Neoficialus nutarimo tekstas
nutarimas
2003 m. spalio 2 d. Nr. 1216
Vilnius
Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Patvirtinti Nacionalinę narkomanijos prevencijos ir
narkotikų kontrolės
2004–2008 metų strategiją (pridedama).
Ministras Pirmininkas Algirdas Brazauskas
Sveikatos apsaugos ministras Juozas Olekas
_______________
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. spalio 2 d. nutarimu Nr. 1216
NACIONALINĖ NARKOMANIJOS PREVENCIJOS IR NARKOTIKŲ KONTROLĖS 2004–2008 METŲ STRATEGIJA
1. Nacionalinėje narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės 2004–2008 metų strategijoje (toliau vadinama – Strategija) išdėstyti valstybės politikos prioritetai, susiję su narkomanijos prevencija ir narkotikų kontrole.
2. Siekiant įgyvendinti radikalias narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos priemones, kompleksiškai šalinti šio neigiamo socialinio reiškinio priežastis, būtina stiprinti sveikatos apsaugos, švietimo, teisėsaugos, socialinės apsaugos, kitų valstybės institucijų sistemas, skatinti glaudesnį jų tarpusavio bendradarbiavimą, bendradarbiavimą su visuomene, nevyriausybinėmis organizacijomis, būtina ugdyti visos visuomenės nepakantumą neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimui ir platinimui.
3. Šios Strategijos įgyvendinimo priemonės turi būti nuoseklios, visapusiškos ir ilgalaikės. Prioritetas – pirminė narkotikų vartojimo prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo. Būtina ugdyti visuomenės nepakantumą narkomanijai, stiprinti tarptautinį bendradarbiavimą narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityje. Būtina imtis visų teisinių, administracinių, socialinių priemonių, diegti mokslo laimėjimus, kad vaikai būtų apginti nuo neteisėto narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo, siekiančiųjų juos įtraukti į kitas veikas, susijusias su jomis.
4. Būtina vienyti visų institucijų pastangas toliau vykdyti darnią, integralią narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos valstybės politiką, sėkmingai įgyvendinti Lietuvos Respublikos įstatymus, įsigaliojusias Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis, susijusias su narkotikų kontrolės ir narkomanijos kontrolės politika, neleisti legalizuoti Lietuvoje nelegalius narkotikus.
5. Sėkminga tik tokia narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencija, kuri susideda iš visuotinai pripažintų elementų: pirminės prevencijos, sveikatos priežiūros, reabilitacijos ir reintegracijos sistemų kompleksiškumo, informacinės sistemos ir mokslinių tyrimų plėtros ir narkotikų pasiūlos mažinimo. Šie elementai turi sudaryti nedalomą visumą, tam būtina skirti reikiamą politinį dėmesį ir užtektinai lėšų.
6. Svarbiausiasis šios Strategijos tikslas – mažinti ir sustabdyti narkomanijos plitimą, taip užtikrinti valstybės ir visuomenės saugumą. Šio tikslo įmanoma pasiekti tik įgyvendinant valstybės politiką narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės srityje.
7. Svarbiausieji šios Strategijos uždaviniai yra:
7.1. rūpintis visų visuomenės grupių informuotumu ir švietimu, glaudžiai bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis, bendruomenėmis, visuomenės informavimo priemonėmis, sukurti ir diegti sveikatos apsaugos, švietimo ir mokslo, teisėsaugos, socialinės apsaugos sistemose mokomąsias programas;
7.2. ugdyti neigiamą visuomenės požiūrį į narkotines ir psichotropines medžiagas, ypač rūpintis narkomanijos prevencija šeimoje, tarp vaikų ir jaunimo, diegti vaikams ir jaunimui brandžias vertybines nuostatas ir sveiko gyvenimo įgūdžius, stabilizuoti ir mažinti narkotikų vartojimą;
7.3. sukurti ir įdiegti darnią, atitinkančią visuomenės poreikius, moksliškai pagrįstą sveikatos priežiūros, socialinės reabilitacijos ir reintegracijos į visuomenę sistemą, siekiant padėti asmenims, vartojantiems narkotines ir psichotropines medžiagas;
7.4. gerinti teisėsaugos institucijų, kontroliuojančių neteisėtą narkotikų apyvartą, veiklą, kad mažėtų neteisėtų narkotikų pasiūla;
7.5. sukurti ir įdiegti moksliniais tyrimais pagrįstą narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės stebėsenos, vykdomų programų ir projektų veiksmingumo vertinimo ir koordinavimo sistemą, sparčiau diegti informacinę sistemą, gerinti tarptautinį, valstybės institucijų, nevyriausybinių organizacijų, visuomenės bendradarbiavimą;
7.6. sukurti šiuolaikišką gerai veikiančią narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės specialistų rengimo, mokymo ir kvalifikacijos kėlimo sistemą.
IV. PIRMINĖ PREVENCIJA
8. Pirminė prevencija turi būti pagrįsta suderintu formaliu ir neformaliu ugdymu, skirtu šeimai, mokyklai, bendruomenei.
9. Pirminės prevencijos prioritetas – pozityvi sistema, palaikanti jauną žmogų, padedanti jam suvokti jo paskirtį, atskleisti jo psichikos ir asmenybės išteklius.
10. Pirminės prevencijos kryptys:
10.1. skatinti ir remti bendruomenės vykdomus narkomanijos prevencijos projektus, nevyriausybinių organizacijų ir savitarpio pagalbos grupių veiklą;
10.2. didinti savivaldybių vaidmenį planuojant ir koordinuojant socialinę paramą šeimoms, gerinant vaikų teisių apsaugą, įgyvendinant teisėsaugos prevencines priemones;
10.3. visų pirma tvirtinti ir finansuoti tas narkomanijos prevencijos programas, kurios skirtos narkotikų vartojimo mokyklose, šeimose, vaikų, jaunimo pasilinksminimo vietose prevencijai, remti projektus, skirtus gatvės ir asocialiose arba didesnės rizikos grupei priklausančiose šeimose augantiems vaikams;
10.4. įtraukti į bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planus narkomanijos prevencijos klausimus, plėtoti popamokinę veiklą, vaikų užimtumą laisvalaikiu, pasitelkti nevyriausybines organizacijas, savanoriškas struktūras, siekiant ugdyti moksleiviams socialinį atsparumą narkotikų vartojimui;
10.5. rengti ir įgyvendinti narkotikų vartojimo prevencijos priemones, atsižvelgiant į rizikos grupėms priklausančių asmenų amžių, kultūrą, šeimos tradicijas, kitus ypatumus.
V. ASMENŲ, VARTOJANČIŲ NARKOTINES IR PSICHOTROPINES MEDŽIAGAS, SVEIKATOS PRIEŽIŪRA, REABILITACIJA IR SOCIALINĖ REINTEGRACIJA
11. Būtina:
11.1. užtikrinti deramą specializuotų priklausomybės ligų, reabilitacijos ir psichikos sveikatos centrų teikiamų paslaugų kokybę, įvairiapusiškumą, prieinamumą, ypač rūpintis, kad reikiamos specializuotos paslaugos būtų teikiamos vaikams ir jaunimui, kad būtų padedama visai šeimai;
11.2. savivaldybėse ir kitose vietos bendruomenėse rengti ir įgyvendinti paramos ir užimtumo programas asmenims, kurie gydosi nuo piktnaudžiavimo narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis ir alkoholiu;
11.3. užtikrinti, kad pirminės sveikatos priežiūros gydytojai, bendradarbiaudami su atitinkamos srities specialistais, vykdytų asmenų, vartojančių narkotines, psichotropines medžiagas, sveikatos priežiūrą;
11.4. plačiau taikyti šiuolaikiškas, moksliškai pagrįstas, veiksmingas ankstyvos diagnostikos, gydymo, reabilitacijos metodikas ir švietimo programas asmenims, vartojantiems narkotines ir psichotropines medžiagas;
11.5. įgyvendinti sveikatos priežiūros, reabilitacijos ir socialinės reintegracijos priemonių kompleksą asmenims, vartojantiems narkotines ir psichotropines medžiagas;
11.6. užtikrinti, kad vaikai ir jaunimas gautų reikiamą socialinę, teisinę ir psichologinę, o švietimo įstaigų darbuotojai, šeimos – organizacinę, metodinę ir konsultacinę pagalbą;
11.7. plėsti bendradarbiavimą su nevyriausybinėmis organizacijomis – organizuoti socialinį darbą su asmenimis, vartojančiais narkotines ir psichotropines medžiagas;
11.8. skatinti nevyriausybines organizacijas rengti reabilitacijos programas, remti jų įgyvendinimą.
VI. NETEISĖTŲ NARKOTIKŲ IR PSICHOTROPINIŲ MEDŽIAGŲ PASIŪLOS MAŽINIMAS
12. Būtina:
12.1. stiprinti kovą su neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų ir jų pirmtakų apyvarta, visų pirma – neteisėta sintetinių narkotikų, jų pirmtakų apyvarta, narkotikų kontrabanda ir platinimu;
12.2. įgyvendinti Europos Sąjungos ir Jungtinių Tautų nustatytus teisėtos ir neteisėtos narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvartos kontrolės reikalavimus;
12.3. plėsti teisėsaugos, švietimo, sveikatos, socialinės apsaugos institucijų, nevyriausybinių organizacijų, bendruomenių bendradarbiavimą;
12.4. siekiant užkirsti kelią neteisėtam narkotinių ir psichotropinių medžiagų patekimui į Lietuvą, patikimiau saugoti valstybės sieną;
12.5. įgyvendinti administracines narkotinių ir psichotropinių medžiagų ir jų pirmtakų, kitų cheminių medžiagų, kurios gali būti naudojamos narkotikams gaminti, kontrolės priemones;
12.6. parengti ir vykdyti kovos su neteisėta narkotinių ir psichotropinių medžiagų apyvarta kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietose priemones, įdiegti operatyvios informacijos apie naujas narkotines ir psichotropines medžiagas sistemą, skirtą kardomojo kalinimo ir laisvės atėmimo vietų apsaugos ir priežiūros pareigūnams, teikti specializuotą pagalbą asmenims, kurie patiria problemų liovęsi vartoti narkotikus;
12.7. užtikrinti deramą pinigų, gautų iš neteisėtos narkotikų apyvartos, plovimo prevencijos ir užkardymo priemonių įgyvendinimą.
VII. MOKSLINIAI TYRIMAI IR INFORMACINĖS SISTEMOS PLĖTRA
13. Būtina:
13.1. vykdyti mokslinius tyrimus, padedančius nustatyti narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės priemonių veiksmingumą, taikymo galimybes, narkotinių ir psichotropinių medžiagų ir su jų vartojimu susijusių ligų rodiklių paplitimo situaciją, įdiegti tinkamą narkomanijos prevencijos ir narkotikų kontrolės priemonių stebėsenos ir veiksmingumo vertinimo sistemą;
13.2. diegti moksliškai pagrįstas vartojančiųjų narkotines ir psichotropines medžiagas rizikos įvertinimo metodikas, plėtoti narkomanijos priežasčių mokslinius tyrimus;
13.3. analizuoti vaikų ir jaunimo, vartojančių narkotines ir psichotropines medžiagas, priklausomybės etiologiją, diagnostikos, gydymo, reabilitacijos tinkamumą, narkotinių ir psichotropinių medžiagų plitimo ir vartojimo priežastis;
13.4. užtikrinti statistinės, dokumentinės ir techninės informacijos rinkimą, kaupimą ir analizę, kad kompetentingos institucijos turėtų patikimus duomenis apie bendrą narkotikų ir narkomanijos plitimo situaciją ir jais vadovautųsi priimdamos sprendimus ar įgyvendindamos priemones pagal kompetenciją;
13.5. užtikrinti, kad būtų teikiama reikiama nekonfidenciali informacija visuomenei, kompetentingoms institucijoms, Europos narkotikų ir narkomanijos stebėsenos centrui, tarptautinėms organizacijoms.
13.6. plėsti bendradarbiavimą su tarptautinėmis institucijomis bei organizacijomis, užsienio valstybėmis, gerinti nacionalinių ir Bendrijos veiksmų tarpusavio koordinavimą narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos srityse;
13.7. užtikrinti nacionalinio narkotikų ir narkomanijos informacijos tinklo veiklą, sujungiant kompetentingų institucijų informacines sistemas, įgyvendinant informacijos apsaugos ir konfidencialumo reikalavimus.
VIII. STRATEGIJOS KOORDINAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS
14. Šios Strategijos įgyvendinimą koordinuoja, administruoja ir kontroliuoja Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės.
Punkto pakeitimai:
Nr. 742, 2005-06-30, Žin., 2005, Nr. 82-3027 (2005-07-05)
15. Narkotikų kontrolės departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės kasmet rengia šios Strategijos įgyvendinimo ataskaitą, nurodydamas vykdomų priemonių veiksmingumą, ir teikia ją Lietuvos Respublikos Vyriausybei, suinteresuotoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, nevyriausybinėms organizacijoms, visuomenei.
16. Šios Strategijos įgyvendinimas finansuojamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų skiriamomis ir kitomis lėšomis.
17. Šios Strategijos įgyvendinimo priemonės vykdomos pagal šalies finansines galimybes iš institucijoms, atsakingoms už šios Strategijos įgyvendinimą, atitinkamais metais Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir savivaldybių biudžetuose, Valstybės investicijų programoje numatytų bendrųjų asignavimų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir kitomis lėšomis.
––––––––––––––––
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 742, 2005-06-30, Žin., 2005, Nr. 82-3027 (2005-07-05)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2003 M. SPALIO 2 D. NUTARIMO NR. 1216 "DĖL NACIONALINĖS NARKOMANIJOS PREVENCIJOS IR NARKOTIKŲ KONTROLĖS 2004-2008 METŲ STRATEGIJOS PATVIRTINIMO" PAKEITIMO
*** Pabaiga ***
Redagavo: Angonita Rupšytė (2005-07-11)