Redaguota: 1996 04 10
g
Pakeitimai:
1. Lietuvos Respublikos 1996 03 28
Įstatymas Nr.1-1264
Žin., 1996, Nr.32-791
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO
20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
E N E R G E T I K O S
ĮSTATYMAS
1995 m. kovo 28 d. Nr.I-828
Vilnius
I skirsnis. BENDROJI DALIS
1 straipsnis. Sąvokos ir apibrėžimai
Šiame įstatyme vartojamos sąvokos:
energetika - ūkio dalis, kuri apima energijos išteklių
žvalgymą, gavybą, transportavimą ir laikymą, įvairių energijos
rūšių gamybą, transformavimą, paskirstymą, perdavimą, prekybą bei
energijos naudojimą;
energetikos sistema - tai energetikos įmonių (bendrovių),
susijusių techniniais, organizaciniais arba (ir) ekonominiais
ryšiais ir darbo režimo funkcijomis, visuma;
energetikos sektorius - tai energetikos dalis, susijusi su
kuria nors energijos išteklių ar energijos rūšimi: kuru, elektra,
šiluma;
pirminiai energijos ištekliai - tai gamtos ištekliai, kurie
gali būti tiesiogiai naudojami kurui (skalūnai, anglis, durpės,
biomasė, degiosios dujos) arba energijai gaminti (branduolinis
kuras, nafta, hidroenergija, saulės, vėjo ar geoterminė
energija);
atsinaujinantys energijos ištekliai - tai savaime
atsikuriantys ar atkuriami gamtos ištekliai: hidroenergetika,
mediena, biomasė, kurie gali būti panaudoti energetikos tikslams;
antriniai energijos ištekliai - bet kokio technologinio
proceso metu gaunama energija transformuojant pirminę energiją
arba kitą energiją, kuri nepanaudojama tam technologiniam
procesui;
energetikos efektyvumas - tai visų energijos rūšių gamyba ir
naudojimas pažangiausiais būdais;
energetikos įmonė - ekonomiškai ir juridiškai įteisintas
savarankiškas ūkio subjektas, kurio vienas ar keli pagrindiniai
tikslai yra energetinė veikla;
energetinė veikla - tai veikla, susijusi su energijos
išteklių žvalgymu, gavyba, transportavimu, paskirstymu, energijos
gamyba, perdavimu, prekyba ar energetikos įrenginių
eksploatacija;
energetikos standartai ir normos - tai nustatyta tvarka
patvirtintos pajėgumų, gaminių, statinių ir įrenginių, naudojamų
energetinėje veikloje, statinės ir dinaminės techninės
charakteristikos bei energijos ir energetinių žaliavų kokybę
reglamentuojantys normatyvai.
2 straipsnis. Energetikos įstatymo paskirtis
Energetikos įstatymas nusako bendrąsias energetikos veiklos
nuostatas, energetikos plėtojimo, funkcionavimo ir valdymo
pagrindus. Atskirų energetikos sektorių, valstybės, savivaldybių
ir privačių įmonių, energijos gamintojų, tiekėjų ir vartotojų
veiklą, jų teisinius ir ekonominius santykius, jeigu šių santykių
objektas yra energija ar energijos ištekliai, reglamentuoja kiti
įstatymai ir poįstatyminiai aktai.
3 straipsnis. Energetikos politikos tikslai
Pagrindiniai valstybės energetikos politikos tikslai yra:
1) energijos taupymas;
2) efektyvus pirminių energijos išteklių naudojimas;
3) lyginamųjų energijos sąnaudų nacionaliniam produktui
pagaminti mažinimas;
4) patikimo apsirūpinimo energijos ištekliais siekimas ir
garantavimas naudojant įvairius energetinius išteklius, tarp jų
vietinius, importuojant kurą ne iš vienos valstybės,
atsižvelgiant į demonopolizavimo ir decentralizavimo būtinumą;
5) gamintojų ir vartotojų skatinimas efektyviai naudoti
vietinius, atsinaujinančius ir antrinius energijos išteklius;
6) patikima, kokybiška ir kiek įmanoma mažiausiomis
išlaidomis elektros, šilumos ir kuro gamyba bei tiekimas iš
energetikos sektorių;
7) žalingo energetikos poveikio aplinkai mažinimas;
8) palankių teisinių ir ekonominių sąlygų investicijoms
sudarymas;
9) konkurencijos ir privataus kapitalo dalyvavimo skatinimas
ekonominiam efektyvumui didinti.
II skirsnis. ENERGIJOS IŠTEKLIŲ NAUDOJIMAS
4 straipsnis. Pagrindinės energijos išteklių naudojimo
nuostatos
Energijos išteklių ir energijos naudojimo tvarką tvirtina
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Energijos išteklių gavėjų ir energijos gamintojų, vartotojų
ir tiekėjų tarpusavio santykiai grindžiami sutartimis.
Energijos išteklių gavyba ir energijos gamyba bei naudojimas
yra valstybinės priežiūros objektas.
5 straipsnis. Energetinės veiklos poįstatyminių aktų
tvirtinimo tvarka
Energetinės veiklos poįstatyminius aktus tvirtina Lietuvos
Respublikos Vyriausybė arba kitos institucijos Vyriausybės
nustatyta tvarka.
Įmonės, įstaigos, organizacijos ir gyventojai (energijos
gamintojai, tiekėjai ir vartotojai), be šio įstatymo, privalo
laikytis ir kitų norminių aktų (įrengimo, eksploatavimo, darbų
saugos, darbuotojų mokymo bei atestavimo taisyklių ir pan.),
kurie reglamentuoja techninius, eksploatacijos ir kitus
energetikos klausimus. Šiuos norminius aktus tvirtina Energetikos
ministerija arba kitos Lietuvos valstybės institucijos pagal savo
kompetenciją.
6 straipsnis. Energijos taupymo fondas
Kad būtų efektyviai įgyvendinamos energijos išteklių gavybos
ir energijos gamybos bei naudojimo priemonės, sudaromas energijos
taupymo fondas.
Fondo lėšos naudojamos energijos taupymo ir efektyvaus
naudojimo programoms finansuoti, vietinių, atsinaujinančių ir
antrinių energijos išteklių naudojimo priemonėms diegti,
eksploatuoti ir plėtoti.
Pradinį fondo įnašą formuoja ir fondo nuostatus tvirtina
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
7 straipsnis. Energetika ir aplinkos apsauga
Energetinę veiklą reglamentuoja aplinkos apsaugos įstatymai,
poįstatyminiai aktai, kiti norminiai dokumentai atsižvelgiant į
priimtų tarptautinių susitarimų (konvencijų) aplinkosaugos
klausimais reikalavimus.
Draudžiama pradėti energetinę veiklą, jeigu ji prieštarauja
Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymui, aplinkosaugos
standartams ir normoms.
8 straipsnis. Energijos vartotojų teisės ir pareigos
Energijos vartotojai naudoja energiją vadovaudamiesi
Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintais norminiais
dokumentais.
Energijos vartotojų teises gina Lietuvos Respublikos
vartotojų teisių gynimo įstatymas ir kiti teisiniai aktai.
III skirsnis. ENERGETIKOS STRATEGIJA IR INVESTICIJOS
9 straipsnis. Nacionalinės energetikos strategijos
formavimas
Nacionalinės energetikos strategijos siekis yra apibrėžti
energetikos plėtojimo tikslus, svarbiausius jos valdymo principus
atsižvelgiant į ūkio raidą rinkos sąlygomis.
Nacionalinė energetikos strategija apima šiuos sektorius:
1) elektros energijos;
2) šilumos energijos;
3) dujų;
4) naftos ir jos produktų;
5) kitų kuro rūšių.
Nacionalinė energetikos strategija sudaroma ne mažiau kaip
20 metų ir tikslinama ne rečiau kaip kas 5 metai.
Nacionalinės energetikos strategijos rengimas gali būti
finansuojamas iš valstybės lėšų. Už jos parengimą atsako
Energetikos ministerija.
Nacionalinę energetikos strategiją Lietuvos Respublikos
Vyriausybės teikimu tvirtina Seimas.
Energetikos perspektyvos projektai sudaromi remiantis
Nacionaline energetikos strategija.
Sudarant energetikos perspektyvos projektus, turi būti
atsižvelgta į demonopolizacijos principo įgyvendinimo,
decentralizuoto energijos tiekimo šaltinių ir mažosios
energetikos naudojimo galimybes. Projektų sudarymo ir tvirtinimo
tvarką nustato Energetikos ministerija.
10 straipsnis. Investicijos
Valstybinės reikšmės energetikos objektai statomi
vadovaujantis Nacionaline energetikos strategija. Jie gali būti
finansuojami iš įvairių šaltinių konkurso būdu. Valstybinio
kapitalo dydis turi garantuoti valstybei kontrolinį akcijų
paketą.
Savivaldybių ir kitų vietinės reikšmės bei energetikos
objektų finansavimu, energetinės veiklos plėtimu rūpinasi miestų
(rajonų) savivaldybės, energijos tiekėjai arba (ir) vartotojai,
privatūs investitoriai.
11 straipsnis. Kuro atsargos
Energijos tiekimo patikimumui didinti energetikos įmonėse
sudaromos ūkinės kuro atsargos. Jos privalo būti ne mažesnės už
tą kuro kiekį, kuris reikalingas 2 mėnesių energijos poreikiams
tenkinti.
Kuro valstybinių atsargų sudarymo, saugojimo, naudojimo ir
jo apskaitos tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Už
kuro valstybinių atsargų sudarymą ir naudojimą atsako
Energetikos ministerija.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė skiria lėšų kuro
valstybinėms atsargoms sudaryti ir saugoti.
Energijos gamintojai, atsižvelgdami į objekto svarbą,
privalo turėti rezervinio arba avarinio kuro.
12 straipsnis. Atsinaujinančių ir antrinių energijos
išteklių naudojimas
Valstybė (savivaldybė), formuodama mokesčių politiką,
teikdama lengvatinius kreditus, subsidijas, skatina
atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių efektyvų
naudojimą.
Energetikos ministerija atsako už atsinaujinančių ir
antrinių energijos išteklių naudojimą.
Jeigu atsinaujinančių energijos išteklių vartotojai
pageidauja, jų autonominiais įrenginiais pagamintos energijos
perteklius turi būti priimamas į energetikos tinklus ir su šiais
vartotojais atsiskaitoma pagal sutartines kainas bei tarifus.
Prijungimo prie energetikos tinklų tvarką ir sąlygas nustato
Energetikos ministerija.
Vietinių, atsinaujinančių ir antrinių energijos išteklių
efektyvaus naudojimo priemonėms įgyvendinti suteikiami kreditai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato kreditų teikimo ir
grąžinimo tvarką.
Vidaus vandenų potencinę energiją, jei tai susiję su upės
užtvenkimu arba jos vagos pakeitimu, ir geoterminę energiją
galima naudoti tik gavus licenciją, kuri išduodama Lietuvos
Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.
IV skirsnis. ENERGETIKOS TVARKYMO PAGRINDAI
13 straipsnis. Nuosavybė
Visi pirminiai energijos ištekliai, esantys Lietuvos žemės
gelmėse ir kontinentiniame šelfe Baltijos jūroje, yra išimtinė
valstybės nuosavybė. Jie naudojami pagal Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka suteiktas licencijas.
Energetikos įmonės (bendrovės) gali būti bet kokios įstatymų
leidžiamos nuosavybės formos, išskyrus valstybinės reikšmės
energetikos įmones, kurių sąrašus tvirtina Lietuvos Respublikos
Seimas Vyriausybės teikimu.
Lietuvos Respublikos teritorijoje gali būti steigiamos
valstybinės, privačios, bendros Lietuvos ir užsienio valstybių,
taip pat užsienio valstybių nuosavybės energetikos įmonės ir
objektai. Jų buvimo Lietuvos Respublikos teritorijoje sąlygas
reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė, remdamasi Lietuvos
Respublikos Konstitucija, šiuo ir kitais Lietuvos Respublikoje
galiojančiais įstatymais, tarpvalstybinėmis sutartimis.
Draudžiama steigti, parduoti ar perduoti energetikos įmones
bei suteikti licencijas energijos ištekliams eksploatuoti
užsienio valstybių juridiniams ar fiziniams asmenims, jeigu tai
gali pakenkti Lietuvos Respublikos interesams arba didina jos
priklausomybę nuo užsienio valstybių energetikos monopolio.
14 straipsnis. Žemės suteikimas naudotis ir nuomojimas
Žemė energijos gamybos ir perdavimo objektams statyti ir
plėsti, elektros linijoms ir vamzdynams bei kitiems įrenginiams
statyti suteikiama naudotis ar nuomojama žemės įstatymų ir
poįstatyminių aktų nustatyta tvarka.
Energetikos objektų, elektros tiekimo linijų ir vamzdynų bei
kitų įrenginių apsaugai ir normaliam eksploatavimui užtikrinti
nustatomos apsaugos zonos. Apsaugos zonų žemė nepaimama iš žemės
savininkų bei kitų žemės naudotojų ir yra riboto ūkinio
naudojimo.
Energetikos objektų, elektros tiekimo linijų ir vamzdynų
apsaugos taisykles tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Žemės naudojimo ribojimo konkrečios sąlygos ir kompensacija
už galimus nuostolius dėl tokio ribojimo įforminamos rašytine,
notariškai tvirtinama sutartimi, sudaroma tarp žemės savininko ar
kito žemės naudotojo ir energetikos sistemos (įmonės). Žemės
savininkų ir energetikos sistemų (įmonių) sutartys dėl žemės
naudojimo įsigalioja įregistravus jas Valstybinio žemės kadastro
duomenų registre. Šiose sutartyse nustatyti žemės naudojimo
apribojimai turi atitikti energetikos objektų, elektros tiekimo
linijų ir vamzdynų apsaugos taisyklių reikalavimus.
15 straipsnis. Kainos, kainodara ir energetinės veiklos
kontrolė
Kuro kainos ir energijos tarifai nustatomi įvertinus būtinas
išlaidas kuro gavybai, energijos gamybai, pirkimui,
transportavimui ir energetikos plėtrai. Kainos ir tarifai turi
atitikti energijos kokybę, skatinti efektyvią energijos
gamybą, gerą kokybę, patikimą tiekimą, taupų jos naudojimą ir
tiekimo nuostolių mažinimą bei antrinių energijos šaltinių
naudojimą.
Elektros ir šilumos energijos bei gamtinių dujų kainos ir
tarifai gali būti diferencijuojami pagal vartotojų grupes,
energijos kokybę, tiekimo patikimumą, naudojimo laiką (paros,
savaitės, sezono) ir sunaudotos energijos kiekį.
Kainodaros problemas energetikoje nagrinėja nuolat dirbanti
Valstybinė energetikos išteklių kainų ir energetinės veiklos
kontrolės komisija.
Komisiją Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu 5 metams
skiria ir jos nuostatus tvirtina Respublikos Prezidentas.
Komisija nagrinėja svarbiausius energetikos ekonomikos,
įskaitant investicijas, klausimus, nustato kainodaros
energetikoje principus, kainų ir tarifų apskaičiavimo taisykles,
tikrina ir aprobuoja elektros ir šilumos energijos bei dujų kainų
ir tarifų skaičiavimus, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei
tvirtinti elektros ir šilumos energijos bei gamtinių dujų kainas
ir tarifus, kontroliuoja jų taikymą bei taupymo programos
vykdymą. Komisija turi teisę tikrinti energijos kokybę, jos
atitikimą standartams, kontroliuoti prekybą energetinėmis
žaliavomis ir energijos produktais. Savo išvadas ir pasiūlymus
Komisija teikia Lietuvos Respublikos Seimui, Vyriausybei, o jeigu
nustatė piktnaudžiavimą - prokuratūrai.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybės tarybos
sprendimu už perkamą kurą, elektros ir šilumos energiją atskiroms
vartotojų grupėms gali būti išmokamos kompensacijos iš valstybės
arba savivaldybės biudžetų.
Savivaldybių reguliavimo srityje esančių objektų kuro kainas
ir energijos tarifus gali nustatyti savivaldybės. Kainos ir
tarifai savivaldybių reguliavimo srityje esantiems vartotojams
įsigalioja tik suderinus juos su Valstybine energetikos išteklių
kainų ir energetinės veiklos kontrolės komisija ir patvirtinus
Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
V skirsnis. ENERGETIKOS VALDYMO PAGRINDAI
16 straipsnis. Energetikos valdymas
Energetinę veiklą reguliuoja Energetikos ministerija ir
kitos Lietuvos Respublikos institucijos. Energetikos ministerija
atstovauja valstybės interesams energetikos srityje, įgyvendina
valstybės energetikos politikos tikslus ir veikia pagal
Vyriausybės patvirtintus nuostatus.
Nacionalinės energetikos strategijos, taupaus ir efektyvaus
energijos išteklių naudojimo programų projektus rengia, jų
įgyvendinimą organizuoja, efektyvaus energijos naudojimo
valstybės politikos įgyvendinimo teisines, ekonomines ir
organizacines priemones, įstatymų ir poįstatyminių aktų projektus
šiais klausimais rengia Energetikos agentūra.
Energetikos agentūra yra valstybės įmonė. Jos steigėja -
Energetikos ministerija.
17 straipsnis. Energetikos licencijos
Energetinei veiklai reikia gauti licenciją .
Energetikos licencijų išdavimo tvarką nustato Lietuvos
Respublikos Vyriausybė.
18 straipsnis. Energetikos sektoriai ir jų veiklos
ypatumai
Lietuvos Respublikoje veikia šie energetikos sektoriai:
elektros energijos, šilumos, dujų, naftos ir jos produktų.
Elektrinės, dirbančios bendroje technologinėje energetikos
sistemoje, veikia bendru darbo režimu ir privalo paklusti
operatyviniam dispečeriniam valdymui. Šie reikalavimai privalomi
remonto ir statybos-montavimo bei kitoms įmonėms, kurių
pagrindinė funkcija yra palaikyti ir užtikrinti normalų elektros
energetikos sistemos darbą.
Energetikos sistema gali būti sujungta su užsienio šalių
elektros energetikos sistemomis darbui lygiagrečiu režimu
sutartiniais pagrindais ir paklūsta bendram energetikos sistemų
operatyviniam valdymui pagal tarpvalstybinėse sutartyse
reglamentuotas funkcijas.
Dujų, naftos ir jos produktų sektoriai, jei vamzdynai
sujungti su užsienio valstybių sistemomis, dirba bendru suderintu
operatyvinio dispečerinio valdymo režimu pagal tarpvalstybinėse
sutartyse reglamentuotas funkcijas.
19 straipsnis. Energetikos darbuotojų rengimas ir
atestavimas
Vadovaujantys energetikos įmonių darbuotojai ir
specialistai, kurie atlieka technologinius energetikos darbus,
privalo turėti specialų pasirengimą. Energetikos įmonės rengia ir
lavina personalą šių įmonių remiamose mokymo įstaigose.
Energetikos įmonių personalas, nurodytas šio straipsnio
pirmojoje dalyje, privalo būti periodiškai atestuojamas.
Energetikos įrenginius eksploatuojantis personalas privalo
turėti atitinkamą kvalifikaciją ir būti atestuojamas.
Energetikos specialistų lavinimo ir atestavimo tvarką
nustato Energetikos ministerija.
VI skirsnis. VALSTYBINĖ ENERGETIKOS PRIEŽIŪRA
IR ATSAKOMYBĖ UŽ ŠIO ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS
20 straipsnis. Valstybinė energetikos priežiūra
Valstybinę energetikos priežiūrą atlieka Energetikos
valstybinė inspekcija prie Energetikos ministerijos.
Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų energetikos
įrenginių (pagal Energetikos ministerijos patvirtintą sąrašą)
valstybinė priežiūra atliekama visoje šalies teritorijoje
nepaisant žinybinio pavaldumo, nuosavybės formų ir energetikos
įrenginių galios. Ši inspekcija neatlieka branduolinės
energetikos įrenginių valstybinės priežiūros.
Pagrindinis inspekcijos tikslas - atlikti Lietuvos
Respublikos fizinių ir juridinių asmenų energetikos įrenginių
valstybinę priežiūrą ir kontrolę, kad būtų užtikrintas patikimas,
efektyvus ir saugus energetinių išteklių tiekimas bei naudojimas.
Pakeitimai:
1. Lietuvos Respublikos 1996 03 28
Įstatymas Nr.1-1264
Žin., 1996, Nr.32-791
21 straipsnis. Atsakomybė už Energetikos įstatymo
pažeidimus
Juridiniai ir fiziniai asmenys, pažeidę šio įstatymo
reikalavimus, traukiami atsakomybėn pagal Lietuvos Respublikos
įstatymus.
VII skirsnis. TARPTAUTINĖ VEIKLA
22 straipsnis. Tarptautinė veikla
Tarptautinė veikla energetikos srityje grindžiama Lietuvos
Respublikos interesais.
Energetikos sistemų (įmonių), įstaigų ir organizacijų
tarptautinę veiklą koordinuoja Energetikos ministerija.
Energetikos ministerija nustatyta tvarka teikia pasiūlymus
Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl dalyvavimo tarptautinių
energetikos organizacijų darbe.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS
_