Suvestinė redakcija nuo 2018-12-12
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2010, Nr. 72-3680, i. k. 110301MISAK00D1-500
LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL JŪROS APLINKOS BŪKLĖS ĮVERTINIMO, BALTIJOS JŪROS GEROS APLINKOS BŪKLĖS SAVYBIŲ, JŪROS APLINKOS APSAUGOS TIKSLŲ, STEBĖSENOS PROGRAMOS IR PRIEMONIŲ NUSTATYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2010 m. birželio 14 d. Nr. D1-500
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos jūros aplinkos apsaugos įstatymo (Žin., 1997, Nr. 108-2731; 2010, Nr. 153-7780) 4 straipsnio 4 dalimi ir įgyvendindamas 2008 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2008/56/EB, nustatančią Bendrijos veiksmų jūrų aplinkos politikos srityje pagrindus (Jūrų strategijos pagrindų direktyvą) (OL 2008 L 164, p. 19):
Preambulės pakeitimai:
Nr. D1-850, 2012-10-22, Žin., 2012, Nr. 124-6250 (2012-10-25), i. k. 112301MISAK00D1-850
1. Tvirtinu Jūros aplinkos būklės įvertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Neteko galios nuo 2012-10-26
Punkto naikinimas:
Nr. D1-850, 2012-10-22, Žin. 2012, Nr. 124-6250 (2012-10-25), i. k. 112301MISAK00D1-850
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. D1-500
(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2018 m. gruodžio 7d. įsakymo Nr. D1-1072 redakcija)
JŪROS APLINKOS BŪKLĖS ĮVERTINIMO, BALTIJOS JŪROS GEROS APLINKOS BŪKLĖS SAVYBIŲ, JŪROS APLINKOS APSAUGOS TIKSLŲ, STEBĖSENOS PROGRAMOS IR PRIEMONIŲ NUSTATYMO TVARKOS APRAŠAS
I skyrius
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Jūros aplinkos būklės įvertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarkos aprašas (toliau – tvarkos aprašas) reglamentuoja Vandenų srities plėtros programos (toliau – plėtros programa) ir Vandenų srities plėtros programos įgyvendinimo veiksmų plano (toliau – veiksmų planas), Baltijos jūros dalies rengimo ir jūros aplinkos būklės vertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės (toliau – GAB) savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarką, valstybės institucijų kompetenciją ir pagrindines funkcijas, jūros aplinkos būklės vertinimo, Baltijos jūros GAB savybių ir aplinkos apsaugos valdymo srityje.
2. 2008 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/56/EB, nustatančios Bendrijos veiksmų jūrų aplinkos politikos srityje pagrindus (Jūrų strategijos pagrindų direktyvą) (OL 2008 L 164, p. 19), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2017 m. gegužės 17 d. Komisijos direktyva (ES) 2017/845 (OL 2017 L 125, p. 27) (toliau – JSPD), įgyvendinimo nacionalinio komiteto (toliau – komiteto) veiklos nuostatai (toliau – nuostatai) nustato JSPD komiteto sudėtį, tikslus, funkcijas ir veiklos organizavimo tvarką.
3. Tvarkos aprašo tikslas – užtikrinti plėtros programos ir veiksmų plano Baltijos jūros dalies rengimo, Baltijos jūros aplinkos apsaugos būklės vertinimo, Baltijos jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarką, kuri leistų pasiekti ir išlaikyti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę.
4. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
4.1. atsakingoji institucija – Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įgaliota institucija, įgyvendinanti Jūrų strategijos pagrindų direktyvos nuostatas Lietuvoje;
4.2. dalyvaujančioji institucija – įgyvendinant Jūrų strategijos pagrindų direktyvos nuostatas dalyvaujanti institucija, pagal kompetenciją atsakingajai institucijai teikianti informaciją apie Baltijos jūros aplinkos būklę, pagal Jūrų strategijos pagrindų direktyvoje nustatytus kokybinius deskriptorius derinanti ir teikianti pasiūlymus atliekant Baltijos jūros aplinkos būklės vertinimo procedūras, nustatant Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybes, apsaugos tikslus ir priemones gerai aplinkos būklei pasiekti, taip pat sudarant jūros aplinkos būklės stebėsenos programą;
II SKYRIUS
JŪRŲ STRATEGIJOS PAGRINDŲ DIREKTYVOS ĮGYVENDINIMO NACIONALINIS KOMITETAS
6. Jūrų strategijos pagrindų direktyvos įgyvendinimo nacionalinis komitetas (toliau – Komitetas) savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, tarptautinėmis sutartimis, aplinkos apsaugą ir kitus Komiteto veiklos srities klausimus reglamentuojančiais teisės aktais bei šiomis nuostatomis.
7. Komitetas sudaromas iš narių, kuriuos deleguoja Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – AM), Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA), Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos, Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Žuvininkystės tarnyba prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracija, Lietuvos kariuomenės Karinės jūrų pajėgos, Klaipėdos universitetas, Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos, Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija, VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, Lietuvos jūrų muziejus, VšĮ Pajūrio tyrimų ir planavimo institutas, VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, Lietuvos statistikos departamentas, Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos, Klaipėdos miesto, Klaipėdos rajono, Palangos miesto, Šilutės rajono, Neringos savivaldybės.
9. Komitetas atlieka šias pagrindines funkcijas:
9.1. dalyvauja rengiant ir atnaujinant Baltijos jūros rajono aplinkos būklės įvertinimą, nustatant Baltijos jūros GAB savybes, susijusius rodiklius ir Baltijos jūros aplinkos apsaugos tikslus, atnaujinant ir vykdant Baltijos jūros aplinkos stebėsenos programą, nustatant ir įgyvendinant priemones Baltijos jūros GAB pasiekti ir (ar) išlaikyti;
9.2. konsultuoja ir teikia reikalingą informaciją AAA ir AM atstovams, dalyvaujantiems Europos Komisijos Komiteto ir Europos Komisijos koordinacinės grupės posėdžiuose, Europos Komisijos strateginėse darbo grupėse, projektuose ir kituose susitikimuose, susijusiuose su JSPD įgyvendinimu;
9.3. užtikrina bendradarbiavimą Baltijos regione, teikiant informaciją, dalyvaujant Helsinkio komisijos darbinių grupių veikloje, susitikimuose, projektuose, siekiant, kad būklės vertinimas, aplinkosauginiai tikslai, monitoringo programa ir priemonės gerai būklei pasiekti bei jų įgyvendinimas būtų suderintos regione, stengiantis laikytis bendro požiūrio (pagal JSPD 5, 6 straipsnių reikalavimą). Esant poreikiui, užtikrinti bendradarbiavimą su trečiosiomis šalimis.
10. Komiteto veiklai vadovauja komiteto pirmininkas, kuris:
11. Komiteto nariai pagal kompetenciją vykdo šias funkcijas:
11.1. atlieka su JSPD susijusių dokumentų ir / ar projektų analizę ir komiteto pirmininkui teikia pastabas bei pasiūlymus, prireikus rengia JSPD įgyvendinimo dokumentų projektus ir teikia juos komiteto pirmininkui;
11.3. už JSPD įgyvendinimą atsakinga institucija koordinuoja JSPD įgyvendinime dalyvaujančių institucijų informacijos pateikimą, kaupia ir analizuoja gautą informaciją bei pagal poreikį teikia susistemintą informaciją JSPD įgyvendinimą koordinuojančiai institucijai;
III SKYRIUS
VANDENŲ SRITIES PLĖTROS PROGRAMOS BALTIJOS JŪROS APLINKOS APSAUGOS DALIS
12. Atsižvelgiant į Baltijos jūros rajono aplinkos būklę, Baltijos jūros rajonui atnaujinama ir iki 2020 m. gruodžio 31 d. patvirtinama plėtros programa, o iki 2021 m. gruodžio 31 d. - veiksmų planas, apimantis Baltijos jūros aplinkos apsaugos dalį, kurios pagrindinis tikslas – pasiekti ir (ar) išlaikyti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę. Plėtros programos Baltijos jūros aplinkos apsaugos dalimi siekiama:
12.1. saugoti jūros aplinką, neleisti jai blogėti ir, jei įmanoma, atkurti jūros ekosistemas akvatorijose, kuriose ši aplinka neigiamai paveikta;
13. Vandenų srities plėtros programa yra vidutinės trukmės strateginis dokumentas, apimantis Lietuvos Respublikos jūros rajoną ir parengtas atsižvelgiant į Baltijos jūros aplinkos būklę ir pagrindinį tikslą – pasiekti ir (ar) išlaikyti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę. Plėtros programa apima jūros aplinkos būklės analizę, jūros aplinkos apsaugos tikslų, uždavinių, vertinimo kriterijų, jų reikšmių ir priemonių nustatymą gerai Baltijos jūros aplinkos būklei pasiekti ir (ar) išlaikyti.
14. Gavusi pasiūlymus iš AAA apie atliktą jūros aplinkos būklės įvertinimą ir jo atnaujinimą, nustatytas Baltijos jūros GAB savybes, jūros aplinkos apsaugos tikslus ir susijusius rodiklius, stebėsenos programą, plėtros programą rengia AM, ją teikia tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
15. Plėtros programos Baltijos jūros aplinkos apsaugos dalyje turi būti:
16. Plėtros programoje nustatytiems tikslams ir uždaviniams pasiekti, gavusi pasiūlymus iš AAA, AM parengia veiksmų planą, kuriame nustatomos priemonės gerai jūros aplinkos būklei pasiekti ir (ar) išlaikyti.
17. Plėtros programa netaikoma veiklai, kurios pagrindinis tikslas – gynyba ar nacionalinis saugumas. Tačiau institucijos, vykdančios tokią veiklą, siekia, kad jų veikla būtų vykdoma atsižvelgiant į plėtros programos Baltijos jūros aplinkos apsaugos dalies tikslus.
18. Parengiami ir įgyvendinami visi tvarkos aprašo 15 punkte išvardinti plėtros programos Baltijos jūros aplinkos apsaugos dalies elementai ir tvarkos aprašo 16 punkte nurodytas veiksmų planas, tačiau nereikalaujama imtis konkrečių veiksmų šiems elementams įgyvendinti, išskyrus jūros rajono aplinkos būklės įvertinimo atnaujinimą, jeigu nėra didelio pavojaus jūros aplinkai arba jeigu išlaidos būtų neproporcingai didelės atsižvelgiant į pavojų jūros aplinkai ir jei būklė toliau neblogėja. Jei nėra imamasi jokių veiksmų dėl kurios nors iš anksčiau išvardintų priežasčių, AAA pateikia Europos Komisijai būtinus įrodymus sprendimui pagrįsti, kartu siekdama nesutrukdyti pasiekti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę.
IV SKYRIUS
JŪROS RAJONO APLINKOS BŪKLĖS VERTINIMAS
19. AAA iki 2019 m. spalio 15 d. peržiūri ir atnaujina jūros rajono aplinkos būklės ir žmogaus veiklos poveikio vertinimą ir teikia jį derinti AM.
20. AAA, atlikdama jūros rajono aplinkos būklės vertinimą, atsižvelgia į upių baseinų rajonų būklės įvertinimo, atlikto remiantis Lietuvos Respublikos vandens įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nuostatomis, bei aspektus, susijusius su priekrantės, tarpiniais vandenimis ir teritorine jūra.
21. Siekiant išsamaus jūros aplinkos būklės vertinimo, AAA atsižvelgia į vertinimus, atliktus vadovaujantis galiojančiais Europos Sąjungos teisės aktais, Helsinkio komisijos patvirtintus ar kitus su priekrantės, tarpiniais vandenimis ir teritorine jūra susijusius įvertinimus ir rekomendacijas.
22. AAA, atsižvelgdama į jūros aplinkos būklės stebėsenos rezultatus ir į Baltijos jūros aplinkos būklės vertinimą, įtraukia aplinkos sąlygų pokyčių vertinimą ir, jei reikia, naujus iškylančius klausimus. Taip pat atsižvelgia į tvarkos aprašo 1 priede išvardintus orientacinius ekosistemos elementų, antropogeninių pavojų ir žmogaus veiklos rūšių, susijusių su jūrų vandenimis, sąrašus, panaudojant nustatytus tvarkos aprašo 4 priedo 7, 8, 9 punktuose nurodytus rodiklius ir jų ribines vertes.
V SKYRIUS
BALTIJOS JŪROS GEROS APLINKOS BŪKLĖS SAVYBIŲ NUSTATYMAS
23. AAA, atsižvelgdama į iki 2019 m. spalio 15 d. atnaujintą jūros rajono aplinkos būklės vertinimą, vadovaudamasi tvarkos aprašo 2 priede išvardintais kokybiniais deskriptoriais, geros jūros aplinkos būklės savybių nustatymo kriterijais, nustato Baltijos jūros GAB savybes.
24. Nustatant Baltijos jūros GAB savybes, įvertinamas kiekvienas tvarkos aprašo 2 priede išvardintas kokybinis deskriptorius ir atrenkami tie kriterijai, kurie turi būti naudojami nustatant gerą Baltijos jūros aplinkos būklę. Jei manoma, kad netikslinga naudoti vieną ar kelis iš šių kriterijų, AAA parengia tai pagrindžiančią informaciją, kuri teikiama Europos Komisijai aplinkos ministro nustatyta tvarka.
25. Nustatant Baltijos jūros GAB savybes, atsižvelgiama į orientacinius ekosistemos elementų, antropogeninių pavojų ir žmogaus veiklos rūšių, susijusių su jūrų vandenimis, sąrašus, išvardintus tvarkos aprašo 1 priede.
26. Nustatant jūros aplinkos apsaugos tikslus, atsižvelgiama į tai, kad jūros rajonui taikomi atitinkami esami aplinkos apsaugos tikslai, nustatyti nacionaliniu, regioniniu, Europos Sąjungos arba tarptautiniu lygiu, užtikrinant, kad šie tikslai būtų suderinti tarpusavyje bei būtų atsižvelgta į atitinkamą tarpvalstybinį poveikį ir veiksnius.
VI SKYRIUS
JŪROS APLINKOS APSAUGOS TIKSLAI
27. Remdamasi Baltijos jūros aplinkos būklės įvertinimu ir atsižvelgdama į tvarkos aprašo 1 priedo 2 lentelėje pateiktą antropogeninių pavojų, naudojimo būdų ir žmogaus veiklos rūšių jūros aplinkoje arba darančių jai poveikį, sąrašą ir tvarkos aprašo 4 priede pateiktą savybių sąrašą, AAA iki 2019 m. spalio 15 d. teikia AM pasiūlymus dėl jūros aplinkos apsaugos tikslų ir susijusių rodiklių.
28. Nustatant jūros aplinkos apsaugos tikslus, atsižvelgiama į tai, kad jūros rajonui taikomi atitinkami esami aplinkos apsaugos tikslai, nustatyti nacionaliniu, regioniniu, Europos Sąjungos arba tarptautiniu lygiu, užtikrinant, kad šie tikslai būtų suderinami tarpusavyje bei būtų atsižvelgta į atitinkamą tarpvalstybinį poveikį ir veiksnius.
VII SKYRIUS
BALTIJOS JŪROS APLINKOS STEBĖSENOS PROGRAMA
29. Baltijos jūros rajono aplinkos būklei ir pokyčiams stebėti turi būti vykdoma stebėsena. AAA iki 2020 m. liepos 15 d. teikia pasiūlymus AM dėl Valstybinės aplinkos monitoringo 2018 - 2023 m. programos atnaujinimo atsižvelgdama į:
29.2. tvarkos aprašo 1 priede pateiktus orientacinius sąrašus ir tvarkos aprašo 5 priede pateiktus reikalavimus;
30. Jūros aplinkos būklės stebėsenos programa turi būti suderinta su Europos Sąjungos teisės aktų, reglamentuojančių buveinių ir paukščių apsaugą, aplinkos būklės vertinimą ir monitoringą bei jo specifikacijas ir standartizuotus metodus, nuostatomis, Helsinkio Komisijos monitoringo programa ir susijusiomis rekomendacijomis bei vadovais, siekiant, kad stebėsenos programa būtų suderinta regione.
VIII SKYRIUS
VANDENŲ SRITIES PLĖTROS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ NUSTATYMAS
31. AM iki 2020 m. gruodžio 15 d. patvirtina priemones gerai Baltijos jūros aplinkos būklei pasiekti ir (ar) išlaikyti, pateiktas AAA pasiūlymu iki 2020 m. liepos 15 d., remiantis jūros rajono aplinkos būklės vertinimu, vadovaujantis jūros aplinkos apsaugos tikslais ir atsižvelgiant į tvarkos aprašo 3 priede išvardintus priemonių tipus.
32. Prieš siūlant priemones, kurios įtraukiamos į plėtros programos veiksmų planą, atsižvelgiant į Europos Sąjungos teisės aktus, reglamentuojančius aplinkos apsaugos kokybės standartus vandens politikos srityje ir tarptautinius susitarimus, AAA turi užtikrinti, kad:
32.1. priemonės padės pasiekti ir (ar) išlaikyti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę ir įgyvendinti pasiūlytus jūros aplinkos apsaugos tikslus;
32.5. siūlomos priemonės apima erdvinį planavimą, kuris prisideda prie nuoseklių ir pavyzdinių saugomų jūros teritorijų tinklų kūrimo ir tinkamai apima sudėtinių ekosistemų įvairovę, pavyzdžiui, saugomas jūros teritorijas pagal tarptautinius ar regioninius susitarimus;
33. Jei AM ar jos įgaliota institucija mano, kad žmogaus veiklos valdymas Europos Sąjungos arba tarptautiniu lygmeniu gali turėti įtakos geros Baltijos jūros aplinkos būklės pasiekimui, kreipiasi į kompetentingas Europos Sąjungos ar kitas tarptautines institucijas ar organizacijas, siekiant apsvarstyti ir galbūt patvirtinti priemones, reikalingas pasiekti jūros aplinkos apsaugos tikslus, išsaugoti ar, jei reikia, atkurti Baltijos jūros ekosistemų vientisumą, struktūrą ir veiklą.
34. Ne vėliau kaip 2020 m. liepos 15 d. AAA viešai paskelbia informaciją apie aspektus, minimus tvarkos aprašo 32.5 papunktyje ir 33 punkte.
35. Priežastys, dėl kurių jūros aplinkos apsaugos tikslai arba gera Baltijos jūros aplinkos būklė negali būti pasiekta tvarkos aprašo 31 punkte nurodytomis priemonėmis:
35.2. gamtinės priežastys, galinčios sukelti ekstremalias situacijas, dėl kurių neįmanoma laiku pagerinti Baltijos jūros aplinkos būklę;
35.3. nenugalima jėga (force majeure) pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.212 straipsnio nuostatas;
35.4. jūros rajono fizinių savybių pasikeitimai, atsiradę dėl veiksmų, kurių imtasi dėl itin svarbaus viešojo intereso, nusvėrusio neigiamą poveikį aplinkai, įskaitant tarpvalstybinį poveikį;
36. Jei nustatomos tvarkos aprašo 35 punkte išvardintos priežastys, jos nurodomos plėtros programoje ir įvertinamos pasekmės kitoms Baltijos jūros rajone esančioms valstybėms.
37. AAA pasiūlo AM tinkamas priemones, kad būtų galima toliau siekti jūros aplinkos apsaugos tikslų, užkirsti kelią tolesniam dėl tvarkos aprašo 35.2, 35.3, 35.4 papunkčiuose nurodytų priežasčių Baltijos jūros rajono aplinkos būklės blogėjimui ir sušvelninti neigiamą poveikį Baltijos jūros rajono lygmeniu arba kitos Baltijos jūros valstybės vandenyse. AM šias priemones įtraukia į plėtros programos veiksmų planą.
38. Esant tvarkos aprašo 35.5 papunktyje nurodytai priežasčiai, AAA pasiūlo priemones, užtikrinančias, kad nepaisant įvykusių pasikeitimų būtų galima pasiekti gerą Baltijos jūros rajono aplinkos būklę.
39. Jei AAA nesiūlo imtis tvarkos aprašo 37 ir 38 punktuose nurodytų priemonių, tuomet pateikia AM ir Europos Komisijai argumentus tokiam sprendimui pagrįsti.
IX SKYRIUS
REGIONINIS BENDRADARBIAVIMAS
41. AM ar jos įgaliota institucija bendradarbiauja su kitomis Baltijos jūros valstybėmis, kad būtų užtikrintas jūros aplinkos apsaugos tikslams pasiekti būtinų priemonių nuoseklumas ir koordinavimas su kitų Baltijos jūros valstybių jūros aplinkos apsaugos tikslais ir priemonėmis.
42. Atnaujinant jūros aplinkos būklės įvertinimą ir stebėsenos programą, siekiama užtikrinti, kad vertinimo metodai būtų suderinti su kitų Baltijos jūros valstybių vertinimo metodais, o stebėsenos rezultatai palyginami, atsižvelgiant į atitinkamą tarpvalstybinį poveikį ir veiksnius.
43. Regioninis bendradarbiavimas ir derinimas vykdomas per Helsinkio komisiją ar kitą Baltijos jūros regione veikiančią tarptautinę organizaciją. Bendradarbiaujant remiamasi esamomis programomis ir veikla, vystoma pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius susitarimus.
X SKYRIUS
VISUOMENĖS INFORMAVIMAS
45. AAA sudaro sąlygas visuomenei ir kitoms suinteresuotoms institucijoms pateikti pastabas dėl Baltijos jūros rajono GAB savybių ir aplinkos apsaugos tikslų per 2 mėnesius nuo jų paskelbimo datos prieš tai siūlymus oficialiai suderinusi su AM.
46. AAA sudaro sąlygas visuomenei ir kitoms suinteresuotoms institucijoms pateikti pastabas dėl aplinkos stebėsenos programos vykdymo tobulinimo ir priemonių gerai Baltijos jūros aplinkos būklei pasiekti ir (ar) išlaikyti per 2 mėnesius nuo jų paskelbimo datos prieš tai siūlymus oficialiai suderinusi su AM.
XI SKYRIUS
VANDENŲ SRITIES PLĖTROS PROGRAMOS ATNAUJINIMAS
Jūros aplinkos būklės įvertinimo,
Baltijos jūros geros aplinkos būklės
savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų,
stebėsenos programos ir priemonių
nustatymo tvarkos aprašo
1 priedas
SU JŪRŲ VANDENIMIS SUSIJUSIŲ EKOSISTEMŲ ELEMENTŲ, ANTROPOGENINIŲ PAVOJŲ IR ŽMOGAUS VEIKLOS RŪŠIŲ ORIENTACINIAI SĄRAŠAI
1 lentelė
Jūrų ekosistemų struktūra, funkcijos ir procesai
Tema |
Ekosistemų elementai |
Galimi parametrai ir būdingos savybės1 |
Atitinkami kokybiniai rodikliai2 |
||||
Rūšis |
Jūros rajono jūrų paukščių, žinduolių, roplių, žuvų ir galvakojų rūšių grupės3. |
Kiekvienos rūšies arba populiacijos svyravimai erdvės ir laiko atžvilgiu: - pasiskirstymas, gausumas ir (arba) biomasė; - struktūra pagal dydį, amžių ir lytį; - vislumo, išgyvenamumo ir mirtingumo/sužalojimų rodikliai; - elgsena, įskaitant judėjimą ir migravimą; - rūšies buveinė (apimtis, tinkamumas).
Grupės rūšinė sudėtis.
|
1; 34. |
||||
Buveinės |
Vyraujantys vandens sto-rymės (pelaginių buveinių) ir jūros dugno (bentoso buveinių) buveinių tipai3 arba kiti buveinių tipai, įskaitant su jais susijusias biologines bendrijas visame jūros rajone. |
Kiekvieno buveinių tipo atveju: - buveinių pasiskirstymas ir apimtis (ir tūris, jei tinkama); - rūšinė sudėtis, gausumas ir (arba) biomasė (svyravimai erdvės ir laiko atžvilgiu); - rūšių struktūra pagal dydį ir amžių (jei taikoma); - būdingos fizinės, hidrologinės ir cheminės savybės.
Pelaginių buveinių atveju taip pat: - chlorofilo a koncentracija; - planktono žydėjimo dažnumas ir erdvinis mastas.
|
1; 64. |
||||
Ekosistemos, įskaitant mitybos tinklus |
Ekosistemų struktūra, funkcijos ir procesai, įskaitant: - būdingas fizines ir hidro-logines savybes; - būdingas chemines savy-bes; - būdingas biologines sa-vybes; - funkcijas ir procesus.
|
Svyravimai erdvės ir laiko atžvilgiu: - temperatūra ir ledas; - hidrologija (bangų ir srovių režimai; išplūdis, maišymasis, aktyvumo trukmė; gėlo vandens patekimas; jūros lygis); - batimetrija; - drumstumas (dumblo / nuosėdų nešmenys), skaidrumas, garsas - jūros dugno substratas ir morfologija; - druskingumas, maistingosios medžiagos (azotas (N), fosforas (P)), organinė anglis, ištirpusios dujos (anglies dvide-ginio dalinis slėgis (pCO2), deguonis (O2)) bei vandenilio potencialas (pH); - buveinių ir jūrų paukščių, žinduolių, roplių, žuvų bei galvakojų rūšių sąsajos; - pelaginių–bentoso bendrijų struktūra; - produktyvumas.
|
1; 44. |
Pateikiamas orientacinis rūšims, buveinėms ir ekosistemoms taikomas susijusių parametrų ir būdingų savybių sąrašas, kuris atspindi šio priedo 2 lentelėje nurodytų pavojų veikiamus parametrus ir kuris yra susijęs su kriterijais, nustatytais 2017 m. gegužės 17 d. Komisijos sprendimu (ES) 2017/848, kuriuo nustatomi geros jūrų vandenų aplinkos būklės kriterijai ir metodiniai standartai, stebėsenos ir vertinimo specifikacijos ir standartizuoti metodai ir panaikinamas Sprendimas 2010/477/ES (OL 2017 L 125, p. 43). Konkretūs parametrai ir būdingos savybės, kuriais reikia remtis vykdant stebėseną ir atliekant vertinimą, nustatomi remiantis tvarkos aprašo reikalavimais, įskaitant jo 19-22 bei 29-30 punktų reikalavimus.
2 1 lentelėje pateikti tik būkle grindžiami 1, 3, 4 ir 6 kokybiniai rodikliai, kurių atveju kriterijai nustatytitvarkos aprašo 2 priedu. Visi kiti – pavojais grindžiami – kokybiniai rodikliai gali būti siejami su kiekviena tema.
3 Šios rūšių grupės tiksliau nurodytos 2017 m. gegužės 17 d. Komisijos sprendimo (ES) 2017/848, kuriuo nustatomi geros jūrų vandenų aplinkos būklės kriterijai ir metodiniai standartai, stebėsenos ir vertinimo specifikacijos ir standartizuoti metodai ir panaikinamas Sprendimas 2010/477/ES (OL 2017 L 125, p. 43), priedo II dalyje.
4 1 lentelėje pateikiami atitinkami kokybiniai rodikliai yra nustatyti tvarkos, I priedu „Kokybiniai deskriptoriai, pagal kuriuos nustatoma gera aplinkos būklė’’.
2 lentelė
Antropogeniniai pavojai, naudojimo būdai ir žmogaus veiklos rūšys, susiję su jūros aplinka arba darantys jai poveikį
2a. Antropogeniniai pavojai jūros aplinkai |
||||
Tema |
Galimi parametrai |
Pavojus1 |
Atitinkami kokybiniai rodikliai2 |
|
Biologiniai |
Jūros aplinkoje ir, jei tinka, šaltinio vietoje esančio pavojaus stiprumas ir svyravimai erdvės ir laiko atžvilgiu.
Vertinant tam tikro pavojaus poveikį aplin-kai, pasirenkami atitinkami 1 lentelėje pateikti ekosistemų elementai ir parametrai |
Nevietinių rūšių patekimas arba plitimas |
23 |
|
Mikrobinių patogenų patekimas |
- |
|||
Genetiškai modifikuotų rūšių patekimas ir vietinių rūšių perkėlimas |
- |
|||
Natūralių biologinių bendrijų nykimas arba jų pokyčiai, susiję su gyvūnų arba augalų rūšių auginimu |
- |
|||
Rūšių trikdymas (pavyzdžiui, dauginimosi, poilsio ir maitinimosi metu) dėl žmogaus buvimo |
- |
|||
Laukinių rūšių gavyba arba mirtingumas / sužalojimai (dėl verslinės bei mėgėjų žvejybos ir kitos veiklos) |
33 |
|||
Fiziniai |
Fizinis jūros dugno trikdymas (laikinas arba išnykstantis) |
6; 73 |
||
Fizinis nykimas (dėl negrįžtamų jūros dugno substrato ar morfologijos pokyčių ir dėl jūros dugno substrato gavybos) |
||||
Hidrologinių sąlygų pokyčiai |
||||
Cheminės medžiagos, šiukšlės ir energija |
Maistingųjų medžiagų patekimas iš pasklidųjų šaltinių, taškinių šaltinių ir atmosferinių iškritų |
53
|
||
Organinių medžiagų patekimas iš pasklidųjų šaltinių ir taškinių šaltinių |
||||
Kitų medžiagų (pvz., sintetinių medžiagų, nesintetinių medžiagų, radionuklidų) patekimas iš pasklidųjų šaltinių, taškinių šaltinių, atmosferinių iškritų ir dėl staigių atvejų |
8; 93 |
|||
Šiukšlių (kietųjų atliekų, įskaitant mikrošiukšles) patekimas |
103 |
|||
Antropogeninio garso (impulsinio, nenutrūkstamo) patekimas |
113 |
|||
Kitų formų energijos (įskaitant elektromagnetinius laukus, šviesą ir šilumą) patekimas |
||||
Vandens patekimas iš taškinių šaltinių (pvz., sūrymo) |
- |
|||
2b. Naudojimo būdai ir žmogaus veiklos rūšys, susiję su jūros aplinka arba darantys jai poveikį |
||||
Tema |
Veiklos rūšis |
|||
Fizinis upių, pakrančių ar jūros dugno restruktūrizavimas (vandentvarka) |
Žemės įsavinimas |
|||
Kanalų tiesimas ir kiti vandentakių pakeitimai |
||||
Pakrančių apsauga ir apsauga nuo potvynių |
||||
Konstrukcijos atviroje jūroje (išskyrus naftos, dujų ir (arba) atsinaujinančiosios energijos) |
||||
Jūros dugno morfologijos, įskaitant dugno gilinimą ir medžiagų šalinimą, restruktūrizavimas |
||||
Negyvųjų išteklių gavyba |
Mineralų (akmens, metalo rūdos, žvyro, smėlio, kriauklių) gavyba |
|||
Naftos ir dujų gavyba, įskaitant infrastruktūrą |
||||
Druskos gavyba |
||||
Vandens gavyba |
||||
Energijos gamyba |
Atsinaujinančiosios energijos (vėjo, bangų, potvynių ir atoslūgių energijos) gamyba, įskaitant infrastruktūrą |
|||
Neatsinaujinančiosios energijos gamyba |
||||
Elektros perdavimas ir komunikacijos (kabeliai) |
||||
Gyvųjų išteklių gavyba |
Žuvų ir jūrinių bestuburių žvejyba (verslinė ir mėgėjų) |
|||
Žuvų ir jūrinių bestuburių perdirbimas |
||||
Jūrų augalų rinkimas |
||||
Medžioklė ir kitoks gyvųjų išteklių rinkimas kitais tikslais |
||||
Gyvųjų išteklių auginimas |
Jūrinė akvakultūra, įskaitant infrastruktūrą |
|||
Gėlųjų vandenų akvakultūra |
||||
Žemės ūkis |
||||
Miškininkystė |
||||
Transportas |
Transporto infrastruktūra |
|||
Jūrų transportas |
||||
Oro transportas |
||||
Sausumos transportas |
||||
Su miestu ir pramone susiję naudojimo būdai |
Su miestu susiję naudojimo būdai |
|||
Su pramone susiję naudojimo būdai |
||||
Atliekų tvarkymas ir šalinimas |
||||
Turizmas ir laisvalaikis |
Turizmo ir laisvalaikio infrastruktūra |
|||
Turizmo ir laisvalaikio veikla |
||||
Saugumas ir (arba) gynyba |
Karinės operacijos (taikoma 2 straipsnio 2 dalis) |
|||
Švietimas ir moksliniai tyrimai |
Moksliniai tyrimai, apklausos ir šviečiamoji veikla |
|||
1 Atliekant pavojų vertinimą reikėtų atsižvelgti į jų mastą jūros aplinkoje ir, jei tinkama, į jų indėlio (iš sausumos ar atmosferos šaltinių) dydį į jūros aplinką.
2 2a lentelėje pateikti tik pavojais grindžiami 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ir 11 kokybiniai rodikliai, kurių atveju kriterijai nustatyti 2017 m. gegužės 17 d. Komisijos sprendimu (ES) 2017/848, kuriuo nustatomi geros jūrų vandenų aplinkos būklės kriterijai ir metodiniai standartai, stebėsenos ir vertinimo specifikacijos ir standartizuoti metodai ir panaikinamas Sprendimas 2010/477/ES (OL 2017 L 125, p. 43). Visi kiti – būkle grindžiami – tvarkos aprašo 2 priedu nustatyti kokybiniai rodikliai gali būti siejami su kiekviena tema.
3 2 lentelėje pateikiami atitinkami kokybiniai rodikliai yra nustatyti tvarkos aprašo 2 priedu „Kokybiniai deskriptoriai, pagal kuriuos nustatoma gera aplinkos būklė’’.
_________________
Jūros aplinkos būklės įvertinimo,
Baltijos jūros geros aplinkos būklės
savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų,
stebėsenos programos ir priemonių
nustatymo tvarkos aprašo
2 priedas
KOKYBINIAI DESKRIPTORIAI, PAGAL KURIUOS NUSTATOMA GERA APLINKOS BŪKLĖ
1. Biologinė įvairovė yra išsaugota. Buveinių kokybė ir paplitimas, taip pat rūšių pasiskirstymas ir gausa atitinka vyraujančias geomorfologines, geografines ir klimatines sąlygas.
3. Komerciniams tikslams naudojamos žuvų, moliuskų ir vėžiagyvių populiacijos yra saugiose biologinėse ribose ir jų pasiskirstymas pagal amžių ir dydį rodo gerą išteklių būklę.
4. Visų žinomų jūrinių mitybos tinklų elementų gausumas ir įvairovė normalūs ir gali užtikrinti ilgalaikę rūšių gausą ir visišką jų reprodukcinio pajėgumo išsaugojimą.
5. Žmogaus sukelta eutrofikacija sumažinta, ypač jos neigiamas poveikis, pvz., biologinės įvairovės praradimas, ekosistemos nykimas, žalingas dumblių žydėjimas ir deguonies trūkumas dugno vandenyse.
6. Jūros dugno vientisumas užtikrina ekosistemų struktūros ir funkcijų išsaugojimą, nedaro neigiamo poveikio bentoso ekosistemoms.
9. Teršalai, žmogaus maistui skirtoje žuvyje ir kituose jūros produktuose, neviršija Europos Bendrijos teisės aktuose nustatyto lygio ar kitų atitinkamų standartų.
Jūros aplinkos būklės įvertinimo,
Baltijos jūros geros aplinkos būklės
savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų,
stebėsenos programos ir priemonių
nustatymo tvarkos aprašo
3 priedas
PRIEMONIŲ TIPAI
3. Pasiskirstymo laiko ir erdvės atžvilgiu priemonės, kurios veikia tai, kur ir kada leidžiama vykdyti veiklą.
6. Ekonominės skatinimo priemonės, dėl kurių besinaudojantiems jūrų ekosistemomis yra ekonomiškai naudinga veikti taip, kad padėtų pasiekti geros aplinkos būklės tikslą.
7. Padarinių sušvelninimo ir atkūrimo priemonės, kuriomis žmogaus veikla orientuojama atkurti pažeistus jūrų ekosistemų komponentus.
8. Įgyvendinančių institucijų ryšiai su suinteresuotomis šalimis, institucijomis ir visuomene, suinteresuotųjų šalių dalyvavimas ir visuomenės informuotumo didinimas.
Jūros aplinkos būklės įvertinimo,
Baltijos jūros geros aplinkos būklės
savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų,
stebėsenos programos ir priemonių
nustatymo tvarkos aprašo
4 priedas
SAVYBIŲ, Į KURIAS REIKIA ATSIŽVELGTI NUSTATANT JŪROS APLINKOS APSAUGOS TIKSLUS, SĄRAŠAS
2. Įvertintas poreikis nustatyti tikslus, nustatančius siektinas sąlygas, pagrįstas Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių nustatymu, įvertinamus tikslus ir susijusius rodiklius, sudarančius sąlygas stebėsenai ir įvertinimui, ir veiklos tikslus, susijusius su konkrečiomis įgyvendinimo priemonėmis, kurios padeda jų siekti.
3. Geros aplinkos būklės nustatymas ir tos būklės formulavimas pagal aspektų, apibūdinančių Baltijos jūros rajoną, įvertinamas savybes.
10. Aplinkos apsaugos tikslų, su jais susijusių rodiklių ir ribinių bei tikslinių verčių nagrinėjimas, siekiant įvertinti, ar įgyvendinus tikslus Baltijos jūros rajono būklė juos atitinka.
11. Tikslų suderinamumas su uždaviniais, kurių siekti įsipareigojama pagal atitinkamus tarptautinius ir regioninius susitarimus, naudojant tuos, kurie yra svarbiausi Baltijos jūros rajonui, siekiant nustatytų aplinkos apsaugos tikslų.
12. Parengtų tikslų ir rodiklių nagrinėjimas atsižvelgiant į nustatytus aplinkos apsaugos tikslus, siekiant įvertinti, ar įgyvendinus tikslus Baltijos jūros rajono aplinkos būklė juos atitiktų.
Jūros aplinkos būklės įvertinimo,
Baltijos jūros geros aplinkos būklės
savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų,
stebėsenos programos ir priemonių
nustatymo tvarkos aprašo
5 priedas
STEBĖSENOS PROGRAMOS REIKALAVIMAI
Stebėsenos programos (toliau – Programa) nuostatos turi būti tokios, kad:
1. Stebėsenos rezultatai suteiktų informaciją, kuri būtina jūros aplinkos būklei įvertinti ir nustatyti, kokia pažanga padaryta ir kokią dar reikia padaryti, siekiant geros jūros aplinkos būklės.
2. Programos įgyvendinimo metu gauta informacija būtų pakankama nustatyti jūros aplinkos apsaugos tikslams ir rodikliams.
3. Pagal stebėsenos rezultatus būtų galima įvertinti Jūros aplinkos būklės įvertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarkos aprašo ir jūrų strategijos pagrindų direktyvos įgyvendinimo nacionalinio komiteto sudėtis ir jo veiklos nuostatų 23 punkte nurodytų priemonių poveikį.
4. Remiantis stebėsenos rezultatais, būtų galima nustatyti aplinkos būklės pokyčio priežastį ir galimas korekcines priemones, kurių reikėtų siekiant atkurti gerą aplinkos būklę, nustačius nuokrypius nuo siekiamos būklės.
5. Stebėsenos rezultatai suteiktų informaciją apie cheminius teršalus žmonių maistui skirtose rūšyse verslinės žvejybos zonose.
6. Pagal stebėsenos rezultatus būtų galima patvirtinti korekcinių priemonių sukeliamus pageidaujamus pokyčius, o ne žalingą šalutinį poveikį.
8. Įgyvendinant Programą naudojami jūros aplinkos būklės vertinimo būdai ir metodai būtų palyginami Baltijos jūros rajone ir Europos Sąjungoje.
9. Užtikrintų esamų regioniniu ir tarptautiniu lygiu parengtų stebėsenos programų suderinamumą, siekiant skatinti šių programų nuoseklumą ir išvengti veiklos, susijusios su jūros aplinkos būklės stebėsena, dubliavimo, naudojant tuos stebėsenos būdus ir metodus, kurie yra aktualiausi Baltijos jūros rajonui.
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Įsakymas
Nr. D1-850, 2012-10-22, Žin., 2012, Nr. 124-6250 (2012-10-25), i. k. 112301MISAK00D1-850
Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. birželio 14 d. įsakymo Nr. D1-500 "Dėl Jūros aplinkos būklės įvertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo" pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Įsakymas
Nr. D1-1072, 2018-12-07, paskelbta TAR 2018-12-11, i. k. 2018-20227
Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. birželio 14 d. įsakymo Nr. D1-500 „Dėl Jūros aplinkos būklės įvertinimo, Baltijos jūros geros aplinkos būklės savybių, jūros aplinkos apsaugos tikslų, stebėsenos programos ir priemonių nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo