Suvestinė redakcija nuo 2006-08-27 iki 2010-09-25
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 98-3654, i. k. 1042210ISAK0003-352
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL PRAMOGINIŲ LAIVŲ PROJEKTAVIMO, STATYBOS, TIEKIMO RINKAI IR ATIDAVIMO EKSPLOATUOTI TECHNINIO REGLAMENTO PATVIRTINIMO
2004 m. birželio 15 d. Nr. 3-352
Vilnius
Įgyvendindamas 1994 m. birželio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 94/25/EB dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su pramoginiais laivais, suderinimo bei 2003 m. birželio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/44/EB, iš dalies keičiančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 94/25/EB dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų, susijusių su pramoginiais laivais, suderinimo:
1. Tvirtinu Pramoginių laivų projektavimo, statybos, tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti techninį reglamentą (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. gruodžio 23 d. įsakymą Nr. 447 „Dėl Pramoginių laivų projektavimo, statybos, teikimo į rinką ir naudoti techninio reglamento patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 1-23).
3. Nustatau, kad:
3.2. šiuo įsakymu patvirtinto Pramoginių laivų projektavimo, statybos, tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti techninio reglamento 2.1 punkte nurodytiems gaminiams bei uždegimo suspaudimu ir keturtakčiams kibirkštinio uždegimo varikliams šis įsakymas taikomas nuo 2006 m. sausio 1 d.;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2004 m. birželio 15 d. įsakymu Nr. 3-352
PRAMOGINIŲ LAIVŲ PROJEKTAVIMO, STATYBOS, TIEKIMO RINKAI IR ATIDAVIMO EKSPLOATUOTI TECHNINIS REGLAMENTAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis Pramoginių laivų projektavimo, statybos, tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti techninis reglamentas (toliau – reglamentas) skirtas pramoginių laivų saugai ir vartotojų interesų apsaugai užtikrinti. Jis taip pat nustato Lietuvos rinkai tiekiamų pramoginių laivų svarbiausius saugos reikalavimus bei jų atitikimo šiuos reikalavimus įvertinimo procedūras. Šis reglamentas privalomas visiems asmenims, tiekiantiems Lietuvos rinkai pramoginius laivus, t. y. gamintojams, gamintojų įgaliotiems atstovams, importuotojams. Visi Lietuvos rinkai tiekiami gaminiai, kuriems taikomas šis reglamentas, turi būti saugūs ir atitikti šį reglamentą.
2. Šis reglamentas taikomas:
2.1. atsižvelgiant į projektą ir konstrukciją – pramoginiams, tarp jų ir nebaigtiems statyti laivams, asmeniniams laivams (toliau – laivams); šio reglamento 3 punkte nurodytoms sudedamosioms dalims, rinkai patiekiamoms atskirai ar skirtoms įmontuoti;
2.2. atsižvelgiant į teršalų išmetimą – varomiesiems varikliams, įmontuotiems ar skirtiems įmontuoti pramoginiuose ir asmeniniuose laivuose; varomiesiems varikliams, įmontuotiems laivuose, kuriuose atliekami esminiai variklio pakeitimai;
2.3. atsižvelgiant į triukšmo skleidimą – pramoginiams laivams su varomaisiais laivagalio varikliais be vientisinio išmetimo ar bortinio varomojo variklio įrenginiais; pramoginiams laivams su varomaisiais laivagalio varikliais be vientisinio išmetimo ar įmontuotais bortiniais varomaisiais varikliais, kai šie laivai yra kapitališkai perdaromi ir per penkerius metus nuo perdarymo palaipsniui patiekiami rinkai; asmeniniams laivams; užbortiniams varikliams ir varomiesiems laivagalio varikliams su vientisiniu išleidimu, skirtiems įmontuoti pramoginiuose laivuose;
3. Pramoginių laivų sudedamosios dalys, rinkai patiekiamos atskirai ar skirtos įmontuoti, yra šios:
4. Į šio reglamento taikymo sritį nepatenka:
4.1. atsižvelgiant į projektą ir konstrukciją – laivai, skirti tik lenktynėms, taip pat ir lenktyninės, ir mokomosios valtys, skirtos irkluoti, jei gamintojas jas priskyrė šiai kategorijai; kanojos ir kajakai (baidarės), gondolos ir pedalais varomi laivai; burinės banglentės; banglentės, įskaitant varikliais varomas banglentes; iki 1950 m. suprojektuoti autentiški istoriniai laivai ir jų pavienės kopijos, pagamintos daugiausia iš autentiškų medžiagų ir gamintojo paženklintos atitinkamomis etiketėmis; bandomieji laivai, jei jie netiekiami Europos Bendrijos rinkai; asmeniniam naudojimui pastatyti laivai, jei jie penkerius metus po pastatymo netiekiami rinkai; laivai, specialiai skirti plaukioti su įgula ir gabenti keleivius komerciniais tikslais, nepriklausomai nuo keleivių skaičiaus; povandeniniai laivai; laivai su oro pagalve; laivai su povandeniniais sparnais; laivai, varomi išorinio degimo garo varikliais, kurių kuras yra anglis, koksas, malkos, mazutas ar dujos;
4.2. atsižvelgiant į teršalų išmetimą – varomieji varikliai, įmontuoti ar skirti įmontuoti vien lenktynėms skirtuose laivuose ir gamintojo paženklintuose atitinkamomis etiketėmis; bandomuosiuose laivuose, jei jie netiekiami rinkai; laivuose, specialiai skirtuose plaukioti su įgula ir gabenti keleivius komerciniais tikslais, nepriklausomai nuo keleivių skaičiaus; povandeniniuose laivuose; laivuose su oro pagalve; laivuose su povandeniniais sparnais; iki 1950 m. suprojektuoti autentiški istoriniai varomieji varikliai ir jų pavienės kopijos, negaminami serijiniu būdu ir įmontuoti iki 1950 m. suprojektuotuose autentiškuose istoriniuose laivuose ir jų pavienėse kopijose, pagamintose daugiausia iš autentiškų medžiagų ir gamintojo paženklintose atitinkamomis etiketėmis, bei asmeniniam naudojimui pastatytuose laivuose, jei jie penkerius metus po pastatymo netiekiami rinkai; asmeniniam naudojimui pagaminti varomieji varikliai, jei jie penkerius metus po pagaminimo netiekiami rinkai;
5. Šiame reglamente vartojamos sąvokos:
asmeninis laivas – tai trumpesnis nei 4 m laivas, naudojantis vidaus degimo variklį, turintį vandens srauto pompą kaip pirminį varymo šaltinį, ir suprojektuotas taip, kad jį sėdėdamas, stovėdamas ar klūpėdamas ant korpuso valdo žmogus;
esminiai variklio pakeitimai – variklio pakeitimai, kuriuos atlikus variklis gali viršyti teršalų skleidimo ribas, nustatytas 1 priedo II skyriuje, išskyrus įprastą variklio dalių pakeitimą, kuris nekeičia teršalų skleidimo charakteristikų arba padidina projektinę variklio galią daugiau kaip 15%;
gamintojas – kiekvienas fizinis ar juridinis asmuo, kuris projektuoja ir gamina gaminius, kuriems taikomas šis reglamentas, ar turi šį gaminį suprojektuotą ir (arba) pagamintą ir ketinantis jį savo vardu patiekti rinkai;
įgaliotasis atstovas – kiekvienas Europos Bendrijoje įsisteigęs fizinis ar juridinis asmuo, gavęs gamintojo rašytinį įgaliojimą veikti jo vardu atsižvelgiant į pastarojo įsipareigojimus pagal šį reglamentą;
kapitalinis laivo perdarymas – tai laivo perdarymas, kurį atlikus keičiasi laivo varymo būdas, kai atliekami esminiai variklio pakeitimai, arba kuris pakeičia laivą taip, kad jis laikomas nauju laivu;
pramoginis laivas – tai kiekvienas bet kurio tipo ir bet kokį varomąjį būdą naudojantis sportui ir pramogoms skirtas laivas, kurio korpusas yra nuo 2,5 iki 24 m ilgio matuojant pagal atitinkamus suderintuosius arba Lietuvos standartus, priimtus pagal Europos Sąjungos suderintuosius standartus. Pramoginiai laivai gali būti naudojami frachtavimui ar mokymo tikslams (kai tokie laivai pateikiami rinkai, jiems taikomi šio reglamento reikalavimai);
variklių šeima – tai gamintojo į grupes suskirstyti varikliai, kai tikimasi, kad jie pagal savo konstrukciją turės panašias išmetamųjų teršalų charakteristikas ir kurie atitiks šio reglamento reikalavimus išmetamiesiems teršalams;
varomasis variklis – tai bet koks kibirkštimi ar suspaudimu uždegamas vidaus degimo variklis, naudojamas stūmimui į priekį, įskaitant bortinius dvitakčius ir keturtakčius, varomuosius laivagalio su ar be vientisinio išleidimo bei užbortinius variklius;
varymo būdas – tai mechaninis būdas, kuriuo yra varomas laivas, ypač vandensraigčių ar mechaninio varymo vandens srautu sistemos.
II. ŠIO REGLAMENTO 2 PUNKTE NURODYTŲ GAMINIŲ LAISVAS JUDĖJIMAS
6. Šio reglamento 2 punkte nurodyti gaminiai turi atitikti 1 priede nustatytus pagrindinius saugos, sveikatos, aplinkos ir vartotojų apsaugos reikalavimus. Šie gaminiai gali būti patiekti rinkai ir pradėti eksploatuoti Lietuvos Respublikos teritorijoje, jei jie turi „CE“ ženklą (3 priedas), kuris patvirtina jų atitikimą šio reglamento nuostatas, įskaitant III skyriuje nustatytas atitikties procedūras.
7. Nebaigti statyti laivai gali būti patiekti rinkai Lietuvos Respublikos teritorijoje, jei gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas arba už patiekimą rinkai atsakingas asmuo deklaruoja (2 priedas), jog jie yra skirti tam, kad juos užbaigtų kiti.
8. Sudedamosios dalys, kurių sąrašas pateiktas šio reglamento 3 punkte, turinčios „CE“ ženklą, rodantį, kad jos atitinka tam tikrus esminius reikalavimus, gali būti patiektos rinkai Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai prie šių dalių pridedama rašytinė atitikties deklaracija (14 priedas) ir gamintojo, jo įgaliotojo atstovo arba, importuojant iš trečiosios šalies, pagal kiekvieno tas sudedamąsias dalis rinkai patiekiančio asmens deklaraciją (2 priedas) jos yra skirtos tam, kad būtų įmontuotos pramoginiuose laivuose.
9. Bortiniai ir varomieji laivagalio varikliai be tiesioginio išmetimo, varikliai, kurių tipas patvirtintas 1997 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 97/68/EB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su priemonėmis, nukreiptomis prieš dujinių ir kietųjų dalelių pavidalo teršalų išmetimą iš vidaus degimo variklių, kurie montuojami lėtaeigiuose savaeigiuose mechanizmuose (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. gruodžio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2002/88/EB), atitinkantys II etapą, numatytą šios direktyvos I priedo 4.2.3 punkte, ir varikliai, kurių tipas patvirtintas 1987 m. gruodžio 3 d. Tarybos direktyva 88/77/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių priemones, kurių būtina imtis dėl transporto priemonių dyzelinių variklių skleidžiamų dujinių teršalų, suderinimo (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2001 m. balandžio 10 d. Komisijos direktyva 2001/27/EB), gali būti patiekti rinkai ir (arba) pradėti eksploatuoti Lietuvos Respublikos teritorijoje, kai gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas deklaruoja (14 priedas), kad pramoginiame ar asmeniniame laive pagal gamintojo pateiktą instrukciją įmontuotas variklis, atitinkantis šio reglamento reikalavimus, taikomus išmetamiesiems teršalams.
10. Šio reglamento 2 punkte minimi gaminiai, neatitinkantys šio reglamento nuostatų, gali būti demonstruojami prekybos mugėse, parodose, demonstravimo ir kituose renginiuose, jei matomu ženklu aiškiai nurodoma, kad tokie gaminiai negali būti patiekti rinkai ar atiduoti eksploatuoti tol, kol nenustatyta jų atitiktis.
11. Jei šio reglamento 2 punkte paminėtiems gaminiams dėl kitų dalykų yra taikomos kitos Europos Sąjungos direktyvos bei jas įgyvendinantys Lietuvos Respublikos teisės aktai, kurie taip pat nustato žymėjimą ženklu „CE“, pastarasis rodo, kad tokie gaminiai atitinka ir tų kitų direktyvų bei teisės aktų nuostatas. Ženklas „CE“ rodo, jog gaminiai atitinka taikomas direktyvas bei teisės aktus ar jų dalis. Šiuo atveju išsami informacija apie gamintojo taikomas minėtas direktyvas bei teisės aktus turi būti pateikiama pagal tas direktyvas bei teisės aktus reikalaujamuose ir tokius gaminius lydinčiuose dokumentuose, atitikties patvirtinimuose ar instrukcijose.
12. Šio reglamento 2 punkte nurodyti gaminiai, atitinkantys Europos Sąjungos suderintuosius standartus arba Lietuvos standartus, priimtus pagal Europos Sąjungos suderintuosius standartus, laikomi atitinkančiais pagrindinius sveikatos, saugos, aplinkos apsaugos ir vartotojų apsaugos reikalavimus (1 priedas). Informacija apie Lietuvos standartus skelbiama Lietuvos standartizacijos institucijos periodiniame leidinyje (Lietuvos standartizacijos biuletenis bei Lietuvos standartų katalogas).
III. ATITIKTIES VERTINIMAS
13. Prieš tiekdamas rinkai ir (arba) atiduodamas eksploatuoti šio reglamento 2 punkte paminėtus gaminius, gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas taiko šio reglamento 14, 15 ir 16 punktuose nurodytas procedūras. Baigto statyti pramoginio laivo atveju, jei nei gamintojas, nei jo įgaliotasis atstovas nevykdo savo įsipareigojimų dėl gaminio atitikties šiam reglamentui, to gali imtis bet koks Europos Bendrijoje įsisteigęs fizinis ar juridinis asmuo, savo atsakomybe tiekiantis gaminį rinkai ir (arba) atiduodantis jį eksploatuoti. Šiuo atveju asmuo, tiekiantis gaminį rinkai ir (arba) atiduodantis jį eksploatuoti, paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai turi paduoti prašymą atitikties vertinimo ataskaitai apie baigtą statyti laivą. Asmuo, tiekiantis gaminį rinkai ir (arba) atiduodantis jį eksploatuoti, paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai turi pateikti visus turimus dokumentus ir techninę dokumentaciją, susijusią su pirmuoju gaminio tiekimu rinkai jo kilmės šalyje. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga patikrina konkretų gaminį bei atlieka skaičiavimus ir kitą įvertinimą, kad įsitikintų, jog šis gaminys visiškai atitinka tam tikrus šio reglamento reikalavimus. Šiuo atveju 1 priedo
2.2 punkte nurodytoje gamintojo lentelėje papildomai įrašomi žodžiai „Baigtos statybos pažymėjimas“. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga parengia atlikto įvertinimo atitikties ataskaitą ir praneša asmeniui, tiekiančiam gaminį rinkai ir (arba) atiduodančiam jį eksploatuoti, apie jo pareigas. Šis asmuo parengia atitikties deklaraciją (14 priedas) ir ant gaminio pritvirtina arba įpareigoja pritvirtinti ženklą „CE“, kartu nurodant atitinkamos paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos skiriamąjį numerį.
14. Šio reglamento 2.1 punkte nurodytų gaminių projektavimui ir statybai gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas laivo projektavimo kategorijoms A, B, C ir D (1 priedas) taiko tokią kontrolės tvarką:
14.1. A ir B kategorijoms:
14.1.1. laivams, kurių korpuso ilgis yra nuo 2,5 iki 12 m – gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulis) (4 priedas) arba EB tipo tyrimą (B modulį) (6 priedas), papildytą tipo atitiktimi (C modulis) (7 priedas), arba kurį nors iš šių modulių: B + D arba B + E, arba B + F, arba G ar H;
14.2. C kategorijai:
14.2.1. laivams, kurių korpuso ilgis nuo 2,5 iki 12 m – jei laikomasi suderintųjų arba Lietuvos standartų, susijusių su 1 priedo I skyriaus 3.2 ir 3.3 punktais – gaminių vidaus kontrolę (A modulis) (4 priedas) arba gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulis) (5 priedas), arba EB tipo tyrimą (B modulis) (6 priedas), papildytą tipo atitiktimi (C modulis) (7 priedas), arba kurį nors iš šių modulių: B + D arba B + E, arba B + F, arba G ar H; kai nesilaikoma suderintųjų arba Lietuvos standartų, priimtų pagal Europos Sąjungos suderintuosius standartus, susijusių su 1 priedo I skyriaus 3.2 ir 3.3 punktais: gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulis) (5 priedas) arba EB tipo tyrimą (B modulis) (6 priedas), papildytą tipo atitiktimi (C modulis) (7 priedas), arba kurį nors iš šių modulių: B + D arba B + E, arba B + F, arba G ar H;
14.3. D kategorijai:
14.3.1. laivams, kurių korpuso ilgis nuo 2,5 iki 24 m – gaminių vidaus kontrolę (A modulis) (4 priedas) arba gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulį) (5 priedas), arba EB tipo tyrimą (B modulis) (6 priedas), papildytą tipo atitiktimi (C modulis) (7 priedas), arba kurį nors iš šių modulių: B + D arba B + E, arba B + F, arba G ar H;
14.4. asmeniniams laivams:
15. Atsižvelgiant į teršalų išmetimą:
15.1. šio reglamento 2.2 punkte nurodytiems gaminiams variklio gamintojas ar Europos Bendrijoje įsisteigęs jo įgaliotasis atstovas taiko EB tipo tyrimą (B modulis) (6 priedas), papildytą tipo atitiktimi (C modulis) (7 priedas), arba kurį nors iš šių modulių: B + D arba B + E, arba B + F, arba G ar H.
16. Atsižvelgiant į triukšmo skleidimą:
16.1. šio reglamento 2.3 punkte nurodytiems pramoginiams laivams su varomaisiais laivagalio varikliais be vientisinio išmetimo ar bortinio varomojo variklio įrenginiais bei pramoginiams laivams su varomaisiais laivagalio varikliais be vientisinio išmetimo ar įmontuotais bortiniais varomaisiais varikliais, kai šie laivai yra kapitališkai perdaromi ir per penkerius metus nuo perdarymo palaipsniui tiekiami rinkai, variklio gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas taiko:
16.1.1. kai atliekami tyrimai naudojant suderintuosius triukšmo matavimo standartus (EN ISO 14509) – gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulis) (5 priedas) arba vieneto patikrinimą (modulis G) (10 priedas), arba visišką kokybės užtikrinimą (modulis H) (11 priedas);
16.1.2. kai įvertinimui naudojami Froude skaičius ir galios poslinkio koeficiento metodas – gaminių vidaus kontrolę (A modulis) (4 priedas) arba gaminių vidaus kontrolę ir bandymus (Aa modulį) (5 priedas), arba vieneto patikrinimą (modulis G) (10 priedas), arba visišką kokybės užtikrinimą (modulis H) (11 priedas);
16.1.3. kai vertinimui naudojami patvirtinti etaloniniai laivo duomenys, nustatyti pagal šio reglamento 16.1.1 punktą – gaminių vidaus kontrolę (A modulis) (4 priedas) arba gaminių vidaus kontrolę ir papildomus reikalavimus (Aa modulis) (5 priedas), arba vieneto patikrinimą (modulis G) (10 priedas), arba visišką kokybės užtikrinimą (modulis H) (11 priedas);
16.2. šio reglamento 2.3 punkte nurodytiems asmeniniams laivams bei užbortiniams varikliams ir varomiesiems laivagalio varikliams su vientisiniu išleidimu, skirtiems įmontuoti pramoginiuose laivuose, asmeninių laivų (variklių) gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas taiko: gaminių vidaus kontrolę ir papildomus reikalavimus (Aa modulis) (5 priedas) arba modulius G ar H.
IV. „CE“ ŽENKLAS
17. Kai toliau išvardyti gaminiai tiekiami rinkai, jie turi būti pažymėti atitikties ženklu „CE“:
17.1. pramoginiai, asmeniniai laivai ir šio reglamento 3 punkte nurodytos sudėtinės dalys, kurios atitinka 1 priede nustatytus tam tikrus esminius reikalavimus;
17.2. užbortiniai varikliai, kurie atitinka 1 priedo II ir III skyriuose nustatytus esminius reikalavimus;
18. Atitikties ženklas „CE“ turi būti matomas, įskaitomas ir neištrinamas ant pramoginių ir asmeninių laivų bei ant šio reglamento 3 punkte paminėtų sudedamųjų dalių ir (arba) ant jų pakuotės, taip pat ant užbortinių variklių ir varomųjų laivagalio variklių su ištisiniu išmetimu. Prie ženklo „CE“ nurodomas įstaigos, atsakingos už 8, 9, 10, 11 ir 15 prieduose nustatytų procedūrų įgyvendinimą, identifikacijos numeris.
19. Ant gaminių, kuriems taikomas šis reglamentas, tvirtinti ar užrašyti ženklus, galinčius trečiąsias šalis klaidinti dėl ženklo „CE“ reikšmės ar formos, yra draudžiama. Visi kiti ženklai gali būti dedami ant gaminių, kuriems taikomas šis reglamentas, bei ant jų pakuočių, jei dėl jų ženklas „CE“ netampa blogiau matomas ir įskaitomas.
V. PASKELBTOSIOS (NOTIFIKUOTOS) ĮSTAIGOS
20. Susisiekimo ministerija gali paskirti paskelbtąsias (notifikuotas) įstaigas atlikti šiame reglamente numatytas atitikties įvertinimo procedūras. Apie tokių įstaigų paskyrimą, apie konkrečias užduotis, kurias atlikti buvo paskirtos šios įstaigos, bei apie Europos Komisijos joms iš anksto paskirtus identifikacijos numerius Susisiekimo ministerija praneša Europos Komisijai ir Europos Sąjungos valstybėms narėms.
21. Įvertindama įstaigas, įtrauktas į tokį pranešimą, Susisiekimo ministerija taiko nustatytus kriterijus (13 priedas). Laikoma, kad šiuos kriterijus atitinka įstaigos, tenkinančios atitinkamuose suderintuose standartuose nurodytus vertinimo kriterijus.
22. Susisiekimo ministerija panaikina tokios įstaigos patvirtinimą, jei nustatoma, kad ši įstaiga nebeatitinka nustatytų kriterijų (13 priedas). Apie tokį patvirtinimo panaikinimą Susisiekimo ministerija nedelsdama informuoja Europos Komisiją ir kitas valstybes nares.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Šio reglamento 2 punkte nurodytų gaminių rinkos priežiūrą vykdo Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija.
25. Jei nustatoma, kad gaminiai, nurodyti šio reglamento 2 punkte ir turintys ženklą „CE“, nors yra teisingai suprojektuoti, sukonstruoti, tinkamai įmontuoti, prižiūrimi ir naudojami pagal numatytą paskirtį, gali kelti grėsmę asmenų saugai ir sveikatai, turtui ar aplinkai, imamasi visų reikiamų laikinų priemonių, kad jie būtų pašalinti iš rinkos arba būtų uždraustas ar apribotas jų tiekimas rinkai ir (arba) atidavimas eksploatuoti. Susisiekimo ministerija nedelsdama praneša Europos Komisijai apie bet kurią tokią priemonę, nurodydama savo sprendimo priežastį, ypač jei neatitikties priežastis yra 1 priede nustatytų reikalavimų nesilaikymas, netinkamas šio reglamento 12 punkte minimų standartų taikymas (jei yra tvirtinama, kad tokie standartai buvo taikomi) bei šio reglamento 12 punkte minimų standartų trūkumai.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
1 priedas
ESMINIAI REIKALAVIMAI
PIRMINĖ PRIEŽIŪRA
I. LAIVŲ PROJEKTAVIMO IR STATYBOS ESMINIAI SAUGOS REIKALAVIMAI
1. Laivų projektavimo kategorijos:
Projektavimo kategorija |
Vėjo stiprumas (pagal Beauforto skalę) |
Kontrolinis bangų aukštis (H 1/3, metrai) |
A–okeaniniai |
daugiau kaip 8 balai |
daugiau kaip 4 m |
B–atviros jūros |
iki 8 balų (imtinai) |
iki 4 m (imtinai) |
C–pakrančių |
iki 6 balų (imtinai) |
iki 2 m (imtinai) |
D–uždarų vandenų |
iki 4 balų (imtinai) |
iki 0,3 m (imtinai) |
1.1. A. Okeaninis laivas – laivas, suprojektuotas ilgoms kelionėms, kurių metu vėjo stiprumas gali būti daugiau kaip 8 balai (pagal Beauforto skalę), o kontrolinis bangų aukštis – 4 m ir daugiau kaip 4 m, išskyrus anomalias sąlygas, taip pat daugiausia nepriklausomi nuo išorinių sąlygų laivai.
1.2. B. Atviros jūros laivas – laivas, skirtas kelionėms atviroje jūroje, kuriam gali būti taikomi tokie apribojimai: vėjo stiprumas – ne didesnis kaip 8 balai ir ne aukštesnės kaip 4 m bangos.
1.3. C. Pakrantės laivas – laivas, skirtas kelionėms pakrantės vandenyse, didelėse įlankose, žiotyse, ežeruose ir upėse, kuriam gali būti taikomi tokie apribojimai: vėjo stiprumas – ne didesnis kaip 6 balai ir ne aukštesnės kaip 2 m bangos.
1.4. D. Uždarų vandenų laivas – suprojektuotas kelionėms uždaruose pakrančių vandenyse, mažose įlankose, mažuose ežeruose, upėse ir kanaluose, kur vėjo stiprumas gali būti iki 4 balų (imtinai), o kontrolinis bangų aukštis – iki 0,3 m (imtinai), kartais pakylantis iki 0,5 m, kai šias bangas sukelia, pavyzdžiui, pro šalį praplaukiantys laivai.
2. Bendrieji reikalavimai. Šio reglamento 2.1 punkte paminėti gaminiai turi atitikti tuos esminius reikalavimus, kurie jiems yra taikomi.
2.1. Laivo identifikacija. Visi laivai turi būti pažymėti laivo identifikacijos numeriu ir turi būti pateikta tokia informacija: gamintojo identifikacijos kodas, pagaminimo šalis, serijos numeris, pagaminimo metai, modelio metai. Šie reikalavimai detaliau išdėstyti atitinkamame suderintame arba Lietuvos standarte, priimtame pagal Europos Sąjungos suderintuosius standartus. Gamintojo identifikacijos kodą gamintojams suteikia Valstybinė vidaus vandenų laivybos inspekcija.
Punkto pakeitimai:
Nr. 3-312, 2006-08-02, Žin., 2006, Nr. 91-3590 (2006-08-26), i. k. 1062210ISAK0003-312
2.2. Gamintojo lentelė. Ant kiekvieno laivo turi nuolat kaboti lentelė, tvirtinama atskirai nuo laivo identifikacijos numerio, kurioje turi būti šie duomenys: gamintojo pavadinimas, „CE“ ženklas (3 priedas), laivo projektavimo kategorija pagal šio priedo 1 punktą, gamintojo rekomenduota maksimali apkrova pagal šio priedo 3.6 punktą, išskyrus pilnų stacionarinių bakų turinio svorį, gamintojo rekomenduojamas žmonių skaičius, kurį laivas suprojektuotas vežti.
2.3. Apsauga nuo iškritimo už borto ir įkėlimas atgal į laivą. Atsižvelgiant į projektavimo kategoriją, laivas turi būti suprojektuotas taip, kad iškritimo už borto rizika būtų sumažinta iki minimumo, o įkėlimas atgal į laivą – palengvintas.
2.4. Matomumas iš pagrindinės vairavimo padėties. Pagrindinė vairavimo padėtis motoriniuose laivuose, esant normalioms eksploatacijos sąlygoms (greičio ir apkrovos požiūriu), turi operatoriui užtikrinti gerą aplinkos matomumą.
2.5. Laivo žurnalas. Kiekviename laive turi būti savininko išduotas laivo žurnalas lietuvių kalba. Šiame žurnale ypač didelis dėmesys turi būti kreipiamas į gaisro ir užtvindymo riziką, taip pat pateikta šio priedo 2.2, 3.6 ir 4 punktuose nurodyta informacija bei nepakrauto laivo svoris kilogramais.
3. Tvarumas ir konstrukcijos reikalavimai.
3.1. Konstrukcija. Medžiagos turi būti parenkamos, derinamos, o laivas konstruojamas taip, kad būtų užtikrinamas laivo stiprumas visais atžvilgiais. Ypač didelis dėmesys turi būti kreipiamas į projektavimo kategoriją pagal šio priedo 1 punktą ir gamintojo rekomenduotą maksimalią apkrovą pagal šio priedo 3.6 punktą.
3.2. Stabilumas ir viršvandeninė borto dalis. Laivas turi būti stabilus, jo bortas turi būti iškilęs virš vandens, atsižvelgiant į projektavimo kategoriją, nurodytą šio priedo 1 punkte, ir gamintojo rekomenduotą maksimalią apkrovą, nurodytą šio priedo 3.6 punkte.
3.3. Plūdrumas. Laivo konstrukcija turi būti tokia, kad jo plūdrumo charakteristikos atitiktų jo projektavimo kategoriją pagal šio priedo 1 punktą ir gamintojo rekomenduotą maksimalią apkrovą pagal šio priedo 3.6 punktą. Visi daugiakorpusiai su kajutėmis laivai turi būti tokios konstrukcijos, kad apvirtę išliktų plūdrūs. Trumpesni kaip 6 m laivai, kurie, naudojant juos pagal jų projektavimo kategoriją, gali būti užlieti, turi turėti atitinkamas priemones, kurios leis jiems plūduriuoti ir tokioje padėtyje.
3.4. Korpuso, denio ir antstato angos. Angos korpuse, denyje ir antstate, kai jos uždarytos, neturi kenkti laivo konstrukciniam vientisumui ar atsparumui klimato poveikiui. Langai, iliuminatoriai, durys ir liuko dangčiai turi atlaikyti vandens slėgį, kurį gali kelti laivo padėtis, taip pat apkrovos, atsirandančios dėl deniu judančių žmonių svorio. Korpuso įtaisai, skirti įleisti ir išleisti vandenį iš denio, žemiau vaterlinijos, atitinkantys gamintojo rekomenduotą maksimalią apkrovą pagal šio priedo 3.6 punktą, turi turėti lengvai prieinamas uždarymo priemones.
3.5. Užtvinimas. Visi laivai turi būti suprojektuoti taip, kad nuskendimo rizika sumažėtų iki minimumo. Ypač didelis dėmesys skiriamas kokpitams ir šuliniams, iš kurių vanduo turi ištekėti savaime arba kurie turi kitas vandens šalinimo iš laivo vidaus priemones; vėdinimo įtaisams; vandens šalinimui siurbliais ar kitomis priemonėmis.
3.6. Gamintojo rekomenduojama maksimali apkrova. Gamintojo rekomenduojama maksimali apkrova (kuras, vanduo, atsargos, įvairi įranga ir žmonės (kilogramais), kuriai laivas buvo suprojektuotas, nustatoma pagal projektavimo kategoriją, nustatytą šio priedo 1 punkte, stabilumą bei viršvandeninę borto dalį, nustatytą šio priedo 3.2 punkte, ir plūdrumą, nustatytą šio priedo 3.3 punkte.
3.7. Gelbėjimo plaustų laikymas. Visi A ir B kategorijų laivai bei ilgesni kaip 6 m C ir D kategorijų laivai privalo turėti vieną ar daugiau vietų, kur sukraunami gelbėjimo plaustai. Jie turi būti tokie, kad išlaikytų tiek žmonių, kiek laivui buvo skirta gabenti pagal gamintojo rekomendacijas. Šios sukrovimo vietos turi būti visada lengvai prieinamos.
3.8. Išėjimas. Ilgesni kaip 12 m daugiakorpusiai su kajutėmis laivai privalo turėti išėjimo priemones, tinkamas naudoti laivui apvirtus. Visuose laivuose su kajutėmis privalo būti išėjimo priemonės, tinkamos naudoti gaisro atveju.
4. Valdymo charakteristikos. Gamintojas turi užtikrinti, kad laivo valdymo charakteristikos bus tenkinamos, sumontavus patį galingiausią variklį, kokį tik gali leisti laivo projektavimo bei konstravimo kategorija. Visų pramoginių jūrinių laivų variklių didžiausia nominali galia turi būti nurodyta laivo žurnale pagal atitinkamą suderintąjį arba Lietuvos standartą, priimtą pagal Europos Sąjungos suderintuosius standartus.
5. Montavimo reikalavimai.
5.1. Varikliai ir variklių erdvės.
5.1.1. Bortiniai varikliai. Visi bortiniai varikliai turi būti statomi patalpoje, atskirtoje nuo gyvenamųjų patalpų, ir montuojami taip, kad gaisro ar gaisro išplitimo rizika bei toksiškų dujų, šilumos, triukšmo ar vibracijos poveikis gyvenamosiose patalpose būtų sumažintas iki minimumo. Variklių dalys ir pagalbiniai įtaisai, kuriuos būtina dažnai tikrinti ir (ar) prižiūrėti, turi būti lengvai prieinami. Izoliacinės medžiagos variklių erdvėse turi būti nedegios.
5.1.2. Vėdinimas. Variklio skyrius turi būti vėdinamas. Būtina užtikrinti, kad vanduo nepatektų į variklio skyrių per bet kurią angą.
5.1.3. Išsikišusios dalys. Jei variklis neapsaugotas gaubtu, jo išsikišusios judančios ar karštos dalys, galinčios sužeisti žmones, turi būti tinkamai uždengtos.
5.1.4. Užbortinių variklių paleidimas. Visi laivai su užbortiniais varikliais turi turėti įtaisą, neleidžiantį paleisti variklio pavaros, išskyrus laivus, kurių variklis generuoja mažiau kaip 500 Niutonų (N) traukos, kai laivas stovi bei turi droselio ribojimo įtaisą, skirtą apriboti trauką iki 500 N variklio paleidimo metu.
5.2. Kuro sistema.
5.2.1. Bendrieji reikalavimai. Pripylimo, laikymo, išpylimo ir kuro tiekimo sistema bei įrengimai turi būti suprojektuoti ir montuojami taip, kad gaisro ir sprogimo rizika sumažėtų iki minimumo.
5.2.2. Kuro bakai. Kuro bakai, vamzdynai ir žarnos turi būti saugiai įtaisomos ir atskiriamos ar apsaugomos nuo visų didesnių šilumos šaltinių. Medžiaga, iš kurios yra daromi bakai, ir jų konstrukcija turi atitikti jų talpą ir kuro rūšį. Visos bako erdvės turi būti vėdinamos. Benzininis kuras turi būti laikomas bakuose, kurie nėra korpuso dalis ir yra izoliuoti nuo variklio skyriaus ir visų kitų uždegimo šaltinių bei atskirti nuo gyvenamųjų patalpų. Dyzelinis kuras gali būti laikomas bakuose, kurie yra sudedamoji korpuso dalis.
5.3. Elektros sistema. Elektros sistemos projektuojamos ir montuojamos taip, kad būtų užtikrintas tinkamas laivo veikimas įprastinėmis naudojimo sąlygomis; jos turi būti tokios, kad gaisro ir elektros šoko rizika sumažėtų iki minimumo. Kreipiamas dėmesys į visų grandinių, išskyrus variklio paleidimo grandines, maitinamų baterijomis, apsaugą nuo perkrovos ir trumpojo jungimo. Turi būti užtikrintas vėdinimas, kad nesikauptų dujos, kurias gali išskirti baterijos. Baterijos turi būti gerai įtvirtintos ir apsaugotos nuo vandens įsiskverbimo.
5.4. Vairavimo sistema.
5.4.1. Bendrieji reikalavimai. Vairavimo sistemos turi būti projektuojamos, konstruojamos ir montuojamos taip, kad numatytomis eksploatacijos sąlygomis būtų užtikrintas vairavimo apkrovų perdavimas.
5.5. Dujų tiekimo sistema. Vidinio naudojimo dujų sistemos turi būti garus šalinančio tipo ir turi būti suprojektuotos bei sumontuotos taip, kad būtų išvengta nuotekio bei sprogimo rizikos ir kad jas galima būtų patikrinti. Sistemų medžiagos ir jų sudedamosios dalys turi būti tinkamos naudoti specifines dujas, kurios skirtos atlaikyti jūros aplinkos poveikį. Kiekvienas prietaisas turi turėti visiems degikliams tinkantį įtaisą, skirtą liepsnai nutraukti. Visi dujas naudojantys prietaisai turi turėti atskirą paskirstymo sistemos atšaką; jie turi būti kontroliuojami atskiru uždarymo įtaisu. Siekiant išvengti neigiamo nuotekio ir degimo produktų poveikio, turi būti užtikrintas reikiamas patalpų vėdinimas. Visi laivai su stacionaria dujų sistema turi turėti uždarą erdvę dujų balionams laikyti. Ši erdvė turi būti atskirta nuo gyvenamųjų patalpų, prieinama tik iš išorės ir vėdinama į išorę, siekiant dujas nukreipti už borto. Visos stacionarios dujų sistemos po sumontavimo turi būti išbandytos.
5.6. Priešgaisrinė apsauga.
5.6.1. Bendrieji reikalavimai. Montuojamos įrangos rūšys ir laivo išplanavimas turi būti pasirinktas atsižvelgiant į gaisro riziką ir jo galimą plitimą. Ypač didelį dėmesį reikia atkreipti į atvirą ugnį naudojančių prietaisų aplinką, variklių ir pagalbinių mašinų karštuosius plotus, alyvos ir kuro perpildymą, neuždengtus alyvos ir kuro vamzdžius, taip pat vengti karštųjų plotų virš mašinų.
5.6.2. Gaisro gesinimo įranga. Laivai turi būti aprūpinti gaisro riziką atitinkančia gaisrų gesinimo įranga arba juose turi būti nurodyta gaisro riziką atitinkančios gaisrų gesinimo įrangos vieta ir pajėgumas. Laivas tol neatiduodamas eksploatacijai, kol neaprūpinamas atitinkama gaisro gesinimo įranga. Benzininių variklių korpusus turi apsaugoti gaisro gesinimo sistema, leidžianti neatidaryti korpuso kilus gaisrui. Įtaisyti nešiojamieji gesintuvai turi būti lengvai pasiekiami, o vienas – tokioje vietoje, kad būtų lengvai pasiekiamas iš pagrindinės laivo vairavietės.
5.7. Navigacinės šviesos. Įmontuotos navigacinės šviesos pagal aplinkybes turi atitikti 1972 m. tarptautinę konvenciją dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje (COLREG) arba Europos vidaus vandenų kelių laivybos taisykles (CEVNI).
5.8. Teršalų išleidimo prevencija ir įranga, palengvinanti atliekų pristatymą į krantą. Laivai privalo būti sukonstruoti taip, kad atsitiktinai už borto nepatektų teršalai (nafta, kuras ir kt.). Įrengtus tualetus turintys laivai privalo turėti surinkimo bakus arba galimybę laikyti surinkimo bakus. Laivai, turintys laikinai įrengtus surinkimo bakus, aprūpinami standartinėmis išleidimo jungtimis, leidžiančiomis priėmimo įrenginių pompas sujungti su laivo išleidimo vamzdžiais. Be to, visi per korpusą einantys fekalijoms skirti vamzdžiai turi turėti sklendes, kurias būtų galima sandariai uždaryti.
II. ESMINIAI REIKALAVIMAI, TAIKOMI VAROMŲJŲ VARIKLIŲ IŠMETAMIESIEMS TERŠALAMS
6. Variklio identifikacija.
6.1. Ant kiekvieno variklio turi būti aiškiai pažymėta ši informacija: variklio gamintojo prekinis ženklas arba prekės pavadinimas; variklio tipas, variklių šeima (jei taikytina); unikalusis variklio identifikacijos numeris; jei reikia pagal šio reglamento IV skyriaus reikalavimus – ženklas „CE“.
6.2. Šie ženklai turi būti ilgalaikiai visą variklio naudojimo laiką ir turi būti aiškiai įskaitomi ir nenutrinami. Jei naudojamos etiketės ar plokštelės, jos turi būti tvirtinamos taip, kad pritvirtinimas taip pat laikytųsi visą variklio naudojimo laiką, o etikečių ar plokštelių nebūtų įmanoma nuimti jų nesuardžius ar nesugadinus.
6.3. Šie ženklai turi būti pritvirtinami ant tų variklio dalių, kurios yra būtinos normaliam jo darbui ir visą variklio tarnavimo laiką paprastai nekeičiamos.
7. Reikalavimai išmetamiesiems teršalams.
7.1. Varomieji varikliai turi būti projektuojami, konstruojami ir surenkami taip, kad, teisingai juos įmontavus ir naudojant įprastai, tarša neviršytų ribinės vertės, nurodytos toliau pateiktoje lentelėje:
1 lentelė
(g/kWh)
Tipas |
Anglies monoksidas CO = A + B/PnN |
Angliavandeniliai HC = A + B/PnN |
Azoto oksidai NOx |
Kietosios dalelės PT |
||||
A |
B |
n |
A |
B |
n |
|||
Dvitaktis kibirkštinio uždegimo |
150,0 |
600,0 |
1,0 |
30,0 |
100,0 |
0,75 |
10,0 |
Netaikoma |
Keturtaktis kibirkštinio uždegimo |
150,0 |
600,0 |
1,0 |
6,0 |
50,0 |
0,75 |
15,0 |
Netaikoma |
Uždegimo suspaudimu |
5,0 |
0 |
0 |
1,5 |
2,0 |
0,5 |
9,8 |
1,0 |
7.2. Kai pagal lentelę A, B ir n yra pastovūs, PN yra projektinė variklio galia, matuojama kW, o išmetamieji teršalai yra matuojami pagal suderintuosius standartus (EN ISO 8178–1: 1996). Varikliams, kurių galingumas viršija 130 kW, gali būti naudojami arba E3 (IMO), arba E5 (pramoginiuose jūriniuose) darbo režimo ciklai.
7.3. Benzininių ir dyzelinių variklių teršalų išmetimo bandymams naudojami 1998 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 98/69/EB dėl priemonių, kurių turi būti imamasi prieš oro taršą motorinių transporto priemonių išmetamosiomis dujomis, iš dalies pakeičianti Tarybos direktyvą 70/220/EEB (IX priedas, 1 ir 2 lentelės) nurodyti etaloniniai degalai, suskystintų dujų variklių – 1998 m. spalio 2 d. Komisijos direktyvoje 98/77/EEB derinančioje su technikos pažanga Tarybos direktyvą 70/220/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių priemones, kurių būtina imtis oro apsaugai nuo motorinių transporto priemonių išmetamųjų teršalų, suderinimo nurodyti etaloniniai degalai.
8. Patvarumas.
8.1. Variklio gamintojas pateikia variklio montavimo ir priežiūros instrukcijas, kurios, jei jų laikomasi, turėtų užtikrinti, kad įprastai naudojamas variklis atitiks anksčiau pateiktas ribines vertes per visą variklio naudojimo laiką ir esant įprastoms naudojimo sąlygoms. Šią informaciją gamintojas gauna, atlikdamas pirminį patvarumo bandymą, paremtą įprastais darbo režimo ciklais ir apskaičiuojant sudedamųjų dalių nuovargį, kad gamintojas galėtų parengti reikiamus priežiūros nurodymus ir išleisti kartu su varikliais, pirmą kartą tiekiamais rinkai.
8.2. Įprastas variklio naudojimo laikas reiškia:
8.2.1. bortiniams ir laivagalio varomiesiems varikliams su ar be tiesioginio išmetimo: 480 valandų arba 10 metų bet kuriam terminui pasibaigus pirmiau;
9. Laivo žurnalas. Prie kiekvieno variklio pridedamas laivo žurnalas lietuvių kalba. Šiame žurnale pateikiami nurodymai montavimui ir priežiūrai, kuri yra būtina norint užtikrinti tinkamą variklio darbą, leidžiantį patenkinti šio priedo 8 punkto (Patvarumas) reikalavimus; nurodomas variklio galingumas, matuojamas pagal suderintuosius standartus.
III. ESMINIAI REIKALAVIMAI TRIUKŠMO SKLEIDIMUI
10. Pramoginiai laivai, turintys bortinius ir varomuosius laivagalio variklius be tiesioginio išmetimo, asmeniniai laivai ir užbortiniai bei laivagalio varomieji varikliai su tiesioginiu išmetimu turi būti projektuojami, statomi ir surenkami taip, kad triukšmo skleidimas, išmatuotas suderintuosiuose standartuose (EN ISO 14509) nurodytų bandymu metu, neviršytų toliau pateiktoje lentelėje išdėstytų ribinių verčių:
2 lentelė
Vieno variklio galia, kW |
Maksimalus garso slėgio lygis = LpASmax, dB |
PN ≤ 10 |
67 |
10 < PN ≤ 40 |
72 |
PN > 40 |
75 |
kai PN = projektinė variklio galia, kW, esant projektiniam greičiui, ir LpASmax = maksimalus garso slėgio lygis, dB.
Visų tipų variklių grupėms, susidedančioms iš dviejų ir daugiau variklių, gali būti leidžiama papildomai 3 dB.
11. Kaip alternatyva garso matavimo bandymams: pramoginis laivas, turintis bortinį ar laivagalio varomąjį variklį be vientiso išmetimo, laikomas atitinkančiu šiuos reikalavimus triukšmui, jei jo Froude skaičius yra mažesnis arba lygus 1,1, o galios poslinkio koeficientas – mažesnis arba lygus 40, kai variklis ir išmetimo sistema yra sumontuoti pagal variklio gamintojo instrukciją.
12. Froude skaičius apskaičiuojamas, maksimalų laivo greitį V (m/s) dalijant iš vandens linijos ilgio Lwl (m) ir duotos gravitacinės konstantos (g = 9,8 m/s) sandaugos kvadratinės šaknies:
Fn = .
Galios poslinkio koeficientas apskaičiuojamas variklio galią P (kW) dalijant iš laivo poslinkio
D (t) = .
13. Kita alternatyva garso matavimo bandymams: pramoginis laivas, turintis bortinį variklį ar varomąjį laivagalio variklį be vientiso išmetimo, laikomas atitinkančiu šiuos reikalavimus triukšmui, jei jų pagrindiniai projektiniai parametrai yra tokie pat arba derinasi su suderintuosiuose standartuose nustatytiems nukrypimams patvirtinto etaloninio laivo parametrais.
14. Patvirtintas etaloninis laivas – tai tam tikras korpuso ir bortinio variklio ar varomojo laivagalio variklio be vientiso išmetimo derinys, kuris atitinka reikalavimus triukšmo skleidimui, kai matuojama pagal šio priedo 10 punktą, ir kurio visi atitinkami pagrindiniai projektiniai parametrai ir garso lygio matai vėliau buvo įtraukti į paskelbtą patvirtintų etaloninių laivų sąrašą.
15. Laivo žurnalas.
15.1. Pramoginių laivų su bortiniais varikliais ar varomaisiais laivagalio varikliais su ar be vientiso išmetimo ir asmeninių laivų laivo žurnale, nurodytame šio priedo 2.5 punkte, turi būti informacija, būtina norint išlaikyti laivą ir išmetimo sistemą tokios būklės, kuri, tiek kiek yra tinkama naudoti, įprastai naudojant užtikrintų atitikimą patvirtintą triukšmo ribos vertę.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
2 priedas
GAMINTOJO AR JO ĮGALIOTOJO ATSTOVO ARBA ASMENS,
ATSAKINGO UŽ TIEKIMĄ RINKAI, DEKLARACIJA
1. Gamintojo ar jo įgaliotojo atstovo deklaracijoje, nurodytoje šio reglamento 13 punkte (nebaigti statyti laivai), turi būti šie duomenys:
1.2. gamintojo įgaliotojo atstovo pavadinimas ir adresas arba, jei reikia, asmens, atsakingo už tiekimą rinkai, pavadinimas ir adresas;
2. Gamintojo, jo įgaliotojo atstovo deklaracijoje, nurodytoje šio reglamento 14 punkte (sudedamosios dalys), turi būti šie duomenys:
2.2. gamintojo įgaliotojo atstovo pavadinimas ir adresas arba, jei reikia, asmens, atsakingo už tiekimą rinkai, pavadinimas ir adresas;
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
3 priedas
„CE“ ŽENKLAS
2. Pagrindinės rekomendacijos, kaip žymėti ir vartoti ženklą „CE“, nustatytos Techninio derinimo direktyvoms skirtų atitikties įvertinimo procedūrų įvairių etapų modulių ir atitikties ženklo „CE“ žymėjimo ir vartojimo taisyklėse, patvirtintose Nacionalinio akreditacijos biuro 1998 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. 11 „Dėl atitikties įvertinimo procedūrų ir atitikties ženklo „CE“ žymėjimo ir vartojimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 25-670).
______________
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
4 priedas
GAMINIŲ VIDAUS KONTROLĖ (A MODULIS)
1. Gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas, atliekantis šio priedo 2 punkte numatytas pareigas, užtikrina ir deklaruoja, kad tam tikri gaminiai atitinka jiems taikomus šio reglamento reikalavimus. Gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas privalo žymėti ženklu „CE“ kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (14 priedas).
2. Gamintojas privalo parengti techninius dokumentus, nurodytus šio priedo 3 punkte, ir jis arba jo įgaliotasis atstovas privalo saugoti šiuos dokumentus ne mažiau kaip 10 metų nuo tos dienos, kada pagamintas paskutinis gaminys tam, kad atlikdamos kontrolę atitinkamos nacionalinės valdžios institucijos galėtų jais pasinaudoti. Tais atvejais, kai nei gamintojas, nei jo įgaliotasis atstovas nėra įsisteigę Europos Bendrijoje, įpareigojimus saugoti techninę dokumentaciją prieinamą tenka asmeniui, atsakingam už gaminio pateikimą Europos Bendrijos rinkai.
3. Techniniai dokumentai turi būti parengti taip, kad pagal juos būtų galima įvertinti, ar gaminys atitinka šio reglamento reikalavimus. Tokiu mastu, kokiu ji yra svarbi tokiam įvertinimui, jie turi apimti gaminio projektą, gamybą ir veikimą (12 priedas).
4. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo saugoti atitikties deklaracijos kopiją kartu su techniniais dokumentais.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
5 priedas
GAMINIŲ VIDAUS KONTROLĖ IR BANDYMAI (Aa MODULIS, 1 VARIANTAS)
1. Šis modulis susideda iš A modulio (4 priedas) ir šių papildomų reikalavimų:
1.1. Projektavimas ir statyba. Gamintojas arba kas nors kitas jo vardu vienam ar keletui laivų, atstovaujančių gamintojo produkcijai, privalo atlikti vieną ar keletą iš šių bandymų:
1.2. Triukšmo skleidimas.
1.2.1. Pramoginiams laivams, kuriuose įmontuoti borto ar varomieji laivagalio varikliai be vientiso išmetimo, ir asmeniniams laivams gamintojas arba kas nors kitas jo vardu vienam ar keletui laivų, atstovaujančių gamintojo produkcijai, atlieka garso skleidimo bandymus, nustatytus 1 priedo III skyriuje. Už šiuos bandymus atsako gamintojo pasirinkta paskelbtoji (notifikuota) įstaiga.
1.2.2. Užbortiniams varikliams ir varomiesiems laivagalio varikliams su vientisu išmetimu gamintojas arba kas nors kitas jo vardu vienam ar keletui variklių iš variklių šeimos, atstovaujančių gamintojo produkcijai, atlieka garso skleidimo bandymus, nustatytus 1 priedo III skyriuje. Už šiuos bandymus atsako gamintojo pasirinkta paskelbtoji (notifikuota) įstaiga.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
6 priedas
EB TIPO TYRIMAS (B MODULIS)
1. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga nustato ir patvirtina, kad pavyzdys, paimtas iš nagrinėjamos gamybos, atitinka jam taikomus šio reglamento reikalavimus.
2. Paraišką atlikti EB tipo tyrimą gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas turi pateikti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai. Paraiškoje turi būti: gamintojo pavadinimas, adresas ir, jeigu paraišką teikia įgaliotasis atstovas, šio atstovo pavadinimas ir adresas; rašytinis pareiškimas, kad tokia pat paraiška nėra pateikta jokiai kitai paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai; techniniai dokumentai, aprašyti šio priedo 4 punkte.
3. Paraiškos teikėjas privalo pateikti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai nagrinėjamų gaminių pavyzdį (toliau – tipas). Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali reikalauti ir daugiau pavyzdžių, jeigu jų reikia bandymų programai įvykdyti.
4. Techniniai dokumentai turi būti parengti taip, kad pagal juos būtų galima įvertinti, ar gaminys atitinka šio reglamento reikalavimus. Tokiu mastu, kokiu ji yra svarbi tokiam įvertinimui, jie turi apimti gaminio projektą, gamybą ir veikimą (12 priedas).
5. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo:
5.1. tirti techninius dokumentus, tikrinti, kad to tipo gaminiai būtų gaminami pagal šiuos dokumentus, ir nustatyti elementus, kurie yra sukonstruoti pagal atitinkamus standartų, minimų šio reglamento 12 punkte, reikalavimus, taip pat komponentus, kurie suprojektuoti nesilaikant tų standartų tam tikrų reikalavimų;
5.2. jei šio reglamento 12 punkte nurodyti standartai netaikomi, pati arba per subrangovą atlikti atitinkamus tyrimus ir būtinus bandymus, siekiant patikrinti, ar gamintojo priimti sprendimai atitinka svarbiausius šio reglamento reikalavimus;
5.3. pati arba per subrangovą atlikti atitinkamus tyrimus ir būtinus bandymus, siekiant patikrinti, ar gamintojas pasirinko taikyti reikiamus standartus, ar jie iš tikrųjų buvo taikomi;
6. Jeigu tipas atitinka šį reglamentą, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo išduoti paraiškos teikėjui EB tipo tyrimo sertifikatą, kuriame turi būti nurodyti gamintojo pavadinimas ir adresas, pateiktos tyrimo išvados, sertifikato galiojimo sąlygos ir būtini patvirtinto tipo identifikavimo duomenys. Atitinkamų techninių dokumentų sąrašas pridedamas prie sertifikato, o paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo turėti jo kopiją. Jeigu gamintojui atsisakoma išduoti tipo sertifikatą, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga turi detaliai paaiškinti neišdavimo priežastis.
7. Paraiškos teikėjas privalo informuoti paskelbtąją (notifikuotą) įstaigą, kuri saugo su EB tipo tyrimo sertifikatu susijusius techninius dokumentus, apie visas patvirtinto gaminio modifikacijas. Gaminys turi būti papildomai patvirtintas, jeigu modifikacijos gali turėti įtakos šio reglamento atitikčiai arba nurodytoms gaminio naudojimo sąlygoms. Toks papildomas patvirtinimas yra išduodamas kaip EB tipo tyrimo sertifikato priedas.
8. Kiekviena paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pateikti kitoms paskelbtosioms (notifikuotoms) įstaigoms reikiamą informaciją apie išduotus ir atšauktus EB tipo tyrimo sertifikatus ir priedus.
9. Kitos paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos gali gauti EB tipo tyrimo sertifikatų ir (arba) jų priedų kopijas. Jos turi turėti teisę naudotis sertifikatų priedais.
10. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo saugoti techninius dokumentus, EB tipo tyrimo sertifikatų ir jų priedų kopijas ne mažiau kaip 10 metų nuo tos dienos, kada buvo pagamintas paskutinis gaminys. Tais atvejais, kai nei gamintojas, nei jo įgaliotasis atstovas nėra įsisteigę Europos Bendrijoje, įpareigojimus saugoti techninę dokumentaciją prieinamą tenka asmeniui, atsakingam už gaminio pateikimą Europos Bendrijos rinkai.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
7 priedas
TIPO ATITIKIMAS (C MODULIS)
1. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas užtikrina ir deklaruoja, kad tam tikri gaminiai atitinka tipą, apibūdintą EB tipo tyrimo sertifikate, ir šį reglamentą. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo žymėti ženklu „CE“ kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (14 priedas).
2. Gamintojas privalo imtis visų būtinų priemonių, kad gaminant gaminį būtų užtikrinta, jog gaminys atitiks tipą, aprašytą EB tipo tyrimo sertifikate, ir šio reglamento reikalavimus.
3. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo saugoti atitikties deklaracijos kopiją ne mažiau kaip 10 metų nuo tos dienos, kai buvo pagamintas paskutinis gaminys. Tais atvejais, kai nei gamintojas, nei jo įgaliotasis atstovas nėra įsisteigę Europos Bendrijoje, įpareigojimus saugoti techninę dokumentaciją prieinamą tenka asmeniui, atsakingam už gaminio pateikimą Europos Bendrijos rinkai.
4. Įvertindama, ar tenkinami šio reglamento teršalų išmetimo reikalavimai, ir jei gamintojas nedirba pagal atitinkamą kokybės sistemą (11 priedas), gamintojo pasirinkta paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali atlikti ar būti atlikusi gaminio patikrą atsitiktinai pasirinktais intervalais. Jei paaiškėja, kad kokybės lygis netinkamas ar kai atrodo būtina patikrinti gamintojo pateiktų duomenų pagrįstumą, turi būti naudojama ši procedūra:
4.1. iš serijos paimtas variklis pateikiamas 1 priedo II skyriuje nustatytam bandymui. Bandomi varikliai paleidžiami iš dalies ar visiškai pagal gamintojo instrukcijas. Jei iš variklių serijos paimto variklio tam tikri išmesti teršalai viršija 1 priedo II skyriuje nustatytas ribines vertes, gamintojas gali paprašyti, kad būtų atlikti iš variklių šeimos paimto variklių pavyzdžio matavimai, įskaitant iš pradžių paimtą variklį. Kad būtų užtikrinta anksčiau apibūdinto variklių pavyzdžio atitiktis šio reglamento reikalavimus, turi būti taikomas statistinis metodas (16 priedas).
______________
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
8 priedas
GAMYBOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS (D MODULIS)
1. Gamintojas, vykdydamas šio priedo 2 punkto įpareigojimus, užtikrina ir deklaruoja, kad tam tikri gaminiai atitinka tipą, apibūdintą EB tipo tyrimo sertifikate, ir tenkina jiems taikomus šio reglamento reikalavimus. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo žymėti ženklu „CE“ kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (reglamento VI skyrius). Prie „CE“ ženklo turi būti paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos, atsakingos už priežiūrą, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte, identifikacinis simbolis.
2. Gamintojas privalo naudoti patvirtintą kokybės sistemą, apimančią gamybą, galutinę gaminių kontrolę ir bandymus, kaip nurodyta šio priedo 3 punkte, ir jis turi būti prižiūrimas, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte.
3. Kokybės sistema.
3.1. Gamintojas privalo pateikti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai paraišką įvertinti jo kokybės sistemą, susijusią su atitinkamais gaminiais. Paraiškoje arba kartu su ja turi būti: visa svarbi informacija apie atitinkamo gaminio kategoriją; dokumentai, susiję su kokybės sistema; jei reikia, patvirtinto tipo techniniai dokumentai (12 priedas) ir EB tipo tyrimo sertifikato kopija.
3.2. Kokybės sistema turi užtikrinti, kad gaminiai atitiktų tipą, kuris aprašytas EB tipo tyrimo sertifikate, ir jiems taikomus šio reglamento reikalavimus. Visi gamintojo taikomi elementai, reikalavimai ir nuostatos turi būti sistemingai ir tvarkingai įforminti dokumentais kaip veiklos principai, procedūros ir instrukcijos. Kokybės sistemos dokumentais turi būti užtikrinamas vienodas kokybės nuostatų ir procedūrų supratimas, pvz., kokybės programos, planai, vadovai (dokumentai) ir duomenų įrašai. Kokybės sistemos dokumentuose turi būti išsamiai ir pakankamai aprašyta: kokybės tikslai ir organizacinė struktūra, vadovybės pareigos ir įgaliojimai gaminių kokybės atžvilgiu; naudojami gamybos, kokybės valdymo ir kokybės užtikrinimo metodai, procesai ir sistemingi veiksmai; tyrimai ir bandymai, atliekami prieš gamybą, gaminant ir pagaminus, ir kokiu dažniu jie yra atliekami; kokybės duomenų įrašai, pvz., kontrolės ataskaitos, bandymų ir kalibravimo duomenys, atitinkamų darbuotojų atestavimo ataskaitos ir kt.; priemonės, kuriomis prižiūrima, kaip pasiekiama reikalaujama gaminių kokybė ir kad kokybės sistema rezultatyviai veikia.
3.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo įvertinti kokybės sistemą, kad galėtų nustatyti, ar ji atitinka reikalavimus, nurodytus šio priedo 3.2 punkte. Pripažįstama, kad kokybės sistema atitinka šiuos reikalavimus, jeigu jai taikomas atitinkamas suderintasis arba Lietuvos standartas, priimtas pagal atitinkamą Europos Sąjungos suderintąjį standartą. Audito grupėje turi būti nors vienas narys, turintis atitinkamos gaminio gamybos technologijos įvertinimo patirtį. Įvertinimo procedūroje turi būti numatomas patikrinimo vizitas į gamintojo patalpas. Apie sprendimą dėl patvirtinimo turi būti pranešta gamintojui. Tokiame pranešime turi būti tyrimo išvados ir motyvuotas sprendimas, priimtas atlikus patikrinimą.
3.4. Gamintojas privalo atlikti pareigas, kurios atsiranda patvirtinus jo kokybės sistemą, ir palaikyti sistemą taip, kad ji būtų tinkama ir rezultatyvi. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas turi pranešti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai, kuri patvirtino kokybės sistemą, apie bet kokius numatomus kokybės sistemos keitimus. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo įvertinti numatomus keitimus ir nuspręsti, ar kokybės sistema su keitimais vis dar atitiks reikalavimus, nurodytus šio priedo 3.2 punkte, ar reikės ją vėl įvertinti. Ji turi pranešti gamintojui apie savo sprendimą. Tokiame pranešime turi būti tyrimo išvados ir motyvuotas sprendimas, priimtas atlikus įvertinimą.
4. Paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos atliekama priežiūra.
4.1. Priežiūros tikslas – įsitikinti, kad gamintojas deramai atlieka pareigas, atsirandančias patvirtinus kokybės sistemą.
4.2. Gamintojas privalo leisti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai, turinčiai tikslą atlikti kontrolę, patekti į gamybos, kontrolės bei bandymų vietas ir sandėlius bei pateikti jai visą būtiną informaciją, būtent: kokybės sistemos dokumentus; kokybės duomenų įrašus, pvz., kontrolės ataskaitas, bandymų ir kalibravimo duomenis, atitinkamų darbuotojų atestavimo ataskaitas ir kt.
4.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo periodiškai atlikti auditą, kad galėtų įsitikinti, jog gamintojas prižiūri, atnaujina ir naudoja kokybės sistemą, ir audito ataskaitą pateikti gamintojui.
4.4. Be to, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali aplankyti gamintoją netikėtai. Jei būtina, tokių vizitų metu paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali pati arba per subrangovą atlikti bandymus, siekdama patikrinti, ar kokybės sistema tinkamai veikia. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pateikti gamintojui audito ataskaitą ir, jei buvo atliktas bandymas, bandymo ataskaitą.
5. Gamintojas ne mažiau kaip 10 metų nuo tos dienos, kada buvo pagamintas paskutinis gaminys, privalo saugoti: dokumentus, nurodytus šio priedo 3.1 punkte; keitimus, nurodytus šio priedo 3.4 punkte; paskelbtųjų (notifikuotų) įstaigų pranešimą ir ataskaitas, nustatytas šio priedo 3.4, 4.3 ir 4.4 punktuose.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
9 priedas
Gaminio patikrinimas (F modulis)
1. Šis modulis apibūdina procedūrą, kuria gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas patikrina gaminius, kuriems taikomos šio priedo 3 punkto sąlygos, ir paliudija, kad jie atitinka tipą, apibūdintą EB tipo tyrimo sertifikate, ir šio reglamento reikalavimus, kurie jiems taikomi.
2. Gamintojas privalo imtis visų būtinų priemonių, kad gaminant gaminius būtų užtikrinta, jog jie atitiks tipą, aprašytą EB tipo tyrimo sertifikate, bei šio reglamento reikalavimus, kurie jiems taikomi. Jis privalo žymėti ženklu „CE“ kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (14 priedas).
3. Kad galėtų patikrinti, ar gaminys atitinka šio reglamento reikalavimus, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo atlikti reikiamus tyrimus ir bandymus arba kiekvieną gaminį tiriant ir bandant, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte, arba gaminius tiriant ir bandant pagal statistinius metodus, kaip nurodyta šio priedo 5 punkte. Tikrinimo būdą pasirenka pats gamintojas. Gamintojas arba jo atstovas privalo saugoti atitikties deklaracijos kopiją ne mažiau kaip 10 metų nuo tos dienos, kada buvo pagamintas paskutinis gaminys.
4. Patikrinimas tiriant ir bandant kiekvieną gaminį.
4.1. Visi gaminiai turi būti tiriami ir bandomi bandymais, nustatytais šio reglamento 12 punkte nurodytuose standartuose, arba lygiaverčiais bandymais, kad būtų patikrinta, ar gaminiai atitinka tipą, apibūdintą EB tipo tyrimo sertifikate, ir šio reglamento reikalavimus, kurie jiems taikomi.
4.2. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pati žymėti arba pavesti kam nors kitam žymėti jos identifikaciniu simboliu kiekvieną patvirtintą gaminį ir parašyti atitikties sertifikatą, susijusį su atliktais bandymais.
5. Statistinis patikrinimas.
5.1. Gamintojas privalo tiekti savo gaminius partijomis, sudarytomis iš vienarūšių gaminių. Jis turi imtis visų reikiamų priemonių, kad gamybos procesas būtų toks, jog kiekviena gaminamų gaminių partija būtų sudaryta iš vienarūšių gaminių.
5.2. Visi gaminiai turi būti tiekiami tikrinti partijomis, sudarytomis iš vienarūšių gaminių. Iš kiekvienos partijos turi būti paimama atsitiktinė gaminių imtis. Imties gaminiai turi būti ištirti atskirai ir išbandyti reikiamais bandymais, nustatytais atitinkamuose šio reglamento 12 punkte nurodytuose standartuose, arba lygiaverčiais bandymais, kad būtų nustatyta, ar jie atitinka šio reglamento reikalavimus, kurie jiems taikomi, ir ar partiją priimti, ar atmesti.
5.3. Statistinio patikrinimo procedūra turėtų susidėti iš šių elementų:
5.4. Jeigu gaminių partija priimama, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pati žymėti arba pavesti kam nors kitam žymėti jos identifikaciniu simboliu kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties sertifikatą, susijusį su atliktais bandymais. Visi partijos gaminiai gali būti tiekiami rinkai, išskyrus tuos imties gaminius, kurie buvo pripažinti netinkamais. Jeigu gaminių partija atmetama, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga arba kompetentinga valdžios institucija privalo imtis reikiamų priemonių, kad būtų uždrausta šią gaminių partiją tiekti rinkai. Jeigu partijos atmetamos dažnai, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo laikinai nutraukti statistinį tikrinimą. Gamintojas gaminius gali žymėti paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos identifikaciniu simboliu. Atsakomybę už tai prisiima ši įstaiga.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
10 priedas
Vieneto patikrinimas (G modulis)
1. Šis modulis apibūdina procedūrą, kuria gamintojas užtikrina ir deklaruoja, kad atitinkamas gaminys, kuriam buvo išduotas šio priedo 2 punkte nurodytas sertifikatas, atitinka šio reglamento reikalavimus, kurie jam taikomi. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo žymėti ženklu „CE“ gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (14 priedas).
2. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo tirti atskirą gaminį ir bandyti reikiamais bandymais, nustatytais atitinkamuose šio reglamento 12 punkte nurodytuose standartuose, arba lygiaverčiais bandymais, kad būtų nustatyta, ar jis atitinka šio reglamento reikalavimus. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pati žymėti arba pavesti kam nors kitam žymėti jos identifikaciniu numeriu patvirtintą gaminį ir parašyti atitikties sertifikatą, susijusį su atliktais bandymais.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
11 priedas
Visiškas kokybės užtikrinimas (H modulis)
1. Šis modulis apibūdina procedūrą, kuria gamintojas, vykdydamas šio priedo 2 punkto įpareigojimus, užtikrina ir deklaruoja, kad tam tikri gaminiai atitinka pagal šį reglamentą jiems taikomus reikalavimus. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas privalo žymėti ženklu „CE“ kiekvieną gaminį ir parašyti atitikties deklaraciją (14 priedas). Prie ženklo „CE“ turi būti paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos, atsakingos už priežiūrą, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte, identifikacinis simbolis.
2. Gamintojas privalo naudoti patvirtintą kokybės sistemą, apimančią projektavimą, gamybą, galutinę gaminių kontrolę ir bandymus, kaip nurodyta šio priedo 3 punkte, ir turi būti prižiūrimas, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte.
3. Kokybės sistema.
3.1. Gamintojas privalo pateikti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai paraišką įvertinti jo kokybės sistemą. Paraiškoje arba kartu su ja turi būti pateikta visa svarbi informacija apie atitinkamo gaminio kategoriją bei kokybės sistemos dokumentai.
3.2. Kokybės sistema turi garantuoti šio reglamento ir gaminių, kuriems šis reglamentas taikomas, atitiktį. Visi elementai, reikalavimai ir sąlygos, taikomos gamintojo, turi būti sistemingai ir tvarkingai įforminti dokumentais parengiant veiklos principus, procedūras ir instrukcijas. Kokybės sistemos dokumentais turi būti užtikrinamas vienodas kokybės nuostatų ir procedūrų supratimas, pvz., kokybės programos, planai, vadovai (dokumentai) ir duomenų įrašai. Kokybės sistemos dokumentuose turi būti pakankamai aprašyta: kokybės tikslai ir organizacinė struktūra, vadovybės pareigos ir įgaliojimai konstrukcijos ir gaminių kokybės atžvilgiu; techninės konstrukcijos specifikacijos, įskaitant taikomus standartus; jeigu taikomi ne visi šio reglamento 12 punkte nurodytų standartų reikalavimai, priemonės, kuriomis laiduojama, kad būtų tenkinami šio reglamento reikalavimai, taikomi tiems gaminiams; projektavimo valdymo ir konstrukcijos tikrinimo metodai, procesai ir sistemingi veiksmai, kurie naudojami projektuojant nurodytos kategorijos gaminius; atitinkami gamybos, kokybės valdymo ir kokybės užtikrinimo metodai, procesai ir sistemingi veiksmai, kurie naudojami; tyrimai ir bandymai, atliekami prieš gamybą, gaminant ir pagaminus, ir kokiu dažnumu jie yra atliekami; kokybės duomenų įrašai, pvz., kontrolės ataskaitos, bandymų ir kalibravimo duomenys, atitinkamų darbuotojų atestavimo ataskaitos ir kt.; priemonės, kuriomis prižiūrima, kaip pasiekiama reikalaujama konstrukcijos ir gaminių kokybė ir kad kokybės sistema rezultatyviai funkcionuotų.
3.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo įvertinti kokybės sistemą, kad galėtų nustatyti, ar ji atitinka reikalavimus, nurodytus šio priedo 3.2 punkte. Ji privalo laikyti, kad kokybės sistema atitinka šiuos reikalavimus, jeigu jai taikomas atitinkamas suderintasis standartas (EN 29001) arba Lietuvos standartas (LST EN ISO 9001). Audito grupėje turi būti nors vienas narys, turintis atitinkamos gaminio gamybos technologijos eksperto patirtį. Įvertinimo procedūroje turi būti numatomas patikrinimo vizitas į gamintojo patalpas. Apie sprendimą dėl patvirtinimo turi būti pranešta gamintojui. Tokiame pranešime turi būti tyrimo išvados ir argumentuotas sprendimas, priimtas atlikus patikrinimą.
3.4. Gamintojas privalo atlikti pareigas, kurios atsiranda patvirtinus jo kokybės sistemą, ir palaikyti sistemą tinkama ir rezultatyvia. Gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas turi pranešti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai, kuri patvirtino kokybės sistemą, apie bet kokius numatomus kokybės sistemos keitimus. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo įvertinti numatomus keitimus ir nuspręsti, ar kokybės sistema su keitimais vis dar atitiks reikalavimus, nurodytus šio priedo 3.2 punkte, ar reikės ją vėl įvertinti. Ji turi pranešti gamintojui apie savo sprendimą. Tokiame pranešime turi būti tyrimo išvados ir motyvuotas sprendimas, priimtas atlikus įvertinimą.
4. Paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos atliekama EB priežiūra.
4.1. Priežiūros tikslas – įsitikinti, kad gamintojas prideramai atlieka pareigas, atsirandančias patvirtinus kokybės sistemą.
4.2. Gamintojas privalo leisti paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai, turinčiai tikslą atlikti kontrolę, patekti į projektavimo, gamybos, kontrolės bei bandymų vietas ir sandėlius bei pateikti jai visą būtiną informaciją – kokybės sistemos dokumentus; kokybės duomenų įrašus (pvz., analizių, skaičiavimų, bandymų ir kt. rezultatus), kurie padaryti kaip numatyta kokybės sistemos dalyje, apimančioje projektavimą; kokybės duomenų įrašus (pvz., kontrolės ataskaitos, bandymų kalibravimo duomenys, atitinkamų darbuotojų atestavimo ataskaitas ir kt.), kurie padaryti kaip numatyta kokybės sistemos dalyje, apimančioje gamybą.
4.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo periodiškai atlikti auditą, kad galėtų įsitikinti, jog gamintojas prižiūri, atnaujina ir naudoja kokybės sistemą, ir audito ataskaitą pateikia gamintojui.
4.4. Be to, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali aplankyti gamintoją netikėtai. Jei būtina, tokių vizitų metu paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali pati arba per subrangovą atlikti bandymus, siekdama patikrinti, ar kokybės sistema tinkamai veikia. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga privalo pateikti gamintojui audito ataskaitą ir, jei buvo atliktas bandymas, bandymo ataskaitą.
5. Kad prireikus nacionalinės valdžios įstaigos galėtų naudotis, gamintojas mažiausiai 10 metų nuo tos dienos, kai buvo pagamintas paskutinis gaminys, privalo saugoti: dokumentus, nurodytus šio priedo 3.1 punkte; keitimus, nurodytus šio priedo 3.4 punkte; paskelbtųjų (notifikuotų) įstaigų sprendimus ir ataskaitas, nurodytas šio priedo 3.4, 4.3 ir 4.4 punktuose.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
12 priedas
GAMINTOJO PATEIKIAMI TECHNINIAI DOKUMENTAI
1. 4, 6, 7, 8, 10 ir 15 prieduose nurodytuose techniniuose dokumentuose turi būti visi svarbūs duomenys ar priemonės, kurias gamintojas naudoja siekdamas užtikrinti, kad laivas ar jo sudedamosios dalys atitinka jiems keliamus esminius reikalavimus.
2. Techniniuose dokumentuose turi būti suprantamai išdėstyta gaminio konstrukcija, gaminimas ir veikimas bei sudaryta galimybė įvertinti, ar jis atitinka šio reglamento reikalavimus.
3. Dokumentuose turi būti tai, kas reikalinga vertinimui:
3.2. eskizinis projektas ir sudedamųjų dalių, mazgų, grandinių ir kiti gamybiniai brėžiniai bei schemos;
3.3. paminėtiems brėžiniams bei schemoms ir gaminio veikimui suprasti reikalingi aprašymai ir paaiškinimai;
3.4. visiškai ar iš dalies taikytų šio reglamento 12 punkte paminėtų standartų sąrašas ir, jei šio reglamento 12 punkte paminėti standartai nebuvo taikomi, priimtų sprendimų siekiant laikytis esminių reikalavimų aprašymai;
3.6. stabilumo pagal 1 priedo 3.2 punktą ir plūdrumo pagal 1 priedo 3.3 punktą bandymų ataskaitos ar apskaičiavimai;
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
13 priedas
MINIMALŪS PASKELBTŲJŲ (NOTIFIKUOTŲ) ĮSTAIGŲ VEIKLAI TAIKOMI KRITERIJAI
1. Įstaiga, jos direktorius ir darbuotojai, atsakingi už patikrinamųjų bandymų atlikimą, negali būti nei šio reglamento 2 punkte nurodytų tikrinamų gaminių projektuotojai, gamintojai, tiekėjai ar montuotojai, nei šių asmenų įgaliotieji atstovai. Jie taip pat negali tiesiogiai ar kaip įgaliotieji atstovai būti susiję su minėtų gaminių projektavimu, statyba, pardavimu ar eksploatacija. Tai nekliudo gamintojui ir įstaigai keistis technine informacija.
2. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga turi būti nepriklausoma ir nekontroliuojama gamintojų ar tiekėjų.
3. Įstaiga ir jos darbuotojai atlieka patikrinimo bandymus, vadovaudamiesi aukščiausiais profesinės doros bei techninės kompetencijos principais, ir be jokio asmenų ir asmenų grupių, suinteresuotų tikrinimo rezultatu, spaudimo ir paskatinimo, ypač finansinio, kuris galėtų turėti įtakos jų sprendimams ar tikrinimo rezultatams.
4. Įstaiga turi turėti reikalingų darbuotojų ir būtinas patalpas, kad galėtų deramai atlikti su patikrinimu susijusias administracines bei technines užduotis. Jai taip pat turi būti prieinama specialiesiems patikrinimams reikalinga įranga.
5. Darbuotojai, atsakingi už tikrinimą, turi būti gerai paruošti techniniu ir profesiniu požiūriu, gerai susipažinę su jų atliekamiems bandymams keliamais reikalavimais ir turėti tokių bandymų atlikimo patirties, sugebėti gerai parengti pažymėjimus, dokumentus ir ataskaitas, reikalingas atliktiems bandymams patvirtinti.
6. Turi būti užtikrintas tikrinančių darbuotojų nešališkumas. Jų atlyginimas neturi priklausyti nuo atliktų bandymų skaičiaus ar bandymų rezultatų.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
14 priedas
RAŠYTINĖ ATITIKTIES DEKLARACIJA
1. Rašytinė šio reglamento nuostatų atitikties deklaracija privaloma:
1.1. pramoginiams ir asmeniniams laivams (turi būti įtraukta į laivo žurnalą pagal 1 priedo I skyriaus 2.5 punktą);
2. Rašytinė atitikties deklaracija surašoma 1 priedo I skyriaus 2.5 punkte nustatyta kalba (kalbomis). Deklaracijoje turi būti šie punktai:
2.1. gamintojo ar Europos Bendrijoje įsisteigusio jo įgaliotojo atstovo įmonės (firmos) pavadinimas ir adresas (įgaliotasis atstovas taip pat turi pateikti gamintojo įmonės (firmos) pavadinimą ir adresą);
2.2. šio priedo 1 punkte nurodyto gaminio aprašymas (jei reikia – gaminio modelio aprašymas, tipas, serijos numeris);
2.3. nuorodos į atitinkamus suderintuosius standartus, kurie yra naudojami, arba nuorodos į specifikacijas, dėl kurių deklaruojama atitiktis;
2.5. jei reikia, nuoroda į paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos išduotą EB tipo tyrimo sertifikatą;
3. Bortinių variklių ir varomųjų laivagalio variklių be vientiso išmetimo; pagal 1997 m. gruodžio 16 d. Europos parlamento ir Tarybos direktyvą 97/68/EB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su priemonėmis, nukreiptomis prieš dujinių ir kietųjų dalelių pavidalo teršalų išmetimą iš vidaus degimo variklių, kurie montuojami lėtaeigiuose savaeigiuose mechanizmuose patvirtinto tipo variklių, kurie atitinka pastarosios direktyvos I priedo 4.2.3 punkte numatytą II etapą, ir pagal 1987 m. gruodžio 3 d. Tarybos direktyvą 88/77/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių priemones, kurių būtina imtis dėl transporto priemonių dyzelinių variklių skleidžiamų dujinių teršalų, suderinimo patvirtinto tipo variklių atitikties deklaracijoje, papildant šio priedo 2 punkto informaciją, pateikiamas gamintojo patvirtinimas, kad pagal gamintojo pateiktą instrukciją pramoginiame laive įmontuotas variklis atitiks šio reglamento reikalavimus išmetamiesiems teršalams ir kad šio variklio negalima atiduoti eksploatacijai tol, kol pramoginis laivas, į kurį šis variklis bus montuojamas, nebus pripažintas atitinkantis, jei tai būtina, tam tikrą šio reglamento nuostatą.
______________
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
15 priedas
PRODUKTO KOKYBĖS UŽTIKRINIMAS (E MODULIS)
1. Šis modulis apibūdina tvarką, kurios laikydamasis gamintojas, vykdantis šio priedo 2 punkto įpareigojimus, užtikrina ir deklaruoja, kad atitinkami gaminiai atitinka EB tipo tyrimo sertifikate apibūdintą tipą ir jiems taikomus šio reglamento reikalavimus. Gamintojas ar Europos Bendrijoje įsisteigęs jo įgaliotasis atstovas kiekvieną gaminį žymi ženklu „CE“ ir parengia rašytinę atitikties deklaraciją. Prie ženklo „CE“ yra pridedamas paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos, atsakingos už šio priedo 4 punkte nurodytą priežiūrą, skiriamasis numeris.
2. Gamintojas taiko patvirtintą kokybės kontrolės sistemą galutiniam gaminio patikrinimui ir bandymui, kaip nurodyta šio priedo 3 punkte, ir yra prižiūrimas, kaip nurodyta šio priedo 4 punkte.
3. Kokybės sistema.
3.1. Gamintojas pasirinktai paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai pateikia paraišką įvertinti jo atitinkamiems gaminiams taikomą kokybės sistemą. Paraiškoje yra nurodoma visa svarbi informacija apie numatytą gaminio kategoriją, su kokybės sistema susijusi dokumentacija, jei reikia, patvirtinto tipo techninė dokumentacija ir EB tipo tyrimo sertifikato kopija.
3.2. Taikant šią kokybės sistemą, kiekvienas gaminys turi būti patikrintas ir turi būti atliekami šio reglamento 12 punkte nurodytuose atitinkamuose standartuose nustatyti bandymai arba lygiaverčiai bandymai, siekiant užtikrinti, kad jis atitinka tam tikrus šio reglamento reikalavimus. Visos procedūros, veiklos kryptys, gamintojo priimti reikalavimai ir nurodymai turi būti sistemingai ir tvarkingai dokumentuojami. Ši kokybės sistemos dokumentacija turi sudaryti galimybes nuosekliai išsiaiškinti kokybės programas, planus, instrukcijas ir duomenis. Joje aprašomi kokybės tikslai ir organizacinė struktūra, administracijos pareigos ir įgaliojimai gaminių kokybės atžvilgiu, taikytini gamybos, kokybės kontrolės ir kokybės užtikrinimo būdai, procesai ir sistemingi veiksmai, patikrinimai ir bandymai, kurie bus atliekami baigus gamybą, veiksmingo kokybės sistemos veikimo tikrinimo būdai, kokybės duomenų įrašai (apžiūros ataskaitos ir bandymų duomenys, kalibravimo duomenys, atitinkamo personalo kvalifikacijos vertinimai ir kt.).
3.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga įvertina kokybės sistemą, kad nustatytų, ar ji atitinka šio priedo 3.2 punkte nustatytus reikalavimus. Ji daro prielaidą, kad kokybės sistemos, veikiančios pagal atitinkamą suderintąjį standartą arba Lietuvos standartą, priimtą pagal atitinkamą Europos Sąjungos suderintąjį standartą, šiuos reikalavimus atitinka. Patikrinimo grupėje turi būti bent vienas narys, turintis atitinkamos gaminio technologijos įvertinimo patirtį. Įvertinimo procedūroje turi būti numatomas patikrinimo vizitas į gamintojo patalpas. Sprendimas turi būti pranešamas gamintojui. Pranešime yra pateikiamos patikrinimo išvados ir motyvuotas įvertinimas.
3.4. Gamintojas įsipareigoja vykdyti iš patvirtintos kokybės sistemos kylančias prievoles ir palaikyti sistemą taip, kad ji būtų tinkama ir veiksminga. Gamintojas ar jo įgaliotasis atstovas nuolat informuoja kokybės sistemą patvirtinusią paskelbtąją (notifikuotą) įstaigą apie numatomus kokybės sistemos pakeitimus. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga įvertina pasiūlytus pakeitimus ir nusprendžia, ar pakeista kokybės sistema ir toliau atitinka šio priedo 3.2 punkte nustatytus reikalavimus, ar reikia ją iš naujo įvertinti. Savo sprendimą ji praneša gamintojui. Pranešime yra pateikiamos tyrimų išvados ir motyvuotas įvertinimas.
4. Paskelbtosios įstaigos taikoma priežiūra.
4.1. Priežiūros tikslas yra užtikrinti, kad gamintojas deramai vykdytų iš patvirtintos kokybės sistemos kylančias prievoles.
4.2. Gamintojas leidžia paskelbtajai įstaigai inspektavimo tikslais patekti į gamybos, apžiūros ir bandymo bei sandėliavimo vietas ir teikia jai visą reikalingą informaciją, t. y. kokybės sistemos dokumentaciją, techninę dokumentaciją, kokybės duomenų įrašus (apžiūros ataskaitas ir bandymų duomenis, kalibravimo duomenis, atitinkamo personalo kvalifikacijos vertinimus ir kt.).
4.3. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga periodiškai atlieka patikrinimus, kad įsitikintų, jog gamintojas palaiko ir taiko kokybės sistemą, bei pateikia gamintojui patikrinimo ataskaitą.
4.4. Be to, paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali aplankyti gamintoją netikėtai. Jei būtina, tokių vizitų metu paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gali atlikti arba duoda nurodymą atlikti bandymus, kad įsitikintų, jog kokybės sistema gerai funkcionuoja. Paskelbtoji (notifikuota) įstaiga gamintojui pateikia apsilankymo ataskaitą ir, jeigu buvo atliktas bandymas, bandymo ataskaitą.
5. Gamintojas ne mažiau kaip 10 metų nuo to laiko, kai buvo pagamintas paskutinis gaminys, saugo nacionalinėms institucijoms prieinamą šio priedo 3.1 punkte paminėtą dokumentaciją, šio priedo 3.4 punkte paminėtą informaciją apie pakeitimus, paskelbtosios (notifikuotos) įstaigos sprendimą ir ataskaitas, paminėtas šio priedo 3.4, 4.3 ir 4.4 punktuose.
Pramoginių laivų projektavimo, statybos,
tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti
techninio reglamento
16 priedas
PRODUKCIJOS ĮVERTINIMO ATITIKTIS IŠMETAMIESIEMS TERŠALAMS IR TRIUKŠMO SKLEIDIMUI
1. Tikrinant variklių šeimos atitiktį, iš serijos paimamas variklių pavyzdys. Gamintojas, paskelbtajai (notifikuotai) įstaigai pritarus, nustato to pavyzdžio dydį n.
2. Iš pavyzdžio rezultatų gautas aritmetinis vidurkis X apskaičiuojamas kiekvienai patikrintai teršalus ir triukšmą skleidžiančiai sudėtinei daliai. Laikoma, kad serijos gaminiai atitinka reikalavimus (sprendimą), jei tenkinamos šios sąlygos:
X + kS L,
S yra standartinė nuokrypa, kai:
S2 = 2/(n – 1),
X = rezultato aritmetinis vidurkis,
x = konkretus pavyzdžio rezultatas,
L = atitinkama ribinė vertė,
n = variklių skaičius pavyzdyje,
k = statistinis koeficientas, kuris priklauso nuo n ir yra pateiktas šioje lentelėje:
n |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
k |
0,973 |
0,613 |
0,489 |
0,421 |
0,376 |
0,342 |
0,317 |
0,296 |
0,279 |
n |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
k |
0,265 |
0,253 |
0,242 |
0,233 |
0,224 |
0,216 |
0,210 |
0,203 |
0,198 |
jeigu n 20, k = 0,860/.
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-312, 2006-08-02, Žin., 2006, Nr. 91-3590 (2006-08-26), i. k. 1062210ISAK0003-312
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. birželio 15 d. įsakymo Nr. 3-352 "Dėl Pramoginių laivų projektavimo, statybos, tiekimo rinkai ir atidavimo eksploatuoti techninio reglamento patvirtinimo" pakeitimo