Suvestinė redakcija nuo 2003-02-15 iki 2003-06-28

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2002, Nr. 31-1188, i. k. 1023030ISAK00000153

 

 

MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. kovo 22 d. Nr. 153

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis finansų ministro 2002 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 14 „Dėl Automobilių kainų žinynų (katalogų) naudojimo naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 6-244),

1. Tvirtinu pridedamą Naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodiką.

2. Pavedu:

2.1. Ūkio ir aprūpinimo skyriui (R. Kavarskas) kartu su Finansų ir apskaitos (A. Bartaška) bei Muitinio įvertinimo kontrolės (H. Černiauskienė) skyriais organizuoti teritorinių muitinių aprūpinimą automobilių kainų žinynais (katalogais);

2.2. Muitų teisės derinimo skyriui (Š. Avižienis) šį įsakymą paskelbti oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“ ir interneto Muitinės departamento tinklapyje;

2.3. šio įsakymo vykdymą kontroliuoti direktoriaus pavaduotojui J. Miškiniui ir teritorinių muitinių viršininkams.

3. Laikau netekusiu galios Muitinės departamento direktoriaus 2000 m. gruodžio 29 d. įsakymą Nr. 566 „Dėl Naudotų automobilių muitinės vertės nustatymo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 3-63).

4. Šis įsakymas, išskyrus 2 punktą, įsigalioja nuo 2002 m. balandžio 1 d.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                   VALERIJONAS VALICKAS


PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie

Finansų ministerijos direktoriaus

2002 m. kovo 22 d. įsakymu Nr. 153

 

NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodika (toliau – metodika) reglamentuoja muitinio įvertinimo metodų taikymo importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarką, sąlygas ir aplinkybes.

2. Metodika taikoma fizinių ir juridinių asmenų importuojamų naudotų automobilių, klasifikuojamų Kombinuotosios prekių nomenklatūros 2002 m. versijos 8701.20 subpozicijoje ir 87.03 bei 87.04 pozicijose (lengvųjų automobilių, mikroautobusų ir krovininių automobilių), kuriems įforminama išleidimo laisvai cirkuliuoti muitinės procedūra, muitiniam įvertinimui.

3. Vadovaujantis šia metodika nustatoma importuojamų naudotų automobilių, nusidėvėjusių dėl įprastinio naudojimo, sužalotų autoavarijos metu ar dėl vandens, ugnies ar kitokio poveikio, netinkamų toliau eksploatuoti dėl nusidėvėjimo ar kitų priežasčių ir panašių importuojamų naudotų automobilių muitinė vertė.

4. Ši metodika parengta vadovaujantis Muitinės kodekso VI skyriaus „Prekių muitinis įvertinimas“ (Žin., 1996, Nr. 52-1239), Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748 (Žin., 1999, Nr. 52-1686) ir Automobilių kainų žinynų (katalogų) naudojimo naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarkos, patvirtintos finansų ministro 2002 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 14 (Žin., 2002, Nr. 6-244), nuostatomis.

 

II. IMPORTUOJAMŲ NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIS ĮVERTINIMAS

 

5. Importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikomi tie patys muitinio įvertinimo principai ir metodai, kurie taikomi ir kitų importuojamų prekių muitiniam įvertinimui, atsižvelgiant į naudotų automobilių specifiką ir jų prekybos sąlygas. Taikant šiuos metodus turi būti vadovaujamasi Muitinės kodekso VI skyriaus „Prekių muitinis įvertinimas“ ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748, nuostatomis. Naudotų automobilių muitiniam įvertinimui gali būti taikomi sandorio vertės, tapačių ar panašių prekių sandorio vertės ir dedukcinis metodai. Sumavimo metodas, kurį taikant importuojamų prekių muitinė vertė apskaičiuojama pagal jų gamybos sąnaudas, šiuo atveju negali būti taikomas, nes minėtu metodu galima nustatyti tik naujų, o ne naudotų automobilių muitinę vertę.

Jeigu importuojamų naudotų automobilių muitinės vertės neįmanoma nustatyti pritaikius minėtus muitinio įvertinimo metodus, jų muitinis įvertinimas turi būti atliekamas vadovaujantis Muitinės kodekso 32 straipsniu ir taikant naudotų automobilių importo kainas, apskaičiuotas vadovaujantis Automobilių kainų žinynų (katalogų) naudojimo naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarkos, patvirtintos finansų ministro 2002 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 14, nuostatomis.

Minėtos naudotų automobilių importo kainos (toliau – importo kainos pagal katalogą) apskaičiuojamos vadovaujantis nurodyta tvarka pagal bendros įmonės „Transporto mokslinis tiriamasis centras“ kas ketvirtį rengiamame žinyne „Automobilių katalogo importo kainos“ arba kitame teisės aktų nustatyta tvarka aprobuotame automobilių kainų žinyne (kataloge) (toliau – katalogas) nurodytas atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių rinkos kainas. Importo kainos pagal katalogą taip pat gali būti atskirai nurodytos kataloge arba jo priede pagal katalogo duomenis sudarytoje duomenų bazėje arba kituose informacijos šaltiniuose (juose turi būti pateikta nuoroda į katalogą).

6. Jeigu importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikomas sandorio vertės metodas, jų muitinė vertė yra sandorio vertė, t. y. pinigų suma, sumokėta ar priklausanti sumokėti už automobilį, pridėjus jo transportavimo iki Lietuvos Respublikos muitų teritorijos ir draudimo išlaidas.

Šiuo atveju importuojamų naudotų automobilių sandorio vertė apskaičiuojama remiantis automobilio pirkimo-pardavimo dokumentais, t. y. sąskaita-faktūra (invoice), sutartimi (kontraktu), transporto paslaugų sąskaita-faktūra arba transporto išlaidų kalkuliacija, kai automobiliai gabenami pirkėjo transportu.

7. Sandorio vertės metodas netaikomas importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, jeigu, vadovaujantis Muitinės kodekso 30 straipsnio 1 dalies 2 punktu, nustatoma, kad jų pardavimui arba kainai turėjo įtakos tam tikros sąlygos ir aplinkybės, kurių poveikio automobilių pardavimo sandorio vertei neįmanoma nustatyti. Šių sąlygų ir aplinkybių poveikis pasireiškia tuo, kad pirkėjas deklaruotos ir faktiškai sumokėtos automobilio kainos skirtumą sumoka pardavėjui grynaisiais pinigais (tai ypač būdinga, kai importuojami naudoti automobiliai, įsigyti iš fizinių asmenų), atsiskaito prekėmis ar paslaugomis ir pan. Šių sąlygų ir aplinkybių poveikio rezultatas yra pasikeitusi importuotojo deklaruojama naudoto automobilio sandorio vertė, kuri akivaizdžiai skiriasi nuo kitų importuotų deklaruotų, tačiau dėl tokių aplinkybių poveikio nepakitusių panašių naudotų automobilių sandorio verčių.

Šiuo atveju, jeigu muitinei kyla pagrįstų abejonių, ar deklaruojama naudoto automobilio vertė lygi visai sumokėtai arba priklausančiai sumokėti pinigų sumai, ir deklarantas nepateikia informacijos, pagrindžiančios šios vertės teisingumą, ji turi teisę, vadovaudamasi Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 59 punktu, netaikyti automobilio muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodo.

8. Nustatydami, ar deklaruota naudoto automobilio sandorio vertė nėra pasikeitusi dėl šios metodikos 7 punkte nurodytų aplinkybių, muitinės pareigūnai privalo šią vertę palyginti su atitinkamos markės ir modelio bei atitinkamo senumo naudoto automobilio importo kaina pagal katalogą, o jeigu tokio automobilio rinkos (importo) kaina kataloge nenurodyta, – su panašaus naudoto automobilio importo kaina pagal katalogą.

Vertinant, ar deklaruota naudoto automobilio sandorio vertė nėra pasikeitusi dėl minėtų aplinkybių, turi būti atsižvelgiama į įvairius veiksnius, galėjusius turėti įtakos šiai vertei: papildomą automobilio įrangą, prekinę išvaizdą, bendrą techninę būklę (nusidėvėjimą ir defektus), šalį, kurioje automobilis buvo eksploatuojamas prieš eksportuojant į Lietuvos Respubliką ir kt. Priklausomai nuo šių veiksnių poveikio importuojamo naudoto automobilio sandorio vertė gali būti didesnė ar mažesnė, palyginti su atitinkamo naudoto automobilio importo kaina pagal katalogą. Prireikus muitinė gali reikalauti, kad deklarantas pateiktų informaciją (pvz., kilnojamojo turto vertintojų ar ekspertų išvadas arba kitus turimus dokumentus), pagrindžiančią nurodytųjų veiksnių poveikį importuojamo naudoto automobilio sandorio vertei.

Jeigu deklaruota naudoto automobilio sandorio vertė nėra artima atitinkamos markės ir modelio bei atitinkamo senumo naudoto automobilio importo kainai pagal katalogą ir muitinė turi pagrindo manyti, kad deklaruota sandorio vertė nėra lygi pinigų sumai, sumokėtai arba priklausančiai sumokėti už šį automobilį, sandorio vertės metodas jo muitiniam įvertinimui neatlikus papildomo deklaruotos vertės patikrinimo netaikomas.

9. Jeigu vadovaujantis šios metodikos 7 ir 8 punktais pripažįstama, kad sandorio vertės metodas negali būti taikomas importuojamo naudoto automobilio muitiniam įvertinimui, jo muitinė vertė gali būti nustatoma tapačių arba panašių prekių sandorio vertės muitinio įvertinimo metodais, kurie taikomi vadovaujantis Muitinės kodekso 31 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktais ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimu Nr. 748, 18–20 punktais.

Kadangi dėl skirtingo naudotų automobilių nusidėvėjimo, jų techninės būklės, papildomai automobilyje įrengtos įrangos sudėtinga nustatyti, ar automobilis atitinka tapačios ar panašios prekės apibrėžimą, pateiktą Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 2 punkte, šie metodai gali būti taikomi tik įmonių, kurių pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, kai importuotojai pateikia patikimą informaciją (anksčiau įformintą muitinės deklaraciją, sąskaitą-faktūrą arba sutartį (kontraktą), įmonės registracijos pažymėjimą, liudijantį, kad įmonės pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, ir pan.) apie jo paties tuo pačiu ar beveik tuo pačiu metu importuotą tapatų arba panašų naudotą automobilį, kurio muitinė vertė buvo nustatyta sandorio vertės metodu.

10. Dėl šios metodikos 9 punkte nurodytų priežasčių Muitinės kodekso 31 straipsnio 2 dalies 3 punkto ir Prekių muitinio įvertinimo tvarkos 21–23 punktų nuostatos (dedukcinis muitinio įvertinimo metodas) gali būti taikomos tik įmonių, kurių pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui, kai importuotojai pateikia patikimą informaciją (anksčiau įformintą muitinės deklaraciją, įmonės registracijos pažymėjimą, liudijantį, kad įmonės pagrindinė veikla yra automobilių prekyba, automobilio pardavimo Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje PVM sąskaitą-faktūrą, remonto išlaidų kalkuliaciją, jeigu automobilis buvo remontuojamas, ir pan.). Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje remontuotų automobilių muitiniam įvertinimui naudojamos remonto išlaidų kalkuliacijos turi būti sudarytos įmonių, įregistruotų turto vertintojų registre, kuriose dirba nustatyta tvarka atestuoti kilnojamojo turto vertintojai (toliau – kilnojamojo turto vertintojai).

11. Jeigu naudotų automobilių muitinės vertės neįmanoma nustatyti vadovaujantis šios metodikos 6–10 punktų nuostatomis, jų muitiniam įvertinimui taikomos atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainos pagal katalogą.

12. Jeigu atitinkamos markės ir modelio bei senumo automobilio rinkos (importo) kaina kataloge nepateikta, importuojamo automobilio muitinei vertei nustatyti taikoma kataloge pateikta į importuojamą automobilį panašaus (atitinkamo galingumo, senumo ir techninių charakteristikų) automobilio rinkos (importo) kaina.

13. Jeigu kataloge nepateikta ir į importuojamą automobilį panašaus (atitinkamo galingumo, senumo ir techninių charakteristikų) automobilio rinkos (importo) kaina, naudoto automobilio muitiniam įvertinimui gali būti naudojama šio automobilio arba į jį panašaus naudoto automobilio importo kaina, apskaičiuota vadovaujantis Automobilių kainų žinynų (katalogų) naudojimo naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarkos 6 ir 7 punktų nuostatomis, remiantis muitinės turimais duomenimis (kitų automobilių kainų žinynų (katalogų), kainynų, automobilių rinkos kainų ir kitais duomenimis).

14. Jeigu taikant šios metodikos 12 punktą nustatoma, kad importuojamas naudotas automobilis yra senesnis ar naujesnis už tos pačios markės ir modelio automobilį, kurio rinkos (importo) kaina pateikta kataloge, jo importo kaina gali būti nustatoma ekstrapoliacijos būdu: apskaičiuojant vieneriems metams tenkantį dviejų pagal savo senumą šiam automobiliui artimiausių tos pačios markės ir modelio automobilių importo kainų pagal katalogą skirtumą, išreikštą procentais, jį padauginant iš pagal senumą artimiausio automobilio importo kainos pagal katalogą ir priklausomai nuo to, ar šis automobilis senesnis, ar naujesnis, pridedant prie šios kainos arba iš jos atimant.

Šį importuojamų naudotų automobilių importo kainos nustatymo būdą iliustruoja tokie pavyzdžiai:

1 pavyzdys. Automobilio „Audi 80“, modelis 1,6 D, pagaminimo metai – 1986 m., importo kainos apskaičiavimas.

Pagal kataloge nurodytas rinkos kainas apskaičiuotos tos pačios markės ir modelio automobilių importo kainos pagal katalogą: 1987 m. pagaminto automobilio – 2,7 tūkst. Lt, 1988 m. pagaminto automobilio – 3,2 tūkst. Lt.

((3,2 - 2,7) / 3,2) tūkst. Lt x 100 = 15,6 proc.

2,7 tūkst. Lt – 2,7 tūkst. Lt x 15,6 proc. = 2 278, 8 Lt.

Ekstrapoliacijos būdu apskaičiuota automobilio „Audi 80“, modelis 1,6 D, pagaminimo metai – 1986 m., importo kaina: 2 278, 8 Lt.

2 pavyzdys. Automobilio „BMW 525td“, modelis E34, 85 kW galingumo, pagaminimo metai – 1996 m., importo kainos apskaičiavimas.

Pagal kataloge nurodytas rinkos kainas apskaičiuotos tos pačios markės ir modelio automobilių importo kainos pagal katalogą: 1995 m. pagaminto automobilio – 16,3 tūkst. Lt, 1994 m. pagaminto automobilio – 14,0 tūkst. Lt.

((16,3 - 14,0) / 16,3) tūkst. Lt x 100 = 14,1 proc.

16,4 tūkst. Lt + 16,4 tūkst. Lt x 14,1 proc. = 18,7 tūkst. Lt.

Ekstrapoliacijos būdu apskaičiuota automobilio „BMW td“, modelis E34, 85 kW galingumo, pagaminimo metai – 1996 m., importo kaina: 18,7 tūkst. Lt.

15. Jeigu automobiliai per laikotarpį nuo jų pardavimo iki importo deklaracijos išleidimo laisvai cirkuliuoti muitinės procedūrai įforminti pateikimo buvo naudojami užsienyje ir nusidėvėjo, deklaranto prašymu jų muitiniam įvertinimui vadovaujantis šios metodikos 11–14 punktų nuostatomis taip pat gali būti taikomos atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainos pagal katalogą.

 

III. KITI NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO ATVEJAI

 

16. Importuojamų automobilių, sužalotų autoavarijos metu ar dėl vandens, ugnies ir kito poveikio, netinkamų toliau eksploatuoti dėl nusidėvėjimo ar kitų priežasčių, kurie šalies eksportuotojos kelių transporto priemonių registravimo įstaigos galutinai išregistruoti ir turi žymą, kad transporto priemonės techninis pasas yra negaliojantis, muitinė vertė gali būti nustatoma remiantis kilnojamojo turto vertintojų apskaičiuota importuoto automobilio rinkos verte.

Kilnojamojo turto vertintojai šiame punkte nurodytų automobilių rinkos vertę nustato vadovaudamiesi Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarka, patvirtinta susisiekimo ministro 2000 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. 120 ir finansų ministro 2000 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 101 (Žin., 2000, Nr. 33-946).

17. Jeigu vadovaujantis šios metodikos 7 ir 8 punktais nustatoma, kad 16 punkte nurodyto automobilio muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodas negali būti taikomas ir deklarantas nesutinka, kad muitinė perskaičiuotų jo muitinę vertę taikydama kitus muitinio įvertinimo metodus, automobilis išleidžiamas laisvai cirkuliuoti tik po to, kai vadovaujantis Muitinės kodekso 207 straipsniu muitinei pareikalavus importuotojas pateikia garantiją, ne mažesnę už importo ir mokesčių sumą (neįskaitant jau sumokėtų importo muitų ir mokesčių), kuria jis gali būti apmokestintas nustačius jo muitinę vertę kitu (ne sandorio vertės) metodu. Šiuo atveju, importuotojui pateikus rašytinį prašymą (1 priedas), muitinės pareigūnas, atliekantis importuojamo automobilio muitinį tikrinimą (jeigu įmanoma – kartu su kilnojamojo turto vertintoju), surašo importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą (2 priedas). Šis aktas surašomas dviem egzemplioriais, kurių vienas perduodamas importuotojui, o kitas paliekamas muitinės įstaigoje, atlikusioje importuojamo automobilio muitinį tikrinimą. Jeigu surašant importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą nedalyvauja kilnojamojo turto vertintojas, prie šio akto turi būti pridedamos importuojamo automobilio fotografijos, kuriose matomi defektai. Kitoje fotografijų pusėje turi būti nurodyta importuojamo automobilio markė ir kėbulo numeris. Importuojamo automobilio muitinį tikrinimą atliekantis pareigūnas ant jų pasirašo ir uždeda savo antspaudą. Importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą pasirašo muitinės pareigūnas, atliekantis importuojamo automobilio muitinį tikrinimą, deklarantas ir kilnojamojo turto vertintojas, jeigu jis dalyvavo surašant minėtą aktą.

Papildomos arba kitos (vietoj pateiktosios) garantijos dydis apskaičiuojamas pagal atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainas pagal katalogą.

Šiuo atveju muitinės pareigūnas bendrojo dokumento importo rinkinio B langelyje deda B grupės spaudą su įrašu arba užrašo „____________ teritorinė muitinė. Prekės (-ių) Nr.___ muitinė vertė tikrintina papildomai“ ir ne vėliau kaip kitą darbo dieną duomenis, reikalingus deklaruotos naudoto automobilio muitinės vertės tikrinimui ir perskaičiavimui (įskaitant bendrojo dokumento importo rinkinio numerį ir jo įforminimo datą), perduoda teritorinės muitinės, kuriai priklauso automobilio muitinį tikrinimą ir įforminimą atlikusi muitinės įstaiga, Tarifų ir muitinio įvertinimo kontrolės skyriui.

Jeigu deklarantas muitinei pareikalavus nepateikia papildomos arba kitos (vietoj pateiktosios) garantijos, naudotų automobilių muitiniam įvertinimui vadovaujantis šios metodikos 11–14 punktų nuostatomis taikomos atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainos pagal katalogą.

Punkto pakeitimai:

Nr. 489, 2002-08-08, Žin., 2002, Nr. 80-3487 (2002-08-14), i. k. 1023030ISAK00000489

 

18. Jeigu šios metodikos 16 punkte nurodyto arba nestandartinės komplektacijos ar paskirties automobilio muitinis įvertinimas buvo atliktas vadovaujantis šios metodikos 11–14 punktų nuostatomis (remiantis naudotų automobilių importo kainomis pagal katalogą) arba dėl kitų priežasčių atliekant jo muitinį įvertinimą nebuvo atsižvelgta į importuojamo automobilio defektus arba nestandartinę komplektaciją ar paskirtį, importuotojas ne vėliau kaip per mėnesį nuo automobilio importo deklaracijos išleidimo laisvai cirkuliuoti procedūrai priėmimo dienos turi pateikti teritorinei muitinei, kuriai priklauso šią deklaraciją įforminusi muitinės įstaiga, prašymą patikslinti importuoto automobilio muitinę vertę. Kartu su prašymu jis turi pateikti kilnojamojo turto vertintojo apskaičiuotą automobilio rinkos vertę bei automobilio vertinimo dokumentus, nurodytus Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos 28–35 punktuose. Importuotojo prašymu teritorinės muitinės viršininkas arba jo pavaduotojas gali pratęsti nurodytąjį terminą dar iki vieno mėnesio, jeigu pripažįsta, kad importuotojas dėl objektyvių priežasčių negalėjo laiku pateikti teritorinei muitinei šiame punkte nurodytų dokumentų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1B-113, 2003-02-10, Žin., 2003, Nr. 16-691 (2003-02-14), i. k. 1033030ISAK001B-113

 

19. Nustatydama šios metodikos 16 punkte nurodytų automobilių arba nestandartinės komplektacijos ar paskirties automobilių muitinę vertę (įskaitant atvejus, kai pateiktas šios metodikos 18 punkte nurodytas prašymas) teritorinė muitinė išnagrinėja jai pateiktus dokumentus ir, taikydama dedukcinį muitinio įvertinimo metodą bei vadovaudamasi Automobilių kainų žinynų (katalogų) naudojimo naudotų automobilių muitiniam įvertinimui tvarkos 6 ir 7 punktų nuostatomis, iš kilnojamojo turto vertintojo apskaičiuotos importuoto automobilio rinkos vertės atima automobiliais prekiaujančių įmonių vidutinį pelną, vidutines išlaidas, susijusias su jų pardavimu Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, už importuojamus automobilius nustatytus importo muitus bei kitus mokesčius ir taip apskaičiuoja importuoto naudoto automobilio muitinę vertę.

20. Šios metodikos 19 punkto nustatyta tvarka apskaičiavusi automobilio muitinę vertę, teritorinė muitinė priima vieną iš šių sprendimų:

20.1. automobilio muitine verte laikyti deklaruotą automobilio sandorio vertę, jeigu ji ne mažesnė už šios metodikos 19 punkto nustatyta tvarka apskaičiuotą jo muitinę vertę arba jai artima (šiek tiek mažesnė); arba

20.2. automobilio muitine verte laikyti šios metodikos 19 punkto nustatyta tvarka apskaičiuotą importuoto automobilio muitinę vertę, jeigu ji didesnė už deklaruotą jo sandorio vertę (išskyrus atvejus, kai ši vertė artima deklaruotai importuoto automobilio sandorio vertei); arba

20.3. automobilio muitine verte laikyti dedukciniu muitinio įvertinimo metodu apskaičiuotą importuoto automobilio muitinę vertę, jeigu automobilis buvo parduotas Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje ir ši vertė didesnė už deklaruotą jo sandorio vertę (išskyrus atvejus, kai ši vertė artima deklaruotai importuoto automobilio sandorio vertei).

21. Nustatant šios metodikos 16 punkte nurodytų automobilių arba nestandartinės komplektacijos ar paskirties automobilių muitinę vertę, iš kilnojamojo turto vertintojo apskaičiuotos importuoto automobilio rinkos vertės atimama:

21.1. automobiliais prekiaujančių įmonių vidutinis pelnas, nustatytas pagal Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės apskaičiuoto bendrojo pelningumo per ataskaitinį laikotarpį duomenis, kurie skelbiami šios metodikos 24 punkte nurodyta tvarka;

21.2. vidutinės išlaidos, susijusios su naudotų automobilių pardavimu Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, kurios nustatomos ekspertiniu būdu, remiantis automobiliais prekiaujančių įmonių, Autotransporto priemonių nepriklausomų vertintojų asociacijos ir Muitinės departamento prie Finansų ministerijos duomenimis, ir skelbiamos šios metodikos 24 punkte nurodyta tvarka. Jeigu kilnojamojo turto vertintojo sudarytoje transporto priemonės vertinimo ataskaitoje nurodyta, kad automobilį remontuoti ekonomiškai netikslinga, šios vidutinės išlaidos iš importuoto automobilio rinkos vertės neatimamos;

21.3. už importuojamus naudotus automobilius nustatyti importo muitai ir mokesčiai, kurie apskaičiuojami pagal Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus šių muitų ir mokesčių tarifus:

21.3.1. importuojamiems lengviesiems automobiliams, išskyrus automobilius, kurie pagal teisės aktus, reglamentuojančius transporto priemonių klasifikavimą ir kodavimą, priskiriami specialios paskirties transporto priemonėms, – 15 proc. apyvartos mokestis, apskaičiuotas nuo automobilio apmokestinamosios vertės, viršijančios 100 tūkst. litų, ir šios metodikos 21.3.2 arba 21.3.3, arba 21.3.4, arba 21.3.5 punkte nurodyti mokesčiai, kurie taikomi priklausomai nuo importuojamo lengvojo automobilio senumo ir kilmės;

Punkto pakeitimai:

Nr. 489, 2002-08-08, Žin., 2002, Nr. 80-3487 (2002-08-14), i. k. 1023030ISAK00000489

 

21.3.2. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas nuo 5 iki 7 metų, – 18 proc. PVM;

21.3.3. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas nuo 7 iki 10 metų, – 5 proc. importo muitas, jeigu šie lengvieji automobiliai nėra kilę iš Europos Sąjungos valstybių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi laisvosios prekybos sutartis, ir 18 proc. PVM;

21.3.4. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurie senesni kaip 10 metų, – 10 proc. konvencinis arba 20 proc. autonominis importo muitas, jeigu šie automobiliai nėra kilę iš Europos Sąjungos valstybių ir kitų valstybių, su kuriomis Lietuvos Respublika yra sudariusi laisvosios prekybos sutartis, ir 18 proc. PVM;

Punkto pakeitimai:

Nr. 1B-113, 2003-02-10, Žin., 2003, Nr. 16-691 (2003-02-14), i. k. 1033030ISAK001B-113

 

21.3.5. importuojamiems lengviesiems automobiliams, kurių senumas iki 5 metų, bei importuojamiems mikroautobusams ir krovininiams automobiliams – 18 proc. PVM.

Punkto pakeitimai:

Nr. 489, 2002-08-08, Žin., 2002, Nr. 80-3487 (2002-08-14), i. k. 1023030ISAK00000489

 

22. Importuotojui per šios metodikos 18 punkte nurodytą laiką nepateikus prašymo patikslinti importuoto naudoto automobilio muitinę vertę ir tam reikalingų dokumentų, automobilio muitiniam įvertinimui vadovaujantis šios metodikos 11–14 punktų nuostatomis taikomos atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainos pagal katalogą.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Importuojamų naudotų automobilių muitiniam įvertinimui taikant atitinkamų markių ir modelių naudotų automobilių importo kainas pagal katalogą, automobilių senumas nustatomas vadovaujantis Lengvųjų automobilių (jų numeruojamų agregatų) pagaminimo datos nustatymo instrukcija, patvirtinta Muitinės departamento direktoriaus 1996 m. vasario 8 d. įsakymu Nr. 60 (Žin., 1996, Nr. 14-378).

24. Šios metodikos 21.1 punkte nurodytą įmonių, prekiaujančių automobiliais, vidutinį pelną importuoto automobilio rinkos vertės procentais, nustatytą pagal Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės apskaičiuoto bendrojo pelningumo per ataskaitinį laikotarpį duomenis, ir 21.2 punkte nurodytas vidutines išlaidas litais, susijusias su naudotų automobilių pardavimu Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje, Muitinės departamentas ne rečiau kaip kartą per metus skelbia oficialaus leidinio „Valstybės žinios“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir pateikia teritorinėms muitinėms.

25. Šios metodikos 16 punkte nurodytų automobilių arba nestandartinės komplektacijos ar paskirties automobilių muitinė vertė (išskyrus atvejus, kai pateiktas šios metodikos 18 punkte nurodytas prašymas) taip pat gali būti nustatoma specializuotuose muitinės postuose, kurių sąrašas tvirtinamas Muitinės departamento direktoriaus įsakymu. Tokiais atvejais šios metodikos 17–21 punktų nuostatos taikomos tokia tvarka:

25.1 šios metodikos 1 priede pateiktos formos rašytiniame prašyme turi būti nurodyta, kad importuotojas prašo nustatyti jo importuojamo automobilio muitinę vertę nurodytame specializuotame muitinės poste;

25.2. netaikomos šios metodikos 17 punkto antrosios, trečiosios ir ketvirtosios pastraipų nuostatos. Taikant to paties punkto pirmąją pastraipą, vietoj šios metodikos 2 priede pateiktos formos akto surašymo muitiniam tikrinimui gali būti priimamas kilnojamojo turto vertintojo surašytas transporto priemonės apžiūrėjimo aktas, jeigu kilnojamojo turto vertintojas turi galimybes jį surašyti muitinio tikrinimo vietoje.

Jeigu importuojamo automobilio muitinio tikrinimo metu nustatoma, kad kilnojamojo turto vertintojo surašytame transporto priemonės apžiūrėjimo akte nurodyti automobilio defektai atitinka faktinius automobilio defektus, šis aktas pažymimas muitinės įstaigos antspaudu ir jo duomenimis remiamasi atliekant importuoto automobilio muitinį įvertinimą;

25.3. kilnojamojo turto vertintojo išvada, kurioje apskaičiuota importuojamojo automobilio rinkos vertė, bei kiti automobilio vertinimo dokumentai, nurodyti Kelių transporto priemonių vertės nustatymo tvarkos 28–35 punktuose, turi būti pateikti muitiniam tikrinimui ne vėliau kaip per tris darbo dienas nuo šios metodikos 2 priede pateiktos formos akto surašymo arba kilnojamojo turto vertintojo surašyto transporto priemonės apžiūrėjimo akto priėmimo muitiniam tikrinimui dienos;

25.4. specializuotuose muitinės postuose apskaičiavus importuojamo automobilio muitinę vertę gali būti priimami tik šios metodikos 20.1 ir 20.2 punktuose nurodyti sprendimai. Atitinkamas sprendimas laikomas priimtu išleidus importuojamą automobilį, kuriam įformintame bendrojo dokumento importo rinkinyje nurodyta specializuotame muitinės poste nustatyta jo muitinė vertė be nuorodos, kad ši vertė tikrintina papildomai;

25.5. importuotojui neįvykdžius šios metodikos 25.1 arba 25.3 punktuose nustatytų reikalavimų arba importuojamo automobilio muitinio tikrinimo metu nustačius, kad kilnojamojo turto vertintojo surašytame transporto priemonės apžiūrėjimo akte nurodyti automobilio defektai neatitinka faktinių automobilio defektų, pripažinus, kad kilnojamojo turto vertintojo išvada, kurioje apskaičiuota importuoto automobilio rinkos vertė nepriimtina, importuotojui pageidaujant, kad būtų priimtas šios metodikos 20.3 punkte nurodytas sprendimas arba dėl kitų priežasčių nesant galimybių apskaičiuoti importuojamo automobilio muitinę vertę specializuotame muitinės poste, šios metodikos 25 punkto nuostatos netaikomos

Papildyta punktu:

Nr. 1B-113, 2003-02-10, Žin., 2003, Nr. 16-691 (2003-02-14), i. k. 1033030ISAK001B-113

 

26. Asmenys, nesutinkantys su muitinės sprendimais, priimtais vadovaujantis šia metodika, turi teisę juos apskųsti Muitinės kodekso nustatyta tvarka.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. 1B-113, 2003-02-10, Žin., 2003, Nr. 16-691 (2003-02-14), i. k. 1033030ISAK001B-113

 

______________


Naudotų automobilių muitinio įvertinimo

metodikos

1 priedas

 

_______________________

           (importuotojas)                                                               PRAŠYMAS

200__ m. ____________ d.

_______________________                                              ________________

_______________________                                                            (vieta)

               (adresas)

_______________________

_______________________

_______________________

         (teritorinė muitinė)

 

 

Prašau apžiūrėti importuojamą automobilį ______________________________________________

________________________________________________________________________________

(markė, modelis, pagaminimo metai, kėbulo Nr.)

 

ir įforminti importuojamo automobilio defektų, atsiradusių dėl sužalojimo, aktą.

 

PRIDEDAMA: fotografijų.

 

 

                                         (parašas)                                                            (vardo raidė, pavardė)

______________


Naudotų automobilių muitinio įvertinimo

metodikos

2 priedas

 

IMPORTUOJAMO AUTOMOBILIO DEFEKTŲ, ATSIRADUSIŲ DĖL SUŽALOJIMO,

AKTAS

 

200_ m. _______________ d.

 

________________  teritorinės muitinės __________________________________________  posto

_______________________________________________________________________________ ,

(muitinės pareigūno pareigos, vardas, pavardė)

dalyvaujant importuotojui, kilnojamojo turto vertintojui (nereikalingą išbraukti)

_______________________________________________________________________________ ,

(vardai, pavardės)

nustatė automobilio________________________________________________________________ ,

                                                                                                                (markė, modelis)

pagaminimo metai____________________________ , kėbulo Nr.___________________________ ,

___________________________  defektus (duomenys apie automobilio defektus pateikti lentelėje).

                     (defektų skaičius)

 

PRIDEDAMA:          fotografijų.

 

Muitinės pareigūnas                                Importuotojas                        Kilnojamojo turto vertintojas

___________________________                                              ____                                                    

      (parašas, vardas, pavardė)                        (parašas, vardas, pavardė)                            (parašas, vardas, pavardė)

 

Duomenys apie automobilio defektus

 

Eil. Nr.

Sunaikintų, sugadintų dalių, detalių pavadinimai

 

Sugadinimo laipsnis, pobūdis ir plotas

 

(1)

(2)

(3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neužpildyta lentelės dalis perbraukiama įstrižai.

______________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. 489, 2002-08-08, Žin., 2002, Nr. 80-3487 (2002-08-14), i. k. 1023030ISAK00000489

Dėl Muitinės departamento direktoriaus 2002 m. kovo 22 d. įsakymo Nr. 153 "Dėl Naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodikos patvirtinimo" pakeitimo

 

2.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. 1B-113, 2003-02-10, Žin., 2003, Nr. 16-691 (2003-02-14), i. k. 1033030ISAK001B-113

Dėl Muitinės departamento direktoriaus 2002 m. kovo 22 d. įsakymo Nr. 153 "Dėl Naudotų automobilių muitinio įvertinimo metodikos patvirtinimo" pakeitimo