Redaguota: 1994.01.31.

     Pakeitimai: Nr.1-361; 1993.12.23.; Žin., 1993, Nr.74-1382;

               Nr.1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994, Nr.4-55;

 

                   LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

                            STATUTAS

 

 

                  1993 m. spalio 19 d. Nr.I-279

 

                             Vilnius

 

 

 

                             V DALIS

 

                   ĮSTATYMŲ LEIDYBOS PROCEDŪRA

 

 

 

      21 skirsnis. Įstatymų ir kitų norminių aktų projektų

                          registravimas

 

     183 straipsnis.  Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų Seimo

aktų projektus   ir pasiūlymus  dėl jų  leidybos Seimui svarstyti

pateikia     institucijos  ir   asmenys,  kurie   pagal  Lietuvos

Respublikos  Konstituciją   turi  įstatymų  leidybos  iniciatyvos

teisę.  Teikiamą  projektą  ar  pasiūlymą  turi  pasirašyti    jo

iniciatorių atstovai.

     Kartu su  įstatymo projektu pateikiamas aiškinamasis raštas,

kuriame paprastai nurodoma:

     1) parengto projekto tikslai ir uždaviniai;

     2)  kaip  šiuo  metu  yra  teisiškai  reguliuojami  įstatymo

projekte aptarti klausimai;

     3) kokios  numatomos naujos  teisinio reguliavimo nuostatos,

iš   naujo   sureguliuotų  klausimų  teigiamos savybės  ir  kokių

pozityvių  rezultatų laukiama;

     4) galimos  neigiamos priimto  įstatymo projekto pasekmės ir

kokių priemonių   reikėtų   imtis,   kad    tokių  pasekmių  būtų

išvengta; išliekantys įstatymo netobulumai;

     5) įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie

šios srities   teisės  aktai  tebegalioja  (pateikiamas šių  aktų

sąrašas) ir  kokius galiojančius teisės aktus būtina  pakeisti ar

panaikinti,  priėmus šį projektą;

     6) jeigu įstatymo projektui įgyvendinti reikia poįstatyminių

aktų -  kas ir kada juos turėtų  parengti, šių poįstatyminių aktų

metmenys;

     7) įstatymo  projekto rengimo  metu   gauti      specialistų

vertinimai ir išvados;

     8) įstatymo projekto  autorius ar autorių grupė;

     9) reikšminiai  įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam

projektui įtraukti  į kompiuterinę paieškos sistemą;

     10) kiti  autorių nuomone  reikalingi    pagrindimai      ir

paaiškinimai.

     Jeigu   įstatymo projekto  iniciatoriai negali      pateikti

aiškinamojo rašto,  jie gali kreiptis į Seimo kanclerį prašydami,

kad tokį raštą padėtų parengti Juridinis skyrius arba būtų leista

pateikti projektą be aiškinamojo rašto.

     Kartu su   įstatymo projektu  paprastai  pateikiami įstatymų

projektai dėl  kitų įstatymų pakeitimo, papildymo ar panaikinimo,

kurie yra būtini priėmus siūlomą įstatymo projektą, taip pat, jei

reikia, nutarimo projektas dėl šio įstatymo įgyvendinimo tvarkos.

     Šio skirsnio  reikalavimai, išskyrus  dėl aiškinamojo rašto,

taikomi visiems  įstatymų ir kitų Seimo  norminių aktų projektams

 

(toliau šiame  skirsnyje jie  visi vadinami įstatymų projektais),

išskyrus specialius šio statuto numatytus atvejus.

 

     184  straipsnis.   Visi  teikiami   įstatymų  projektai   ir

pasiūlymai   registruojami   Seimo  posėdžių   sekretoriato gautų

įstatymų projektų ir pasiūlymų rejestre. Registruojant užpildomas

standartinis projekto   titulinis lapas  ir formuliaras, nurodomi

visi projekto  rengėjai ir  iniciatoriai  bei  visi  jų  pateikti

dokumentai. Projektas  indeksuojamas pagal   įstatymų    leidybos

sričių klasifikatorių.

     Projektą   svarstant    ir   toliau    rengiant,    posėdžių

sekretoriatui pateikiamos   ir   jo įregistruojamos  visos naujos

projekto redakcijos,  pateiktos išvados,  pataisos bei papildymai

ir  pažymima, kas jas  pateikė. Visa tai įforminama kaip įstatymo

projekto lydraštis   ir išdalinama kartu su  pačiu  projektu  bei

aiškinamuoju raštu.

     Dėl įregistruoto  įstatymo  projekto  Juridinis      skyrius

parengia išvadas,  ar tas  projektas neprieštarauja galiojantiems

įstatymams ir   ar  jis  atitinka  juridinės technikos taisykles.

Įregistruotas įstatymo   projektas kartu su šiomis  išvadomis  ne

vėliau kaip   per savaitę perduodamas Seimo    kancleriui.  Jeigu

projekto apimtis  didelė, Seimo  kancleris turi  teisę šį terminą

pratęsti.

     Įstatymo projektą  kartu su aiškinamuoju raštu bei Juridinio

skyriaus išvadomis  Seimo   kancleris ne  vėliau kaip per 3 darbo

dienas perduoda preliminariai nagrinėti atitinkamiems komitetams.

Seimo   kancleris  įstatymo projektą  taip  pat  įteikia  visiems

kitiems komitetams, frakcijoms, perduoda Vyriausybei, Respublikos

Prezidento kanceliarijai, o prireikus - ir aukštesniosios pakopos

savivaldybėms. Apie  projektą taip  pat pranešama  visiems  Seimo

nariams.

 

     186 straipsnis.  Jeigu įstatymo projektas pateiktas kartu su

Konstitucijos pataisomis,  abu projektai  nagrinėjami kartu,  bet

pirma balsuojama dėl Konstitucijos pataisų, laikantis jos keitimo

procedūros. Taip  pat kartu svarstomi įstatymų projektai dėl kitų

įstatymų pakeitimo,  papildymo ar  panaikinimo, kurie  yra būtini

priėmus siūlomą įstatymo projektą.

     Jeigu yra  gauti keli  alternatyvūs   to   paties   įstatymo

projektai,   iki   svarstymo  Seimo   posėdyje  ir   jo  metu jie

nagrinėjami kartu ir pasirenkamas vienas iš jų.

 

     187 straipsnis. Prireikus Seimo valdyba gali pavesti kitiems

komitetams   preliminariai   išnagrinėti  įstatymo  projektą arba

pasiūlyti Vyriausybei  parengti savo  išvadas. Seimo valdyba taip

pat gali  sudaryti specialią Seimo narių, suinteresuotų valstybės

institucijų atstovų,   ekspertų ir mokslininkų parengiamąją darbo

grupę,   kad   ši  įstatymo projektą  parengtų  svarstyti  Seime.

Prireikus įstatymo  projektas gali  būti perduotas  visuomeninėms

organizacijoms, kad jos įvertintų.

 

      21a skirsnis. Įstatymų ir kitų norminių aktų projektų

       preliminarus ir papildomas nagrinėjimas komitetuose

 

     196  straipsnis.   Komitetas,  kuriam   įstatymo   projektas

perduotas preliminariai nagrinėti, turi nustatyti:

     1) ar  projektas neprieštarauja     Lietuvos     Respublikos

Konstitucijai, kitiems   įstatymams,  o  jeigu  prieštarauja  -ar

komitetas pritaria šių įstatymų keitimui;

     2) kiek  valstybės biudžeto  lėšų apytiksliai  reikia tokiam

įstatymui įgyvendinti;

     3) kiek  toks projektas  tikslingas politiniu, ekonominiu ir

socialiniu požiūriais;

     4) ar  projekto koncepcija  atitinka patvirtintą Vyriausybės

programą;

 

     5) ar  projektas  neprieštarauja  tarptautiniams    Lietuvos

Respublikos įsipareigojimams;

     6) ar  projektas nėra   analogiškas kitiems per pastaruosius

šešis mėnesius atmestiems projektams;

     7) ar  projektas atitinka  teisinio reguliavimo dalykiškumo,

konkretumo   ir   išbaigtumo  kriterijus, ar priimtinas  teisinės

kultūros bei juridinės technikos požiūriais.

     Šiais   aspektais   išnagrinėjęs  projektą,   komitetas turi

suformuluoti savo   preliminarias išvadas  taip, kad būtų  galima

nuspręsti, kaip toliau turi būti nagrinėjamas projektas pagal šio

statuto  188 - 189 straipsnių reikalavimus.

     Jeigu komitetas  padaro  išvadą,  kad  įstatymo    projektas

prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, ir nėra pateikta

Konstitucijos   pataisų     projekto,  Seimo  kancleris  paskiria

papildomą įstatymo  projekto svarstymą  Seimo Valstybės ir teisės

komitete.

 

     197 straipsnis.  Tokia pat  tvarka  preliminarios    išvados

rengiamos ir  dėl įstatymo  projekto, kuriam priimti yra sudaryta

iniciatyvinė referendumo paskelbimo grupė. Ši grupė supažindinama

su gautomis preliminariomis išvadomis.

     Jeigu teikiamas tik pasiūlymas parengti ir priimti įstatymą,

tai komitetas   pagal  tuos  pačius kriterijus, kurie taikomi  ir

įstatymo projektui, turi apsvarstyti, ar tikslinga tokį pasiūlymą

įgyvendinti. Jeigu  komitetas pats nesiima pasiūlymo įgyvendinti,

Seimui  pateikia savo išvadą.

     Seimo sesijos  metu  preliminarias  išvadas  komitetai  turi

parengti ne   vėliau  kaip per  10 dienų.  Apie išvadas pranešama

projekto iniciatoriams.

 

     198  straipsnis.   Komitetas,  kuriam   įstatymo   projektas

perduotas papildomai  svarstyti, turi  pateikti raštu  vertinimus

pagal šio  skirsnio   196    straipsnyje   nurodytus  kriterijus.

Nepritarimas turi būti motyvuotas.

     Pritarimas gali  būti reiškiamas trejopai: be jokių pastabų,

su tam tikromis pastabomis, su sąlyga, kad projekte bus padarytos

tam   tikros   pataisos.  Pastaruoju  atveju gali  būti  siūlomos

konkrečios suformuluotos pataisos.

     Papildomai įstatymo   projektą nagrinėjantis  komitetas savo

nuomonę   gali   pareikšti    ir   pagrindinio  įstatymo projektą

nagrinėjančio komiteto posėdyje, delegavęs į jį savo atstovą.

     199 straipsnis. Komitetai, papildomai nagrinėjantys įstatymo

projektą,   taip   pat  kiti   komitetai,  paskiri Seimo  nariai,

Vyriausybė   raštu    pateikia   pastabas, pasiūlymus, papildymus

pagrindiniam įstatymą   nagrinėjančiam  komitetui ne vėliau  kaip

prieš 7 darbo dienas iki įstatymo projekto svarstymo Seime.

     Dėl termino  preliminarioms  išvadoms  pateikti    pratęsimo

komitetas   turi   kreiptis  į  Seimo  kanclerį,  o  dėl  termino

papildomoms išvadoms  pateikti pratęsimo  - į pagrindinį įstatymo

projektą nagrinėjantį komitetą.

 

     199-1(185) straipsnis.  Seimo kancleris  neteikia  svarstyti

Seime  įstatymų  projektų,  jeigu  Seimo  Valstybės    ir  teisės

komitetas   padaro    preliminarią   išvadą, kad jie prieštarauja

Lietuvos Respublikos   Konstitucijai,  ir  nėra nustatyta  tvarka

pateikto Konstitucijos pataisų projekto. Jeigu pateiktąjį ar kitą

analogiško   turinio  įstatymo projektą  per  pastaruosius  šešis

mėnesius  Seimas    buvo   atmetęs, toks  projektas   taip    pat

nepriimamas pakartotinai svarstyti.

     Įstatymų projektai,  pateikti subjektų,  neturinčių įstatymų

leidybos   iniciatyvos   teisės,   įregistruojami, bet  svarstyti

neperduodami,  tačiau   su   jais   supažindinami   kompetentingi

komitetai.

     Visais šiais   atvejais,  jeigu yra  kompetentingo  komiteto

pritarimas,  projektas   su  atitinkama   Seimo  kanclerio   viza

grąžinamas   į   posėdžių  sekretoriatą,  kur  įrašomas į atmestų

įstatymų   projektų    bei   pasiūlymų rejestrą ir perduodamas  į

archyvą. Apie  tai turi būti paskelbta Seimo posėdyje ir pranešta

pateikėjui.

 

     194 straipsnis. Įstatymo projekto iniciatoriai iki svarstymo

Seimo posėdyje   turi  teisę  projektą atšaukti.Apie šį sprendimą

jie iš  karto raštu  praneša Seimo  kancleriui, o  šis -  Seimui.

Tokiu   atveju  pagrindiniame  komitete  ir Juridiniame  skyriuje

paliekama įstatymo projekto kopija.

     Tačiau jeigu  iniciatorių   atšauktą   įstatymo  projektą ne

vėliau kaip  kitą dieną   oficialiai  paremia  ir  pateikia kitas

įstatymų   leidybos    teisę  turintis  subjektas, tokio projekto

svarstymo procedūra tęsiama toliau.

 

 

21b skirsnis. Įstatymų ir kitų norminių aktų projektų  pateikimas

                         Seimo posėdyje

 

     188 straipsnis.  Kai komitetai  pateikia savo  preliminarias

(teigiamas arba   neigiamas)  išvadas,  Seimo kancleris ne vėliau

kaip per  mėnesį turi  pasiūlyti   į   Seimo savaitės    posėdžių

darbotvarkę įrašyti   įstatymo  projekto pateikimą.  Jeigu  Seimo

sesijos metu   arba nuo  sesijos pradžios  per  mėnesį  komitetai

išvadų nepateikia, kancleris apie tai turi pranešti Seimui.

     Į Seimo  posėdį, kuriame  projektas pateikiamas,  kviečiamas

įstatymo projekto   iniciatorių   atstovas. Jis trumpai  (iki  10

minučių)   apibūdina    projektą.   Po  to  posėdžio  pirmininkas

supažindina su     komitetų,  Juridinio skyriaus, taip pat, jeigu

gautos, Vyriausybės  preliminariomis išvadomis  ir, jeigu  jos iš

esmės sutampa, teikia pasiūlymus balsuoti.

     Seimas turi  nuspręsti, ar  įrašyti projektą į sesijos darbų

programą, ar  pradėti svarstymo procedūrą (tų projektų, kurie jau

įrašyti į   sesijos   darbų  programą), ar taikyti  skubesnio  ar

ypatingos skubos   svarstymo tvarką, ar projektą  atmesti, ar  jo

svarstymą atidėti.

     Jeigu  išvados   nesutampa  arba   jeigu  joms  prieštarauja

projekto  iniciatoriai,   frakcijos,  komitetai   ar  Vyriausybė,

pradedama diskusija.

 

     189 straipsnis.  Diskusija dėl  įstatymo projekto  pateikimo

vyksta tokia tvarka:

     1) projekto   iniciatorių atstovo  atsakymai  į  Seimo narių

klausimus (iš viso iki 15 minučių);

     2) komitetų,   preliminariai  nagrinėjusių  projektą, išvadų

išdėstymas (iki 5 minučių kiekvienam);

     3) Vyriausybės nuomonės, jeigu ji pareikšta, išdėstymas (iki

5 minučių);

     4) kitų   komitetų ar  frakcijų,  kurių  nuomonė  ir motyvai

skiriasi nuo   išsakytųjų, atstovų  argumentų išdėstymas  (iki  5

minučių kiekvienam);

     5) dėl   pasiūlytų   sprendimų balsuojama  šio  skirsnio 188

straipsnyje nustatyta tvarka.

 

     190 straipsnis.  Visi sprendimai įstatymo projekto pateikimo

ir svarstymo  Seimo posėdyje  metu priimami paprasta balsavusiųjų

dauguma,   išskyrus   sprendimus atmesti  projektą,  grąžinti  jį

iniciatoriams ar  paskelbti visuomenei svarstyti, kurie priimami,

jeigu už juos balsavo daugiau  kaip 1/3 visų Seimo narių.

     Skubesnės ir   ypatingos  skubos svarstymo  tvarkos taikymas

nustatytas šio statuto 24 skirsnyje.

 

     191 straipsnis.   Pradėti svarstymo  procedūrą galima tik tų

projektų, kurie   įrašyti   į  sesijos  darbų programą. Svarstymo

procedūra   susideda  iš  šių  stadijų:  svarstymas pagrindiniame

komitete, svarstymas Seimo posėdyje ir priėmimas.

 

     Nutaręs pradėti  įstatymo  projekto  svarstymo    procedūrą,

Seimas tame  pačiame posėdyje  turi paskirti  apytikslę svarstymo

Seimo posėdyje  datą (ne  anksčiau kaip  po savaitės ir ne vėliau

kaip iki  sesijos pabaigos), pagrindinį komitetą projektui toliau

nagrinėti arba  tobulinti ir  kitus papildomai  jį nagrinėjančius

komitetus. Seimas   taip  pat gali  sudaryti parengiamąją   darbo

grupę įstatymo projektui tobulinti.

     Taip   pat  šiame  posėdyje  gali  būti  priimtas  nutarimas

pateikti įstatymo projektą viešai paskelbti.

 

     192 straipsnis. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikės valstybės

lėšų, toliau  svarstant projektą,  turi  būti  pateikti  projekto

iniciatorių   pasiūlymai  bei  Biudžeto  ir finansų  komiteto  ir

Vyriausybės  išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių.

     Jeigu norint  įstatymo projektą   priimti reikia pakeisti ir

Lietuvos Respublikos   Konstituciją,  toliau  svarstant projektą,

turi būti pateiktos Valstybės ir teisės komiteto išvados.

 

     195  straipsnis.   Jeigu  yra  sudaryta  iniciatyvinė  grupė

referendumui   dėl   įstatymo  projekto   paskelbti,  po  to, kai

patvirtinama,   jog   yra  surinktas  reikiamas  skaičius parašų,

sesijos   metu   šis  klausimas   svarstomas artimiausiame  Seimo

posėdyje.   Jame    kviečiami  dalyvauti referendumo  iniciatorių

atstovai. Šio   posėdžio metu, atsižvelgiant  į  gautas  išvadas,

įstatymo projekte   gali būti  padarytos  pataisos,  su  kuriomis

sutinka referendumo iniciatoriai.

     Jeigu  nustatoma,   kad  projektas    prieštarauja  Lietuvos

Respublikos   Konstitucijai,    skelbiamas    referendumas    dėl

Konstitucijos pakeitimo.

     Jeigu Seimas   nutaria per  15 dienų  apsvarstyti ir priimti

teikiamą įstatymo  projektą, sprendimas  skelbti referendumą gali

būti atidėtas.   Tačiau referendumas   turi būti paskelbtas  tame

pačiame posėdyje,   kuriame Seimas teikiamą projektą  atmeta arba

priima    jį    su   pataisa, kuriai   prieštarauja   referendumo

iniciatoriai.   Taip   pat referendumas   turi  būti   nedelsiant

paskelbtas, jeigu  Seimas per  nustatytą   laikotarpį    įstatymo

nepriima.

         

 

22 skirsnis. Įstatymo projekto svarstymas pagrindiniame komitete

 

     195-1   straipsnis.    Komitetas,   Seimo   paskirtas   kaip

pagrindinis     nagrinėti  įstatymo   projektui,  kuriam  pradėta

svarstymo   procedūra,  ne  vėliau  kaip  per  savaitę  turi savo

posėdyje apsvarstyti pasirengimą projektą nagrinėti komitete. Tam

turi būti  paskirti atsakingi  komiteto nariai,  ekspertai,  gali

būti paprašyta  kitų komitetų  ar valstybės institucijų papildomų

išvadų, priimti  kiti parengiamieji  sprendimai. Jeigu  komitetui

pavesta projektą  tobulinti, tam  gali būti sudaryta darbo grupė.

Pasirengimo svarstyti projektą klausimus prireikus komitetas gali

aptarti ir kituose posėdžiuose.

 

     195-2   straipsnis.   Pagrindinis   įstatymą   nagrinėjantis

komitetas turi   projektą išsiuntinėti  suinteresuotoms valstybės

institucijoms, o prireikus - ir visuomeninėms organizacijoms, kad

jos galėtų atsiųsti vertinimus.

     Visą dėl   įstatymo  projekto  gautą  medžiagą  įvertina bei

apibendrina pagrindinis  įstatymą nagrinėjantis komitetas.  Jeigu

Seime nuspręsta   svarstyti iniciatorių pateiktą projekto tekstą,

pagrindinis įstatymo  projektą nagrinėjantis komitetas turi teisę

svarstymui Seimo posėdyje pateikti ir savo variantą.

     Jeigu įstatymo  projektas paskelbtas  visuomenei  svarstyti,

gauti pasiūlymai  perduodami pagrindiniam projektą nagrinėjančiam

komitetui.

 

 

     195-3 straipsnis.  Ne vėliau  kaip likus 5 darbo dienoms iki

svarstymo   Seimo   posėdyje   įstatymo   projektas   turi   būti

apsvarstytas   pagrindiniame  jį  nagrinėjančiame  komitete. Apie

tokio svarstymo laiką ir vietą turi būti pranešta Seimo posėdyje.

     Į  svarstymą   pagrindiniame  komitete   kviečiami  projekto

iniciatorių ir  papildomas išvadas  rengiančių komitetų atstovai,

ekspertai, taip  pat ir ekspertai, pakviesti opozicinių frakcijų.

Komiteto posėdyje jiems turi būti suteiktas žodis.

     Į posėdį gali būti pakviesti ir kitų suinteresuotų valstybės

institucijų bei   visuomeninių organizacijų atstovai. Jiems, taip

pat posėdyje   dalyvaujantiems  kitų komitetų  nariams,  posėdžio

pirmininkui sutikus, gali būti suteiktas žodis.

 

     195-4 straipsnis.  Svarstymo    pagrindiniame       projektą

nagrinėjančiame komitete  metu  turi  būti  priimtas  sprendimas,

kuris pateikiamas   projekto svarstymui  Seimo posėdyje: pritarti

iniciatorių  pateiktam   arba  komiteto   patobulintam   įstatymo

projektui, pritarti  vienam iš  alternatyvių  projektų,  pritarti

projektui su  išlygomis, paskelbti projektą visuomenei svarstyti,

grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti arba jį  atmesti.

     Po svarstymo  pagrindiniame komitete  iniciatorių  pateiktas

arba komiteto  patobulintas projektas      perduodamas  Dokumentų

skyriui   suredaguoti.  Suredaguotas  projektas derinamas  su  jo

iniciatorių atstovu.

     Suredaguotas projekto   tekstas turi  būti  išdalintas Seimo

nariams ir  įteiktas Vyriausybei  ne vėliau  kaip prieš  2  darbo

dienas iki  svarstymo Seimo posėdyje. Papildomi duomenys kartu su

lydraščiu Seimo  nariams išdalinami  ne vėliau kaip prieš 1 darbo

dieną iki šio svarstymo.

     Apie komitetų  pranešėjus ir papildomus pranešėjus turi būti

pranešta Seimo   Pirmininkui  ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas

iki įstatymo projekto svarstymo Seimo posėdyje.   Svarstymo  metu

pagal galimybes daromas įrašas, o pasisakymai protokoluojami.

 

     201 straipsnis.  Jeigu pagrindinis     įstatymo     projektą

nagrinėjantis komitetas  per nustatytą  laiką nespėja išnagrinėti

įstatymo projekto,   dėl termino  pratęsimo jis turi  kreiptis  į

Seimą.

 

23 skirsnis. Įstatymo projekto svarstymas Seimo  posėdyje     

 

     202 straipsnis.  Svarstymo Seimo  posėdyje  metu  aptariamas

įstatymo projekto  tikslingumas, koncepcija, pagrindinės projekto

nuostatos   ir   principai,  taip  pat pateikiamos  visos  gautos

pataisos   ir    papildymai.  Seimo posėdyje  įstatymo  projektas

svarstomas tokia tvarka:

     1)  pagrindinio  įstatymo  projektą  nagrinėjančio  komiteto

pranešimas;

     2) balsavimas,  jeigu pagrindinis  komitetas siūlo  projektą

grąžinti jo iniciatoriams arba atmesti;

     3) alternatyvių  projektų, jeigu jų yra, iniciatorių atstovų

pranešimai;

     4) kitų komitetų papildomi pranešimai;

     5) bendroji  diskusija įstatymo projekto esminėms nuostatoms

aptarti -  Vyriausybės, kitų  komitetų, frakcijų ir paskirų Seimo

narių pasisakymai;

     6) specialioji  diskusija  projekto  struktūrai,  atskiriems

skyriams,   skirsniams    ir   straipsniams  aptarti. Jeigu  nėra

pasiūlymų rengti  specialiąją   diskusiją,    Seimas  gali    jos

atsisakyti arba rengti kartu su bendrąja;

     7)  baigiamasis   pagrindinio  pranešėjo   ir   alternatyvių

projektų iniciatorių atstovų žodis.

 

     203 straipsnis. Po svarstymo Seimas  nusprendžia, ar:

     1) pritarti iniciatorių parengtam arba komiteto patobulintam

projektui arba  vienam iš  alternatyvių    projektų  ir  paskirti

įstatymo priėmimo   datą ne  anksčiau kaip  po 4 darbo dienų. Jei

reikia, pagrindiniam  projektą nagrinėjančiam  komitetui pavedama

pagal diskusijoje išsakytas pastabas padaryti būtinas pataisas ir

papildymus. Šiuo  atveju įstatymo priėmimas rengiamas ne anksčiau

kaip po 7 dienų;

     2)  paskelbti   projektą  visuomenei  svarstyti,  jeigu  šio

straipsnio 1  punkte nurodyti  pasiūlymai yra priimti. Gautus šio

svarstymo rezultatus   apibendrina pagrindinis  įstatymo projektą

nagrinėjantis komitetas, o visa procedūra kartojama nuo svarstymo

šiame komitete. To paties įstatymo projektas du kartus visuomenei

svarstyti paprastai neskelbiamas;

     3) grąžinti  projektą pagrindiniam     jį     nagrinėjančiam

komitetui   patobulinti.   Šiuo  atveju  procedūra  kartojama nuo

svarstymo   pagrindiniame   komitete.  Toks  sprendimas svarstant

projektą gali būti priimtas tik vieną kartą;

     4) padaryti  projekto svarstymo  pertrauką, jeigu  svarstyti

nebaigiama tame  pačiame posėdyje arba jeigu paaiškėja, kad Seimo

nariams reikia   papildomos  informacijos įstatymui priimti, arba

šio statuto  96 straipsnyje numatytais atvejais. Pertrauka negali

tęstis iki kitos sesijos;

     5) grąžinti  iniciatoriams projektą tobulinti iš esmės. Šiuo

atveju kartojama   visa  patobulinto  įstatymo projekto svarstymo

procedūra;

     6) atmesti projektą arba pavesti parengti naują.

     Priėmęs 2   arba 3 punktuose nurodytą sprendimą, Seimas gali

pavesti pagrindiniam  komitetui ar  kitiems komitetams papildomai

nagrinėti projektą.

 

 

    23a skirsnis. Įstatymo projekto priėmimas Seimo  posėdyje

 

     208 straipsnis.  Jeigu komitetas priėmimui pateikia iš naujo

suredaguotą projektą,  jis turi  būti išdalintas Seimo nariams ir

įteiktas Vyriausybei  ne vėliau  kaip prieš  2 darbo  dienas  iki

posėdžio.

     Visas siūlomas  įstatymo  projekto  pataisas  ir  papildymus

Seimo nariai, frakcijos, komitetai ir Vyriausybė su savo parašais

turi įteikti   posėdžių  sekretoriatui ne  vėliau kaip  prieš  24

valandas   iki    posėdžio,  kuriame  numatytas įstatymo projekto

priėmimas, pradžios.  Posėdžių sekretoriatas     jas     perduoda

pagrindiniam   įstatymą nagrinėjančiam  komitetui,  padaugina  ir

išdalina visiems Seimo nariams.

     Priėmimo metu  naujos  pataisos  ir  papildymai  nepriimami,

išskyrus redakcines   pataisas,   kurios  nesvarstomos  ir dėl jų

nebalsuojama,  o  tik  raštu  pateikiamos  pagrindiniam  įstatymo

projektą nagrinėjusiam  komitetui.

     Pataisa ar  papildymas turi  būti  tinkamai    suformuluoti,

atitikti   projekto  esmę  ir  negali  būti  didesni  kaip vienas

straipsnis.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., Nr.4-

55;

 

     209 straipsnis.  Priėmimo metu  pranešėjas  trumpai  praneša

apie komiteto   padarytus  pakeitimus,  aptaria gautus papildomus

pasiūlymus ir pataisas, nurodydamas jų pateikėjus.

      Po to svarstomos įstatymo projekto atskiros dalys ir dėl jų

balsuojama. Jeigu   Seimas  nenutaria  kitaip, projekto  skyriai,

skirsniai ir straipsniai svarstomi ir dėl jų balsuojama iš eilės.

Straipsnius, kurie     lemia   projekto principus  ir  struktūrą,

posėdžio pirmininkas   gali pateikti balsuoti pirmiau  už  kitus.

Tuos straipsnius,   dėl kurių nėra  pataisų  ar  pasiūlymų  visai

išbraukti, galima  priimti be balsavimo, jeigu tam neprieštarauja

nė vienas  Seimo narys.  Kitais atvejais balsuojama dėl kiekvieno

straipsnio, skirsnio, skyriaus.

     Priėmimo metu  leidžiama kalbėti   tik  pateiktų  pataisų ir

papildymų autoriams   (iki 3  minučių  dėl  kiekvieno pasiūlymo),

pranešėjui, papildomiems  pranešėjams ir  dėl balsavimo motyvų, o

pranešėjai neklausinėjami.  Pasisakęs dėl  pataisos ar papildymo,

jų autorius nebegali kalbėti dėl balsavimo motyvų.

 

     210 straipsnis.  Atskiras įstatymo straipsnis svarstomas bei

priimamas tokia tvarka:

     1) paskelbiami  gauti pasiūlymai  - pakeisti visą straipsnį,

išbraukti kai  kuriuos straipsnio teiginius, pakeisti kai kuriuos

straipsnio teiginius,   papildyti straipsnį, išbraukti straipsnį.

Kiekvieną iš jų gali trumpai pakomentuoti pranešėjas ar papildomi

pranešėjai (iki 3 minučių kiekvienas);

     2) balsuojant  pasirenkami alternatyvūs  pasiūlymai. Kai dėl

to   paties straipsnio  yra keletas  pasiūlymų, balsuojama  pagal

šio straipsnio   1 punkte  nurodytą eilę, išskyrus dėl  pasiūlymo

straipsnį   išbraukti,  o  nurodytoje eilėje  -  pagal  pasiūlymų

pateikimo tvarką.   Dėl pataisos pataisų balsuojama anksčiau negu

dėl pagrindinės  pataisos. Pasiūlymus, prieštaraujančius anksčiau

priimtiesiems, posėdžio  pirmininkas  atmeta  be  balsavimo.  Kai

pranešėjas  paskelbia, kad pagrindinis komitetas  priima

pasiūlymą, dėl  jo galima nebalsuoti, jeigu nėra prieštaraujančių

Seimo narių. Pateikėjas prieš balsavimą gali pasiūlymą atsiimti;

     3) balsuojama  dėl  viso  straipsnio.  Pasiūlymai  straipsnį

išbraukti traktuojami kaip balsavimas prieš straipsnį.

     Pateikti papildomi  įstatymo projekto  straipsniai svarstomi

bei priimami  tokia pat  tvarka kaip visi  kiti įstatymo projekto

straipsniai.

 

     211 straipsnis. Pranešėjui reikalaujant, jeigu jis mano, kad

priimtiems   pasiūlymams  suderinti  reikia  dar  vieno  komiteto

posėdžio, po   balsavimo dėl  visų straipsnių  gali būti padaryta

priėmimo pertrauka,  bet ne  ilgesnė kaip  iki artimiausios Seimo

posėdžių dienos.  Po pertraukos  apsvarstomi   komiteto  padaryti

pakeitimai ir  papildymai, kurie  neturi prieštarauti jau priimtų

straipsnių esmei,  ir dėl  jų balsuojama. Šio svarstymo metu kiti

siūlymai dėl pakeitimų ir papildymų nepriimami.

     Jeigu balsavimo  metu nebuvo  priimti įstatymo  principus ir

struktūrą lemiantys   straipsniai, taip  pat atskiri skirsniai ar

skyriai, pranešėjas iki balsavimo dėl viso įstatymo projekto gali

pasiūlyti atidėti   projektą  taisyti. Jeigu  Seimas šį pasiūlymą

priima,   procedūra tęsiama  nuo įstatymo   projekto    svarstymo

pagrindiniame  komitete. Šia galimybe svarstant įstatymo projektą

galima pasinaudoti tik vieną kartą.

 

     212 straipsnis.  Įstatymo  priėmimo  metu  siūlymai  atmesti

projektą nepriimami.  Jis gali  būti  atmestas  tik  tada,  jeigu

negauna reikiamo skaičiaus balsų.

     Apsvarsčius visus  įstatymo straipsnius,  balsuojama už visą

įstatymo projektą.  Jeigu įstatymas  nepriimamas,    Seimas  gali

pavesti   projekto   iniciatoriams  arba   pagrindiniam komitetui

parengti naują  projektą arba  paskelbti referendumą,  jeigu  yra

surinktas reikiamas Seimo narių parašų skaičius.

     Jeigu reikia, įstatymo priėmimo metu svarstomas ir priimamas

nutarimas     dėl  įstatymo  įgyvendinimo,  taip  pat  įstatymas,

panaikinantis kitų   įstatymų ar  jų straipsnių, prieštaraujančių

priimtajam, galiojimą.

 

     212-1 straipsnis.  Jeigu  priimant  įstatymą  buvo  padaryta

Seimo  statuto   pažeidimų,  kol   jo   Respublikos   Prezidentas

nepasirašė,   Seimo Pirmininkas,  komitetas,  ne  mažiau kaip 1/5

Seimo   narių   ar Vyriausybė,  gali   motyvuotu raštu kreiptis į

Seimą, siūlydami  priimtąjį sprendimą  panaikinti.Jei yra  gautas

toks kreipimasis,  Etikos ir  procedūrų komisija  ne  vėliau kaip

per   5   darbo   dienas    turi  pateikti  Seimui    išvadas  ir

pasiūlymus.

     Jei Etikos  ir procedūrų  komisija konstatuoja,  jog    buvo

šiurkščiai pažeista įstatymų   leidybos   procedūra   ar    kitos

svarbios šio   statuto   nuostatos  ir tai  lėmė Seimo sprendimą,

Seimas   balsavimu nusprendžia, ar panaikinti, ar palikti galioti

ginčijamą įstatymą.   Toks balsavimas  turi vykti,  kai  posėdyje

dalyvauja daugiau kaip pusė Seimo narių.

     Jeigu Seimas  panaikina savo  ankstesnįjį   sprendimą    dėl

įstatymo projekto,  pastarojo svarstymas  gali būti  tęsiamas nuo

tos stadijos, kai buvo padarytas pažeidimas.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     213 straipsnis.  Jeigu įstatymo  projektas ar pasiūlymas dėl

įstatymo leidimo  bet kurioje  svarstymo stadijoje atmetamas, jis

vėl gali   būti  siūlomas  ne  anksčiau  kaip po  šešių  mėnesių.

Atmestieji projektai grąžinami Seimo kancleriui.

 

 

23b skirsnis. Respublikos Prezidento grąžinto įstatymo  projekto

                   svarstymas Seimo  posėdyje

 

     213-1 straipsnis.  Jeigu pagal  Konstitucijos 71  straipsnio

pirmąją   dalį Respublikos  Prezidentas Seimo  priimtą   įstatymą

grąžina Seimui   pakartotinai svarstyti, Seimo Pirmininkas   apie

tai praneša Seimui artimiausiame posėdyje.

     Seimas balsavimu  turi nuspręsti,  ar  svarstyti    grąžintą

įstatymą iš  naujo, ar  laikyti  įstatymą  nepriimtu.  Pastaruoju

atveju Seimas   gali pavesti  vienam iš  komitetų  parengti naują

įstatymo projektą  arba sudaryti tam darbo grupę. Prieš balsavimą

gali būti diskusija.

     Jeigu nusprendžiama  įstatymo projektą  svarstyti iš  naujo,

tame pačiame  posėdyje Seimas  turi nuspręsti, kokiems komitetams

perduoti išnagrinėti   grąžintą įstatymo projektą ir  Respublikos

Prezidento teikiamas pataisas bei papildymus.

 

     213-2 straipsnis.  Grąžinto įstatymo  svarstymas komitetuose

ir   Seimo    posėdyje  rengiami   pagal  šio statuto  V   dalies

reikalavimus, tačiau  jis negali būti svarstomas ypatingos skubos

tvarka, o konstitucinis įstatymas - taip pat ir skubesne tvarka.

     Šių  svarstymų   metu  nusprendžiama,   ar   priimti   visas

Respublikos Prezidento  teikiamas   pataisas   ir  pasiūlymus, ar

balsuoti už visą įstatymo projektą be pakeitimų.

     Svarstymo Seimo  posėdyje metu  Seimas gali priimti nutarimą

paskelbti  referendumą   dėl  Respublikos   Prezidento   grąžinto

įstatymo priėmimo,   jeigu yra  surinktas  reikiamas Seimo  narių

parašų skaičius.

 

     213-3 straipsnis. Grąžinto įstatymo priėmimo metu pirmiausia

balsuojama, ar  priimti visas  Respublikos Prezidento   teikiamas

pataisas ir papildymus.

     Pakartotinai Seimo  apsvarstytas įstatymas laikomas priimtu,

jeigu už  įstatymą balsavo  daugiau kaip  pusė, o už konstitucinį

įstatymą - ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių.

     Jei  svarstymo   metu  Seimas   priima   visas   Respublikos

Prezidento  teikiamas   pataisas  ir   papildymus,   pakartotinai

apsvarstytas įstatymas    laikomas  priimtu, jeigu  už jį balsavo

dauguma Seimo  narių, dalyvaujančių  posėdyje, o  už konstitucinį

įstatymą - daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

     Konstitucinio įstatymo  pataisoms  priimti  visais  atvejais

reikia ne   mažiau kaip  3/5 visų  Seimo narių balsų daugumos,  o

įstatymui dėl  Konstitucijos pataisų - 2/3 visų Seimo narių balsų

daugumos.

 

 

  24 skirsnis. Įstatymų svarstymas skubesne ir ypatingos skubos

                             tvarka

 

 

     214 straipsnis.  Skubesne tvarka svarstomi Seimo nutarimų, o

jei taip nusprendžia Seimas, ir įstatymų projektai.

     Siūlyti šią   svarstymo  tvarką   motyvuotu  teikimu    turi

teisę  Respublikos  Prezidentas,  Seimo  valdyba,  kompetentingas

komitetas,  frakcija   arba    Vyriausybė.  Sprendimas  svarstyti

įstatymo projektą  skubesne tvarka  paprastai gali būti priimamas

projekto pateikimo  metu balsavusiųjų   dauguma,  jeigu   ji  yra

didesnė negu  1/3 visų Seimo narių.

 

     215 straipsnis.  Jei taikoma  skubesnė  svarstymo    tvarka,

trumpinamas laikas  tarp   projekto svarstymo  stadijų: svarstymo

komitete, svarstymo  Seimo posėdyje,  priėmimo. Šie  laiko tarpai

turi būti  ne trumpesni  kaip 1 darbo diena ir  ne ilgesni kaip 3

darbo dienos. Konkrečius terminus nustato Seimas kiekvienu atveju

atskirai, tačiau visuomet svarstomas projektas Seimo nariams turi

būti išdalintas  ne vėliau kaip prieš dieną iki posėdžio, kuriame

jis bus svarstomas ar priimamas.

 

     219 straipsnis.  Seimo  Pirmininko,  Respublikos  Prezidento

arba Vyriausybės   pasiūlymu įstatymų ir Seimo nutarimų projektai

gali būti  svarstomi ypatingos  skubos tvarka. Sprendimas taikyti

šią tvarką  priimamas posėdyje  dalyvaujančių Seimo   narių balsų

dauguma, jeigu ji sudaro daugiau kaip 1/3 visų Seimo narių.

     Pagal šią  tvarką po  pateikimo, jeigu  projektas išdalintas

Seimo nariams  ir įvykdyti  šio statuto 21 skirsnio reikalavimai,

iš karto   gali būti  pradėta priėmimo procedūra, o  statuto  208

straipsnio pirmosios ir antrosios dalių reikalavimai netaikomi.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

25 skirsnis. Lietuvos Respublikos Konstitucijos     keitimas ir

                konstitucinių įstatymų svarstymas

 

     220 straipsnis. Konstituciniais įstatymais laikomi:

     1) Konstitucijos  pataisos. Jų  svarstymo ir priėmimo tvarką

nustato Konstitucijos  XIV skirsnis,  153 straipsnis ir šis Seimo

statuto skirsnis;

     2) tiesiogiai   Konstitucijoje įvardinti  įstatymai  ir kiti

konstitucines normas   sukonkretinantys įstatymai, nurodyti Seimo

patvirtintame konstitucinių   įstatymų  sąraše. Jų  svarstymo  ir

priėmimo  tvarką  nustato  Konstitucijos  69  straipsnis  ir  šis

statuto skirsnis.

    

     221   straipsnis.   Seimo   statuto  220 straipsnio 2 punkte

nurodytų konstitucinių   įstatymų sąrašą  3/5  Seimo narių  balsų

dauguma nustato Seimas. Taip pat į šį sąrašą gali būti įrašyti ir

jau priimti  įstatymai, jeigu Seimas prieis prie išvados, kad jie

tokie yra pagal savo turinį bei svarbą.

     Konstitucinių įstatymų  projektai, jų pataisos ir papildymai

turi atitikti reikalavimus, nustatytus šio statuto 220 straipsnio

2   punkte.   Kilus  nesutarimams,  šį juridinį  ginčą  sprendžia

Valstybės ir teisės komitetas.

 

     222 straipsnis. Įstatymo dėl Konstitucijos keitimo projektas

Seime pradedamas svarstyti tik tais atvejais, kai projektą teikia

ne mažesnė  kaip 1/4  visų Seimo  narių grupė arba ne mažiau kaip

300   tūkstančių rinkėjų,  savo valią   pareiškusių  parašais  po

siūlomos   pataisos   tekstu, išskyrus  Konstitucijoje  numatytus

atvejus, kai ji gali būti keičiama tik referendumu.

     Nepaprastosios padėties  ar karo  padėties metu Konstitucija

negali būti taisoma.

 

     223 straipsnis.  Konstitucijos keitimo ir kitų konstitucinių

įstatymų projektai  registruojami,   pateikiami,  svarstomi    ir

priimami šio   statuto 21  -  23b  skirsniuose nustatyta  tvarka,

išskyrus   nuostatas,   kurios  išdėstytos šiame  skirsnyje.  Šie

projektai negali   būti svarstomi skubesne  ar  ypatingos  skubos

tvarka.

     Prieš pradedant  svarstyti tokį projektą Seimo posėdyje, jis

turi būti  apsvarstytas   pagrindiniame  projektą nagrinėjančiame

komitete ne   vėliau  kaip prieš  10 dienų  ir išdalintas   Seimo

nariams bei  įteiktas Vyriausybei  ne vėliau kaip prieš 7 dienas.

Po  svarstymo  Seimo    posėdyje    įstatymo  priėmimo  procedūra

pradedama ne anksčiau kaip po 10 dienų.

     Pagrindinis įstatymų  dėl  Konstitucijos  keitimo  projektus

nagrinėjantis komitetas yra Valstybės ir teisės komitetas.

     Neleidžiama riboti  diskusijos dėl  svarstomo  konstitucinio

įstatymo   projekto,   išskyrus  atvejus,  kai toks    sprendimas

priimamas ne mažesne  kaip 3/5 Seimo narių balsų dauguma.

 

     223-1  straipsnis.  Įstatymai  dėl  Konstitucijos    keitimo

priimami  pagal   dvigubo  votumo   procedūrą:   toks   projektas

svarstomas ir   dėl jo  balsuojama Seime  du kartus,  o  tarp šių

balsavimų turi   būti  daroma    ne  mažesnė  kaip  trijų mėnesių

pertrauka.

     Įstatymas dėl  Konstitucijos keitimo laikomas Seimo priimtu,

jeigu kiekvieno  balsavimo metu už tai balsavo ne mažiau kaip 2/3

visų Seimo   narių ir  jei abu kartus balsuoti buvo teikiamas tas

pats pataisos tekstas, išskyrus redakcinius taisymus, kuriems 2/3

balsų pritaria Seimas.

     Nepriimta Konstitucijos  pataisa Seimui  iš naujo  svarstyti

gali būti teikiama ne anksčiau kaip po metų.

 

     223-2  straipsnis.  Kiti  konstituciniai  įstatymai  laikomi

priimtais, jeigu  už juos  balsuoja daugiau  kaip pusė visų Seimo

narių.

     Tokių  konstitucinių  įstatymų  pataisos  arba    įstatymai,

panaikinantys ar  pakeičiantys iki tol galiojusiuosius, turi būti

priimti 3/5   visų Seimo  narių balsų  dauguma, balsuojant  vieną

kartą.

 

               26 skirsnis. Rezoliucijų priėmimas

 

     224 straipsnis.  Rezoliucija  yra  Seimo  nenorminis  aktas,

priimamas,  kai  siekiama  Seimo  nuomonę  kokiu  nors  valstybei

svarbiu klausimu  patvirtinti raštiškai.  Kiti Seimo  nenorminiai

aktai (kreipimaisi,  deklaracijos ir  kt.) priimami taip pat kaip

rezoliucijos.

     Rezoliucijos iniciatyvos teisę turi Respublikos Prezidentas,

Seimo  nariai,   komitetai,  frakcijos,   Vyriausybė.  Pasiūlymas

svarstyti rezoliuciją  gali būti  pateiktas savaitės  arba dienos

posėdžių darbotvarkės aptarimo metu.

 

     225 straipsnis.   Rezoliucijos  projekto  tekstas  turi būti

įteiktas Seimo   nariams  ne  vėliau  kaip  prieš  dieną iki  jos

svarstymo.

     Svarstymo metu  pasisako ir  į klausimus atsako rezoliucijos

projekto iniciatorių  atstovas, o   po to bendrąja tvarka  vyksta

diskusija.

     226 straipsnis. Po svarstymo Seimas  nusprendžia:

     1) priimti  rezoliuciją be  pataisų. Šis  pasiūlymas  negali

būti priimtas, jei tam prieštarauja kuri nors frakcija;

     2) redaguoti rezoliucijos projektą;

     3)  atmesti  rezoliucijos  projektą  arba  pavesti  parengti

naują.

     227   straipsnis.    Jei   nutarta   rezoliucijos   projektą

redaguoti, Seimas   nustato  jos svarstymo  datą ir laiką, sudaro

redakcinę komisiją. Joje negali būti daugiau kaip 9 Seimo nariai.

Į redakcinę  komisiją turi  įeiti  nors  vienas  iš  rezoliucijos

projekto   iniciatorių. Kiti  Seimo nariai  savo pasiūlymus raštu

perduoda redakcinei komisijai.

 

     228 straipsnis. Kai redakcinė komisija paskelbia suredaguotą

tekstą,  nauji   pasiūlymai  gali   būti  svarstomi   tik  Seimui

nusprendus.

     Jei  iš   anksto  pateiktus  pasiūlymus  redakcinė  komisija

atmetė, pasiūlymų  teikėjų reikalavimu  Seimas   dėl jų balsuoja.

Baigus balsuoti  dėl alternatyvių  pasiūlymų, balsuojama dėl viso

rezoliucijos teksto.

           27 skirsnis. Valstybės biudžeto tvirtinimas

     229 straipsnis.  Vyriausybė, sudariusi  kitų metų  valstybės

biudžeto projektą,  ne vėliau  kaip iki spalio 15 dienos pateikia

jį Seimo kancleriui. Gavęs projektą, kancleris per 2 darbo dienas

perduoda jo kopijas komitetams ir frakcijoms.

     Artimiausiame   Seimo   posėdyje   išklausomas   Vyriausybės

pranešimas apie  biudžeto  projektą.  Toliau  biudžeto  projektui

nagrinėti komitetuose  ir frakcijose  skiriama ne  mažiau kaip 10

dienų. Tuo metu eiliniai Seimo  posėdžiai nerengiami.

     230 straipsnis.  Komitetai  išnagrinėja  valstybės  biudžeto

projekto klasifikacinius  skyrius, atitinkančius jų kompetenciją,

suformuluoja savo  išvadas bei pataisas ir iki lapkričio 5 dienos

pateikia jas Biudžeto ir finansų komitetui.

     Į  komitetų   posėdžius,  kuriuose   nagrinėjamas  valstybės

biudžeto projektas, kviečiami Vyriausybės bei Biudžeto ir finansų

komiteto atstovai.  Vyriausybė privalo  pateikti komitetams visus

duomenis, kuriais pagrįstas biudžeto projektas.

     231 straipsnis. Komitetai, frakcijos ir paskiri Seimo nariai

visose  valstybės  biudžeto  projekto  svarstymo  stadijose  gali

siūlyti didinti  projekte numatytas  išlaidas tik  nurodydami šių

išlaidų finansavimo šaltinius.

     Negalima siūlyti  mažinti  tų  išlaidų,  kurios  į  biudžeto

projektą     įrašytos  pagal   įstatymus,  kitus  Seimo  priimtus

norminius   aktus    ir   tarptautinius    Lietuvos   Respublikos

įsipareigojimus.  Norėdamas  šias  išlaidas  sumažinti,    Seimas

pirmiausia turi pakeisti atitinkamus norminius aktus.

 

     232 straipsnis.  Pasiūlymai didinti  arba  mažinti  biudžeto

projekte numatytas   pajamas turi  būti pateikiami kaip  mokesčių

įstatymų   ar   kitų  norminių  aktų, reglamentuojančių valstybės

pajamas, pataisų  ar galiojimo  panaikinimo,   taip   pat   naujų

įstatymų projektai.

     Seimas šiuos  projektus svarsto   bendrąja  tvarka  kartu su

valstybės biudžeto projektu.

 

     233 straipsnis.  Biudžeto ir  finansų komitetas,  gavęs kitų

komitetų išvadas,  frakcijų nuomones, siūlomas pataisas, kartu su

Vyriausybės,  frakcijų   ir  kitų  komitetų  atstovais  apsvarsto

valstybės biudžeto projektą ir suformuluoja savo išvadas.

     Biudžeto ir  finansų komitetas  privalo  arba  priimti  kito

komiteto siūlomas  biudžeto įstatymo pataisas, jeigu jos atitinka

šio komiteto  kompetenciją, arba  atmesti, pateikdamas  motyvuotą

atsakymą.

     Bet kuris  Seimo komitetas  turi teisę  teikti    pasiūlymus

taisyti  ir  tuos  biudžeto  straipsnius,  kurie  nepriklauso  jo

kompetencijai.  Šiuo   atveju  Biudžeto   ir  finansų   komitetas

neprivalo pranešti komitetui apie priimtą sprendimą.

 

     234 straipsnis.  Iki lapkričio  15 dienos valstybės biudžeto

projektas turi būti apsvarstytas Seimo posėdyje. Jame išklausomas

Biudžeto  ir  finansų  komiteto  pranešimas,  pateikiamos    kitų

komitetų išvados,  jei jos  neatspindėtos pranešime,  frakcijų ir

paskirų Seimo narių nuomonė bei pastabos.

 

     235 straipsnis.  Ne vėliau  kaip per  10 dienų nuo valstybės

biudžeto projekto  pirmojo svarstymo  skiriamas antrasis, kuriame

Vyriausybė pristato pagal gautus pasiūlymus ir pastabas pataisytą

projektą. Posėdžio  metu Vyriausybės  atstovas praneša,  kurie iš

komitetų, frakcijų  ir paskirų  Seimo narių pasiūlymų bei pataisų

įrašyti į  biudžeto projektą,  kurie atmesti,  motyvuoja atmetimo

priežastis, atsako į Seimo narių klausimus.

     Po  diskusijos   balsuojama  dėl   įstatymo,  patvirtinančio

valstybės biudžetą,  priėmimo paskyrimo  viename  iš  artimiausių

Seimo posėdžių.  Iki šio  posėdžio Vyriausybės  atstovui    nauji

pasiūlymai ir  pataisos pateikiami  šio statuto  208  straipsnyje

numatyta tvarka.  Jeigu yra  daug svarbių  pastabų  dėl  biudžeto

projekto, jis   gali būti grąžintas  Vyriausybei  pataisyti.  Tam

skiriama ne  daugiau kaip  10 dienų,  po to grįžtama prie antrojo

svarstymo procedūros.

 

     236 straipsnis.  Alternatyvūs  pasiūlymai  ir  pataisos,  su

kuriais nesutinka Vyriausybė, bet kurie atitinka šio skirsnio 231

ir 232   straipsniuose numatytas  sąlygas, gali būti priimti  tik

tada, kai gauna daugiau kaip  pusę visų Seimo narių balsų.

     Apsvarstęs ir  priėmęs sprendimus  dėl pasiūlymų ir pataisų,

Seimas turi balsuoti dėl   viso valstybės biudžeto projekto.

 

     237 straipsnis.  Jeigu Seimas  atmeta  valstybės    biudžeto

projektą, ne  anksčiau kaip  po 5  ir ne  vėliau kaip po 10 dienų

skiriamas dar  vienas svarstymas,   kuriame    pateikiamas  pagal

komitetų, frakcijų  ir Seimo narių pastabas pataisytas projektas.

Svarstymas vyksta šio skirsnio 235 straipsnyje numatyta tvarka.

 

     238  straipsnis.   Biudžetas  tvirtinamas   pagal   Lietuvos

Respublikos biudžetinės  sandaros įstatymo  nustatytus rodiklius.

Kartu   patvirtinami    asignavimai   pagal    biudžeto   išlaidų

klasifikacijos   skyrius. Šie  asignavimai     privalomi  visiems

biudžeto vykdytojams.

 

     239 straipsnis.  Jei Vyriausybė  atsistatydina dėl valstybės

biudžeto projekto   nepatvirtinimo, naujos Vyriausybės  pateiktas

biudžeto projektas   svarstomas ir tvirtinamas šio  statuto 229 -

237 straipsniuose   numatyta tvarka. Svarstymo terminai nustatomi

Seimo   nutarimu,  kuris priimamas  ne  vėliau  kaip  artimiausią

posėdžių dieną  po to,  kai naujoji  Vyriausybė gauna įgaliojimus

veikti.

 

     239-1   straipsnis.    Jeigu   valstybės   biudžetas   laiku

nepatvirtinamas, jo išlaidos biudžetinių metų pradžioje kiekvieną

mėnesį negali   viršyti praėjusių  metų  valstybės biudžeto  1/12

išlaidų.

 

     240 straipsnis.  Biudžetiniais metais  Seimas gali  pakeisti

biudžetą. Jis   keičiamas   pagal  tą  pačią  tvarką, pagal kurią

sudaromas, priimamas   ir  patvirtinamas. Prireikus  Seimas  gali

patvirtinti papildomą biudžetą.

     Jei prireikia  lėšų, kurių  negalima skirti  iš  Vyriausybės

rezervo fondo,  ar papildomų  lėšų, susidarančių biudžeto vykdymo

metu,  Vyriausybė   pateikia  Seimui   įstatymo   dėl   papildomų

asignavimų projektą.  Jame nurodoma  trūkstamų lėšų  paskirtis ir

kiekis bei jų finansavimo šaltinis.

     Komitetai, frakcijos  ar paskiri  Seimo nariai, laikydamiesi

šio skirsnio   231 ir  232  straipsniuose numatytų  sąlygų,  gali

pasiūlyti   įstatymo   projektą dėl kai  kurių  biudžeto  išlaidų

pakeitimo.

     Šiuo atveju įstatymas priimamas posėdyje dalyvaujančių Seimo

narių   balsų   dauguma,  jeigu   jam  neprieštarauja Vyriausybė.

Priešingu atveju įstatymui priimti reikia daugiau kaip pusės visų

Seimo narių balsų.

 

     241 straipsnis.  Seimo nutarimas  dėl tarptautinių  sutarčių

ratifikavimo ar   denonsavimo gali  būti  priimtas, jeigu  už  jį

balsavo daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

      Ši,  penktoji, Seimo  statuto dalis  įsigalioja nuo 1994 m.

kovo 1 dienos.

          Straipsnio pakeitimai:  1-361; 1993.12.23.; Žin., 1993,

Nr.74-1382;

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKAS             ČESLOVAS JURŠĖNAS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_