Suvestinė redakcija nuo 2024-04-12

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2003, Nr. 111-4930, i. k. 1031010NUTA0IX-1827

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

N U T A R I M A S

DĖL MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS PAVADINIMO PAKEITIMO IR LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. lapkričio 18 d. Nr. IX-1827

Vilnius

 

(Žin., 1999, Nr. 48-1531)

 

Lietuvos Respublikos Seimas nutaria:

 

1 straipsnis.

1. Pakeisti Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimą ir ją vadinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba.

2. Pakeisti moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus pareigybės pavadinimą ir pareigybę vadinti „lygių galimybių kontrolierius“.

 

2 straipsnis.

Patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatus (pridedami).

 

3 straipsnis.

Pripažinti netekusiais galios Lietuvos Respublikos Seimo 1999 m. gegužės 25 d. nutarimu Nr. VIII-1200 patvirtintus Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus nuostatus.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKAS                                                                          ARTŪRAS PAULAUSKAS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Seimo

2003 m. lapkričio 18 d. nutarimu Nr. IX-1827

(Lietuvos Respublikos Seimo

2024 m. balandžio 11 d. nutarimo

Nr. XIV-2539 redakcija)

 

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS

NUOSTATAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba (toliau – Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba) yra savarankiška, nepriklausoma Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu įsteigta valstybės biudžetinė įstaiga.

2. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos paskirtis – užtikrinti lygių galimybių kontrolieriaus darbą prižiūrint, kaip vykdomas Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymas ir Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymas.

3. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lygių galimybių įstatymu, Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymu, kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais ir savo darbo reglamentu.

4. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos buveinė yra Vilniuje. Patalpas šiai tarnybai suteikia valstybės įmonė Turto bankas.

5. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba yra biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gali turėti kitų teisėtų finansavimo šaltinių. Lėšos Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai skiriamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nustatyta tvarka.

6. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos savininkė yra valstybė. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas, kuris vykdo Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme, Lygių galimybių įstatyme ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose jo kompetencijai priskirtas funkcijas.

7. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba turi interneto svetainę (www.lygybe.lt), kurioje skelbiami vieši pranešimai, priimti sprendimai ir kita informacija. Teisės aktų nustatytais atvejais vieši pranešimai skelbiami ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

 

II SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

8. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslai yra šie:

8.1. užtikrinti lygių galimybių kontrolieriui pavestų funkcijų įgyvendinimą pagal jam suteiktą kompetenciją;

8.2. užtikrinti, kad būtų vykdoma Lygių galimybių įstatymo ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo įgyvendinimo priežiūra.

9. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, padėdama lygių galimybių kontrolieriui įgyvendinti jam pavestas funkcijas:

9.1. Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria skundus dėl Lygių galimybių įstatymo ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimų;

9.2. atlieka tyrimus lygių galimybių kontrolieriaus iniciatyva, nustačius lygių galimybių pažeidimo požymius iš visuomenės informavimo priemonių ar kitokių šaltinių;

9.3. pagal kompetenciją pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą, surašo administracinių nusižengimų protokolus ir skiria baudas;

9.4. teikia fiziniams ir juridiniams asmenims informaciją ir konsultacijas lygių galimybių kontrolieriaus veiklos klausimais;

9.5. atlieka nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais;

9.6. atlieka nepriklausomas lygių galimybių įgyvendinimo ir diskriminacijos padėties apžvalgas;

9.7. skelbia nepriklausomas ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su lygių galimybių įgyvendinimu ir diskriminacija susijusiais klausimais;

9.8. teikia pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų;

9.9. teikia pasiūlymus dėl administracinio akto arba sprendimo (jo dalies), susijusio su lygių galimybių pažeidimu, pakeitimo arba panaikinimo;

9.10. vykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą;

9.11. inicijuoja tikslines priemones, projektines veiklas lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais ir jas įgyvendina;

9.12. renka ir apibendrina aktualią informaciją lygių galimybių integravimo klausimais;

9.13. nuolat informuoja visuomenę apie lygių galimybių kontrolieriaus ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą;

9.14. bendradarbiauja su valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, verslo organizacijomis ir akademine bendruomene lygių galimybių įgyvendinimo klausimais;

9.15. keičiasi turima informacija su kitomis Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijomis ir įstaigomis, tarptautinėmis organizacijomis;

9.16. dalyvauja Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijų ir įstaigų, tarptautinių organizacijų renginiuose;

9.17. vykdo Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo kontrolę;

9.18. techniškai ir ūkiškai aptarnauja Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisiją prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau – Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisija);

9.19. pagal kompetenciją dalyvauja teismo procese teikdama išvadas, inicijuojant kreipimąsi į administracinį teismą ir kitais įstatymų numatytais atvejais;

9.20. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas funkcijas.

 

III SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS TEISĖS

 

10. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, padėdama lygių galimybių kontrolieriui atlikti jo kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:

10.1. gauti iš fizinių, juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių informaciją, dokumentus, paaiškinimus ir kitą medžiagą, būtiną lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

10.2. reikalauti, kad fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai įvairiomis formomis ir būdais leistų susipažinti su dokumentais ir kita medžiaga, būtina lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti, ir kad šie subjektai vykdytų kitus lygių galimybių kontrolieriui teisės aktų suteiktus įgaliojimus;

10.3. reikalauti, kad fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai ar jų atstovai pateiktų informaciją, paaiškinimus žodžiu ar raštu, būtinus lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

10.4. kreiptis į valstybės įmonę Registrų centrą ir neatlygintinai gauti informaciją, būtiną lygių galimybių kontrolieriaus funkcijoms atlikti;

10.5. sudaryti komisijas, darbo grupes teisės aktų projektams rengti ar kitiems lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos klausimams spręsti, įtraukti į jas kitų institucijų (suderinus su jų vadovais) atstovus;

10.6. pagal kompetenciją keistis patirtimi ir geriausia praktika, vykdyti bendrus su tarptautinėmis organizacijomis, užsienio valstybių ir Europos Sąjungos institucijomis projektus lygių galimybių užtikrinimo ir nediskriminavimo srityse;

10.7. bendradarbiauti su Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijomis ir įstaigomis lygių galimybių užtikrinimo ir nediskriminavimo klausimais;

10.8. kreiptis į valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas, fizinius ir juridinius asmenis ir prašyti išvados, nuomonės ar paaiškinimų lygių galimybių kontrolieriaus kompetencijos klausimais;

10.9. stebėtojo teisėmis dalyvauti organizuojamuose pokalbiuose ir konkursuose dėl priėmimo į darbą, taip pat švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų organizuojamuose pokalbiuose, konkursuose dėl priėmimo mokytis ar studijuoti bei mokymosi pasiekimų vertinime;

10.10. dalyvauti Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų posėdžiuose, pasitarimuose, komisijų ir darbo grupių veikloje svarstant klausimus, susijusius su lygių galimybių kontrolieriaus funkcijomis, ir pareikšti savo nuomonę;

10.11.  organizuoti seminarus, konferencijas ir kitus renginius;

10.12. leisti informacinius leidinius, įkurti ir administruoti interneto svetaines, kuriose būtų skelbiama informacija apie lygių galimybių kontrolieriaus ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą;

10.13. gauti paramą pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą.

11. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nenagrinėja teismų teisėjų, prokurorų, ikiteisminio tyrimo pareigūnų procesinių sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo, nevertina Seimo priimtų įstatymų, Vyriausybės norminių teisės aktų galimo prieštaravimo Lygių galimybių įstatymui ir Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymui.

12. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS KOMPETENCIJA

 

13. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai vadovauja lygių galimybių kontrolierius. Jis skiriamas į pareigas ir atleidžiamas iš pareigų Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka.

14. Lygių galimybių kontrolierius, vadovaudamasis teisėtumo, nešališkumo ir teisingumo principais, Lygių galimybių įstatymo nustatyta tvarka tiria skundus, atlieka tyrimus savo iniciatyva ir teikia konsultacijas dėl paklausimų.

15. Lygių galimybių kontrolierius atlieka nepriklausomus tyrimus, susijusius su diskriminacijos atvejais, ir nepriklausomas diskriminacijos padėties apžvalgas, skelbia nepriklausomas ataskaitas, teikia išvadas ir rekomendacijas bet kokiais su diskriminacija susijusiais klausimais dėl Lygių galimybių įstatymo įgyvendinimo, taip pat pasiūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių teisių įgyvendinimo politikos prioritetų, vykdo prevencinę ir švietėjišką veiklą, lygių galimybių užtikrinimo sklaidą.

16. Lygių galimybių kontrolierius keičiasi turima informacija su kitomis Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijomis ir įstaigomis, tarptautinėmis organizacijomis.

17. Lygių galimybių kontrolierius vykdo Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo kontrolę.

 

V SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

18. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veikla organizuojama vadovaujantis lygių galimybių kontrolieriaus tvirtinamais veiksmų planais ir metiniais veiklos planais. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiksmų planai ir (ar) metiniai veiklos planai skelbiami Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos interneto svetainėje www.lygybe.lt.

19. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklą reglamentuoja lygių galimybių kontrolieriaus tvirtinami Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos darbo reglamentas, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos padalinių nuostatai, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymai.

20. Lygių galimybių kontrolierius:

20.1. atsako už Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai nustatytų veiklos tikslų pasiekimą, veiklos planavimą ir organizavimą, funkcijų atlikimą;

20.2. atstovauja Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijose ir įstaigose, teismuose, tarptautinėse organizacijose;

20.3. pagal kompetenciją užtikrina, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyboje būtų laikomasi įstatymų ir kitų teisės aktų;

20.4. kiekvienais metais teikia Seimui lygių galimybių kontrolieriaus praėjusių kalendorinių metų veiklos ataskaitą;

20.5. spręsdamas savo kompetencijai priskirtus klausimus, priima įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie vykdomi, pasirašo įgaliojimus, kitus vidaus administravimo dokumentus;

20.6. tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos struktūrinių padalinių, Žmonių su negalia teisių stebėsenos komisijos nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių aprašymus;

20.7. tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą;

20.8. vadovaudamasis įstatymais ir kitais teisės aktais, priima į pareigas ir atleidžia iš jų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, skatina juos, skiria valstybės tarnautojams tarnybines nuobaudas arba priima sprendimus dėl darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, darbo pareigų pažeidimo, skiria jiems pašalpas;

20.9. užtikrina racionalų ir taupų lėšų ir turto naudojimą, efektyvios Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus kontrolės sukūrimą, veikimą ir tobulinimą;

20.10. garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;

20.11 atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jam pavestas funkcijas.

 

VI SKYRIUS

LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIDAUS AUDITAS

 

21. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos finansinės veiklos kontrolę atlieka lygių galimybių kontrolierius.

22. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos strateginių veiklos planų įgyvendinimą koordinuoja ir įgyvendinimo stebėseną atlieka lygių galimybių kontrolierius.

23. Strateginių veiklos planų rezultatų vertinimą atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija kartu su Lietuvos Respublikos finansų ministerija.

24. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus auditas atliekamas Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo nustatyta tvarka.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

26. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai keičiami Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu.

–––––––––––––––––––––––––

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Seimas, Nutarimas

Nr. XIV-2539, 2024-04-11, paskelbta TAR 2024-04-11, i. k. 2024-06816

Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. lapkričio 18 d. nutarimo Nr. IX-1827 „Dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos pavadinimo pakeitimo ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo