:
20. VBAMS Valstybės kapitalo investicijų posistemį sudaro šie moduliai:
20.1. planavimo ir duomenų pateikimo – investicijų projekto finansinės informacijos pateikimas, investicijų limito nustatymas;
20.2. įgyvendinimo ir kontrolės – valstybės kapitalo investicijų projektų įgyvendinimo duomenų kaupimas, operatyvinių ataskaitų sudarymas;
21. VBAMS Valstybės iždo finansų valdymo ir apskaitos posistemį sudaro šie moduliai:
22. VBAMS Viešojo sektoriaus finansinės apskaitos bendrąjį posistemį sudaro šie moduliai:
22.1. didžioji knyga – bendrojo žurnalo operacijų registravimas, operacijų, automatiškai perduodamų į valstybės iždo mokėjimų ir apskaitos posistemį, registravimas, ataskaitų pagal VSAFAS sudarymas;
22.2. pinigų valdymas – kredito įstaigos sąskaitų kortelių duomenų įvedimas ir tvarkymas, mokėjimo žurnalo operacijų duomenų įvedimas ir registravimas, įstaigos sąskaitas tvarkančiai kredito įstaigai skirtos mokėjimo operacijų elektroninės bylos sudarymas, informacijos apie įvykdytas kredito įstaigos operacijas (kredito įstaigos išrašas) importas, ataskaitų sudarymas;
22.3. gautinos sumos – pirkėjų duomenų klasifikatoriaus tvarkymas, pardavimų žurnalo operacijų registravimas, gautinų išankstinių apmokėjimų registravimas, pardavimo sąskaitų registravimas, gautinų sumų analizė (peržiūra pagal mokėjimo terminus, raginimas apmokėti, pradelstų skolų nuvertėjimas), nustatymų įvedimas, ataskaitų sudarymas;
22.4. mokėtinos sumos – tiekėjų duomenų klasifikatoriaus tvarkymas, pirkimų žurnalo operacijų registravimas, pirkimo sąskaitų registravimas, nustatymų įvedimas, mokėtinų sumų analizė (peržiūra pagal terminus, sutikrinimas su sąmatų ir lėšų likučiais, tvirtinimas apmokėti); atsiskaitymai su atskaitingais asmenimis (komandiruočių išlaidų registravimas ir su komandiruotėmis nesusijusių išlaidų registravimas), ataskaitų sudarymas;
22.5. mokėjimo paraiškos – išsamių mokėjimo paraiškų sudarymas pagal užregistruotas mokėtinas sumas, išsamių mokėjimo paraiškų duomenų įvedimas, mokėjimo paraiškų sudarymas iš išsamių mokėjimo paraiškų, mokėjimo paraiškų duomenis perduodant į valstybės iždo mokėjimų ir apskaitos posistemį;
22.6. ilgalaikis turtas – ilgalaikio turto duomenų (ilgalaikio turto kortelės) klasifikatoriaus tvarkymas, ilgalaikio turto pajamavimo, perdavimo naudoti veikloje, nusidėvėjimo, vidinio perdavimo, pergrupavimo, vertės keitimo, remonto, perdavimo panaudai (pasaugai), pardavimo, nurašymo, perklasifikavimo operacijų registravimas, ilgalaikio turto inventorizavimo aprašo sudarymas, nustatymų įvedimas, ilgalaikio turto duomenų eksportas, finansinio turto tvarkymas, ataskaitų sudarymas;
22.7. atsargos – atsargų duomenų (atsargų kortelės) klasifikatoriaus tvarkymas, nustatymų tvarkymas, atsargų pajamavimo, perdavimo įstaigos viduje, nurašymo, pardavimų operacijų registravimas, atsargų perdavimo kitai įstaigai operacijų registravimas, ataskaitų sudarymas, atsargų duomenų eksportas, ataskaitų sudarymas;
22.8. nustatymai – centralizuotai valdomų klasifikatorių ir operacijų registravimo taisyklių peržiūra, biudžetinės įstaigos poreikius atitinkančių nustatymų ir klasifikatorių, kurie neprieštarauja centralizuotai valdomiems klasifikatoriams, įvedimas ir keitimas;
22.9. integracija su VSAKIS – centralizuotai gaunamų VSAKIS rodiklių nustatymų peržiūra, kitų nustatymų, susijusių duomenų eksporto į VSAKIS sistemą parengimu, įvedimas, eksporto į VSAKIS funkcijų vykdymas (eliminavimo, derinimo, ataskaitų duomenų eksportas);
22.10. viešieji pirkimai – pirkimo plano, pirkimo paraiškų, pirkimo sutarčių duomenų įvedimas ir keitimas, pirkimo sutarčių vykdymo stebėjimas;
23. VBAMS administravimo modulis yra skirtas Nuostatų 12 punkte nurodytų fizinių asmenų, VBAMS valdytojo ir VBAMS tvarkytojo darbuotojų įgaliojimams ir teisėms tvarkyti.
24. VIKSVA posistemį sudaro šie moduliai:
24.1. e. iždas – centralizuotos prieigos prie e. iždo teikiamų paslaugų VBAMS tvarkytojams užtikrinimas, sąskaitoms valdyti (atidaryti, uždaryti), mokėjimų operacijoms inicijuoti ir pasirašyti elektroniniu parašu, informacijai apie įvykdytas mokėjimo operacijas peržiūrėti reikalingų funkcinių galimybių, pasiekiamų per interneto naršyklę, įgaliotiems asmenims suteikimas ir valdymas;
24.2. VBAMS tvarkytojų sąskaitų ir mokėjimų valdymas – Finansų ministerijos Valstybės iždo departamento funkcijų, susijusių su centralizuoto valstybės piniginių išteklių ir kitų valstybės ižde esančių lėšų valdymu, naudojimu ir disponavimu jomis, mokėjimo operacijų valdymu, užtikrinimas;
24.3. atitikties valdymas – bazinė funkcija, skirta pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijai užtikrinti, apimanti tarptautinių finansinių sankcijų, nepageidaujamų finansų įstaigų sąrašų tvarkymą;
24.4. prognozavimas ir likvidumui valdyti reikalingų duomenų kaupimas – automatizuotas prognozavimo ir likvidumui valdyti reikalingos informacijos rinkimas ir apdorojimas;
24.5. valstybės iždo mokėjimo operacijų apskaita – mokėjimo operacijų iš valstybės ižde tvarkomų sąskaitų apskaita;
V SKYRIUS
VBAMS DUOMENŲ TEIKIMAS IR NAUDOJIMAS
25. VBAMS duomenys, išskyrus asmens duomenis arba duomenis, kurių paskelbimas sujungus juos į visumą ar sugretinus atskleistų įslaptintą informaciją ir (ar) sudarytų prielaidas tokią informaciją atskleisti, bei duomenis, susijusius su žvalgybos institucijų veikla, yra vieši ir neatlygintinai teikiami duomenų gavėjams, jeigu Lietuvos Respublikos įstatymai ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktai nenustato kitaip:
25.6. Nuostatų 10.1 papunktyje nurodytoms įstaigoms (įstaigų grupėms), prireikus gauti savo įstaigos tvarkomus duomenis, įskaitant asmens duomenis, į savo įstaigų vidaus administravimui skirtas informacines sistemas;
26. VBAMS tvarkomi asmens duomenys teikiami Nuostatų 27–31 punktuose nustatyta tvarka, vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679.
27. VBAMS duomenys duomenų gavėjams gali būti teikiami, perduodami automatiniu būdu elektroninių ryšių tinklais, teikiami raštu, žodžiu ir (arba) elektroninių ryšių priemonėmis.
28. VBAMS duomenys ir VBAMS tvarkomi asmens duomenys teikiami pagal duomenų teikimo sutartis (daugkartinio teikimo atvejais) arba pagal duomenų gavėjo prašymą (vienkartinio teikimo atvejais):
28.1. Kai VBAMS duomenys teikiami pagal duomenų gavėjo prašymą, prašyme turi būti nurodytas prašomų VBAMS duomenų teikimo ir gavimo teisinis pagrindas, jų naudojimo tikslas, apimtis, teikiamų duomenų formatas, gavimo būdas. Perduodant duomenis pasirašomas VBAMS duomenų perdavimo−priėmimo dokumentas.
28.2. Kai VBAMS duomenys teikiami duomenų gavėjui pagal duomenų teikimo sutartį, sutartyje turi būti nustatyta prašomų VBAMS duomenų apimtis, jų teikimo ir gavimo teisinis pagrindas, naudojimo tikslas, duomenų teikimo būdas, duomenų formatas, teikimo terminai, informavimo apie klaidų ištaisymą tvarka ir terminai, sutarties keitimo tvarka.
29. Gauti (taip pat pakartotinai) VBAMS duomenys, įskaitant asmens duomenis, negali būti keičiami ir juos naudojant privaloma nurodyti jų šaltinį. Tretiesiems asmenims, turintiems teisę gauti VBAMS duomenis, įskaitant asmens duomenis, iš VBAMS gauti (taip pat pakartotinai) duomenys gali būti teikiami tik tokiu tikslu, tokia apimtimi ir tokiu būdu, kokie buvo numatyti juos gaunant, ir tik tada, jeigu apie duomenų teikimą tretiesiems asmenims buvo nurodyta pateiktame duomenų gavėjo prašyme arba duomenų teikimo sutartyje.
30. Atsisakymas pateikti VBAMS duomenis turi būti pagrįstas konkrečiais motyvais ir pateikiamas raštu. Atsisakymas pateikti VBAMS duomenis gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Atsisakymas pateikti VBAMS tvarkomus asmens duomenis grindžiamas Reglamento (ES) 2016/679 arba Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nuostatomis.
31. VBAMS duomenys, įskaitant asmens duomenis, duomenų gavėjui teikiami tokio turinio ir tokiu formatu, kokius naudoja VBAMS valdytojas ir tvarkytojai ir kokių nereikia papildomai apdoroti.
32. Kai teikiamų VBAMS duomenų, įskaitant asmens duomenis, turinys ar formatas neatitinka VBAMS duomenų gavėjo poreikių arba VBAMS duomenų gavėjas neturi techninių galimybių tinkamai apdoroti gaunamų duomenų, informaciją teikiantis VBAMS tvarkytojas sukuria reikalingas papildomas priemones VBAMS duomenims pateikti.
33. VBAMS duomenys, išskyrus Nuostatų 25 punkte nustatytas išimtis, skelbiami VBAMS valdytojo ir tvarkytojų interneto svetainėse teisės aktų, reglamentuojančių biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų skelbimą, nustatyta tvarka:
33.1. Vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 11 straipsniu ir Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1K-465 „Dėl Valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų žemesniojo lygio biudžeto vykdymo ataskaitų sudarymo taisyklių ir formų patvirtinimo“ skelbiami duomenys, nurodyti Nuostatų 13.7.2–13.7.8, 13.20.1, 13.20.3–13.20.5, 13.20.8 papunkčiuose.
34. Duomenų gavėjai, VBAMS tvarkytojai, duomenų subjektai ir kiti asmenys, kurių asmens duomenys tvarkomi VBAMS, turi teisę reikalauti, kad būtų ištaisyti neteisingi ar netikslūs jų asmens duomenys. Pastebėjus VBAMS duomenų netikslumų, apie pastebėtus netikslumus elektroninių ryšių priemonėmis arba raštu turi būti pranešama VBAMS valdytojui, jei reikia, pateikiami papildomi dokumentai.
35. VBAMS valdytojas, gavęs reikalavimą ištaisyti neteisingus ar netikslius duomenis, privalo per 5 darbo dienas nuo reikalavimo ir jame nurodytų faktų patvirtinimo dokumentų gavimo dienos ištaisyti nurodytus netikslumus ir raštu informuoti apie tai reikalavusį asmenį. Duomenų subjektai, kurių asmens duomenys tvarkomi VBAMS, įgyvendindami savo teisę reikalauti ištaisyti jų asmens duomenis, vadovaujasi Nuostatų 46 punkte nurodytais teisės aktais.
36. Duomenys iš valstybės registrų, valstybės informacinių sistemų ir kitų informacinių sistemų VBAMS teikiami valstybės registrų, valstybės informacinių sistemų ir kitų informacinių sistemų nuostatų ir duomenų teikimo sutartyse nustatyta tvarka ir sąlygomis. Duomenų teikimo į VBAMS sutartis su valstybės registrų, valstybės informacinių sistemų ir kitų informacinių sistemų valdytojais pasirašo VBAMS valdytojas.
VI SKYRIUS
VBAMS DUOMENŲ SAUGA
37. VBAMS duomenų sauga reglamentuojama:
37.2. Lietuvos standartuose LST ISO/IEC 27002, LST ISO/IEC 27001 bei kituose Lietuvos ir tarptautiniuose „Informacijos technologija. Saugumo metodai“ grupės standartuose, kuriuose apibūdinamas saugus informacinių sistemų duomenų tvarkymas;
37.3. Organizacinių ir techninių kibernetinio saugumo reikalavimų, taikomų kibernetinio saugumo subjektams, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 818 „Dėl Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatymo įgyvendinimo“;
37.4. VBAMS valdytojo patvirtintuose informacinės sistemos duomenų saugos nuostatuose ir saugos politiką įgyvendinančiuose dokumentuose, kurie rengiami, derinami ir tvirtinami Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarime Nr. 716 „Dėl Bendrųjų elektroninės informacijos saugos reikalavimų aprašo, Saugos dokumentų turinio gairių aprašo ir Elektroninės informacijos, sudarančios valstybės informacinius išteklius, svarbos įvertinimo ir valstybės informacinių sistemų, registrų ir kitų informacinių sistemų klasifikavimo gairių aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka.
39. Asmenys, kurie VBAMS tvarko asmens duomenis, informaciją, dokumentus ir jų kopijas, privalo saugoti tų duomenų ir informacijos paslaptį. Ši pareiga galioja ir nutraukus su VBAMS duomenų, informacijos, dokumentų ir jų kopijų tvarkymu susijusią veiklą. Asmenys, kurie VBAMS tvarko asmens duomenis, privalo saugoti tų asmens duomenų paslaptį, jeigu šie asmens duomenys neskirti skelbti viešai. Ši pareiga galioja ir jiems pasitraukus iš valstybės tarnybos, perėjus dirbti į kitas pareigas arba pasibaigus jų darbo ar sutartiniams santykiams.
40. VBAMS tvarkomų asmens duomenų saugumas užtikrinamas vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 nuostatomis ir Nuostatų 37 punkte nurodytais teisės aktais. VBAMS asmens duomenys naudojami tik tiek, kiek to reikia Nuostatų 6 punkte nustatytiems tikslams pasiekti, vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsniu.
41. VBAMS duomenys kaupiami ir saugomi vadovaujantis Finansinės apskaitos įstatymu, Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu, Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“.
42. VBAMS duomenys į archyvą kopijuojami kiekvieną darbo dieną. VBAMS detalūs duomenys, susiję su mokėjimo iš valstybės iždo sąskaitos funkcijos atlikimu, valstybės biudžeto vykdymo ir finansine apskaita, ir su jais susijusi informacija bei asmens duomenys archyve saugomi 10 metų. Pasibaigus šiam terminui, duomenys (įskaitant asmens duomenis) sunaikinami Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.
VII SKYRIUS
VBAMS FINANSAVIMAS
VIII SKYRIUS
VBAMS MODERNIZAVIMAS IR LIKVIDAVIMAS
44. VBAMS modernizuojama ir likviduojama Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo ir Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. vasario 27 d. nutarimu Nr. 180 „Dėl Valstybės informacinių sistemų steigimo, kūrimo, modernizavimo ir likvidavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
46. Duomenų subjektų, kurių asmens duomenys tvarkomi VBAMS, teisės įgyvendinamos vadovaujantis Reglamentu (ES) 2016/679 ir Asmens duomenų tvarkymo ir duomenų subjektų teisių įgyvendinimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. 1K-306 „Dėl asmens duomenų apsaugos Lietuvos Respublikos finansų ministerijoje“.
Priedo pakeitimai:
Nr. 1K-073, 2014-02-28, paskelbta TAR 2014-03-04, i. k. 2014-02616
Nr. 1K-375, 2020-11-19, paskelbta TAR 2020-11-20, i. k. 2020-24564
Nr. 1K-282, 2022-08-03, paskelbta TAR 2022-08-04, i. k. 2022-16604
Patvirtinta. Neteko galios nuo 2007-10-12
Priedo naikinimas:
Nr. 1K-289, 2007-10-03, Žin. 2007, Nr. 105-4324 (2007-10-11), i. k. 1072050ISAK001K-289
Priedas. Neteko galios nuo 2014-03-05
Priedo naikinimas:
Nr. 1K-073, 2014-02-28, paskelbta TAR 2014-03-04, i. k. 2014-02616
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos finansų ministro
2006 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 1K-152
(Lietuvos Respublikos finansų ministro
2023 m. rugpjūčio 29 d. įsakymo Nr. 1K-303
redakcija)
VALSTYBĖS BIUDŽETO, APSKAITOS IR MOKĖJIMŲ SISTEMOS VIEŠOJO SEKTORIAUS FINANSINĖS APSKAITOS BENDROJO POSISTEMIO NAUDOJIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos Viešojo sektoriaus finansinės apskaitos bendrojo posistemio naudojimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) reglamentuojama:
1.1. Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos (toliau – VBAMS) Viešojo sektoriaus finansinės apskaitos bendrąjį posistemį (toliau – FABIS) pagal Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuostatas turintiems arba galintiems naudoti viešojo sektoriaus subjektams (toliau – VSS) privalomi taikyti FABIS standartiniai finansinės apskaitos (toliau – apskaita) ir susiję procesai (toliau – apskaitos procesai);
1.11. FABIS taikomas didžiosios knygos sąskaitų planas (toliau – sąskaitų planas);
Papildyta papunkčiu:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, Finansinės apskaitos įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme ir Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatyme.
II SKYRIUS
APSKAITOS PROCESAI
II1 SKYRIUS
SĄSKAITŲ PLANAS
31. Sąskaitų planas pateiktas Taisyklių 3 priede. Jo keitimas inicijuojamas ir jis keičiamas Taisyklių 45 ir 46 punktuose nustatyta tvarka.
Papildyta skyriumi:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
III SKYRIUS
FABIS DIEGIMAS IR NAUDOJIMAS
5. VSS ir (arba) VSS savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, kai steigiamas naujas VSS, ne vėliau kaip likus 40 darbo dienų iki VSS veiklos pradžios Lietuvos Respublikos finansų ministerijai elektroninio pašto adresu finmin@finmin.lt pateikia VSS vadovo rašytinį prašymą dėl FABIS diegimo ir VBAMS įmonės kodo suteikimo, kuriame nurodoma:
6. Finansų ministerija, įvertinusi Taisyklių 5 punkte nurodytą informaciją ir atlikusi FABIS diegti reikalingus veiksmus, VSS nurodo:
7. VSS iš Finansų ministerijos gavęs Taisyklių 6 punkte nurodytą informaciją pateikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai elektroninio pašto adresu finmin@finmin.lt:
8. VSS vadovo rašytinį prašymą dėl FABIS diegimo ir VBAMS įmonės kodo suteikimo nagrinėja Finansų ministerijos administracijos padalinys, atsakingas už apskaitos informacinių sistemų strategijos formavimą ir jos įgyvendinimo koordinavimą (toliau – Finansų ministerijos atsakingas padalinys).
9. Finansų ministerijos atsakingas padalinys VSS pateiktus Taisyklių 5 ir 7 punktuose nurodytus dokumentus įvertina ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jų gavimo dienos ir prireikus kreipiasi į VSS dėl papildomos informacijos ar dokumentų, kuriuos VSS turi pateikti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo Finansų ministerijos kreipimosi dienos (prireikus papildomos informacijos, prašymo nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas laikotarpiui, per kurį pateikiama papildoma informacija), pateikimo, taip pat VSS raštu informuoja apie galimybę naudoti FABIS.
10. Gavus Finansų ministerijos atsakingo padalinio informaciją apie galimybę naudoti FABIS, VSS ir Finansų ministerija pradeda įgyvendinti VSS pagal Taisyklių 2 priede pateiktą formą sudarytą veiksmų planą iki galutinio jame nustatytų veiksmų įgyvendinimo.
11. Apie VSS veiklos pabaigą VSS informuoja Finansų ministeriją ne vėliau kaip likus 7 darbo dienoms iki veiklos pabaigos. VSS pasibaigus, VSS FABIS esantys apskaitos duomenys perduodami saugoti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka. Prieiga prie VSS apskaitos archyvinės informacijos, kai šis VSS pertvarkytas ir (arba) reorganizuotas, ir (arba) likviduotas, suteikiama kito VSS, kuriam po pertvarkymo ir (arba) reorganizacijos pereina šio VSS teisės ir pareigos, naudotojui, pateikus VBAMS naudotojų identifikavimo kortelę.
IV SKYRIUS
KONSULTACIJŲ DĖL FABIS NAUDOJIMO TEIKIMAS
13. VSS dėl FABIS naudojimo konsultuojami teikiant:
13.1. einamąsias konsultacijas – atsakymus į VSS paklausimus, gautus dėl FABIS naudojimo elektroninio pašto adresu vbamis@finmin.lt;
14. Einamąsias konsultacijas teikia už konsultacijų dėl FABIS naudojimo teikimą VSS darbuotojams atsakingas Finansų ministerijos administracijos padalinys (toliau – už konsultacijų teikimą atsakingas padalinys). Informacija, kurią reikia pateikti teikiant paklausimą, nurodyta adresu finmin.lrv.lt/lt/paslaugos/%20valstybes-biudzeto-apskaitos-ir-mokejimu-sistema-vbams/turite-klausimu/jei-norite-pateikti-problemos-aprasyma-ar-pasiulyma.
15. Jeigu paklausimas gautas elektroninio pašto adresu vbamis@finmin.lt, tačiau nesusijęs su FABIS naudojimu VSS, paklausimas ne vėliau kaip kitą darbo dieną persiunčiamas elektroninio pašto adresu finmin@finmin.lt, kad būtų užregistruotas ir paskirtas nagrinėti bei atsakyta bendra dokumentų nagrinėjimo tvarka, nustatyta Lietuvos Respublikos finansų ministerijos darbo reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. 1K-251 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“, laikantis Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“, nuostatų.
16. Kai teikiant einamąją ir (ar) tikslinę konsultacijas prireikia kitų Finansų ministerijos administracijos padalinių nuomonės, už konsultacijų teikimą atsakingas padalinys kreipiasi į juos nuomonės naudodamasis Finansų ministerijos kompiuterinės administracinės informacinės sistemos vidinių raštų moduliu. Tokiais atvejais už konsultacijų teikimą atsakingas padalinys apibendrina iš Finansų ministerijos administracijos padalinių gautas nuomones ir pateikia atsakymą paklausėjui.
17. Paklausimas, kuris gautas elektroninio pašto adresu vbamis@finmin.lt ir kuris susijęs su FABIS naudojimu VSS, registruojamas už konsultacijų teikimą atsakingo padalinio tvarkomame Finansų ministerijos serverio S disko byloje „VSS paklausimų dėl FABIS naudojimo žurnalas“ esančiame VSS paklausimų dėl FABIS naudojimo žurnale, kuriame turi būti ši informacija:
17.3. paklausimą pateikusio VSS arba VSS FABIS naudotojo kontaktinė informacija (vardas ir pavardė, darbinis el. pašto adresas);
17.7. paklausimą nagrinėjančio už konsultacijų teikimą atsakingo padalinio darbuotojo, konsultuojančio VSS teikiamu klausimu (toliau – konsultuojantis darbuotojas), vardas ir pavardė arba elektroninio pašto adresas finmin@finmin.lt;
17.8. jeigu paklausime yra klausimų, kuriems atsakyti reikia gauti kitų Finansų ministerijos administracijos padalinių nuomonę, nurodomas konkretus Finansų ministerijos administracijos padalinys, kurio nuomonės reikia, arba nurodoma būsena „nereikalinga“;
18. Paklausimuose turi būti pateikta klausimo esmė, klausimo pateikimo data ir laikas (valanda ir minutės), paklausimo pateikimo aplinkybės ir kita išsami informacija (pagal galimybes pateikiami su klausimu susiję pavyzdžiai ar faktinės aplinkybės, pagrindžiamos FABIS naudotojo darbo kompiuterio ekrano vaizdu PDF formatu ar pan.). Gavęs paklausimą ir nustatęs jo trūkumų konsultuojantis darbuotojas kreipiasi į VSS dėl paklausime pateiktos informacijos patikslinimo, nurodydamas prašomos informacijos pateikimo terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 2 darbo dienos. Jeigu VSS paklausimo informacijos nepatikslina per nurodytą terminą, gauto VSS paklausimo būsena nurodoma „neaktualus“ ir apie tai informuojamas VSS. VSS paklausimo būsena „neaktualus“ taip pat nurodoma, jeigu gaunamas VSS pranešimas, kad jo pateiktas paklausimas tapo neaktualus.
19. Einamoji konsultacija, kai reikia gauti Finansų ministerijos atsakingo padalinio nuomonę, suteikiama (atsakymas pateikiamas) laikantis atsakymų dėl FABIS naudojimo derinimo procedūros.
20. Einamoji konsultacija teikiama:
20.1. nedelsiant, ne ilgiau kaip per 1 darbo dieną nuo paklausimo gavimo dienos:
20.1.1. jeigu paklausimas susijęs su apribojimu FABIS naudotojui naudoti FABIS funkcines galimybes VSS ūkinėms operacijoms apskaitoje registruoti aktualiu laikotarpiu ir FABIS naudotojui nėra žinomas joks kitas FABIS galimas alternatyvus reikalingos registruoti ūkinės operacijos registravimo būdas ir paklausimui spręsti nereikalingas FABIS modifikavimas;
21. Kai paklausimui spręsti reikalingas FABIS modifikavimas, FABIS naudotojas informuojamas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po FABIS modifikavimo dienos. Apie numatomą FABIS modifikavimo terminą, nurodant datą, kuri, esant pasikeitimams, gali būti tikslinama, FABIS naudotojas informuojamas ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo paklausimo gavimo dienos.
22. Tikslinės konsultacijos apima atsakymus į paklausimus, susijusius su per laikotarpį nuo paskutinės tikslinės konsultacijos teikimo dienos:
23. Tikslines konsultacijas teikia už konsultacijų teikimą atsakingas padalinys, kuris ne rečiau kaip kartą per 18 mėnesių apibendrina Taisyklių 22 punkte nurodytą informaciją ir, parengęs tikslinių konsultacijų teikimo programą ir grafiką, juos kartu su kitomis VSS FABIS naudotojams aktualiomis dalyvavimo tikslinės konsultacijos teikimo renginyje sąlygomis paskelbia Finansų ministerijos interneto svetainėje apskaitos ir atskaitomybės veiklos sričiai skirtoje dalyje.
V SKYRIUS
FABIS ĮGALIOJIMŲ (TEISIŲ) SUTEIKIMAS
26. VBAMS naudotojų administratoriai:
27. Taisyklių 26.1 papunktyje nurodyti VBAMS naudotojų administratoriai:
27.1. įveda visų VSS, įskaitant tų, kurie turi vietinius VBAMS naudotojų administratorius, naujus FABIS naudotojus;
VI SKYRIUS
FABIS MODERNIZAVIMO AR MODIFIKAVIMO INICIJAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS
29. FABIS modernizavimas inicijuojamas, jei yra nors viena iš šių aplinkybių:
29.1. įgyvendinant FABIS pokyčių strategijos įgyvendinimo priemonių planą, rengiamą pagal finansų ministro nustatomą Finansų ministerijos informacinių sistemų pokyčių valdymo tvarką;
30. FABIS modifikuojama:
31. Rengiant FABIS pokyčių strategiją atliekama VSS pokyčių poreikių analizė, nustatoma FABIS pokyčio apimtis, įgyvendinimo laikotarpis, pokyčio sąsaja ir poveikis taikomiems Taisyklių 1 priede aprašytiems apskaitos procesams.
32. FABIS pokyčių strategiją rengia Finansų ministerijos atsakingas padalinys. FABIS pokyčių strategiją tvirtina Finansų ministerijos kancleris.
33. FABIS pokyčių strategija rengiama 3 metams ir apima FABIS modifikavimo planą: FABIS modifikavimo tikslą, esmę, įgyvendinimo terminus, laukiamą rezultatą, VSS, kuriems aktualus FABIS modifikavimas, skaičių, ir FABIS modernizavimo planą: FABIS modernizavimo tikslą, esmę, įgyvendinimo terminus, būdą, laukiamą rezultatą, kaštų ir naudos analizę, galimus finansavimo šaltinius.
34. FABIS pokytis turi būti pagrįstas šiais tikslais:
34.1. minimalus rankinis darbas – VSS apskaitai reikalingi duomenys gaunami naudojantis duomenų mainų tarp FABIS ir susijusių informacinių sistemų funkcinėmis galimybėmis;
35. FABIS pokyčių strategijos informacija remiamasi planuojant valstybės biudžeto asignavimų arba Europos Sąjungos finansinės paramos lėšų poreikį konkrečioms FABIS pokyčių strategijoje nustatytų uždavinių vykdymo priemonėms įgyvendinti.
36. FABIS pokyčiai, FABIS palaikymas, FABIS naudotojų licencijų įsigijimas ir palaikymas užtikrinamas iš Finansų ministerijai šiam tikslui skirtų valstybės biudžeto asignavimų.
37. FABIS pokyčius, taip pat FABIS naudotojų licencijų įsigijimą inicijuoja ir koordinuoja Finansų ministerijos atsakingas padalinys.
38. FABIS pokyčio poreikį vertina finansų ministro sudaryta Komisija. Komisija nusistato darbo tvarką. Komisiją techniškai aptarnauja Finansų ministerijos atsakingas padalinys.
39. Komisijos funkcijos:
39.1. svarstyti VSS nurodytus ar dėl teisės aktų, reglamentuojančių apskaitos tvarkymą, pasikeitimo atsiradusius FABIS pokyčio poreikius ir teikti Finansų ministerijai siūlymus dėl FABIS tobulinimo tikslingumo, terminų ir užtikrinimo būdo;
39.2. vertinti Finansų ministerijos rengiamą FABIS pokyčių strategiją ir teikti Finansų ministerijos atsakingam padaliniui siūlymus dėl jos įgyvendinimo ir tobulinimo;
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
41. Taisyklėse nurodyti asmens duomenys tvarkomi vienodo FABIS funkcinių galimybių naudojimo užtikrinimo, taip prisidedant prie VSS finansinių ataskaitų kokybės gerinimo, FABIS naudojimo paklausimų registravimo ir konsultacijų dėl FABIS naudojimo teikimo, taip pat kreipimosi į paklausėją dėl jo pateiktų FABIS naudojimo paklausimų patikslinimo ar papildomos informacijos, reikalingos konsultacijai suteikti, gavimo, vidaus administravimo (dokumentų valdymo) tikslais laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) nustatytų reikalavimų.
42. Dokumentai ir duomenys tvarkomi ir saugomi vadovaujantis Dokumentų ir archyvų įstatymu ir jo įgyvendinamaisiais teisės aktais. Taisyklių 17 punkte nurodyti asmens duomenys saugomi 10 metų.
43. Paklausėją identifikuojantys ir jo kontaktiniai duomenys neviešinami ir neperduodami kitiems asmenims, išskyrus įstatymų nustatytus duomenų privalomo perdavimo atvejus.
44. Iš paklausėjų nereikalaujama pateikti tų duomenų, kurie nėra būtini susisiekti ir konsultacijai FABIS naudojimo klausimu parengti.
45. Taisyklių pakeitimus inicijuoja:
Priedų pakeitimai:
1 priedas FABIS naudojimo taisyklių
Papildyta priedu:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
2 priedas FABIS naudojimo taisyklių
Papildyta priedu:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
3 priedas FABIS naudojimo taisyklių
Papildyta priedu:
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-289, 2007-10-03, Žin., 2007, Nr. 105-4324 (2007-10-11), i. k. 1072050ISAK001K-289
Dėl Finansų ministerijos informacinių sistemų duomenų saugos nuostatų patvirtinimo
2.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-073, 2014-02-28, paskelbta TAR 2014-03-04, i. k. 2014-02616
Dėl finansų ministro 2006 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 1K-152 „Dėl Valstybės biudžeto apskaitos ir mokėjimų sistemos bei šios sistemos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-361, 2016-09-27, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24293
Dėl finansų ministro 2006 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 1K-152 „Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos bei šios sistemos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo
4.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-375, 2020-11-19, paskelbta TAR 2020-11-20, i. k. 2020-24564
Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos modernizavimo ir finansų ministro 2006 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 1K-152 „Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos bei šios sistemos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo
5.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-282, 2022-08-03, paskelbta TAR 2022-08-04, i. k. 2022-16604
Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos modernizavimo ir finansų ministro 2006 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 1K-152 „Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo
6.
Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas
Nr. 1K-303, 2023-08-29, paskelbta TAR 2023-08-29, i. k. 2023-16992
Dėl finansų ministro 2006 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 1K-152 „Dėl Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo