Suvestinė redakcija nuo 2009-10-23
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2008, Nr. 105-4025, i. k. 1081100NUTA00000866
Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL BENDROJO PAGALBOS telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros PLĖTROS PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2008 m. rugsėjo 3 d. Nr. 866
Vilnius
1. Patvirtinti Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programą (pridedama).
2. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai koordinuoti šiuo nutarimu patvirtintos programos įgyvendinimą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. rugsėjo 3 d. nutarimu Nr. 866
bendrojo pagalbos TELEFONO NUMERIO 112 PASLAUGŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programos (toliau vadinama – ši programa) paskirtis – sudaryti sąlygas teikti visuomenei geresnės kokybės bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugas.
2. Šia programa siekiama užtikrinti Bendrojo pagalbos centro įsteigimo ir vieno skubaus iškvietimo telefono numerio 112 įvedimo strategijoje ir jos įgyvendinimo plane, patvirtintuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 1500 (Žin., 2002, Nr. 95-4114), numatytos numerio 112 įvedimo ir Bendrojo pagalbos centro (toliau vadinama – Centras) įsteigimo ir plėtros politikos tęstinumą.
II. APLINKOS ANALIZĖ
5. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. birželio 17 d. nutarimą Nr. 773 „Dėl Bendrojo pagalbos centro prie Vidaus reikalų ministerijos įsteigimo“ (Žin., 2003, Nr. 59-2667) įsteigtas Centras.
6. Įsigaliojus 2004 m. rugsėjo 1 d. Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymui, Centras tapo vidaus reikalų statutine įstaiga ir pradėjo nustatytąja tvarka atsakyti į pagalbos skambučius ir reaguoti į pagalbos prašymus Vilniuje. Nuo 2006 m. liepos 1 d., įsigaliojus Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymo 1, 3 straipsnių pakeitimo ir ketvirtojo, šeštojo bei septintojo skirsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymui (Žin., 2006, Nr. 57-2021), Centras tapo pavaldus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas). Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 29 d. nutarimo Nr. 642 „Dėl Bendrojo pagalbos centro steigėjo funkcijų perdavimo“ (Žin., 2006, Nr. 73-2786) 1 punktą nuo 2006 m. liepos 1 d. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui perduotos Centro steigėjo funkcijos.
7. Šiuo metu Centras savo veiklą vykdo Vilniuje ir dalyje Vilniaus rajono savivaldybės – nustatytąja tvarka atsako į pagalbos skambučius numeriu 112 ir priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų ir policijos trumpaisiais telefono numeriais 01, 101, 011, 02, 102 ir 022, reaguoja į pagalbos prašymus. Kitų savivaldybių teritorijose į pagalbos skambučius atsako teritorinės policijos įstaigos (trumpaisiais telefono numeriais 112, 02, 102 ir 022), priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos (trumpaisiais telefono numeriais 01, 101, 011) ir greitosios medicinos pagalbos paslaugas teikiančios įstaigos (trumpaisiais telefono numeriais 03, 103, 033).
8. Nuo 2004 m. spalio 17 d. iki 2005 m. spalio 17 d., vadovaujantis vidaus reikalų ministro 2004 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 1V-328 „Dėl Bandomojo Bendrojo pagalbos centro projekto Vilniaus mieste vykdymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 152-5554), Vilniuje vykdytas bandomasis Bendrojo pagalbos centro projektas (toliau vadinama – bandomasis projektas): išbandytas Centro veiklos modelis, įdiegtos Centro ir pagalbos tarnybų techninės ir programinės įrangos veikimas ir patikimumas. Bandomojo projekto rezultatai pripažinti teigiamais, todėl pagal šį veiklos modelį pradėta planuoti Centro plėtra visoje Lietuvoje.
9. Atsakydamas į pagalbos skambučius ir reaguodamas į pagalbos prašymus, Centras naudoja specialią techninę ir programinę įrangą. Centro patalpose įrengta serverinė ir 10 kompiuterizuotų darbo vietų, sujungtų į bendrą Centro informacinę sistemą, kurią prižiūrintys Centro darbuotojai baigė specialius kursus, jiems suteiktos sistemos administratorių teisės. Vilniaus miesto pagalbos tarnybose įrengtos 9 kompiuterizuotos Centro informacinės sistemos darbo vietos, kuriose dirbti išmokyti ir atitinkamus sertifikatus įgijo Centro ir pagalbos tarnybų darbuotojai.
10. Siekiant užtikrinti tinkamą Centro darbuotojų kvalifikaciją, parengta ir Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2004 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. V(9)-58 patvirtinta Centro specialisto mokymo programa, pagal kurią Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Ugniagesių gelbėtojų mokykla moko į Centrą priimtus darbuotojus.
11. Centro ir pagalbos tarnybų naudojamos techninės ir programinės įrangos pajėgumai skirti nustatytosioms funkcijoms atlikti ribotoje teritorijoje, jų nepakanka tinkamai atsakyti į pagalbos skambučius ir reaguoti į pagalbos prašymus, efektyviai Centro ir pagalbos tarnybų sąveikai ir operatyviam pajėgų valdymui (pvz., ekipažų ar kitų pajėgų išsiuntimas į įvykio vietą, atšaukimas iš jos, šių pajėgų veiksmų koordinavimas) užtikrinti visoje Lietuvoje.
Bendro Bendrajam pagalbos centrui ir policijai, priešgaisrinėms gelbėjimo tarnyboms ir greitosios medicinos pagalbos tarnybai reikalingos techninės ir programinės įrangos plėtros projekto esamos situacijos analizės ir įvertinimo ataskaitos dokumente projekto rengėjai pripažino, kad turimos techninės ir programinės įrangos galimybės nepakankamos Centro plėtrai visoje Lietuvoje.
Šiame dokumente informacinės ir ryšių infrastruktūros patikimumo, saugumo ir įdiegimo ekonomiškumo požiūriais išnagrinėti 4 Centro regioninių padalinių skaičiaus variantai: vieno padalinio, dviejų padalinių, dviejų pagrindinių ir dviejų palydovinių (t. y. naudojančių pagrindinių padalinių informacines sistemas) ir keturių padalinių. Keturių padalinių variantas pripažintas patikimiausiu ir saugiausiu.
12. Greitosios medicinos pagalbos koncepcijoje, patvirtintoje sveikatos apsaugos ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 324 (Žin., 2002, Nr. 76-3267; 2005, Nr. 146-5338), numatoma greitosios medicinos pagalbos paslaugas teikiančių įstaigų dispečerinių pertvarka, susijusi su palaipsniu šių dispečerinių prijungimu prie Centro. Įgyvendinant Greitosios medicinos pagalbos koncepcijos įgyvendinimo priemonių plano 1 punktą, sveikatos apsaugos ministro 2006 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. V-455 (Žin., 2006, Nr. 85-3333; 2007, Nr. 53-2072) patvirtinta Greitosios medicinos pagalbos, skubios konsultacinės sveikatos priežiūros pagalbos ir pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros automobilių parko atnaujinimo 2006–2008 metų programa. Vienas šios programos uždavinių – aprūpinti greitosios medicinos pagalbos automobilius moderniomis ryšio priemonėmis ir buvimo vietos nustatymo įranga (GPS), įdiegti juose su Centru suderintą techninę ir programinę įrangą.
13. Šiuo metu Lietuvoje nėra bendros efektyvios atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, pagalbos tarnybų operatyvaus pajėgų valdymo ir veiksmų koordinavimo sistemos, kiekviena pagalbos tarnyba į pagalbos skambučius atsako ir pajėgas operatyviai valdo atskirai, savivaldybės lygiu. Taigi reikia daug šias funkcijas atliekančių darbuotojų, nemažos jų išlaikymo išlaidos, sunku koordinuoti pagalbos tarnybų veiksmus susidarius ekstremaliai situacijai ir šias situacijas valdyti.
Siekiant optimizuoti priešgaisrinių gelbėjimo ir greitosios medicinos pagalbos tarnybos pajėgų operatyvaus valdymo funkcijas, tikslinga jas perduoti centralizuotai atlikti vienai įstaigai – Centrui. Išimtis – policijos pajėgų operatyvinis valdymas, nes pagal Lietuvos policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimo priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. 606 (Žin., 2007, Nr. 72-2845), 2.7.2 punktą numatyta sukurti integruotą informacinę sistemą, apimančią automatizuotą policijos pajėgų valdymą ir naujas informacines gyventojų aptarnavimo technologijas.
14. Tikslinga nelaukti, iki bus įrengtos tinkamos patalpos ir įsigytos ir įdiegtos reikiamos informacinės ir ryšių technologijos Centro regioniniams padaliniams, ir jau artimiausiu metu perduoti šiems padaliniams priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų dispečerinių funkcijas. Tuo tikslu Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus 2008 m. liepos 18 d. įsakymu Nr. 1-222 (Žin., 2008, Nr. 86-3445) nuo 2008 m. gruodžio 1 d. patvirtinta nauja Centro struktūra ir įsteigiami Centro regioniniai padaliniai Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose ir Alytuje.
15. Neišplėtus Centro veiklos visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, nebus galima įgyvendinti Pagalbos tarnybų trumpųjų telefono ryšio numerių naudojimo jų keitimo į bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 laikotarpiu tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 17 d. nutarimu Nr. 1457 (Žin., 2004, Nr. 168-6183), 4–7 punktų nuostatų.
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
16. Šios programos tikslas – sukurti infrastruktūrą, leisiančią užtikrinti, kad tinkamai atsakius į pagalbos skambučius ir reagavus į pagalbos prašymus visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje gyventojams būtų laiku suteikta skubi pagalba.
17. Šios programos uždaviniai:
17.1. palaipsniui perduoti Centrui pagalbos tarnybų atliekamas atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, operatyvaus pajėgų (išskyrus policiją) valdymo funkcijas;
17.2. aprūpinti Centro regioninius padalinius patalpomis, atitinkančiomis saugumo ir kitus specialius reikalavimus;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1313, 2009-10-07, Žin., 2009, Nr. 126-5428 (2009-10-22), i. k. 1091100NUTA00001313
17.3. aprūpinti Centro regioninius padalinius specializuota atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, pagalbos tarnybų (išskyrus policiją) operatyvaus pajėgų valdymo technine ir programine įranga;
17.4. užtikrinti, kad Centro darbuotojai gebėtų profesionaliai ir operatyviai įvertinti įvairaus pobūdžio pagalbos prašymus ir į juos reaguoti;
IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR STEBĖSENA
18. Šios programos įgyvendinimo priemonės, jų vykdymo terminai, atsakingi vykdytojai ir preliminarus lėšų poreikis nurodyti priede.
19. Šios programos įgyvendinimo stebėseną atlieka Vidaus reikalų ministerija. Už šioje programoje numatytų priemonių vykdymą Vidaus reikalų ministerija kasmet iki kovo 1 d. atsiskaito Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Įgyvendinus šią programą, Vidaus reikalų ministerija organizuoja jos įgyvendinimo rezultatų įvertinimą ir iki 2014 m. kovo 1 d. įvertinimo rezultatus pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei.
V. PROGRAMOS VERTINIMO KRITERIJAI, NUMATOMI REZULTATAI
20. Šios programos vertinimo kriterijai:
20.2. kiek procentų pagalbos tarnybų padalinių, iš kurių Centras perėmė atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, operatyvaus pajėgų (išskyrus policiją) valdymo funkcijas;
20.3. kiek procentų Centro padalinių, apskričių priešgaisrinių gelbėjimo valdybų, savivaldybių priešgaisrinių tarnybų aprūpinta judriojo skaitmeninio radijo ryšio terminalais;
21. Šios programos įgyvendinimo rezultatai:
21.2. Centras perims iš visų pagalbos tarnybų padalinių atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, operatyvaus pajėgų (išskyrus policiją) valdymo funkcijas;
21.3. Centras, apskričių priešgaisrinės gelbėjimo valdybos ir savivaldybių priešgaisrinių tarnybų pajėgos bus aprūpintos judriojo skaitmeninio radijo ryšio terminalais;
21.7. visuomenė bus informuota apie Centro veiklą, plėtrą ir numerį 112 (informuotumas – 50 procentų);
21.8. į asmens, vieną kartą paskambinusio numeriu 112 (ir kitais pagalbos tarnybų trumpaisiais telefono numeriais, kol jie bus pakeisti į numerį 112), skambutį bus greitai atsakyta (90 procentų skambučių – iki 20 sekundžių), pagalbos prašymas bus tiksliai įvertintas, pranešimas apie pagalbos poreikį perduotas reikiamoms pagalbos tarnyboms (pajėgoms), telefonu suteikta reikiama pagalba, iki atvyks pagalbos tarnybos;
VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS
Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programos
priedas
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. spalio 7 d. nutarimo Nr. 1313 redakcija)
BENDROJO PAGALBOS TELEFONO NUMERIO 112 PASLAUGŲ INFRASTRUKTŪROS PLĖTROS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Uždavinys |
Priemonė |
Atsakingas vykdytojas |
Įgyvendinimo terminas |
Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. litų) |
||||||
2008 metais |
2009 metais |
2010 metais |
2011 metais |
2012 metais |
2013 metais |
iš viso |
||||
1. Laipsniškai perduoti Centrui pagalbos tarnybų atliekamas atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus, operatyvaus pajėgų (išskyrus policiją) valdymo funkcijas |
1.1. Įkurti apskričių priešgaisrinių gelbėjimo valdybų patalpose Centro regioninius padalinius |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas) |
2008 metai |
1 575 |
|
|
|
|
|
1 575 |
1.2. Aprūpinti Centrą ir apskričių priešgaisrines gelbėjimo valdybas judriojo skaitmeninio radijo ryšio terminalais |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2010–2012 metai |
|
|
2 000 |
2 000 |
2 000 |
|
6 000 |
|
1.3. Aprūpinti savivaldybių priešgaisrines tarnybas judriojo skaitmeninio radijo ryšio nešiojamaisiais ir automobiliniais terminalais |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, savivaldybės |
2011–2013 metai |
|
|
|
1 000 |
1 100 |
1 500 |
3 600 |
|
|
1.4. Įsigyti ir įdiegti Centro regioniniuose padaliniuose techninę ir programinę įrangą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2008 metai |
330 |
|
|
|
|
|
330 |
|
1.5. Parengti ir priimti arba pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei šiai programai įgyvendinti reikalingų teisės aktų projektus, kurių paskirtis – reglamentuoti Centro numatomas atlikti operatyvaus pagalbos tarnybų (išskyrus policiją) pajėgų valdymo funkcijas, Centro sąveiką su pagalbos tarnybomis |
Vidaus reikalų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2009–2010 metai |
|
|
|
|
|
|
|
2. Aprūpinti Centro regioninius padalinius patalpomis, atitinkančiomis saugumo ir kitus specialius reikalavimus |
2.1. Pastatyti ir įrengti Centro regioninio padalinio pastatą Vilniuje |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2009–2011 metai |
|
3 125 |
7 000 |
5 675 |
|
|
15 800 |
2.2. Pastatyti ir įrengti Centro regioninio padalinio pastatą Šiauliuose |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2011–2013 metai |
|
|
|
500 |
6 000 |
5 000 |
11 500 |
|
2.3. Rekonstruoti ir įrengti Centro regioninio padalinio pastatą Alytuje |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2008, 2010–2012 metai |
10 |
|
1 000 |
1 000 |
4 000 |
|
6 010 |
|
2.4. Nuomoti Centro regioniniam padaliniui skirtas patalpas Klaipėdoje |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2010–2013 metai |
|
|
700 |
480 |
480 |
480 |
2 140 |
|
3. Aprūpinti Centro regioninius padalinius specializuota atsakymo į pagalbos skambučius ir |
3.1. Išplėsti programinės įrangos „Els/Geofis“ funkcionalumą (padidinti šios įrangos pajėgumus, leisiančius ją naudoti visoje Lietuvos teritorijoje, pritaikyti ją priimti |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2008–2013 metai |
2 193 |
800 |
4 765 |
3 270 |
3 270 |
6 307 |
20 605 |
reagavimo į pagalbos prašymus, pagalbos tarnybų (išskyrus policiją) operatyvaus pajėgų valdymo technine ir programine įranga |
pagalbos prašymams iš neįgaliųjų ir kita) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2. Įsigyti ir įdiegti Centro informacinės sistemos Vilniaus regioninio padalinio techninę ir programinę įrangą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2008, 2010 metai |
92 |
|
4 085 |
|
|
|
4 177 |
|
3.3. Įsigyti ir įdiegti Centro informacinės sistemos Šiaulių regioninio padalinio techninę ir programinę įrangą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2012 metai |
|
|
|
|
3 045 |
|
3 045 |
|
3.4. Įsigyti ir įdiegti Centro informacinės sistemos Alytaus regioninio padalinio techninę ir programinę įrangą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2011 metai |
|
|
|
3 045 |
|
|
3 045 |
|
3.5. Įsigyti ir įdiegti Centro informacinės sistemos Klaipėdos regioninio padalinio techninę ir programinę įrangą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas |
2008–2009, 2013 metai |
685 |
200 |
|
|
|
2 468 |
3 353 |
|
4. Užtikrinti, kad Centro darbuotojai gebėtų profesionaliai ir operatyviai įvertinti įvairaus pobūdžio pagalbos prašymus ir į juos reaguoti |
4.1. Sukurti Centro darbuotojo, atsakančio į pagalbos skambučius ir reaguojančio į pagalbos prašymus, mokymo bazę, patobulinti Centro specialisto mokymo programą |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, Sveikatos apsaugos ministerija |
2010–2011 metai |
|
|
10 |
200 |
|
|
210 |
5. Informuoti visuomenę apie laukiamus pokyčius, susijusius su šios programos įgyvendinimu, Centro veikla, plėtra ir numeriu 112 |
5.1. Informuoti visuomenę apie Centro veiklos specifiką ir plėtrą, bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir jo paskirtį: organizuoti renginius, per visuomenės informavimo priemones (spaudą, internetą, radiją, televiziją), kitas informacijos sklaidos priemones |
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas, Sveikatos apsaugos ministerija |
2010–2013 metai |
|
|
10 |
300 |
300 |
360 |
970 |
|
Iš viso |
|
|
4 885 |
4 125 |
19 570 |
17 470 |
20 195 |
16 115 |
82 360 |
Priedo pakeitimai:
Nr. 1313, 2009-10-07, Žin., 2009, Nr. 126-5428 (2009-10-22), i. k. 1091100NUTA00001313
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas
Nr. 1313, 2009-10-07, Žin., 2009, Nr. 126-5428 (2009-10-22), i. k. 1091100NUTA00001313
Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. rugsėjo 3 d. nutarimo Nr. 866 "Dėl Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programos patvirtinimo" pakeitimo