Įsakymas netenka galios 2002-04-25:
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Įsakymas
Nr. 173, 2002-04-12, Žin., 2002, Nr. 42-1586 (2002-04-24), i. k. 102301MISAK00000173
Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.02:2016 „Normatyviniai statybos techniniai dokumentai“ patvirtinimo
Suvestinė redakcija nuo 1999-08-05 iki 2002-04-24
Įsakymas paskelbtas: Žin. 1996, Nr. 93-2197, i. k. 0962190ISAK00000128
LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJOS
Į S A K Y M A S
DĖL STATYBOS TECHNINIO REGLAMENTO STR 1.01.01:1996 PATVIRTINIMO
1996 m. rugsėjo 30 d. Nr. 128
Vilnius
Vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 04 25 nutarimo Nr. 499 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ 1, 1.1, 1.2 ir 1.4 punktus,
1. Patvirtinti organizacinį tvarkomąjį statybos techninį reglamentą Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistema, jų rengimas ir tvirtinimas, STR 1.01.01:1996 (pridedama).
ORGANIZACINIS TVARKOMASIS STATYBOS TECHNINIS REGLAMENTAS
NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ SISTEMA, JŲ RENGIMAS IR TVIRTINIMAS
STR 1.01.01:1996
1. TAIKYMO SRITIS IR BENDROSIOS NUOSTATOS
1.1. Šis statybos techninis reglamentas nustato Lietuvos Respublikos statybų techninio normavimo dokumentų sistemą, techninio normavimo pagrindinius principus, normatyvinių statybos techninių dokumentų sistemos struktūrą, kategorijas ir normavimo sritis, dokumentų rengimo, tvirtinimo ir taikymo tvarką.
1.2. Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistemą sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotų valstybės valdžios institucijų, kitų įstaigų ir organizacijų (mokslo, mokymo, visuomeninių) bei įmonių, bendrovių, asociacijų nustatyta tvarka patvirtintų ar priimtų normatyvinių techninių dokumentų, reglamentuojančių statinių projektavimą, jų statybą, statinių atidavimą naudoti ir jų naudojimą, visuma.
1.3. Statybų techninio normavimo pagrindiniai tikslai:
užtikrinti visiems gyventojams saugias ir sveikas gyvenimo, darbo ir poilsio sąlygas;
šalinti kliūtis, trukdančias neįgaliems žmonėms gyventi juos supančioje aplinkoje;
apsaugoti piliečių, visuomenės ir valstybės Konstitucija ir įstatymais garantuojamas teises;
užtikrinti statybų darną su gamta ir taupų žemės, vandens, miškų ir kitų išteklių naudojimą;
išsaugoti kultūros vertybių paveldą;
panaikinti technines kliūtis užsienio prekyboje ir paslaugų teikime Lietuvai integruojantis į Europos Sąjungą ir didinti statybinės produkcijos konkurencingumą užsienio ir vidaus rinkoje.
1.4. Privalomųjų normatyvinių statybos techninių dokumentų rengimą organizuoja, koordinuoja ir juos tvirtina Statybos ir urbanistikos ministerija.
Statybų techninio normavimo programas ir normatyvinių statybos techninių dokumentų ir jų pakeitimų projektus aprobuoja Statybų techninio normavimo taryba, prieš tai gavusi ekspertų įvertinimą.
Statybų techninio normavimo tarybos sudėtį, teises ir pareigas reglamentuoja statybos ir urbanistikos ministro patvirtinti nuostatai.
Šie įgaliojimai ministerijai suteikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 04 25 nutarimu Nr. 499 „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 1996, Nr. 39-969).
Ekspertais kviečiami mokslininkai ir kvalifikuoti specialistai. Juos pasiūlo Statybų techninio normavimo taryba.
2. NUORODOS
2.1. Europos Bendrijos Tarybos 1988 m. gruodžio 21 d. direktyva „Dėl Valstybių narių statybos produktų teisinių ir administracinių nuostatų suvienodinimo“ (89/106/EEC) ir šią Direktyvą papildantys Aiškinamieji dokumentai (94/C62/01):
ID Nr. 1 Mechaninis atsparumas ir stabilumas;
ID Nr. 2 Gaisrinė sauga;
ID Nr. 3 Higiena, sveikata, aplinkos apsauga;
ID Nr. 4 Saugus naudojimas;
ID Nr. 5 Apsauga nuo triukšmo;
ID Nr. 6 Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas.
2.2. Europos Sąjungos valstybių bei Europos Sąjungos komisijos suderinti Vadovaujantys dokumentai:
Nr. 1 Direktyvos 89/106/EEC aptarimas dėl lokalinių produktų;
Nr. 2 Dėl statybinių produktų bandymo, priežiūros ir sertifikavimo įstaigų pripažinimo pagal Direktyvos metmenis.
2.3. Jungtinių Tautų Organizacijos Europos ekonominės komisijos 1996 m. išleistas Statybos taisyklių rinkinys.
2.5. SDP ISO/IEC GUIDE 2:1993 STANDARTIZACIJA IR SU JA SUSIJUSI VEIKLA. Bendrieji terminai ir apibrėžimai.
3. TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI
4. STATYBŲ TECHNINIO NORMAVIMO PRINCIPAI
4.1. Statybų techninio normavimo teisinį pagrindą sudaro Lietuvos Respublikos statybos įstatymas, kiti įstatymai bei reglamentuojantys ir sąlygojantys statybą poįstatyminiai teisės norminiai aktai.
4.2. Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistema remiasi EB 1988 m. gruodžio 21 d. Direktyvos dėl statybos produktų teisinių ir administracinių nuostatų suvienodinimo 89/106/EEC (toliau – Direktyvos) Esminiais reikalavimais statiniams ir šią Direktyvą papildančiais šešiais Aiškinamaisiais dokumentais (ID Nr. 1…ID Nr. 6,94/C62/01) bei Europos Sąjungos (ES) valstybių bei ES Komisijos suderintais Vadovaujančiais dokumentais: Nr. 1 „Direktyvos 89/106/EEC aptarimas dėl lokalinių produktų“ ir Nr. 2 „Dėl statybinių produktų bandymo, priežiūros ir sertifikavimo įstaigų pripažinimo pagal Direktyvos metmenis“.
4.3. Rengiant normatyvinius statybos techninius dokumentus pirmenybė teikiama Europos, o jei tokių nėra, tarptautinių normatyvinių dokumentų perėmimui. Esami nacionaliniai normatyviniai dokumentai palaipsniui harmonizuojami su atitinkamais Europos ir tarptautiniais normatyviniais dokumentais.
Neharmonizuoti, iš dalies harmonizuoti su Europos ar tarptautiniais normatyviniais dokumentais saviti nacionaliniai normatyviniai statybos techniniai dokumentai rengiami, kai tai būtina nacionaliniais interesais, tikslinga ekonomiškai arba kol nėra galimybių visiškam Europos ir tarptautinių normatyvinių dokumentų įgyvendinimui, tačiau jie turi neprieštarauti ES ir tarptautinių organizacijų (jei Lietuva yra jų narė) dokumentų principams ir reikalavimams.
Rengiant ar perimant normatyvinius statybos techninius dokumentus, būtina įvertinti Esminių reikalavimų statiniams (B priedas) nuostatas, išdėstytas šešiuose Direktyvos 89/106/EEC Aiškinamuosiuose dokumentuose (2.1 p.), o taip pat kitų Europos Sąjungos Direktyvų saugos reikalavimus.
4.4. Normatyviniai dokumentai rengiami laikantis Standartizacijos ir su ja susijusios veiklos organizavimo Lietuvos Respublikoje reglamento, pamatinių nacionalinių standartų, LST ISO 31 ir kitų standartų bei įvertinant JTO Europos ekonominės komisijos 1996 m. išleisto Statybos taisyklių rinkinio teiginius.
4.5. Normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimai turi būti tokie, kad suprojektuoti, statomi, pastatyti ir naudojami statiniai tenkintų Esminius reikalavimus statiniams.
Statybos gaminiai atskirais atvejais gali tenkinti tik kai kuriuos Esminius reikalavimus. Tačiau jie privalo turėti tokius požymius, kad statinys, kuriam jie bus panaudoti įmontuojant, sumontuojant, įdedant ar instaliuojant, esant teisingam projektui ir statymui, tenkins Esminius reikalavimus statiniui.
Normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose reikalavimai pirmiausia turi būti pateikiami statiniams ir tik po to konstrukcijoms ir statybos gaminiams, iš kurių bus pastatyti statiniai.
Išimtiniais atvejais, atsižvelgiant į geofizines, klimatines, gyvenimo būdo sąlygas bei skirtingą saugos lygį, nacionaliniuose dokumentuose gali būti nustatomi ir kitokie moksliškai pagrįsti reikalavimų statiniams kriterijai.
5. NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ KATEGORIJOS, SISTEMOS STRUKTŪRA IR PAGRINDINĖS NORMAVIMO SRITYS
5.1. Normatyviniai statybos techniniai dokumentai yra privalomieji ir juos papildantys – laisvai pasirenkami.
Privalomieji statybos techniniai dokumentai yra statybos ir urbanistikos ministro patvirtinti statybos techniniai reglamentai.
Statyboje taikomiems privalomiesiems normatyviniams dokumentams prilyginami specialiųjų reikalavimų (aplinkos apsaugos, nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos, higienos, priešgaisrinės apsaugos, darbų saugos ir kiti) normatyviniai dokumentai, susiję su projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, statinių naudojimu ir griovimu, kai jie patvirtinti atitinkamos valstybės valdžios institucijos vadovo ir statybos ir urbanistikos ministro (iki 1996 09 01 suderinti su Statybos ir urbanistikos ministerija).
Laisvai pasirenkamieji statybos techniniai dokumentai yra: standartai, statybos taisyklės, techninės sąlygos.
Laisvai pasirenkamas normatyvinis dokumentas tampa privalomuoju, jei tai nurodoma atitinkamų valstybės valdžios institucijų dokumentuose, reglamentuose arba gamintojas ar paslaugų teikėjas jį deklaruoja, ženklindamas produktą, įrašydamas į sutartį ar kitus dokumentus (projektus, brėžinius ir pan.).
Normatyvinių statybos techninių dokumentų pagrindu gali būti rengiamos statybos rekomendacijos.
Statybų rekomendacijose pateikiami patarimai, kaip įgyvendinti statybos techninių reglamentų reikalavimus. Jos gali būti kaip metodiniai nurodymai, vadovai, atmintinės, skaičiuotės, konstrukcijų, elementų, detalių brėžinių albumai ir t. t.
5.2. Normatyvinių statybos techninių dokumentų kategorijos ir pagrindinės normavimo sritys pateiktos 1 lentelėje.
1 lentelė. Normatyvinių statybos techninių dokumentų kategorijos ir pagrindinės normavimo sritys
Dokumentų kategorijos ir grupės |
Pagrindinės normavimo sritys ir objektai |
|
1 |
2 |
|
|
|
|
1. STATYBOS TECHNINIAI REGLAMENTAI |
Statybos techniniais reglamentais nustatomi valstybės reguliuojami ir kontroliuojami privalomieji reikalavimai, kuriuos būtina pasiekti, ir metodai bei procedūros, kurių būtina laikytis projektuojant, statant (gaminant), atiduodant naudoti ir naudojant statinius, jų elementus, statybinius gaminius, dirbinius ir medžiagas. Statybos techniniais reglamentais, jei reikia, įteisinami laisvai pasirenkamų normatyvinių statybos techninių dokumentų privalomas taikymas. Statybos techniniai reglamentai nereglamentuoja statinyje ar šalia jo montuojamų technologinių įrengimų ar vykdomų technologinių procesų projektavimo, gamybos, montavimo ir darbo vietų prie jų. |
|
|
|
|
Statybos techniniai reglamentai pagal normavimo sritis yra: 1.1. Organizaciniai tvarkomieji STR 1 |
|
|
Organizacinių tvarkomųjų statybos techninių reglamentų pagrindiniai normavimo objektai yra šie: 1) normatyvinių statybos techninių dokumentų rengimo ir tvirtinimo tvarka; 2) specialistų, dirbančių pagrindinėse statybos techninės veiklos srityse, bei projektavimo ir statybos įmonių atestavimo tvarka; 3) statybos gaminių ir medžiagų sertifikavimas; 4) statybos tyrimų tvarka; 5) projektavimo sąlygų nustatymas, projektų rengimas, derinimas ir tvirtinimas; 6) statinio projekto ir statinio ekspertizė; 7) leidimo statyti ar griauti išdavimo tvarka; 8) statinio statybos vykdymas; 9) statinio statybos priežiūra; 10) statinio avarijos tyrimas ir likvidavimas; 11) baigto statyti statinio priėmimas naudoti; 12) statinio naudojimo tvarka ir priežiūra; 13) statinio nugriovimas; 14) kitų valstybės reguliuojamų ir konroliuojamų su statybos organizavimu, vykdymu ir priežiūra susijusų klausimų sprendimo tvarka. |
||
|
|
|
1.2 Techninių reikalavimų STR 2 |
Techninių reikalavimų statybos techninių reglamentų pagrindiniai normavimo objektai yra: 1) bendrieji techniniai reikalavimai statiniams (mechaninis atsparumas ir stabilumas, gaisrinė sauga, higiena, sveikatos ir aplinkos apsauga, saugus naudojimas, apsauga nuo triukšmo, civilinė sauga, energijos taupymas ir kt.); 2) statybos tyrimai; 3) statybos sklypas ir aplinka; 4) architektūra; 5) statinių konstrukcijos; 6) susisiekimo statiniai ir tiesiniai; 7) vandentiekis ir nuotekos; 8) dujų tiekimas; 9) šildymas ir vėdinimas, šilumos tiekimas; 10) elektros tiekimas ir apšvietimas; 11) ryšiai (telefonizacija, radiofikacija, signalizacija, televizija, kompiuterizacija) ir automatizacija; 12) kiti techniniai reikalavimai statiniams. |
|
|
|
|
1.3 Resursų ir investicijų STR 3 |
Resursų ir investicijų statybos techninių reglamentų pagrindiniai normavimo objektai yra: 1) žaliavų ir energijos taupus naudojimas; 2) investicijų efektyvumas; 3) kainodara. |
|
|
|
|
1.4. Pereinamuoju laikotarpiu (iki bus parengti nacionaliniai) statybos techniniams reglamentams prilyginami: 1) buvusios SSSR statybos normos ir taisyklės (SNiP), statybos normos (SN) ir buvusios SSSR žinybų normatyviniai dokumentai, paskelbti Statybos ir urbanistikos ministerijos aprobuotame Lietuvos Respublikoje galiojančių statybos verslą tvarkančių teisinių norminių aktų ir normatyvinių dokumentų sisteminiame sąraše; 2) iki šio Reglamento įsigaliojimo patvirtintos Respublikinės statybos normos (RSN), paskelbtos Lietuvos Respublikoje galiojančių statybos verslą tvarkančių teisinių norminių aktų ir normatyvinių dokumentų sisteminiame sąraše. |
|
|
|
|
|
2. STANDARTAI IR TECHNINĖS SĄLYGOS |
|
|
|
|
|
2.1 LIETUVOS STANDARTAI (LST) |
Standartizavimo objektai pagal Lietuvos standartizacijos sistemą. Statyboje taikomi standartai nustato statybos terminus ir jų apibrėžimus, grafinius ženklus ir žymėjimus, kokybinius ir kiekybinius konkrečius reikalavimus statinių elementams (struktūroms, konstrukcijoms) ir jų suderinamumui sujungimo vietose, statybiniams gaminiams ir medžiagoms, jų projektavimo, bandymo ir kontrolės metodams bei statybos procesams, užtikrinant techninį vieningumą visame projektavimo, statybos ir naudojimo cikle ir laikantis statybos techninių reglamentų reikalavimų. Statinių konstrukcijų projektavime, gamyboje, montavime standartizavimo objektai (pagal CEN TC250 priimtą struktūrą) yra: 1) projektavimo principai ir poveikiai konstrukcijoms; 2) betoninės ir gelžbetoninės konstrukcijos; 3) plieno konstrukcijos; 4) kompozicinės konstrukcijos; 5) medinės konstrukcijos; 6) mūrinės konstrukcijos; 7) geotechnika; 8) konstrukcijų atsparumas žemės drebėjimams; 9) aliuminio konstrukcijos. Lietuvos standartuose standartizacijos objektas standartizuojamas nacionaliniu mastu, o įmonės (firmos) standartuose ir techninėse sąlygose – įmonės mastu. |
|
2.2 ĮMONIŲ (FIRMŲ) STANDARTAI, TECHNINĖS SĄLYGOS (TS) |
||
Grupės pagal Lietuvos standartų klasifikavimo sistemą. TS kaip savarankiškas dokumentas yra tolygios įmonės standartui. Projektavimo techninės sąlygos – tai reikalavimai prijungti statinį ir statybos sklypą prie bendro naudojimo inžinerinių tinklų ar transporto komunikacijų ar juos tiesti.
|
||
|
|
|
3. FIRMŲ STATYBOS TAISYKLĖS (ST) Grupės pagal rengėjo nustatytą sistemą. |
Įstaigų, organizacijų ir įmonių rengiamos ir tvirtinamos (priimamos) statybos taisyklės nustato statinių (jų dalių) projektavimo, statybos (naujos statybos, rekonstravimo, remonto), statinių ekspertizės projektų ir statinių ekspertizės būdus bei procedūras, įgalinančias įgyvendinti statybos techninių reglamentų nustatytus reikalavimus. |
Lentelės pakeitimai:
Nr. 234, 1999-07-28, Žin., 1999, Nr. 67-2169 (1999-08-04), i. k. 099301MISAK00000234
5.3. Normatyviniai statybos techniniai dokumentai pagal patvirtinimo (priėmimo) lygį ir naudojimą yra:
5.3.1. Nacionaliniai:
3) iki šio Reglamento įsigaliojimo patvirtintos Respublikinės statybos normos (RSN).
Statybos techninius reglamentus ir jų pakeitimus tvirtina ir registruoja Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerija.
Lietuvos standartus ir jų pakeitimus tvirtina ir registruoja Lietuvos standartizacijos departamentas.
5.3.2. Įstaigų, organizacijų (mokslo, studijų, draudimo, visuomeninių ir pan.), įmonių (bendrovių, asociacijų ir t. t.):
3) įmonių (firmų) standartai.
Šiuos normatyvinius dokumentus tvirtina (priima) įstaigų, organizacijų ar įmonių vadovai ar jų įgalioti asmenys.
Firmų statybos taisyklės registruojamos Statybos ir urbanistikos ministerijoje. Registruojant patikrinama, ar firmų statybos taisyklių nuostatos neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, Vyriausybės nutarimams ir privalomiesiems normatyviniams dokumentams ir ar yra reikiami suderinimai su valstybės valdžios institucijomis, nustatančiomis specialiuosius reikalavimus.
Techninės sąlygos ir įmonių (firmų) standartai nustatyta tvarka registruojami Lietuvos standartizacijos departamente.
6. NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ RENGIMAS
Planavimas
6.1. Statybos ir urbanistikos ministerija sudaro statybos techninių reglamentų ir kitų valstybei aktualių normatyvinių statybos techninių dokumentų rengimo perspektyvinę ir metines programas, jas tvirtina statybos ir urbanistikos ministras.
Statybai aktualių Lietuvos standartų rengimo programa pateikiama Lietuvos standartizacijos departamentui siekiant įrašyti į bendrąją Lietuvos standartų rengimo programą.
6.2. Siūlymus Statybos ir urbanistikos ministerijai rengti konkrečius statybos techninius reglamentus ir kitus valstybei aktualius normatyvinius statybos techninius dokumentus gali teikti standartizacijos technikos komitetai, mokslo ir studijų įstaigos, projektavimo ir statybos įmonės, mokslininkų ir specialistų grupės ar atskiri mokslininkai ir specialistai.
Specialiųjų reikalavimų normatyvinių dokumentų, susijusių su Esminių reikalavimų statiniams įgyvendinimu, rengimą organizuoja ir planuoja atitinkama valstybės valdžios institucija kartu su Statybos ir urbanistikos ministerija.
Finansavimas
6.3. Normatyvinių statybos techninių dokumentų duomenų bazės kaupimas ir jų analizė finansuojama valstybės lėšomis.
6.4. Statybos techniniai reglamentai ir valstybei aktualūs kiti normatyviniai statybos techniniai dokumentai rengiami, perimami ir ekspertuojami valstybės lėšomis. Gali būti panaudotos visuomenės ir privačios lėšos.
Statybos techninių reglamentų rengimas, derinimas ir tvirtinimas
6.6. Statybos techninius reglamentus rengia darbo grupės, kurias sudaro valstybės valdžios institucijos, standartizacijos technikos komitetai arba skelbiamas konkursas rengėjui parinkti. Po to su parinktu rengėju (darbo grupe) sudaroma sutartis darbui atlikti. Kartu su sutartimi pasirašoma užduotis ir kalendorinis planas. Užduotyje turi būti nurodyta, iš kokių įmonių, įstaigų ir organizacijų turi būti gaunami atsiliepimai.
6.7. Statybos techninio reglamento rengėjas (darbo grupė), parengęs dokumento pirmąją redakciją, ją išsiunčia užduotyje nurodytoms įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms atsiliepimams.
6.8. Statybos techninio reglamento projekto redakcija, kurioje įvertinti atsiliepimai ir pastabos, svarstoma ir aprobuojama Statybos techninio normavimo taryboje. Taryba dokumento projektą aprobuoja gavusi prie tarybos sudarytos ekspertų grupės ar nepriklausomų ekspertų teigiamą sprendimą.
6.9. Statybos techninio reglamento suderinimas su suinteresuotomis valstybės valdžios institucijomis užtikrinamas šių institucijų atstovavimu Statybos techninio normavimo tarybos darbe, jų atstovams pritariant dokumentui. Suderinimo dokumentas yra Statybos techninio normavimo tarybos posėdžio protokolas.
Šių normatyvinių statybos techninių dokumentų rengimo programos ir projektai skelbiami spaudoje ar specialiuose leidiniuose, tuo sudarant sąlygas kiekvienam suinteresuotam fiziniam ar juridiniam asmeniui pareikšti nuomonę.
6.10. Galutinė statybos techninio reglamento projekto redakcija su statybos techninio normavimo tarybos posėdžio protokolu perduodama statybos ir urbanistikos ministrui tvirtinti.
Tvirtinant dokumentą nustatoma jo įsigaliojimo data ir nurodomi, kokie anksčiau galioję normatyviniai dokumentai netenka galios.
Standartų rengimas, derinimas ir tvirtinimas
6.11. Statyboje taikomi standartai rengiami, derinami ir tvirtinami Lietuvos standartizacijos departamento nustatyta tvarka.
Normatyvinių statybos techninių dokumentų peržiūrėjimas
6.13. Naujai parengti ir patvirtinti normatyviniai statybos techniniai dokumentai peržiūrimi pagal nustatytą jų peržiūros periodiškumą, bet ne rečiau kaip kas 5 metai.
6.14. Peržiūrėjimo metu nustatoma, ar statybos normas ir taisykles, statybos normas bei standartus reikia:
Statybos techninių reglamentų, jiems prilygintų normatyvinių statybos techninių dokumentų ir standartų pakeitimai
6.16. Statybos techninio normavimo tarybai nustačius, kad statybos techninį reglamentą, jam prilygintą normatyvinį statybos techninį dokumentą ar statyboje taikomą standartą reikia pakeisti atsižvelgiant į Europos Sąjungos teisės aktų, Europos ar tarptautinių standartų ar kitus reikalavimus, rengiami šių dokumentų pakeitimai ar vietoj jų nauji dokumentai.
6.17. Statybos techninių reglamentų pakeitimų planavimas ir rengimas atliekamas 6.1…6.10 punktuose nurodyta tvarka. Lietuvos standartų pakeitimų planavimas ir rengimas atliekamas Lietuvos standartizacijos departamento nustatyta tvarka.
Statybos techninių reglamentų, jiems prilygintų normatyvinių statybos techninių dokumentų ir standartų panaikinimas
6.19. Statybos techninis reglamentas, jiems prilygintas normatyvinis statybos techninis dokumentas (SNiP, SN, RSN ir pan.) panaikinamas, kai vietoj jo parengiamas naujas ar kai Statybos techninio normavimo taryba nusprendžia, kad jis nebereikalingas.
7. NORMATYVINIŲ DOKUMENTŲ BENDRIEJI SUDARYMO, IŠDĖSTYMO IR ĮFORMINIMO REIKALAVIMAI
7.1. Statybos techninių reglamentų sudaromosios dalys yra:
12) paskutinis puslapis.
Antraštinis lapas, pratarmė, titulinis puslapis, pavadinimas ir žymuo, taikymo sritis, nuorodos, pagrindinė dalis (reikalavimai) ir paskutinis puslapis yra privalomosios dalys.
Skelbiant statybos techninį reglamentą „Valstybės žiniose“, antraštinis lapas, pratarmė, įvadas, turinys ir paskutinis puslapis nespausdinami, titulinis puslapis spausdinamas be informacinių lentelių.
7.1.2. Pratarmė.
Pratarmė rašoma kitoje antraštinio lapo pusėje. Žodis „Pratarmė“ nerašomas. Pratarmėje pateikta informacija numeruojama arabiškais skaitmenimis (1, 2, 3 ir t. t.) ir rašoma tokiu nuoseklumu:
1) informacija apie dokumento suderinimus: derinusių institucijų pavadinimai, pareigūnų pavardės, rašto Nr. ir data;
5) informacija apie EN, ISO, IEC ir kitų Europos ir tarptautinių bei užsienio valstybių normatyvinių dokumentų ar oficialių publikacijų panaudojimą;
8) informacija apie normatyvinius dokumentus ar jų dalis, kurie paskelbti negaliojančiais priėmus šį dokumentą;
7.1.3. Įvadas.
Įvadas pateikiamas, kai reikia pagrįsti dokumento rengimą. Jame neturi būti reikalavimų. Įvade nurodoma Europos, tarptautinių ar užsienio valstybių dokumentų panaudojimo apimtis (kuriuose skyriuose, punktuose ir kokie dokumentai ar jų dalis).
7.1.4. Turinys.
Turinys pateikiamas po įvado naujame puslapyje ir, jei reikia, tęsiamas.
Turinys – tai eilės tvarka surašyti skyrių (poskyrių) bei priedų numeriai, žymenys ir pavadinimai, nurodant puslapio, kuriame jie yra, numerį.
7.1.5. Titulinis puslapis, pavadinimas ir žymuo.
Titulinis puslapis įforminamas pagal D priedą.
Dokumento pavadinimas turi būti trumpas, tiksliai apibūdinantis normuojamą objektą.
Antraštiniame ir tituliniame puslapiuose pavadinimas rašomas lietuvių, anglų ir rusų kalbomis.
Žymenų struktūra tokia:
|
|
X X X X. X X. |
|
X X X X X X X. |
|
X X |
: |
X X X X |
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Dokumento kategorijos, grupės ir skyriaus indeksas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Įmonės, įstaigos ar organizacijos kodas pagal įmonių rejestrą (tik firmų statybos taisyklėms ir statybos rekomendacijoms) |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
Dokumento numeris |
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Tvirtinimo metai |
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
7.1.6. Taikymo sritis ir bendrosios nuostatos.
„Taikymo sritis ir bendrosios nuostatos“ yra pirmasis dokumento skyrius. Žodžiai „TAIKYMO SRITIS IR BENDROSIOS NUOSTATOS“ bei visų kitų skyrių pavadinimai rašomi didžiosiomis raidėmis ir numeruojami arabiškais skaičiais (1, 2, 3 ir t. t.). Skyrius pradedamas nurodant normavimo objektą ar normatyvinio dokumento taikymo sritį. Jei bendrosios nuostatos nepateikiamos, ši skyriaus pavadinimo dalis nerašoma.
Kai nurodomas normavimo objektas, vartojama tokia formuluotė: „Šis statybos techninis reglamentas taikomas...“.
Kai apibrėžiama dokumento taikymo sritis, vartojama tokia formuluotė: „Šis statybos techninis reglamentas nustato (apibrėžia)...“.
Jei dokumente yra be išlygų privalomų, pasirinktinai privalomų, taip pat specialiųjų reikalavimų bei rekomendacijų, tai turi būti aptarta, kaip jie atskirti tekste.
7.1.7. Nuorodos.
Šiame skyriuje pateikiamas sąrašas dokumentų, į kuriuos yra pateiktos nuorodos tekste.
Sąraše pateikiamas dokumento žymuo ir pavadinimas. Jei yra nuorodų į kita kalba rašytus dokumentus, greta vertimo į lietuvių kalbą, turi būti ir dokumentų pavadinimai ir žymenys originalo kalba (jos rašmenimis ar transliteruoti).
7.1.8. Terminai ir apibrėžimai.
Šiame skyriuje pateikiami dokumente vartoti terminai, kurių prasmė nenustatyta standartuose arba kuriuos įvairiuose kontekstuose galima suprasti skirtingai. Čia gali būti pateikiami ir sunorminti nauji terminai.
7.1.9. Žymenys ir sutrumpinimai.
Šiame skyriuje aiškumo dėlei pateikiami dokumente pavartotų sutrumpinimų ir žymenų sąrašas.
7.1.10. Pagrindinė dalis.
Pagrindinėje dalyje pateikiami reikalavimai normavimo objektui.
Reikalavimai yra be išlygų privalomi, pasirinktinai privalomi, taip pat specialūs. Reikalavimai gali būti papildyti metodinėmis nuostatomis, kuriose aprašomi būdai, kaip pasiekti, kad būtų laikomasi reglamento reikalavimų. Metodinės nuostatos yra rekomendacinės. Jos turi būti atskirtos nuo reikalavimų, tai aptariant skyriuje „Taikymo sritis ir bendrosios nuostatos“.
Šios dalies pabaigoje turi būti statybos techninį reglamentą pasirašančiojo pareigos, vardas, pavardė.
7.1.11. Priedai.
Priedai yra privalomi ir informaciniai. Tai nurodoma skliausteliuose.
Priedai žymimi didžiosiomis lietuviškomis raidėmis abėcėlės tvarka. Raidės Ą, Ę, Ė, I, Į, Y, O, Ų, Ū nenaudojamos.
Kiekvienas priedas turi turėti antraštę.
7.1.12. Paskutinis lapas.
Paskutiniame lape pateikiami:
7.1.13. Puslapių įforminimas.
Dokumentų puslapiai numeruojami romėniškais ir arabiškais skaitmenimis.
Nuo antraštinio, kuriame numeris nerašomas, iki pirmojo dokumento puslapio (titulinio) numeruojama romėniškais skaitmenimis apatiniame dešiniajame kampe nelyginiuose puslapiuose ir apatiniame kairiajame kampe lyginiuose puslapiuose.
Pirmuoju dokumento puslapiu laikomas titulinis puslapis. Jame numeris nerašomas. Visi kiti puslapiai numeruojami arabiškais skaitmenimis. Puslapiai numeruojami apatiniame dešiniajame kampe nelyginiuose ir apatiniame kairiajame kampe lyginiuose puslapiuose.
Kiekviename dokumento puslapyje rašomas dokumento žymuo: nelyginiuose puslapiuose viršutiniame dešiniajame kampe, o lyginiuose puslapiuose viršutiniame kairiajame kampe.
7.2. Europos, tarptautiniai bei užsienio valstybių normatyviniai dokumentai perimami ir įforminami taikymui Lietuvos Respublikoje Lietuvos standartizacijos departamento nustatytais būdais ir tvarka.
7.3. Lietuvos standartai ir įmonių (firmų) standartai rengiami ir įforminami pagal LST 1.1... LST 1.4.
8. NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ TAIKYMAS
8.1. Statybos techniniai reglamentai yra privalomi visiems statybos proceso dalyviams.
Statybos techniniams reglamentams prilygintos Respublikinės statybos normos (RSN) ir buvusios SSSR statybos normos ir taisyklės (SNiP) bei statybos normos (SN), paskelbtos Statybos ir urbanistikos ministerijos aprobuotame Lietuvos Respublikoje galiojančių statybos verslą tvarkančių teisės aktų ir normatyvinių dokumentų sisteminiame sąraše, yra privalomos. Šiuose normatyviniuose dokumentuose nurodyti metodai, gaminiai ir medžiagos gali būti pakeisti kitais, turinčiais ne blogesnes savybes bei rodiklius ir užtikrinančiais Esminius reikalavimus statiniams.
Jei patvirtinamas statybos techninis reglamentas, nuo jo paskelbimo dienos netenka galios statybos techniniams reglamentams prilygintų buvusios SSSR dokumentų analogiški reikalavimai.
8.2. Firmų statybos taisyklių, įmonės (firmos) standartų ir techninių sąlygų taikymo tvarką nustato jį patvirtinusi įmonė (įstaiga ar organizacija). Be šių įmonių, įstaigų ir organizacijų sutikimo kita įmonė (įstaiga ar organizacija) negali taikyti ir deklaruoti šiuos normatyvinius statybos techninius dokumentus. Sutikimo nereikia, kai firmų statybos taisyklės, įmonių (firmų) standartai ar techninės sąlygos įteisinami privalomam taikymui. Šiuo atveju nuosavybės (autorinių teisių) ir kompensacijų klausimai aptariami susitarimais ir sutartimis tarp valstybės valdžios institucijos ir įmonių (įstaigų, organizacijų).
8.3. Normatyviniai dokumentai, kuriais nustatomi specialieji reikalavimai, skirti statiniams ir jų elementams, statybiniams gaminiams ir medžiagoms, yra privalomi taikymui, kai jie patvirtinti atitinkamos valstybės valdžios institucijos vadovo ir statybos ir urbanistikos ministro (iki 1996 09 01 – suderinti su Statybos ir urbanistikos ministerija).
8.4. Tarptautinių, Europos organizacijų ir užsienio valstybių normatyviniai dokumentai gali būti taikomi:
1) tarptautinių ir Europos organizacijų – jei Lietuva yra jų narė arba jei tos organizacijos neriboja jų parengtų normatyvinių dokumentų naudojimo;
3) užsienio valstybių organizacijų ir įstaigų – pagal tų organizacijų ir Lietuvos Respublikos juridinių asmenų susitarimus.
Šiais atvejais normatyviniai statybos techniniai dokumentai įteisinami taikymui Lietuvoje laikantis 6 ir 7 skyriuose nustatytos tvarkos. Specialiųjų reikalavimų normatyvinių dokumentų, susijusių su projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, naudojimu ir griovimu, taikymui Lietuvoje turi būti gautas atitinkamas valstybės valdžios institucijos ir statybos ir urbanistikos ministro sutikimas.
Pereinamuoju laikotarpiu (iki bus parengti nacionaliniai) buvusios SSSR standartai su trumpiniu GOST, OST, techninės sąlygos su trumpiniu TU ir jų keitimai, patvirtinti iki 1992 03 13*, bei Rusijos Federacijos standartai su trumpiniu GOST R (išskyrus tuos, kurie paskelbti negaliojančiais Lietuvoje) taikomi tiesiogiai, jeigu jie neprieštarauja Lietuvos Respublikos teisės aktams ir privalomųjų normatyvinių dokumentų reikalavimams.
9. ATSAKOMYBĖ UŽ NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ TECHNINĮ LYGĮ IR PASEKMES JUOS TAIKANT
9.1. Už privalomųjų normatyvinių statybos techninių dokumentų (statybos techninių reglamentų ir jiems prilygintų normatyvinių dokumentų), o taip pat specialiųjų reikalavimų, normatyvinių dokumentų, susijusių su Esminių reikalavimų statiniams įgyvendinimu, techninį lygį ir pasekmes atsako juos patvirtinusios (aprobavusios) valstybės valdžios institucijos, o už laisvai pasirenkamų normatyvinių statybos techninių dokumentų ir statybos rekomendacijų – juos patvirtinę bei panaudoję (pritaikę) įmonės (įstaigos, organizacijos) ir asmenys įstatymų nustatyta tvarka.
10. NORMATYVINIŲ STATYBOS TECHNINIŲ DOKUMENTŲ LEIDYBA IR PLATINIMAS. INFORMACIJOS TEIKIMAS
10.1. Statybos techniniai reglamentai skelbiami „Valstybės žiniose“ Lietuvos Respublikos 1993 m. balandžio 6 d. įstatymo Nr. I-119 „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos“ nustatyta tvarka.
Statybos ir urbanistikos ministerija turi išimtinę teisę leisti Statybos techninius reglamentus. Statybos techniniai reglamentai spausdinami A4 (210 x 297 mm) formato popieriuje. Trečiame, ketvirtame viršeliuose turi būti atspausdintas Lietuvos Respublikos normatyvinių statybos techninių dokumentų klasifikatorius.
10.2. Lietuvos standartų leidybos ir platinimo išimtinę teisę turi Lietuvos standartizacijos departamentas.
10.3. Firmų statybos taisyklės, įmonės (firmos) standartai ir techninės sąlygos bei statybos rekomendacijos leidžiamos ir platinamos juos patvirtinusių (priėmusių) juridinių ir fizinių asmenų nustatyta tvarka.
A priedas (privalomas)
TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI
Eil. Nr. |
Terminas ir jo atitikmuo vokiečių, anglų, prancūzų ir rusų kalbomis |
Termino apibrėžimas |
Dokumento, kurio pagrindu apibrėžtas terminas, Nr. ir punktas |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
NORMATYVINIAI DOKUMENTAI |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Normatyvinis dokumentas de normative Dokument en normative document fr document normatif ru нормативный документ
|
Dokumentas, įtvirtinantis taisykles, bendruosius principus ar charakteristikas bet kurios veiklos sritims. Pastabos. 1. Terminas „normatyvinis dokumentas“ apibendrina terminus „standartas“, „techninės sąlygos“, „taisyklės“ bei „reglamentas“. 2. Dokumentas – bet kuri materiali informacijos laikmena, kurioje arba ant kurios paviršiaus užfiksuota informacija. Įvairių rūšių normatyvinių dokumentų terminai apibrėžiami vertinant dokumentą ir jo turinį kaip visumą. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
Reglamentas de Vorschrift en regulation fr reglament ru регламент |
Valdymo įstaigų priimtas dokumentas, kuriame nustatytos būtinos teisinės normos
|
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.5. |
|
|
|
|
|
|
2.1 |
Techninis reglamentas de technische Vorschrift en technical regulation fr reglament technique ru техничесеий регламент
|
Reglamentas, kuriame techniniai reikalavimai pateikiami betarpiškai ar nuorodomis į standartą, technines sąlygas ar taisykles arba kuriame atsispindi minėtų dokumentų esmė. Pastaba. Techninis reglamentas gali būti papildytas techniniais nurodymais, kuriuose aprašomi būdai, kaip pasiekti, kad būtų laikomasi reglamento reikalavimų, t. y. metodinių nuostatų. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.5.1. |
|
|
|
|
|
|
2.2 |
Statybos techninis reglamentas de technische Vorschrift von bauwesen en technical construction reguliation fr reglament technique de construction ru технический регламент для строительства |
Normatyvinis dokumentas, kuris nustato privalomus statybos techninius reikalavimus.
|
Lietuvos Respublikos statybos įstatymas Žin., 1996, Nr. 1-1240 |
|
|
|
|
|
|
3. |
Standartas de Norm en standard fir norme ru стандарт |
Susitarimo pagrindu parengtas ir pripažintos įstaigos patvirtintas normatyvinis dokumentas, kuriame nustatomos bendram ir daugkartiniam naudojimui tinkančios taisyklės, bendrieji principai ar charakteristikos ir kuris skirtas pasiekti optimalų sutvarkymą tam tikroje srityje. Pastaba: standartai turi būti pagrįsti apibendrintais mokslo, technikos bei praktinio patyrimo rezultatais ir nukreipti siekti optimalios naudos visuomenei. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.2. |
|
|
|
|
|
|
3.1. |
Nacionalinis standartas de nationale Norm en national standard fr norme nationale ru национальный стандарт |
Nacionalinės standartų įstaigos priimtas standartas, skirtas naudotis visuomenei. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.2.3. |
|
|
|
|
|
|
3.2. |
Techninės sąlygos de technische specification en technical specification fr specification technique ru документ технических условий |
Dokumentas, nustatantis techninius reikalavimus, kuriuos turi atitikti gaminys, procesas ar paslauga. Pastabos. 1. Techninėse sąlygose gali būti nurodytos procedūros, kaip galima nustatyti tam tikrus reikalavimus ar kaip turi būti jų laikomasi. 2. Techninės sąlygos gali būti standartu, standarto dalimi ar savarankišku dokumentu. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
Taisyklės de Anleitung fur die Praxis en code of practice fr code de bonne pratique ru свод правил Taisyklė, kaip loginė normatyvinio dokumento dalis, verstina į anglų kalbą „Rule“ |
Dokumentas rekomenduojantis įrengimų, konstrukcijų ar gaminių projektavimo, gamybos, montavimo, techninio aptarnavimo ar naudojimo taisykles ir pricedūras. Pastaba. Taisyklės gali būti standartu, standarto dalimi ar savarankišku dokumentu.
|
SDP ISO/IEC GUIDE 2 3.4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
NORMATYVINIO DOKUMENTO TURINYS |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Nuostata de Festlegung en provision fr disposition ru положение |
Normatyvinio dokumento turinio loginė dalis pranešimo, instrukcijos, rekomendacijos ar reikalavimo pavidalu.
|
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.1. |
|
|
|
|
|
|
6. |
Pranešimas de Angabe en statement fr enonce ru сообщение |
Nuostata, pateikianti informaciją. |
SDP ISO/EC GUIDE 2 7.2. |
|
|
|
|
|
|
7. |
Instrukcija de Anweisung en instruction fr instruction ru инструкция |
Nuostata, aprašanti veiksmą, kuris turi būti atliktas. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.3 |
|
|
|
|
|
|
8. |
Rekomendacija de Empfenhung en recomendation fr recommandation ru рекомендация |
Nuostata, išreiškianti siūlymą ar nurodymą. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.4 |
|
|
|
|
|
|
9. |
Reikalavimas de Anforderung en requirement fr exigence ru требование |
Nuostata, išreiškianti kriterijus, kurių reikia laikytis. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.5. |
|
|
|
|
|
|
9.1 |
Privalomasis reikalavimas de ausschlie Bliche Anforderung en exclusive requirement fr exigence necessaire ru обязательное требование
|
Normatyvinio dokumento reikalavimas, kuris privalo būti įvykdytas, kad būtų pasiekta šio dokumento atitiktis. Pastaba. Anglų terminą „mandatory requirment“ būtina vartoti apibūdinant reikalavimą, kuris pagal įstatymą arba reglamentą yra privalomasis. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.5.1 |
|
|
|
|
|
|
9.2 |
Pasirinktinis reikalavimas de wahlweise Anforderung en optional requirement fr exigence optionnelle ru альтернативное требование |
Normatyvinio dokumento reikalavimas, kuris turi būti įvykdytas pasirinktinai šio dokumento nurodytose ribose. Pastaba. Pasirinktinis reikalavimas gali būti: a) vienas iš dviejų ar kelių reikalavimų; b) papildomas reikalavimas, kuris turi būti įvykdytas tuo atveju, kai jis yra taikomas, kitais atvejais jo galima neįvertinti. |
SDP ISO/IEC GUIDE 2 7.5.2 |
|
|
|
|
|
|
9.3 |
Specialus reikalavimas de specialle Anforderung en special requirement fr exigence speciale ru специальное требование |
Valstybės valdžios institucijų pagal įstatymų joms suteiktą kompetenciją normatyvinių dokumentų nustatyti privalomi aplinkos apsaugos, nekilnojamų kultūros vertybių apsaugos, higienos, priešgaisrinės apsaugos, darbų saugos, branduolinės saugos ir kiti reikalavimai, susiję su įvairiomis žmonių veiklos sritimis (tarp jų ir projektavimu, statyba, statinių atidavimu naudoti, statinių naudojimu ir nugriovimu). |
Lietuvos Respublikos statybos įstatymas Žin., 1996, Nr. 1-1240 |
Pastaba. Kiti terminai ir jų apibrėžimai pagal Lietuvos Respublikos Statybos įstatymą ir SDP ISO/IEC GUIDE 2. Standartizacija ir su ja susijusi veikla. Bendrieji terminai ir apibrėžimai.
______________
B priedas (privalomas)
ESMINIAI REIKALAVIMAI STATINIAMS IR JŲ ĮVERTINIMAS
NORMATYVINIUOSE DOKUMENTUOSE
1. Esminis reikalavimas Nr. 1 „MECHANINIS ATSPARUMAS IR STABILUMAS“
1.1. Pagal šį Esminį reikalavimą normatyviniuose dokumentuose nuostatos turi būti tokios, kad jų laikantis suprojektuotuose ir pastatytuose statiniuose statybos ir naudojimo metu veikiančios apkrovos nesukeltų:
1) viso statinio ar jo dalies sugriuvimo;
2) neleistinų deformacijų;
3) žalos statinio dalims ar įrangai dėl didelių laikančių konstrukcijų deformacijų;
4) žalos dėl nepalankiai susisumavusių faktorių (atsitiktinių apkrovų, medžiagų fizikinių mechaninių rodiklių, nepakankamos informacijos, padarytų klaidų ir pan.).
1.2. Konkrečių statinių ir jų konstrukcijų tyrimo, projektavimo, statymo, gamybos ir naudojimo normatyvinių dokumentų pagrindu pirmiausia turi būti perimti Europos ar tarptautiniai standartai. Kol kai kurių iš jų nėra normatyviniuose dokumentuose, turi būti priimti pakankamai tikslūs skaičiavimo modeliai. Normatyvinių dokumentų nuostatos, tenkinančios esminį reikalavimą „Mechaninis atsparumas ir stabilumas“, turi būti pagrįstos ribinių būvių koncepcija.
Ten, kur šis Esminis reikalavimas negarantuojamas taikant skaičiavimo modelius, jie pakeičiami bandymais. Šiuo atveju bandymai turi atitikti bazinius principus, pateiktus Komisijos komunikate dėl Vadovaujančių dokumentų prie Direktyvos 89/106/EEC.
2. Esminis reikalavimas Nr. 2 „GAISRINĖ SAUGA“
2.1. Pagal šį Esminį reikalavimą turi būti parengti normatyvinai dokumentai (reikalavimai) statiniams gaisrinės saugos aspektu. Normatyvinių dokumentų nuostatos turi būti tokios, kad jų laikantis suprojektuotuose ir pastatytuose statiniuose būtų ribojamas gaisro kilimas, o kilus gaisrui:
1) tam tikrą laiko tarpą laikančios konstrukcijos galėtų išlaikyti jas veikusias ir papildomai susidariusias apkrovas;
2) būtų ribojamas ugnies bei dūmų atsiradimas ir plitimas statinyje;
3) būtų ribojamas gaisro plitimas į gretimus statinius;
4) pastatuose esantys žmonės galėtų saugiai išeiti iš jo ar būtų galima juos gelbėti kitomis priemonėmis;
5) pradėtų veikti gaisro aptikimo, žmonių įspėjimo ir gaisro gesinimo sistemos;
6) gelbėtojai galėtų saugiai dirbti.
2.2. Normatyviniuose dokumentuose taip pat turi būti apibrėžti gaisrinės saugos reikalavimai statinių:
1) elektros instaliacijai;
2) šildymo ir vėdinimo sistemoms;
3) apsaugos nuo perkūnijos įtaisams;
4) gaisro aptikimo, signalizacijos ir slopinimo įtaisams;
5) gaisrininkų iškvietimo įtaisams;
6) avariniam energijos tiekimui.
2.3. Statybinėms medžiagoms ir gaminiams reikalavimai turi būti tokie, kad tenkintų konkrečius gaisrinės saugos reikalavimus galutinio jų naudojimo sąlygose.
3. Esminis reikalavimas Nr. 3 „HIGIENA, SVEIKATA IR APLINKOS APSAUGA“
3.1. Pagal šį Esminį reikalavimą turi būti parengti normatyviniai dokumentai (reikalavimai) statiniams higienos, sveikatos ir aplinkos apsaugos aspektu.
Normatyvinių dokumentų nuostatos turi būti tokios, kad jų laikantis suprojektuoti ir pastatyti statiniai nesudarytų grėsmės aplinkai, juose ar šalia jų esančių žmonių higienai ir sveikatai dėl:
1) nuodingų dujų išsiskyrimo į aplinką;
2) pavojingų dalelių, mikroorganizmų ar dujų buvimo ore;
3) pavojingo spinduliavimo į aplinką;
4) padidinto vibracijos lygio;
5) drėgmės ar vandens statinio konstrukcijose ir ant jų paviršių;
6) patalpų mikroklimato;
7) išorinių ir vidinių paviršių bei inžinerinės įrangos padengimui panaudotų medžiagų;
8) nepakankamo, nekokybiško natūralaus ar dirbtinio darbo ir poilsio vietų apšviestumo;
9) nepakankamo ar netinkamos kokybės vandens tiekimo;
10) neteisingo nuotekų, dūmų, kietų ar skystų atliekų šalinimo;
11) vandens, dirvožemio teršimo ar nuodijimo.
3.2. Normatyviniuose dokumentuose, tenkinančiuose šį Esminį reikalavimą, reglamentuojama:
1) vidaus aplinka;
2) vandens tiekimas;
3) nuotekų tvarkymas;
4) kietų atliekų tvarkymas;
5) išorės aplinka.
Reikalavimai, susieti su sveikos vidaus aplinkos sudarymu statinių gyventojams ir naudotojams, turi apibrėžti:
1) šiluminę aplinką;
2) apšviestumą;
3) oro kokybę;
4) drėgnumą;
5) triukšmą.
4. Esminis reikalavimas Nr. 4 „SAUGI EKSPLOATACIJA“
4.1. Pagal šį Esminį reikalavimą turi būti parengti normatyviniai dokumentai (reikalavimai) statiniams, kad jų normalios eksploatacijos sąlygomis būtų maksimaliai apribota smurtinio laipsniško ar staigaus sužalojimo rizika, atsižvelgiant į techniškai ir ekonomiškai pagrįstos prevencijos priemones.
Normatyvinių dokumentų nuostatos turi būti tokios, kad pagal jas suprojektuoti ir pastatyti statiniai:
1) turėtų minimalią nelaimingų atsitikimų (tokių kaip paslydimas, kritimas, susidūrimas, nudegimas, susižeidimas ar užmušimas elektros srove ar įvykus sprogimui) tikimybę, įeinant į pastatus, išeinant iš jų, juos aptarnaujant ir naudojant;
2) būtų ribojama smurto ir vandalizmo galimybė;
3) būtų atsižvelgta į specifinius invalidų poreikius;
4) iš privažiavimo keliuose stovinčių transporto priemonių būtų galima nešti į pastatus (ir atvirkščiai) ligonius neštuvuose, karstus, didelių gabaritų įrengimus, baldus ir kitą inventorių.
5. Esminis reikalavimas Nr. 5 „APSAUGA NUO TRIUKŠMO“
5.1. Pagal šį Esminį reikalavimą turi būti parengti normatyviniai dokumentai (reikalavimai), kurių nuostatų laikantis suprojektuoti ir pastatyti statiniai būtų tokie, kad juose ir šalia jų esančių žmonių girdimas triukšmo lygis nekeltų grėsmės jų sveikatai ir leistų jiems dirbti, ilsėtis ir miegoti normaliomis sąlygomis.
5.2. Normatyviniuose dokumentuose apsauga nuo triukšmo nagrinėjama šiais aspektais:
1) apsauga nuo statinių išorėje keliamo orinio triukšmo;
2) apsauga nuo gretimoje patalpoje keliamo orinio triukšmo;
3) apsauga nuo smūginio triukšmo;
4) apsauga nuo įrengimų triukšmo;
5) apsauga nuo triukšmo atspindžių;
6) aplinkos apsauga nuo triukšmo, keliamo šaltinių, esančių statinių viduje ar susietų su jais.
6. Esminis reikalavimas Nr. 6 „ENERGIJOS TAUPYMAS IR ŠILUMOS IŠSAUGOJIMAS“
6.1. Pagal šį Esminį reikalavimą turi būti parengti normatyviniai dokumentai (reikalavimai), kurių nuostatų laikantis suprojektuoti ir pastatyti statiniai ir jų šildymo, aušinimo, vėdinimo ir karšto vandens ruošimo įrengimai būtų tokie, kad atsižvelgiant į vietovės klimatines sąlygas ir žmonių poreikį, energijos sunaudojimas būtų kuo mažesnis.
______________
C priedas (privalomas)
Statybos techninio reglamento antraštinio lapo užpildymo pavyzdys
STATYBOS TECHNINIAI REGLAMENTAI
|
|
ORGANIZACINIS TVARKOMASIS REGLAMENTAS
STR 1.01.01:1996
Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistema, jų rengimas ir tvirtinimas
Pirmasis leidimas
REGULIATION of preparation and approval of normative construction technical documents First edition
регламент разработки и утверждения нормативных технических документов для строительства Первое издание
|
|
Statybos ir urbanistikos ministerija
VILNIUS 1996 |
C priedas (privalomas)
Statybos techninio reglamento antraštinio lapo užpildymo pavyzdys
STATYBOS TECHNINIAI REGLAMENTAI
|
|
TECHNINIŲ REIKALAVIMŲ REGLAMENTAS
STR 2.08.01:1996
Dujų tiekimas gyvenamuosiuose namuose ir visuomeniniuose pastatuose
Pirmasis leidimas
REGULIATION of gas supply in dwelling houses and publik buildings First edition
регламент газоснабжение в жилых и общественных зданиях Первое издание
|
|
Statybos ir urbanistikos ministerija
VILNIUS 1996 |
C priedas (privalomas)
Firmų statybos taisyklių antraštinio lapo užpildymo pavyzdys
FIRMŲ STATYBOS TAISYKLĖS
|
|
Stogo dangų įrengimas
ST 9990073.01:1996
|
|
Vilniaus Technikos universitetas
VILNIUS 1996 |
D priedas (privalomas)
Statybos techninio reglamento titulinio lapo užpildymo pavyzdys
Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerija
|
STATYBOS TECHNINIAI REGLAMENTAI |
STR 1.01.01:1996 |
|
ORGANIZACINIS TVARKOMASIS REGLAMENTAS |
Pirmasis leidimas |
||
Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistema, jų rengimas ir tvirtinimas REGUALIATION of preparation and approval of normative construction technical documents РЕГЛАМЕНТ разработки и утверждения нормативных технических документов для строительства |
|||
1. TAIKYMO SRITIS
IR BENDROSIOS NUOSTATOS
|
|||
Pateikė (nurodoma kas pateikė)
|
Aprobavo: Statybos techninio normavimo taryba (data, protokolo Nr.) Patvirtino statybos ir urbanistikos ministras (data, įsakymo Nr.) |
Galiojimo pradžia (data) |
|
______________
D priedas (privalomas)
Statybos techninio reglamento paskutinio lapo pavyzdys
|
REIKŠMINIAI ŽODŽIAI: techninis normavimas, normatyviniai dokumentai,
reglamentas, statybos taisyklės, standartas, standartizacija.
|
Puslapių |
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Įsakymas
Nr. 234, 1999-07-28, Žin., 1999, Nr. 67-2169 (1999-08-04), i. k. 099301MISAK00000234
Dėl statybos techninių reglamentų STR 1.06.01:1999 "Statinio projekto ir statinio ekspertizė" ir STR 1.02.04:1999 "Statinių projektų ekspertizės ir statinių ekspertizės įmonių atestavimas" patvirtinimo ir STR 1.02.03:1997 "Projektavimo ir statybos įmonių atestavimas" bei STR 1.01.01:1996 "Normatyvinių statybos techninių dokumentų sistema, jų rengimas ir tvirtinimas" dalinio pakeitimo
* 1992 03 13 – tai data, kai NVS šalių Vyriausybės pasirašė Susitarimą dėl bendros standartizacijos, metrologijos, sertifikacijos politikos.