Redaguota: 1994.01.31.
Pakeitimai: 1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994, Nr.4-55;
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
S T A T U T A S
1993 m. birželio 9 d. Nr.I-179
Vilnius
III DALIS
SEIMO KOMITETAI IR KOMISIJOS
6 skirsnis. Seimo komitetai. Sudarymo tvarka
29 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimo komitetai
sudaromi pirmojoje sesijoje.
Kiekvienos kitos eilinės sesijos pradžioje paprastai
išklausomos komitetų darbo ataskaitos, prireikus tvirtinami
komitetų sudėties pasikeitimai, išlaikant proporcingo daugumos ir
mažumos (opozicinių bei kitų nepriklausančių Seimo daugumai
frakcijų ir mišrios Seimo narių grupės) atstovavimo principą,
arba komitetai sudaromi iš naujo.
Straipsnio pakeitimai:1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,
Nr.4-55;
30 straipsnis. Komitetai sudaromi ne mažiau kaip iš 7 ir
ne daugiau kaip iš 17 Seimo narių pagal proporcingo
atstovavimo daugumai ir mažumai principą. Tikslus kiekvieno
komiteto narių skaičius nustatomas Seimo nutarimu. Po to
Seniūnų sueiga nustato visiems komitetams atstovavimo daugumai ir
mažumai normas pagal joms priklausančių Seimo narių skaičių.
Pagal Seniūnų sueigos patvirtintą vietų skaičių mažuma
(opozicinės bei kitos Seimo daugumai nepriklausančios
frakcijos ir mišri Seimo narių grupė) vietas komitetuose
pasiskirsto tarpusavyje.
Frakcijos, atsižvelgdamos į savo narių pageidavimus ir jų
kompetenciją, rekomenduoja į komitetus tiek narių, kiek joms yra
skirta vietų, ir tiek pat komitetų narių pavaduotojų. Frakcijų
pareiškimai su rekomenduojamų Seimo narių parašais įteikiami
Seimo kancleriui.
Komiteto narių pavaduotojų kandidatūras kiekviena frakcija
turi pateikti sunumeravusi iš eilės.
Komitetų sudėtį ir komitetų narių pavaduotojus tvirtina
Seimas, balsuodamas už visą komiteto narių ir jų pavaduotojų
sąrašą. Nepatvirtinus visa procedūra kartojama iš naujo.
Komiteto nariu ir jo pavaduotoju negali būti Seimo
Pirmininkas.
Straipsnio pakeitimai: 1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,
Nr.4-55;
31 straipsnis. Kai komiteto narys nedalyvauja komiteto
posėdyje, visas jo teises įgyja tame posėdyje dalyvaujantis tos
pačios frakcijos komiteto narių pavaduotojas, esantis nustatytoje
pavaduotojų eilėje pirmiausias.
Seimo narys, pavaduodamas savo frakcijos narį komitete,
negali dirbti kaip to komiteto pirmininkas ar jo pavaduotojas.
32 straipsnis. Komitetas renka pirmininką ir jo pavaduotoją.
Komiteto pirmininką ir jo pavaduotoją tvirtina Seimas.
Jeigu Seimas nepatvirtina pateiktojo kandidato, komitetas
turi išsirinkti kitą. Paprastai komiteto pirmininkas ir jo
pavaduotojas renkami iš skirtingų frakcijų atstovų, o bendras
komitetų pirmininkų ir jų pavaduotojų skaičius, tenkantis
daugumai ir mažumai, turėtų būti proporcingas joms priklausančių
Seimo narių skaičiui.
Komiteto pirmininku ir pavaduotoju negali būti Seimo
valdybos narys, Seimo narys - Vyriausybės narys, komisijos
pirmininkas ar pavaduotojas.
Komiteto pirmininkas ir pavaduotojas perrenkami, kai
performuojamas komitetas. Komitetas gali perrinkti pirmininką bei
jo pavaduotoją ir kitu metu, kartu kreipdamasis į Seimą dėl naujo
pirmininko ar jo pavaduotojo patvirtinimo. Jeigu Seimas naujo
pirmininko nepatvirtina, pirmininku lieka iki tol buvęs, o antrą
kartą tuo pačiu klausimu komitetas gali kreiptis į Seimą tik
kitoje eilinėje sesijoje.
Straipsnio pakeitimai: 1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,
Nr.4-55;
33 straipsnis. Komitetai svarbiausioms veiklos kryptims iš
savo narių gali sudaryti pakomitečius.
Pakomitetį turi sudaryti ne mažiau kaip 5 nariai.
Pakomitečio pirmininką renka komitetas.
Pakomitečių veiklos nuostatus tvirtina komitetai.
34 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seime sudaromi šie
komitetai:
Agrarinis,
Biudžeto ir finansų,
Ekonomikos,
Gamtos apsaugos,
Nacionalinio saugumo,
Savivaldybių,
Sveikatos, socialinių reikalų ir darbo,
Švietimo, mokslo ir kultūros,
Užsienio reikalų,
Valstybės ir teisės,
Žmogaus ir piliečio teisių bei tautybių reikalų.
7 skirsnis. Seimo komitetai. Teisės,
pareigos ir organizavimas
35 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimo komitetų veiklos
kryptis, jų teises ir pareigas, organizavimo ir veiklos tvarką
nustato šis statutas bei kiti Lietuvos Respublikos įstatymai.
Seimo komitetai yra atsakingi ir atskaitingi Seimui.
Komitetai privalo nustatytu laiku apsvarstyti ir pateikti
išvadas dėl jiems svarstyti perduotų klausimų, atlikti kitas
Seimo pavestas užduotis.
Komitetų veiklą koordinuoja Seimo Pirmininkas ir kancleris
pagal Seimo sesijų darbo programas ir komitetų darbo planus.
37 straipsnis. Pagrindiniai Seimo komitetų įgaliojimai jų
kompetenciją atitinkančiais klausimais:
1) svarstyti įstatymų projektus, rengti išvadas ir nagrinėti
klausimus, perduotus komitetui apsvarstyti;
2) savo iniciatyva arba Seimo pavedimu rengti Lietuvos
Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų projektus, laiku nustatyti
naujų įstatymų ar jų pataisų reikalingumą;
3) siekiant tobulinti įstatymus, rengti ir svarstyti
klausimus, susijusius su valstybiniu, ūkiniu, socialiniu ar
kultūriniu darbu, ir teikti pasiūlymus, svarstytinus Seime;
4) apsvarstyti Respublikos Prezidento teikiamą Ministro
Pirmininko kandidatūrą;
5) svarstyti naujos Vyriausybės pateiktą programą;
6) apsvarstyti valstybės institucijų vadovų, kuriuos skiria
Seimas arba kurių paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas,
kandidatūras, taip pat tų vadovų atleidimo klausimus;
7) preliminariai svarstyti Lietuvos Respublikos valstybės
biudžeto projekto skyrius bei biudžeto įvykdymo apyskaitas;
8) svarstyti pasiūlymus steigti ar panaikinti ministerijas
ir kitas valstybės institucijas;
9) atliekant parlamentinę kontrolę, išklausyti ministerijų
ir kitų valstybės institucijų informacijas bei pranešimus, kaip
vykdomi Lietuvos Respublikos įstatymai;
10) nagrinėti piliečių bei visuomeninių organizacijų
pasiūlymus, jei reikia, su rekomendacijomis perduoti juos
valstybės institucijoms;
11) sudaryti komiteto darbo planą, suderintą su sesijos
darbų programa;
12) sudaryti komiteto išlaidų sąmatą, neviršijančią
komitetui skirtų lėšų;
13) dalyvauti tarpparlamentiniuose Seimo ryšiuose.
38 straipsnis. Komitetai, svarstydami jų kompetencijai
priklausančius klausimus, turi lygias teises ir pareigas, yra
atsakingi, kad laiku būtų nustatytas atitinkamų įstatymų
reikalingumas, inicijuotas jų rengimas ir užsakytos išsamios
išvados dėl įstatymų projektų. Kelių komitetų kompetencijai
priklausančius klausimus komitetai gali rengti ir nagrinėti
kartu savo iniciatyva arba Seimo ar jo valdybos pavedimu. Tam
jie gali rengti bendrus komitetų posėdžius, kuriems
pirmininkauja dalyvaujančių komitetų pirmininkai paeiliui.
Komitetas turi teisę pateikti pasiūlymą Seimui ar valdybai
dėl nagrinėjamų klausimų perdavimo svarstyti ir kitam komitetui.
Komitetas turi teisę pateikti savo nuomonę kito komiteto
nagrinėjamu klausimu, taip pat paprašyti kito komiteto išvados,
kuri turi būti pateikta ne vėliau kaip per 15 dienų.
40 straipsnis. Komitetai turi teisę pasiūlyti Seimui, kad
Lietuvos Respublikos įstatymų projektai arba kiti svarbiausi
valstybės ir visuomenės gyvenimo klausimai būtų pateikti
svarstyti visuomenei.
41 straipsnis. Komitetai svarstomais klausimais priima
sprendimus, kurie valstybės institucijoms yra rekomendaciniai.
Siųsdami savo rekomendacijas ir pasiūlymus, komitetai apie tai
praneša Seimo valdybai, o prireikus - ir Vyriausybei.
Gavusios Seimo komitetų rekomendacijas ir pasiūlymus,
valstybės institucijos, išskyrus teismus, privalo juos
apsvarstyti. Apie svarstymo rezultatus arba priemones, kurių
imtasi, turi būti pranešta komitetams ne vėliau kaip per 15 dienų
arba per kitą komitetų nustatytą laiką.
42 straipsnis. Komitetai pagal savo kompetenciją turi teisę
tikrinti, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos įstatymų, kaip
atsižvelgiama į komitetų rekomendacijas bei pasiūlymus.
Jie taip pat turi teisę išklausyti valstybės institucijų,
išskyrus teismus, vadovus ar atstovus. Komiteto kvietimu šie
pareigūnai privalo atvykti į komiteto posėdį ir duoti
paaiškinimus svarstomais klausimais. Apie tai pareigūnai turi
būti informuoti ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas.
Jei komitetas nusprendžia, kad reikia išklausyti Vyriausybės
nario informaciją, jis kreipiasi į Seimo Pirmininką, kuris apie
tai praneša Ministrui Pirmininkui. Tokiu atveju Vyriausybės
narys privalo dalyvauti komiteto posėdyje.
43 straipsnis. Komitetai pagal savo kompetenciją turi teisę
išreikalauti iš valstybės institucijų, išskyrus teismus, ir
pareigūnų dokumentus, išvadas raštu, ataskaitas ir kitokią
reikiamą medžiagą.
44 straipsnis. Komitetai turi teisę Seime pateikti
paklausimus Vyriausybės nariams, taip pat valstybės institucijų,
išskyrus Konstitucinį Teismą ir Aukščiausiąjį Teismą, vadovams,
kuriuos skiria Seimas.
45 straipsnis. Komitetai, neviršydami jiems skirtų išlaidų
sąmatos, turi teisę pasiūlyti sudaryti sutartis su komitetų
veiklą aptarnaujančiais darbuotojais bei kviestis ekspertus.
Komitetai gali kviesti į posėdžius kitus Seimo narius, taip
pat pasitelkti savivaldybių tarybų deputatus, ministerijų, kitų
valstybės institucijų, visuomeninių organizacijų, mokslo įstaigų
atstovus, specialistus, mokslininkus ir kitus reikalingus
asmenis, suderinę tai su tų institucijų ar organizacijų vadovais.
46 straipsnis. Komiteto narys turi sprendžiamojo balso teisę
visais komitete svarstomais klausimais. Jis turi teisę pats
siūlyti svarstyti klausimus, dalyvauti juos rengiant bei
svarstant; siūlyti kviesti į komiteto posėdžius reikalingus
asmenis; teikti pasiūlymus dėl valstybės institucijų
patikrinimo, dėl jų informacijos išklausymo. Komiteto narys
turi teisę susipažinti su visais komitetui priklausančiais
dokumentais bei kita medžiaga, o prireikus - jais naudotis savo
darbe.
47 straipsnis. Komiteto pirmininkas:
1) šaukia komiteto posėdžius ir rūpinasi, kad jiems būtų
parengti reikalingi dokumentai bei kita medžiaga;
2) pagal komiteto patvirtintus darbo planus ir kitus
komiteto sprendimus duoda komiteto nariams pavedimus, pateikia
jiems su komiteto veikla susijusią medžiagą ir dokumentus;
3) komiteto darbų planui vykdyti organizuoja komiteto
narius dirbti parengiamosiose komisijose ir darbo grupėse,
atlikti kitus komiteto pavedimus;
4) kviečia dalyvauti komiteto posėdžiuose reikalingus
asmenis;
5) pirmininkauja komiteto posėdžiams;
6) pasirašo komiteto sprendimus, išvadas ir posėdžių
protokolus, taip pat komiteto rengtų įstatymų projektus,
perduodamus svarstyti Seimui arba visuomenei, vizuoja komiteto
rengtus priimtus įstatymus ir kitus Seimo aktus;
7) atstovauja komitetui dirbant su kitomis valstybės
institucijomis bei visuomeninėmis organizacijomis;
8) organizuoja komiteto sprendimų įgyvendinimą;
9) reguliariai informuoja komiteto narius apie gautus
įstatymų projektus, naujus pavedimus komitetui, apie komiteto
sprendimų įgyvendinimą, jo rekomendacijų svarstymą, darbą
atstovaujant komitetui;
10) praneša Etikos ir procedūrų komisijai apie komiteto
posėdžiuose nedalyvaujančius ir šio straipsnio 2 punkte nurodytų
pavedimų nevykdančius narius;
11) koordinuoja komiteto pakomitečių veiklą.
48 straipsnis. Komiteto pirmininko pavaduotojas pirmininko
pavedimu atlieka kai kurias jo funkcijas. Laikinai išvykusį arba
susirgusį ir dėl to laikinai negalintį eiti pareigų komiteto
pirmininką tuo laiku pavaduoja jo pavaduotojas.
8 skirsnis. Seimo komitetai. Veiklos kryptys
49 straipsnis. Agrarinio komiteto veiklos kryptys:
1) rengti žemės ūkio ir maisto pramonės veiklą
reglamentuojančių įstatymų bei kitų teisės aktų projektus ir
teikti išvadas apie perduotus komitetui preliminariai ir
papildomai nagrinėti projektus;
2) rengti ir nagrinėti pasiūlymus dėl Lietuvos agrarinės
politikos formavimo, žemės ūkio mokslo ir mokymo krypčių
nustatymo, tam reikalingų norminių aktų sudarymo;
3) svarstyti ir teikti išvadas dėl Vyriausybės pateiktų
įstatymų ir programų projektų, valstybės biudžeto projekto
straipsnių, susijusių su žemės ūkiu ir maisto pramone, jų
materialiniu techniniu aprūpinimu bei kaimo socialinės bazės
plėtimu;
4) atlikti Lietuvos ūkį reglamentuojančių įstatymų projektų
ekspertizę agrarinės politikos požiūriu ir teikti pasiūlymus bei
išvadas;
5) atlikti žemės ūkio ir maisto pramonės institucijų
parlamentinę kontrolę;
6) koordinuoti suinteresuotų valstybės institucijų ir kitų
organizacijų darbą rengiant žemės ūkio ir maisto pramonės
sistemos veiklą reglamentuojančių įstatymų projektus.
50 straipsnis. Biudžeto ir finansų komiteto veiklos kryptys:
1) svarstyti Vyriausybės pateiktą Seimui tvirtinti Lietuvos
Respublikos valstybės biudžeto projektą ir teikti dėl jo
apibendrintas visų komitetų išvadas;
2) atlikti bendrąją nuolatinę valstybės biudžeto vykdymo
kontrolę;
3) kartu su kitais komitetais rengti išvadas dėl valstybės
biudžeto įvykdymo apyskaitų;
4) rengti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus bei
pasiūlymus biudžeto ir finansų klausimais;
5) rengti ir pateikti išvadas dėl įstatymų, turinčių įtakos
valstybės biudžeto pajamoms ir išlaidoms, projektų;
6) svarstyti ir rengti išvadas bei pasiūlymus dėl mokesčių
ir specialiųjų fondų įstatymų projektų, dėl valstybės biudžeto
vykdymo kontrolės, įstaigų bei organizacijų, išlaikomų iš
biudžeto, finansavimo tvarkos, jų išlaidų normatyvų, savivaldybių
biudžetų sudarymo normatyvų, biudžeto asignavimų įvairioms
programoms įgyvendinti, taip pat Seimui bei jo aparatui
išlaikyti.
7) atlikti valstybės turto naudojimo ir Lietuvos banko
veiklos parlamentinę kontrolę, teikti su tuo susijusius
pasiūlymus bei rekomendacijas.
51 straipsnis. Ekonomikos komiteto veiklos kryptys:
1) svarstyti ir teikti išvadas dėl ekonominės ir socialinės
reformos įstatymų, kitų teisės aktų projektų ir Vyriausybės
programų;
2) rengti ir nagrinėti pasiūlymus dėl Lietuvos ūkio
plėtojimo bei techninės pažangos politikos formavimo;
3) rengti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus bei
pasiūlymus ekonominės ir socialinės plėtros planavimo klausimais;
4) nagrinėti antimonopolinių veiksmų, ūkio mechanizmo
tobulinimo, užsienio ryšių plėtojimo programų projektus ir
teikti išvadas Seimui;
5) atlikti energetikos bei ryšių ir transporto valdymo
institucijų parlamentinę kontrolę, teikti pasiūlymus ir
rekomendacijas dėl jų veiklos gerinimo, dalyvauti rengiant su tuo
susijusius įstatymų projektus.
52 straipsnis. Gamtos apsaugos komiteto veiklos kryptys:
1) rengti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus bei
pasiūlymus aplinkos apsaugos, gamtos išteklių naudojimo, miškų
ūkio, medžioklės ir žvejybos klausimais;
2) koordinuoti suinteresuotų valstybės institucijų ir kitų
organizacijų darbą rengiant įstatymų projektus šio straipsnio 1
punkte nurodytais klausimais;
3) gamtosaugos požiūriu nagrinėti komitetui perduotus
įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
4) rengti ir nagrinėti pasiūlymus dėl Lietuvos gamtosaugos
politikos formavimo;
5) atlikti valstybinių gamtosaugos institucijų veiklos
parlamentinę kontrolę, teikti pasiūlymus ir rekomendacijas dėl
šių institucijų ir organizacijų, susijusių su aplinkos apsauga
bei gamtonauda, veiklos pagerinimo.
53 straipsnis. Nacionalinio saugumo komiteto veiklos
kryptys:
1) svarstyti ir rengti įstatymų bei kitų teisės aktų
projektus krašto apsaugos, valstybės saugumo ir vidaus reikalų
sistemos klausimais;
2) koordinuoti suinteresuotų valstybės institucijų darbą
rengiant įstatymų projektus šio straipsnio 1 punkte nurodytais
klausimais;
3) svarstyti ir teikti pasiūlymus dėl krašto apsaugos
politikos formavimo, atitinkamų struktūrų kūrimo ir tobulinimo;
4) rengti pasiūlymus dėl vidaus reikalų sistemos reformos
įgyvendinimo;
5) atlikti krašto apsaugos, valstybės saugumo ir vidaus
reikalų institucijų parlamentinę kontrolę, teikti pasiūlymus ir
rekomendacijas dėl jų veiklos pagerinimo;
6) teikti pasiūlymus ir rekomendacijas dėl techninių sporto
šakų plėtojimo.
56 straipsnis. Savivaldybių komiteto veiklos kryptys:
1) rengti ir svarstyti įstatymų bei kitų teisės aktų
projektus savivaldybių darbo organizavimo klausimais, pateikti
išvadas;
2) rengti pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos
administracinio ir teritorinio padalijimo keitimo;
3) teikti pasiūlymus dėl savivaldybių tarybų paleidimo, jų
rinkimų organizavimo;
4) kartu su kitais komitetais spręsti savivaldybių
ekonominės ir organizacinės veiklos problemas;
5) teikti savivaldybių taryboms metodinę pagalbą.
57 straipsnis. Sveikatos, socialinių reikalų ir darbo
komiteto veiklos kryptys:
1) rengti gyventojų sveikatos apsaugą, sanitarinę aplinkos
būklę, užimtumą,darbo santykius, socialinę rūpybą bei aprūpinimą
butais reglamentuojančius įstatymus ir teikti išvadas dėl tokių
įstatymų bei kitų aktų, perduotų komitetui nagrinėti, projektų;
2) koordinuoti suinteresuotų valstybės institucijų ir kitų
organizacijų darbą, rengiant įstatymų projektus šio straipsnio 1
punkte nurodytais klausimais;
3) svarstyti ir teikti pasiūlymus dėl valstybės socialinės
ir sveikatos apsaugos politikos formavimo;
4) kontroliuoti sveikatos ir socialinės apsaugos
institucijas, teikti pasiūlymus ir rekomendacijas dėl jų veiklos
pagerinimo.
58 straipsnis. Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto veiklos
kryptys:
1) rengti ir svarstyti švietimą, mokslą, kultūrą ir masinės
informacijos teikimą reglamentuojančių įstatymų, nutarimų ir kitų
dokumentų projektus bei pasiūlymus;
2) svarstyti ir teikti išvadas dėl komitetui perduotų
dokumentų projektų, susijusių su švietimo, mokslo, kultūros ir
masinės informacijos teikimo klausimais, taip pat kitus
projektus, atkreipiant dėmesį, ar jie šiais klausimais atitinka
valstybės politiką;
3) rengti pasiūlymus ir rekomendacijas Vyriausybei ir
savivaldybėms dėl švietimo, mokslo, kultūros ir masinės
informacijos teikimo;
4) rūpintis parama kultūrai tarnaujantiems asmenims,
organizacijoms ir judėjimams.
59 straipsnis. Užsienio reikalų komiteto veiklos
kryptys:
1) rengti išvadas dėl Lietuvos Respublikos tarptautinių
sutarčių ratifikavimo ir denonsavimo bei kitų Seime svarstomų
užsienio politikos klausimų;
2) rengti ir svarstyti įstatymų bei kitų teisės aktų,
susijusių su užsienio reikalais, projektus, nagrinėti juos
Lietuvos Respublikos užsienio politikos bei tarptautinės teisės
požiūriu ir teikti išvadas;
3) analizuoti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų
ministerijos, valstybinių ir visuomeninių organizacijų,
palaikančių ryšius su užsienio šalimis, pagrindinius politikos
principus, prioritetus, kryptis, metodus bei veiklą, teikti
pasiūlymus, rekomendacijas, supažindinti su jais Seimą;
4) nagrinėti ir teikti rekomendacijas valstybinėms derybų
delegacijoms, svarstyti siūlomas kandidatūras į šias delegacijas;
5) koordinuoti, svarstyti Seimo delegacijų tarptautinėse
organizacijose bei forumuose,tarpparlamentinių ryšių grupių
veiklą, teikti joms rekomendacijas ir pasiūlymus;
6) analizuoti ir teikti pasiūlymus dėl užsieniui skirtos
masinės informacijos priemonių bei kitų valstybinių organizacijų
informacinės ir propagandinės veiklos;
7) kartu su valstybinėmis ir visuomeninėmis organizacijomis
palaikyti ir plėtoti ryšius su Lietuvos išeiviais bei jų
organizacijomis užsienyje, taip pat su lietuviais autochtonais,
gyvenančiais už Lietuvos Respublikos ribų;
8) kartu su kitais komitetais nagrinėti migracijos
reguliavimo problemas ir teikti pasiūlymus bei išvadas;
9) svarstyti ir teikti Vyriausybei rekomendacijas ir
pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos diplomatinių santykių
užmezgimo ir ambasadų atidarymo užsienyje;
10) komitetų teikimu svarstyti ir teikti Seimo valdybai
rekomendacijas dėl Seimo narių komandiruočių į užsienį, svarstyti
komandiruočių ataskaitas, analizuoti ir teikti pasiūlymus bei
išvadas dėl Seimo lėšų naudojimo komandiruotėms į užsienį;
11) svarstyti pasiūlymus ir teikti išvadas dėl diplomatinių
atstovų skyrimo užsienio valstybėse.
60 straipsnis. Valstybės ir teisės komiteto veiklos kryptys:
1) svarstyti ir teikti pasiūlymus dėl valstybės teisinės
politikos formavimo;
2) rengti ir padėti įgyvendinti teisinės sistemos reformą;
3) svarstyti ir teikti išvadas dėl siūlomų Lietuvos
Respublikos Konstitucijos pakeitimų ir papildymų projektų, taip
pat dėl svarstomų istatymų projektų atitikimo Konstitucijai;
4) rengti įstatymų projektus bei pasiūlymus klausimais,
susijusiais su teisingumo įgyvendinimu, teisėtumo ir teisėtvarkos
stiprinimu;
5) svarstyti ir teikti išvadas bei pasiūlymus dėl valstybės
institucijų sistemos reformų;
6) teikti teisines išvadas dėl kitų komitetų rengiamų
įstatymų ir kitų teisės aktų projektų;
7) koordinuoti įstatymų, susijusių su teisingumo
įgyvendinimu, teisėtumo ir teisėtvarkos stiprinimu, projektų
rengimą;
8) svarstyti Konstitucinio Teismo ir Aukščiausiojo Teismo
teisėjų bei šių teismų pirmininkų, kitų teismų teisėjų, kuriuos
skiria Seimas arba kurių paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas,
kandidatūras ir tų teisėjų atleidimo klausimus;
9) atlikti teisėsaugos institucijų, išskyrus teismus,
veiklos parlamentinę kontrolę, rengti su tuo susijusias išvadas
ir pasiūlymus;
10) rengti ir teikti Seimui išvadas bei rekomendacijas dėl
Teisingumo ministerijos, Prokuratūros ir kitų teisėsaugos organų
veiklos;
11) rengti įstatymų projektus bei pasiūlymus dėl valstybės
kontrolės sistemos tobulinimo;
12) prižiūrėti nesikišant į operatyvinę veiklą Valstybės
kontrolės departamento darbą.
60-1 straipsnis. Žmogaus ir piliečio teisių bei tautybių
reikalų komiteto veiklos kryptys:
1) rengti ir svarstyti įstatymų bei kitų teisės aktų
projektus bei pasiūlymus klausimais, susijusiais su piliečių
teisių garantijomis ir Lietuvoje gyvenančių tautybių santykių
reguliavimu;
2) teikti ministerijoms, valstybės organams ir kitoms
organizacijoms, Seimo komitetams rekomendacijas ir pasiūlymus
piliečių teisių gynimo bei tautybių santykių gerinimo klausimais;
3) prižiūrėti, nesikišant į operatyvinę veiklą, Seimo
kontrolierių darbą, rengti su tuo susijusias išvadas ir
pasiūlymus.
9 skirsnis. Seimo komitetai. Darbo tvarka
115 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimo komitetai dirba
pagal komitetų patvirtintus planus, kurie turi būti suderinti su
Seimo sesijos darbų programa. Šiuose darbų planuose nurodomi
atsakingi vykdytojai ir atlikimo terminai. Komitetų darbų planai
ir posėdžių darbotvarkės viešai paskelbiami, perduodami Seimo
Pirmininkui, kancleriui, Seimo aparato padaliniams.
Komitetai gali pasitvirtinti savo darbo tvarkos taisykles,
neprieštaraujančias šiam statutui.
116 straipsnis. Sesijos metu komitetų posėdžiai rengiami
pagal reikalą, bet ne rečiau kaip kartą per savaitę, paprastai
trečiadieniais. Seimo posėdžio metu komitetų posėdžiai
nerengiami. Tarp eilinių Seimo sesijų komitetų darbe paprastai
daromos vieno mėnesio pertraukos, bet prireikus komitetai gali
posėdžiauti ir tarp sesijų.
Komitetų posėdžiai rengiami komitetų pirmininkų arba
daugiau kaip vieno trečdalio komiteto narių iniciatyva, taip pat
Seimo ar valdybos pavedimu.
Komitetai gali rengti uždarus posėdžius.
117 straipsnis. Komiteto posėdžiams pirmininkauja komiteto
pirmininkas arba jo pavedimu pirmininko pavaduotojas. Kol
komiteto pirmininkas Seimo nepatvirtintas, komiteto posėdžiams
pirmininkauja vyriausias pagal amžių komiteto narys. Komitetų
posėdžiuose, taip pat ir uždaruose, patariamojo balso teise gali
dalyvauti į tuos komitetus neįeinantys kiti Seimo nariai. Kitų
asmenų dalyvavimą komitetų posėdžiuose nustato pats komitetas.
119 straipsnis. Svarstytiniems klausimams parengti komitetai
iš savo narių gali sudaryti parengiamąsias darbo grupes. Į
jas gali būti įtraukti davę sutikimą kiti Seimo nariai,
valstybės institucijų ir visuomeninių organizacijų atstovai,
ekspertai bei mokslininkai. Lėšos tokių grupių veiklai skiriamos
iš patvirtintos komiteto išlaidų sąmatos. Jeigu lėšų neužtenka,
komitetas kreipiasi į Seimo valdybą.
Keli komitetai gali sudaryti bendras parengiamąsias darbo
grupes.
120 straipsnis. Komitetų sprendimai yra teisėti, kai
posėdyje yra daugiau kaip pusė visų komiteto narių.
Komitetų sprendimai priimami atviru balsavimu paprasta
posėdyje dalyvaujančių komiteto narių balsų dauguma.
Jeigu komiteto mažuma, kurią sudaro bent trys Seimo nariai,
komiteto svarstytu klausimu pareiškia atskirąją nuomonę, ji turi
būti paskelbta kartu su komiteto sprendimu.
Kelių komitetų bendruose posėdžiuose sprendimai priimami
tada, jei už juos pasisako kiekvienas komitetas.
121 straipsnis. Klausimais, kuriuos komitetas rengė arba
kuriuos nagrinėjant jis buvo pagrindinis, šis komitetas Seimo
posėdžiuose daro pranešimus, o klausimais, perduotais komitetui
preliminariai ar papildomai nagrinėti, - papildomus
pranešimus. Tam jis iš savo narių skiria pranešėjus ar
papildomus pranešėjus. Išimtiniais atvejais, jeigu Seimas
neprieštarauja, pranešėjas gali būti ir ne komiteto narys.
Visais kitais klausimais komiteto nariai diskusijose dalyvauja
bendra tvarka.
Kelių komitetų bendrai parengtais ar nagrinėtais
klausimais komitetai gali daryti bendrus pranešimus ir
papildomus pranešimus arba pastabas bei pasiūlymus pateikti
atskirai.
Komitetų sprendimai ir išvados Seimui pateikiami raštu.
10 skirsnis. Seimo komisijos
62 straipsnis Seime sudaroma nuolat veikianti Etikos ir
procedūrų komisija, į kurią ne mažiau kaip 1/10 Seimo narių gali
pasiūlyti vieną atstovą. Pasiūlymai dėl kandidatūrų į šią
komisiją raštu pateikiami Seimo kancleriui. Jeigu Seimas
nepatvirtina pirmojo ir antrojo tų pačių Seimo narių pasiūlyto
atstovo, trečiasis tampa šios komisijos nariu be Seimo
patvirtinimo.
Iš Etikos ir procedūrų komisijos narių Seimas patvirtina
šios komisijos pirmininką ir jo pavaduotoją.
Straipsnio pakeitimai:1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,
Nr.4-55;
62-1 straipsnis. Etikos ir procedūrų komisijos veiklos
kryptys:
1) rengti teisės aktų, susijusių su Seimo narių veikla ir
etika, projektus bei pasiūlymus;
2) vadovaujantis etinėmis nuostatomis, padėti Seimui, jo
padaliniams, Seimo nariams ugdyti demokratiškumą, derinti
įvairius požiūrius bei įsitikinimus, siekti moralinės santarvės,
humanizuoti Seimo narių tarpusavio santykius;
3) prižiūrėti, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos Seimo
statuto bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių Seimo narių
veiklą. Seimo Pirmininko, jo pavaduotojų, komitetų bei komisijų
pirmininkų, kitų Seimo narių teikimu arba savo iniciatyva
nagrinėti šių teisės aktų bei etikos pažeidimus, svarstyti
kilusius Seimo narių konfliktus ir, jeigu reikia, pateikti
išvadas Seimui, Seimo Pirmininkui ar Seimo valdybai;
4) Seimo, jo Pirmininko ar valdybos pavedimu nagrinėti ir
teikti išvadas dėl procedūrinių ginčų;
5) etikos požūriu svarstyti ir teikti išvadas dėl siūlomų
kandidatų į Seimo skiriamas, renkamas ar tvirtinamas pareigas;
6) nagrinėti Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro
pateiktą informaciją dėl Seimo narių asmeninės veiklos,
prieštaraujančios Lietuvos Respublikos įstatymams, ir teikti
išvadas Seimui;
7) analizuoti Seimo narių nedalyvavimo Seimo, taip pat jo
padalinių posėdžiuose priežastis, teikti spaudai informaciją
apie be pateisinamų priežasčių praleistus posėdžius ir
nedalyvavimą iš anksto skelbtuose balsavimuose bei pavedimų
nevykdymą;
8) nagrinėti piliečių, valstybės įstaigų, visuomeninių
organizacijų laiškus bei pasiūlymus Seimo narių veiklos
klausimais.
62-2 straipsnis. Seime sudaroma nuolat veikianti Seimo
administracinė komisija Seimo narių darbo bei buities sąlygų ir
kitiems su tuo susijusiems klausimams nagrinėti.
Administracinė komisija sudaroma pagal šio statuto 63
straipsnio nuostatas.
Pagal pareigas į šią komisiją įeina ir jai vadovauja Seimo
kancleris.
62-3 straipsnis. Lietuvos Respublikos Seimas, pripažinęs
būtinybę, gali sudaryti tyrimo, kontrolės, revizijos,
parengiamąsias, redakcines ir kitokias laikinąsias komisijas bet
kuriam klausimui ištirti, parengti ar kitiems Seimo pavedimams
atlikti.
Jeigu sudarymo metu nebuvo aiškiai apibrėžtas komisijos
įgaliojimų laikas, komisijos veikla nutraukiama Seimo nutarimu,
kai iškelti uždaviniai yra įvykdyti.
Taip pat sudaromos ir tokias pačias teises kaip laikinosios
komisijos turi ir tarpparlamentinių ryšių grupės bei
parlamentinės delegacijos tarptautinėse organizacijose ir
forumuose.
63 straipsnis. Sudarant laikinąją komisiją, pirmiausia
nustatomas komisijos narių skaičius. Po to nustatomos daugumos
ir mažumos proporcingo atstovavimo normos, taip pat terminas
pasiūlyti kandidatams į komisijos narius. Mažuma pasiskirsto
tarpusavyje jai skirtas vietas komisijoje.Jeigu kurios nors
frakcijos nepareiškia pageidavimo dalyvauti komisijos darbe, o
sudarytasis komisijos narių sąrašas nepakankamas, po vieną
papildomą kandidatą posėdžio metu gali žodžiu siūlyti
komitetai, po jų - ir kiekvienas Seimo narys, kol bus reikiamas
kandidatų skaičius.
Kiekvienas iš pateiktų kandidatų turi duoti žodinį, o jeigu
pats posėdyje nedalyvauja, raštišką sutikimą dalyvauti komisijos
darbe. Seimas balsuoja už taip suformuotą visą komisijos narių
sąrašą. Jeigu jis nepatvirtinamas, procedūra kartojama.
Kai kandidatai į komisijos narius siūlomi Seimo posėdyje ne
pagal frakcijoms skirtas normas ir nors du Seimo nariai pareiškia
abejonę dėl kurio nors kandidato, už jį balsuojama atskirai.
Jeigu posėdyje pasiūlytų kandidatų į komisijos narius yra daugiau
negu nustatytas komisijos narių skaičius ir visi pasiūlytieji
kandidatai sutinka dirbti komisijoje, balsuojama atvirais
biuleteniais su kandidatų sąrašu.
Tam tikrais atvejais Seimas gali nustatyti ir kitokią
komisijų sudarymo tvarką, tačiau niekada jų negali sudaryti
vienos frakcijos ar vieno regiono atstovai.
Straipsnio pakeitimai: 1-364; 1994.01.11., Žin., 1994,
Nr.4-55;
64 straipsnis. Jeigu komisijos įgaliojimų laikas ilgesnis
kaip mėnuo, jos pirmininkas ir pavaduotojas renkami ir tvirtinami
komitetams nustatyta tvarka. Komisijos pirmininku ir pavaduotoju
negali būti Seimo valdybos ar Vyriausybės narys bei kitos
komisijos ar komiteto pirmininkas ar pavaduotojas. Šis
apribojimas netaikomas tarpparlamentinių ryšių grupėms ir
parlamentinėms delegacijoms.
Patvirtinti komisijos išlaidų sąmatą ir išspręsti kitus su
jos veikla susijusius klausimus Seimas paprastai paveda valdybai.
65 straipsnis. Jeigu Seimas nenutaria kitaip, komisijos savo
įgaliojimų metu vadovaujasi komitetų darbo tvarkos taisyklėmis.
Jeigu komisijos įgaliojimų laikas ilgesnis kaip mėnuo, ji turi
visas komitetų teises ir pareigas, išskyrus teisę kelti
kandidatus Seimo pareigūnų rinkimuose, reikalauti juos atšaukti,
teikti interpeliacijas ar reikšti nepasitikėjimą kuriuo nors
pareigūnu.
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO PIRMININKAS ČESLOVAS JURŠĖNAS
_