Suvestinė redakcija nuo 2016-10-25 iki 2017-10-02

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2013, Nr. 106-5267; Žin. 2013, Nr.109-0, i. k. 113106ANUTA00O3-432

 

VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N U T A R I M A S

 

DĖL centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo

 

2013 m. spalio 3 d. Nr. O3-432

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576; 2013, Nr. 68-3414) 191 straipsnio 3 dalies 1 punktu bei atsižvelgdama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2013 m. rugsėjo 26 d. pažymą Nr. O5-337 „Dėl Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“, Komisija n u t a r i a:

1. Patvirtinti Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodiką (toliau – Metodika) (pridedama).

2. Komisijai pirmą kartą nustatant centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų (toliau – SND) kainas, centralizuotai tiekiamų SND veikla užsiimančiai įmonei nustatytu laiku nepateikus Komisijai SND kainos projekto ir pagrindimo, Komisija vienašališkai nustato konkrečias SND kainas, vadovaudamasi Metodikos 27 punktu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos

kontrolės komisijos

2013 m. spalio 3 d. nutarimu Nr. O3-432

 

Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodika

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja energetikos įmonių, turinčių leidimą verstis mažmenine prekyba suskystintomis naftos dujomis (toliau – SND), reguliuojamų paslaugų, t. y. centralizuotai tiekiamų SND, kainų nustatymą.

2. Metodikos tikslas – nustatyti skaidrius, objektyvius ir nediskriminuojančius principus bei konkrečius skaičiavimo metodus centralizuotai tiekiamų SND kainoms nustatyti.

3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

4. Metodikoje vartojamos sąvokos:

Apskaitos atskyrimas reguliavimo funkcijoms atlikti – SND įmonės teikiama informacija apie ataskaitinio laikotarpio pajamas, sąnaudas ir reguliuojamoje veikloje naudojamą turtą pagal centralizuoto SND tiekimo veiklą.

Bendrosios sąnaudos – sąnaudos, kurios su centralizuoto SND tiekimo paslauga nesiejamos nei tiesiogiai, nei netiesiogiai, ir jas paskirstant nėra galimybių įgyvendinti priežastingumo principą.

Netiesioginės sąnaudos – tai sąnaudos, kurios su centralizuoto SND tiekimo paslauga siejamos netiesiogiai ir priskiriamos centralizuoto SND tiekimo veiklai proporcingai tiesioginėms sąnaudoms.

Nepaskirstytinos sąnaudos – SND įmonės ataskaitiniu laikotarpiu patiriamos sąnaudos, kurios nebūtinos nei centralizuoto SND tiekimo paslaugai teikti, nei veiklai palaikyti (užtikrinti reguliuojamos veiklos nepertraukiamumą, saugumą ir stabilumą). Šias sąnaudas SND įmonės patiria mažindamos reguliuojamos veiklos investicinę grąžą.

Reguliavimo apskaitos (apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo) sistema (toliau – Reguliavimo apskaitos sistema) – SND įmonės veiklos apskaitos sistema, apimanti apskaitos atskyrimą ir sąnaudų paskirstymą, suformuota ir naudojama reguliavimo tikslais.

SND įmonė – energetikos įmonė, turinti leidimą verstis mažmenine prekyba SND ir centralizuotai tiekianti SND vartotojams.

Tiesioginės sąnaudos – sąnaudos, kurias galima tiesiogiai ir vienareikšmiškai priskirti centralizuoto SND tiekimo veiklai.

Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos turi tokią pačią reikšmę, kaip apibrėžta Energetikos įstatyme ir kituose energetikos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

5. Metodika vadovaujasi SND įmonės, rengdamos ir teikdamos Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai (toliau – Komisija) centralizuotai tiekiamų SND kainų projektą ir pagrindimą.

 

II. Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų VEIKLOS SĄNAUDŲ apskaitos TAISYKLĖS

 

6. SND įmonės turi atskirai tvarkyti su centralizuoto SND tiekimo veikla susijusią apskaitą, t. y. atskirai nuo kitos veiklos vesti centralizuoto SND tiekimo veiklos sąnaudų, pajamų ir ilgalaikio turto vertės apskaitą.

7. SND įmonė centralizuoto SND tiekimo veikloje patiriamas sąnaudas nustato vadovaudamasi buhalterinės apskaitos registruose užfiksuotais įrašais, kuriais remiantis buvo sudaryta finansinė atskaitomybė. Perkeldama duomenis iš buhalterinės apskaitos registrų į reguliavimo apskaitos sistemą SND įmonė privalo užtikrinti, kad būtų teisingai perkelti visi duomenys.

8. Reguliuojamos veiklos sąnaudoms yra priskiriamos ekonomiškai pagrįstos sąnaudos, būtinos SND įmonei vykdyti  centralizuoto SND tiekimo veiklą. Būtinos sąnaudos yra suprantamos kaip sąnaudos, kurių nepatyrusi SND įmonė negalėtų saugiai ir efektyviai vykdyti reguliuojamos veiklos bei su ja susijusių teisės aktų įpareigojimų.

9. SND įmonė visas patiriamas sąnaudas galutinių paslaugų (produktų) atžvilgiu privalo priskirti vienai iš šių kategorijų:

9.1. tiesioginių sąnaudų kategorijai priskiriamos sąnaudos, kurių atsiradimą (susiformavimą) ir apimtį lėmė konkrečios paslaugos (produktai) bei jų apimtis ataskaitiniu laikotarpiu;

9.2. netiesioginių sąnaudų kategorijai priskiriamos sąnaudos, kurių atsiradimą (susiformavimą) lėmė keleto paslaugų (produktų) grupė, vidinis procesas ar jų grupė ir kurios su konkrečiomis paslaugomis yra susietos netiesiogiai. Netiesioginės sąnaudos paskirstomos proporcingai tiesioginėms sąnaudoms;

9.3. bendrųjų sąnaudų kategorijai priskiriamos sąnaudos, kurios su konkrečiomis paslaugomis (produktais) neturi nei tiesioginio, nei netiesioginio sąsajumo, tačiau kurių atsiradimą (susiformavimą) lėmė poreikis užtikrinti SND įmonės organizacinės veiklos nepertraukiamumą, saugumą, stabilumą. Bendrųjų sąnaudų, kurioms SND įmonė, vadovaudamasi priežastingumo principu, turi priskirti kaip galima mažiau sąnaudų ir kurios bet kuriuo atveju turi sudaryti ne daugiau kaip 10 proc. paskirstytinų sąnaudų, kategorija paskirstoma paslaugoms (produktams) pagal atitinkamai konkrečiai paslaugai (produktui) priskirtą tiesioginių ir netiesioginių sąnaudų sumą.

10. Visos SND įmonės patiriamos reguliuojamos veiklos sąnaudos turi būti suskirstytos bent į šias sąnaudų grupes:

10.1. SND įsigijimo (pirkimo) sąnaudų;

10.2. kintamų SND sąnaudų technologinėms reikmėms;

10.3. kitų kintamų sąnaudų;

10.4. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų;

10.5. eksploatavimo sąnaudų;

10.6. personalo sąnaudų;

10.7. mokesčių sąnaudų;

10.8. administracinių sąnaudų;

10.9. rinkodaros ir pardavimų sąnaudų;

10.10. kitų paskirstytinų sąnaudų.

11. Reguliuojamos SND tiekimo veiklos sąnaudoms draudžiama priskirti šias sąnaudas:

11.1. beviltiškas skolas, baudas, delspinigius;

11.2. paramą, labdarą ir švietimo sąnaudas;

11.3. tantjemų išmokas;

11.4. narystės, stojamųjų įmokų sąnaudas, išskyrus sąnaudas dėl teisės aktuose numatyto privalomo dalyvavimo;

11.5. sąnaudas, susijusias su kita SND įmonės veikla;

11.6. patirtas palūkanų ir kitas finansinės-investicinės veiklos sąnaudas;

11.7. reprezentacines, reklamos, rinkodaros sąnaudas, sudarančias daugiau kaip 0,3 proc. SND įmonės reguliuojamos veiklos sąnaudų, nurodytų 10.5–10.9 papunkčiuose, ir sąnaudas SND įmonės tinklalapiui palaikyti;

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.8. Neteko galios nuo 2016-10-01

Punkto naikinimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.8. nenaudojamo, likviduoto, nurašyto, esančio atsargose, laikinai nenaudojamo (užkonservuoto) ilgalaikio turto sąnaudas;

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.9. nebaigtos statybos ilgalaikio turto sąnaudas;

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.10. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo ilgalaikio turto vienetų vertės, sukurtos už Europos Sąjungos fondų, dotacijų, subsidijų ar joms prilygintas lėšas;

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.11. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų dalį, priskaičiuojamą nuo ilgalaikio turto vienetų vertės pokyčio, susijusio su perkainojimo veikla;

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

11.12. nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas nuo prestižo, investicinio, finansinio ir  kito ilgalaikio turto, kuris nėra būtinas reguliuojamai veiklai vykdyti.

Punkto numeracijos pakeitimas:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

12. Centralizuotai tiekiamų SND kainos nustatomos 12 mėnesių laikotarpiui.

13. Centralizuotai tiekiamų SND kainos susideda iš SND pirkimo, laikymo, skirstymo, tiekimo, apskaitos priemonių įrengimo, priežiūros ir patikros bei apskaitos sąnaudų, įvertinant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą, taip pat santykį tarp didmeninės ir mažmeninės kainos bei sąnaudų skirtumą, susijusį su prognozuojamų gamtinių dujų kiekių ir faktinių SND įmonių vartotojams patiektų kiekių skirtumu.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

14. Nustatant centralizuotai tiekiamų SND kainas, atsižvelgiama į:

14.1. faktiškai patirtas reguliuojamos veiklos sąnaudas per praėjusius trejus metus (praėjusius trejus reguliavimo laikotarpius), įskaitant investicijų grąžą praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių metu;

14.2. Komisijos nustatytas reguliuojamos veiklos sąnaudas praėjusiems trejiems reguliavimo laikotarpiams;

14.3. faktiškai suteiktų atitinkamų paslaugų (produktų) kiekius per praėjusius trejus reguliavimo laikotarpius;

14.4. gerą praktinį pavyzdį turinčių palyginamų ar analogiškų SND įmonių lyginamosios analizės duomenis;

14.5. praėjusio reguliavimo laikotarpio konkrečios SND įmonės efektyvumo rodiklius;

14.6. suplanuotus pokyčius per ateinantį reguliavimo laikotarpį SND įmonės veikloje, įskaitant investicijų įgyvendinimą, turėsiantį poveikį sąnaudoms, įskaitant investicijų grąžą, bei teiktinų paslaugų (produktų) kiekio apimčiai.

15. Planuojamus sąnaudų pokyčius SND įmonė turi argumentuoti. Jei SND įmonė nepateikia sąnaudų pasikeitimų motyvų arba jos nėra tinkamai pagrįstos, šios sąnaudos nėra pripažįstamos pagrįstomis. Atitinkamos sąnaudų grupės, priskirtinos paslaugai, apimtis nustatoma:

15.1. Sąnaudų technologinėms reikmėms atveju atsižvelgiama į:

15.1.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių faktinį technologinių sąnaudų koeficientą;

15.1.2. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių faktinį realizuotų SND kiekį;

15.1.3. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias realizuoto kiekio faktinius ir būsimus apimties pokyčius, pagrįstumą;

15.1.4. praėjusiu reguliavimo laikotarpiu įvykdytų investicijų įtaką technologinių sąnaudų pokyčiui;

15.1.5. reguliuojamam laikotarpiui pagal Metodikos 15.10 punktą prognozuojamą SND pirkimo kainą.

15.2. Nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.2.1. Komisijos nustatytus ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normatyvus (Metodikos 8 priedas) ir tiesiogiai proporcingą nusidėvėjimo (amortizacijos) skaičiavimo metodą, taikomus skaičiuojant ilgalaikio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudas;

15.2.2. metinę priskaitytiną nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų sumą nuo centralizuoto SND tiekimo paslaugai priskirtų ilgalaikio turto vienetų;

15.2.3. praėjusiu reguliavimo laikotarpiu įvykdytas investicijas;

15.2.4. reguliavimo laikotarpiu planuojamus ilgalaikio turto vienetų nurašymus, perleidimus;

15.2.5. nusidėvėjimo sąnaudų panaudojimą. Lėšos, gautos SND centralizuoto tiekimo paslaugai priskirtų ilgalaikio turto vienetų nusidėvėjimo sąnaudoms dengti, gali būti panaudotos reguliuojamai veiklai.

15.3. Eksploatavimo sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.3.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių Komisijos nustatytą ir (ar) vidutinę faktinę šių sąnaudų metinę apimtį;

15.3.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius, pagrįstumą, pateikiant per ateinantį reguliavimo laikotarpį numatomų remontų planus ir investicijų programą;

15.3.3. metinę infliaciją, paskelbtą Lietuvos statistikos departamento paskutinį mėnesį prieš kainų nustatymo duomenų pateikimą, įvertinus SND įmonės veiklos efektyvumą pagal faktinius praėjusių reguliavimo laikotarpių duomenis;

15.3.4. istorinių faktinių tos pačios SND įmonės sąnaudų rodiklių pasikeitimo priežasčių pagrįstumą. Komisija taip pat gali atsižvelgti į gerą praktinį pavyzdį turinčių palyginamų ar analogiškų SND įmonių lyginamosios analizės duomenis.

15.4. Personalo sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.4.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių Komisijos nustatytą ir (ar) vidutinę faktinę šių sąnaudų apimtį;

15.4.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius, pagrįstumą;

15.4.3. Lietuvos statistikos departamento skelbiamus vidutinius elektros, dujų, garo tiekimo ir oro kondicionavimo veiklos darbo užmokesčio duomenis;

15.4.4. darbuotojų skaičiaus pokyčio poreikį;

15.4.5. SND įmonės veiklos efektyvumą, kuris vertinamas pagal faktinius praėjusių metų duomenis;

15.4.6. istorinių faktinių tos pačios SND įmonės sąnaudų rodiklių pasikeitimo priežasčių pagrįstumą. Komisija taip pat gali atsižvelgti į gerą praktinį pavyzdį turinčių palyginamų ar analogiškų SND įmonių lyginamosios analizės duomenis;

15.4.7. teisės aktus privalomojo socialinio draudimo ir garantinio fondo įmokų dydžiui nustatyti.

15.5. Mokesčių sąnaudų atveju – vadovaujantis galiojančiais apmokestinimo mokesčiais sritį reglamentuojančiais teisės aktais. Jeigu apmokestinimo objektą SND įmonė naudoja keliose veiklose, mokesčių sąnaudos konkrečiai reguliuojamai veiklai priskiriamos, atsižvelgiant į apmokestinamo objekto priskyrimo atitinkamoms veikloms principus.

15.6. Administracinių sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.6.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių Komisijos nustatytą ir (ar) vidutinę faktinę šių sąnaudų metinę apimtį;

15.6.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius, pagrįstumą;

15.6.3. SND įmonės veiklos efektyvumą, kuris vertinamas pagal faktinius praėjusių reguliavimo laikotarpių duomenis;

15.6.4. istorinių faktinių tos pačios SND įmonės sąnaudų rodiklių pasikeitimo priežasčių pagrįstumą. Komisija taip pat gali atsižvelgti į gerą praktinį pavyzdį turinčių palyginamų ar analogiškų SND įmonių lyginamosios analizės duomenis.

15.7. Rinkodaros ir pardavimų sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.7.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių Komisijos nustatytą ir vidutinę faktinę šių sąnaudų metinę apimtį;

15.7.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius, pagrįstumą;

15.7.3. SND įmonės veiklos efektyvumą, kuris vertinamas pagal faktinius praėjusių reguliavimo laikotarpių duomenis;

15.7.4. istorinių faktinių tos pačios SND įmonės sąnaudų rodiklių pasikeitimo priežasčių pagrįstumą. Komisija taip pat gali atsižvelgti į gerą praktinį pavyzdį turinčių palyginamų ar analogiškų SND įmonių lyginamosios analizės duomenis.

15.8. Kitų sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

15.8.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių Komisijos nustatytą ir (ar) vidutinę faktinę šių sąnaudų metinę apimtį;

15.8.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias šių sąnaudų apimties pokyčius ar naujų sąnaudų atsiradimą, pagrįstumą;

15.8.3. SND įmonės veiklos efektyvumą, kuris vertinamas pagal faktinius trejus praėjusių reguliavimo laikotarpių duomenis.

15.9. Investicijų grąžos atveju:

15.9.1. atsižvelgiant į protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžos normą r (procentais), nustatomą vadovaujantis Investicijų grąžos normos nustatymo metodika, patvirtinta Komisijos 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. O3-510 „Dėl Investicijų grąžos normos nustatymo metodikos patvirtinimo“:

 

ROI = r/100*RAB ; (Eur)                                                                                           (1)

 

čia:

ROI – investicijų grąža, priskirtina SND centralizuoto tiekimo paslaugai, Eur;

r – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, proc.;

RAB – SND centralizuoto tiekimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto vertė, Eur;

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Nr. O3-512, 2015-09-22, paskelbta TAR 2015-09-23, i. k. 2015-14108

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

15.9.2. Neteko galios nuo 2015-09-24

Punkto naikinimas:

Nr. O3-512, 2015-09-22, paskelbta TAR 2015-09-23, i. k. 2015-14108

 

15.9.3. Centralizuoto SND tiekimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto vertė (RAB) nustatoma pagal (4) formulę:

 

RAB = T neperk – Tneb stat – TD – T nenaud;              (Eur)                                                        (4)

 

čia:

Tneperk – SND įmonės centralizuoto SND tiekimo paslaugos ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto ataskaitinio laikotarpio likutinė neperkainota vertė, Eur;

Tneb.stat – turto, kuris nėra pradėtas eksploatuoti (nebaigta statyba), vertė, Eur;

TD – SND įmonės centralizuoto SND tiekimo paslaugos turtas, įsigytas už gautas subsidijas, dotacijas, vartotojų lėšas, Eur;

Tnenaud – SND įmonės centralizuoto SND tiekimo paslaugos nenaudojamo, laikinai nenaudojamo (užkonservuoto) turto likutinė vertė, Eur.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

15.10. SND įmonė prognozuojamą SND pirkimo kainą, įvertinusi įsigijimo šaltinius, nustato atsižvelgdama į praėjusio reguliavimo laikotarpio metu galiojusias didmenines SND įsigijimo kainas ir jų kitimo tendencijas.

16. Centralizuoto SND tiekimo paslaugos  SND pardavimo kiekis reguliuojamajam laikotarpiui nustatomas atsižvelgiant į realizuotiną SND kiekį per metus, įvertinus:

16.1. praėjusių trejų reguliavimo laikotarpių faktinį realizuotą centralizuotai tiekiamų SND kiekį;

16.2. priežasčių, kurias SND įmonė nurodė kaip lemiančias realizuoto kiekio faktinius apimties pokyčius, pagrįstumą.

 

 

III. Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų KAINOdaroS taisyklės

 

17. Centralizuotai tiekiamų SND kaina gali būti dvinarė arba vienanarė.  Dvinarė kaina susideda iš pastoviosios dalies, mokamos eurais per mėnesį, ir kintamosios kainos dalies, mokamos eurais už kubinį metrą. Vienanarė kaina mokama už suvartotą per mėnesį dujų kiekį eurais už kubinį metrą.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

171. Neteko galios nuo 2015-01-01

Punkto naikinimas:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Papildyta punktu:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

18. Dvinarės kainos pastovioji dalis (Tp) skaičiuojama vadovaujantis Metodikos 1 priede pateiktais duomenimis pagal (5) formulę:

 

                     ; (Eur/mėn.)                                                            (5)

čia:

Tp,t – pastovioji SND kainos dalis metams, kuriems nustatoma kaina (toliau – t-iesiems metams);

Sp, t – nustatytos pastoviosios metinės centralizuoto SND tiekimo veiklos sąnaudos, į kurias įeina visos su SND rezervuarų ir skirstomųjų dujotiekių eksploatavimu susijusios būtinosios sąnaudos t-iesiems metams, kurios skaičiuojamos pagal (6) formulę:

 

Sp,t = SNS+SR+SP+SM+SA+SO; (Eur)                                                                               (6)

čia:

SNS – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, Eur;

SR – eksploatavimo sąnaudos, Eur;

SPpersonalo sąnaudos, Eur;

SM – mokesčių sąnaudos, Eur;

SAadministracinės sąnaudos, Eur;

SO kitos sąnaudos, Eur;

ROIp,t – pagal Metodikos 15.9 punktą suskaičiuota centralizuoto SND tiekimo veiklos investicijų grąža t-iesiems metams, Eur;

Ntvartotojų skaičius t-aisiais metais;

12 – metinis mėnesių skaičius.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

181. Neteko galios nuo 2015-01-01

Punkto naikinimas:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Papildyta punktu:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

19. Dvinarės kainos kintamoji dalis (Tk,t) skaičiuojama vadovaujantis Metodikos 1 priede pateiktais duomenimis pagal (9) formulę:

; (Eur/m3)                                                                                              (9)

 

čia:

Sk,t – nustatytos kintamosios metinės centralizuoto SND tiekimo sąnaudos t-iesiems metais, įskaitant SND pirkimo sąnaudas, kurios skaičiuojamos pagal (10) formulę;

Qp,t – t-aisiais metais prognozuojamas vartotojams parduoti SND kiekis, m3;

M – SND tiekimo marža, įvertinanti SND didmeninių ir mažmeninių kainų santykį, kuri skaičiuojama pagal (13) formulę, Eur/m3.

19.1. Kintamosios metinės centralizuoto SND tiekimo sąnaudos t-iesiems metais, įskaitant SND pirkimo sąnaudas, kurios skaičiuojamos pagal (10) formulę:

 

Sk,t = SPR + STR + STECH + SMS – ΔSPR,t – ΔQPR,t;  (Eur)                                               (10)

 

čia:

Sk,t – kintamosios centralizuoto SND tiekimo sąnaudos t-iesiems metams, Eur;

SPR – prognozuojamos didmeninės SND pirkimo sąnaudos, suskaičiuotos vadovaujantis Metodikos 15.10 papunkčiu ir 16 punktu, Eur;

STR SND transportavimo sąnaudos, Eur;

STECH – SND sąnaudos technologinėms reikmėms, Eur;

SMS – vartotojų užmokesčių už SND surinkimo sąnaudos, Eur;

ΔSPR,t – sąnaudų skirtumas, susidaręs dėl prognozuotos ir faktinės SND pirkimo kainos skirtumo praėjusiu reguliavimo laikotarpiu, skaičiuojamas pagal (11) formulę;

ΔQPR,t – sąnaudų skirtumas, susidaręs dėl prognozuotų ir faktinių SND kiekių skirtumo praėjusiu reguliavimo laikotarpiu, skaičiuojamas pagal (12) formulę.

19.2. Sąnaudų skirtumas, susidaręs dėl prognozuotos ir faktinės SND pirkimo kainos skirtumo praėjusiu reguliavimo laikotarpiu, skaičiuojamas pagal (11) formulę:

 

ΔSPR,t = (TSNDpr, t-1 – TSNDf, t-1)*n/1000*Qp, t-1; (Eur)                                                  (11)

 

čia:

TSNDpr, t-1 – metais prieš kainos nustatymą (toliau – t-1 metais) prognozuota didmeninė SND pirkimo kaina, Eur/t;

TSNDf – t-1 metų faktinė didmeninė SND pirkimo kaina, Eur/t;

n – t-1metų vidutinis svertinis SND tankis, kg/m3;

Qp,t-1 – t-1 metais vartotojams parduotas SND kiekis, m3;

19.3. SND įmonės negautų (viršytų) pajamų skirtumas, susidaręs dėl prognozuotų ir faktinių SND kiekių skirtumo praėjusiu reguliavimo laikotarpiu, skaičiuojamas pagal (12) formulę:

 

ΔQPR,t = (QSNDf, t-1 – QSNDpr, t-1)*(n/1000* TSNDf, t-1); (Eur)                                            (12)

 

čia:

QSNDpr, t-1 – t-1 metais prognozuotas SND kiekis, m3;

QSNDf – t-1 metais faktiškai parduotas SND kiekis, m3;

n – t-1metų vidutinis svertinis SND tankis, kg/m3;

TSNDf – t-1 metų faktinė didmeninė SND pirkimo kaina, Eur/t;

Papunkčio pakeitimai:

Nr. O3-325, 2016-10-21, paskelbta TAR 2016-10-24, i. k. 2016-25553

 

19.31 Kai ΔQPR,t viršija ±10 %, Komisija gali priimti sprendimą SND įmonės negautas (viršytas) pajamas dėl kiekių nuokrypio įvertinti koreguodama vėlesnių metų (iki 3 metų) SND įmonės vienanarę centralizuotai tiekiamų SND kainą ir (arba) dvinarės kainos kintamąją dalį.

19.4. SND tiekimo marža, įvertinanti SND didmeninių ir mažmeninių kainų santykį, kuri skaičiuojama pagal (13) formulę, Eur/m3.

 

M = ((TSNDpr, t*0,021) – (TSNDpr, t  – 579)* 0,02)*n/1000; (Eur/m3)                             (13)

 

čia:

TSNDpr,t  – t-iesiems  metams prognozuojama SND pirkimo kaina, Eur/t;

n – t-iesiems metams prognozuojamas vidutinis svertinis SND tankis, kg/m3.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Nr. O3-512, 2015-09-22, paskelbta TAR 2015-09-23, i. k. 2015-14108

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

191. Neteko galios nuo 2015-01-01

Punkto naikinimas:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Papildyta punktu:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

192. Vienanarė centralizuotai tiekiamų SND kaina skaičiuojama pagal (14) formulę:

(Eur/m3)                                                                        (14)

čia:

Tt – vienanarė centralizuotai tiekiamų SND kaina, Eur/m3;

Sp, t – nustatytos pastoviosios metinės centralizuoto SND tiekimo veiklos sąnaudos, į kurias įeina visos su SND rezervuarų ir skirstomųjų dujotiekių eksploatavimu susijusios būtinosios sąnaudos t-iesiems metams, kurios skaičiuojamos pagal (6) formulę, Eur;

ROIp,t – pagal Metodikos 15.9 papunktį suskaičiuota centralizuoto SND tiekimo veiklos investicijų grąža t-iesiems metams, Eur;

Sk,t – nustatytos kintamosios metinės centralizuoto SND tiekimo sąnaudos t-iesiems metais, įskaitant SND pirkimo sąnaudas, kurios vertinamos ir skaičiuojamos vadovaujantis Metodikos 19.1 papunkčiu;

Qt – t-aisiais metais prognozuojamas vartotojams parduoti SND kiekis, m3;

M – SND tiekimo marža, įvertinanti SND didmeninių ir mažmeninių kainų santykį, kuri skaičiuojama pagal (13) formulę, Eur/m3.

Papildyta punktu:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

 

193. Neteko galios nuo 2015-01-01

Punkto naikinimas:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Papildyta punktu:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

20. Centralizuotai tiekiamų SND kainos gali būti diferencijuojamos pagal atskiras vartotojų grupes, atsižvelgiant į suvartotą SND kiekį. Diferencijuojant kainas kryžminis subsidijavimas tarp vartotojų grupių yra draudžiamas.

21. Centralizuotai tiekiamų SND vartotojai pagal suvartojamą dujų kiekį skirstomi į šias grupes:

21.1. suvartojantys iki 150 m3 SND per metus;

21.2. suvartojantys virš 150 m3 SND per metus.

22. Jeigu, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, kuris turi būti ne trumpesnis kaip vieneri metai, SND įmonė nustato, kad faktiškai vartotojo per metus suvartotas SND kiekis neatitinka jo grupei nustatyto suvartotino SND kiekio, SND įmonė perskaičiuoja vartotojo mokėtiną metinę sumą pagal faktinę grupę.

 

IV. REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU CENTRALIZUOTO SUSKYSTINTŲ NAFTOS DUJŲ TIEKIMO KAINŲ NUSTATYMU

 

23. Centralizuotai tiekiamų SND kainoms nustatyti SND įmonė Komisijai pateikia:

23.1. prašymą dėl kainos centralizuotai tiekiamų SND kainų tvirtinimo kartu su SND kainos projektu;

23.2. Metodikos 1 priedą, užpildytą pagal dvejų metų faktinius, einamųjų metų laukiamus ir metų, kuriems skaičiuojama kaina, prognozuojamus duomenis;

23.3. Metodikos 4 ir 6 priedus, užpildytus pagal laukiamus einamųjų metų duomenis;

23.4. Metodikos 5 priedą, užpildytą pagal faktinius praėjusių metų duomenis;

23.5. aiškinamąjį raštą, kuriame nurodomas išsamus pateiktų SND kainų ir duomenų pagrindimas;

23.6. kainų diferencijavimo principus ir pagal juos suskaičiuotų SND kainų projektą, jeigu SND įmonė vartotojų grupėms taiko diferencijuotas kainas.

24. Pirmą kartą teikiant tvirtinti SND kainas Komisijai, SND įmonės turi pateikti užpildytus Metodikos 1–7 priedus, Metodikos 2, 3 ir 7 priedus užpildant pagal praėjusių metų faktinius duomenis.

25. Komisija sprendimą dėl centralizuotai tiekiamų SND kainų nustatymo priima ne vėliau kaip per 30 dienų nuo visų reikiamų SND įmonės duomenų įrengistravimo Komisijoje dienos.

26. Komisija, nustačiusi pažeidimus SND kainų projekte ar pagrindime, taip pat, jeigu SND kainos diskriminuoja vartotojus, kryžmiškai subsidijuoja skirtingas vartotojų grupes, nurodo SND įmonėms pažeidimus. SND įmonės privalo ištaisyti pažeidimus per 15 kalendorinių dienų. Jei SND įmonė nevykdo Komisijos reikalavimo, Komisija turi teisę vienašališkai nustatyti centralizuotai tiekiamų SND kainas.

27. SND įmonei laiku nepateikus SND kainos ir kainos pagrindimo projekto, Komisija vienašališkai nustato SND kainas, naudodamasi Komisijos turimais ir prieinamais centralizuoto SND tiekimo veiklos sektoriaus duomenimis, ankstesnių laikotarpių  SND įmonės  duomenimis ir / ar kainomis, kitų analogišką SND veiklą vykdančių įmonių pateiktais duomenimis ir / ar kainomis. Komisija, vienašališkai nustatydama SND kainas, taip gali atsižvelgti į energijos išteklių kainas palyginamosiose rinkose.  

28. Centralizuotai tiekiamų SND kainų skaičiavimai atliekami be pridėtinės vertės mokesčio (PVM), o SND kainos vartotojams pateikiamos Eur/m3 ir Eur/mėn.

Punkto pakeitimai:

Nr. O3-512, 2015-09-22, paskelbta TAR 2015-09-23, i. k. 2015-14108

 

29. Pagal šią Metodiką nustatytos centralizuotai tiekiamų SND kainos viešai skelbiamos ir yra taikomos Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nustyta tvarka.

30. Centralizuoto SND tiekimo paslaugą teikianti SND įmonė pasibaigus kalendorinių metų ketvirčiui per 30 dienų parengia ir pateikia Komisijai pajamų ir sąnaudų ataskaitą pagal Metodikos 1 priedą.

31. Centralizuoto SND tiekimo paslaugą teikianti SND įmonė metams pasibaigus per keturis mėnesius pateikia Komisijai finansinę atskaitomybę, audituotą metinę reguliuojamos SND veiklos pajamų ir sąnaudų ataskaitą bei informaciją pagal Metodikos 2, 3, 5 ir 7 priedus.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32. Komisija turi teisę iš SND įmonių per Komisijos nustatytą protingą terminą gauti visą informaciją ir dokumentus, būtinus centralizuotai tiekiamų SND kainoms nustatyti.

33. Centralizuoto SND tiekimo paslaugą teikiančios SND įmonės, pažeidusios Metodikoje nustatytus reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

34. Komisijos veiksmai ir neveikimas, susiję su Metodikos laikymusi ir įgyvendinimu, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

_________________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

o3-336(priedas 1)

Priedo pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

o3-336(priedas 5)

Priedo pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

o3-336(priedas 6)

Priedo pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

o3-336(priedas 7)

Priedo pakeitimai:

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas

Nr. O3-336, 2014-07-28, paskelbta TAR 2014-07-29, i. k. 2014-10628

Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. spalio 3 d. nutarimo Nr. O3-432 „Dėl Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas

Nr. O3-512, 2015-09-22, paskelbta TAR 2015-09-23, i. k. 2015-14108

Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. spalio 3 d. nutarimo Nr. O3-432 „Dėl Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas

Nr. O3-286, 2016-09-30, paskelbta TAR 2016-09-30, i. k. 2016-24352

Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. spalio 3 d. nutarimo Nr. O3-432 „Dėl Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo

 

4.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas

Nr. O3-325, 2016-10-21, paskelbta TAR 2016-10-24, i. k. 2016-25553

Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2016 m. rugsėjo 30 d. nutarimo Nr. O3-286 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2013 m. spalio 3 d. nutarimo Nr. O3-432 „Dėl Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“ korektūros klaidos ištaisymo