Suvestinė redakcija nuo 2011-07-10 iki 2012-04-14

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2011, Nr. 47-2275, i. k. 111106ANUTA000O3-75

 

vALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

NUTARIMAS

 

DĖL ginčų sprendimo ne teisme tvarkos APRAŠO

 

2011 m. balandžio 14 d. Nr. O3-75

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2010, Nr. 67-3337) 26 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488) 22 straipsnio 1 dalies 4 punktu, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 82-3260) 10 straipsnio 7 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936) 64 straipsnio 1 dalimi bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 7 d. nutarimu Nr. 1747 (Žin., 2002, Nr. 109-4819; 2007, Nr. 23-877), 6.10 punktu, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau ? Komisija) n u t a r i a:

Preambulės pakeitimai:

Nr. O3-162, 2011-07-01, Žin., 2011, Nr. 83-4085 (2011-07-09), i. k. 111106ANUTA00O3-162

 

1. Patvirtinti Ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2002 m. lapkričio 27 d. nutarimą Nr. 116 „Dėl ikiteisminės ginčų dėl teisės pasinaudoti tinklais suteikimo sprendimo tvarkos (Dėl išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos)“ (Žin., 2002, Nr. 116-5238);

2.2. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2003 m. kovo 18 d. nutarimą Nr. O3-20 „Dėl Išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos“ (Žin., 2003, Nr. 29-1225);

2.3. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007 m. birželio 14 d. nutarimą Nr. O3-41 „Dėl Išankstinės skundų nagrinėjimo ne teisme tvarkos pakeitimo“ (Žin., 2007, Nr. 67-2647).

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                Diana Korsakaitė


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės

komisijos

2011 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. O3-162

 

IŠANKSTINIO GINČŲ SPRENDIMO NE TEISME TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja ginčų dėl energetikos įmonių veiklos ar neveikimo tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, priimant pagamintą energiją į energetikos tinklus ar sistemas, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo, pagamintos energijos supirkimo, nagrinėjimą Valstybinėje kainų ir energetikos kontrolės komisijoje (toliau – Komisija). Aprašas taip pat taikomas išankstinio ginčų sprendimo ne teisme tvarka nagrinėjant vandens tiekėjų ir abonentų ginčus dėl geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo kainų ir tarifų.

2. Vadovaujantis Aprašu taip pat nagrinėjami Aprašo 1 punkte nurodyto pobūdžio ginčai, dėl kurių išsprendimo kreipiasi vartotojai ir vartotojų asociacijos, atstovaujančios vartotojų interesams. Vartotojų asociacijos, atstovaudamos vartotojams nagrinėjant ginčus vadovaujantis Aprašu, turi pateikti dokumentų, patvirtinančių, kad jos įregistruotos Juridinių asmenų registre, jų steigimo dokumentuose įrašytas veiklos tikslas – vartotojų teisių ir teisėtų interesų atstovavimas ir gynimas, ir vartotojai, dėl kurių interesų kreipiasi asociacija, yra šios asociacijos nariai arba raštu įgaliojo ją ginti savo interesus, kopijas.

3. Komisija, nagrinėdama ginčus, vadovaujasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymu (Žin., 2006, Nr. 82-3260), Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymu (Žin., 2011, Nr. 62-2936), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 1994, Nr. 94-1833; 2007, Nr. 12-488), kitais įstatymais bei teisės aktais.

4. Skundai dėl Komisijos veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padaryto asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimo, nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 2006, Nr. 77-2975; 2007, Nr. 12-497) nustatyta tvarka.

5. Skundai gamtinių dujų sektoriuje nagrinėjami pagal Skundų dėl Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo taikymo nagrinėjimo tvarką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 745 (Žin., 2001, Nr. 53-1880).

6. Komisija, nagrinėdama ginčą, priima:

6.1. procedūrinius sprendimus;

6.2. sprendimus, kurie įforminami nutarimais. Nutarimas priimamas išsprendus ginčą iš esmės, nutraukus ginčo nagrinėjimą, palikus jį nenagrinėtą arba atsisakius priimti nagrinėti ginčą.

7. Visa ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus ginčų, kurie buvo išnagrinėti neviešai, yra vieša ir su ja Susipažinimo su ginčus nagrinėjančių institucijų išnagrinėtų bylų medžiaga taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2007 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 1R-89 (Žin., 2007, Nr. 28-1032), nustatyta tvarka gali susipažinti ir ginčo nagrinėjime nedalyvavę asmenys, kiek tai nepažeidžia Aprašo 12.1 punkto nuostatų.

8. Pagrindinės Apraše vartojamos sąvokos:

8.1. Pareiškėjas – asmuo, pateikęs Komisijai prašymą išspręsti ginčą.

8.2. Pranešėjas – Komisijos administracijos darbuotojas, kuriam pavesta surinkti ir apibendrinti su ginču susijusią informaciją ir pristatyti posėdžio metu.

8.3. Prašymas išspręsti ginčą – rašytinis pareiškėjo kreipimasis dėl pažeistų jo teisių ar teisėtų interesų, susijusių su energetikos įmonių veikla ar neveikimu tiekiant, skirstant, perduodant, laikant energiją, priimant pagamintą energiją į energetikos tinklus ar sistemas, dėl teisės joms pasinaudoti tinklais ir sistemomis nesuteikimo, dėl prisijungimo, energijos tiekimo srautų balansavimo, kainų ir tarifų taikymo, pagamintos energijos supirkimo, geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų taikomų kainų ir tarifų, gynimo.

8.4. Procedūrinis sprendimas – Komisijos sprendimai, priimami atskirais klausimais, kuriais nesprendžiamas ginčas iš esmės. Komisijos procedūriniai sprendimai įrašomi į posėdžio protokolą.

8.5. Skundžiama įmonė – energetikos įmonė, vandens tiekėjas, dėl kurio veiksmų ar neveikimo yra kilęs ginčas.

8.6. Suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime – asmenys, kurių teisėms ir pareigoms gali turėti įtakos Komisijos sprendimas, ir valstybės institucijos ar visuomeninės organizacijos, ginančios vartotojų interesus.

9. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme ir kituose teisės aktuose.

 

II. KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

10. Komisija turi teisę:

10.1. gauti iš ginčo šalių visą su ginčo nagrinėjimu susijusią informaciją;

10.2. kviesti į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžius liudytojus, specialistus, ekspertus ar vertėjus;

10.3. sujungti kelis Komisijos žinioje esančius vienarūšius ginčus, kuriuose dalyvauja tos pačios ginčo šalys, arba yra keli ginčai pagal vieno pareiškėjo prašymus išspręsti ginčą skirtingoms skundžiamoms įmonėms ar pagal skirtingų pareiškėjų prašymus išspręsti ginčą tai pačiai skundžiamai įmonei, jeigu, Komisijos nuomone, ginčus sujungus, jie bus išspręsti greičiau ir efektyviau;

10.4. siūlyti ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai;

10.5. gauti iš valstybės ir savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių, organizacijų ar kitų asmenų ginčui nagrinėti reikalingą informaciją;

10.6. priimti procedūrinius sprendimus;

10.7. atsisakyti priimti įrodymus, prašymus ir motyvus, jeigu jie galėjo būti pateikti anksčiau, o vėlesnis jų pateikimas užvilkins ginčo išsprendimą;

10.8. pratęsti ginčo nagrinėjimo terminą;

10.9. nagrinėjant ginčą naudoti su ginčo sprendimu susijusią kitais tikslais Komisijoje gautą informaciją;

10.10. kitas įstatymuose bei kituose teises aktuose nustatytas teises.

11. Komisija privalo:

11.1. išnagrinėti ginčą nešališkai, objektyviai ir per įmanomai trumpiausią terminą;

11.2. neatskleisti valstybės, tarnybos ir komercinių paslapčių, informacijos apie privatų asmens gyvenimą, taip pat bet kokios kitos informacijos, Komisijos pripažintos konfidencialia;

11.3. išaiškinti asmenims jų pareigas, neatvykimo į žodinio nagrinėjimo posėdį, nepateikimo reikalaujamos informacijos padarinius;

11.4. vykdyti kitas pareigas, kurias nustato Aprašas.


III. GINČO ŠALIŲ, KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ, DALYVAUJANČIŲ GINČO SPRENDIME, TEISĖS IR PAREIGOS

 

12. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, turi teisę:

12.1. susipažinti su ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri yra valstybės, tarnybos ar komercinė kitų ūkio subjektų paslaptis arba kurią atskleidus būtų pažeista fizinio asmens teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą, bei medžiagą, kuri Komisijos yra pripažinta konfidencialia, daryti išrašus ir nuorašus;

12.2. teikti Komisijai įrodymus, paaiškinimus, prašymus;

12.3. gauti Komisijos sprendimų, priimtų nagrinėjant ginčą, nuorašus;

12.4. Komisijai leidus, kviestis savo iniciatyva ir sąskaita į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdį liudytojus, specialistus, ekspertus ir vertėjus;

12.5. naudotis kitomis teisėmis, kurias suteikia teisės aktai ir Aprašas.

13. Per 10 kalendorinių dienų nuo prašymo išspręsti ginčą išsiuntimo Komisijai dienos pareiškėjas turi teisę pakeisti prašymo išspręsti ginčą pagrindą arba dalyką pateikdamas Komisijai rašytinį prašymą. Pareiškėjas taip pat turi teisę raštu ar žodžiu atsisakyti prašymo išspręsti ginčą. Rašytiniame prašyme turi būti nurodyta, kad pareiškėjui yra žinomos prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės. Kai prašymo išspręsti ginčą atsisakoma žodiniame ginčo nagrinėjimo posėdyje, pareiškėjui išaiškinamos prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės, o pareiškėjo žodinis pareiškimas įrašomas į posėdžio protokolą.

14. Ginčo šalys gali užbaigti ginčo nagrinėjimą taikiai.

15. Ginčo šalys ir kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, privalo naudotis savo teisėmis sąžiningai.

16. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, privalo nustatytu laiku atvykti į žodinį ginčo nagrinėjimo posėdį, o negalėdami jame dalyvauti, iš anksto pranešti apie negalėjimą dalyvauti posėdyje ir nurodyti nedalyvavimo priežastis.

17. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo sprendime, teikdami Komisijai prašymus, įrodymus, paaiškinimus ir kitą su ginčo sprendimu susijusią informaciją, turi nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali ir negali būti viešinama. Komisija gali nepripažinti informacijos konfidencialia, jeigu Lietuvos Respublikos teisės aktai numato, kad tokia informacija negali būti laikoma konfidencialia. Jeigu Komisija atsisako pripažinti informaciją konfidencialia nagrinėjant ginčą rašytinės procedūros tvarka, apie tai Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo asmens prašymo gavimo informuoja informaciją pateikusį asmenį. Žodinės ginčo nagrinėjimo procedūros metu pateiktas prašymas pripažinti informaciją konfidencialia išnagrinėjamas iš karto, o Komisijos sprendimas fiksuojamas posėdžio protokole.

18. Ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys ginčo nagrinėjime, norėdami susipažinti su ginčo nagrinėjimo medžiaga, turi pateikti Komisijai asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir įgaliojimą, patvirtinantį asmens teisę atstovauti ginčo šaliai bei pasirašyti išduodamos susipažinti ginčų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnale. Susipažįstantis su ginčo nagrinėjimo medžiaga asmuo privalo elgtis rūpestingai ir atsargiai. Draudžiama išsinešti medžiagą iš susipažinimui skirtos patalpos, perduoti medžiagą susipažinti neįgaliotiems asmenims, lankstyti lapus, rašyti pastabas, braukyti, plėšyti ar kitaip gadinti ginčo nagrinėjimo medžiagos dokumentus. Susipažinus, ginčo nagrinėjimo medžiaga turi būti grąžinta atsakingam asmeniui, kuris patikrina medžiagą ir užpildo išduodamos susipažinti ginčų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnalą.

 

IV. PRAŠYMO IŠSPRĘSTI GINČĄ PRIĖMIMAS, REIKALAVIMAI PRAŠYMUI IŠSPRĘSTI GINČĄ, ATSISAKYMAS PRIIMTI PRAŠYMĄ IŠSPRĘSTI GINČĄ, TRŪKUMŲ ŠALINIMAS

 

19. Prašymai išspręsti ginčą Komisijai siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar įteikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas prašymas išspręsti ginčą turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.

20. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai skelbiami Komisijos tinklalapyje www.regula.lt. Prašymai išspręsti ginčą nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis visą darbo dienos laiką. Komisija taip pat skelbia apie papildomas prašymų išspręsti ginčą priėmimo valandas, kai galima kreiptis pasibaigus Komisijos darbo dienos laikui.

21. Prašymai išspręsti ginčą priimami ir registruojami Komisijos darbo reglamento, patvirtinto Komisijos 2008 m. vasario 11 d. nutarimu Nr. O3-19, nustatyta tvarka. Prašymo išspręsti ginčą priėmimo faktas pareiškėjui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant antrojame prašymo išspręsti ginčą egzemplioriuje (kopijoje) prašymo išspręsti ginčą įregistravimo datą, numerį.

22. Prašymas išspręsti ginčą laikomas pateiktu jo gavimo Komisijoje dieną.

23. Komisijai pateiktame prašyme išspręsti ginčą turi būti nurodyta:

23.1. Komisijos pavadinimas;

23.2. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas), asmens kodas, gyvenamoji vieta (buveinė), telefono numeris, taip pat atstovo, jei jis yra, vardas, pavardė, adresas ir telefono numeris;

23.3. skundžiamos įmonės pavadinimas, buveinės adresas;

23.4. konkretus skundžiamas veiksmas ar neveikimas;

23.5. pareiškėjo reikalavimas ir aplinkybės, kuriomis jis grindžiamas;

23.6. informacija apie tai, ar buvo kreiptasi į skundžiamą įmonę;

23.7. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra nagrinėjamas ar nebuvo išnagrinėtas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje;

23.8. pareiškėjo informacija apie tai, ar teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo;

23.9. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi pareiškėjo turimi su prašymo išspręsti ginčą dalyku susiję dokumentai (įskaitant pareiškėjo kreipimąsi į skundžiamą įmonę ir iš jos gautus atsakymus);

23.10. prašymo išspręsti ginčą surašymo vieta ir data.

24. Prašymą išspręsti ginčą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo skundo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.

25. Prašymas išspręsti ginčą turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su prašymu išspręsti ginčą pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.

26. Jeigu pateiktas prašymas išspręsti ginčą neatitinka Aprašo 23 punkto reikalavimų arba nepateikti Aprašo 24 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai, arba Komisija mano, jog būtina patikslinti prašymo išspręsti ginčą esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, Komisija raštu informuoja pareiškėją apie šalintinus prašymo išspręsti ginčą trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 5 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas per Komisijos nustatytą terminą įvykdo Komisijos nurodymus, prašymas išspręsti ginčą laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos ir nuo tos dienos pradedamas skaičiuoti prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas. Pareiškėjui per nustatytą terminą neįvykdžius nurodymų, Komisija atsisako priimti prašymą išspręsti ginčą.

27. Prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo jo gavimo Komisijoje dienos, išskyrus Aprašo 26 punkte nurodytus atvejus. Apie prašymo išspręsti ginčą priėmimą nagrinėti Komisijoje pareiškėjui pranešama per 3 darbo dienas nuo reikalavimus atitinkančio prašymo išspręsti ginčą gavimo.

28. Komisija atsisako priimti prašymą išspręsti ginčą, jeigu:

28.1. ji neturi įgaliojimų priimti sprendimą dėl pareiškėjo prašyme išspręsti ginčą nurodytų reikalavimų. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo perduoda jį kitam viešojo administravimo subjektui nagrinėti pagal kompetenciją;

28.2. tų pačių šalių ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja kita ginčus nagrinėjanti institucija ar teismas. Šiuo atveju pareiškėjo prašymas išspręsti ginčą per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Komisijoje dienos grąžinamas pareiškėjui ir nurodomas grąžinimo pagrindas;

28.3. yra priimtas Komisijos sprendimas arba yra įsigaliojęs teismo sprendimas dėl tų pačių šalių ginčo dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba įsigaliojusi teismo nutartis priimti tų pačių šalių ieškinio dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu atsisakymą, arba įsigaliojusi teismo nutartis patvirtinti taikos sutartį. Šiuo atveju Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo išspręsti ginčą gavimo raštu informuoja pareiškėją apie atsisakymą nagrinėti ginčą ir nurodo atsisakymo pagrindą;

28.4. Komisijai nustačius pateikto prašymo išspręsti ginčą trūkumus ir terminą jiems pašalinti, pareiškėjas per nustatytą terminą jų nepašalina.

 

V. PASIRUOŠIMAS GINČO SPRENDIMUI

 

29. Tuo atveju, kai pareiškėjas kreipiasi į Komisiją prieš tai dėl ginčo dalyko nesikreipęs į skundžiamą įmonę arba, jeigu kreipėsi, bet per nustatytą terminą negavo jokio atsakymo, Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo išspręsti ginčą gavimo pranešimą apie gautą prašymą išspręsti ginčą ir jo kopiją išsiunčia skundžiamai įmonei ir pasiūlo ginčą išspręsti taikiai. Nesutikdama spręsti ginčo taikiai, skundžiama įmonė per 10 kalendorinių dienų nuo pasiūlymo išspręsti ginčą taikiai gavimo pateikia Komisijai motyvuotą paaiškinimą ir jį pagrindžiančius įrodymus.

30. Komisija nenagrinėja ginčo, jeigu skundžiama įmonė per nustatytą terminą pasiūlo ginčą spręsti taikiai ir pareiškėjas su tuo sutinka arba per Komisijos nustatytą terminą nenurodo, kad nesutinka su tokiu ginčo sprendimo būdu. Jeigu pareiškėjas nesutinka su skundžiamos įmonės siūlomu taikiu ginčo sprendimo būdu, jis per 5 kalendorines dienas nuo skundžiamos įmonės atsakymo gavimo dienos apie tai informuoja Komisiją. Komisija bet kurioje skundo nagrinėjimo stadijoje turi teisę pakartotinai pasiūlyti ginčo šalims išspręsti ginčą taikiai.

31. Komisija, gavusi Aprašo 23 ir 24 punktų reikalavimus atitinkantį prašymą išspręsti ginčą, prie kurio pridėtas skundžiamos įmonės neigiamas atsakymas į pareiškėjo kreipimąsi, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas praneša skundžiamai įmonei apie Komisijoje gautą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą ir pradeda ginčą spręsti iš esmės pagal Aprašo VI ir VII skyriaus nuostatas.

32. Skundžiama įmonė, Aprašo 31 punkte nustatyta tvarka gavusi Komisijos persiųstą pranešimą apie pateiktą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą, per 10 kalendorinių dienų nuo pareiškėjo prašymo išspręsti ginčą gavimo dienos privalo raštu pateikti Komisijai motyvuotus paaiškinimus dėl prašymo išspręsti ginčą ir juos pagrindžiančius įrodymus arba informuoti pareiškėją ir Komisiją apie tai, kad sutinka spręsti iškilusį ginčą taikiai.

33. Prieš pradėdama ginčo nagrinėjimą iš esmės, Komisija:

33.1. paskiria pranešėją, atsakingą už visos su ginču susijusios medžiagos rinkimą ir pristatymą Komisijai posėdžio metu;

33.2. įpareigoja ginčo šalis pateikti reikalingus įrodymus, papildomus paaiškinimus, nustato šių nurodymų įvykdymo terminą bei nurodo jų neįvykdymo nustatytu laiku padarinius;

33.3. sprendžia dėl kreipimosi į ginčo šalis, suinteresuotus asmenis, dalyvaujančius ginčo sprendime, kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu minėti subjektai jais disponuoja), reikalingų nagrinėjimui, pateikimo bei ginčo šalių ar suinteresuotų asmenų nustatytu laiku atvykimo į Komisiją pateikti paaiškinimų;

33.4. sprendžia dėl kreipimosi į kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones, ekspertus dėl išvados dėl pareiškėjo prašyme išspręsti ginčą nurodytų reikalavimų, skundžiamos įmonės pateiktų paaiškinimų pateikimo ar kitokios būtinos pagalbos suteikimo. Šiuo atveju ginčo nagrinėjimo terminas pratęsiamas tiek dienų, kiek laukiama kompetentingo subjekto atsakymo;

33.5. atlieka kitus veiksmus, reikalingus pasiruošiant ginčo nagrinėjimui.

34. Nagrinėti ginčą neturi teisės valstybės pareigūnas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodyti nusišalinimo pagrindai.

35. Komisija, laikydama, kad nėra kliūčių ginčui nagrinėti, nusprendžia ginčą nagrinėti žodinės arba rašytinės procedūros tvarka.

 

VI. GINČO NAGRINĖJIMAS RAŠYTINĖS PROCEDŪROS TVARKA

 

36. Nagrinėjant ginčą rašytinės procedūros tvarka, ginčo šalys ir suinteresuotieji asmenys nagrinėjime nedalyvauja. Ginčas nagrinėjamas pagal Komisijai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus bei ginčo šalių motyvuotus paaiškinimus.

37. Jeigu Komisija mano, kad ginčas gali būti geriau išnagrinėtas žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu, arba yra pateiktas pranešėjo siūlymas ar bet kurios iš ginčo šalių prašymas ginčą nagrinėti žodinės procedūros tvarka, Komisija gali nuspręsti ginčą nagrinėti žodiniame ginčo nagrinėjimo posėdyje. Ginčo šalių prašymai dėl ginčo nagrinėjimo žodinės procedūros tvarka priimami iki ginčo nagrinėjimo rašytinės procedūros tvarka pradžios.

38. Komisija rašytinės procedūros tvarka sprendžia šiuos klausimus:

38.1. svarsto, ar ginčui nagrinėti reikia papildomos medžiagos;

38.2. svarsto, ar reikia specialistų išvados;

38.3. nagrinėja ginčo šalių prašymus, vertina jų įrodymus bei paaiškinimus;

38.4. svarsto pranešėjo pateiktą išvadą;

38.5. priima procedūrinius sprendimus;

38.6. išnagrinėjusi ginčą iš esmės priima sprendimą;

38.7. svarsto kitus Apraše numatytus klausimus.

39. Ginčo nagrinėjimo rašytinės procedūros tvarka rengiamo posėdžio metu sekretorius rašo posėdžio protokolą, kuriame turi būti nurodyta:

39.1. posėdžio vieta ir data, jo pradžios ir pabaigos laikas;

39.2. asmenų, dalyvaujančių posėdyje, vardai bei pavardės, darbovietė bei pareigos;

39.3. informacija apie posėdyje turinčių dalyvauti asmenų neatvykimo priežastis;

39.4. kvorumo buvimas;

39.5. posėdžio darbotvarkė;

39.6. prašymo išspręsti ginčą esmė;

39.7. pareiškėjo reikalavimai;

39.8. balsavimo rezultatai svarstomu klausimu;

39.9. Komisijos priimtas sprendimas svarstomu klausimu.

40. Posėdyje dalyvaujančių asmenų reikalavimu į posėdžio protokolą turi būti įrašoma jų pareikalauta informacija. Visi pakeitimai, papildymai posėdžio protokole turi būti aptarti.

41. Posėdžio protokolą pasirašo sekretorius ir posėdžio pirmininkas.

42. Posėdžio protokolas turi būti surašytas ir pasirašytas ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo posėdžio dienos.

43. Dalyvavę posėdyje Komisijos nariai turi teisę pareikšti pastabų dėl posėdžio protokolo per 3 kalendorines dienas nuo susipažinimo su juo momento, bet ne vėliau nei per 3 kalendorines dienas nuo posėdžio protokolo pasirašymo dienos.

44. Pastabos dėl posėdžio protokolo pridedamos prie posėdžio protokolo ir nurodoma, ar posėdžio protokolą pasirašę asmenys su jomis sutinka, ar nesutinka.

45. Posėdžių sekretorius registruoja posėdžių protokolus posėdžių protokolų registravimo žurnale.

VII. GINČŲ NAGRINĖJIMAS ŽODINĖS PROCEDŪROS TVARKA

 

46. Komisija, pasirengusi nagrinėti ginčą, jį nagrinėja žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, įvertindama pranešėjo pateiktą medžiagą bei ginčo šalių paaiškinimus. Apie posėdžio datą, laiką ir vietą ginčo šalims arba jų atstovams ir kitiems asmenims, kviečiamiems dalyvauti nagrinėjant ginčą, bei Komisijos nariams praneša posėdžio sekretorius ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki planuojamo posėdžio dienos.

47. Posėdyje ginčai tarp šalių sprendžiami viešai. Komisijos iniciatyva ar ginčo šalių prašymu Komisija procedūriniu sprendimu gali paskelbti žodinį ginčo nagrinėjimo posėdį uždaru, kai Komisija siekia apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Uždarame Komisijos posėdyje dalyvaujantys asmenys privalo neatskleisti posėdžio metu sužinotos valstybės, tarnybos ar komercinės paslapties arba informacijos apie asmens privatų gyvenimą.

48. Ginčo nagrinėjimas žodinio ginčo nagrinėjimo posėdyje vyksta lietuvių kalba.

49. Ginčas nagrinėjamas laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.

50. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu posėdyje dalyvaujantys asmenys laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.

51. Nagrinėjant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo savo teisėmis naudotis sąžiningai, nevilkindami ginčo nagrinėjimo.

52. Posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jo nesant ? pirmininko pavaduotojas.

53. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, koks ginčas nagrinėjamas, kas atvyko į posėdį. Posėdžio pirmininkas nustato atvykusiųjų tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus.

54. Jei pareiškėjas (jo atstovas), kuriam buvo tinkamai pranešta apie posėdžio vietą ir laiką, neatvyksta į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, ir Komisijai nusprendus, kad ginčo nagrinėjimas pareiškėjui nedalyvaujant ar jam nepateikus paaiškinimų ar įrodymų nėra galimas, ginčo nagrinėjimas nutraukiamas. Jeigu skundžiama įmonė (jos atstovas), kuriai buvo tinkamai pranešta apie posėdžio laiką ir vietą, neatvyksta į žodinio ginčo nagrinėjimo posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, Komisija turi teisę priimti sprendimą, atsižvelgdama į turimus įrodymus.

55. Posėdžio pirmininkas paskelbia Komisijos sudėtį, praneša, kas yra posėdžio sekretorius, pranešėjas, specialistas, ekspertas ir vertėjas.

56. Posėdžio pirmininkas išaiškina posėdyje dalyvaujantiems asmenims jų teises ir pareigas, paklausia, ar jie turi prašymų, susijusių su nagrinėjamu ginču, ir ar nenori pareikšti nušalinimų Komisijos nariams Aprašo 34 punkte nurodytu pagrindu.

57. Ginčo nagrinėjimas posėdyje pradedamas pranešėjo pranešimu apie ginčą. Po to posėdžio pirmininkas paklausia, ar pareiškėjas palaiko savo reikalavimus, ar skundžiama įmonė pripažįsta pareiškėjo reikalavimus ir ar šalys sutinka baigti ginčą taikiai. Jeigu ginčas užbaigiamas taikiai, ginčo nagrinėjimas Komisijos sprendimu nutraukiamas.

58. Komisija išklauso pareiškėjo, po to skundžiamos įmonės paaiškinimus. Dalyvaujantys byloje asmenys turi teisę užduoti vienas kitam klausimus. Ginčo šalims turi būti suteikiama galimybė pareikšti savo nuomonę dėl kiekvieno kitos šalies pareiškimo. Paskutinės replikos teisė visada priklauso skundžiamai įmonei ir jo atstovui.

59. Ištyrus ginčo esmę, posėdžio pirmininkas paskelbia ginčo nagrinėjimą baigtu ir praneša terminą, per kurį Komisija priims sprendimą.

60. Jeigu ginčas sudėtingas ir per vieną posėdį jo išnagrinėti negalima, posėdžio pirmininkas skelbia kito posėdžio vietą ir laiką.

61. Komisija imasi priemonių, kad ginčo šalys nepiktnaudžiautų savo teisėmis ir nevilkintų ginčo nagrinėjimo, ir siekia, kad ginčas per įmanomai trumpiausią laiką būtų tinkamai išspręstas.

62. Posėdžio pirmininkas turi teisę įspėti, o kai nepaisoma įspėjimo, nutraukti asmens, dalyvaujančio nagrinėjant ginčą, kalbą, jeigu tai nesusiję su ginčo nagrinėjimu, taip pat pašalinti iš posėdžio salės asmenį, pažeidžiantį posėdžio tvarką.

63. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą, atitinkantį Aprašo 39–45 punktų reikalavimus. Žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio protokole turi būti nurodyti posėdžio pirmininko, Komisijos narių, pranešėjo, kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų.

 

VIII. SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

64. Komisija privalo išnagrinėti ginčą ir priimti sprendimą:

64.1. ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo prašymo išspręsti ginčą gavimo dienos, kai ginčo šalys yra ūkio subjektai (energetikos įmonės, vandens tiekėjai ir abonentai). Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas motyvuotu sprendimu ne ilgesniam kaip 3 mėnesių terminui ir ne daugiau kaip du kartus;

64.2. ne vėliau kaip per 20 darbo dienų, kai viena ginčo šalių yra vartotojas. Šį terminą pratęsti turi teisę Komisijos pirmininkas motyvuotu sprendimu, bet ne ilgesniam kaip 20 darbo dienų terminui.

65. Jei ginčas nagrinėjamas žodinės procedūros tvarka, sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paskutinio žodinio ginčo nagrinėjimo posėdžio dienos.

66. Komisijos sprendimas įforminamas nutarimu, išdėstomas raštu ir pasirašomas ginčą nagrinėjusių Komisijos narių.

67. Komisijos nutarime dėl ginčo sprendimo ne teisme privalo būti nurodyta:

67.1. nutarimo priėmimo data ir vieta;

67.2. nutarimą priėmusios institucijos pavadinimas;

67.3. nutarimą priėmusios Komisijos sudėtis, ginčo šalys ir kiti įgalioti nagrinėjant ginčą dalyvavę asmenys;

67.4. ginčo esmė;

67.5. šalių, jų atstovų, dalyvaujančių nagrinėjant prašymą išspręsti ginčą, paaiškinimai;

67.6. nustatytos faktinės aplinkybės;

67.7. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;

67.8. Komisijos priimtas vienas iš šio Aprašo 68 punkte nurodytų sprendimų.

68. Komisija, išnagrinėjusi pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą, priima vieną iš šių sprendimų:

68.1. patenkinti pareiškėjo reikalavimus;

68.2. iš dalies patenkinti pareiškėjo reikalavimus;

68.3. atmesti pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą.

69. Komisija sprendimą priima atsižvelgdama į ginčo nagrinėjimo metu nustatytas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.

70. Komisijos nutarimo nuorašai per 3 darbo dienas nuo nutarimo pasirašymo išsiunčiami pareiškėjui ir skundžiamai įmonei. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija.

71. Komisijos sprendimas dėl ginčo yra viešas, kiek tai nepažeidžia valstybės, tarnybos, komercinės paslapties ar fizinio asmens privataus gyvenimo apsaugos. Komisija turi užtikrinti, kad sprendime nebūtų paviešinta, ginčo šalių, kitų suinteresuotų asmenų, dalyvaujančių ginčo sprendime, pateikta ir Komisijos pripažinti konfidencialia informacija. Sprendimo tekste išdėstytos teisės aiškinimo taisyklės visais atvejais yra viešos.

72. Komisija gali savo iniciatyva ar ginčo šalių prašymu ištaisyti sprendime aptiktas rašymo ar aiškias aritmetines klaidas. Ištaisymų klausimas sprendžiamas nepranešus ginčo šalims Komisijos sprendimu. Komisijos sprendimas dėl rašymo ar aiškių aritmetinių klaidų ištaisymo ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos siunčiamas visiems asmenims, kurie buvo informuoti apie Komisijos sprendimą.

 

IX. ginčo NAGRINĖJIMO SUSTABDYMAS, NUTRAUKIMAS IR prašymo išspręsti ginčą PALIKIMAS NENAGRINĖTo

 

73. Komisija procedūriniu sprendimu sustabdo ginčo nagrinėjimą, jeigu:

73.1. pasibaigė viena iš ginčo šalių (sustabdoma, kol bus perimtos pasibaigusios ginčo šalies teisės ir pareigos arba paaiškės aplinkybės, dėl kurių teisės ir pareigos nebuvo perimtos). Jei tokiu atveju įmanoma išskirti reikalavimus, nesusijusius su pasibaigusia ginčo šalimi, Komisija toliau atskirai nagrinėja ginčą dėl reikalavimų, nesusijusių su pasibaigusia ginčo šalimi;

73.2. Komisijoje nagrinėjamas kitas ginčas ar teisme nagrinėjama kita byla, kurios neišnagrinėjus negalima nagrinėti ginčo, kurio nagrinėjimas sustabdomas (sustabdoma, kol bus priimtas Komisijos nutarimas ar įsiteisės teismo sprendimas, nuosprendis, nutarimas ar nutartis).

74. Ginčo nagrinėjimas atnaujinamas pašalinus ar išnykus aplinkybėms, dėl kurių jis buvo sustabdytas, ginčo šalių pareiškimu ar Komisijos iniciatyva. Atnaujintas ginčo nagrinėjimas vyksta pagal bendrąsias Apraše nustatytas taisykles.

75. Komisija, nagrinėdama ginčą, gali priimti sprendimą nutraukti ginčo nagrinėjimą, jeigu:

75.1. nagrinėjant ginčą paaiškėja Aprašo 28.1–28.3 punktuose nurodytos aplinkybės;

75.2. pareiškėjas atsisakė prašymo išspręsti ginčą ir Komisija tai patvirtino;

75.3. šalys išsprendė ginčą taikiai;

75.4. viena iš ginčo šalių dėl nagrinėjamo ginčo kreipiasi į teismą;

75.5. jeigu mirus asmeniui, kuris buvo pareiškėjas, ginčo teisinis santykis neleidžia perimti teisių;

75.6. jeigu likvidavus juridinį asmenį, kuris buvo pareiškėjas, ginčo teisinis santykis neleidžia perimti teisių.

76. Komisijai nutraukus ginčo nagrinėjimą, vėl kreiptis į Komisiją dėl ginčo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu neleidžiama.

77. Komisija palieka prašymą išspręsti ginčą nenagrinėtą, jeigu Komisija jau nagrinėja ginčą tarp tų pačių šalių dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu.

 

x. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78. Ginčo šalys turi teisę kreiptis į bendrosios kompetencijos teismą, prašydamos nagrinėti ginčą iš esmės tiek ginčo nagrinėjimo Komisijoje metu, tiek po šios institucijos sprendimo priėmimo.

79. Kreipimasis į teismą po Komisijos sprendimo dėl ginčo priėmimo nelaikomas šios institucijos sprendimo apskundimu.

80. Jeigu padaugėja prašymų išspręsti ginčą tais pačiais klausimais, iš tos pačios vietovės ar dėl tos pačios įmonės veiklos, Komisija atlieka platesnį tyrimą, rengia pasiūlymus dėl galimų prevencijos priemonių rengimo, peržiūri teisės aktų nuostatas, gali kreiptis į kitas valstybės institucijas su prašymu atlikti išsamesnį tyrimą, nustatyta tvarka gali pateikti pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo.

_________________

 

Priedo pakeitimai:

Nr. O3-162, 2011-07-01, Žin., 2011, Nr. 83-4085 (2011-07-09), i. k. 111106ANUTA00O3-162

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, Nutarimas

Nr. O3-162, 2011-07-01, Žin., 2011, Nr. 83-4085 (2011-07-09), i. k. 111106ANUTA00O3-162

Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2011 m. balandžio 14 d. nutarimo Nr. O3-75 "Dėl Ginčų sprendimo ne teisme tvarkos aprašo" pakeitimo