Redaguota: 1994.01.31.

     Pakeitimai: 1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994, Nr.4-55;

 

 

                   LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

                         S T A T U T A S

 

                 1993 m. birželio 9 d. Nr.I-179

                             Vilnius

 

 

                            III DALIS

                  SEIMO KOMITETAI IR KOMISIJOS

 

          6 skirsnis. Seimo  komitetai. Sudarymo tvarka

 

 

     29  straipsnis.     Lietuvos   Respublikos  Seimo  komitetai

sudaromi pirmojoje sesijoje. 

     Kiekvienos  kitos   eilinės  sesijos   pradžioje   paprastai

išklausomos komitetų  darbo  ataskaitos,  prireikus    tvirtinami

komitetų sudėties pasikeitimai, išlaikant proporcingo daugumos ir

mažumos   (opozicinių  bei  kitų  nepriklausančių Seimo  daugumai

frakcijų ir   mišrios Seimo  narių grupės) atstovavimo  principą,

arba komitetai sudaromi iš naujo.

          Straipsnio pakeitimai:1-364;  1994.01.11.; Žin.,  1994,

Nr.4-55;

    

     30 straipsnis.  Komitetai sudaromi   ne mažiau  kaip iš 7 ir

ne  daugiau  kaip  iš  17    Seimo  narių    pagal    proporcingo

atstovavimo daugumai  ir mažumai  principą.  Tikslus    kiekvieno

komiteto   narių   skaičius nustatomas  Seimo   nutarimu. Po   to

Seniūnų sueiga nustato visiems komitetams atstovavimo daugumai ir

mažumai   normas pagal  joms priklausančių  Seimo narių  skaičių.

Pagal   Seniūnų      sueigos  patvirtintą  vietų  skaičių  mažuma

(opozicinės     bei    kitos    Seimo  daugumai  nepriklausančios

frakcijos  ir    mišri  Seimo  narių  grupė)  vietas  komitetuose

pasiskirsto tarpusavyje.

     Frakcijos, atsižvelgdamos  į savo  narių pageidavimus  ir jų

kompetenciją, rekomenduoja  į komitetus tiek narių, kiek joms yra

skirta vietų,  ir tiek  pat komitetų  narių pavaduotojų. Frakcijų

pareiškimai su   rekomenduojamų  Seimo narių  parašais  įteikiami

Seimo kancleriui.

     Komiteto narių  pavaduotojų kandidatūras  kiekviena frakcija

turi pateikti sunumeravusi iš eilės.

     Komitetų sudėtį  ir  komitetų  narių  pavaduotojus  tvirtina

Seimas, balsuodamas  už visą  komiteto narių  ir  jų  pavaduotojų

sąrašą. Nepatvirtinus visa procedūra kartojama iš naujo.

     Komiteto  nariu   ir  jo   pavaduotoju  negali   būti  Seimo

Pirmininkas.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     31  straipsnis.  Kai  komiteto  narys  nedalyvauja  komiteto

posėdyje, visas  jo teises  įgyja tame posėdyje dalyvaujantis tos

pačios frakcijos komiteto narių pavaduotojas, esantis nustatytoje

pavaduotojų eilėje pirmiausias.

     Seimo narys,  pavaduodamas  savo  frakcijos  narį  komitete,

negali dirbti kaip to komiteto pirmininkas ar jo pavaduotojas.

 

     32 straipsnis. Komitetas renka pirmininką ir jo pavaduotoją.

Komiteto pirmininką ir jo pavaduotoją tvirtina Seimas.

     Jeigu Seimas  nepatvirtina pateiktojo  kandidato,  komitetas

turi  išsirinkti  kitą.  Paprastai  komiteto  pirmininkas  ir  jo

pavaduotojas renkami  iš skirtingų  frakcijų atstovų,  o  bendras

komitetų  pirmininkų   ir  jų   pavaduotojų  skaičius,  tenkantis

daugumai ir  mažumai, turėtų būti proporcingas joms priklausančių

Seimo narių skaičiui.

     Komiteto  pirmininku   ir  pavaduotoju   negali  būti  Seimo

valdybos narys,  Seimo narys  - Vyriausybės   narys,    komisijos

pirmininkas ar pavaduotojas.

     Komiteto  pirmininkas   ir  pavaduotojas   perrenkami,   kai

performuojamas komitetas. Komitetas gali perrinkti pirmininką bei

jo pavaduotoją ir kitu metu, kartu kreipdamasis į Seimą dėl naujo

pirmininko ar   jo pavaduotojo patvirtinimo. Jeigu  Seimas  naujo

pirmininko nepatvirtina,  pirmininku lieka iki tol buvęs, o antrą

kartą tuo  pačiu klausimu  komitetas gali  kreiptis į  Seimą  tik

kitoje eilinėje sesijoje.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11.; Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     33 straipsnis.  Komitetai svarbiausioms  veiklos kryptims iš

savo narių gali sudaryti pakomitečius.

     Pakomitetį  turi   sudaryti  ne   mažiau  kaip   5   nariai.

Pakomitečio pirmininką renka komitetas.

     Pakomitečių veiklos nuostatus tvirtina komitetai.

 

     34   straipsnis.  Lietuvos  Respublikos  Seime  sudaromi šie

komitetai:

     Agrarinis,

     Biudžeto ir finansų,

     Ekonomikos,

     Gamtos apsaugos,

     Nacionalinio saugumo,

     Savivaldybių,

     Sveikatos, socialinių reikalų ir darbo,

     Švietimo, mokslo ir kultūros,

     Užsienio reikalų,

     Valstybės ir teisės,

     Žmogaus ir piliečio teisių bei tautybių reikalų.

         

              7 skirsnis. Seimo komitetai. Teisės,

                    pareigos ir organizavimas

 

     35 straipsnis.  Lietuvos Respublikos  Seimo komitetų veiklos

kryptis, jų  teises ir  pareigas, organizavimo  ir veiklos tvarką

nustato šis statutas bei kiti Lietuvos Respublikos įstatymai.

     Seimo  komitetai yra atsakingi ir atskaitingi Seimui.

     Komitetai privalo  nustatytu laiku  apsvarstyti ir  pateikti

išvadas dėl   jiems svarstyti  perduotų  klausimų, atlikti  kitas

Seimo pavestas užduotis.

     Komitetų veiklą  koordinuoja Seimo  Pirmininkas ir kancleris

pagal Seimo sesijų darbo programas ir komitetų darbo planus.

    

     37 straipsnis.  Pagrindiniai Seimo   komitetų įgaliojimai jų

kompetenciją atitinkančiais klausimais:

     1) svarstyti įstatymų projektus, rengti išvadas ir nagrinėti

klausimus, perduotus komitetui apsvarstyti;

     2) savo  iniciatyva arba  Seimo pavedimu  rengti    Lietuvos

Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų projektus, laiku nustatyti

naujų įstatymų ar jų pataisų reikalingumą;

     3)  siekiant   tobulinti  įstatymus,   rengti  ir  svarstyti

klausimus, susijusius   su   valstybiniu,  ūkiniu,  socialiniu ar

kultūriniu darbu, ir teikti pasiūlymus, svarstytinus Seime;

     4)  apsvarstyti  Respublikos  Prezidento  teikiamą  Ministro

Pirmininko kandidatūrą;

     5) svarstyti naujos Vyriausybės pateiktą programą;

     6) apsvarstyti  valstybės institucijų vadovų, kuriuos skiria

Seimas   arba   kurių  paskyrimui  reikalingas  Seimo pritarimas,

kandidatūras, taip pat tų vadovų atleidimo klausimus;

 

     7) preliminariai  svarstyti Lietuvos  Respublikos  valstybės

biudžeto projekto skyrius bei biudžeto įvykdymo apyskaitas;

     8) svarstyti  pasiūlymus steigti  ar panaikinti ministerijas

ir kitas valstybės institucijas;

     9) atliekant  parlamentinę kontrolę,  išklausyti ministerijų

ir kitų  valstybės institucijų  informacijas bei pranešimus, kaip

vykdomi Lietuvos Respublikos įstatymai;

     10) nagrinėti  piliečių  bei  visuomeninių      organizacijų

pasiūlymus,  jei   reikia,  su   rekomendacijomis  perduoti  juos

valstybės institucijoms;

     11) sudaryti  komiteto darbo  planą,  suderintą  su  sesijos

darbų programa;

     12)  sudaryti   komiteto   išlaidų   sąmatą,   neviršijančią

komitetui skirtų lėšų;

     13) dalyvauti tarpparlamentiniuose Seimo ryšiuose.

 

     38 straipsnis.  Komitetai,  svarstydami  jų    kompetencijai

priklausančius klausimus,  turi lygias  teises  ir  pareigas, yra

atsakingi,   kad   laiku  būtų   nustatytas   atitinkamų įstatymų

reikalingumas, inicijuotas  jų  rengimas  ir  užsakytos  išsamios

išvados  dėl   įstatymų  projektų.  Kelių  komitetų kompetencijai

priklausančius klausimus   komitetai  gali  rengti  ir  nagrinėti

kartu savo  iniciatyva   arba Seimo  ar jo valdybos pavedimu. Tam

jie  gali  rengti      bendrus      komitetų  posėdžius,  kuriems

pirmininkauja dalyvaujančių komitetų pirmininkai paeiliui.

     Komitetas turi  teisę pateikti  pasiūlymą Seimui ar valdybai

dėl  nagrinėjamų klausimų perdavimo svarstyti ir kitam komitetui.

     Komitetas turi  teisę pateikti  savo nuomonę  kito  komiteto

nagrinėjamu klausimu,  taip pat paprašyti  kito komiteto išvados,

kuri turi būti pateikta ne vėliau kaip per 15 dienų.

 

     40 straipsnis.  Komitetai turi  teisę pasiūlyti  Seimui, kad

Lietuvos Respublikos   įstatymų   projektai  arba kiti svarbiausi

valstybės  ir   visuomenės  gyvenimo   klausimai  būtų   pateikti

svarstyti visuomenei.

 

     41 straipsnis.  Komitetai  svarstomais  klausimais    priima

sprendimus, kurie  valstybės institucijoms  yra  rekomendaciniai.

Siųsdami savo  rekomendacijas ir  pasiūlymus, komitetai  apie tai

praneša Seimo valdybai, o prireikus - ir Vyriausybei.

     Gavusios  Seimo   komitetų  rekomendacijas   ir  pasiūlymus,

valstybės   institucijos,    išskyrus   teismus,   privalo   juos

apsvarstyti. Apie   svarstymo  rezultatus  arba  priemones, kurių

imtasi, turi būti pranešta komitetams ne vėliau kaip per 15 dienų

arba per kitą komitetų nustatytą laiką.

 

     42 straipsnis.  Komitetai pagal savo kompetenciją turi teisę

tikrinti, kaip  laikomasi Lietuvos  Respublikos įstatymų,    kaip

atsižvelgiama į komitetų rekomendacijas bei pasiūlymus.

     Jie taip  pat turi  teisę išklausyti  valstybės institucijų,

išskyrus teismus,   vadovus ar  atstovus. Komiteto  kvietimu  šie

pareigūnai     privalo  atvykti   į  komiteto   posėdį  ir  duoti

paaiškinimus svarstomais  klausimais. Apie  tai  pareigūnai  turi

būti informuoti ne vėliau kaip prieš 2  darbo dienas.

     Jei komitetas nusprendžia, kad reikia išklausyti Vyriausybės

nario informaciją,  jis kreipiasi  į Seimo Pirmininką, kuris apie

tai praneša   Ministrui  Pirmininkui.  Tokiu  atveju  Vyriausybės

narys privalo dalyvauti komiteto posėdyje.

 

     43 straipsnis.  Komitetai pagal savo kompetenciją turi teisę

išreikalauti   iš   valstybės  institucijų,  išskyrus teismus, ir

pareigūnų dokumentus,  išvadas raštu,   ataskaitas  ir    kitokią

reikiamą medžiagą.

 

     44  straipsnis.   Komitetai  turi   teisę   Seime   pateikti

paklausimus Vyriausybės  nariams, taip pat valstybės institucijų,

išskyrus Konstitucinį  Teismą ir  Aukščiausiąjį Teismą, vadovams,

kuriuos skiria Seimas.

 

     45 straipsnis.  Komitetai, neviršydami  jiems skirtų išlaidų

sąmatos, turi   teisę   pasiūlyti  sudaryti  sutartis su komitetų

veiklą aptarnaujančiais darbuotojais bei kviestis ekspertus.

     Komitetai gali kviesti į posėdžius kitus Seimo  narius, taip

pat pasitelkti  savivaldybių tarybų  deputatus, ministerijų, kitų

valstybės institucijų,  visuomeninių organizacijų, mokslo įstaigų

atstovus,   specialistus, mokslininkus   ir   kitus   reikalingus

asmenis, suderinę tai su tų institucijų ar organizacijų vadovais.

 

     46 straipsnis. Komiteto narys turi sprendžiamojo balso teisę

visais komitete     svarstomais   klausimais. Jis turi teisę pats

siūlyti  svarstyti   klausimus,  dalyvauti   juos  rengiant   bei

svarstant;  siūlyti  kviesti  į  komiteto  posėdžius  reikalingus

asmenis;   teikti   pasiūlymus   dėl   valstybės      institucijų

patikrinimo, dėl   jų   informacijos  išklausymo. Komiteto  narys

turi   teisę susipažinti  su   visais komitetui   priklausančiais

dokumentais bei  kita medžiaga,  o prireikus - jais naudotis savo

darbe.

 

     47 straipsnis. Komiteto  pirmininkas:

     1) šaukia  komiteto posėdžius  ir rūpinasi,  kad jiems  būtų

parengti reikalingi dokumentai bei kita medžiaga;

     2) pagal  komiteto patvirtintus  darbo   planus   ir   kitus

komiteto sprendimus   duoda komiteto  nariams pavedimus, pateikia

jiems su komiteto veikla susijusią medžiagą ir dokumentus;

     3) komiteto    darbų  planui  vykdyti  organizuoja  komiteto

narius dirbti  parengiamosiose    komisijose  ir  darbo  grupėse,

atlikti kitus komiteto pavedimus;

     4)  kviečia   dalyvauti  komiteto   posėdžiuose  reikalingus

asmenis;

     5) pirmininkauja komiteto posėdžiams;

     6)  pasirašo   komiteto  sprendimus,   išvadas  ir  posėdžių

protokolus,  taip   pat  komiteto   rengtų  įstatymų   projektus,

perduodamus svarstyti   Seimui arba  visuomenei, vizuoja komiteto

rengtus priimtus įstatymus ir kitus Seimo  aktus;

     7)  atstovauja   komitetui  dirbant   su  kitomis  valstybės

institucijomis bei visuomeninėmis organizacijomis;

     8) organizuoja komiteto sprendimų įgyvendinimą;

     9)  reguliariai   informuoja  komiteto  narius  apie  gautus

įstatymų projektus,  naujus pavedimus  komitetui,  apie  komiteto

sprendimų  įgyvendinimą,   jo  rekomendacijų   svarstymą,   darbą

atstovaujant  komitetui;

     10) praneša  Etikos ir  procedūrų  komisijai  apie  komiteto

posėdžiuose nedalyvaujančius  ir šio straipsnio 2 punkte nurodytų

pavedimų nevykdančius narius;

     11) koordinuoja komiteto pakomitečių veiklą.

 

     48 straipsnis.  Komiteto pirmininko  pavaduotojas pirmininko

pavedimu atlieka  kai kurias jo funkcijas. Laikinai išvykusį arba

susirgusį ir  dėl to  laikinai negalintį  eiti  pareigų  komiteto

pirmininką tuo laiku pavaduoja jo pavaduotojas.

 

 

          8 skirsnis. Seimo komitetai. Veiklos kryptys

 

     49 straipsnis. Agrarinio komiteto veiklos kryptys:

     1)   rengti   žemės   ūkio   ir   maisto   pramonės   veiklą

reglamentuojančių įstatymų  bei kitų  teisės  aktų  projektus  ir

teikti  išvadas   apie  perduotus   komitetui  preliminariai   ir

papildomai nagrinėti projektus;

     2) rengti  ir nagrinėti  pasiūlymus dėl  Lietuvos  agrarinės

politikos   formavimo,    žemės  ūkio   mokslo ir mokymo  krypčių

nustatymo, tam reikalingų norminių aktų sudarymo;

     3) svarstyti  ir teikti  išvadas  dėl  Vyriausybės  pateiktų

įstatymų ir  programų projektų,  valstybės   biudžeto    projekto

straipsnių,  susijusių  su  žemės  ūkiu  ir  maisto  pramone,  jų

materialiniu techniniu   aprūpinimu  bei  kaimo  socialinės bazės

plėtimu;

     4) atlikti  Lietuvos ūkį reglamentuojančių įstatymų projektų

ekspertizę agrarinės  politikos požiūriu ir teikti pasiūlymus bei

išvadas;

     5)  atlikti   žemės  ūkio  ir  maisto  pramonės  institucijų

parlamentinę kontrolę;

     6) koordinuoti  suinteresuotų valstybės  institucijų ir kitų

organizacijų   darbą   rengiant  žemės  ūkio  ir  maisto pramonės

sistemos veiklą reglamentuojančių įstatymų projektus.

 

     50 straipsnis. Biudžeto ir finansų komiteto veiklos kryptys:

     1) svarstyti  Vyriausybės pateiktą Seimui tvirtinti Lietuvos

Respublikos   valstybės biudžeto  projektą ir   teikti  dėl    jo

apibendrintas visų komitetų  išvadas;

     2) atlikti  bendrąją nuolatinę   valstybės  biudžeto vykdymo

kontrolę;

     3) kartu  su kitais  komitetais rengti išvadas dėl valstybės

biudžeto įvykdymo apyskaitų;

     4)  rengti  įstatymų  ir  kitų  teisės  aktų  projektus  bei

pasiūlymus biudžeto ir finansų klausimais;

     5) rengti  ir pateikti išvadas dėl įstatymų, turinčių įtakos

valstybės biudžeto pajamoms ir išlaidoms, projektų;

     6) svarstyti  ir rengti  išvadas bei pasiūlymus dėl mokesčių

ir specialiųjų   fondų įstatymų  projektų, dėl valstybės biudžeto

vykdymo kontrolės,  įstaigų bei  organizacijų,    išlaikomų    iš

biudžeto, finansavimo tvarkos, jų išlaidų normatyvų, savivaldybių

biudžetų sudarymo  normatyvų,   biudžeto    asignavimų  įvairioms

programoms įgyvendinti,    taip  pat   Seimui  bei   jo  aparatui

išlaikyti.

     7) atlikti  valstybės turto  naudojimo ir  Lietuvos    banko

veiklos  parlamentinę   kontrolę,  teikti   su   tuo   susijusius

pasiūlymus bei rekomendacijas.

 

     51 straipsnis. Ekonomikos komiteto veiklos kryptys:

     1) svarstyti  ir teikti išvadas dėl ekonominės ir socialinės

reformos įstatymų,  kitų  teisės  aktų  projektų  ir  Vyriausybės

programų;

     2)  rengti   ir  nagrinėti   pasiūlymus  dėl  Lietuvos  ūkio

plėtojimo bei techninės pažangos politikos formavimo;

     3) rengti   įstatymų   ir  kitų  teisės  aktų  projektus bei

pasiūlymus ekonominės ir socialinės plėtros planavimo klausimais;

     4) nagrinėti  antimonopolinių veiksmų,  ūkio      mechanizmo

tobulinimo, užsienio    ryšių  plėtojimo  programų  projektus  ir

teikti išvadas Seimui;

     5) atlikti  energetikos  bei  ryšių  ir  transporto  valdymo

institucijų   parlamentinę   kontrolę,   teikti   pasiūlymus   ir

rekomendacijas dėl jų veiklos gerinimo, dalyvauti rengiant su tuo

susijusius įstatymų projektus.

 

     52 straipsnis. Gamtos apsaugos komiteto veiklos kryptys:

     1)  rengti  įstatymų  ir  kitų  teisės  aktų  projektus  bei

pasiūlymus aplinkos   apsaugos, gamtos  išteklių naudojimo, miškų

ūkio, medžioklės ir žvejybos klausimais;

     2) koordinuoti  suinteresuotų valstybės  institucijų ir kitų

organizacijų darbą  rengiant įstatymų  projektus šio straipsnio 1

punkte nurodytais klausimais;

     3)  gamtosaugos  požiūriu  nagrinėti  komitetui    perduotus

įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;

     4) rengti  ir nagrinėti  pasiūlymus dėl Lietuvos gamtosaugos

politikos formavimo;

     5) atlikti  valstybinių  gamtosaugos  institucijų    veiklos

parlamentinę kontrolę,   teikti pasiūlymus  ir rekomendacijas dėl

šių institucijų  ir organizacijų,  susijusių su  aplinkos apsauga

bei gamtonauda, veiklos pagerinimo.

 

     53  straipsnis.   Nacionalinio  saugumo   komiteto   veiklos

kryptys:

     1)  svarstyti  ir  rengti  įstatymų  bei  kitų  teisės  aktų

projektus krašto   apsaugos,  valstybės saugumo ir vidaus reikalų

sistemos klausimais;

     2) koordinuoti  suinteresuotų  valstybės  institucijų  darbą

rengiant įstatymų  projektus šio  straipsnio 1  punkte nurodytais

klausimais;

     3)  svarstyti  ir  teikti  pasiūlymus  dėl  krašto  apsaugos

politikos formavimo, atitinkamų struktūrų kūrimo ir tobulinimo;

     4) rengti  pasiūlymus dėl  vidaus reikalų  sistemos reformos

įgyvendinimo;

     5) atlikti  krašto apsaugos,  valstybės  saugumo  ir  vidaus

reikalų institucijų  parlamentinę kontrolę,  teikti pasiūlymus ir

rekomendacijas dėl jų veiklos pagerinimo;

     6) teikti  pasiūlymus ir rekomendacijas dėl techninių sporto

šakų plėtojimo.

 

     56 straipsnis. Savivaldybių komiteto veiklos kryptys:

     1)  rengti  ir  svarstyti  įstatymų  bei  kitų  teisės  aktų

projektus savivaldybių   darbo organizavimo  klausimais, pateikti

išvadas;

     2)    rengti    pasiūlymus    dėl    Lietuvos    Respublikos

administracinio ir teritorinio padalijimo keitimo;

     3) teikti  pasiūlymus dėl  savivaldybių tarybų paleidimo, jų

rinkimų organizavimo;

     4)  kartu   su  kitais   komitetais   spręsti   savivaldybių

ekonominės ir organizacinės veiklos problemas;

     5) teikti savivaldybių taryboms metodinę pagalbą.

 

     57  straipsnis.   Sveikatos,  socialinių  reikalų  ir  darbo

komiteto veiklos kryptys:

     1) rengti  gyventojų sveikatos  apsaugą, sanitarinę aplinkos

būklę, užimtumą,darbo  santykius, socialinę rūpybą bei aprūpinimą

butais reglamentuojančius   įstatymus ir teikti išvadas dėl tokių

įstatymų bei kitų aktų, perduotų komitetui nagrinėti, projektų;

     2) koordinuoti  suinteresuotų valstybės  institucijų ir kitų

organizacijų darbą,  rengiant įstatymų projektus šio straipsnio 1

punkte nurodytais klausimais;

     3) svarstyti  ir teikti  pasiūlymus dėl valstybės socialinės

ir sveikatos apsaugos politikos formavimo;

     4)   kontroliuoti    sveikatos   ir    socialinės   apsaugos

institucijas, teikti  pasiūlymus ir rekomendacijas dėl jų veiklos

pagerinimo.

 

     58 straipsnis. Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto veiklos

kryptys:

     1) rengti  ir svarstyti švietimą, mokslą, kultūrą ir masinės

informacijos teikimą reglamentuojančių įstatymų, nutarimų ir kitų

dokumentų projektus bei pasiūlymus;

     2)  svarstyti  ir  teikti  išvadas  dėl  komitetui  perduotų

dokumentų projektų,  susijusių su  švietimo, mokslo,  kultūros ir

masinės  informacijos   teikimo  klausimais,   taip   pat   kitus

projektus, atkreipiant dėmesį,  ar jie  šiais klausimais atitinka

valstybės politiką;

     3)  rengti   pasiūlymus  ir  rekomendacijas  Vyriausybei  ir

savivaldybėms  dėl   švietimo,  mokslo,   kultūros   ir   masinės

informacijos teikimo;

     4)  rūpintis   parama  kultūrai   tarnaujantiems   asmenims,

organizacijoms ir judėjimams.

 

     59   straipsnis.    Užsienio   reikalų    komiteto   veiklos

kryptys:

     1) rengti  išvadas  dėl  Lietuvos  Respublikos  tarptautinių

sutarčių ratifikavimo   ir denonsavimo  bei kitų  Seime svarstomų

užsienio politikos klausimų;

     2) rengti  ir  svarstyti  įstatymų  bei  kitų  teisės  aktų,

susijusių   su   užsienio  reikalais,  projektus,  nagrinėti juos

Lietuvos Respublikos  užsienio politikos  bei tarptautinės teisės

požiūriu ir teikti išvadas;

     3)  analizuoti   Lietuvos   Respublikos   užsienio   reikalų

ministerijos,   valstybinių    ir   visuomeninių    organizacijų,

palaikančių ryšius  su užsienio  šalimis, pagrindinius  politikos

principus,   prioritetus,  kryptis,  metodus  bei veiklą,  teikti

pasiūlymus, rekomendacijas, supažindinti su jais Seimą;

     4) nagrinėti  ir teikti  rekomendacijas valstybinėms  derybų

delegacijoms, svarstyti siūlomas kandidatūras į šias delegacijas;

     5) koordinuoti,  svarstyti  Seimo  delegacijų  tarptautinėse

organizacijose  bei   forumuose,tarpparlamentinių  ryšių   grupių

veiklą, teikti joms rekomendacijas ir pasiūlymus;

     6) analizuoti   ir  teikti  pasiūlymus dėl užsieniui skirtos

masinės informacijos  priemonių bei kitų valstybinių organizacijų

informacinės ir propagandinės veiklos;

     7) kartu  su valstybinėmis ir visuomeninėmis organizacijomis

palaikyti ir  plėtoti ryšius  su Lietuvos  išeiviais    bei    jų

organizacijomis užsienyje,  taip pat  su lietuviais autochtonais,

gyvenančiais už Lietuvos Respublikos ribų;

     8)  kartu   su  kitais   komitetais   nagrinėti   migracijos

reguliavimo problemas ir teikti pasiūlymus bei išvadas;

     9)  svarstyti   ir  teikti   Vyriausybei  rekomendacijas  ir

pasiūlymus  dėl   Lietuvos  Respublikos   diplomatinių   santykių

užmezgimo ir ambasadų atidarymo užsienyje;

     10) komitetų  teikimu svarstyti  ir  teikti  Seimo  valdybai

rekomendacijas dėl Seimo narių komandiruočių į užsienį, svarstyti

komandiruočių ataskaitas,  analizuoti ir  teikti  pasiūlymus  bei

išvadas dėl Seimo lėšų naudojimo komandiruotėms į užsienį;

     11) svarstyti  pasiūlymus ir teikti išvadas dėl diplomatinių

atstovų skyrimo užsienio valstybėse.

 

     60 straipsnis. Valstybės ir teisės komiteto veiklos kryptys:

     1) svarstyti  ir teikti  pasiūlymus dėl  valstybės  teisinės

politikos formavimo;

     2) rengti ir padėti įgyvendinti teisinės sistemos reformą;

     3)  svarstyti   ir  teikti   išvadas  dėl  siūlomų  Lietuvos

Respublikos Konstitucijos  pakeitimų ir  papildymų projektų, taip

pat dėl svarstomų istatymų projektų atitikimo Konstitucijai;

     4) rengti  įstatymų  projektus  bei  pasiūlymus  klausimais,

susijusiais su teisingumo įgyvendinimu, teisėtumo ir teisėtvarkos

stiprinimu;

     5) svarstyti  ir teikti išvadas bei pasiūlymus dėl valstybės

institucijų sistemos reformų;

     6)  teikti  teisines  išvadas  dėl  kitų  komitetų  rengiamų

įstatymų ir kitų teisės aktų projektų;

     7)   koordinuoti    įstatymų,   susijusių    su   teisingumo

įgyvendinimu,  teisėtumo  ir  teisėtvarkos  stiprinimu,  projektų

rengimą;

     8) svarstyti   Konstitucinio  Teismo ir Aukščiausiojo Teismo

teisėjų bei  šių teismų  pirmininkų, kitų teismų teisėjų, kuriuos

skiria Seimas arba kurių paskyrimui reikalingas Seimo pritarimas,

kandidatūras ir tų teisėjų atleidimo klausimus;

     9)  atlikti  teisėsaugos  institucijų,  išskyrus    teismus,

veiklos parlamentinę  kontrolę, rengti  su tuo susijusias išvadas

ir pasiūlymus;

     10) rengti  ir teikti  Seimui išvadas bei rekomendacijas dėl

Teisingumo ministerijos,  Prokuratūros ir kitų teisėsaugos organų

veiklos;

     11) rengti  įstatymų projektus  bei pasiūlymus dėl valstybės

kontrolės sistemos tobulinimo;

 

     12) prižiūrėti  nesikišant į  operatyvinę  veiklą  Valstybės

kontrolės departamento darbą.

 

     60-1 straipsnis.  Žmogaus ir  piliečio teisių  bei  tautybių

reikalų komiteto veiklos kryptys:

     1)  rengti  ir  svarstyti  įstatymų  bei  kitų  teisės  aktų

projektus bei  pasiūlymus  klausimais,  susijusiais  su  piliečių

teisių garantijomis   ir  Lietuvoje gyvenančių  tautybių santykių

reguliavimu;

     2)  teikti   ministerijoms,  valstybės  organams  ir  kitoms

organizacijoms, Seimo  komitetams  rekomendacijas  ir  pasiūlymus

piliečių teisių gynimo bei tautybių santykių gerinimo klausimais;

     3) prižiūrėti,  nesikišant į  operatyvinę   veiklą,    Seimo

kontrolierių     darbą,  rengti  su  tuo  susijusias  išvadas  ir

pasiūlymus.

 

 

           9 skirsnis. Seimo  komitetai. Darbo tvarka

 

     115 straipsnis.  Lietuvos Respublikos  Seimo komitetai dirba

pagal komitetų  patvirtintus planus, kurie turi būti suderinti su

Seimo sesijos   darbų  programa.  Šiuose  darbų planuose nurodomi

atsakingi vykdytojai  ir atlikimo terminai. Komitetų darbų planai

ir posėdžių   darbotvarkės  viešai paskelbiami,  perduodami Seimo

Pirmininkui, kancleriui, Seimo aparato padaliniams.

     Komitetai gali  pasitvirtinti savo  darbo tvarkos taisykles,

neprieštaraujančias šiam statutui.

 

     116 straipsnis.  Sesijos metu  komitetų  posėdžiai  rengiami

pagal reikalą,  bet ne  rečiau kaip  kartą per savaitę, paprastai

trečiadieniais.   Seimo    posėdžio   metu   komitetų   posėdžiai

nerengiami. Tarp   eilinių Seimo sesijų komitetų  darbe paprastai

daromos vieno   mėnesio pertraukos, bet prireikus  komitetai gali

posėdžiauti ir tarp sesijų.

     Komitetų  posėdžiai     rengiami  komitetų  pirmininkų  arba

daugiau kaip vieno  trečdalio komiteto narių iniciatyva, taip pat

Seimo ar valdybos  pavedimu.

     Komitetai gali rengti uždarus posėdžius.

 

     117 straipsnis.  Komiteto posėdžiams  pirmininkauja komiteto

pirmininkas   arba    jo  pavedimu   pirmininko pavaduotojas. Kol

komiteto pirmininkas  Seimo nepatvirtintas,  komiteto  posėdžiams

pirmininkauja vyriausias   pagal amžių komiteto  narys.  Komitetų

posėdžiuose, taip  pat ir uždaruose, patariamojo balso teise gali

dalyvauti į  tuos komitetus  neįeinantys kiti Seimo  nariai. Kitų

asmenų dalyvavimą komitetų posėdžiuose nustato pats komitetas.

 

     119 straipsnis. Svarstytiniems klausimams parengti komitetai

iš   savo   narių  gali  sudaryti  parengiamąsias darbo grupes. Į

jas   gali   būti   įtraukti   davę   sutikimą kiti Seimo nariai,

valstybės  institucijų  ir  visuomeninių  organizacijų  atstovai,

ekspertai  bei mokslininkai. Lėšos tokių grupių veiklai skiriamos

iš  patvirtintos komiteto išlaidų sąmatos.  Jeigu lėšų neužtenka,

komitetas kreipiasi į Seimo valdybą.

     Keli komitetai  gali sudaryti  bendras parengiamąsias  darbo

grupes.

 

     120  straipsnis.   Komitetų  sprendimai   yra  teisėti,  kai

posėdyje yra  daugiau kaip pusė visų komiteto narių.

     Komitetų sprendimai  priimami  atviru  balsavimu    paprasta

posėdyje dalyvaujančių komiteto  narių balsų dauguma.

     Jeigu komiteto  mažuma, kurią sudaro bent trys Seimo nariai,

komiteto svarstytu  klausimu pareiškia atskirąją nuomonę, ji turi

būti paskelbta kartu su komiteto sprendimu.

     Kelių komitetų   bendruose  posėdžiuose  sprendimai priimami

tada, jei už juos pasisako kiekvienas komitetas.

 

     121 straipsnis.  Klausimais,  kuriuos  komitetas  rengė arba

kuriuos nagrinėjant  jis buvo  pagrindinis, šis  komitetas  Seimo

posėdžiuose daro  pranešimus, o  klausimais, perduotais komitetui

preliminariai  ar     papildomai   nagrinėti,      -   papildomus

pranešimus.  Tam   jis    iš  savo  narių  skiria  pranešėjus  ar

papildomus  pranešėjus.   Išimtiniais  atvejais,   jeigu   Seimas

neprieštarauja,   pranešėjas gali  būti   ir ne  komiteto  narys.

Visais kitais  klausimais komiteto  nariai diskusijose  dalyvauja

bendra tvarka.

     Kelių  komitetų     bendrai   parengtais     ar  nagrinėtais

klausimais  komitetai   gali     daryti  bendrus   pranešimus  ir

papildomus  pranešimus  arba  pastabas  bei  pasiūlymus  pateikti

atskirai.

     Komitetų sprendimai ir išvados Seimui pateikiami raštu.

 

 

                  10 skirsnis. Seimo komisijos

 

     62 straipsnis  Seime sudaroma  nuolat  veikianti  Etikos  ir

procedūrų komisija, į  kurią ne mažiau kaip 1/10 Seimo narių gali

pasiūlyti vieną  atstovą.   Pasiūlymai dėl    kandidatūrų  į  šią

komisiją  raštu   pateikiami  Seimo   kancleriui.  Jeigu   Seimas

nepatvirtina pirmojo  ir antrojo tų  pačių Seimo  narių pasiūlyto

atstovo,  trečiasis   tampa  šios   komisijos  nariu   be   Seimo

patvirtinimo.

     Iš Etikos  ir procedūrų  komisijos narių  Seimas  patvirtina

šios komisijos pirmininką ir jo pavaduotoją.

          Straipsnio pakeitimai:1-364;  1994.01.11.; Žin.,  1994,

Nr.4-55;

 

     62-1  straipsnis.  Etikos  ir  procedūrų  komisijos  veiklos

kryptys:

     1) rengti  teisės aktų,  susijusių su  Seimo narių veikla ir

etika, projektus bei pasiūlymus;

     2) vadovaujantis  etinėmis nuostatomis,  padėti  Seimui,  jo

padaliniams,  Seimo   nariams  ugdyti   demokratiškumą,   derinti

įvairius požiūrius  bei įsitikinimus, siekti moralinės santarvės,

humanizuoti Seimo narių tarpusavio santykius;

     3) prižiūrėti,  kaip laikomasi  Lietuvos  Respublikos  Seimo

statuto bei  kitų  teisės  aktų,  reglamentuojančių  Seimo  narių

veiklą. Seimo  Pirmininko, jo  pavaduotojų, komitetų bei komisijų

pirmininkų,  kitų   Seimo  narių  teikimu  arba  savo  iniciatyva

nagrinėti  šių  teisės  aktų  bei  etikos  pažeidimus,  svarstyti

kilusius  Seimo  narių  konfliktus  ir,  jeigu  reikia,  pateikti

išvadas Seimui, Seimo Pirmininkui ar Seimo valdybai;

     4) Seimo,  jo Pirmininko  ar valdybos  pavedimu nagrinėti ir

teikti išvadas dėl procedūrinių ginčų;

     5) etikos  požūriu svarstyti  ir teikti  išvadas dėl siūlomų

kandidatų į Seimo skiriamas, renkamas ar tvirtinamas pareigas;

     6)  nagrinėti  Lietuvos  Respublikos  generalinio  prokuroro

pateiktą     informaciją  dėl   Seimo  narių  asmeninės  veiklos,

prieštaraujančios Lietuvos  Respublikos   įstatymams, ir   teikti

išvadas Seimui;

     7) analizuoti  Seimo narių  nedalyvavimo Seimo, taip pat  jo

padalinių posėdžiuose   priežastis,  teikti  spaudai  informaciją

apie  be   pateisinamų     priežasčių  praleistus   posėdžius  ir

nedalyvavimą  iš  anksto  skelbtuose  balsavimuose  bei  pavedimų

nevykdymą;

     8) nagrinėti  piliečių,  valstybės  įstaigų,    visuomeninių

organizacijų   laiškus    bei  pasiūlymus   Seimo   narių veiklos

klausimais.

 

     62-2  straipsnis.   Seime  sudaroma  nuolat  veikianti Seimo

administracinė komisija  Seimo narių  darbo bei buities sąlygų ir

kitiems su tuo susijusiems klausimams nagrinėti.

     Administracinė komisija  sudaroma  pagal  šio  statuto    63

straipsnio nuostatas.

     Pagal pareigas  į šią  komisiją įeina ir jai vadovauja Seimo

kancleris.

 

     62-3 straipsnis.  Lietuvos  Respublikos  Seimas,  pripažinęs

būtinybę,   gali    sudaryti   tyrimo,    kontrolės,   revizijos,

parengiamąsias, redakcines ir kitokias laikinąsias  komisijas bet

kuriam klausimui  ištirti, parengti  ar kitiems Seimo  pavedimams

atlikti.

     Jeigu sudarymo   metu  nebuvo aiškiai  apibrėžtas  komisijos

įgaliojimų laikas,  komisijos veikla nutraukiama Seimo  nutarimu,

kai iškelti uždaviniai yra įvykdyti.

     Taip pat  sudaromos ir tokias pačias teises kaip laikinosios

komisijos   turi    ir   tarpparlamentinių   ryšių   grupės   bei

parlamentinės  delegacijos  tarptautinėse      organizacijose  ir

forumuose.

 

     63   straipsnis.  Sudarant  laikinąją  komisiją,  pirmiausia

nustatomas komisijos   narių  skaičius. Po to nustatomos daugumos

ir   mažumos   proporcingo atstovavimo normos, taip pat  terminas

pasiūlyti   kandidatams  į komisijos narius.  Mažuma  pasiskirsto

tarpusavyje   jai   skirtas vietas  komisijoje.Jeigu kurios  nors

frakcijos nepareiškia  pageidavimo dalyvauti  komisijos darbe,  o

sudarytasis  komisijos   narių  sąrašas  nepakankamas,  po  vieną

papildomą  kandidatą   posėdžio  metu   gali     žodžiu   siūlyti

komitetai, po  jų -  ir kiekvienas Seimo narys, kol bus reikiamas

kandidatų skaičius.

     Kiekvienas iš  pateiktų kandidatų turi duoti žodinį, o jeigu

pats posėdyje nedalyvauja, raštišką sutikimą dalyvauti  komisijos

darbe. Seimas  balsuoja už  taip suformuotą  visą komisijos narių

sąrašą. Jeigu jis nepatvirtinamas, procedūra kartojama.

     Kai kandidatai  į komisijos narius siūlomi Seimo posėdyje ne

pagal frakcijoms skirtas normas ir nors du Seimo nariai pareiškia

abejonę dėl  kurio nors  kandidato, už  jį  balsuojama  atskirai.

Jeigu posėdyje pasiūlytų kandidatų į komisijos narius yra daugiau

negu nustatytas  komisijos narių  skaičius ir  visi  pasiūlytieji

kandidatai  sutinka   dirbti  komisijoje,   balsuojama   atvirais

biuleteniais su kandidatų sąrašu.

     Tam tikrais  atvejais Seimas    gali  nustatyti  ir  kitokią

komisijų sudarymo  tvarką,  tačiau  niekada  jų  negali  sudaryti

vienos frakcijos ar vieno regiono atstovai.

          Straipsnio pakeitimai:  1-364; 1994.01.11., Žin., 1994,

Nr.4-55;

 

     64 straipsnis.  Jeigu komisijos   įgaliojimų laikas ilgesnis

kaip mėnuo, jos pirmininkas ir pavaduotojas renkami ir tvirtinami

komitetams nustatyta  tvarka. Komisijos pirmininku ir pavaduotoju

negali   būti   Seimo   valdybos  ar  Vyriausybės narys bei kitos

komisijos  ar   komiteto   pirmininkas   ar   pavaduotojas.   Šis

apribojimas netaikomas  tarpparlamentinių   ryšių    grupėms   ir

parlamentinėms delegacijoms.

     Patvirtinti komisijos  išlaidų sąmatą  ir išspręsti kitus su

jos veikla susijusius klausimus Seimas paprastai paveda valdybai.

 

     65 straipsnis. Jeigu Seimas nenutaria kitaip, komisijos savo

įgaliojimų metu  vadovaujasi komitetų  darbo tvarkos taisyklėmis.

Jeigu komisijos   įgaliojimų  laikas ilgesnis kaip mėnuo, ji turi

visas   komitetų    teises   ir    pareigas, išskyrus teisę kelti

kandidatus Seimo  pareigūnų rinkimuose, reikalauti juos atšaukti,

teikti interpeliacijas  ar   reikšti nepasitikėjimą  kuriuo  nors

pareigūnu.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKAS                  ČESLOVAS JURŠĖNAS

_