Suvestinė redakcija nuo 2005-10-13 iki 2009-01-31
Įstatymas paskelbtas: Žin. 1999, Nr. 50-1600; Žin. 1999, Nr.68-0; Žin. 2011, Nr.91-4318, i. k. 0991010ISTAIII-1190
LIETUVOS RESPUBLIKOS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO
Į S T A T Y M A S
1999 m. gegužės 20 d. Nr. VIII-1190
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
1. Šis įstatymas reglamentuoja juridinių asmenų, įmonių, neturinčių juridinio asmens teisių, ir fizinių asmenų santykius tvarkant radioaktyviąsias atliekas, taip pat nustato teisinius radioaktyviųjų atliekų tvarkymo pagrindus.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Aikštelė – apibrėžtų ribų teritorija, kurioje statomas, yra pastatytas arba tiriama galimybė pastatyti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį.
2. Apdorojimas – operacijos, kurių tikslas saugiau ir pigiau tvarkyti radioaktyviąsias atliekas mažinant jų tūrį, šalinant radionuklidus iš radioaktyviųjų atliekų, keičiant sudėtį.
3. Apšvita – procesas, kurio metu jonizuojančiosios spinduliuotės srautas apšvitina žmogų ir aplinką.
4. Atliekų gamintojas – įmonė, įstaiga, organizacija, kurių veikloje susidaro arba jau susidarė radioaktyviosios atliekos.
5. Barjeras – fizinė kliūtis, kuri užkerta kelią arba sulėtina radionuklidų bei kitų turinčių radionuklidų medžiagų judėjimą tarp radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio elementų. Barjerai gali būti inžineriniai ir gamtiniai.
6. Branduolinė žala – žmogaus mirtis ar pakenkimas sveikatai, turto netektis ar sugadinimas, nepalankūs padariniai aplinkai dėl žalingo jonizuojančiosios
spinduliuotės poveikio, susijusio su radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio veikla ar branduoline (radiacine) avarija.
7. Eksploatacijos nutraukimas – teisinių, organizacinių ir techninių priemonių įgyvendinimas siekiant sutvarkyti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, kai nusprendžiama, kad įrenginys niekada nebus naudojamas pagal savo pagrindinę paskirtį.
8. Eksploatuojanti organizacija – ūkio subjektas, turintis licenciją ir materialinių bei finansinių išteklių eksploatuoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį ir atsakingas už jo saugos būklę.
9. Galutinis radioaktyviųjų atliekų apdorojimas – operacijos, atliekamos gaminant radioaktyviųjų atliekų pakuotes, kurias galima vežti, saugoti ir (arba) laidoti. Galutinio apdorojimo metu atliekos gali būti sukietinamos, dedamos į atliekų konteinerius ir prireikus papildomai supakuojamos.
10. Licenciaras – valstybės institucija, išduodanti licencijas.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
11. Licencija – valstybės institucijos išduotas oficialus dokumentas, kuris suteikia teisę laikantis nustatytų sąlygų ir reikalavimų verstis tam tikra radioaktyviųjų atliekų tvarkymo veikla.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
12. Panaudotas branduolinis kuras – reaktoriaus aktyviojoje zonoje apšvitintas branduolinis kuras, jeigu reaktorių eksploatuojanti organizacija licenciaro nustatyta tvarka įformina, kad jis nebebus naudojamas reaktoriuose.
13. Pradinis radioaktyviųjų atliekų apdorojimas – viena ar kelios operacijos, atliekamos prieš radioaktyviųjų atliekų apdorojimą: rinkimas, rūšiavimas, cheminis apdorojimas, deaktyvacija.
14. Priėmimas ir perdavimas eksploatuoti – procesas, kurio metu pastatyto radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio sistemos ir elementai rengiami eksploatacijai ir tikrinama, ar jie atitinka projektą bei pageidaujamus darbo parametrus.
15. Priimtinumo kriterijai – kriterijai, kuriais nustatoma, ar radioaktyviųjų atliekų pakuotės tinka saugoti ir laidoti.
16. Radiacinė sauga – teisinių, technikos, technologijos, statybos, higienos normų bei taisyklių, aplinkosauginių, darbų saugos reikalavimų bei priemonių, garantuojančių kiekvieno asmens, visuomenės ir aplinkos apsaugą nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio, visuma.
17. Radioaktyviosios atliekos – nenumatomi tolesniam naudojimui panaudotas branduolinis kuras ir kitos medžiagos, užterštos radionuklidais arba turinčios jų savo sudėtyje, kai radionuklidų koncentracijos arba jų aktyvumas viršija švarumo lygius.
18. Radioaktyviųjų atliekų kapinynas (toliau – kapinynas) – radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys, kuriame laidojamos radioaktyviosios atliekos.
19. Radioaktyviųjų atliekų kapinyno uždarymas – kapinyno būklė ar veiksmai jame, pasibaigus kapinyno eksploatavimo laikui ir baigus jame laidoti radioaktyviąsias atliekas.
20. Radioaktyviųjų atliekų laidojimas (toliau – laidojimas) – radioaktyviųjų atliekų kaupimas kapinyne neketinant jų išimti.
21. Radioaktyviųjų atliekų saugykla (toliau – saugykla) – radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys, skirtas saugoti radioaktyviąsias atliekas.
22. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymas – veikla, susijusi su valdymu ir naudojimu, atliekant pradinį apdorojimą, apdorojimą, galutinį apdorojimą, vežant, saugant, laidojant radioaktyviąsias atliekas, nutraukiant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploataciją, taip pat visiškai uždarant kapinyną.
23. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys – branduolinės energetikos objektas, kurio pagrindinė paskirtis – tvarkyti radioaktyviąsias atliekas. Bet koks radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys, egzistuojantis šio įstatymo įsigaliojimo metu, vadinamas esamu radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiu.
24. Sauga – teisinių normų, taisyklių, taip pat techninių, mokslinių bei organizacinių priemonių ir procedūrų, skirtų išvengti nekontroliuojamos ir nepageidaujamos įtakos žmonėms bei aplinkai normalios eksploatacijos metu bei kitais atvejais, visuma.
25. Saugojimas – radioaktyviųjų atliekų kaupimas radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginyje, kuriame jos izoliuojamos kontroliuojant poveikį žmogui bei aplinkai ir pasiekus švarumo lygius ketinant jas išimti arba sutvarkius perkelti į kapinyną.
26. Smulkusis atliekų gamintojas – atliekų gamintojas, išskyrus atominę elektrinę eksploatuojančią organizaciją.
27. Švarumo pagal radioaktyvumą lygiai (toliau – švarumo lygiai) – valstybės institucijų nustatytos radioaktyvumo (savitojo aktyvumo, paviršiaus užterštumo, bendrojo aktyvumo ir t. t.) reikšmės, kurių neviršijant, užterštos radionuklidais arba turinčios jų savo sudėtyje medžiagos licenciaro nekontroliuojamos.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
28. Uždarasis šaltinis – kietos būsenos ir hermetizuotas kapsulėje arba apvalkale jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinis, išskyrus reaktoriaus kuro elementus.
29. Uždarytų kapinynų priežiūra – kapinyno aikštelės priežiūra po kapinynų uždarymo. Priežiūra gali būti aktyvi (monitoringas, priėjimo ribojimas, tvarkymo darbai ir t. t.) arba pasyvi (ribojimai naudoti žemę ir t. t.).
30. Gavėjas – bet kuris fizinis ar juridinis asmuo, kuriam vežamas šaltinis.
Papildyta straipsnio dalimi:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
31. Tiekėjas – bet kuris fizinis ar juridinis asmuo, tiekiantis ar padedantis gauti šaltinį.
Papildyta straipsnio dalimi:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
ANTRASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PRINCIPAI
3 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo principai
Tvarkant radioaktyviąsias atliekas turi būti užtikrinta, kad:
1) visose radioaktyviųjų atliekų tvarkymo stadijose taikant tinkamus metodus kiekvienas asmuo bei aplinka tiek Lietuvoje, tiek ir už jos sienų būtų pakankamai apsaugoti nuo radiologinių, biologinių, cheminių ir kitų pavojų, kuriuos gali sukelti radioaktyviosios atliekos;
2) būtų išvengiama veiksmų, galinčių turėti pagrįstai prognozuojamų pasekmių ateities kartoms, pavojingesnių nei tos, kurios leistinos dabartinei kartai, ir nepalikti ateities kartoms nepelnytos naštos;
TREČIASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO REGLAMENTAVIMAS
4 straipsnis. Vyriausybės kompetencija radioaktyviųjų atliekų tvarkymo reglamentavimo srityje
Vyriausybė:
1) priima sprendimus dėl konkrečių saugyklų ir (arba) kapinynų projektavimo, statybos ir jų eksploatavimo nutraukimo;
7) remia ir finansuoja mokslinio tyrimo ir naujų technologijų įdiegimo programų įgyvendinimą bei radioaktyviųjų atliekų tvarkymo specialistų rengimą;
5 straipsnis. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos kompetencija radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje
1. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija yra svarbiausia radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugą reglamentuojanti institucija.
2. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija:
2) derina Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros parengtą Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją;
4) suderinusi su Radiacinės saugos centru ir Aplinkos ministerija, nustato radioaktyviųjų atliekų klasifikavimo ir priimtinumo kriterijus;
6 straipsnis. Ūkio ministerijos kompetencija radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje
Ūkio ministerija:
1) Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros siūlymu, suderinus su Aplinkos ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija ir Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija, teikia Vyriausybei tvirtinti trejų metų Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros programą, Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją;
Straipsnio punkto pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
2) atlieka Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos pareigas;
Straipsnio punkto pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
3) teikia pasiūlymus Vyriausybei dėl konkrečių saugyklų ir (arba) kapinynų statybos arba jų eksploatavimo nutraukimo;
4) organizuoja dvišalį ir daugiašalį tarptautinį bendradarbiavimą radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje;
6) tvirtina ateinančių metų Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros veiklos programą ir numatomą lėšų poreikį;
Straipsnio punkto pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
7 straipsnis. Aplinkos ministerijos kompetencija radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje
Aplinkos ministerija:
1) suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija, nustato švarumo lygius bei deaktyvuotų medžiagų pakartotinio naudojimo ir šalinimo sąlygas;
2) suderinusi su Radiacinės saugos centru, tvirtina Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros parengtus ne branduolinės energetikos objektų, žemės ir pastatų, užterštų radionuklidais, deaktyvacijos nuostatus;
3) suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija ir Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija, nustato didžiausią leistiną aplinkos teršimą radionuklidais;
8 straipsnis. Radiacinės saugos centro kompetencija radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje
9 straipsnis. Licencijuojama veikla
Be Vyriausybės nustatyta tvarka išduotos licencijos draudžiama:
1) projektuoti, statyti ar rekonstruoti, eksploatuoti saugyklas ir kapinynus, nutraukti saugyklų eksploatavimą, visiškai uždaryti kapinynus ir vykdyti uždarytų kapinynų priežiūrą;
10 straipsnis. Licencijų ir leidimų išdavimas
1. Šio įstatymo 9 straipsnio 1 punkte nurodytai veiklai licencijas išduoda Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, suderinusi su Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija, Radiacinės saugos centru ir savivaldybės, kurios teritorija ar jos dalis yra saugyklos ar kapinyno sanitarinės apsaugos zonoje, administracijos direktoriumi.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
Nr. IX-2116, 2004-04-13, Žin., 2004, Nr. 60-2124 (2004-04-24), i. k. 1041010ISTA0IX-2116
2. Šio įstatymo 9 straipsnio 2 punkte nurodytai veiklai licencijas radioaktyviųjų atliekų vežėjui išduoda Radiacinės saugos centras, o radioaktyviąsias atliekas vežti su branduolinėmis medžiagomis – dar ir suderinęs su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2116, 2004-04-13, Žin., 2004, Nr. 60-2124 (2004-04-24), i. k. 1041010ISTA0IX-2116
3. Šio įstatymo 9 straipsnio 3 punkte nurodytai veiklai licencijas smulkiems gamintojams išduoda Radiacinės saugos centras.
4. Vienkartinius leidimus siuntėjui vežti šalies viduje, išvežti ir vežti tranzitu radioaktyviąsias atliekas išduoda Radiacinės saugos centras, o radioaktyviąsias atliekas vežti su branduolinėmis medžiagomis – dar ir suderinęs su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2116, 2004-04-13, Žin., 2004, Nr. 60-2124 (2004-04-24), i. k. 1041010ISTA0IX-2116
11 straipsnis. Atliekų gamintojo pareigos ir atsakomybė
1. Atliekų gamintojo pareiga, laikantis normų ir taisyklių, saugiai tvarkyti radioaktyviąsias atliekas, kol jos neperduotos Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūrai.
2. Atliekų gamintojas apmoka visas išlaidas, susijusias su radioaktyviųjų atliekų tvarkymu nuo jų atsiradimo iki palaidojimo, įskaitant mokslinius tyrimus tobulinant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, bei uždarytų kapinynų priežiūros išlaidas.
3. Atliekų gamintojas neatleidžiamas nuo pareigų ir atsakomybės saugiai tvarkyti radioaktyviąsias atliekas net ir laikinai sustabdžius licencijos galiojimą arba pasibaigus licencijos galiojimo laikui.
4. Atliekų gamintojo atsakomybė už radioaktyviųjų atliekų tvarkymą baigiasi, kai:
2) radioaktyviosios atliekos teisėtai išvežamos iš Lietuvos Respublikos ir gavėjas visam laikui jas priima pagal savo šalies įstatymus;
KETVIRTASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO AGENTŪRA
12 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros steigimas, statusas ir veiklos pagrindai
1. Ūkio ministerija Vyriausybės pavedimu įsteigia Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūrą (toliau – Agentūra). Agentūra yra valstybės įmonė, kuri savo veikloje vadovaujasi Branduolinės energijos įstatymu, Radiacinės saugos įstatymu, Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu, Agentūros įstatais ir kitais teisės aktais. Nutraukus Agentūros veiklą, jos teises ir įsipareigojimus perima steigėjas – Ūkio ministerija.
2. Agentūra veikia pagal Vyriausybės patvirtintą Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją ir trejų metų Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūros veiklos programą.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
13 straipsnis. Agentūros funkcijos
1. Pagrindinis Agentūros veiklos tikslas – sutvarkyti ir palaidoti visas jai perduotas radioaktyviąsias atliekas užtikrinant branduolinę ir radiacinę saugą.
2. Agentūra, gavusi Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos licenciją, tampa jai priskirtų saugyklų ir kapinynų eksploatuojančia organizacija.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
3. Agentūra taip pat atlieka šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytas ar Ūkio ministerijos pavestas funkcijas.
Papildyta straipsnio dalimi:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
14 straipsnis. Agentūros taryba
1. Agentūroje gali būti sudaroma taryba. Agentūros tarybos narius, tarybos pirmininką ir Agentūros direktorių skiria ir atleidžia ūkio ministras.
2. Tarybą sudaro 9 nariai iš valstybės ir savivaldybės institucijų, atliekų gamintojų ir mokslo institucijų. Agentūros tarybos nario pareigos yra visuomeninės. Tarybos nariai negali dirbti Agentūroje. Agentūros tarybos reglamentą tvirtina ūkio ministras.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
15 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų perdavimas Agentūrai
1. Kai Agentūra priima radioaktyviąsias atliekas iš atliekų gamintojo, už jų tvarkymą atsako Agentūra. Radioaktyviosios atliekos laikomos perduotomis Agentūrai nuo radioaktyviųjų atliekų perdavimo-priėmimo akto pasirašymo momento. Prieš tai atliekų gamintojas turi apmokėti visas 11 straipsnio 2 dalyje nurodytas išlaidas.
2. Agentūra privalo perimti radioaktyviąsias atliekas iš atliekų gamintojo, jei tos atliekos atitinka priimtinumo kriterijus, kuriuos nustato Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija. Agentūra privalo atliekų gamintojo teritorijoje pasirinktinai tikrinti, ar perduodamos radioaktyviosios atliekos atitinka priimtinumo kriterijus.
3. Jei licenciaras nustato, kad atliekų gamintojas nesilaiko saugaus radioaktyviųjų atliekų tvarkymo, radiacinės saugos reikalavimų, kitaip yra pažeidęs licencijos sąlygas, licenciaras gali nuspręsti, kad radioaktyviosios atliekos būtų priverstinai perduotos Agentūrai. Tokiu atveju Agentūra užtikrina, kad neatlikti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo darbai būtų įvykdyti. Lėšos šioms radioaktyviosioms atliekoms sutvarkyti įstatymų nustatyta tvarka išieškomos iš atliekų gamintojo.
PENKTASIS SKIRSNIS
ESAMŲ RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮRENGINIŲ IR JŲ ANKSTESNĖS VEIKLOS ĮVERTINIMAS
16 straipsnis. Esamų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių ir jų ankstesnės veiklos įvertinimas
1. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį eksploatuojanti organizacija privalo, jei to reikalauja licenciaras, įvertinti jo saugą, radiacinės saugos būklę ir atlikti visus pagrįstus praktiškai įmanomus patobulinimus, siekdama šį įrenginį padaryti saugesnį.
2. Įvertindamas esamų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių ankstesnės veiklos rezultatus, licenciaras turi nuspręsti, ar būtinos kokios nors radiacinę saugą gerinančios priemonės. Turi būti atsižvelgta į tai, ar neigiamo poveikio sumažėjimas yra pakankamas, kad būtų pagrįsta žala ir išlaidos, įskaitant socialines pasekmes, susijusias su tokiu pagerinimu.
3. Esamos radioaktyviųjų atliekų saugyklos ir (arba) kapinynai įgauna saugyklų ar kapinynų statusą pagal šį įstatymą, jei licenciaras patvirtina, kad apsaugos veikmens priemonių taikymas nėra pateisinamas ir radioaktyviosios atliekos, paliktos tokiame kapinyne arba saugykloje, nesukels pavojaus. Licenciaras gali nustatyti sąlygas, kuriomis tokie įrenginiai įgauna kapinynų statusą.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮRENGINIŲ AIKŠTELIŲ PARINKIMAS, PROJEKTAVIMAS IR STATYBA
17 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių aikštelių parinkimas
1. Aikštelė radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiui parenkama pagal Teritorijų planavimo ir Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymų reikalavimus.
2. Parenkant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio aikštelę, turi būti parengtos ir įgyvendintos procedūros, leidžiančios:
1) įvertinti visus svarbius, susijusius su aikštele veiksnius, kurie gali turėti įtakos šio įrenginio saugai per visą jo eksploatavimo laikotarpį, o jei tai kapinynas – ir jo saugai po uždarymo;
2) įvertinti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio galimą poveikį kiekvienam asmeniui, visuomenei ir aplinkai atsižvelgiant į kapinyno aikštelės galimus būklės pasikeitimus po jo uždarymo;
4) informuoti kaimynines šalis, esančias arti esamo ar ketinamo statyti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio, jei yra tikimybė, kad šis įrenginys gali joms daryti neigiamą poveikį, ir, jei šios šalys prašo, pateikti joms bendruosius duomenis, reikalingus įvertinti galimą šio įrenginio poveikį jų teritorijos saugai.
18 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių projektavimas ir statyba
1. Saugyklą ir (arba) kapinyną galima projektuoti tik po Ūkio ministerijos teikimu Vyriausybės priimto sprendimo.
2. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio statybos ar rekonstravimo, modernizavimo, išplėtimo, eksploatavimo nutraukimo, nugriovimo projektai turi būti suderinti su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija. Atitinkami saugyklų ir (arba) kapinynų, įskaitant uždarymą, projektai turi būti suderinti su valstybės institucijomis, nurodytomis Branduolinės energijos ir Žemės gelmių įstatymuose.
3. Saugyklų ir (arba) kapinynų statybos ar rekonstravimo, eksploatavimo nutraukimo, nugriovimo ar uždarymo projektams privaloma valstybinė kompleksinė ekspertizė. Ši ekspertizė organizuojama pagal Branduolinės energijos įstatymo reikalavimus.
4. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio statybos, priėmimo ir perdavimo eksploatuoti, eksploatavimo ir eksploatavimo nutraukimo priežiūra ir kontrolė vykdoma pagal Branduolinės energijos įstatymo, kitų įstatymų ir teisės aktų reikalavimus.
5. Projektuojant ir statant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, turi būti:
1) numatomas pakankamas kiekis barjerų ir taikomos apsaugos priemonės, apribojančios galimą jonizuojančios spinduliuotės, įskaitant kontroliuojamus ir nekontroliuojamus išmetalus, poveikį atskiriems asmenims, visuomenei ir aplinkai;
2) nagrinėjami radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio, išskyrus kapinyną, eksploatavimo nutraukimo konceptualūs planai ir prireikus techninės sąlygos;
19 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių saugos įvertinimas
1. Iki radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio, išskyrus kapinyną, statybos pradžios turi būti atliktas išsamus saugos bei galimo poveikio žmonėms ir aplinkai įvertinimas pagal Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymą. Įvertinimas turi būti adekvatus keliamam pavojui ir apimti visą įrenginio eksploatavimo laikotarpį.
2. Iki kapinyno statybos pradžios turi būti atliktas sistemingas saugos bei poveikio žmonėms ir aplinkai įvertinimas, apimantis ir laikotarpį po uždarymo.
3. Prieš pradedant eksploatuoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį turi būti parengtas detalus galutinis saugos bei poveikio žmonėms, visuomenei ir aplinkai įvertinimas, kuris įrenginio eksploatavimo metu turi būti periodiškai atnaujinamas.
SEPTINTASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮRENGINIŲ PRIĖMIMAS IR PERDAVIMAS EKSPLOATUOTI, EKSPLOATAVIMAS, EKSPLOATAVIMO NUTRAUKIMAS IR PRIEŽIŪRA PO UŽDARYMO
20 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio priėmimas ir perdavimas eksploatuoti
1. Įmonė, įstaiga ar organizacija prieš pradėdama eksploatuoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį turi įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parengti priėmimo ir perdavimo eksploatuoti programą, kurią tvirtina Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija.
21 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimas
1. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys pradedamas eksploatuoti tik gavus licenciją pagal šio įstatymo 9 ir 10 straipsnius. Licencija išduodama remiantis saugos įvertinimo pagal šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalies rezultatus bei įgyvendinus priėmimo ir perdavimo eksploatuoti programą pagal šio įstatymo 20 straipsnį.
2. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimo metu:
1) turi būti nustatytos ir prireikus tikslinamos eksploatavimo ribos ir sąlygos, pagrįstos bandymais, eksploataciniu patyrimu ir šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nurodytu saugos įvertinimu;
2) įrenginys turi būti eksploatuojamas, techniškai prižiūrimas, kontroliuojamas, inspektuojamas ir bandomas pagal nustatytas procedūras, normas ir taisykles bei licencijos sąlygas. Tokiu būdu gauti kapinyno įvertinimo rezultatai naudojami ankstesnių prielaidų, rengiant saugos įvertinimus pagal šio įstatymo 19 straipsnį, pagrįstumui patikrinti ir nagrinėti;
4) radioaktyviosios atliekos turi būti rūšiuojamos pagal patvirtintas procedūras, o nustatant jų charakteristikas būtina atsižvelgti į jų fizines bei chemines savybes, galinčias turėti įtakos jų tvarkymo saugai;
5) turi būti parengtos informacijos apie eksploatavimo patirtį rinkimo ir analizės programos. Jos vykdomos ir, jeigu reikia, remiantis analizės rezultatais, turi būti imamasi priemonių eksploatavimui gerinti;
6) licencijos turėtojas nustatyta tvarka turi laiku pranešti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai, Aplinkos ministerijai ir Radiacinės saugos centrui apie saugos požiūriu svarbius įvykius;
22 straipsnis. Radiacinė sauga
23 straipsnis. Kokybės užtikrinimas
Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį eksploatuojanti organizacija atsako, kad būtų sudarytos ir įgyvendintos tinkamos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugos kokybės užtikrinimo programos. Jas įvertina licenciaras. Licenciaras gali nustatyti, kurias kokybės užtikrinimo priemones turi atlikti nepriklausomi ekspertai.
24 straipsnis. Avarinė parengtis
1. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį eksploatuojanti organizacija atsako, kad iki radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio priėmimo ir perdavimo eksploatuoti ir eksploatavimo metu būtų sudaryti avarijų ar incidentų likvidavimo planai.
2. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos kartu su savivaldybės institucijomis iki radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimo pradžios turi parengti gyventojų saugos planus tokios teritorijos, kuri gali būti paveikta įvykus branduolinei ar radiacinei avarijai radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginyje. Eksploatavimo metu avarijų ar incidentų likvidavimo bei gyventojų saugos planai kartu su eksploatuojančia organizacija turi būti reguliariai bandomi. Prieš nutraukiant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimą, planai turi būti atnaujinti atsižvelgiant į eksploatavimo nutraukimo sąlygas.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
Nr. IX-2506, 2004-10-26, Žin., 2004, Nr. 163-5944 (2004-11-09); Žin., 2004, Nr. 164-0 (2004-11-11), i. k. 1041010ISTA0IX-2506
25 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų saugyklų ir įrenginių eksploatavimo nutraukimas
1. Radioaktyviųjų atliekų saugyklų eksploatavimas nutraukiamas Vyriausybės sprendimu. Kitų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių eksploatavimas nutraukiamas, eksploatuojančios organizacijos sprendimu.
2. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimo nutraukimo tvarka nustatoma vadovaujantis Branduolinės energijos įstatymu.
3. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį eksploatuojanti organizacija privalo užtikrinti, kad įrenginio eksploatavimo nutraukimo metu būtų pakankamai kvalifikuotų darbuotojų ir sukaupti finansiniai ištekliai. Nutraukiant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploatavimą, būtina įvykdyti šio įstatymo 22 ir 24 straipsnių reikalavimus.
26 straipsnis. Uždaryto kapinyno priežiūra
2. Eksploatuojanti organizacija prieš uždarant kapinyną įstatymų nustatyta tvarka privalo užtikrinti, kad būtų neterminuotai saugomi licenciaro nustatyti palaidotų radioaktyviųjų atliekų apskaitos dokumentai, taip pat kapinyno aikštelės ir konstrukcijų techniniai dokumentai.
3. Kapinyno priežiūrą po uždarymo atlieka Agentūra. Agentūra parengia Priežiūros po kapinyno uždarymo programą, suderina ją su Aplinkos ministerija ir Radiacinės saugos centru ir teikia tvirtinti licenciarui.
4. Bet kuriuo priežiūros laikotarpiu aptikus nekontroliuojamą radioaktyviųjų medžiagų nuotėkį į aplinką arba tokio nuotėkio galimumą, jeigu būtina, Agentūra imasi reikalingų priemonių.
AŠTUNTASIS SKIRSNIS
RADIOAKTYVIŲJŲ ATLIEKŲ TVARKYMO PROGRAMŲ VYKDYMAS
27 straipsnis. Neteko galios nuo 2005-10-13
Straipsnio naikinimas:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin. 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
DEVINTASIS SKIRSNIS
ATSAKOMYBĖ UŽ ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS IR
CIVILINĖ ATSAKOMYBĖ UŽ BRANDUOLINĘ ŽALĄ
28 straipsnis. Įstatymo pažeidimo pasekmės
DEŠIMTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30 straipsnis. Panaudoti uždarieji šaltiniai
1. Vadovaujantis šio įstatymo 31 straipsnyje Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka, leidžiama grąžinti į Lietuvos Respubliką panaudotus uždaruosius šaltinius, jeigu jie skirti juos pagaminusiam juridiniam asmeniui, kuris įgaliotas juos priimti ir saugoti.
2. Uždarieji šaltiniai gali būti įvežami į Lietuvos Respubliką, jei juos panaudojus numatoma grąžinti tiekėjui. Gavėjas turi sudaryti sutartį su Agentūra dėl jų tvarkymo tam atvejui, jeigu dėl atsiradusių priežasčių šaltinio grąžinti tiekėjui bus neįmanoma, ir apsidrausti laidavimo draudimu sutarties su Agentūra paslaugų vertei.
Straipsnio dalies pakeitimai:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
31 straipsnis. Radioaktyviųjų atliekų vežimas, išvežimas ir vežimas tranzitu
1. Radioaktyviosios atliekos turi būti vežamos, išvežamos ir vežamos tranzitu laikantis Lietuvos Respublikos ratifikuotų tarptautinių sutarčių, Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių radioaktyviųjų medžiagų gabenimą.
2. Radioaktyviąsias atliekas išvežti ir vežti tranzitu leidžiama tik pranešus valstybei, į kurią jos siunčiamos, ir nustatyta tvarka gavus tos valstybės sutikimą.
3. Radioaktyviosios atliekos gali būti vežamos per tranzito šalis tik laikantis tarptautinių susitarimų ir taisyklių reikalavimų, taikomų atitinkamoms transporto rūšims.
4. Radioaktyviosios atliekos gali būti išvežamos tik į tas valstybes, kurios turi administracines bei technines galimybes jas priimti ir atitinkamas kontrolės ir priežiūros institucijas bei struktūras, reikalingas radioaktyviųjų atliekų tvarkymui pagal Jungtinę panaudoto branduolinio kuro tvarkymo saugos ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugos konvenciją.
5. Draudžiama išvežti radioaktyviąsias atliekas laidoti į vietas, esančias piečiau 60 laipsnių pietų platumos.
Lietuvos Respublikos
radioaktyviųjų atliekų tvarkymo
įstatymo
priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 2003 m. gruodžio 22 d. Tarybos direktyva 2003/122/Euratomas dėl didelio aktyvumo uždarųjų radioaktyviųjų šaltinių ir paliktųjų šaltinių kontrolės.
Papildyta priedu:
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. IX-2004, 2004-02-05, Žin., 2004, Nr. 28-875 (2004-02-21), i. k. 1041010ISTA0IX-2004
Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 2, 10, 14 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymas
2.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. IX-2116, 2004-04-13, Žin., 2004, Nr. 60-2124 (2004-04-24), i. k. 1041010ISTA0IX-2116
Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymas
3.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. IX-2506, 2004-10-26, Žin., 2004, Nr. 163-5944 (2004-11-09); Žin., 2004, Nr. 164-0 (2004-11-11), i. k. 1041010ISTA0IX-2506
Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 24 straipsnio pakeitimo įstatymas
4.
Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas
Nr. X-354, 2005-09-29, Žin., 2005, Nr. 122-4361 (2005-10-13), i. k. 1051010ISTA000X-354
Lietuvos Respublikos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo 1 ir 2 straipsnių papildymo, 6, 12, 13, 14, 30 straipsnių pakeitimo, 27 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo priedu įstatymas