Suvestinė redakcija nuo 2005-07-01

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 56-1959, i. k. 1042070ISAKISAK-517

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL REIKALAVIMŲ PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIUI IR PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO VERTINIMO IR PATVIRTINIMO ŽYMOS TEIKIMO IR REGISTRAVIMO TVARKOS, PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO VERTINIMO EKSPERTŲ KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. balandžio 7 d. Nr. ISAK-517

Vilnius

 

Siekdamas užtikrinti profesinio mokymo(si) vadovėlių ir jų vertinimo kokybę, tvirtinu pridedamus:

1. Reikalavimus profesinio mokymo(si) vadovėliui.

2. Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ir patvirtinimo žymos teikimo ir registravimo tvarką.

3. Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ekspertų komisijos nuostatus.

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                                            Algirdas Monkevičius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2004 m. balandžio 7 d. įsakymu

Nr. ISAK-517

 

REIKALAVIMAI PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIUI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimai profesinio mokymo(si) vadovėliui (toliau vadinama – Reikalavimai) nustato vadovėlio reformuojamame profesinio rengimo procese vaidmenį, funkcijas, požymius, svarbiausius jo rengimo principus ir vertinimo kriterijus (1 priedas), vertinimo anketos formą (2 priedas).

2. Šis dokumentas skiriamas vadovėlių autoriams, ekspertams, leidykloms, pedagogams, švietimo politikams, visai švietimo bendruomenei.

3. Reikalavimuose vartojamos sąvokos:

Profesinio mokymo(si) vadovėlis (toliau – vadovėlis) – daugkartinio naudojimo vientisas spausdintas mokymo(si) šaltinis (arba jo elektroninis, audiovizualinis atitikmuo), orientuotas į Profesinio rengimo standartą (-us), o jo nesant, – į Profesinio mokymo programą (-as), įregistruotą (-as) Studijų ir mokymo programų valstybiniame registre; pateikia kompetencijoms įgyti ir vertybinėms nuostatoms ugdyti reikalingą informaciją ir užduočių sistemą; skiriamas konkrečiai profesijai arba orientuojamas į atskiras kompetencijas ar tam tikras veiklos sritis, būdingas daugeliui profesijų. Vadovėlį gali sudaryti kelios dalys.

Vadovėlio vertinimo kriterijai – požymiai, pagal kuriuos vertinama vadovėlio kokybė.

 

II. VADOVĖLIO RENGIMO REIKALAVIMAI IR PRINCIPAI

 

4. Vadovėlis pirmiausia skiriamas mokiniui. Jame turi būti:

4.1. Pateikiamos tam tikros naudojimosi taisyklės, patarimai. Jie turi būti formuluojami specialiame autoriaus (-ių) įvade, kuris aiškina šio vadovėlio koncepciją, atskirų jo struktūros elementų paskirtį, žymėjimą, siūlo racionalaus mokymo(si), naudojant šį vadovėlį, būdus.

4.2. Pateikiamos aiškios vadovėlio informacinės priemonės. Šiuolaikiniam vadovėliui privalomi orientavimosi elementai yra: turinys, rodyklės, profesijai būdingų terminų žodynai, informacijos šaltinių ir literatūros sąrašai.

4.3. Tikslingai derinamos skirtingos mokymo(si) strategijos, veiklos. Vadovėlyje turi būti pateikiamos užduočių, pratimų sistemos, padedančios įgyvendinti mokymo(si) tikslus. Šis reikalavimas numato vadovėlyje pateikti užduotis, skiriamas kompetencijoms, reikalingoms konkrečiai kvalifikacijai įgyti ir sėkmingai jos veiklai plėtoti.

4.4. Pateikiami savo pažangos ir pasiekimų į(si)vertinimo būdai. Šis reikalavimas numato pateikti vadovėlyje tipinių užduočių teisingo atlikimo pavyzdžius, užduoties atlikimo įvertinimo kriterijus bei pagal galimybes užduočių sprendimo atsakymus.

5. Rengiant bei vertinant šiuolaikinius vadovėlius turi būti atsižvelgiama į tai, kaip laikomasi pagrindinių vadovėlio metodinių principų:

5.1. Integralumo – vadovėlio medžiaga suderinta su kitų vadovėlių, naudojamų profesinio mokymo procese, turiniu.

5.2. Sistemingumo – vadovėlis sudaromas remiantis pasirinktais aiškiais didaktiniais principais, turi aiškią loginę sistemą, pateikiama tikslinė medžiaga, reikalinga numatytoms kompetencijoms įgyti.

5.3. Kontekstualumo – vadovėlio medžiaga turi atitikti profesinės veiklos kontekstą.

5.4. Prasmingumo – medžiaga pateikiama taip, kad jos prasmingumą mokinys jaustų dabar ir čia, o ne neapibrėžtoje ateityje. Įgyvendinant šį principą, svarbu problemiškai pateikti šiuolaikišką medžiagą, stengtis sudaryti tikras gyvenimo situacijas, skatinančias mokinius kūrybiškai mąstyti ir veikti.

5.5. Prieinamumo – atsižvelgiama į numatomo vartotojo išsilavinimą ir patirtį.

5.6. Lankstumo – numatyta vadovėlio atnaujinimo galimybė: vadovėlis parengtas taip, kad jį būtų nesunku priderinti prie profesinės veiklos.

5.7. Aiškumo – vadovėlio žodinis tekstas yra aiškus, tikslus, glaustas, logiškas, atitinka taisyklingos kalbos reikalavimus ir pagrindinius terminologijos principus. Vadovėlio grafinis sprendimas (šriftas, pastraipos, spalvos, simboliai) padeda išryškinti esminius dalykus, atskiria juos nuo antraeilių detalių.

5.8. Vaizdumo – vadovėlio tekstas yra visą informaciją teikianti medžiaga: žodinė ir vaizdinė. Vadovėlyje tikslingai derinamos žodinė ir vaizdinė (paveikslėliai, nuotraukos, lentelės, schemos, diagramos ir t. t.) informacija. Žodinis tekstas vaizdu pratęsiamas ir plėtojamas. Kartais, atsižvelgiant į profesijos(-ų) specifiką, iliustracija gali būti pagrindinis informacijos šaltinis.

 

III. VADOVĖLIO FUNKCIJOS IR POŽYMIAI

 

6. Pagrindinės vadovėlio funkcijos yra šios:

6.1. Vadovėlis padeda įgyti mokiniui reikiamą kvalifikaciją.

6.2. Vadovėlis plėtoja mokinio bendruosius (socialinius, komunikacinius, pažintinius, veiklos ir kt.) gebėjimus.

6.3. Vadovėlis talkina mokytojui rengiant dalijamąją medžiagą.

6.4. Vadovėlis padeda organizuoti mokymą(si). Vadovėlis turi skatinti savarankišką – individualų ar grupinį – mokymą(si) ir konkrečios veiklos pažinimą, siūlydamas mokymo(si) strategijas ir būdus, pritaikytus įvairiems mokymo(si) būdams.

6.5. Vadovėlis teikia būtiną mokymui(si) informaciją bei duomenis. Vadovėlyje pateikiama specialiai mokymui(si) atrinkta, susisteminta, pritaikyta medžiaga, reikalinga tam tikroms kompetencijoms bei bendriesiems gebėjimams įgyti, kuri kreipia į platesnės informacijos šaltinius, supažindina su mokymo(si), mąstymo, kompetencijų derinimo būdais ir strategijomis, informaciją išdėsto įvairiais būdais.

6.6. Lietuvos profesinio rengimo sistemos mokyklose naudojamas vadovėlis laiduoja kvalifikacijų lyginamumą (vienodumą) ir mokymo(si) kokybę.

7. Vadovėlis nuo kitų mokymo(si) priemonių bei leidinių skiriasi tokiais formaliais požymiais:

7.1. Orientuotas į Profesinio rengimo standartą, o jo nesant, – į Profesinio mokymo programą (-as), įregistruotą(-as) Studijų ir mokymo programų valstybiniame registre.

7.2. Skiriamas konkrečiai kvalifikacijai arba orientuojamas į atskiras kompetencijas ar tam tikras veiklos sritis, būdingas daugeliui profesijų.

7.3. Švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka patvirtintas tinkamu naudoti mokymo(si) procese.

______________

 

Reikalavimų profesinio

mokymo(si) vadovėliui

1 priedas

 

PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO (VADOVĖLIO RANKRAŠČIO) VERTINIMO KRITERIJAI

 

1. Profesiniai kriterijai

1.1. Dalykinis tikslumas.

1.2. Kompetencijų pristatymo šiuolaikiškumas.

1.3. Pristatomos medžiagos tikslingumas.

1.4. Aiškus pristatomos medžiagos apibūdinimas.

 

2. Pedagoginiai kriterijai

2.1. Dermė su Profesinio rengimo standartais.

2.2. Dermė su Profesinio mokymo programomis.

2.3. Galimybė diferencijuoti mokymą(si).

2.4. Metodinės sistemos tinkamumas įvairiems mokymo(si) stiliams.

2.5. Savarankiško darbo su vadovėliu galimybių numatymas ir paaiškinimas.

2.6. Užduočių sistema, orientuota į imitacinę ir/ar realią veiklą.

2.7. Tinkamumas bendrųjų gebėjimų ugdymui.

2.8. Vaizdinės medžiagos įvairovė.

 

3. Psichologiniai kriterijai

3.1. Kalbos stiliaus, sudėtingumo, profesinio išsilavinimo lygio ir mokymo(si) stiliaus atitiktis.

3.2. Tinkamas ir visapusis vaizdinės medžiagos panaudojimas.

3.3. Tolerantiškas lyčių, amžiaus grupių, mažumų, kitų valstybių, tautų, rasių vertinimas.

______________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2004 m. balandžio 7 d.

įsakymu Nr. ISAK-517

 

PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO VERTINIMO IR PATVIRTINIMO ŽYMOS TEIKIMO IR REGISTRAVIMO TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ir patvirtinimo žymos teikimo ir registravimo tvarka nustato naujai leidžiamo, pataisyto ar papildyto vadovėlio vertinimą, patvirtinimo žymos teikimą ir jos registravimą.

2. Tvarkoje vartojamos sąvokos:

Ekspertų komisija – kolegiali specialistų grupė, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įgaliota teikti patvirtinimo žymą profesinio mokymo(si) vadovėliui.

Kartotinis vadovėlio leidimas – tai leidimas, kai nekeičiant ir nepapildant vadovėlio turinio leidžiama 2-ąjį, 3-iąjį ir kitus kartus.

Kitos mokymo(si) priemonės – daugkartinio naudojimo spausdinti mokymo(si) šaltiniai (arba jų elektroniniai, audiovizualiniai atitikmenys), kurie nėra tiesiogiai orientuoti į Profesinio rengimo standartą (-us) ir Profesinio mokymo programą (-as), bet padeda mokymo(si) procese; pateikia papildomą informaciją ir užduotis kompetencijoms įgyti ir vertybinėms nuostatoms ugdyti.

Nepriklausomas ekspertas – teisės aktų nustatyta tvarka paskirtas konkrečios srities specialistas, kuris nėra ekspertų komisijos narys.

Papildytas vadovėlio leidimas – tai leidimas, kai keičiama ne daugiau kaip penktadalis esamos vadovėlio medžiagos.

Pataisytas vadovėlio leidimas – tai leidimas, kai keičiama ne mažiau kaip penktadalis esamos vadovėlio medžiagos.

Patvirtinimo žyma – specialus įrašas vadovėlio antraštinio lapo antrojoje pusėje arba specialioje įklijoje, patvirtinantis vadovėlio tinkamumą naudoti profesinio mokymo(si) procese.

Profesinio mokymo(si) vadovėlis (toliau – vadovėlis) – daugkartinio naudojimo vientisas spausdintas mokymo(si) šaltinis (arba jo elektroninis, audiovizualinis atitikmuo), orientuotas į Profesinio rengimo standartą (-us), o jo nesant, – į Profesinio mokymo programą (-as), įregistruotą (-as) Studijų ir mokymo programų valstybiniame registre; pateikia kompetencijoms įgyti ir vertybinėms nuostatoms ugdyti reikalingą informaciją ir užduočių sistemą; skiriamas konkrečiai profesijai arba orientuojamas į atskiras kompetencijas ar tam tikras veiklos sritis, būdingas daugeliui profesijų. Vadovėlį gali sudaryti kelios dalys.

Vadovėlio dalys – vadovėlio medžiaga, pateikiama atskirose knygose ir atitinkanti vadovėlio reikalavimus.

Teikėjas – fizinis (-iai) arba juridinis (-iai) asmuo (-enys), kuris (-ie) pateikia vadovėlį vertinti.

Vadovėlio rankraštis – kompiuteriu surinktas visas vadovėlio tekstas su numatytomis iliustracijomis, trumpais jų aprašymais (arba įklijuotomis iliustracijų kopijomis). Parengtas vadovėlio maketas taip pat atitinka šią sąvoką. Jei vadovėlį sudaro kelios dalys, sąvoką atitinka kiekviena dalis atskirai.

Vadovėlių vertinimo apeliacinė komisija (toliau – Apeliacinė komisija) – prie Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos esanti komisija, kuri svarsto teikėjo skundą.

 

II. VADOVĖLIO VERTINIMAS

 

3. Vadovėlį vertina ir patvirtinimo žymą teikia ekspertų komisija.

4. Pirminiam įvertinimui įrištą/susegtą vadovėlio rankraštį ir prašymą teikėjas pateikia Profesinio mokymo metodikos centrui. Prašyme turi būti nurodoma: vadovėlio autorius (-iai), pavadinimas, profesija (-os), kuriai (-ioms) skiriamas vadovėlis, duomenys apie teikėją. Rankraštis pateikiamas 3 egzemplioriais.

5. Vadovėlio rankraščiui vertinti Profesinio mokymo metodikos centras iš nepriklausomų ekspertų duomenų banko siūlo 3 nepriklausomus ekspertus, tarp kurių gali būti profesinės mokyklos mokytojas, veiklos pasaulio atstovas (praktikas) ir kolegijos arba universiteto dėstytojas. Pasiūlytus nepriklausomus ekspertus aprobuoja ekspertų komisija.

6. Profesinio mokymo metodikos centras teisės aktų nustatyta tvarka su nepriklausomais ekspertais sudaro sutartis ir apmoka ekspertams.

Punkto pakeitimai:

Nr. ISAK-1185, 2005-06-23, Žin., 2005, Nr. 81-2978 (2005-06-30), i. k. 1052070ISAKSAK-1185

 

7. Nepriklausomi ekspertai vadovėlio rankraštį vertina Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka.

8. Nepriklausomi ekspertai vadovėlio rankraštį vertina ne ilgiau kaip 1 mėnesį nuo rankraščio gavimo dienos.

9. Sprendimas apie vadovėlio rankraščio pirminį įvertinimą priimamas ir siūlymai dėl vadovėlio korekcijų ekspertų komisijoje formuluojami ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo teikėjo prašymo pateikimo dienos.

10. Ekspertų komisijos sprendimas turi būti suformuluotas trejopai:

10.1. „rankraštis atitinka profesinio mokymo(si) vadovėliui keliamus reikalavimus“;

10.2. „rankraštis iš dalies atitinka profesinio mokymo(si) vadovėliui keliamus reikalavimus“;

10.3. „rankraštis neatitinka profesinio mokymo(si) vadovėliui keliamų reikalavimų“.

11. Teikėjas su ekspertų komisijos sprendimu ir siūlymais dėl vadovėlio rankraščio korekcijų raštu supažindinamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po įvykusio ekspertų komisijos posėdžio.

12. Jei teikėjas nesutinka su ekspertų komisijos sprendimu, jis gali kreiptis į Apeliacinę komisiją, pateikdamas argumentuotą prašymą peržiūrėti ekspertų komisijos priimto sprendimo teisėtumą.

13. Apeliacinė komisija, patikrinusi ekspertų komisijos sprendimo teisėtumą, savo išvadas ir nurodymus formuluoja raštiškai ir pateikia teikėjui per 14 dienų nuo dokumentų gavimo dienos.

14. Jei Apeliacinė komisija sutinka su teikėjo nuomone, ekspertų komisija skiria dar 1 nepriklausomą ekspertą vadovėlio rankraščiui įvertinti bei pakartotinai formuluoja vieną iš trijų 10 punkte išdėstytų sprendimų.

15. Apeliacinė komisija teikėjo skundų pakartotinai nesvarsto.

 

III. PATVIRTINIMO ŽYMOS VADOVĖLIUI TEIKIMAS

 

16. Patvirtinimo žyma vadovėliui teikiama galutinai įvertinus vadovėlio rankraštį.

17. Patvirtinimo žymai gauti teikėjas Profesinio mokymo metodikos centrui pateikia vadovėlio rankraštį, pataisytą pagal ekspertų komisijos siūlymus, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos sprendimą, patvirtinantį, kad vadovėlio kalba atitinka kalbos taisyklingumo reikalavimus, priimtą Valstybinės kalbos komisijos nustatyta tvarka. Medžiaga pateikiama 3 egzemplioriais, įrišta/susegta.

18. Tie patys nepriklausomi ekspertai susipažįsta su galutiniu vadovėlio rankraščio variantu (esant 10.1 punkte išdėstytam ekspertų komisijos sprendimui ši sąlyga nebūtina) per 14 dienų nuo jo gavimo dienos, patikrina, kaip jis patobulintas, pataisytas atsižvelgiant į ankstesnes pastabas.

19. Vadovėlio rankraštis ne vėliau kaip per 30 dienų nuo pateikimo datos patvirtinimo žymai gauti svarstomas ekspertų komisijos posėdyje.

20. Ekspertų komisijai pakvietus, vadovėlio rankraštį svarstant gali dalyvauti ir teikėjas ar jo įgalioti atstovai.

21. Sprendimas dėl patvirtinimo žymos vadovėliui suteikimo priimamas teikėjui nedalyvaujant.

22. Teikėjas su ekspertų komisijos sprendimu raštu supažindinamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po įvykusio posėdžio.

23. Jei teikėjas nesutinka su ekspertų komisijos sprendimu, jis gali kreiptis į Apeliacinę komisiją, pateikdamas argumentuotą prašymą peržiūrėti ekspertų komisijos priimto sprendimo teisėtumą.

24. Apeliacinė komisija, patikrinusi ekspertų komisijos sprendimo teisėtumą, savo išvadas ir nurodymus formuluoja raštiškai ir pateikia teikėjui per 14 dienų nuo dokumentų gavimo dienos.

25. Apeliacinė komisija teikėjo skundų pakartotinai nesvarsto.

26. Suteikus patvirtinimo žymą, vadovėlyje įrašoma „Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos rekomenduota profesiniam mokymui(si)“.

27. Pataisytas ar papildytas vadovėlis turi būti pateikiamas ekspertų komisijai vertinti. Tokiam vadovėliui suteikiama nauja patvirtinimo žyma 16–22 punktuose nustatyta tvarka.

28. Kartotiniame vadovėlio leidime įrašoma pirmojo leidimo patvirtinimo žyma bei nurodoma, kelintas yra leidimas.

 

IV. VADOVĖLIO PATVIRTINIMO ŽYMOS REGISTRAVIMAS

 

29. Vadovėlio patvirtinimo žymą registruoja Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras (toliau – Švietimo aprūpinimo centras).

30. Profesinio mokymo metodikos centro vadovas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl patvirtinimo žymos priėmimo dienos pateikia prašymą Švietimo aprūpinimo centrui įregistruoti vadovėlio patvirtinimo žymą.

31. Prašyme turi būti nurodomas ekspertų komisijos sprendimas, posėdžio protokolo numeris ir data, vadovėlio pavadinimas, profesija (-os), kuriai (-ioms) skiriamas vadovėlis, autorius (-iai), kelintas yra leidimas (jei vadovėlis kartotinis), ar jis pataisytas, ar papildytas, duomenys apie teikėją.

32. Švietimo aprūpinimo centras vadovėlio patvirtinimo žymą registruoja ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo Profesinio mokymo metodikos centro vadovo arba jo įgalioto asmens prašymo gavimo.

33. Švietimo aprūpinimo centras apie vadovėlio patvirtinimo žymos registracijos numerį raštu informuoja teikėją.

34. Švietimo aprūpinimo centas raštu informuoja teikėją, gavusį vadovėlio patvirtinimo žymos registracijos numerį, apie tai, kad vadovėlio antraštinio lapo antrojoje pusėje arba specialioje įklijoje privalu įrašyti:

34.1. Vadovėlio patvirtinimo žymą, jos registracijos datą ir numerį.

34.2. Nepriklausomų ekspertų pavardes, jų mokslinius laipsnius ar kvalifikacines kategorijas.

34.3. Profesiją (-as), kuriai (-ioms) skiriamas vadovėlis.

34.4. Kelintas yra leidimas, ar jis pataisytas, ar papildytas.

34.5. Jei vadovėlis premijuotas – premijos pavadinimą.

34.6. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos sprendimą.

35. Teikėjas, išleidęs naują, pataisytą ar papildytą patvirtinimo žymą turintį vadovėlį, pateikia: Profesinio mokymo metodikos centrui – 3, Švietimo aprūpinimo centrui – 2, o kartotinio leidimo – Profesinio mokymo metodikos centrui – 2 ir Švietimo aprūpinimo centrui – 1 nemokamą egzempliorių.

______________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2004 m. balandžio 7 d.

įsakymu Nr. ISAK-517

 

PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO VERTINIMO EKSPERTŲ KOMISIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šie nuostatai reglamentuoja Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ekspertų komisijos (toliau – ekspertų komisija) uždavinius, funkcijas, teises ir darbo organizavimą.

2. Ekspertų komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymu (Žin., 1991, Nr. 23-593; 1998, Nr. 67-1940; 2000, Nr. 40-1116, Nr. 92-2878, 2879, Nr. 102-3214; 2003, Nr. 63-2853), Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymu (Žin., 1997, Nr. 98-2478), kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, švietimo ir mokslo ministro įsakymais, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.

3. Ekspertų komisija atskaitinga Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministrui.

4. Ekspertų komisija sudaro: Švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – ministerijos) – 2 atstovai, Profesinio mokymo metodikos centro – 2 atstovai, Švietimo aprūpinimo centro – 1 atstovas, Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos – 1 atstovas, kolegijų – 1 atstovas, profesinių mokyklų – 2 atstovai ir socialinių partnerių – 2 atstovai.

5. Ekspertų komisijos posėdžiams pirmininkauja Profesinio mokymo metodikos centro vadovas arba jo įgaliotas asmuo, sekretoriauja – atstovas iš Profesinio mokymo metodikos centro.

6. Šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos:

Profesinio mokymo(si) vadovėlis (toliau – vadovėlis) – daugkartinio naudojimo vientisas spausdintas mokymo(si) šaltinis (arba jo elektroninis, audiovizualinis atitikmuo), orientuotas į Profesinio rengimo standartą (-us), o jo nesant, į Profesinio mokymo programą (-as), įregistruotą (-as) Studijų ir mokymo programų valstybiniame registre; pateikia kompetencijoms įgyti ir vertybinėms nuostatoms ugdyti reikalingą informaciją ir užduočių sistemą; skirtas konkrečiai profesijai arba orientuotas į atskiras kompetencijas arba tam tikras veiklos sritis, būdingas daugeliui profesijų. Vadovėlį gali sudaryti kelios dalys.

Vadovėlio vertinimas – nustatymas, ar vadovėlis parengtas pagal vadovėlio rengimą reglamentuojančius dokumentus.

 

II. EKSPERTŲ KOMISIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

7. Svarbiausias ekspertų komisijos uždavinys – pagal pateiktas nepriklausomų ekspertų išvadas įvertinti, ar vadovėliui galima suteikti patvirtinimo žymą.

8. Ekspertų komisija atlieka šias funkcijas:

8.1. Tvirtina nepriklausomus ekspertus konkrečiam vadovėliui vertinti.

8.2. Svarsto nepriklausomų ekspertų recenzijas ir vertina vadovėlio rankraštį.

8.3. Suformuluoja sprendimą apie patvirtinimo žymos suteikimą vadovėliui.

8.4. Kiekvienų metų pradžioje aprobuoja Nepriklausomų ekspertų duomenų banką, kurį teikia tvirtinti Profesinio mokymo metodikos centro direktoriui.

 

III. EKSPERTŲ KOMISIJOS TEISĖS

 

9. Vykdydama jai pavestą uždavinį ir funkcijas, ekspertų komisija turi teisę:

9.1. Gauti iš ministerijos, Profesinio mokymo metodikos centro, kitų ekspertų komisijų informaciją, reikalingą ekspertų komisijos darbui.

9.2. Susipažinti su ministerijos, Profesinio mokymo metodikos centro dokumentais apie vadovėlių rengimą ir vertinimą.

9.3. Gauti informaciją apie ministerijos ir jai pavaldžių institucijų organizuojamus renginius ir diegiamas naujoves ekspertų komisijos veiklos kompetencijos klausimais.

9.4. Dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo renginiuose, organizuojamuose ekspertų komisijos nariams ir nepriklausomiems ekspertams.

 

IV. EKSPERTŲ KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

10. Ekspertų komisijai vadovauja ir atstovauja ekspertų komisijos pirmininkas.

11. Ekspertų komisijos pirmininkas:

11.1. Organizuoja ekspertų komisijos darbą ir atsako už jos veiklą.

11.2. Šaukia ekspertų komisijos posėdžius ir jiems pirmininkauja.

11.3. Koordinuoja ekspertų komisijos narių darbą.

12. Ekspertų komisijos darbą dokumentuoja ekspertų komisijos sekretorius, kuris neturi balsavimo teisės.

13. Ekspertų komisijos sekretorius:

13.1. Parengia medžiagą posėdžiams.

13.2. Protokoluoja posėdžius.

13.3. Teikia protokolų išrašus vadovėlio teikėjams.

14. Ekspertų komisijos sprendimai priimami posėdyje. Posėdžiuose dalyvauja 12 narių. Ekspertų komisijos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip du trečdaliai ekspertų komisijos narių.

15. Ekspertų komisijos posėdyje gali būti svarstomi vieno ir kelių vadovėlių rankraščiai. Į ekspertų komisijos posėdžius gali būti kviečiami teikėjai arba jų įgalioti atstovai.

16. Ekspertų komisijos sprendimai laikomi priimtais, jeigu jiems atviru balsavimu pritarė daugiau kaip pusė visų posėdyje dalyvavusių narių. Jeigu ekspertų komisijos narių balsai pasiskirsto po lygiai, lemia ekspertų komisijos pirmininko balsas.

17. Ekspertų komisijos sprendimą pasirašo ekspertų komisijos pirmininkas ir sekretorius.

18. Ekspertų komisijos narys neturi dalyvauti balsavime svarstant klausimus, kurių sprendimais jis yra tiesiogiai suinteresuotas.

19. Apeliacijas dėl ekspertų komisijos sprendimų svarsto Apeliacinė komisija, esanti prie ministerijos.

20. Ekspertų komisijos dokumentacija saugoma Profesinio mokymo metodikos centro archyve.

21. Ekspertų komisiją ūkiškai ir techniškai aptarnauja Profesinio mokymo metodikos centras.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

22. Su ekspertų komisijos nariais teisės aktų nustatyta tvarka sudaromos sutartys ir jiems apmokama.

Punkto pakeitimai:

Nr. ISAK-1185, 2005-06-23, Žin., 2005, Nr. 81-2978 (2005-06-30), i. k. 1052070ISAKSAK-1185

 

 

Reikalavimų profesinio mokymo(si)

vadovėliui

2 priedas

 

PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIO (VADOVĖLIO RANKRAŠČIO) VERTINIMO ANKETA

 

I. BENDRA INFORMACIJA

 

Pavadinimas

 

Leidimo data

 

Autorius (-iai)

 

Profesija (-os)

 

Leidykla

 

 

 

I. KRITERIJAI

ü
 


Atsakymą žymėkite

 

PROFESINIAI

0

1

2

Pagrindimas

1.1. Dalykinis tikslumas

 

 

 

 

1.2. Kompetencijų pristatymo šiuolaikiškumas

 

 

 

 

1.3. Pristatomos medžiagos tikslingumas

 

 

 

 

1.4. Aiškus pristatomos medžiagos apibūdinimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PEDAGOGINIAI

 

 

 

 

2.1. Dermė su Profesinio rengimo standartais

 

 

 

 

2.2. Dermė su Profesinio mokymo programomis

 

 

 

 

2.3. Galimybė diferencijuoti mokymą(si)

 

 

 

 

2.4. Metodinės sistemos tinkamumas įvairiems mokymo(si) stiliams

 

 

 

 

2.5. Savarankiško darbo su vadovėliu galimybių numatymas ir paaiškinimas

 

 

 

 

2.6. Užduočių sistema, orientuota į imitacinę ir/ar realią veiklą

 

 

 

 

2.7. Tinkamumas bendrųjų gebėjimų ugdymui

 

 

 

 

2.8. Vaizdinės medžiagos įvairovė

 

 

 

 

PSICHOLOGINIAI

 

 

 

 

3.1. Kalbos stiliaus, sudėtingumo, profesinio išsilavinimo lygio ir mokymo(si) stiliaus atitiktis

 

 

 

 

3.2. Tinkamas ir visapusis vaizdinės medžiagos panaudojimas

 

 

 

 

3.3. Tolerantiškas lyčių, amžiaus grupių, mažumų, kitų valstybių, tautų, rasių vertinimas

 

 

 

 

 

Pastaba:

0 – neatitinka vadovėlio vertinimo kriterijaus;

1 – iš dalies atitinka vadovėlio vertinimo kriterijų;

2 – visiškai atitinka vadovėlio vertinimo kriterijų.

 

Kiekvieno kriterijaus vertinimas turi būti pagrįstas (skiltyje „Pagrindimas“)

 

III. EKSPERTO KOMENTARAS RECENZUOJAMAM PROFESINIO MOKYMO(SI) VADOVĖLIUI

 

(Laisva forma, teksto apimtis neribojama.)

 

IŠVADA

 

üAtsakymą žymėkite

 

Profesinio mokymo (si) vadovėlis

Atitinka reikalavimus

Iš dalies atitinka reikalavimus

Neatitinka reikalavimų

 

 

 

 

IV. GALUTINĖ EKSPERTO IŠVADA PO VADOVĖLIO KOREKCIJŲ

 

(Laisva forma, teksto apimtis neribojama.)

 

 

______________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Įsakymas

Nr. ISAK-1185, 2005-06-23, Žin., 2005, Nr. 81-2978 (2005-06-30), i. k. 1052070ISAKSAK-1185

Dėl švietimo ir mokslo ministro 2004 m. balandžio 7 d. įsakymo Nr. ISAK-517 "Dėl Reikalavimų profesinio mokymo(si) vadovėliui ir Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ir patvirtinimo žymos teikimo ir registravimo tvarkos, Profesinio mokymo(si) vadovėlio vertinimo ekspertų komisijos nuostatų patvirtinimo" pakeitimo