Nutarimas paskelbtas: Žin., 2000, Nr. 51-1466
Neoficialus nutarimo tekstas
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
2000 m. birželio 19 d. Nr. 693
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu (Žin., 1999, Nr. 66–2130), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Valstybės tarnautojų pareigybių aprašymo ir vertinimo metodiką (pridedama).
2. Nustatyti, kad vidaus reikalų ministras vykdo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatytas atsakingo už valstybės tarnybą ministro funkcijas.
Punkto pakeitimai:
Nr. 128, 2001 02 02, Žin., 2001, Nr. 12-348 (2001 02 07)
Ministras Pirmininkas Andrius Kubilius
Valdymo reformų ir savivaldybių
reikalų ministras Jonas Rudalevičius
_____________________
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2000 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 693
1. Vadovaujantis šia metodika, valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose (toliau vadinama – įstaigos) aprašomos ir priskiriamos kategorijoms valstybės tarnautojų pareigybės ir sudaromi valstybės tarnautojų pareigybių sąrašai.
2. Svarbiausios šioje metodikoje vartojamos sąvokos:
pareigybės aprašymas – apibūdinantis valstybės tarnautojo pareigybę dokumentas, kuriame nurodoma pareigybės grupė, lygis, kategorija (įrašoma įvertinus pareigybę), išvardijami reikalavimai valstybės tarnautojui, einančiam šias pareigas, nurodomos pagrindinės valstybės tarnautojo, einančio tas pareigas, funkcijos;
pareigybės vertinimas – pareigybės priskyrimas, vadovaujantis šia metodika, vienai iš 30 kategorijų;
valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinis sąrašas – apibendrintas visų Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojų pareigybių sąrašas (išskyrus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybes), patvirtintas ministro, atsakingo už valstybės tarnybą;
valstybės tarnautojų pareigybių sąrašas – sąrašas, kuriame valstybės tarnautojų pareigybės priskirtos grupei, lygiui ir kategorijai.
II. VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGYBIŲ SĄRAŠŲ SUDARYMAS
3. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, kitais teisės aktais, reglamentuojančiais įstaigų veiklą, ir šia metodika, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija parengia valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinio sąrašo projektą (sąraše valstybės tarnautojų pareigybės suskirstytos pagal grupes).
4. Už valstybės tarnybą atsakingas ministras, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostata, tvirtina valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą, suderinęs jį su teisingumo ministru, vidaus reikalų ministru, krašto apsaugos ministru ir užsienio reikalų ministru.
5. Įstaigų pareigybių sąrašus, kuriuose išvardijamos įstaigos pareigybės pagal grupes, sudaro už įstaigos personalo valdymą atsakingi asmenys.
6. Įstaigų pareigybių sąrašai sudaromi vadovaujantis valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdiniu sąrašu.
7. Pareigybės pavadinimas, neatitinkantis valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinio sąrašo arba Lietuvos Respublikos Seimo patvirtinto politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių sąrašo pareigybių pavadinimų, turi būti pakeistas vadovaujantis minėtaisiais sąrašais.
8. Viešojo administravimo įstaigose gali būti šios specialisto pareigybės: vyriausiasis specialistas, vyresnysis specialistas, specialistas, jaunesnysis specialistas. Jos aprašomos taip:
8.1. nepriklausomai nuo to, kokios funkcijos priskiriamos pareigybei (pavyzdžiui, ekonomisto, agronomo, teisininko), jos pavadinime turi būti žodis “specialistas” (jaunesnysis specialistas, specialistas, vyresnysis specialistas, vyriausiasis specialistas) ir įstaigos padalinio pavadinimas (pavyzdžiui, Apskričių reikalų skyriaus vyriausiasis specialistas);
8.2. kai pagal įstaigos struktūrą tam tikras funkcijas vykdo ne įstaigos padalinys, o vienas ar keli valstybės tarnautojai (pavyzdžiui, nėra finansų skyriaus, o yra viena pareigybė ar kelios pareigybės, į kurių funkcijas įeina įstaigos finansų tvarkymas), tokios pareigybės pavadinamos pagal specializaciją (vyriausiasis (vyresnysis) finansininkas, vyriausiasis (vyresnysis) auditorius, teisininkas, vyriausiasis veterinarijos gydytojas). Šiuo atveju žodis “specialistas” nevartojamas.
9. Statutinių valstybės tarnautojų pareigybių pavadinimai gali atitikti atskirų tarnybų ypatumus.
10. Aprašius ir įvertinus pareigybes, sudaromi įstaigų pareigybių sąrašai (1 priedo 1 forma), kuriuose valstybės tarnautojų pareigybės preliminariai priskiriamos grupėms, lygiams ir kategorijoms (toliau vadinama – preliminarūs pareigybių sąrašai).
11. Įstaigose, turinčiose pavaldžių įstaigų, sudaromi ir pavaldžių įstaigų vadovų pareigybių sąrašai (1 priedo 2 forma).
12. Savivaldybių administracijų pareigybių sąrašai teikiami Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijai.
13. Savivaldybių įstaigų pareigybių sąrašai teikiami savivaldybių administracijoms, kurios prireikus juos tikslina, apibendrina preliminarius pareigybių sąrašus, sudaro apibendrintus (suvestinius) pareigybių sąrašus (toliau vadinama – suvestiniai sąrašai) (2 priedo 1 forma) ir teikia juos centriniams valstybinio administravimo subjektams pagal veiklos sritis (pavyzdžiui, bendrojo lavinimo mokyklų – savivaldybių administracijoms, o šios suvestinius sąrašus teikia Švietimo ir mokslo ministerijai, analogiškai bibliotekų – savivaldybių administracijoms, o šios suvestinius sąrašus teikia Kultūros ministerijai).
14. Teritorinių valstybinio administravimo subjektų pareigybių sąrašai teikiami aukštesnėms pagal pavaldumą įstaigoms, kurios prireikus juos tikslina, sudaro suvestinius sąrašus ir teikia juos centriniams valstybinio administravimo subjektams, atsakingiems už atitinkamos srities veiklą (pavyzdžiui, bendrojo lavinimo mokyklos, pavaldžios apskričių viršininkų administracijoms, – apskričių viršininkų administracijoms, o šios rengia suvestinius sąrašus ir teikia Švietimo ir mokslo ministerijai; teritorinės muitinės – Muitinės departamentui prie Finansų ministerijos, o šis rengia suvestinius sąrašus ir teikia Finansų ministerijai). Centriniai valstybinio administravimo subjektai (ministerijos, Vyriausybės įstaigos, įstaigos, neatskaitingos Lietuvos Respublikos Vyriausybei) rengia sąrašus, susidedančius iš atskirų sąrašų pagal įstaigų pateiktus preliminarius arba suvestinius pareigybių sąrašus (toliau vadinama – apibendrinti pareigybių sąrašai), kurie prireikus tikslinami.
15. Apibendrinti pareigybių sąrašai teikiami Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijai.
16. Apibendrinti pareigybių sąrašai sudaromi pareigybes skirstant į:
16.1. viešojo administravimo įstaigų vadovų;
16.2. politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų;
16.3. karjeros valstybės tarnautojų;
16.4. viešųjų paslaugų įstaigų vadovų;
16.5. viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų;
16.6. paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas.
17. Apibendrinti 16.1, 16.3, 16.4 ir 16.5 punktuose nurodytų pareigybių sąrašai susideda iš atskirų sąrašų pagal atskiras įstaigas (pavyzdžiui, ministerijose, savivaldybių administracijose, bendrojo lavinimo švietimo įstaigose, aukštosiose mokyklose, bibliotekose esančių pareigybių sąrašai).
18. Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija prireikus tikslina apibendrintus pareigybių sąrašus ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamentu ir šia metodika rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl valstybės tarnautojų pareigybių priskyrimo lygiams ir kategorijoms projektą.
19. Lietuvos Respublikos Vyriausybei priskyrus valstybės tarnautojų pareigybes lygiams ir kategorijoms, įstaigų valstybės tarnautojų pareigybių sąrašai patikslinami ir patvirtinami (2 priedo 2 forma).
III. PAREIGYBIŲ APRAŠYMAS
20. Pareigybėms aprašyti ir vertinti kiekvienoje įstaigoje sudaroma 3–7 asmenų pareigybių aprašymo ir vertinimo komisija (toliau vadinama – komisija).
21. Komisijos pirmininku skiriamas asmuo, atsakingas už įstaigos personalo valdymą, arba jo įgaliotas valstybės tarnautojas. Komisijos nariais skiriami: personalo tarnybos (skyriaus) vadovas arba valstybės tarnautojas, atsakingas už įstaigos personalo tvarkymą (toliau vadinama – personalo tarnybos vadovas), valstybės tarnautojas, paskirtas atsakingu už pareigybių aprašymą ir vertinimą įstaigoje (toliau vadinama –analitikas), kiti įstaigos valstybės tarnautojai. Komisijos nariais gali būti skiriami ir įstaigos profesinių sąjungų atstovai.
22. Komisijos sudėtis tvirtinama įstaigos vadovo įsakymu arba potvarkiu (toliau vadinama – įsakymas).
23. Įstaigose, kurios turi derinti kitų įstaigų pareigybių sąrašus ar kurių vadovai turi tvirtinti kitų įstaigų pareigybių sąrašus, įstaigos vadovo įsakymu komisijos teikimu prie komisijos gali būti sudaromos specializuotos 3–5 valstybės tarnautojų darbo grupės (pavyzdžiui, Švietimo ir mokslo ministerijoje galėtų būti sudarytos šios specializuotos darbo grupės: grupė, su kuria derinamas bendrojo lavinimo švietimo įstaigų pareigybių sąrašas; grupė, su kuria derinamas mokslo įstaigų pareigybių sąrašas; grupė, su kuria derinamas ikimokyklinio ugdymo įstaigų pareigybių sąrašas). Specializuotos darbo grupės atskaitingos komisijos pirmininkui, užduotis joms teikia komisijos pirmininkas. Specializuotos darbo grupės suderina pareigybių sąrašų projektus su juos pateikusių įstaigų vadovais ir teikia šiuos projektus komisijai.
24. Kiekvienas valstybės tarnautojas užpildo anketą, kurią tvirtina už valstybės tarnybą atsakingas ministras. Prireikus konsultuojamasi su analitiku.
25. Valstybės tarnautojas analitiko padedamas parengia pareigybės aprašymą pagal pareigybės pavyzdinio aprašymo schemą (3 priedas) ir anketos duomenis.
26. Atsakymai į anketos klausimus ir pareigybės aprašymas derinami su valstybės tarnautojo tiesioginiu vadovu, kuris turi atsakymams pritarti (prireikus juos patikslinti).
27. Aprašant pareigybę, ji priskiriama grupei ir lygiui.
28. Pareigybė gali būti priskiriama vienai iš šių valstybės tarnautojų grupių:
28.1. viešojo administravimo;
28.2. paslaugų.
29. Viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybės taip pat skirstomos į:
29.1. viešojo administravimo įstaigų vadovų;
29.2. politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų;
29.3. karjeros valstybės tarnautojų.
30. Paslaugų valstybės tarnautojų pareigybės taip pat skirstomos į:
30.1. viešųjų paslaugų įstaigų vadovų;
30.2. viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų;
30.3. paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas.
31. Pareigybė priskiriama vienam iš šių lygių:
31.1. ”A” lygiui, kai būtinoms pareigybės funkcijoms atlikti reikia ne žemesnio kaip aukštasis universitetinis arba jam prilyginto išsilavinimo (šiam išsilavinimui prilyginamas toks aukštosios mokyklos suteiktas aukštasis išsilavinimas, kuris buvo iki dviejų pakopų studijų sistemos įvedimo);
31.2. ”B” lygiui, kai būtinoms pareigybės funkcijoms atlikti reikia ne žemesnio kaip aukštesnysis arba jam prilyginto išsilavinimo (specialusis vidurinis išsilavinimas – technikumas);
31.3. ”C” lygiui, kai būtinoms pareigybės funkcijoms atlikti reikia ne žemesnio kaip vidurinis išsilavinimo ir įgytos profesinės kvalifikacijos;
31.4. ”D” lygiui, kai būtinoms pareigybės funkcijoms atlikti vidurinis išsilavinimas nebūtinas.
32. Pareigybės aprašymas teikiamas komisijai.
33. Komisija suderina įstaigos pareigybių aprašymus su valstybės tarnautojo tiesioginiu vadovu ir teikia juos tvirtinti įstaigos vadovui.
34. Įstaigos vadovui patvirtinus pareigybių aprašymus ir paaiškėjus, kad buvusi viešojo administravimo pareigybė tampa paslaugų pareigybe arba atvirkščiai, atitinkamai pasikeičia ir valstybės tarnautojo statusas.
IV. PAREIGYBIŲ VERTINIMAS
35. Pareigybių kategorijos nustatomos taikant šiuos vertinimo metodus:
35.1. struktūrinį, kuriuo pareigybės priskiriamos kategorijoms atsižvelgiant į jų vietą įstaigos struktūroje ir įstaigos vietą viešojo administravimo sistemoje ar paslaugų sistemoje;
35.2. analitinį, kuriuo pareigybės priskiriamos kategorijoms atsižvelgiant į šioje metodikoje nustatytus kriterijus;
35.3. mišrųjį, kai pareigybės kategorija nustatoma analitiniu vertinimo metodu atsižvelgiant į struktūriniu vertinimo metodu nustatytas pareigybių kategorijas.
36. Politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių kategorijos nustatomos pagal tipinių pareigybių lenteles, kuriose nurodytos pagrindinių įstaigos pareigybių (tipinių pareigybių) kategorijos. Tipinių pareigybių lentelėse pateiktos pareigybių kategorijos nustatytos struktūriniu vertinimo metodu. Jeigu tipinių pareigybių lentelėse nurodytas kategorijų intervalas, pareigybę konkrečiai kategorijai priskiria valstybės politikas, kuris į šias pareigas skiria valstybės tarnautoją.
37. Įstaigos vadovo pareigybę priskiria kategorijai aukštesnės pagal pavaldumą įstaigos vadovas pagal tipinių pareigybių lenteles arba mišrų vertinimo metodą.
38. Asmens, atsakingo už įstaigos personalo valdymą, kai įstaigos vadovas yra valstybės politikas, kategoriją nustato šis valstybės politikas pagal tipinių pareigybių lenteles.
39. Konkrečios pareigybės įstaigoje priskiriamos kategorijoms pagal mišrųjį vertinimo metodą, laikantis šių nuostatų:
39.1. analitiniu vertinimo metodu (analitinės vertinimo lentelės) pareigybė įvertinama balais atsižvelgiant į anketos duomenis; pagal kategorijų atitikimo balus lentelę ir atitinkamuose šios metodikos prieduose pateiktą pataisos koeficientų lentelę nustatoma, kuriai kategorijai turi būti priskirta pareigybė;
39.2. pareigybės kategorija patikslinama pagal tipinių pareigybių lenteles. Pareigybės, įvertintos analitiniu metodu, kategorija turi priklausyti tipinių pareigybių lentelėse nurodytam kategorijų intervalui;
39.3. priskiriant pareigybes kategorijai, būtina atsižvelgti ir į šias nuostatas:
39.3.1. įstaigoje turi būti sudaryta galimybė valstybės tarnautojui daryti karjerą (nuo 20-osios kategorijos). Karjerą valstybės tarnautojas daro kildamas po vieną kategoriją (pavyzdžiui, ministerijoje skyriaus vedėjo pareigybė yra 25-osios kategorijos, taigi pageidautina (bet nebūtina), kad skyriuje būtų nors viena 24-osios kategorijos karjeros valstybės tarnautojo pareigybė, nes atsilaisvinus skyriaus vedėjo pareigybei į ją negalės pretenduoti nė vienas skyriaus karjeros valstybės tarnautojas. Į tą pareigybę gali pretenduoti ir kitur dirbantys atitinkamos kategorijos valstybės tarnautojai);
39.3.2. jeigu tipinių pareigybių lentelėje vertinamos pareigybės nėra, būtina tokią pareigybę įvertinti atsižvelgiant į jos vietą įstaigos struktūroje ir struktūriškai artimiausias žemesnes ir aukštesnes pareigybes, esančias tipinių pareigybių lentelėse. Pavyzdžiui, jeigu vertinama skyriaus vedėjo pavaduotojo pareigybė, kurios nėra tipinių pareigybių lentelėse, o didžiausia galima skyriaus vedėjo pareigybės kategorija pagal tipinių pareigybių lenteles yra 24-oji, skyriaus vedėjo pavaduotojo pareigybė negali būti priskirta aukštesnei negu 23-iajai kategorijai;
39.3.3. jeigu pareigybė pagal analitinio vertinimo metodą turėtų būti priskirta aukštesnei kategorijai negu pagal tipinių pareigybių lentelę, galutinis sprendimas priimamas remiantis tipinių pareigybių lentele;
39.3.4. jeigu pareigybė pagal analitinio vertinimo metodą turėtų būti priskirta žemesnei kategorijai negu pagal tipinių pareigybių lentelę, būtina pakeisti pareigybės pavadinimą, pavyzdžiui, vyriausiojo specialisto pareigybė pakeičiama į vyresniojo specialisto. Galutinis sprendimas priimamas remiantis analitinio vertinimo lentele.
40. Valstybės tarnautojų pareigybės priskiriamos kategorijoms taip:
40.1. viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybės – pagal viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybių analitinio vertinimo lenteles (4 priedas), išskyrus politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybes. Kai kurių pareigybių kategorija nustatoma tik pagal tipinių pareigybių lenteles;
40.2. paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas, pareigybės – pagal paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ir technines funkcijas, pareigybių analitinio vertinimo lenteles (5 priedas). Šios pareigybės, esančios įstaigose, teikiančiose viešąsias paslaugas, bus priskiriamos kategorijoms tada, kai kategorijoms bus priskiriamos šių įstaigų viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų pareigybės;
40.3. vidaus reikalų sistemos įstaigų, Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos ir Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybės – pagal vidaus reikalų sistemos viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybių analitinio vertinimo lenteles (6 priedas). Kai kurių pareigybių kategorija nustatoma vadovaujantis tik tipinių pareigybių lentelėmis;
40.4. viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų pareigybės – mišriuoju pareigybių vertinimo metodu. Pareigybės bus įvertintos patvirtinus tipinių pareigybių ir analitinio vertinimo lenteles.
41. Įstaigos pareigybių sąrašus tikslina ir tvirtina:
41.1. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos, Lietuvos Respublikos prezidentūros, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo – šių institucijų vadovai ar jų įgalioti asmenys;
41.2. kitų teismų (išskyrus Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą ir Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą) – teisingumo ministras;
41.3. prokuratūrų – generalinis prokuroras;
41.4. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Lietuvos banko, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigos, Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento, kitų Lietuvos Respublikos Seimui ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų ir įstaigų, Lietuvos Respublikos Vyriausybei atskaitingų institucijų ir įstaigų – šių institucijų ar įstaigų vadovai;
41.5. Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko, Respublikos Prezidento paskirtų (sudarytų) valstybinių komisijų personalo – jų pirmininkai;
41.6. savivaldybės administracijos ir savivaldybių įstaigų – meras (jeigu sudaroma savivaldybės valdyba – valdyba). Savivaldybės kontrolieriaus tarnybos pareigybių sąrašą tvirtina savivaldybės kontrolierius.
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
1 priedas
1 forma
(parengimo vieta)
Pareigybės pavadinimas |
Lygis |
Kategorija |
Įstaigos vadovo pareigybė |
||
|
|
|
Politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybių sąrašas |
||
|
|
|
Karjeros valstybės tarnautojų pareigybių sąrašas |
||
|
|
|
Viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų pareigybių sąrašas |
||
|
|
|
Paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas, pareigybių sąrašas |
||
|
|
|
_____________________________________ ________________ _____________
(asmens, atsakingo už personalo valdymą, pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
Pastaba. Jeigu įstaigoje nėra šios Valstybės tarnautojų pareigybių aprašymo ir vertinimo metodikos (toliau prieduose vadinama – metodika) 16 punkte išvardytų pareigybių, tai pažymima atitinkamoje formos skiltyje.
2 forma
(parengimo vieta)
Pareigybės pavadinimas |
Įstaigos pavadinimas |
Lygis |
Kategorija |
_____________________________________ ________________ _____________
(asmens, atsakingo už personalo valdymą, pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
2 priedas
1 forma
(parengimo vieta)
Pareigybės pavadinimas |
Kategorija |
|
|
_____________________________________ ________________ _____________
(asmens, atsakingo už personalo valdymą, pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
_______________
* Nurodomas apibendrintas įstaigų pavadinimas, pavyzdžiui, bendrojo lavinimo mokyklų viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų apibendrintas (suvestinis) pareigybių sąrašas. Prie užpildytos formos pridedamas sąrašas įstaigų, kurių valstybės tarnautojų pareigybės įtrauktos į šį sąrašą.
2 forma
PATVIRTINTA ______________________________________ (valstybės tarnautojo, pagal metodikos 41 punktą ______________________________________ tvirtinančio šį sąrašą, pareigos, vardas, pavardė) ____________________ įsakymu Nr. _______ (data)
|
____________________________
(valstybės ar savivaldybės institucijos ar PAREIGYBIŲ IR PAVALDŽIŲ ĮSTAIGŲ
_________________________________ VADOVŲ PAREIGYBIŲ SĄRAŠAS
įstaigos pavadinimas)
INSTITUCIJOS AR ĮSTAIGOS PAREIGYBĖS
Pareigybės pavadinimas |
Lygis |
Kategorija |
Įstaigos vadovo pareigybė |
||
|
|
|
Politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybės |
||
|
|
|
Karjeros valstybės tarnautojų pareigybės |
||
|
|
|
(2 priedas)
|
||
Pareigybės pavadinimas |
Lygis |
Kategorija |
Viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų pareigybės |
||
|
|
|
Paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas, pareigybės |
||
|
|
|
Pareigybės pavadinimas |
Įstaigos pavadinimas |
Lygis |
Kategorija |
|
|
|
|
Pastaba. Jeigu įstaigoje nėra metodikos 16 punkte išvardytų pareigybių, tai pažymima atitinkamoje formos skiltyje.
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
3 priedas
|
PATVIRTINTA ______________________________ (valstybės ar savivaldybės institucijos ______________________________ ar įstaigos vadovo) ______________ įsakymu Nr. _____ (data) |
_________________ PAREIGYBĖS APRAŠYMAS
(pareigybės pavadinimas)
Grupė – nurodoma, kuriai iš šių grupių priskiriama pareigybė, patikslinus pagal metodikos 29 ir 30 punktus:
viešojo administravimo karjeros valstybės tarnautojų;
viešojo administravimo politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų;
viešojo administravimo įstaigos vadovų;
viešųjų paslaugų įstaigos vadovų;
viešųjų paslaugų valstybės tarnautojų;
paslaugų valstybės tarnautojų, atliekančių ūkines ar technines funkcijas.
Pavyzdžiui: „Grupė – viešojo administravimo karjeros valstybės tarnautojų“.
Jeigu pareigybė priskiriama statutinių valstybės tarnautojų pareigybei, tai pažymima skliaustuose.
Lygis – nurodoma, kuriam lygiui priskiriama pareigybė. Pareigybė gali būti priskirta „A“, „B“, „C“ ar „D“ lygiams.
Trumpai ir tiksliai paaiškinama, kam reikalinga pareigybė.
(3 priedas)
Pavyzdžiui: „Valstybės tarnybos planavimo skyriaus vyriausiojo specialisto pareigybė reikalinga valstybės tarnybai Lietuvoje planuoti, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo papildomųjų teisės aktų ekspertizei atlikti ir šio įstatymo įgyvendinimui prižiūrėti“.
Nurodomi privalomieji reikalavimai.
Pavyzdžiui, šie reikalavimai:
„1. Būti susipažinusiam su Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais valstybės tarnybą, darbo santykių reguliavimą.
2. Mokėti valdyti, kaupti, sisteminti, apibendrinti informaciją ir rengti išvadas.
3. Atlikti teisės aktų, reglamentuojančių valstybės tarnybą, ekspertizę, rengti ministerijos vidaus tvarkomuosius organizacinius dokumentus.
4. Savarankiškai planuoti, organizuoti savo veiklą.
5. Sklandžiai dėstyti mintis raštu ir žodžiu, išmanyti raštvedybos taisykles, teisės aktų rengimo taisykles, mokėti dirbti kompiuteriu.
6. Mokėti užsienio kalbą (anglų, vokiečių, prancūzų).
7. Būti pareigingam, darbščiam, kūrybiškam, gebėti bendrauti“.
Nurodomos pagrindinės 5–7 funkcijos.
Pavyzdžiui, šios funkcijos:
„1. Spręsti jo kompetencijai priklausančius valstybės tarnybos tvarkymo klausimus.
2. Prisidėti prie norminių dokumentų, susijusių su valstybės tarnyba, projektų rengimo.
3. Atlikti teisės aktų, susijusių su valstybės tarnyba, projektų ekspertizę.
4. Padėti planuoti valstybės tarnybą.
5. Prisidėti prie teisės aktų, raštų, privalomų visai valstybės tarnybai, projektų rengimo.
6. Prireikus dalyvauti atrankos ir vertinimo komisijų darbe.
(3 priedas)
7. Padėti kontroliuoti, kaip vykdomas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas“.
Susipažinau
__________________________ _______________ _____________________
(valstybės tarnautojo pareigos) (parašas) (vardas, pavardė)
_________________
(data)
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
4 priedas
Šios lentelės naudojamos nustatant viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybių kategorijas, išskyrus kai kurių departamentų prie Vidaus reikalų ministerijos (Migracijos departamento, Pataisos reikalų departamento, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento, Tardymo departamento, Policijos departamento, Vadovybės apsaugos departamento) ir jiems pavaldžių įstaigų, taip pat Specialiųjų tyrimų tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento ir Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybes.
I. Pareigybių vertinimo kriterijai
1. Sprendimų priėmimo lygis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
9 |
Sprendimai nepriimami, dirbama pagal nurodytas procedūras. Klaida neturės jokio poveikio. Darbo eiga nuolat kontroliuojama |
10 |
8 |
Darbui atlikti reikia paprastų taisyklių ir procedūrų. Sprendimai priimami pagal labai aiškiai nustatytus parametrus. Klaida turės nedidelį poveikį |
30 |
7 |
Darbas atliekamas savarankiškai, kontroliuojamas tik tarpinis rezultatas. Kartais tenka pasirinkti darbo metodus. Klaida turės nedidelį poveikį |
60 |
6 |
Darbas atliekamas visai savarankiškai, kontroliuojamas tik pagrindinis rezultatas. Problemos sudėtingos, tačiau dažniausiai apibrėžiamos. Renkamasi iš daug įvairių galimybių |
90 |
5 |
Darbas atliekamas visai savarankiškai, kontroliuojamas tik kolektyvinis rezultatas. Problemas reikia analitiškai įvertinti ir apibendrinti |
120 |
4 |
Darbas atliekamas visiškai savarankiškai, reikia patirties, plačių ir nuodugnių atitinkamų sričių žinių, problemų analitinio įvertinimo ir apibendrinimo. Prireikia savarankiškai rinktis darbo metodus |
150 |
3 |
Tarnyba susijusi su planavimu, atlikimo metodų ir technikos tobulinimu, įvertinimų kontrole ir kitais elementais, kuriems reikia plačių ir nuodugnių atitinkamos srities žinių. Darbo reikalavimai ir problemos nėra aiškiai apibrėžti |
180 |
2 |
Tarnyba susijusi su šalies ūkio šakų ar veiklos sričių problemų sprendimu ir yra svarbi daugelio valstybės organizacijų veiklai. Problemos nėra apibrėžtos, reikia įvairių sprendimo būdų. Darbas vertinamas kaip labai svarbus ir novatoriškas |
210 |
1 |
Tarnyba susijusi su dalyvavimu nustatant valstybės lygio organizacijos tikslus, rengiant strategiją ir ilgalaikius planus, užtikrinant jų įvykdymą, taip pat numatant darbo atlikimo metodus, reikiamus išteklius. Nustatomi institucijos tikslai |
250 |
2. Darbo sudėtingumas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
9 |
Tarnautojui visada pateikiamas problemos sprendimo būdas ir nurodomi darbo metodai. Nereikia jokio savarankiškumo |
10 |
8 |
Būtina sugebėti atsirinkti ir taikyti darbe įprastines taisykles ir instrukcijas |
30 |
7 |
Būtina sugebėti rasti sprendimus įvairiose vidutinio sudėtingumo situacijose, dažniausiai susidarančiose tarnautojui gerai pažįstamoje srityje |
40 |
6 |
Atliekamos sudėtingesnės užduotys, būtina sugebėti greitai rasti reikiamus sprendimus. Reikia 1 metų valstybės tarnybos stažo |
50 |
5 |
Susiduriama su įvairesnėmis problemomis, kurioms išspręsti reikia sugebėti apibendrinti ir analizuoti pateiktą medžiagą. Netinkami sprendimai turėtų menką poveikį už įstaigos ribų. Reikia 1–2 metų valstybės tarnybos stažo |
70 |
4 |
Iškyla sudėtingesnių problemų, kurioms išspręsti būtini specialūs darbo ir jo koordinavimo įgūdžiai arba nemenka patirtis. Klaidingai nustatyta problema gali turėti įtakos darbinei veiklai už įstaigos ribų. Reikia 2–3 metų valstybės tarnybos stažo |
90 |
3 |
Susiduriama su įvairiapusiškomis problemomis. Kai kurioms iš jų spręsti gali prireikti tam tikrų bendravimo su visuomene įgūdžių. Būtina nuolat teoriškai ir praktiškai tobulintis. Reikia 3–4 metų valstybės tarnybos stažo |
120 |
2 |
Sprendžiamos sudėtingos daugybę gyvenimo aspektų apimančios problemos. Jas sprendžiant, būtina atsižvelgti į kitų institucijų ir įstaigų nuomonę. Įmanomas ne vienas šių problemų sprendimo būdas. Būtina veiklą planuoti. Būtini geri bendravimo su kitų įstaigų tarnautojais įgūdžiai, kurie padėtų išspręsti iškilusias problemas |
160 |
1 |
Labai sudėtingos problemos, apimančios platų veiksmų ir paslaugų diapazoną. Norint tinkamai išspręsti kylančias problemas, būtina jas aiškiai apibrėžti ir tiksliai išanalizuoti prieš pateikiant alternatyvius sprendimo būdus ir tų būdų įvertinimą. Strategijos formavimas. Problemai spręsti dažnai reikia puikių strateginių įgūdžių |
200 |
3. Atsakomybės lygis
DėmensNr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
8 |
Niekam nevadovaujama, bet atliekamas konkretus apibrėžtas darbas |
30 |
7 |
Niekam nevadovaujama, bet atsakoma už tam tikrą darbo sritį |
40 |
6 |
Ribota atsakomybė už mažą tarnautojų skaičių |
60 |
5 |
Atsakomybė už nedidelį padalinį. Veikla pagal standartines procedūras. Kartais veikiama savo nuožiūra |
80 |
4 |
Kasdieninė visapusiška atsakomybė už nedidelį įstaigos padalinį. Atsakomybė už kiekvieno tarnautojo darbo tikrinimą. Dirbama pagal tam tikras procedūras, yra galimybė (ribota) veikti savo nuožiūra |
100 |
3 |
Atsakomybė už įstaigos padalinį, kuriame dirba įvairių specialybių tarnautojai. Atsakomybė už visų kontroliuojamų tarnautojų atliekamo darbo aptarimą ir vertinimą. Dažnai veikiama savo nuožiūra |
120 |
2 |
Atsakomybė už tam tikrą skaičių įstaigos padalinių, įskaitant personalo kontrolę ir koordinavimą, vykdomus vieno ar daugiau padalinių vadovų. Paprastai veikiama savarankiškai |
150 |
1 |
Visiška atsakomybė už įstaigos veiklą. Labai didelė veiksmų laisvė |
175 |
4. Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Bendravimas tik su to paties lygio to paties padalinio tarnautojais |
20 |
6 |
Dažni ryšiai su tos pačios įstaigos kitų padalinių tarnautojais |
30 |
5 |
Ryšiai su kitomis įstaigomis, būtini funkcijoms vykdyti |
50 |
4 |
Ryšiai su kitomis įstaigomis, taip pat su tos pačios įstaigos padalinių aukštesniaisiais tarnautojais |
60 |
3 |
Būtini nuolatiniai ryšiai ir bendradarbiavimas su kitomis įstaigomis. Bendravimas su aukščiausiojo rango tos pačios įstaigos ir kitų įstaigų tarnautojais |
90 |
2 |
Nuolatiniai ryšiai su aukštesniojo rango tarnautojais, siekiant daryti įtaką sprendimų priėmimui arba paspartinti veiksmų eigą. Atstovavimas įstaigos interesams valstybės mastu |
120 |
1 |
Nuolatiniai ryšiai su aukščiausiaisiais valstybės tarnybos tarnautojais, siekiant daryti įtaką sprendimų priėmimui. Atstovavimas įstaigos interesams tarptautiniu lygiu |
140 |
5. Išsilavinimas
DėmensNr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
5 |
Vidurinio išsilavinimo nereikia |
5 |
4 |
Būtinas vidurinis išsilavinimas ir profesinė kvalifikacija |
35 |
3 |
Būtinas aukštesnysis (aukštasis neuniversitetinis) išsilavinimas (specialusis vidurinis – technikumas) |
60 |
2 |
Būtinas aukštasis universitetinis arba jam prilygintas išsilavinimas –aukštasis išsilavinimas, kuris buvo iki dviejų pakopų studijų sistemos įvedimo |
85 |
1 |
Būtinas aukštasis išsilavinimas, taip pat būtina išeiti Lietuvos viešojo administravimo instituto (ar jam prilygintų įstaigų) aukščiausiųjų kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programą |
90 |
6. Darbo sąlygos
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Darbui atlikti nereikia nuolatinio protinio krūvio arba darbui atlikti nereikia nuolatinio fizinio krūvio |
10 |
6 |
Darbas susijęs su paprastos informacijos apibendrinimu arba darbas, kuriam atlikti reikia nuolatinio fizinio krūvio |
20 |
5 |
Darbas susijęs su sudėtingos informacijos apibendrinimu ir išvadų teikimu |
30 |
4 |
Intensyvus didesnės protinės ir nervinės įtampos darbas |
45 |
3 |
Darbui atlikti reikia didesnės protinės ir nervinės įtampos, didesnio susikaupimo |
60 |
2 |
Darbas, kuriam atlikti reikia didelio susikaupimo ir protinės įtampos ir kurio rezultatai turi įtakos už įstaigos ribų, arba darbas kenksmingomis sąlygomis, pavojingas gyvybei |
75 |
1 |
Darbas, kuriam atlikti reikia itin didelio susikaupimo ir protinės įtampos, nes rengiami ir priimami sprendimai, kurių padariniai valstybei yra ilgalaikiai, arba fiziškai sunkus, pavojingas jį dirbančiam asmeniui ir aplinkiniams darbas kenksmingomis sąlygomis |
90 |
II. Pareigybės įvertinimo balais suvestinė lentelė
Kriterijus |
Kriterijaus dėmens Nr. |
Balai |
Sprendimų priėmimo lygis |
|
|
Darbo sudėtingumas |
|
|
Atsakomybės lygis |
|
|
Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas |
|
|
Išsilavinimas |
|
|
Darbo sąlygos |
|
|
Suma |
|
|
Galutinė suma * |
|
________________
*Galutinė suma gaunama padauginus surinktų balų sumą iš pataisos koeficiento priklausomai nuo įstaigos, kurioje vertinamos pareigybės.
III. Pataisos koeficientų lentelė
Įstaiga |
Koeficientas |
Apeliacinis teismas, Aukštesnysis administracinis teismas |
0,84 |
Apygardos teismas, Apygardos administracinis teismas |
0,8 |
Apylinkės teismas |
0,72 |
Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra |
0,88 |
Apygardos prokuratūra |
0,8 |
Miesto (rajono) apylinkės prokuratūra |
0,72 |
Departamentas, kita įstaiga prie ministerijos |
0,92 |
Įstaiga, pavaldi ministerijai |
0,8 |
Įstaiga, pavaldi Vyriausybės įstaigai |
0,88 |
Įstaiga, pavaldi kitai įstaigai prie ministerijos |
0,72 |
Apskrities viršininko administracija |
I grupė – 0,88 |
Vyriausybės atstovo apskrityje įstaiga |
I grupė – 0,88 |
Savivaldybė |
I grupė – 0,88 |
Pastaba. Lentelėje nenurodytų įstaigų pataisos koeficientas prilyginamas vienetui.
IV. Kategorijų atitikimo balus lentelė
Balų intervalas |
Kategorija |
nuo 910 780–909 720–779 660–719 600–659 540–599 480–539 430–479 370–429 310–369 250–309 220–249 200–219 180–199 160–179 145–159 135–144 125–134 105–124 85–104 |
28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 |
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
5 priedas
I. Pareigybių vertinimo kriterijai
1. Sprendimų priėmimo lygis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
8 |
Darbui atlikti reikia paprasčiausių taisyklių ir procedūrų. Funkcijos aiškiai apibrėžtos |
20 |
7 |
Darbui atlikti reikia sudėtingesnių taisyklių ir procedūrų. Reikia tam tikros srities darbo įgūdžių. Funkcijos aiškiai apibrėžtos |
60 |
6 |
Darbui atlikti reikia sudėtingesnių taisyklių ir procedūrų. Reikia 1 metų valstybės tarnybos stažo. Funkcijos aiškiai apibrėžtos |
90 |
5 |
Darbas atliekamas savarankiškai, kartais jo eiga kontroliuojama. Reikia specialių įgūdžių ir 1–2 metų valstybės tarnybos stažo |
120 |
4 |
Darbas atliekamas savarankiškai, kontroliuojamas tik galutinis rezultatas. Kartais prireikia savarankiškai pasirinkti darbo metodus. Reikia specialių įgūdžių ir 2 metų valstybės tarnybos stažo |
150 |
3 |
Darbas atliekamas savarankiškai, kontroliuojamas tik kolektyvinis rezultatas. Savarankiškai pasirenkami darbo metodai. Reikia specialių įgūdžių ir 2–3 metų valstybės tarnybos stažo |
180 |
2 |
Darbas atliekamas visai savarankiškai. Savarankiškai pasirenkami jo metodai. Prireikia analitiškai įvertinti ir apibrėžti problemas. Reikia specialių įgūdžių ir 3 metų valstybės tarnybos stažo |
210 |
1 |
Darbas atliekamas visai savarankiškai. Savarankiškai pasirenkami jo metodai. Prireikia analitiškai įvertinti ir apibrėžti problemas, planuoti veiklą. Klaida gali pakenkti įstaigos veiklai. Reikia specialių įgūdžių ir 3–4 metų valstybės tarnybos stažo |
250 |
2. Darbo sudėtingumas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Būtina sugebėti darbe taikyti įprastines taisykles ir instrukcijas |
20 |
6 |
50 |
|
5 |
Užduotys, kurioms atlikti būtini minimalūs įgūdžiai ir sugebėjimai rasti reikiamus sprendimus |
70 |
4 |
Užduotys, kurioms atlikti būtina sugebėti rasti reikiamus sprendimus. Reikia specialių įgūdžių, 1 metų valstybės tarnybos stažo |
90 |
3 |
Užduotys, kurioms atlikti reikia sugebėjimo apibendrinti ir analizuoti pateiktą medžiagą. Reikia 1–2 metų valstybės tarnybos stažo |
120 |
2 |
Iškyla įvairių sudėtingesnių problemų, kurioms išspręsti būtini specialūs įgūdžiai arba nemenka patirtis. Klaidingai nustatyta problema gali pakenkti darbinei veiklai. Reikia 2–3 metų valstybės tarnybos stažo |
160 |
1 |
Susiduriama su įvairiapusiškomis problemomis. Kai kurioms iš jų spręsti gali prireikti tam tikrų bendravimo su visuomene įgūdžių. Būtina nuolat teoriškai ir praktiškai tobulintis. Reikia 3–4 metų valstybės tarnybos stažo |
200 |
3. Atsakomybės lygis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
6 |
Niekam nevadovaujama, bet atliekamas konkretus apibrėžtas darbas |
10 |
5 |
Niekam nevadovaujama, bet atsakoma už tam tikrą tarnybos sritį |
40 |
4 |
Ribota atsakomybė už mažą tarnautojų skaičių |
70 |
3 |
Ribota atsakomybė už nedidelio padalinio mažą tarnautojų skaičių |
90 |
2 |
Nedidelio padalinio kontrolė. Veikla pagal standartines procedūras. Kartais veikiama savo nuožiūra |
120 |
1 |
Kasdieninė visapusiška atsakomybė už nedidelį įstaigos padalinį, kuriame dirba įvairių specialybių tarnautojai. Atsakomybė už kiekvieno tarnautojo darbo tikrinimą. Dirbama pagal tam tikras procedūras, yra galimybė (ribota) veikti savo nuožiūra |
150 |
Pastaba. Valstybės tarnautojams, su kuriais sudaroma visiškos materialinės atsakomybės sutartis, skiriama papildomai 30 balų.
4. Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
6 |
Bendravimas tik su to paties lygio to paties padalinio tarnautojais |
10 |
5 |
Dažni ryšiai su tos pačios įstaigos kitų padalinių tarnautojais |
40 |
4 |
Ryšiai su kitomis įstaigomis, būtini funkcijoms vykdyti |
60 |
3 |
Nuolatiniai ryšiai su kitomis įstaigomis |
80 |
2 |
Būtini nuolatiniai ryšiai ir bendradarbiavimas su kitomis įstaigomis, ryšiai su aukštesniaisiais tos pačios organizacijos tarnautojais |
110 |
1 |
Nuolatiniai ryšiai su aukštesniojo rango tarnautojais, siekiant daryti įtaką sprendimų priėmimui arba paspartinti veiksmų eigą |
140 |
5. Išsilavinimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
4 |
Vidurinio išsilavinimo nereikia |
5 |
3 |
Būtinas vidurinis išsilavinimas ir profesinė kvalifikacija |
35 |
2 |
Būtinas aukštesnysis (aukštasis neuniversitetinis) išsilavinimas (specialusis vidurinis – technikumas) |
60 |
1 |
Būtinas aukštasis universitetinis arba jam prilygintas išsilavinimas –aukštasis išsilavinimas, kuris buvo iki dviejų pakopų studijų sistemos įvedimo |
85 |
6. Darbo sąlygos
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Darbui atlikti nereikia nuolatinio protinio krūvio arba darbui atlikti nereikia nuolatinio fizinio krūvio |
10 |
6 |
Darbas susijęs su paprastos informacijos apibendrinimu |
20 |
5 |
Darbas susijęs su sudėtingos informacijos apibendrinimu ir išvadų teikimu arba fiziškai intensyvesnis darbas |
30 |
4 |
Intensyvus didesnės protinės ir nervinės įtampos darbas |
45 |
3 |
Darbas, kuriam atlikti reikia didesnės protinės ir nervinės įtampos, didesnio susikaupimo, arba fiziškai labai sudėtingas darbas |
60 |
2 |
Darbas, kuriam atlikti reikia didelio susikaupimo ir protinės įtampos ir kurio rezultatai turi įtakos įstaigos veiklai, arba darbas kenksmingomis sąlygomis |
75 |
1 |
Darbas, kuriam atlikti reikia itin didelio susikaupimo ir protinės įtampos, nes rengiami ir priimami sprendimai, turintys įtakos už įstaigos ribų, arba fiziškai sunkus darbas kenksmingomis sąlygomis, arba darbas, pavojingas jį dirbančio asmens ir aplinkinių gyvybei |
90 |
II. Pareigybės įvertinimo balais suvestinė lentelė
Veiksnio pavadinimas |
Dėmens Nr. |
Balai |
Sprendimų priėmimo lygis |
|
|
Darbo sudėtingumas |
|
|
Atsakomybės lygis |
|
|
Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas |
|
|
Išsilavinimas |
|
|
Darbo sąlygos |
|
|
Suma |
|
|
III. Kategorijų atitikimo balus lentelė
Balų intervalas |
Kategorija |
nuo 920 880–919 820–879 780–819 720–779 680–719 640–679 600–639 560–599 520–559 480–519 440–479 400–439 360–399 320–359 280–319 250–279 220–249 190–219 160–189 130–159 100–129 iki 100 |
23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 |
IV. TIPINIŲ PAREIGYBIŲ LENTELĖ
Pareigybė |
Kategorija |
Patarėjas |
15–23 |
Ekspertas |
17–23 |
Padėjėjas |
3–18 |
Struktūrinio padalinio vadovas |
10–23 |
Struktūrinio padalinio vadovo pavaduotojas |
9–22 |
Vyriausiasis tarnautojas (sąlyginė pareigybė) |
9–17 |
Vyresnysis tarnautojas (sąlyginė pareigybė) |
6–14 |
Tarnautojas (sąlyginė pareigybė) |
1–10 |
Pastabos: 1. Patarėjo, eksperto, padėjėjo pareigybių kategorija nustatoma atsižvelgiant į tai, kokioje įstaigoje yra pareigybė ir kokio sudėtingumo ir masto problemos sprendžiamos.
2. Struktūrinio padalinio vadovo pareigybė – bet kurio struktūrinio padalinio (skyriaus, poskyrio) vadovo pareigybė, įrašyta į valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą.
3. Struktūrinio padalinio vadovo pavaduotojo pareigybė – bet kurio struktūrinio padalinio (skyriaus, poskyrio) vadovo pavaduotojo pareigybė, įrašyta į valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą.
4. Tarnautojo, vyresniojo tarnautojo ir vyriausiojo tarnautojo pareigybės yra sąlyginės. Konkrečiais atvejais vietoj žodžio „tarnautojas“ rašomas pareigybės pavadinimas (pavyzdžiui, tarnautojas – elektrikas, vyresnysis tarnautojas – vyresnysis elektrikas, vyriausiasis tarnautojas – vyriausiasis inžinierius).
5. Vyriausiojo tarnautojo pareigybė – visos į valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą įrašytos pareigybės, priskirtinos “A” lygiui (išskyrus pareigybes, nurodytas 1–3 pastabose).
6. Vyresniojo tarnautojo pareigybė – visos į valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą įrašytos pareigybės, priskirtinos “B” ir “C” lygiui (išskyrus pareigybes, nurodytas 1–4 pastabose).
7. Tarnautojo pareigybė – visos kitos į valstybės tarnautojų pareigybių pavyzdinį sąrašą įrašytos pareigybės (išskyrus pareigybes, nurodytas 1–5 pastabose).
8. Pareigybės aprašyme nurodomas originalus pareigybės pavadinimas, prie kurio pridedami (arba nepridedami) žodžiai „vyresnysis“, „vyriausiasis“.
9. Ši tipinių pareigybių lentelė nenustato pareigybių pavadinimų, tik grupuoja jas ir nustato pareigybių kategorijų intervalus.
–––––––––––––––––––––-
Valstybės tarnautojų pareigybių
aprašymo ir vertinimo metodikos
6 priedas
VIDAUS REIKALŲ SISTEMOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ pareigybių analitinio vertinimo lentelės
1. Atsakomybė už darbą
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
5 |
Asmeninė atsakomybė už savo veiklą |
20 |
4 |
Atsakomybė už įstaigos padalinio struktūrinio vieneto veiklą |
50 |
3 |
Atsakomybė už įstaigos padalinio veiklą |
80 |
2 |
Atsakomybė už kelių įstaigos padalinių veiklą |
120 |
1 |
Atsakomybė už įstaigos veiklą |
200 |
2. Sprendimų priėmimo lygis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
6 |
Sprendimai daro įtaką įstaigos padalinio veiklai |
20 |
5 |
Sprendimai daro įtaką veiklai apylinkės mastu |
40 |
4 |
Sprendimai daro įtaką veiklai seniūnijos mastu |
60 |
3 |
Sprendimai daro įtaką veiklai miesto, rajono mastu |
120 |
2 |
Sprendimai daro įtaką veiklai apskrities mastu |
180 |
1 |
Sprendimai daro įtaką veiklai valstybės mastu |
250 |
3. Darbo sudėtingumas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
8 |
Būtina sugebėti atsirinkti ir taikyti darbe įprastines taisykles ir instrukcijas |
30 |
7 |
Būtina sugebėti rasti sprendimus įvairiose vidutinio sudėtingumo situacijose, dažniausiai susidarančiose darbuotojui gerai pažįstamoje srityje |
40 |
6 |
Atliekamos sudėtingesnės užduotys. Būtina sugebėti greitai rasti reikiamus sprendimus |
50 |
5 |
Susiduriama su įvairesnėmis problemomis, kurioms išspręsti reikia sugebėjimo apibendrinti ir analizuoti pateiktą medžiagą. Klaidingi sprendimai turėtų ribotą poveikį už įstaigos ribų |
70 |
4 |
Susiduriama su įvairiapusiškomis problemomis. Kai kurioms iš jų spręsti gali prireikti tam tikrų bendradarbiavimo su visuomene įgūdžių. Būtina nuolat teoriškai ir praktiškai tobulintis |
90 |
3 |
Iškyla įvairių sudėtingesnių problemų, kurioms išspręsti reikia specialių įgūdžių arba nemažos patirties. Klaidingai nustatyta problema gali pakenkti darbo veiklai už įstaigos ribų. Reikia darbo patirties ir darbo koordinavimo įgūdžių |
120 |
2 |
Sprendžiamos sudėtingos daugybę gyvenimo pusių apimančios problemos. Jas sprendžiant būtina atsižvelgti į kitų institucijų ir įstaigų nuomonę. Įmanomas ne vienas šių problemų sprendimo būdas. Būtina veiklą planuoti. Būtini geri bendradarbiavimo su kitų įstaigų darbuotojais įgūdžiai, kurie padėtų išspręsti iškilusias problemas |
160 |
1 |
Labai sudėtingos problemos, apimančios platų veiksmų ir paslaugų diapazoną. Norint tinkamai išspręsti kylančias problemas, būtina jas aiškiai apibrėžti ir tiksliai išanalizuoti prieš pateikiant alternatyvius sprendimo būdus ir tų būdų įvertinimą. Strategijos formavimas. Problemai išspręsti dažnai reikia puikių strateginių įgūdžių |
200 |
4. Ypatingi įgaliojimai
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
2 |
Einant tarnybines pareigas ir tik atliekant specialiąsias policines priemones, gali prireikti būti pasirengusiam įstatymų nustatyta tvarka panaudoti šaunamąjį ginklą ir specialiąsias priemones |
50 |
1 |
Atlikdamas tarnybines pareigas, pareigūnas nuolat turi būti pasirengęs įstatymų nustatyta tvarka panaudoti šaunamąjį ginklą ir specialiąsias priemones |
100 |
5. Darbo sąlygos
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Darbui atlikti nereikia nuolatinės protinės veiklos arba didelių fizinių pastangų ir nervinės įtampos |
10 |
6 |
Darbas susijęs su paprastos informacijos apdorojimu |
20 |
5 |
Darbui atlikti reikia nuolatinės protinės veiklos ir nervinės įtampos |
40 |
4 |
Darbas susijęs su sudėtingos informacijos apdorojimu ir apibendrinimu |
60 |
3 |
Intensyvus didelės protinės ir nervinės įtampos arba pavojingas darbas |
90 |
2 |
Darbui atlikti reikia didelės protinės ir nervinės įtampos, didelio susikaupimo, didelių fizinių pastangų, jis gali būti susijęs su pavojumi tarnautojo gyvybei |
120 |
1 |
Darbui atlikti reikia didelės protinės ir nervinės įtampos, didelio susikaupimo, didelių fizinių pastangų, jis susijęs su nuolatiniu pavojumi tarnautojo gyvybei |
160 |
6. Tarnybiniai ryšiai
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
6 |
Bendradarbiavimas tik struktūriniame padalinyje |
20 |
5 |
Nuolatiniai ryšiai su tos pačios įstaigos kitų struktūrinių padalinių darbuotojais |
30 |
4 |
Ryšiai su kitomis įstaigomis, taip pat tos pačios įstaigos padalinių aukštesniaisiais pareigūnais |
60 |
3 |
Nuolatinis darbas su gyventojais sprendžiant jų problemas arba ryšiai su aukštesniojo statuso įstaigų darbuotojais, arba nuolatinis darbas su laikinai sulaikytais asmenimis areštinėse ir budėtojų padaliniuose |
80 |
2 |
Operatyvinė veikla |
90 |
1 |
Nuolatiniai ryšiai su aukščiausiojo rango aukštesniojo statuso įstaigų valstybės tarnautojais, atstovavimas įstaigos interesams valstybės mastu arba nuolatinis atstovavimas tarnybai užsienio valstybėse |
100 |
7. Išsilavinimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
4 |
Būtinas vidurinis išsilavinimas ir profesinė kvalifikacija |
35 |
3 |
Būtinas aukštesnysis (aukštasis neuniversitetinis) išsilavinimas |
50 |
2 |
Būtinas aukštasis universitetinis išsilavinimas |
80 |
1 |
Būtinas aukštasis universitetinis išsilavinimas, taip pat būtina išeiti Lietuvos viešojo administravimo instituto aukščiausiųjų kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programą |
100 |
8. Darbo vieta ir laikas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
3 |
20 |
|
2 |
Darbas susijęs su funkcijų vykdymu kintant darbo vietai arba naktinis ir pamaininis darbas |
80 |
1 |
Darbas nuolat keičiantis darbo vietai ir laikui |
120 |
Kategorijų atitikimo balus lentelė
Balų intervalas |
Kategorija |
951–1000 |
29 |
901–950 |
28 |
851–900 |
27 |
801–850 |
26 |
751–800 |
25 |
701–750 |
24 |
651–700 |
23 |
601–650 |
22 |
551–600 |
21 |
501–550 |
20 |
451–500 |
19 |
401–450 |
18 |
321–400 |
17 |
281–320 |
16 |
261–280 |
15 |
241–260 |
14 |
221–240 |
13 |
150–220 |
12 |
II. Kitų viešojo administravimo valstybės tarnautojų pareigybių – kai kurių departamentų prie Vidaus reikalų ministerijos (Migracijos departamento, pataisos reikalų departamento, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento, Tardymo departamento, policijos departamento, Vadovybės apsaugos departamento) ir jiems pavaldžių įstaigų, taip pat Specialiųjų tyrimų tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento ir Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos – vertinimo kriterijai
1. Atsakomybė už personalą
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
9 |
Niekam nevadovauja |
0 |
8 |
Vadovauja ne daugiau kaip 6 tarnautojams |
20 |
7 |
Vadovauja ne daugiau kaip 10 tarnautojų |
40 |
6 |
Vadovauja ne daugiau kaip 20 tarnautojų |
60 |
5 |
Vadovauja ne daugiau kaip 50 tarnautojų |
80 |
4 |
Vadovauja ne daugiau kaip 100 tarnautojų |
100 |
3 |
Vadovauja ne daugiau kaip 200 tarnautojų |
120 |
2 |
Vadovauja ne daugiau kaip 1000 tarnautojų |
160 |
1 |
Vadovauja daugiau kaip 1000 tarnautojų |
200 |
2. Atsakomybė už darbą
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Atsako tik už savo veiklą |
0 |
6 |
Atsako už nedidelio padalinio veiklą |
40 |
5 |
Atsako už įstaigos materialines vertybes |
70 |
4 |
Atsako už didelio padalinio veiklą |
90 |
3 |
Atsako už įstaigos finansus |
130 |
2 |
Atsako už kelių įstaigos padalinių veiklą |
160 |
1 |
Visiškai atsako už įstaigos veiklą |
200 |
3. Išsilavinimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
5 |
Vidurinio išsilavinimo nereikia |
10 |
4 |
Būtinas vidurinis išsilavinimas ir profesinė kvalifikacija |
30 |
3 |
Būtinas aukštesnysis (aukštasis neuniversitetinis) išsilavinimas (specialusis vidurinis – technikumas) |
50 |
2 |
Būtinas aukštasis universitetinis arba jam prilygintas išsilavinimas –aukštasis išsilavinimas, kuris buvo iki dviejų pakopų studijų sistemos įvedimo |
80 |
1 |
Būtinas aukštasis išsilavinimas, taip pat būtina išeiti Lietuvos viešojo administravimo instituto aukščiausiųjų kategorijų valstybės tarnautojų mokymo programą |
100 |
4. Profesinė patirtis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
5 |
Būtina sugebėti atsirinkti ir taikyti darbe įprastines taisykles ir instrukcijas. Būtina stažuotė |
10 |
4 |
Būtina sugebėti rasti sprendimus įvairiose vidutinio sudėtingumo situacijose, dažniausiai susidarančiose tarnautojui gerai pažįstamoje srityje. Reikia 1 metų valstybės tarnybos stažo |
20 |
3 |
Reikia 2–3 metų valstybės tarnybos stažo, sugebėti greitai rasti būtinus sprendimus |
40 |
2 |
Būtina nuolat teoriškai ir praktiškai tobulintis, reikia darbo koordinavimo įgūdžių |
70 |
1 |
Būtina sugebėti apibendrinti praktinę patirtį ir perteikti ją kitiems, reikia gerų valdymo sugebėjimų. Sprendžiant iškilusias problemas, būtina nuolat pasitelkti analitinius ir konceptualius sugebėjimus |
100 |
5. Sprendimų priėmimo lygis
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
5 |
Dažnai reikia savarankiškai priimti sprendimus. Veikla interpretuojama pagal nuorodas ir taisykles, griežtai reglamentuojama |
40 |
4 |
Retkarčiais reikia priimti nestandartinius sprendimus. Sprendimas pasirenkamas iš kelių variantų |
80 |
3 |
Darbas atliekamas visai savarankiškai. Kontroliuojamas tik pagrindinis rezultatas. Problemos sudėtingos. Renkamasi iš daugelio įvairių galimybių |
110 |
2 |
Darbas atliekamas visiškai savarankiškai, reikia patirties, plačių ir nuodugnių atitinkamų sričių žinių, problemų analitinio įvertinimo ir apibendrinimo. Prireikia savarankiškai rinktis darbo metodus. Sudaromi ilgalaikiai planai |
140 |
1 |
Darbas susijęs su planavimu, jo metodų tobulinimu, įvertinimo kontrole ir kitais elementais, kuriems reikia plačių ir nuodugnių atitinkamos srities žinių. Darbo reikalavimai ir problemos nėra aiškiai apibrėžti. Sudaromi ilgalaikiai strateginiai planai |
180 |
6. Įtaka priimamiems sprendimams
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
4 |
Nedidelė įtaka – analizuojama tik dalis bendros informacijos, rekomenduojama tolesnė veikla |
20 |
3 |
Didelė įtaka – visos problemos analizuojamos, rekomenduojama tolesnė veikla |
50 |
2 |
Esminė įtaka – išsami visos problemos analizė konsultuojantis su kolegomis, pateikiamos suderintos rekomendacijos |
70 |
1 |
Pagrindinė įtaka – išsami ir kompetentinga visos problemos analizė ir rekomendacijos, į kurias visada atsižvelgiama |
100 |
7. Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
7 |
Bendravimas tik su to paties lygio to paties padalinio tarnautojais |
10 |
6 |
Dažni ryšiai su tos pačios įstaigos kitų padalinių tarnautojais |
20 |
5 |
Nuolatiniai ryšiai su gyventojais sprendžiant jų problemas |
30 |
4 |
Ryšiai su kitomis įstaigomis, taip pat su tos pačios įstaigos padalinių aukštesniaisiais pareigūnais |
50 |
3 |
Būtini nuolatiniai ryšiai ir bendradarbiavimas su kitomis įstaigomis. Prisireikia bendrauti su aukščiausiojo rango aukštesniojo statuso įstaigų valstybės tarnautojais |
70 |
1 |
Nuolatiniai ryšiai su aukščiausiaisiais valstybės tarnybos pareigūnais, siekiant daryti įtaką sprendimų priėmimui. Atstovavimas įstaigos interesams valstybės mastu |
90 |
8. Darbo sąlygos
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
6 |
Darbui atlikti nereikia nuolatinės didelės nervinės įtampos ir protinio krūvio |
20 |
5 |
Darbui atlikti reikia nuolatinio protinio krūvio ir nervinės įtampos |
40 |
4 |
Darbas susijęs su sudėtingos informacijos apibendrinimu, darbas su nuteistais, areštuotais ir sulaikytais asmenimis |
60 |
3 |
Intensyvus didesnės protinės ir nervinės įtampos pavojingas darbas ir operatyvinė veikla |
90 |
2 |
Darbui atlikti reikia didesnės protinės ir nervinės įtampos, didesnio susikaupimo, didelių fizinių pastangų, jis susijęs su nuolatiniu pavojumi tarnautojo gyvybei |
120 |
1 |
Darbui atlikti reikia didesnės protinės ir nervinės įtampos, didesnio susikaupimo, didelių fizinių pastangų, jis susijęs su nuolatiniu pavojumi tarnautojo gyvybei. Valstybės tarnautojas veikimu ar neveikimu sukelia pavojų savo ir kitų žmonių gyvybei |
160 |
Dėmens Nr. |
Kriterijaus dėmenys |
Balai |
3 |
Tarnyba susijusi su funkcijų vykdymu nustatytoje darbo vietoje |
20 |
2 |
Tarnyba susijusi su funkcijų vykdymu kintant darbo vietai |
60 |
1 |
Tarnyba susijusi su nenormuota darbo diena kintant darbo vietai |
100 |
Pareigybės įvertinimo balais suvestinė lentelė
Kriterijus |
Dėmens Nr. |
Balai |
Atsakomybė už personalą |
|
|
Atsakomybė už darbą |
|
|
Sprendimų priėmimo lygis |
|
|
Darbo sąlygos |
|
|
Išsilavinimas |
|
|
Profesinė patirtis |
|
|
Įtaka priimamiems sprendimams |
|
|
Ryšiai, bendradarbiavimas ir bendravimas |
|
|
Darbo vieta |
|
|
Suma |
|
Kategorijų atitikimo balus lentelė
Balų intervalas |
Kategorija |
1100–1250 1000–1099 960–999 920–959 880–919 840–879 790–839 740–789 690–739 640–689 590–639 540–589 490–539 450–489 390–449 340–389 290–339 250–289 210–249 170–209 |
28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 |
–––––––––––––––––––––-
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 128, 2001 02 02, Žin., 2001, Nr. 12-348 (2001 02 07)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2000 M. BIRŽELIO 19 D. NUTARIMO NR. 693 „DĖL VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGYBIŲ APRAŠYMO IR VERTINIMO METODIKOS PATVIRTINIMO IR VALSTYBĖS TARNYBOS VALDYMO FUNKCIJŲ" DALINIO PAKEITIMO
*** Pabaiga ***
Redagavo: Angonita Rupšytė (2001 02 15)
anrups@lrs.lt