Suvestinė redakcija nuo 2006-07-01 iki 2010-12-31
Įstatymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 90-3306, i. k. 1041010ISTA0IX-2246
LIETUVOS RESPUBLIKOS
BENDROJO PAGALBOS CENTRO
ĮSTATYMAS
2004 m. gegužės 25 d. Nr. IX-2246
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas nustato:
1) Bendrojo pagalbos centro (toliau – Centras) teisinę formą, veiklos teisinius pagrindus ir principus, uždavinius, funkcijas, bendradarbiavimo su valstybės ar savivaldybių institucijomis, įstaigomis ar įmonėmis, kitais juridiniais ar fiziniais asmenimis pagrindus bei kitus Centro veiklos ypatumus;
Straipsnio punkto pakeitimai:
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin., 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Bendrasis pagalbos telefono numeris 112 (toliau – numeris 112) – Nacionaliniame telefono ryšio numeracijos plane nurodytas vienas telefono ryšio numeris, skirtas pranešti apie rengiamą, daromą ar padarytą teisės pažeidimą, staiga iškilusią grėsmę gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai, materialioms, nematerialioms ar kitoms vertybėms ir, jei reikia, iškviesti (išsikviesti) atitinkamoms pagalbos tarnyboms.
2. Nelaimės vieta – vieta, kurioje susidarė ar gali susidaryti šio straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės ir (arba) kurioje reikia suteikti pagalbą.
3. Pagalba – pagalbos tarnybų pagal savo kompetenciją reaguojant į pranešimus apie pagalbos poreikį atliekami neatidėliotini veiksmai. Pagalba taip pat laikomi Centro pareigūnų, priėmusių pagalbos prašymus, telefonu teikiami patarimai, paaiškinimai ar nurodymai.
4. Pagalbos prašymas – numeriu 112 Centre gautas prašymas suteikti pagalbą. Pagalbos prašymu nelaikomas prašymas suteikti informaciją ar pagalbą, kai akivaizdu, kad pranešama apie aplinkybes, nesusijusias su nurodytomis šio straipsnio 1 dalyje.
5. Pagalbos skambutis – viešųjų telefono ryšio paslaugų priemonėmis sukurtas numeriu 112 sujungimas su Centru, suteikiantis dvipusio ryšio galimybę realiu laiku.
6. Pagalbos tarnybos – policija, priešgaisrinės gelbėjimo pajėgos, greitosios medicinos pagalbos tarnyba. Pagalbos tarnybomis gali būti laikomi ir kiti viešieji ir privatieji juridiniai asmenys, kai jie pasitelkiami reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.
7. Pranešimas apie pagalbos poreikį – Centro pareigūno, priėmusio pagalbos prašymą, parengtas pranešimas pagalbos tarnyboms apie šio straipsnio 1 dalyje nurodytas aplinkybes ir reikalingų atlikti veiksmų poreikį nelaimės vietoje, prireikus papildytas Centro informacinės sistemos ar kitais duomenimis.
8. Reagavimas į pagalbos prašymą – Centro veiksmai, apimantys pagalbos prašymo priėmimą, įvertinimą, teiktinos pagalbos poreikio nustatymą, pagalbos teikimą telefonu, pranešimo apie pagalbos poreikį parengimą ir jo perdavimą pagalbos tarnyboms bei tolesnį turimos informacijos teikimą šioms tarnyboms.
3 straipsnis. Centro teisinė forma, steigimo ir veiklos teisiniai pagrindai
1. Centras yra Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pavaldi biudžetinė įstaiga.
2. Centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, šiuo įstatymu, Vidaus tarnybos statutu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei kitais teisės aktais.
3. Centrą steigia Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Centro nuostatus tvirtina Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktorius.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin., 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
4 straipsnis. Centro veiklos principai
Centro veikla grindžiama šiais principais:
1) nenutrūkstamo paslaugų teikimo principu, kuris reiškia, kad pagalbos skambučiai Centre priimami ir į pagalbos prašymus reaguojama visą parą darbo, poilsio bei švenčių dienomis;
2) operatyvumo principu, kuris reiškia, kad Centras užtikrina neatidėliotiną ir tikslų reagavimą į pagalbos prašymus;
5 straipsnis. Centro veiklos viešumas
1. Centras, nepažeisdamas įstatymais ginamų asmens ir visuomenės interesų, apie savo veiklą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka informuoja valstybės ir savivaldybių institucijas, įstaigas ar įmones bei visuomenę.
2. Centras negali teikti ar viešai skelbti informacijos, kuri yra valstybės, tarnybos, profesinė, komercinė (gamybinė) ar banko paslaptis, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus. Neskelbiama tarnybinės veiklos metu gauta informacija, kuri pakenktų žmogaus garbei, orumui ar saugumui, fizinių ir juridinių asmenų teisėtiems interesams, sutrukdytų nusikalstamų veikų ar kitų teisės pažeidimų prevenciją, išaiškinimą arba lemtų jų padarymą.
6 straipsnis. Centro bendradarbiavimas
7 straipsnis. Pagalbos skambučių siuntimo užtikrinimas ir ryšio linijos, iš kurios skambinama, nustatymo draudimo netaikymas
Visi viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai privalo užtikrinti savo abonentų ir (ar) naudotojų pagalbos skambučių siuntimą į Centro numerius ir netaikyti Centrui ryšio linijos, iš kurios skambinama, nustatymo draudimo. Pagalbos skambučių siuntimo į Centro numerius ir ryšio linijos, iš kurios skambinama, nustatymo draudimo netaikymo Centrui tvarką ir sąlygas nustato elektroninių ryšių veiklą reglamentuojantys teisės aktai.
8 straipsnis. Duomenų, reikalingų tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti, teikimas Centrui
1. Pagalbos tarnybos teikia Centrui duomenis apie turimus pajėgų ir priemonių išteklius, naudojamus reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį, aptarnaujamų teritorijų ribas ir kitus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti.
2. Visi viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai elektroninių ryšių veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia Centrui skambinančiojo vietos nustatymo duomenis (įskaitant ir srauto duomenis) be abonento ar faktinio elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimo.
3. Kitos valstybės ar savivaldybių institucijos, įstaigos ar įmonės Centro prašymu teikia Centrui turimus duomenis, reikalingus tinkamam reagavimui į pagalbos prašymus užtikrinti. Centras privalo pagrįsti prašomų duomenų reikalingumą.
ANTRASIS SKIRSNIS
CENTRO UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
9 straipsnis. Centro uždaviniai
1. Pagrindinis Centro uždavinys yra užtikrinti atsakymą į pagalbos skambučius ir reagavimą į pagalbos prašymus.
10 straipsnis. Centro funkcijos
Centro funkcijos:
4) perduoti pranešimus apie pagalbos poreikį atitinkamoms pagalbos tarnyboms, kai pagalba turi būti teikiama nelaimės vietoje;
6) jei reikia, pranešti apie susidariusias ar galinčias susidaryti šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytas aplinkybes suinteresuotiems juridiniams ar (ir) fiziniams asmenims;
7) užtikrinti tinkamą Centro informacinės sistemos veikimą ir joje tvarkomų duomenų apsaugą teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis;
8) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka teikti informaciją apie Centro regioninių padalinių aptarnaujamas teritorijas viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams;
9) diegti techninius ir programinius sprendimus, leidžiančius sutrumpinti reagavimo į pagalbos prašymus laiką;
10) įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis automatiniu ir neautomatiniu būdu tvarkyti asmens ir kitokius duomenis, jei to reikia nustatytiems uždaviniams įgyvendinti;
13) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis teikti Centre turimą informaciją pagalbos tarnyboms bei kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, įstaigoms ar įmonėms;
TREČIASIS SKIRSNIS
CENTRO KOMPETENCIJA REAGUOJANT Į PAGALBOS PRAŠYMUS
11 straipsnis. Centro kompetencija reaguojant į pagalbos prašymus
1. Esant galimybei Centras suteikia pagalbą telefonu, pranešimo apie pagalbos poreikį neperduodamas pagalbos tarnyboms.
2. Kai nustatoma, kad pagalbą privalo suteikti pagalbos tarnybos, Centras perduoda atitinkamoms pagalbos tarnyboms pagal jų pateiktus algoritmus (informavimo schemas) pranešimą apie pagalbos poreikį ir, jei reikia, teikia pagalbą telefonu iki šių tarnybų atvykimo į nelaimės vietą.
3. Pagalbos tarnybos, gavusios Centro perduotą pranešimą apie pagalbos poreikį, jų veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka privalo reaguoti į šį pranešimą ir pagal savo kompetenciją nelaimės vietoje suteikti pagalbą.
4. Pagalbos tarnyboms, reaguojančioms į pranešimą apie pagalbos poreikį, Centras teikia turimą informaciją apie padėties nelaimės vietoje pasikeitimus bei kitą informaciją, galinčią padėti šioms tarnyboms veiksmingai suteikti pagalbą ar racionaliau panaudoti jų pajėgų ir priemonių išteklius, naudojamus reaguoti į pranešimus apie pagalbos poreikį.
4 skirsnis. Neteko galios nuo 2006-07-01
Skirsnio naikinimas:
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin. 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
PENKTASIS SKIRSNIS
Centro PAREIGŪNO TEISĖS IR PAREIGOS
15 straipsnis. Centro pareigūno teisės
1. Centro pareigūnas turi teisę:
2) atsisakyti teikti pagalbą ar perduoti pranešimą apie pagalbos poreikį pagalbos tarnyboms, kai nustato, kad gautas prašymas negali būti laikomas pagalbos prašymu;
3) pagal kompetenciją reikalauti, kad pagalbos tarnybos informuotų apie pagalbos suteikimo nelaimės vietoje rezultatus;
4) teisės aktų nustatyta tvarka iš viešųjų ryšių tinklų teikėjų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų, pagalbos tarnybų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ar įmonių, kitų juridinių ir fizinių asmenų gauti jų turimus duomenis, būtinus operatyviai reaguoti į pagalbos prašymus.
16 straipsnis. Centro pareigūno pareigos
1. Centro pareigūnas, be Vidaus tarnybos statuto 3 straipsnio 9 dalyje nustatytų bendrųjų pareigų, privalo vykdyti šias pareigas:
1) tinkamai įvertinti pagalbos prašymus; jei įmanoma, suteikti pagalbą telefonu arba perduoti pranešimą apie pagalbos poreikį atitinkamoms pagalbos tarnyboms ir, jei reikia, teikti pagalbą iki pagalbos tarnybų atvykimo;
2) jei reikia, apie susidariusias ar galinčias susidaryti šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytas aplinkybes informuoti kitus suinteresuotus juridinius ar (ir) fizinius asmenis;
3) imtis visų įstatymų leidžiamų priemonių siekdamas nustatyti asmenis, trukdančius Centro pareigūnų, priimančių pagalbos prašymus numeriu 112, darbą melagingais pagalbos prašymais, erzinančiais ar piktybiškais skambučiais, perduoti informaciją apie tokius asmenis atitinkamoms valstybės institucijoms ir viešųjų ryšių tinklų teikėjams ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams;
4) pagal kompetenciją užtikrinti Centro informacinėje sistemoje esančių duomenų teisingumą ir saugumą;
6 skirsnis. Neteko galios nuo 2006-07-01
Skirsnio naikinimas:
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin. 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
7 skirsnis. Neteko galios nuo 2006-07-01
Skirsnio naikinimas:
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin. 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
Lietuvos Respublikos
bendrojo pagalbos centro
įstatymo
priedas
Įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai
1. 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/22/EB „Dėl universaliųjų paslaugų ir paslaugų gavėjų teisių, susijusių su elektroninių ryšių tinklais ir paslaugomis (Universaliųjų paslaugų direktyva)“.
2. 2002 m. liepos 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/58/EB „Dėl asmens duomenų tvarkymo ir privatumo apsaugos elektroninių ryšių sektoriuje (Direktyva dėl privatumo ir elektroninių ryšių)“.
3. 2003 m. liepos 25 d. Komisijos rekomendacija 2003/558/EB „Dėl telefono ryšio paslaugų gavėjo vietos nustatymo tvarkos elektroninių ryšių tinkluose užtikrinant skubios pagalbos paslaugų teikimą“.
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. X-589, 2006-05-02, Žin., 2006, Nr. 57-2021 (2006-05-20), i. k. 1061010ISTA000X-589
Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymo 1, 3 straipsnių pakeitimo ir ketvirtojo, šeštojo bei septintojo skirsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas