Redagavo: Angonita Rupšytė (1999.09.30)
Nutarimas paskelbtas: Žin., 1996, Nr.118-2747
Neoficialus nutarimo tekstas
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 727, 97.07.04, Žin., 1997, Nr.66-1629 (97.07.11)
DĖL PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO ĮMOKŲ MOKĖJIMO TERMINŲ IR TVARKOS PATVIRTINIMO
*** Pabaiga ***
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
1996 m. lapkričio 29 d. Nr. 1426
Vilnius
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisykles (pridedama).
2. Suteikti Valstybinei ligonių kasai teisę aiškinti šiuo nutarimu patvirtintas Lietuvos Respublikos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisykles.
3. Nustatyti, kad:
3.1. įmonės, įstaigos, organizacijos, individualios (personalinės) įmonės, ūkininkai, fiziniai ir kiti asmenys perveda lėšas į Lietuvos Respublikos privalomojo sveikatos draudimo fondą (toliau vadinama - privalomojo sveikatos draudimo fondas), išmokėdami darbo užmokestį, skaičiuojamą nuo 1997 m. sausio 1 dienos;
3.2. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto kasos apyvartos lėšos 1997 metų sausio mėnesį papildomos Lietuvos valstybės biudžeto lėšomis taip: į privalomojo sveikatos draudimo fondą pervedamas ketvirtadalis metinės sumos, mokamos už valstybės lėšomis draudžiamus asmenis. Viršyta 1997 metų sausio mėnesį pervestų lėšų suma išlyginama lygiomis dalimis kitiems 1997 metų I pusmečio mėnesiams.
4. Privalomojo sveikatos draudimo taryba, suderinusi su Finansų ministerija, turi patvirtinti privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikaciją.
5. Šiuo nutarimu patvirtintos Lietuvos Respublikos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės taikomos nuo 1997 m. sausio 1 dienos.
Ministras Pirmininkas Mindaugas Stankevičius
Sveikatos apsaugos ministras Antanas Vinkus
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1996 m. lapkričio 29 d. nutarimu Nr. 1426
Lietuvos Respublikos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo ir vykdymo taisyklės
1. Šios taisyklės parengtos pagal Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymą. Jose nustatoma privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto sudarymo, tvirtinimo, vykdymo, atskaitomybės ir apskaitos tvarka.
Šiomis taisyklėmis privalo vadovautis Valstybinė ligonių kasa, teritorinės ligonių kasos, asmens sveikatos priežiūros įstaigos, finansuojamos iš privalomojo sveikatos draudimo fondo, taip pat privalomojo sveikatos draudimo draudėjai (toliau vadinama - draudėjai) ir privalomuoju sveikatos draudimu draudžiamieji (toliau vadinama - draudžiamieji) bei apdraustieji asmenys.
2. Draudėjais yra laikomos:
2.1. visų nuosavybės formų įmonės, įstaigos bei organizacijos, mokančios privalomojo sveikatos draudimo įmokas už asmenis, dirbančius pagal darbo sutartis ar narystės pagrindais renkamose institucijose ir gaunančius atlyginimą už darbą;
2.2. įmonės, įstaigos ir organizacijos, mokančios Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatyme nustatyto dydžio fizinių asmenų pajamų mokestį už asmenis, gaunančius pajamas, susijusias su darbo santykiais Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose bei užsienyje esančiose Lietuvos Respublikos įmonėse, įstaigose ir organizacijose;
2.3. ūkinės bendrijos ir individualios (personalinės) įmonės, mokančios fizinių asmenų pajamų mokestį už ūkinės bendrijos narius ir individualios (personalinės) įmonės savininkus;
2.4. savarankiškai dirbantys asmenys, mokantys fizinių asmenų pajamų mokestį;
2.5. ūkininkai, mokantys privalomojo sveikatos draudimo įmokas už save ir už pilnamečius šeimos narius, dirbančius ūkyje;
2.6. asmenys nepriklausantys apdraustiesiems, tačiau savarankiškai, pagal sutartį su teritorine ligonių kasa mokantys įstatyme nustatyto dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas.
3. Draudžiamaisiais yra laikomi visi fiziniai asmenys, už kuriuos įmonės, įstaigos, organizacijos nustatytąja tvarka turi mokėti privalomojo sveikatos draudimo mokestį, arba šį mokestį turintys mokėti už save ir dirbančius savo šeimos narius į privalomojo sveikatos draudimo fondą fiziniai asmenys, ūkininkai. Draudžiamaisias taip pat laikomi valstybės lėšomis draudžiami asmenys.
4. Apdraustaisiais yra laikomi visi fiziniai asmenys, už kuriuos įmonės, įstaigos, organizacijos nustatytąja tvarka yra sumokėjusios privalomojo sveikatos draudimo mokestį, arba šį mokestį už save ir dirbančius savo šeimos narius sumokėję į privalomojo sveikatos draudimo fondą fiziniai asmenys, ūkininkai, arba asmenys, už kuriuos į šį fondą lėšas perveda valstybė iš biudžeto.
5. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas sudaromas kalendoriniams metams - nuo sausio 1 dienos iki gruodžio 31 dienos įskaitytinai.
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projekto sudarymą organizuoja Privalomojo sveikatos draudimo taryba. Šį projektą rengia Valstybinė ligonių kasa. Parengtas projektas pateikiamas Privalomojo sveikatos draudimo tarybai, kuri tuo atveju, jeigu šiam projektui pritaria, pateikia jį tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
6. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamas sudaro:
6.1. apdraustųjų privalomojo sveikatos draudimo įmokos;
6.2. Lietuvos valstybės biudžeto įmokos už apdraustuosius valstybės lėšomis;
6.3. institucijų, vykdančių privalomąjį sveikatos draudimą, veiklos pajamos;
6.4. papildomi Lietuvos valstybės biudžeto asignavimai;
6.5. savanoriškos juridinių ir fizinių asmenų įmokos;
6.6. iš sveikatos priežiūros įstaigų teritorinių ligonių kasų išieškotos lėšos už neteisėtai suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas.
7. Lietuvos Respublikos Vyriausybė teikia Lietuvos Respublikos Seimui tvirtinti pervedamų į privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą įmokų vienam apdraustajam valstybės lėšomis dydį. Valstybinė ligonių kasa, remdamasi Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos informacija apie valstybės lėšomis draudžiamų gyventojų skaičių, apskaičiuoja, kiek šiam tikslui reikės lėšų, ir skaičiavimų projektą pateikia Finansų ministerijai.
8. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidos yra susijusios su:
8.1. išmokomis iš privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apmokamoms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, su kuriomis teritorinės ligonių kasos yra sudariusios sutartis, už apdraustiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas;
8.2. išlaidų vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms kompensavimu (nustatytąja tvarka) draudžiamiesiems;
8.3. sanatorinio-kurortinio gydymo išlaidų kompensavimu (nustatytąja tvarka) draudžiamiesiems;
8.4. galūnių, sąnarių ir organų protezavimo darbų bei protezų, kitų centralizuotai iš Valstybinės ligonių kasos įsigyjamų medikamentų ir medicinos pagalbos priemonių (klausos aparatų, specialių akinių ir panašiai) pirkimo išlaidų kompensavimu draudžiamiesiems;
8.5. draudžiamųjų sveikatos profilaktinių tikrinimų išlaidų apmokėjimu (nustatytąja tvarka);
8.6. draudžiamųjų laikinojo, ilgalaikio ir visiško nedarbingumo ekspertizės, taip pat patologinio anatominio mirusiųjų tyrimo išlaidų kompensavimu;
8.7. privalomąjį sveikatos draudimą vykdančių institucijų veiklos išlaidų apmokėjimu;
8.8. informacinių paslaugų ligų profilaktikos klausimais apmokėjimu.
9. Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nutarimu privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšos gali būti skiriamos valstybinėms ir savivaldybių sveikatos programoms finansuoti.
10. Išmokų sveikatos priežiūros įstaigoms už apdraustiesiems numatomas suteikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas dalis privalomojo sveikatos fondo biudžete, sudarant biudžeto išlaidų projektą, priklauso nuo numatomo paslaugų skaičiaus pagal Privalomojo sveikatos draudimo tarybos patvirtintą apmokamų paslaugų sąrašą ir bazines šių paslaugų kainas.
11. Išlaidos vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms įsigyti apdraustiesiems apskaičiuojamos atsižvelgiant į lėšų poreikį būtiniesiems vaistams ir medicinos pagalbos priemonėms, išrašytiems ambulatoriniam gydymui Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir pagal jos patvirtintą šių vaistų sąrašą bei patvirtintas bazines jų kainas.
12. Sanatorinio-kurortinio gydymo išlaidos apskaičiuojamos atsižvelgiant į prognozuojamą ligonių, kuriems reikės tokio gydymo, skaičių bei patvirtintas bazines šių paslaugų kainas.
13. Galūnių, sąnarių ir organų protezavimo darbų bei protezų, kitų centralizuotai iš privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto įsigyjamų medikamentų ir medicinos pagalbos priemonių (klausos aparatų, specialių akinių ir panašiai)
pirkimo išlaidų kompensacija apskaičiuojama atsižvelgiant į šiomis ligomis sergančių ligonių skaičių, asmens sveikatos priežiūros įstaigų galimybes atlikti atitinkamas operacijas ir procedūras.
14. Privalomąjį sveikatos draudimą vykdančių institucijų veiklos išlaidas sudaro Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų išlaikymo bei kitos su privalomuoju sveikatos draudimu susijusios išlaidos.
Valstybinės ligonių kasos ir teritorinės ligonių kasos darbuotojų skaičių, išlaidų normatyvus ir darbo apmokėjimo sąlygas tvirtina Privalomojo sveikatos draudimo taryba.
Nustatant darbuotojų darbo užmokestį, vadovaujamasi įstatymais ir kitais teisės aktais.
Valstybinė ligonių kasa per 2 savaites po privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto patvirtinimo sudaro savo ir teritorinių ligonių kasų išlaikymo išlaidų sąmatas ir jas patvirtina.
15. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžete sudaromas šio fondo rezervas, kuris turi būti ne didesnis kaip 10 procentų metinės privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų sumos. Rezervas sudaromas iš viršijančios išlaidas pajamų dalies. Jo sudarymo tvarką ir nuostatus tvirtina Privalomojo sveikatos draudimo taryba.
16. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžete numatomos kasos apyvartos lėšos, kurios nustatomos tvirtinant biudžetą.
Jos sudaromos iš privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka - iš planinių privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų. Kasos apyvartos lėšos naudojamos kasos pajamų laikinam trūkumui padengti ir turi būti grąžintos ne vėliau kaip iki biudžetinių metų pabaigos.
17. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projekte pajamos ir išlaidos išdėstomos atsižvelgiant į metinę apyvartą pagal draudimo fondo biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikacijos straipsnius ir paragrafus. Pridedami kiekvieno straipsnio bei paragrafo skaičiavimai ir aiškinamasis raštas.
18. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projektas Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikiamas per 3 savaites nuo Lietuvos valstybės biudžeto patvirtinimo.
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina pagal atskirus draudimo fondo biudžeto pajamų ir išlaidų klasifikacijos straipsnius ir paragrafus. Jeigu privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas laiku nepatvirtinamas, jo (iki patvirtinimo) išlaidos biudžetinių metų pradžioje kiekvieną mėnesį negali viršyti praėjusių metų biudžeto 1/12 išlaidų dalies.
19. Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinus privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą, per 2 savaites biudžeto sumos paskirstomos ketvirčiais pagal visus pajamų ir išlaidų straipsnius. Ketvirčių apyvartos subalansuojamos. Biudžeto paskirstymą ketvirčiais tvirtina Privalomojo sveikatos draudimo taryba.
20. (Neteko galios)
Punkto pakeitimai:
Nr. 727, 97.07.04, Žin., 1997, Nr.66-1629 (97.07.11)
21. Valstybinė ligonių kasa surinktas į privalomojo sveikatos draudimo fondą lėšas apskaito ir naudoja teritorinių ligonių kasų sąskaitoms apmokėti bei kitoms išlaidoms padengti (pagal Privalomojo sveikatos draudimo tarybos patvirtintą išlaidų klasifikaciją).
22. Draudžiamųjų asmenų sveikatos priežiūros išlaidos apmokamos vadovaujantis sutartimis tarp pirminio, antrinio ir tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros įstaigų ir teritorinių ligonių kasų.
23. Valstybinė ligonių kasa patvirtinto biudžeto metų ir ketvirčių išlaidas per 5 darbo dienas paskirsto ir patvirtina pagal teritorines ligonių kasas ir joms praneša. Teritorinės ligonių kasos sutartis su sveikatos priežiūros įstaigomis sudaro laikydamosi joms skirto biudžeto dydžio. Jeigu faktinės išlaidos viršija teritorinei ligonių kasai patvirtintą metinį biudžetą, ji, pagrįsdama papildomų lėšų poreikį, gali kreiptis į Valstybinę ligonių kasą, kad biudžetas būtų papildytas iš rezervo.
24. Teritorinės ligonių kasos yra atsakingos už teisingą ir teisėtą lėšų, gaunamų iš Valstybinės ligonių kasos, panaudojimą ir sutartyse su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis numatytų asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimą. Jos kontroliuoja šių paslaugų, apmokamų iš privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, kokybę ir atlieka privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų panaudojimo finansinę ir ekonominę analizę, kontroliuoja apdraustiesiems teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir tinkamumą.
25. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos kartą per mėnesį pateikia tai teritorinei ligonių kasai, su kuria yra sudariusios sutartį, sąskaitas, kad būtų apmokėta už apdraustiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Sąskaitos pateikiamos ne vėliau kaip per 10 dienų mėnesiui pasibaigus. Teritorinė ligonių kasa per 7 kalendorines dienas pateikia Valstybinei ligonių kasai bendrą sąskaitą, kuri apima visas sveikatos priežiūros įstaigų sąskaitas, teritorinės ligonių kasos gautas nuo paskutinės bendros sąskaitos pateikimo Valstybinei ligonių kasai dienos. Valstybinė ligonių kasa, gavusi bendrą teritorinės ligonių kasos sąskaitą, apmoka ją ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas, neviršydama teritorinei ligonių kasai patvirtinto biudžeto dydžio. Gavusi pinigus iš Valstybinės ligonių kasos, teritorinė ligonių kasa kitą dieną apmoka sudariusių su ja sutartis sveikatos priežiūros įstaigų sąskaitas. Teritorinė ligonių kasa turi apmokėti sveikatos priežiūros įstaigų sąskaitas ne vėliau kaip per 21 kalendorinę dieną nuo jų gavimo.
26. Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų veikla finansuojama pagal joms patvirtintas išlaidų sąmatas.
27. Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinti privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodikliai, išlaidų klasifikacijos straipsniai prireikus gali būti tikslinami pagal įstatymus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus ir kitus teisės aktus. Biudžeto rodiklius tikslina Privalomojo sveikatos draudimo taryba.
28. Lietuvos bankų įstaigos, su kuriomis Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos yra sudariusios sutartis dėl privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų apyvartos operacijų, jas atlieka nemokamai. Banko įstaigos moka Valstybinei ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms palūkanas už sveikatos draudimo fondo vidutinius likučius pagal jų tarpusavio sutartyse numatytas sąlygas.
Uždarydamos ūkio subjektų sąskaitas, bankų įstaigos privalo išreikalauti iš teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos ir valstybinio socialinio draudimo įstaigos pažymas, kad ūkio subjektai neskolingi privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui.
Teritorinių valstybinių mokesčių inspekcijų ir valstybinio socialinio draudimo įstaigų reikalavimus išieškoti privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas banko įstaigos vykdo pirmiau už kitus reikalavimus ir proporcingai įsiskolinimams privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui bei valstybinio socialinio draudimo fondui.
29. Visi ūkio subjektai nepriklausomai nuo nuosavybės formų, turintys santykių su privalomojo sveikatos draudimo fondu, jeigu dėl jų kaltės iš privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto buvo padaryta nepagrįstų išmokų arba dėl jų kaltės buvo padaryta kitokių nuostolių privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui, privalo tuos nuostolius atlyginti. Nesusitarus ginčai sprendžiami teismine tvarka.
30. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas baigiamas vykdyti gruodžio 31 dieną.
Metams pasibaigus, iki sausio 5 dienos teritorinės ligonių kasos praneša Valstybinei ligonių kasai duomenis apie tai, kaip panaudotos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšos kompensuojant už asmens sveikatos priežiūros įstaigų suteiktas paslaugas ir kiek lėšų liko teritorinių ligonių kasų sąskaitose.
Nepanaudoti lėšų likučiai teritorinių ligonių kasų sąskaitose lieka šioms įstaigoms ir naudojami privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidoms padengti.
31. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos ir valstybinio socialinio draudimo įstaigos tikrina, ar sumokėtos privalomojo sveikatos draudimo įmokos. Šios inspekcijos ir įstaigos turi tikrinti Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų informaciją apie nesumokėtas privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Teritorinės valstybinės mokesčių inspekcijos ir valstybinio socialinio draudimo įstaigos turi teikti Valstybinei ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms reikiamą informaciją bei dokumentų nuorašus.
32. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto metinę apyskaitą svarsto Privalomojo sveikatos draudimo taryba, kuri ne vėliau kaip iki balandžio 1 dienos pateikia ją tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Patvirtinta metinė privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apyskaita skelbiama viešai. Privalomojo sveikatos draudimo taryba gali organizuoti ir ketvirtinių privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo apyskaitų svarstymą.
33. Privalomojo sveikatos draudimo taryba ne rečiau kaip kartą per metus organizuoja Valstybinės ligonių kasos veiklos tikrinimą.
Valstybinė ligonių kasa ne rečiau kaip kartą per metus organizuoja teritorinių ligonių kasų veiklos tikrinimus.
34. Privalomojo sveikatos draudimo fondo pajamų dalis, viršijanti išlaidas, pervedama į privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervą. Jo lėšos Privalomojo sveikatos draudimo tarybos sprendimais skiriamos privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto nenumatytoms išlaidoms apmokėti ir laikinam pajamų trūkumui padengti.
Susidarius privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų deficitui (tai yra būtinosioms išlaidoms viršijus pajamas), Privalomojo sveikatos draudimo taryba gali teikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus, kad draudimo fondo deficitas būtų padengtas.
Remiantis Privalomojo sveikatos draudimo tarybos priimtais sprendimais dėl fondo rezervo naudojimo, atitinkamai tikslinama privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidų dalis.
35. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo Valstybinėje ligonių kasoje ir teritorinėse ligonių kasose buhalterinės apskaitos ir atskaitomybės instrukcijas ir formas rengia ir tvirtina Valstybinė ligonių kasa, suderinusi su Finansų ministerija ir Statistikos departamentu.
______________
_