Įsakymas netenka galios 2011-07-22:
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. V-1197, 2011-07-01, Žin., 2011, Nr. 93-4426 (2011-07-21), i. k. 1112070ISAK00V-1197
Dėl brandos egzaminų ir įskaitų programų patvirtinimo
Suvestinė redakcija nuo 2009-02-01 iki 2011-07-21
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2006, Nr. 50-1838, i. k. 1062070ISAKISAK-756
LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2006 m. balandžio 25 d. Nr. ISAK-756
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853; 2004, Nr. 103-3755) 56 straipsnio 9 ir 14 punktais:
2. Nustatau, kad:
2.1. pagal šio įsakymo 1 punkte patvirtintą Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programą organizuojami ir vykdomi lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminai nuo 2008 metų;
2.2. pagal Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-496 (Žin., 2003, Nr. 40-1870, Nr. 106-4770; 2005, Nr. 127-4585), organizuojami ir vykdomi lietuvių gimtosios kalbos (testas) ir lietuvių gimtosios kalbos (teksto interpretacija) brandos egzaminai iki 2007 metų.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro
2006 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. ISAK
756
LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ
PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programa (toliau – programa) parengta vadovaujantis Bendrosiomis programomis ir Išsilavinimo standartais XI–XII klasėms, patvirtintais Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu Nr. 1465.
2. Rengiant programą vadovautasi šiomis nuostatomis:
2.1. egzaminų programa turi būti siauresnė ir konkretesnė už Bendrąsias programas ir Išsilavinimo standartus;
3. Programos paskirtis – apibrėžti:
4. Programa skirta lietuvių gimtosios kalbos egzamino užduočių rengėjams, lietuvių kalbos mokytojams, XI–XII klasių mokiniams.
5. Lietuvių gimtosios kalbos vidurinio ugdymo programą baigusiems mokiniams lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminas yra privalomas.
II. BRANDOS EGZAMINŲ TIKSLAI
7. Brandos egzaminų tikslai:
7.1. patikrinti ir įvertinti, kaip mokiniai išmoko patvirtintą lietuvių gimtosios kalbos ugdymo turinį;
7.2. įvertinti kiekvieno mokinio pasiekimų lygį šalies mastu (valstybinis brandos egzaminas) arba pagal nustatytus kriterijus (mokyklinis brandos egzaminas);
III. BRANDOS EGZAMINŲ TIPAI IR BENDRIEJI VERTINIMO PRINCIPAI
8. Lietuvių gimtosios kalbos valstybinis brandos egzaminas (toliau – valstybinis brandos egzaminas) rengiamas remiantis Bendrųjų programų išplėstiniu kursu ir atitinka Išsilavinimo standartų išplėstinio kurso pasiekimų lygio reikalavimus.
9. Lietuvių gimtosios kalbos mokyklinis brandos egzaminas (toliau – mokyklinis brandos egzaminas) rengiamas remiantis Bendrųjų programų bendruoju kursu ir atitinka Išsilavinimo standartų bendrojo kurso pasiekimų lygio reikalavimus.
10. Valstybinio brandos egzamino vertinimas yra norminis. Mokinio darbas pagal valstybinio brandos egzamino vertinimo instrukcijoje pateiktas vertinimo normas įvertinamas taškais, kurie perskaičiuojami į balus nuo 1 iki 100, nustačius minimalią išlaikymo ribą taškais.
11. Mokyklinio brandos egzamino vertinimas yra kriterinis. Mokinio darbas pagal mokyklinio brandos egzamino vertinimo instrukcijoje pateiktas vertinimo normas įvertinamas taškais. Egzamino įvertinimas – pažymys (4–10) – parašomas pagal taškų ir pažymių atitikmenų lentelę.
12. Neteko galios nuo 2009-02-01
Punkto naikinimas:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin. 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
13. Neteko galios nuo 2009-02-01
Punkto naikinimas:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin. 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
IV. TIKRINAMI MOKINIŲ GEBĖJIMAI
15. Brandos egzaminu tikrinami dvejopi mokinių gebėjimai:
16. Dalyko žinių taikymą ir supratimą mokinys parodo:
16.3. atpažindamas skaitomo teksto žanrą, epochos, srovės, rašytojo kūrybos bruožus, teksto funkcinį stilių;
16.4. atsakydamas į teksto suvokimo klausimus ir atlikdamas užduotis: nurodydamas teksto temą, rasdamas reikiamą informaciją, savais žodžiais perfrazuodamas teksto mintis, darydamas tiesiogines išvadas, rasdamas citatų minčiai pagrįsti, atpažindamas tekste lietuvių ir visuotinės kultūros ženklus/simbolius, stilistines figūras, pateikdamas jų pavyzdžių;
17. Gebėjimą spręsti problemas, analizuoti, interpretuoti, vertinti mokinys parodo, kai:
17.2. išskiria ir aptaria skaitomų tekstų struktūrines dalis, atskleidžia jų ryšius, kuriamas prasmes;
17.4. interpretuoja grožinį kūrinį ar jo ištrauką remdamasis kūrinio, autoriaus kūrybos, srovės, epochos kontekstais;
17.5. savais žodžiais paaiškina žodžių, posakių, didesnių teksto fragmentų ir teksto dalių perkeltines prasmes;
17.7. tinkamai komponuoja rašomą tekstą (pradžios pastraipa, dėstymo pastraipos, baigiamoji pastraipa);
V. EGZAMINŲ STRUKTŪRA
18. Brandos egzaminas:
18.1. atliekamas raštu. Bendra egzamino (ir valstybinio, ir mokyklinio) trukmė – 4,5 val. (270 min.);
VI. BRANDOS EGZAMINŲ MATRICOS
19. Egzamino matricos paskirtis – užtikrinti, kad programos galiojimo metais nurodytos turinio (veiklos) sričių ir tikrinamų gebėjimų proporcijos būtų tos pačios.
20. Valstybinio bei mokyklinio brandos egzamino užduotys sudaromos vadovaujantis veiklų ir tikrinamų gebėjimų proporcijomis, nurodytomis toliau pateiktose lentelėse.
Lietuvių gimtosios kalbos valstybinio brandos egzamino matrica
GEBĖJIMAI
VEIKLOS SRITYS |
Žinių taikymas ir supratimas |
Problemos sprendimas, analizavimas, interpretavimas, vertinimas |
% |
Skaitymas |
|
|
50 |
Rašymas |
|
|
50 |
% |
40 |
60 |
|
VII. BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOTYS
22. Valstybinį ir mokyklinį brandos egzaminą sudaro tokios užduotys:
23. Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzamine pateikiamos tokios rašymo užduotys:
23.1. valstybiniam brandos egzaminui pateikiamos dvi alternatyvios užduotys: samprotavimo rašinys arba teksto interpretacija. Interpretacijai pateikiami 3 tekstai (arba jų ištraukos). Pateikiamų tekstų autoriai mokiniams žinomi iš Bendrųjų programų bendrajame ir išplėstiniame kurse pateiktų skaityti autorių bei kūrinių sąrašo;
Punkto pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
23.2. mokykliniam brandos egzaminui pateikiamos trys alternatyvios užduotys: samprotavimo rašinys, literatūrinis rašinys (pateikiamos 3 temos rašiniui, nurodomi autoriai, bent vieno iš jų kūryba mokinys privalo remtis rašydamas rašinį) ir teksto interpretacija (pateikiami 3 tekstai arba tekstų ištraukos. Autoriai, kurių kūriniai ar jų ištraukos pateikiamos užduotyje, nurodyti Bendrųjų programų bendrajame kurse skaitomų ir nagrinėjamų autorių bei kūrinių sąraše.). Mokinys turi pasirinkti ir atlikti vieną užduotį.
Punkto pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
VIII. BRANDOS EGZAMINŲ TURINYS
24. Lietuvių gimtosios kalbos valstybinių ir mokyklinių brandos egzaminų turinys pateikiamas programos 1 priede.
IX. BRANDOS EGZAMINŲ UŽDUOČIŲ VERTINIMAS
26. Valstybinio ir mokyklinio brandos egzamino teksto rašymo:
26.1. užduotis vertinama pagal tokius kriterijus:
26.2. užduoties vertinimo kriterijų svarba valstybiniame ir mokykliniame brandos egzamine nevienoda. Teksto rašymo užduočių kriterijų svarba nurodyta programos 2 priedo 1 lentelėje, užduočių vertinimo kriterijų aprašai pateikiami programos 2 priedo 2 lentelėje;
26.3. užduotis vertinama nuliu taškų, jei:
Punkto pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
27. Jei mokinio parašyto teksto apimtis yra mažesnė už nurodytą programoje ir darbe yra rašybos, skyrybos, žodyno, gramatikos klaidų, proporcingai mažinamas gautų taškų skaičius už kalbos normų laikymąsi. Ši nuostata konkretinama brandos egzamino vertinimo instrukcijoje.
Punkto pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų
programos
1 priedas
LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ TURINYS
Valstybinio egzamino turinį sudaro mokyklinio egzamino turinys ir papildomi reikalavimai.
1 lentelė
Teksto suvokimas
|
MOKYKLINIS EGZAMINAS |
VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai) |
Tekstų parametrai |
Tekstai autentiški arba šiek tiek adaptuoti. Pateikiamų skaityti tekstų turinys susijęs su jaunimo ir apskritai visuomenės gyvenimo aktualijomis. |
Tekstai autentiški arba šiek tiek adaptuoti. Pateikiami skaityti analitinio, eseistinio pobūdžio tekstai, kuriuose svarstomi esminiai kultūros (kalbos, literatūros, meno), visuomenės ir žmogaus gyvenimo klausimai. |
Bendra teksto /tekstų apimtis |
800–1000 žodžių |
1000–1200 žodžių |
Tekstų skaičius |
Vienas didesnės ar 2–3 mažesnės apimties tekstai. |
|
Tekstų tipai, pobūdis ir žanrai |
Mišraus tipo tekstai, sudaryti iš pasakojimo, aprašymo, samprotavimo elementų, arba kurio nors tipo tekstas. Įvairios paskirties ir įvairių žanrų tekstai: esė, publicistiniai, diskusiniai straipsniai; populiarieji mokslo straipsniai (ar populiariųjų mokslo knygų ištraukos); pranešimai; biografijos; dienoraščiai; laiškai; interviu; recenzijos; anonsai; anotacijos; reklamos. |
|
Tikrinami gebėjimai1 |
Rasti nurodytą informaciją. Skirti pagrindinę ir antraeilę informaciją; skirti teiginius ir pavyzdžius. Skirti faktus ir nuomonę; priežastį ir pasekmę. Paaiškinti teksto ar jo dalių loginę sandarą, prasminius ryšius. Nurodyti teksto adresatą, tikslą, temą. Suformuluoti teksto/pastraipos problemą, pagrindinę mintį. Savais žodžiais paaiškinti žodžių, posakių, didesnių teksto fragmentų bei teksto dalių perkeltines prasmes. Atpažinti teksto funkcinį stilių bei žanrą, pateikti įrodymų. Aptarti teksto raišką remiantis leksikologijos ir gramatikos išmanymu. Atpažinti tekste vartojamas stiliaus figūras, rasti tekste jų pavyzdžių, paaiškinti paskirtį. Rasti ir paaiškinti teksto/teksto dalies sąsajas su papildoma neverbaline (diagrama, nuotrauka ir kt.) informacija. |
|
|
Atpažinti lietuvių ir visuotinės kultūros ženklus (mitologinius, biblinius, epochų kultūros) skaitomuose tekstuose. |
Paaiškinti kultūros ženklų prasmę skaitomuose tekstuose. |
|
Aptarti skaitomų tekstų kalbinės raiškos ypatumus / individualumą. |
Aptarti ir įvertinti kalbinės raiškos tinkamumą, jos sąsajas su teksto komunikacinėmis intencijomis. |
|
Atpažinti autoriaus reiškiamą požiūrį ir pateiktus argumentus. |
Kritiškai vertinti autoriaus reiškiamą požiūrį ir argumentus. |
|
Palyginti tekstus turinio, raiškos požiūriu, nurodyti tekstų panašumus bei skirtumus. |
|
Užduočių tipai |
Uždarojo tipo užduotys Rasti ir pažymėti teisingą (us) atsakymą (us) iš keleto pateiktųjų. Įvertinti teksto/tekstų turinį atitinkančius ir/ar neatitinkančius teiginius. Išdėstyti (pažymint) pastraipas/teiginius reikiama tvarka. Rasti ir nurodyti iš teksto išimtų sakinių ar pastraipų vietą tekste. Pusiau atvirojo tipo užduotys Užpildyti diagramas, schemas, lenteles ir pan. Atvirojo tipo užduotys Suformuluoti atsakymus į pateiktus klausimus. Atlikti nurodytas užduotis: paaiškinti, apibūdinti, pacituoti, pateikti pavyzdžių, parašyti santrauką ir pan. |
2 lentelė
Samprotavimo rašinys
Lentelės pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
|
MOKYKLINIS EGZAMINAS |
VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai) |
Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis |
350 žodžių |
400 žodžių |
Mokinio rašomo teksto tipas |
Kurti tekstą, kurio pagrindas argumentavimas. |
|
|
||
Užduoties turinys |
Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su jaunimo, visuomeninio, kultūrinio gyvenimo aktualijomis. |
Mokinio kuriamo teksto tema susijusi su esminiais kultūros (kalbos, literatūros, meno), visuomenės ir žmogaus gyvenimo klausimais. |
Tikrinami gebėjimai |
Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis. |
|
Aptarti kitų reiškiamus požiūrius, pagrįsti savo požiūrį, remiantis socialine ir kultūrine patirtimi. |
Vertinti kitų požiūrių pagrįstumą, su jais polemizuoti, pagrįsti savo požiūrį remiantis kultūrine ir socialine patirtimi. |
|
Gebėti argumentuoti, daryti išvadas. Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją. Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų. Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis. Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą. Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu. Taisyklingai vartoti žodžius ir gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu. |
||
Užduoties tipas |
Atvirojo tipo užduotis |
3 lentelė
Teksto interpretacija/ literatūrinis rašinys
|
MOKYKLINIS EGZAMINAS |
VALSTYBINIS EGZAMINAS (papildomi reikalavimai) |
|
Mažiausia mokinio rašomo teksto apimtis |
350 žodžių |
400 žodžių |
|
Mokinio kuriamo teksto tipas |
Kurti tekstą, kurio pagrindas samprotavimas. |
||
Tikrinami gebėjimai |
Skirti literatūros rūšis ir žanrus |
Gebėti aptarti konkrečių kūrinių žanrą išryškinant jų originalumą. |
|
Savarankiškai interpretuoti nesudėtingos struktūros tekstus |
Savarankiškai interpretuoti įvairaus sudėtingumo tekstus. |
||
Suprasti kūrinio analizę kaip interpretacijos pagrindą. Aptarti skaitomo teksto tematiką, motyvus, problematiką, vaizduojamąjį pasaulį, kompoziciją, atskleisti jų sąsajų kuriamas prasmes. |
|||
Aptarti skaitomų tekstų vertybes. |
Aptarti kūrinio vertybes ir gebėti polemizuoti. |
||
Gebėti susieti tekstą su tinkamu kontekstu. |
|||
Atpažinti lietuvių kultūros ženklus skaitomuose tekstuose. |
Gebėti paaiškinti lietuvių kultūros ženklų prasmę skaitomuose tekstuose. |
||
|
|
|
|
|
Atpažinti visuotinius kultūros ženklus (biblinius, mitologinius, epochų kultūros ir kt.) skaitomuose tekstuose. |
Gebėti paaiškinti jų prasmę. |
|
Tinkamai ir tikslingai vartoti literatūrologijos sąvokas. Gebėti nuosekliai, logiškai dėstyti savo mintis. Formuluoti hipotezes, analizuoti, argumentuoti, daryti išvadas. Tikslingai atrinkti, susieti, apibendrinti skirtingų šaltinių informaciją. Rašyti paisant žanro reikalavimų. Rašyti paisant samprotavimo teksto tipo reikalavimų. Rašyti tekstą laikantis trinarės struktūros reikalavimų, pagrįstai skaidant tekstą pastraipomis. Rašyti tekstą paisant bendrųjų stiliaus reikalavimų ir išlaikant stiliaus vientisumą. Taisyklingai rašyti remiantis kalbos sistemos išmanymu. Taisyklingai vartoti žodžius bei gramatines formas, sudaryti sakinius remiantis kalbos sistemos išmanymu. |
|||
Užduočių tipas |
Atvirojo tipo užduotis |
||
Lentelės pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
4 lentelė
Teksto suvokimo užduočių formuluočių pavyzdžiai
TIKRINAMAS GEBĖJIMAS |
KLAUSIMO/UŽDUOTIES FORMULUOTĖS PAVYZDYS |
Rasti nurodytą informaciją |
Kokias tris X reiškinio priežastis nurodo autorius? |
Skirti pagrindinę ir antraeilę informaciją; skirti teiginius ir pavyzdžius |
Parašykite teksto santrauką, išryškindami esminę informaciją/ Nurodykite teiginį, kurį siekia pagrįsti autorius pateikdamas X pavyzdį. |
Skirti faktus ir nuomonę, priežastį ir pasekmę |
Pateiktoje lentelėje pažymėkite nuomonę reiškiančius sakinius. |
Paaiškinti teksto ar jo dalių loginę sandarą, prasminius ryšius |
Tekstas grafiškai padalytas į dvi dalis. Koks yra šio padalijimo pagrindas? Parašykite, kas turinio požiūriu sieja X ir XX pastraipas. |
Nurodyti teksto adresatą, tikslą, temą |
Kas yra teksto adresatas? Atsakymą pagrįskite. Suformuluokite teksto temą. Kurio pagrindinio tikslo – įtikinti, informuoti ar sudominti skaitytoją- siekiama šiuo tekstu? Atsakymą argumentuokite aptardami teksto kalbinės raiškos priemones. |
Suformuluoti teksto/pastraipos problemą, pagrindinę mintį |
Kokia pagrindinė problema svarstoma tekste? Suformuluokite pagrindinę teksto mintį. |
Atpažinti autoriaus reiškiamą požiūrį ir pateiktus argumentus |
Įvardykite autoriaus požiūrį į reiškinį X, išsakytą X pastraipoje. Nurodykite autoriaus pateiktus argumentus. |
Kritiškai vertinti autoriaus reiškiamą požiūrį ir argumentus |
Kuris autoriaus teiginys, jūsų nuomone, pagrįstas tinkamai/netinkamai, pakankamai/nepakankamai? Atsakymą argumentuokite. |
Savais žodžiais paaiškinti žodžių, posakių, didesnių teksto fragmentų, teksto ar atskirų teksto dalių pavadinimų perkeltines prasmes |
Savais žodžiais paaiškinkite teksto pavadinimo prasmę. |
Atpažinti konkretaus pateikto teksto funkcinį stilių ir žanrą, pateikti įrodymų |
Kuriam funkciniam stiliui priskirtumėte šį tekstą? Atsakymą argumentuokite. Nurodykite teksto žanrą. |
Aptarti teksto raišką remiantis leksikologijos ir gramatikos išmanymu |
Raskite pastraipoje X žargoniškai pavartotus žodžius ir paaiškinkite, kokiam tikslui jie vartojami. |
Atpažinti tekste vartojamas stilistines figūras, rasti tekste jų pavyzdžių, paaiškinti paskirtį |
Įvardykite, kokią meninę stilistinę figūrą vartoja autorius, kalbėdamas apie X reiškinį. Paaiškinkite jos prasmę/paskirtį. Autorius vartoja daug metaforų. Raskite ir išrašykite vieną metaforą. |
Rasti ir paaiškinti teksto/teksto dalies sąsajas su papildoma neverbaline (diagrama, nuotrauka ir kt.) informacija |
Tekstas iliustruotas nuotrauka. Paaiškinkite, kaip ši nuotrauka susijusi su tekste kalbamais dalykais. |
Atpažinti lietuvių ir visuotinės kultūros ženklus/simbolius (mitologinius, biblinius, epochų kultūros) skaitomuose tekstuose |
Raskite tekste ir išrašykite kultūros ženklą, kuriuo įvardytas reiškinys X. |
Paaiškinti kultūros ženklų prasmę skaitomuose tekstuose |
Paaiškinkite X kultūros ženklo paskirtį X pastraipoje. |
Aptarti skaitomų tekstų kalbinės raiškos ypatumus/ individualumą |
Kas būdinga teksto autoriaus kalbai? Nurodykite bent po vieną leksikos ir sintaksės ypatumą. Kaip teksto autorius siekia įtaigumo? Nurodykite bent du būdus su pavyzdžiais. |
Aptarti ir įvertinti teksto kalbinės raiškos, komponavimo tinkamumą, jų sąsajas su teksto komunikacinėmis intencijomis |
Teksto autorius siekia įtikinti skaitytoją. Aptarkite dvi kalbinės raiškos priemones, kuriomis siekiama šio tikslo X pastraipoje. |
Palyginti tekstus turinio, raiškos požiūriu, nurodyti tekstų panašumus ir skirtumus. |
Abiejų pateiktų skaityti tekstų autoriai išsako savo požiūrį į problemą X. Aptarkite, kuo abiejų autorių požiūriai panašūs, kuo skiriasi. |
Lietuvių gimtosios kalbos brandos
egzaminų programos
2 priedas
(Lietuvos Respublikos švietimo ir
mokslo ministro 2009 m. sausio 14 d.
įsakymo Nr. ISAK-86 redakcija)
LIETUVIŲ GIMTOSIOS KALBOS BRANDOS EGZAMINŲ TEKSTO RAŠYMO KRITERIJAI
1 lentelė
Teksto rašymo kriterijų svarba
Rašymo užduotis |
Valstybinis egzaminas |
Mokyklinis egzaminas |
||||
samprotavimo rašinys |
teksto interpretacija |
samprotavimo rašinys |
teksto interpretacija |
literatūrinis rašinys |
||
Kriterijai |
||||||
Turinys |
35% |
30% |
||||
Teksto sandara |
15% |
20% |
||||
Kalbinė raiška |
20% |
25% |
||||
Kalbos normų laikymasis |
30% |
25% |
2 lentelė
Teksto rašymo kriterijų aprašai
VERTINIMO KRITERIJAI |
VERTINIMO ASPEKTAI |
Samprotavimo rašinio turinys |
ar suvokta tema ar aiški pagrindinė mintis ar reiškiamas požiūris, vertinimas, svarstomi skirtingi požiūriai ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai ar teiginiai tinkamai ir svariai pagrindžiami ar teiginiai pagrindžiami remiantis įvairiais šaltiniais ar remiamasi kultūrine patirtimi |
Teksto interpretacijos turinys |
ar suvokiamos interpretuojamo teksto temos, problemos, idėjos, vertybės ar tinkamai argumentuojama remiantis teksto analize ar interpretuojama kryptingai, paisoma teksto logikos ar tekstą interpretuojant remiamasi tinkamais kontekstais |
Literatūrinio rašinio turinys |
ar tiksliai suvokta tema ar aiški pagrindinė mintis ar aiškūs pagrindinę mintį išskleidžiantys teiginiai ar teiginiai pagrindžiami remiantis nagrinėjamais kūriniais ar pakankamai išsamiai pagrindžiama ar pagrįstai remiamasi kontekstu |
Teksto sandara ir vientisumas1 |
ar yra visos trys struktūrinės dalys (įžanga, dėstymas, pabaiga), ar jos susijusios ar išlaikytos tinkamos struktūrinių dalių proporcijos ar tekstas vientisas ir nuoseklus, ar nėra nemotyvuotų minties šuolių, nereikalingų pasikartojimų ar teksto skaidymas pastraipomis pagrįstas |
Kalbinė raiška (žodynas ir sintaksė) |
ar kalba logiška, aiški, sklandi, tiksli ar mintis formuluojama glaustai, netuščiažodžiaujama ar žodynas turtingas, ar įvairios sakinių konstrukcijos ar kalbinė raiška atitinka rašymo tikslą ir situaciją |
Kalbos normų laikymasis |
ar laikomasi rašybos taisyklių ar laikomasi skyrybos taisyklių ar laikomasi leksikos normų ar vartojamos tinkamos gramatinės formos ir konstrukcijos |
1 Teksto sandaros ir vientisumo, kalbinės raiškos ir kalbos normų laikymosi kriterijai bendri visoms rašymo užduotims.
Priedo pakeitimai:
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas
Nr. ISAK-86, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 12-480 (2009-01-31), i. k. 1092070ISAK0ISAK-86
Dėl švietimo ir mokslo ministro 2006 m. balandžio 25 d. įsakymo Nr. ISAK-756 "Dėl Lietuvių gimtosios kalbos brandos egzaminų programos patvirtinimo" pakeitimo