Suvestinė redakcija nuo 2015-08-25 iki 2015-12-07

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2013, Nr. 10-481, i. k. 11323MAISAK00BR1-83

 

NACIONALINĖS MOKĖJIMO AGENTŪROS PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL SANKCIJŲ PARAMOS GAVĖJAMS, PAŽEIDUSIEMS PIRKIMŲ VYKDYMO TVARKĄ, TAIKYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2013 m. sausio 23 d. Nr. BR1-83

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 197.4 papunkčiu, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 3D-339 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 121 punktu, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 184 punktu , Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-75 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 185 punktu,

Preambulės pakeitimai:

Nr. BR1-251, 2015-08-19, paskelbta TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12523

 

t v i r t i n u Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodiką (pridedama).

 

 

 

Direktoriaus pavaduotojas,

pavaduojantis direktorių                                                    Mindaugas Mincė

 


 

PATVIRTINTA

Nacionalinės mokėjimo agentūros

prie Žemės ūkio ministerijos

direktoriaus 2013 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. BR1-83

(Nacionalinės mokėjimo agentūros

prie Žemės ūkio ministerijos

direktoriaus 2015 m. rugpjūčio 19 d.

įsakymo Nr. BR1-251redakcija)

 

 

Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodika

 

1. Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodika (toliau – Metodika) nustato Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. 3D-339 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-75 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, nurodytų sankcijų taikymo taisykles paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, siekiant, jog sankcijos būtų proporcingos nustatytiems pažeidimams.

2. Metodika skirta nustatyti paramos sumažinimo sumą, išreiškiant ją konkrečiais sankcijų dydžiais.

3. Metodika taikoma Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) vertinant pirkimo procedūras, atliktas perkančiųjų organizacijų, vykdančių pirkimus pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, jo pagrindu priimtus poįstatyminius teisės aktus ir/arba supaprastintų pirkimų taisykles (1 priedas) ir neperkančiųjų organizacijų, vykdančių pirkimus pagal Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. 3D-150 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“, Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žuvininkystės fondo pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. birželio 13 d. įsakymu Nr. 3D-304 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žuvininkystės fondo pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ bei Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-924 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014-2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo (toliau – Pirkimų taisyklės) (2 priedas). 

4. Metodika nustato principus, kriterijus bei požymių skalę, kuriais turi vadovautis Agentūros valstybės tarnautojai bei darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, vertinantys pirkimo procedūras ir sutarties pasirašymo tinkamumą, nustatydami tikslų sankcijos dydį tais atvejais, kai paramos gavėjai vykdė pirkimus nesilaikydami pirkimų procedūrų tvarkos, taip pat principus, kriterijus bei požymių skalę, kuriais turi vadovautis Agentūros valstybės tarnautojai bei darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, vertinantys mokėjimo prašymus, nustatydami tikslų sankcijos dydį tais atvejais, kai paramos gavėjai pažeidė pirkimo sutarties vykdymo eigą.

5. Didžiausia sankcija už nustatytą (-us) pirkimo pažeidimą (-us) – 100 proc. nuo priskaičiuotos paramos sumos konkrečiai investicijai, kuri įsigyta pažeidžiant teisės aktus.

6. Jei nustatomas daugiau nei vienas pirkimo pažeidimas, taikoma didžiausia iš galimų taikyti sankcija.

7. Sankcijos dydis skaičiuojamas nuo priskaičiuotos paramos sumos konkrečiai investicijai, kuri įsigyta pažeidžiant paramos gavėjų pirkimų procedūrų vykdymo tvarką reglamentuojančius teisės aktus arba pirkimo sutarties vykdymo tvarką reglamentuojančius teisės aktus.

8. Agentūros valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, Agentūros komisija (-os) arba nepriklausomi ekspertai (jei pastariesiems suteiktas įgaliojimas atlikti šią funkciją), nustatę pirkimų tvarkos arba pirkimo sutarties vykdymo pažeidimų, turi nustatyti ir nurodyti pažeidimo objektą (konkrečią investiciją) ir siūlomos taikyti sankcijos dydį (procentais).

9. Konkretų nekompensuojamos sumos dydį apskaičiuoja Agentūros valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, tikrinantys mokėjimo prašymus, arba nepriklausomi ekspertai (jei pastariesiems suteiktas įgaliojimas atlikti šią funkciją).

10. Sankcijos dydis gali būti mažinamas (jeigu konkrečiame priedo punkte numatyta mažinimo galimybė)  atsižvelgiant į:

10.1. pažeidimo sunkumą, mastą (pvz., ar turėjęs būti atmestas tiekėjas atitinka minimalius kvalifikacinius reikalavimus),

10.2. pobūdį ir pasekmes (pvz., ar nebūtų laimėjęs kitas dalyvavęs tiekėjas, ar racionaliai panaudotos lėšos, ar tinkamai būtų įgyvendintas projektas),

10.3. įtaką tiekėjų konkurencijai (pvz., ar pasiūlymą pateikė daugiau negu vienas tiekėjas),10.4. skaidrumo, lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principus (pvz. ar visi dalyvavę tiekėjai buvo informuoti vienodai, ar nebuvo įtakos tiekėjų sprendimui dalyvauti pirkimo procedūrose).

11. Jeigu nustatoma Metodikoje neaprašytų pirkimų pažeidimų, Agentūros valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, Agentūros komisija (- os) arba nepriklausomi ekspertai turėtų elgtis vadovaudamiesi analogiškais principais, taikydami artimiausią pagal turinį pažeidimo aprašymą.

___________________________

Priedo pakeitimai:

Nr. BR1-251, 2015-08-19, paskelbta TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12523

 

 

Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodikos

1 priedas

 

SANKCIJŲ DYDŽIAI, KAI PIRKIMAS ATLIEKAMAS PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ

 

1. Skelbimo apie pirkimą ir pirkimo objekto apibūdinimo pažeidimai:

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

1.1.

Skelbimo apie pirkimą  nepaskelbimas

Pirkimas pradėtas nesilaikant Europos Sąjungos direktyvose (toliau – Direktyvos) Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas) ar perkančiosios organizacijos supaprastintų pirkimų taisyklėse (toliau – Supaprastintų pirkimų taisyklės) numatytų skelbimo apie pirkimą reikalavimų, įskaitant skaidrumo principo pažeidimus (pvz. sudaromos sąlygos laimėti pirkimą konkrečiam tiekėjui, susijusiam asmeniui), išskyrus 1.2. papunktyje nurodytus atvejus.

100 proc. dydžio sankcija.

1.2.

Papildomi darbai, paslaugos ar prekės perkami nevykdant Direktyvų/Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių nustatytų pirkimo procedūrų

Pagrindinė pirkimo sutartis sudaryta laikantis Direktyvų/Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių, tačiau vėliau sudaryta viena ar daugiau papildomų sutarčių/susitarimų (nepriklausomai nuo to, ar tai buvo įforminta raštu) nesilaikant Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių nuostatų, reguliuojančių papildomų darbų, paslaugų ar prekių pirkimų vykdymą ir jeigu bendra sutarčių, sudarytų dėl papildomų darbų arba paslaugų, vertė viršija 50 proc. pradinės pirkimo sutarties vertės;

100 proc. dydžio sankcija.

 

Jeigu bendra sutarčių, sudarytų dėl papildomų darbų, paslaugų ar prekių vertė neviršija 50 proc. pradinės pirkimo sutarties vertės, sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 25 proc.

1.3.

Dirbtinai suskaidomos prekių, paslaugų ar darbų viešojo pirkimo sutartys

Dirbtinai suskaidomas planuojamas pirkimas siekiant išvengti tinkamo pirkimo būdo parinkimo pagal Direktyvas / Viešųjų pirkimų įstatymą / Supaprastintose pirkimų taisykles. Jeigu perkamos panašios prekės/paslaugos/darbai tačiau siekiant išvengti griežtesnio ar tarptautinio pirkimo ribą atliekami keli pirkimai taikant supaprastintą tvarką.

100 proc. dydžio sankcija.

1.4.

Nesilaikoma pasiūlymų priėmimo terminų ar paraiškų dalyvauti pirkime priėmimo terminų

Pasiūlymų/ paraiškų dalyvauti pirkime priėmimo terminai nustatomi trumpesni nei reikalaujama Direktyvose / Viešųjų pirkimų įstatyme / Supaprastintose pirkimų taisyklėse.

25 proc. dydžio sankcija jeigu terminas sutrumpinamas daugiau nei 50 proc.

 

10 proc. dydžio sankcija jeigu laikotarpis sutrumpinamas daugiau nei 30 proc.

 

5 proc. dydžio sankcija jeigu laikotarpis sutrumpinamas kitaip.

1.5.

Nepaskelbiama apie pasiūlymų pateikimo/paraiškų dalyvauti pirkime pateikimo termino pratęsimą

Pasiūlymų pateikimo terminai (arba paraiškų dalyvauti pirkime pateikimo terminai) buvo pratęsti ir apie tai nepaskelbta pagal atitinkamas taisykles.

10 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.6.

Pirkimo dokumentuose nurodyti ne visi kvalifikaciniai ir/ar pirkimo sutarties pasirašymo kriterijai arba jie netiksliai apibrėžti

Pirkimo procedūra įvykdyta laikantis paskelbimo reikalavimų, nurodytų Direktyvose / Viešųjų pirkimų įstatyme / Supaprastintose pirkimų taisyklėse, bet pirkimo dokumentuose nurodyti ne visi kvalifikaciniai ir/ar pirkimo sutarties pasirašymo kriterijai arba jie netiksliai apibrėžti, arba pirkimo procedūros metu pritaikyti kvalifikaciniai ir/arba pirkimo sutarties pasirašymo reikalavimai, neatitinkantys tų, kuriuos perkančioji organizacija nurodė pirkimo dokumentuose.

 

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 arba iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.7.

Neteisėtų kvalifikacinių ir/arba pirkimo sutarties pasirašymo kriterijų taikymas  vykdant pirkimo procedūrą

Pirkimas buvo įvykdytas taikant neteisėtus kriterijus (t. y. tiekėjai negali dalyvauti pirkimo procedūrose dėl neteisėtų apribojimų, nustatytų pirkimo dokumentuose (pvz., neproporcingas pirkimo objektui kvalifikacinis reikalavimas ir t. t.)) arba šių kriterijų nustatymas buvo klaidingas ir/ar diskriminuojantis.

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 arba iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.8.

Diskriminacinė techninė

specifikacija

Nustatomi  per  daug  specifiniai techniniai standartai ar reikalavimai, ir dėl to neužtikrinamos vienodos sąlygos visiems pirkimo dalyviams arba sukuriamos nepateisinamos kliūtys,  trukdančios konkurencijai.

25 proc. dydžio sankcija

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 arba iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.9.

Nepakankamai  apibrėžtas pirkimo objektas

Skelbime arba pirkimo sąlygose pateiktas perkamo objekto aprašymas yra nepakankamai tikslus, kad tiekėjai galėtų nustatyti perkamą objektą ar perkančioji organizacija sudaryti pirkimo sutartį.

10 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

 

2. Tiekėjų kvalifikacijos/pasiūlymų vertinimo pažeidimai

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

2.1.

Neleistinos derybos pirkimo procedūros metu

Pirkimas buvo vykdomas atviros arba ribotos procedūros būdu, bet perkančioji organizacija derėjosi su dalyviais, išskyrus atvejus, kai diskusijos vyko išskirtinai dėl pateiktų pasiūlymų paaiškinimo arba patikslinimo arba perkančiosios organizacijos įpareigojimų paaiškinimo.

5 proc. dydžio sankcija.

 

2.2.

Netinkamas tiekėjų kvalifikacijos vertinimas

Kvalifikacijos vertinimo kriterijai buvo pakeisti jau po vokų plėšimo procedūros, siekiant palengvinti reikalavimus tiekėjams kad jų kvalifikacija būtų pripažinta tinkama arba siekiant pašalinti tam tikrus tiekėjus. Taip pat kai tiekėjų kvalifikacija vertinama aplaidžiai, neskaidriai ir  pirkimo laimėtoju paskelbiamas kvalifikacinių reikalavimų neatitinkantis tiekėjas (t. y. nepakankamai patikrinta tiekėjo kvalifikacija).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

 

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 proc., jei nustatoma bent viena iš paminėtų aplinkybių, arba iki 5 proc. jei nustatoma ne mažiau kaip 2 iš paminėtų aplinkybių:

jei pasiūlymus pirkime pateikė daugiau  nei vienas tiekėjas;

jei vykusioje pirkimo procedūroje pirkimo laimėtoju nebūtų nustatytas kitas tiekėjas;

jei buvo įgyvendintas racionalaus lėšų panaudojimo principas.

2.3.

1.    

Netinkamas tiekėjų pasiūlymų vertinimas

Vertinant tiekėjo (-ų) pasiūlymus nesilaikyta Direktyvų/Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų/reikalavimų (pvz., pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas pripažintas atitinkančiu pirkimo dokumentų reikalavimus, prašyta pateikti papildomus dokumentus, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas tampa juos atitinkančiu, perkančioji organizacija taiko lengvatines sąlygas vienam iš kandidatų, skirtingai traktuoja vienodas situacijas vieno iš tiekėjų naudai, taisoma pasiūlyme pateikta informacija, pakeičiamas pasiūlymas, taikant ekonominio naudingumo kriterijų neatmetamas pasiūlymas, kuriame su techniniais duomenimis pateikiama kaina ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 proc. kai nustatomos ne mažiau kaip 2 iš paminėtų aplinkybių, arba iki 5 proc., jei nustatomos ne mažiau kaip 3 iš paminėtų aplinkybių:

-       - jei pasiūlymas turėjo būti atmestas tik dėl pasiūlymo formos užpildymo trūkumų;

-       - jei pasiūlymus pirkime pateikė daugiau  nei vienas tiekėjas;

-       - jei turėjęs būti atmestas pasiūlymas atitiko kvalifikaciją;

-       - jei vykusioje pirkimo procedūroje pirkimo laimėtoju nebūtų nustatytas kitas tiekėjas;

-       - jei buvo įgyvendintas racionalaus lėšų panaudojimo principas.

2.4.

 

Netinkamas tiekėjų kainų vertinimas

Vertinant tiekėjo (-ų) nustatytą kainą (-as) nesilaikyta Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų/reikalavimų (pvz., neprašyta pagrįsti neįprastai mažos kainos, ištaisyti kainos aritmetines klaidas, laimėtoju pripažintas tiekėjas, kurio kaina yra nepagrįsta ir užaukštinta ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

25 proc. dydžio sankcija.

 

2.5.

 

 

Informavimo apie pirkimo procedūros rezultatus trūkumai ir/ar atidėjimo termino nesilaikymas

Pirkimas įvykdytas laikantis Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų, tačiau tiekėjas (-ai) neinformuotas (-i) apie pirkimo procedūros rezultatus, sudarytą sutartį, netaikytas atidėjimo terminas ir pan.

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

5 proc. dydžio sankcija.

2.6.

Nesilaikyta tiekėjų pretenzijų nagrinėjimo procedūrų

Nesilaikyta Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų nagrinėjant pretenzijas (pvz., neišnagrinėta laiku, tiekėjai neinformuoti apie pretenzijos išnagrinėjimą, nenukeltos pirkimo procedūros datos ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

5 proc. dydžio sankcija.

2.7.

 

Interesų konfliktas

Kai kompetentinga teisminė arba administracinė institucija nustato interesų konfliktą, susijusį su paramos lėšų gavėju arba perkančiąja organizacija arba kaip perkama iš susijusių įmonių, kai pasiūlymą pateikusios įmonės vadovas ar kitas atsakingas už pirkimą asmuo yra suinteresuotas neteisėtai pasipelnyti, todėl pasiūlo užaukštintą kainą ir pan. .

100 proc. dydžio sankcija.

2.8.

Pasirašyta viešojo pirkimo sutartis neatitinka pirkimo dokumentų/tiekėjo pasiūlymo

Į pasirašytą viešojo pirkimo sutartį perkeltos ne visos pirkimo dokumentų sutartinės nuostatos ir/ar tiekėjo pasiūlymo duomenys ir/arba pakeisti pirkimo sąlygose/tiekėjo pasiūlyme pateikti duomenys ir nepateiktas susitarimas dėl viešojo pirkimo sutarties sąlygų atitaisymo. Sankcija taikoma tiek rašytiniams sutarties pakeitimams, tiek de facto atliktiems sutarties pakeitimams. Jeigu pažeidimas susijęs tik su konkrečia pirkimo objekto dalimi, sankcija taikoma tik tai pirkimo objekto daliai.

Pastaba. Sankcija netaikoma, jei buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai sumažinant sutarties vertę, nors tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje. Sankcija taip pat netaikoma, jeigu pirkimo sutartis buvo pasirašyta su tiekėju, kurio neatitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimų pasiūlymas buvo pripažintas laimėtoju ir už tai taikoma sankcija pagal šio Metodikos priedo lentelės 2.3 papunktį.

25 proc. dydžio sankcija.

 

2.9.

Pirkimo dokumentai nebuvo pateikti išankstiniam vertinimui pagal Pirkimo taisyklių reikalavimus

Nesilaikyta numatyto reikalavimo prieš pradedant pirkimą, kurio vertė viršija 144 810 Eur be PVM, pateikti pirkimo dokumentus derinimui Agentūrai.

1 proc. dydžio sankcija.

 

3. Sutarties vykdymo pažeidimai: 

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

3.1.

Pasirašyta viešojo pirkimo sutartis pakeista nesilaikant nustatytų reikalavimų

Nesilaikyta Viešųjų pirkimų įstatyme bei Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymuose ir/ar viešojo pirkimo sutartyje nustatytų būtinų sąlygų keičiant viešųjų pirkimų sutartį/negautas Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimas keisti sutartį. Tais atvejais, kai Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimo nereikalaujama po sutarties pasirašymo pakeistos esminės sutarties sąlygos: kaina, prekių/paslaugų/darbų pobūdis (pristatytos prekės/ suteiktos paslaugos/ atlikti darbai, kurie neatitinka sutartyje numatytų), užbaigimo terminas, mokėjimo sąlygos ir naudojamos  medžiagos. Pavyzdžiui, vietoje sutartyje numatyto galingumo prekės pristatyta mažesnio galingumo prekė, ar kitokios specifikacijos prekė, vietoje numatytų paslaugų suteiktos kitos paslaugus arba vietoje numatytų darbų atliekami kitokie darbai, apmokėtas avansas, kuris nebuvo nurodytas sutartyje arba avansas apmokėtas nesilaikant sutartyje nustatytų avanso apmokėjimo terminų (sumokėtas ankščiau arba vėliau), pratęstas arba sutrumpintas prekių tiekimo/paslaugų teikimo/darbų atlikimo terminas, kai tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje.  

Pastaba. Sankcija taikoma tiek rašytiniams sutarties pakeitimams, tiek de facto atliktiems sutarties pakeitimams. Jeigu pirkimas buvo skaidytas į dalis, kurioms buvo sudaromos atskiros sutartys ir pažeidimas susijęs tik su konkrečia pirkimo objekto dalimi, sankcija taikoma tik tai konkrečiai investicijai.

 

Jei buvo pakeistos esminės pirkimo sutarties sąlygos, taikoma 25 proc. dydžio sankcija.

 

 

3.2.

Viešojo pirkimo sutartyje apibrėžto perkamo objekto apimties sumažinimas

 

Pirkimas įvykdytas laikantis Direktyvų/Viešųjų pirkimų įstatymo/Supaprastintų pirkimo taisyklių, tačiau vėliau buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai nesumažinus sutarties vertės.

(Sankcija taikoma ir tais atvejais, kai sutaupyta suma skiriama kitoms projekto tikslus atitinkančioms investicijoms atlikti).

Pastaba. Sankcija netaikoma, jei buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai sumažinant sutarties vertę, nors tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje.

 

Nekompensuojama 100 proc. perkamo objekto dalies, kurios buvo atsisakyta, vertės plius taikoma 25 proc. dydžio sankcija, jei atsisakytos objekto dalies vertė sudaro daugiau kaip 25 proc., visos pirkimo objekto vertės

 

____________________________

Priedo pakeitimai:

Nr. BR1-894, 2013-08-20, Žin., 2013, Nr. 90-4504 (2013-08-23), i. k. 11323MAISAK0BR1-894

Nr. BR1-251, 2015-08-19, paskelbta TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12523

 

 


 

Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodikos

2 priedas

 

SANKCIJŲ DYDŽIAI, KAI PIRKIMĄ ATLIEKA NE PERKANČIOSIOS ORGANIZACIJOS[1]

 

1. Skelbimo apie pirkimą ir pirkimo objekto apibūdinimo pažeidimai:

 

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

1.1.

Kreipimosi į tiekėjus reikalavimų nesilaikymas/ interesų konfliktas

 

Pirkimas įvykdytas nesilaikant kreipimosi į tiekėjus procedūrų, įskaitant skaidrumo principo pažeidimus (pvz., sudaromos sąlygos laimėti pirkimą konkrečiam, susijusiam asmeniui, apklausiamas giminystės ryšiais susijęs asmuo ir šie ryšiai patvirtinami atsakingų institucijų, apklausiamos įmonės kuriuose paramos gavėjas turi akcijų ir turimų akcijų kiekis leidžia daryti įtaką įmonės priimamiems sprendimams, apklausiamos įmonės, kurių vykdoma veikla nesusijusi su pirkimo objektu, apklausiamos skirtingos įmonės, tačiau kuriuose dirba tie patys asmenys, arba kurios yra įsteigtos to paties asmens), numatytų KPP2 taisyklėse.

100 proc. dydžio sankcija.

 

 

1.2.

Skelbimo apie pirkimą nepaskelbimas/netinkamas paskelbimas

Skelbimas apie pirkimą paskelbiamas netinkamomis priemonėmis, pvz. netinkamame laikraštyje.

100 proc. dydžio sankcija.

 

 

1.3.

Papildomi darbai, paslaugos ar prekės perkami nevykdant KPP2 taisyklių nustatytų pirkimo procedūrų

Pagrindinė pirkimo sutartis sudaryta įvykdžius tinkamas pirkimo procedūras, tačiau vėliau sudaryta viena ar daugiau papildomų sutarčių (nepriklausomai nuo to, ar jos buvo įformintos raštu) nesilaikant pirkimų procedūrų, reguliuojančių papildomų darbų arba paslaugų vertė viršija 50 proc. pradinės pirkimo sutarties vertės.

100 proc. dydžio sankcija.

 

Jeigu bendra sutarčių, sudarytų dėl papildomų darbų, paslaugų ar prekių vertė neviršija 50 proc. pradinės pirkimo sutarties vertės, sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 25 proc.

1.4.

Dirbtinai suskaidomos prekių, paslaugų ar darbų pirkimo sutartys

Dirbtinai suskaidomas planuojamas pirkimas siekiant išvengti tinkamo pirkimo būdo parinkimo pagal KPP2 taisykles. Jeigu perkamos panašios prekės/paslaugos/darbai tačiau siekiant išvengti griežtesnio pirkimo ribos atliekami keli pirkimai taikant supaprastintą tvarką.

100 proc. dydžio sankcija.

1.5.

Nesilaikoma pasiūlymų priėmimo terminų ar paraiškų dalyvauti pirkime priėmimo terminų

Pasiūlymų/ paraiškų dalyvauti pirkime priėmimo terminai nustatomi trumpesni nei reikalaujama Pirkimų taisyklėse.

25 proc. dydžio sankcija jeigu terminas sutrumpinamas daugiau nei 50 proc.

 

10 proc. dydžio sankcija jeigu laikotarpis sutrumpinamas daugiau nei 30 proc.

 

5 proc. dydžio sankcija jeigu laikotarpis sutrumpinamas kitaip.

1.6.

Nepaskelbiama apie pasiūlymų pateikimo/paraiškų dalyvauti pirkime pateikimo termino pratęsimą

Pasiūlymų pateikimo terminai (arba paraiškų dalyvauti pirkime pateikimo terminai) buvo pratęsti ir apie tai nepaskelbta pagal atitinkamas taisykles.

10 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.7.

Pirkimo dokumentuose nurodyti ne visi kvalifikaciniai ir/ar pirkimo sutarties pasirašymo kriterijai arba jie netiksliai apibrėžti

Pirkimo procedūra įvykdyta laikantis paskelbimo reikalavimų, nurodytų Prkimų taisyklėse, bet pirkimo dokumentuose nurodyti ne visi kvalifikaciniai ir/ar pirkimo sutarties pasirašymo kriterijai arba jie netiksliai apibrėžti, arba pirkimo procedūros metu pritaikyti kvalifikaciniai ir/arba pirkimo sutarties pasirašymo reikalavimai, neatitinkantys tų, kuriuos neperkančioji organizacija nurodė pirkimo dokumentuose.

 

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 arba iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.8.

Diskriminacinė techninė

specifikacija

Nustatomi  per  daug  specifiniai techniniai standartai ar reikalavimai, ir dėl to neužtikrinamos vienodos sąlygos visiems pirkimo dalyviams arba sukuriamos nepateisinamos kliūtys,  trukdančios konkurencijai.

 

25 proc. dydžio sankcija

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 arba iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

1.9.

Nepakankamai  apibrėžtas pirkimo objektas

Skelbime arba pirkimo dokumentuose pateiktas perkamo objekto aprašymas yra nepakankamai tikslus, kad tiekėjai galėtų nustatyti perkamą objektą ar neperkančioji organizacija sudaryti pirkimo sutartį.

10 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 5 proc. atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą.

 

2. Tiekėjų kvalifikacijos/pasiūlymų vertinimo pažeidimai

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

2.1.

Neleistinos derybos pirkimo procedūros metu

Pirkimas buvo vykdomas atviros arba ribotos procedūros būdu, bet neperkančioji organizacija derėjosi su dalyviais, išskyrus atvejus, kai diskusijos vyko išskirtinai dėl pateiktų pasiūlymų paaiškinimo arba patikslinimo arba perkančiosios organizacijos įpareigojimų paaiškinimo.

5 proc. dydžio sankcija.

 

2.2.

Netinkamas tiekėjų kvalifikacijos vertinimas

Kvalifikacijos vertinimo kriterijai buvo pakeisti jau po vokų plėšimo procedūros, siekiant palengvinti reikalavimus tiekėjams kad jų kvalifikacija būtų pripažinta tinkama arba siekiant pašalinti tam tikrus tiekėjus. Taip pat kai tiekėjų kvalifikacija vertinama aplaidžiai, neskaidriai ir  pirkimo laimėtoju paskelbiamas kvalifikacinių reikalavimų neatitinkantis tiekėjas (t. y. nepakankamai patikrinta tiekėjo kvalifikacija).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

 

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 proc., jei nustatoma bent viena iš paminėtų aplinkybių, arba iki 5 proc. jei nustatoma ne mažiau kaip 2 iš paminėtų aplinkybių:

jei pasiūlymus pirkime pateikė daugiau  nei vienas tiekėjas;

jei vykusioje pirkimo procedūroje pirkimo laimėtoju nebūtų nustatytas kitas tiekėjas;

jei buvo įgyvendintas racionalaus lėšų panaudojimo principas.

2.3.

2.    

Netinkamas tiekėjų pasiūlymų vertinimas

Vertinant tiekėjo (-ų) pasiūlymus nesilaikyta Pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų/reikalavimų (pvz., pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas pripažintas atitinkančiu pirkimo dokumentų reikalavimus, prašyta pateikti papildomus dokumentus, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas tampa juos atitinkančiu, perkančioji organizacija taiko lengvatines sąlygas vienam iš kandidatų, skirtingai traktuoja vienodas situacijas vieno iš tiekėjų naudai, taisoma pasiūlyme pateikta informacija, pakeičiamas pasiūlymas, taikant ekonominio naudingumo kriterijų neatmetamas pasiūlymas, kuriame su techniniais duomenimis pateikiama kaina ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

25 proc. dydžio sankcija.

 

Sankcijos dydis gali būti mažinamas iki 10 proc. kai nustatomos ne mažiau kaip 2 iš paminėtų aplinkybių, arba iki 5 proc., jei nustatomos ne mažiau kaip 3 iš paminėtų aplinkybių:

-       - jei pasiūlymas turėjo būti atmestas tik dėl pasiūlymo formos užpildymo trūkumų;

-       - jei pasiūlymus pirkime pateikė daugiau  nei vienas tiekėjas;

-       - jei turėjęs būti atmestas pasiūlymas atitiko kvalifikaciją;

-       - jei vykusioje pirkimo procedūroje pirkimo laimėtoju nebūtų nustatytas kitas tiekėjas;

-       - jei buvo įgyvendintas racionalaus lėšų panaudojimo principas.

2.4.

 

Netinkamas tiekėjų kainų vertinimas

Vertinant tiekėjo (-ų) nustatytą kainą (-as) nesilaikyta Pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų/reikalavimų (pvz., neprašyta pagrįsti neįprastai mažos kainos, ištaisyti kainos aritmetines klaidas, laimėtoju pripažintas tiekėjas, kurio kaina yra nepagrįsta ir užaukštinta ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

25 proc. dydžio sankcija.

 

2.5.

 

 

Informavimo apie pirkimo procedūros rezultatus trūkumai ir/ar atidėjimo termino nesilaikymas

Pirkimas įvykdytas laikantis Pirkimų taisyklių nuostatų, tačiau tiekėjas (-ai) neinformuotas (-i) apie pirkimo procedūros rezultatus, sudarytą sutartį, netaikytas atidėjimo terminas ir pan.

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

5 proc. dydžio sankcija.

2.6.

Nesilaikyta tiekėjų pretenzijų nagrinėjimo procedūrų

Nesilaikyta Pirkimų taisyklių nustatytų procedūrų nagrinėjant pretenzijas (pvz., neišnagrinėta laiku, tiekėjai neinformuoti apie pretenzijos išnagrinėjimą, nenukeltos pirkimo procedūros datos ir pan.).

Pastaba. Jeigu toks neatitikimas yra tik formalaus pobūdžio, sankcijos nėra taikomos.

5 proc. dydžio sankcija.

2.7.

Pasirašyta pirkimo sutartis neatitinka pirkimo dokumentų/tiekėjo pasiūlymo

Į pasirašytą viešojo pirkimo sutartį perkeltos ne visos pirkimo dokumentų sutartinės nuostatos ir/ar tiekėjo pasiūlymo duomenys ir/arba pakeisti pirkimo sąlygose/tiekėjo pasiūlyme pateikti duomenys ir nepateiktas susitarimas dėl viešojo pirkimo sutarties sąlygų atitaisymo. Sankcija taikoma tiek rašytiniams sutarties pakeitimams, tiek de facto atliktiems sutarties pakeitimams. Jeigu pažeidimas susijęs tik su konkrečia pirkimo objekto dalimi, sankcija taikoma tik tai pirkimo objekto daliai.

Pastaba. Sankcija netaikoma, jei buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai sumažinant sutarties vertę, nors tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje. Sankcija taip pat netaikoma, jeigu pirkimo sutartis buvo pasirašyta su tiekėju, kurio neatitinkantis pirkimo dokumentų reikalavimų pasiūlymas buvo pripažintas laimėtoju ir už tai taikoma sankcija pagal šio Metodikos priedo lentelės 2.3 papunktį.

25 proc. dydžio sankcija.

 

2.8

Ataskaitos apie pirkimo procedūros rezultatus nepateikimas (kai pirkimas buvo vykdomas per www.nma.lt svetainę)

Pirkimas buvo vykdomas Projektų vykdytojų pirkimų sistemoje per www.nma.lt svetainę ir praėjus 30 kalendorinių dienų nuo vokų plėšimo datos Projekto vykdytojas neužpildė ataskaitos sistemoje apie pirkimo procedūros rezultatus (apie nustatytą laimėtoją arba kitą priežastį, kurios pagrindu pirkimas pasibaigė).

5 proc. dydžio sankcija.

 

3. Sutarties vykdymo pažeidimai: 

 

Nr.

Pažeidimas

Pažeidimo turinys

Rekomenduojamas sankcijos dydis

3.1.

Pasirašyta pirkimo sutartis pakeista nesilaikant nustatytų reikalavimų

Nesilaikyta Pirkimų taisyklėse nustatytų būtinų sąlygų keičiant  pirkimų sutartį/negautas Agentūros sutikimas (kai jo reikalaujama) keisti sutartį.  Po sutarties pasirašymo pakeisti esminiai sutarties elementai: kaina, prekių/paslaugų/darbų pobūdis (pristatytos prekės/ suteiktos paslaugos/ atlikti darbai, kurie neatitinka sutartyje numatytų), užbaigimo terminas, mokėjimo sąlygos ir naudojamos  medžiagos. Pavyzdžiui, vietoje sutartyje numatyto galingumo prekės pristatyta mažesnio galingumo prekė, ar kitokios specifikacijos prekė, vietoje numatytų paslaugų suteiktos kitos paslaugus arba vietoje numatytų darbų atliekami kitokie darbai, apmokėtas avansas, kuris nebuvo nurodytas sutartyje arba avansas apmokėtas nesilaikant sutartyje nustatytų avanso apmokėjimo terminų (sumokėtas ankščiau ar vėliau), pratęstas arba sutrumpintas prekių tiekimo/paslaugų teikimo/darbų atlikimo terminas, kai tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje.  

Pastaba. Sankcija taikoma tiek rašytiniams sutarties pakeitimams, tiek de facto atliktiems sutarties pakeitimams. Jeigu  pirkimas buvo skaidytas į dalis, kurioms buvo sudaromos atskiros sutartys ir pažeidimas susijęs tik su konkrečia pirkimo objekto dalimi, sankcija taikoma tik tai konkrečiai investicijai.

25 proc. dydžio sankcija.

 

Jeigu avansas apmokamas iki sutarties pasirašymo dienos taikoma 100 proc. dydžio sankcija.

3.2.

Pirkimo sutartyje apibrėžto perkamo objekto apimties sumažinimas

 

Pirkimas įvykdytas laikantis Pirkimo taisyklių, tačiau vėliau buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai nesumažinus sutarties vertės.

(Sankcija taikoma ir tais atvejais, kai sutaupyta suma skiriama kitoms projekto tikslus atitinkančioms investicijoms atlikti).

Pastaba. Sankcija netaikoma, jei buvo sumažinta perkamo objekto apimtis, proporcingai sumažinant sutarties vertę, nors tokios galimybės nebuvo numatyta sutartyje.

 

Nekompensuojama 100 proc. perkamo objekto dalies, kurios buvo atsisakyta, vertės plius taikoma 25 proc. dydžio sankcija, jei atsisakytos objekto dalies vertė sudaro daugiau kaip 25 proc., visos pirkimo objekto vertės

 

____________________________

Priedo pakeitimai:

Nr. BR1-894, 2013-08-20, Žin., 2013, Nr. 90-4504 (2013-08-23), i. k. 11323MAISAK0BR1-894

Nr. BR1-251, 2015-08-19, paskelbta TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12523

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos, Įsakymas

Nr. BR1-894, 2013-08-20, Žin., 2013, Nr. 90-4504 (2013-08-23), i. k. 11323MAISAK0BR1-894

Dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2013 m. sausio 23 d. įsakymo Nr. BR1-83 "Dėl Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodikos patvirtinimo" pakeitimo

 

2.

Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, Įsakymas

Nr. BR1-251, 2015-08-19, paskelbta TAR 2015-08-24, i. k. 2015-12523

Dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2013 m. sausio 23 d. įsakymo Nr. BR1-83 „Dėl Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo

 

 



[1] Perkančiosios organizacijos požymiai apibrėžti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 4 str.