Neoficialus nutarimo tekstas
nutarimas
2002 m. gruodžio 5 d. Nr. 1905
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 (Žin., 2001, Nr. 86-3015; 2002, Nr. 15-563, Nr. 74-3193), 210 punktą ir skatindama Lietuvos regionus ir savivaldybes rengtis pasinaudoti Europos Sąjungos struktūrinių fondų parama, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamas:
1.1. Lietuvos Respublikos regionų plėtros programą;
1.2. Lietuvos Respublikos regionų plėtros programos įgyvendinimo 2003–2005 metų priemones.
2. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai koordinuoti šiuo nutarimu patvirtintos Lietuvos Respublikos regionų plėtros programos įgyvendinimą, organizuoti jos įgyvendinimo 2003–2005 metų priemonių vykdymą ir ne rečiau kaip kas pusmetį informuoti apie tai Nacionalinę regioninės plėtros tarybą.
Ministras Pirmininkas Algirdas Brazauskas
Vidaus reikalų ministras Juozas Bernatonis
___________________
Nauja nutarimo priedo redakcija nuo 2006 m. rugpjūčio 30 d.:
Nr. 816, 2006-08-25, Žin., 2006, Nr. 92-3633 (2006-08-29)
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2002 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1905
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. rugpjūčio 25 d. nutarimo Nr. 816
redakcija)
1. Lietuvos Respublikos regionų plėtros programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – teikti pagalbą rengiant regionų plėtros planus, vietines iniciatyvas atitinkančius projektinius pasiūlymus ir plėtojant tarptautinį bendradarbiavimą regioninės politikos srityje, kad būtų sudarytos sąlygos didinti Lietuvos teritorijų ekonominę bei socialinę sanglaudą ir pasinaudoti Europos Sąjungos (toliau vadinama – ES) struktūrinių fondų parama.
2. Perėjimas prie rinkos ekonomikos Lietuvai reiškė ekonomikos restruktūrizavimo procesus. Su ūkio restruktūrizavimu susiję procesai keitė Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir juos sudarančių gyvenamųjų vietovių anksčiau susiklosčiusias ir centralizuotai valdomas sistemas, sutelkė kvalifikuotus specialistus, ypač jaunimą, didžiausiuose miestuose. Nuo didmiesčių nutolusios savivaldybės tapo nelabai patrauklios investuotojams.
3. Dėl objektyvių procesų pradėjo ryškėti didesni ar mažesni šalies regionų ekonominės ir socialinės plėtros skirtumai. Pagrindinis rodiklis – bendrojo vidaus produkto dalis, tenkanti vienam gyventojui (toliau vadinama – BVP/gyv.) – įtikinamai rodo, kad Lietuvos Respublikoje esama didelių skirtumų tarp šalies regionų ir šie skirtumai vis didėja. BVP/gyv. skirtumas tarp ekonomiškai stipriausios Vilniaus ir silpniausios Tauragės apskričių 1997–2004 metais padidėjo 2,6 karto. Šis rodiklis Tauragės, Marijampolės ir Alytaus apskrityse 2004 metais net nesiekė kritinės ribos – 75 procentų vidutinio BVP/gyv. šalyje. Nedarbas didžiausias tose apskrityse, kurių ekonominis augimas labiausiai atsilieka nuo vidutinio šalyje.
4. Skiriamos dvi pagrindinės regioninės politikos formavimo ir įgyvendinimo problemų grupės. Pirmoji problemų grupė susijusi su bendrąja nacionaline regionine politika, regioninės plėtros ir kitų valstybės viešosios politikos sričių integracija. Antroji problemų grupė susijusi su regionų galimybėmis ir gebėjimais aktyviai prisidėti prie regionų plėtros. Regionų dalyvavimo šiame procese skatinimas visų pirma turėtų būti užtikrinamas per regionų planavimo dokumentų ir jų įgyvendinimo projektų rengimą, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teritorijos bendrąjį planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. IX-1154 (Žin., 2002, Nr. 110-4852), ir kitus teritorijų planavimo dokumentus, regionų plėtros prioritetų įtraukimą į šakinių ministerijų rengiamas plėtros strategijas.
5. Siekiant tolygesnės šalies plėtros naudojantis ES struktūrinių fondų parama susiduriama su sunkumais, nes dalyje regionų ir savivaldybių stokojama patirties ir finansinių išteklių. Lietuvos Respublikos regionų institucijų administraciniai gebėjimai tinkamai rengti plėtros programas ir išsamius jų įgyvendinimo projektus labai riboti. Dėl šių priežasčių ES struktūrinių fondų parama koncentruojasi tik tam tikrose šalies teritorijose.
6. Lietuvos Respublikos regionai ir savivaldybės plėtoja tarptautinį bendradarbiavimą euroregionuose, taip pat dvišalius ir daugiašalius regionų santykius. Lietuvos Respublikai šio bendradarbiavimo patirtis turėtų padėti pasinaudoti ES struktūrinių fondų, Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų teikiama finansine parama.
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
7. Šios Programos tikslas – sudaryti palankias sąlygas įgyvendinti nacionalinę regioninę politiką.
8. Numatomi tokie šios Programos uždaviniai:
8.1. sudaryti sąlygas tobulinti regioninės plėtros planavimo sistemą Lietuvos Respublikoje;
8.2. sudaryti galimybes regionams ir savivaldybėms gauti ES struktūrinę paramą projektams, kurie vykdomi įgyvendinant šių regionų plėtros planus ir atitinka Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 2 d. nutarimu Nr. 935 (Žin., 2004, Nr. 123-4486), ir 2007–2013 metų ES paramos programavimo dokumentų priemones;
8.3. remti tarptautinį bendradarbiavimą regioninės plėtros srityje.
9. Kad būtų pasiektas šios Programos tikslas, būtina:
9.1. teikti finansinę paramą Lietuvos Respublikos regionams, rengiantiems ir atnaujinantiems savo plėtros planus; rengti probleminių teritorijų plėtros programas ir kitus strateginio planavimo dokumentus, susijusius su regionine plėtra;
9.2. teikti vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka finansinę paramą regionams ir savivaldybėms, rengiantiems projektus (projektinius pasiūlymus) ES struktūrinių fondų paramai gauti, taip didinti jų galimybes pasinaudoti ES parama ir sudaryti tolygios ir tvarios visos valstybės teritorijos plėtros sąlygas;
9.3. plėtojant tarptautinį bendradarbiavimą regioninės plėtros srityje, dengti Lietuvos Respublikos euroregionų ir regionų išlaidas Europos pasienio regionų asamblėjos nario mokesčiui, organizuoti tarptautiniam regionų bendradarbiavimui plėtoti skirtus mokslinius tyrimus, konferencijas, seminarus, regionų atstovų mokymą, leidinių rengimą, skirti dalį bendrojo finansavimo lėšų projektams, skatinantiems tarptautinį bendradarbiavimą ir finansuojamiems iš Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų skiriamų lėšų.
10. Šios Programos uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijai yra:
10.1. parengti ir atnaujinti regionų plėtros planai ir (arba) probleminių teritorijų plėtros programos ar kiti regioninės plėtros strateginio planavimo dokumentai;
10.2. parengti regionines ir vietines iniciatyvas atitinkantys projektai ES struktūrinių fondų lėšoms gauti;
10.3. Lietuvos Respublikos euroregionai ir regionai, kuriems padengtos išlaidos Europos pasienio regionų asamblėjos nario mokesčiui, atlikti moksliniai tyrimai, surengti seminarai, konferencijos, regionų atstovų mokymas, parengti leidiniai, iš programos lėšų bendrai finansuoti projektai.
VI. Numatomi PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO REZULTATAI
11. Manoma, kad įgyvendinus šią Programą:
11.1. kasmet bus parengiami arba atnaujinami vidutiniškai 3 regionų plėtros planai ir (arba) probleminių teritorijų plėtros programos ar kiti regioninės plėtros strateginio planavimo dokumentai;
11.2. pasinaudojus finansine programos parama, bus parengti regionų ir savivaldybių projektai, kuriuos numatoma teikti ES struktūrinei paramai gauti (vidutiniškai 10 projektų kasmet);
11.3. bus padengtos išlaidos Europos pasienio regionų asamblėjos nario mokesčiui ir bendrai finansuoti vidutiniškai 5 tarptautinio bendradarbiavimo regioninės plėtros srityje projektai;
11.4. bus sudarytos sąlygos įtraukti parengtų regioninės plėtros strateginio planavimo dokumentų tikslus ir uždavinius atitinkančias priemones į ūkio šakų (sektorių) plėtros programas ir ES struktūrinių fondų paramos panaudojimo programinius dokumentus;
11.5. sustiprės regionų ir savivaldybių institucijų administraciniai gebėjimai diegti regionų strateginio planavimo sistemą;
11.6. bus sudarytos galimybės regionams ir savivaldybėms gauti ES struktūrinę paramą projektams, kurie vykdomi įgyvendinant šių regionų plėtros planus ir skatina atitinkamo regiono plėtrą;
11.7. bus sudarytos sąlygos plėsti Lietuvos Respublikos euroregionų ir regionų tarptautinį bendradarbiavimą;
11.8. padidės nacionalinės regioninės politikos poveikis tolygiai ir tvariai šalies teritorijos plėtrai.
12. Numatomas šios Programos ekonominis ir socialinis poveikis – didėjanti teritorinė socialinė sanglauda, tolygi ir tvari ilgalaikė visų regionų plėtra ir gerėjanti visos šalies teritorijos gyventojų gyvenimo kokybė.
13. Ši Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, Vidaus reikalų ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos regionų plėtros programai finansuoti.
––––––––––––––––
Nauja nutarimo priedo redakcija nuo 2006 m. rugpjūčio 30 d.:
Nr. 816, 2006-08-25, Žin., 2006, Nr. 92-3633 (2006-08-29)
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. rugpjūčio 25 d. nutarimu Nr. 816
LIETUVOS RESPUBLIKOS REGIONŲ PLĖTROS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO 2006–2008 METŲ PRIEMONĖS
Priemonės pavadinimas
|
Įvykdymo terminas |
Vykdytojas |
Lėšų poreikis (tūkst. litų) |
|||
iš viso |
2006 metais |
2007 metais |
2008 metais |
|||
1. Teikti finansinę paramą Lietuvos Respublikos regionams, rengiantiems ir atnaujinantiems savo plėtros planus; rengti probleminių teritorijų plėtros programas ir kitus strateginio planavimo dokumentus, susijusius su regionine plėtra |
2006–2008 metai |
Vidaus reikalų ministerija, apskričių viršininkų administracijos |
150 |
50 |
50 |
50 |
2. Teikti vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka finansinę paramą regionams ir savivaldybėms, rengiantiems projektus (projektinius pasiūlymus) ES struktūrinių fondų paramai gauti, taip didinti jų galimybes pasinaudoti ES parama ir sudaryti tolygios ir tvarios valstybės teritorijos plėtros sąlygas |
2006–2008 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
900 |
300 |
300 |
300 |
3. Plėtojant tarptautinį bendradarbiavimą regioninės plėtros srityje, dengti Lietuvos Respublikos euroregionų ir regionų išlaidas Europos pasienio regionų asamblėjos nario mokesčiui, organizuoti tarptautiniam regionų bendradarbiavimui plėtoti skirtus mokslinius tyrimus, konferencijas, seminarus, regionų atstovų mokymą, leidinių rengimą, skirti dalį bendrojo finansavimo lėšų projektams, skatinantiems tarptautinį bendradarbiavimą ir finansuojamiems iš Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų skiriamų lėšų
|
2006–2008 metai |
Vidaus reikalų ministerija |
250 |
50 |
100 |
100 |
Iš viso |
|
|
1300 |
400 |
450 |
450 |
––––––––––––––––
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 149, 2004-02-09, Žin., 2004, Nr. 23-715 (2004-02-12)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2002 M. GRUODŽIO 5 D. NUTARIMO NR. 1905 "DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS REGIONŲ PLĖTROS PROGRAMOS IR JOS ĮGYVENDINIMO 2003-2005 METŲ PRIEMONIŲ" PAKEITIMO
2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 816, 2006-08-25, Žin., 2006, Nr. 92-3633 (2006-08-29)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2002 M. GRUODŽIO 5 D. NUTARIMO NR. 1905 "DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS REGIONŲ PLĖTROS PROGRAMOS IR JOS ĮGYVENDINIMO 2003-2005 METŲ PRIEMONIŲ" PAKEITIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS REGIONŲ PLĖTROS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO 2006-2008 METŲ PRIEMONIŲ PATVIRTINIMO
*** Pabaiga ***
Redagavo: Angonita Rupšytė (2006-09-02)