Suvestinė redakcija nuo 2015-07-29 iki 2016-08-05
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2008, Nr. 68-2617, i. k. 1083030ISAK001B-407
MUITINĖS DEPARTAMENTO
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIO DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL MUITINĖS VYKDOMŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2008 m. birželio 11 d. Nr. 1B-407
Vilnius
Vadovaudamasi 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą (OL 2004 m. specialusis leidimas, 2 skyrius, 4 tomas, p. 307) (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. lapkričio 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1791/2006 (OL 2006 L 363, p. 1), Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo (Žin., 2004, Nr. 73-2517), Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) nuostatomis ir siekdama reglamentuoti muitinės vykdomų mokestinių ir kitų patikrinimų atlikimą, jų rezultatų įforminimą ir patvirtinimą:
2. Pripažįstu netekusiais galios:
2.1. Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2004 m. gegužės 18 d. įsakymą Nr. 1B-530 „Dėl Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimų atlikimo ir jų rezultatų įforminimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 82-2976);
2.2. Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2004 m. birželio 3 d. įsakymą Nr. 1B-590 „Dėl Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 90-3336);
2.3. Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2006 m. gruodžio 19 d. įsakymą Nr. 1B-851 „Dėl Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2004 m. birželio 3 d. įsakymo Nr. 1B-590 „Dėl Muitinės vykdomų mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 144-5533).
PATVIRTINTA
Muitinės departamento prie Lietuvos
Respublikos finansų ministerijos
generalinio direktoriaus
2008 m. birželio 11 d.
įsakymu Nr. 1B-407
MUITINĖS VYKDOMŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato muitinės pareigūnų veiksmus organizuojant ir vykdant Lietuvos Respublikos asmens ūkinės komercinės veiklos, susijusios su mokesčių įstatymų ir kitų teisės aktų jam nustatytų prievolių (teisingai apskaičiuoti ir laiku mokėti mokesčius, laikytis nustatytų muitinės taisyklių ir pan.), ir kitus patikrinimus bei įforminant ir patvirtinant jų rezultatus.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamentu (EEB) Nr. 2913/92, nustatančiu Bendrijos muitinės kodeksą (OL 2004 m. specialusis leidimas, 2 skyrius, 4 tomas, p. 307) (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. lapkričio 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1791/2006 (OL 2006 L 363, p. 1) (toliau – Bendrijos muitinės kodeksas), Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu (Žin., 2004, Nr. 73-2517) (toliau – Muitinės įstatymas), Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (Žin., 2004, Nr. 63-2243) (toliau – Mokesčių administravimo įstatymas) ir kitais teisės aktais.
3. Muitinės vykdomas patikrinimas (toliau – patikrinimas) – tai muitinės pareigūnų atliekamas Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančio asmens (mokesčių mokėtojo, toliau – asmuo) patikrinimas siekiant kontroliuoti, kaip asmuo vykdo muitų ir kitų mokesčių įstatymų reikalavimus, pareigas ir prievoles, susijusias su muitinės sankcionuotų veiksmų atlikimu, muitinės administruojamų muitų ir kitų mokesčių (toliau – mokesčiai) apskaičiavimu, sumokėjimu ir kitomis muitinės veiklos sritimis.
Šio patikrinimo esmę sudaro asmens mokestinės prievolės teisingai apskaičiuoti, laiku sumokėti mokesčius bei su jais susijusias sumas (muitų atžvilgiu – prievole laiku sumokėti skolą muitinei), pareigos laikytis muitinės nustatytų taisyklių ar kitų reikalavimų vykdymo patikrinimas, pagrįstas informacijos, duomenų rinkimu, turimų dokumentų tikrinimu asmens buveinėje ar teritorinės muitinės patalpose, įskaitant vizitavimą tam tikroje su muitinės priežiūra susijusioje vietoje, bei pažeidimo ar neatitikimo fakto išaiškinimu.
4. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Bendrijos muitinės kodekse, Muitinės įstatyme, Mokesčių administravimo įstatyme bei kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
5. Patikrinimus atlieka tos teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje, nustatytoje Muitinės departamento direktoriaus 2002 m. vasario 22 d. įsakymu Nr. 98 „Dėl teritorinių muitinių reorganizavimo“ (Žin.,2002, Nr. 22-849), yra tikrintino asmens buveinė arba deklaruota gyvenamoji vieta (toliau – buveinė) ir (arba) vykdoma veikla arba kurios veiklos zonoje įforminti muitinės sankcionuoti veiksmai, už muitinės vykdomus patikrinimus atsakingo struktūrinio padalinio (toliau – teritorinės muitinės atsakingas struktūrinis padalinys) muitinės pareigūnai (toliau – tikrintojas).
Esant būtinybei teritorinės muitinės atsakingas struktūrinis padalinys gali inicijuojanti kitos teritorinės muitinės veiklos zonoje buveinę turinčio ir (arba) veiklą vykdančio asmens patikrinimą (išskyrus atvejus, kai tokius patikrinimus inicijuoja Muitinės departamento struktūrinis padalinys, atsakingas už muitinės vykdomus patikrinimus (toliau – Muitinės departamento atsakingas struktūrinis padalinys). Šiuo atveju Muitinės departamentui pateikiamas motyvuotas prašymas leisti atlikti šio asmens patikrinimą (su aiškiai išdėstytomis patikrinimo inicijavimo priežastimis ir jo atlikimo galimybėmis). Apie priimtą sprendimą Muitinės departamentas nustatyta tvarka informuoja patikrinimą inicijavusią teritorinę muitinę. Kitos patikrinimų inicijavimo, atlikimo ir įforminimo nuostatos pateiktos Taisyklių 28 ir 72 punktuose.
6. Organizuojant ir vykdant patikrinimus prireikus įgyvendinamos 1997 m. kovo 13 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 515/97 dėl valstybių narių administracinių institucijų tarpusavio pagalbos ir dėl pastarųjų bei Komisijos bendradarbiavimo, siekiant užtikrinti teisingą muitinės ir žemės ūkio teisės aktų taikymą (OL 2004 m. specialusis leidimas, 2 skyrius, 8 tomas, p. 217) (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. balandžio 14 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 807/2003 (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 4 tomas, p. 335) ir Mokesčių administravimo įstatymo 28–30 ir 133 straipsnių nuostatos dėl bendradarbiavimo su užsienio valstybių kompetentingomis institucijomis.
7. Patikrinimai atliekami nuvykus į tikrinamo asmens buveinę arba (ir) teritorinės muitinės patalpose.
8. Taisyklės netaikomos muitinei atliekant asmenų ūkinės komercinės veiklos, susijusios su Europos Sąjungos bendrosios žemės ūkio politikos priemonių įgyvendinimu, tikrinimus bei tyrimus dėl nebaigtos, neteisėtai ar apgaulės būdu įvykdytos Bendrijos (bendrosios) tranzito procedūros, TIR operacijos ir nebaigtų laikinojo įvežimo perdirbti procedūrų.
II. MUITINĖS VYKDOMŲ PATIKRINIMŲ ORGANIZAVIMAS
9. Muitinė atlieka šiuos patikrinimus:
9.1. kompleksinį mokestinį patikrinimą. Šis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 13 straipsnio 1 dalies, 78 straipsnio ir Mokesčių administravimo įstatymo 115 straipsnio 1 punkto nuostatomis siekiant nustatyti, ar asmuo vykdo mokestines prievoles, apimančias visus mokesčius per tam tikrą laikotarpį;
9.2. teminį mokestinį patikrinimą. Šis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 13 straipsnio 1 dalies, 78 straipsnio ir Mokesčių administravimo įstatymo 115 straipsnio 2 punkto nuostatomis, siekiant nustatyti, ar asmuo vykdo mokestines prievoles, apimančias tam tikro mokesčio ar mokesčių per tam tikrą laikotarpį apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumą pagal atskirus muitinės dokumentus ar tam tikras rizikos sritis, susijusias su mokesčiais;
9.3. supaprastintą mokestinį patikrinimą. Šis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 13 straipsnio 1 dalies, 78 straipsnio ir Mokesčių administravimo įstatymo 133-1 straipsnio 5 dalies nuostatomis teritorinės muitinės patalpose be atskiro pavedimo pagal tiesiogines nuolatines darbo funkcijas muitinės ar asmens iniciatyva. Jis atliekamas dėl asmens muitinės deklaracijoje pateiktų duomenų, su importo arba eksporto operacijomis susijusių prekybos dokumentų ir duomenų tikslumo siekiant nustatyti ir pašalinti trūkumus bei prieštaravimus taikant muitinės sankcionuotų veiksmų (muitinės procedūrų) atlikimo tvarką reglamentuojančias nuostatas;
9.4. tikslinį muitinį patikrinimą. Šis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 13 straipsnio 1 dalies ir 78 straipsnio nuostatomis teritorinės muitinės patalpose (įskaitant vizitavimą tam tikroje su muitinės priežiūra susijusioje vietoje) ir (arba) asmens buveinėje pagal tiesiogines nuolatines darbo funkcijas ar asmens iniciatyva. Jis atliekamas siekiant nustatyti asmens gebėjimus vykdyti numatomus ir (arba) jau prisiimtus įsipareigojimus muitinei, kontroliuojant draudimų ir apribojimų taikymą, prekių kilmę, kiekį, klasifikavimo teisingumą bei kitas rizikos sritis, nesusijusias su mokestine prievole.
10. Asmenų atranka patikrinimams vykdoma vadovaujantis Muitinės departamento teisės aktų, reglamentuojančių rizikos muitinėje įvertinimą ir asmenų atranką patikrinimams, nuostatomis.
11. Vadovaujantis atliktos asmenų atrankos patikrinimams rezultatais arba esant būtinumui dėl kitos priežasties (pvz., vykdant tarptautines sutartis, užsienio muitinių administracijų prašymus, kompetentingų valstybės įstaigų ar institucijų pavedimus arba gavus iš šių institucijų jų atliktų asmenų ūkinės komercinės ar finansinės veiklos tikrinimų aktus ar kitus dokumentus, tačiau abejojant dėl nustatytų pažeidimų pagrįstumo, priešpriešinius patikrinimus ir pan.), nustatomi tikrintini asmenys ir sudaromi patikrinimų planai.
12. Atliekant Taisyklių 9.1 ir 9.2 punktuose nurodytus patikrinimus taikomos Mokesčių administravimo įstatymo 117 straipsnio patikrinimų periodiškumo nuostatos, tačiau administruojant muitus šios nuostatos taikomos tiek, kiek tai, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 14 straipsnio 6 dalies nuostatomis, neprieštarauja Bendrijos muitų teisės aktams.
13. Muitinės departamento atsakingas struktūrinis padalinys arba asmenų skundus nagrinėjantis struktūrinis padalinys, teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininkas ar jo įgaliotas asmuo arba tikrintojas gali inicijuoti pakartotinį asmens to paties mokesčio už tą patį mokestinį laikotarpį patikrinimą tik Mokesčių administravimo įstatymo 118 straipsnio 1 dalies 2, 3 ir 4 punktų numatytais atvejais ir tvarka.
Administruojant muitus nuostatos dėl pakartotinio patikrinimo apribojimo taikomos tiek, kiek jos, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 14 straipsnio 6 dalies nuostatomis, neprieštarauja Bendrijos muitų teisės aktams.
14. Paaiškėjusiomis naujomis aplinkybėmis, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos muitinei, bet gali turėti įtakos pirmiau atlikto patikrinimo rezultatams, laikoma:
14.1. asmens pateikti dokumentai, kurie pirmiau atlikto patikrinimo metu tikrintojui nebuvo pateikti teisės aktų nustatyta tvarka;
14.2. Muitinės departamento ar teritorinės muitinės gauta informacija (dokumentai) iš kitų valstybės kontrolės institucijų ar užsienio muitinių administracijų apie mokesčių teisės aktų pažeidimus, pastebėtas rizikos sritis ir pan.;
14.3. Muitinės departamento Imuniteto tarnybos pateikta informacija apie nustatytą neteisėto poveikio faktą patikrinimą atlikusiam tikrintojui ir pan.;
Punkto pakeitimai:
Nr. 1B-605, 2015-07-23, paskelbta TAR 2015-07-28, i. k. 2015-11712
15. Jei, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 118 straipsnio nuostatomis, pakartotiniam patikrinimui atlikti reikalingas Muitinės departamento leidimas, jam gauti teritorinė muitinė Muitinės departamentui pateikia motyvuotą prašymą su paaiškinimais ir, esant būtinybei, dokumentais dėl naujai atsiradusių aplinkybių, išskyrus atvejus, kai užsienio muitinių administracijų informacija teritorinei muitinei buvo pateikta per Muitinės departamentą su nurodymu atlikti patikrinimą (tarp jų ir pakartotinį patikrinimą). Leidimas įforminamas raštu ir pateikiamas teritorinei muitinei.
16. Pakartotinis patikrinimas atliekamas vadovaujantis Taisyklių 19–32 punktų nuostatomis ir pavedime atlikti patikrinimą (toliau – pavedimas), parengtame ir pasirašytame pagal Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2007 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. 1B-550 „Dėl muitinės vykdomų patikrinimų atlikimui naudojamų dokumentų formų patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 89-3548) patvirtintą formą, nurodyta apimtimi (užduotimi) ir (arba) tiek, kiek tai susiję su Mokesčių administravimo įstatymo 118 straipsnio 1 dalies 2, 3 ir 4 punktuose ir Taisyklių 14 punkte nurodytais atvejais. Tais atvejais, kai tikrinamas atskiras asmens padalinys arba veiklos vykdymo vieta, pakartotinio patikrinimo apribojimai taikomi tik dėl jau patikrintos mokesčio dalies.
Pakartotinio patikrinimo užduotis savo apimtimi gali sutapti su pirmiau atlikto patikrinimo užduotimi (tikrinamu veiklos laikotarpiu, mokesčiais) arba būti mažesnė, apimanti tik dalį pirmiau atlikto tikrinimo metu patikrinto asmens veiklos laikotarpio, mokesčių. Tačiau kai šio patikrinimo metu paaiškėja naujos Mokesčių administravimo įstatymo 118 straipsnio 1 dalies 2, 3 ir 4 punktuose ir Taisyklių 14 punkte nurodytos aplinkybės, jis gali būti atliekamas apimant visas žinomas rizikos sritis.
17. Taisyklių 15 punkto nuostatos netaikomos ir leidimo atlikti pakartotinį tikrinimą nereikia, jei pakartotinio patikrinimo metu paaiškėja, kad vieno ar kelių mokesčių apskaičiavimas (perskaičiavimas) turi įtakos atitinkamo mokestinio laikotarpio kito mokesčio apskaičiavimui (perskaičiavimui).
18. Jei pakartotinio patikrinimo atlikimas buvo inicijuotas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsnio 3 dalies, 154 straipsnio 4 dalies nuostatomis arba yra numatytas mokestinį ginčą nagrinėjusios institucijos priimtame sprendime, jis pradedamas pasibaigus teisės aktų nustatytam šio sprendimo apskundimo terminui, o esant teismo sprendimui – nuo jo įsiteisėjimo. Pakartotinis patikrinimas pradedamas nedelsiant (nesilaikant nurodytų terminų), jei yra pagrįstos rizikos, kad asmuo gali paslėpti ar sunaikinti patikrinimui atlikti reikiamus dokumentus, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių patikrinimas taptų neįmanomas arba jo atlikimas ypač pasunkėtų.
Šio punkto pirmosios pastraipos nuostatos netaikomos, jeigu teisės aktų nustatyta tvarka sprendimas dėl pakartotinio patikrinimo apskundžiamas. Pradėtas pakartotinis patikrinimas sustabdomas, jei skundo padavimo terminas teisės aktų nustatyta tvarka atnaujinamas.
19. Patikrinimai turi būti atliekami per objektyviai įmanomą kuo trumpesnį laikotarpį, kuris nustatomas remiantis rizikos analizės rezultatais (nustatytomis rizikos sritimis ir jų (ar rizikos požymių) lygmeniu, atsižvelgiant į asmens veiklos pobūdį, apimtis, patikrinimo tikslą, tikrintojų pajėgumus ir kitus patikrinimo atlikimo terminui turinčius įtakos veiksnius. Objektyvų patikrinimo atlikimo terminą nustato teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.
Jei numatyto ir pavedime nurodyto patikrinimo atlikimo termino dėl objektyvių priežasčių nepakanka, jį teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininko ar jo įgalioto asmens teikimu gali pratęsti pavedimą pasirašę asmenys (neviršijant Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio nustatytų terminų).
20. Patikrinimų (tarp jų ir pakartotinių), atliekamų asmens buveinėje, trukmė, apimanti faktiškai pas asmenį būtas patikrinimo dienas, negali viršyti Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio 1–3 dalyse numatytų terminų.
Patikrinimai, kurių trukmė, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio 6 dalies nuostatomis, nėra ribojama, atliekami teritorinės muitinės patalpose per objektyviai trumpą laikotarpį, bet pakankamą pavedime nurodytai patikrinimo užduočiai ar supaprastintam patikrinimui, vykdant tiesiogines nuolatines darbo funkcijas, atlikti.
21. Pavedime, parengtame ir pasirašytame vadovaujantis Taisyklių 28–32 punktų nuostatomis, patikrinimo atlikimo terminas nurodomas į jį įtraukus faktiškai asmens buveinėje numatytas būti dienas ir teritorinės muitinės patalpose atliekamam patikrinimui bei rezultatų įforminimui (nustatytų faktų nagrinėjimui, patikrinimo ataskaitos surašymui ir pan.) numatytas dienas. Remiantis šiomis nuostatomis, pavedime nurodytas patikrinimo atlikimo terminas gali būti ilgesnis nei Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio 1–3 dalyse nurodyti terminai, tačiau šių terminų tikrintojas negali viršyti faktiškai būdamas asmens buveinėje ir ten atlikdamas patikrinimą.
22. Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio nustatyti patikrinimo atlikimo terminai pradedami skaičiuoti nuo atvykimo pas tikrinamą asmenį dienos. Tikrintojas privalo pasirašyti tikrinamo asmens pateiktame valstybinių kontrolės institucijų pareigūnų atliekamų patikrinimų registracijos žurnale, numatytame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 24 d. nutarime Nr. 1150 „Dėl valstybinių kontrolės institucijų atliekamų patikrinimų“ (Žin., 1998, Nr. 85-2373) ar kitame dokumente, kuriame fiksuojamas patikrinimą atliekančio tikrintojo atvykimas ir išvykimas iš asmens buveinės. Tikrintojas minėtame žurnale ar kitame dokumente privalo įrašyti institucijos pavadinimą, savo vardą ir pavardę, pareigas, patikrinimo tikslus, faktines asmens buveinėje būtas dienas (kalendorines datas), kai asmuo buvo tikrinamas, o baigęs patikrinimą – trumpą patikrinimo išvadą ir pasirašyti.
23. Teritorinės muitinės atsakingas struktūrinis padalinys, taikydamas Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsnio 3 dalyje išdėstytas patikrinimo termino pratęsimo nuostatas, nustatyta tvarka teikia Muitinės departamentui motyvuotą prašymą, nurodydamas konkretų prašomą patikrinimo pratęsimo terminą bei jį pagrindžiančias priežastis, atsižvelgdamas į kurias Muitinės departamento generalinis direktorius arba jo įgaliotas asmuo priima sprendimą pratęsti (nepratęsti) patikrinimo terminą.
Patikrinimo atlikimo termino pratęsimo priežastimis gali būti:
23.1. jei tikrinamas asmuo:
23.1.1. nepateikia arba trukdo daryti dokumentų poėmį apskaitos, sandorių ir mokesčių apskaičiavimo teisingumo patikrinimui atlikti, dėl ko patikrinimas asmens buveinėje užtruks ilgiau;
23.1.2. laiku nepateikia tikrintojo nurodytų duomenų (tarp jų ir kompiuterinėse laikmenose), dokumentų, jų kopijų, nuorašų, paaiškinimų, būtinų tikrintojo pareigoms vykdyti, bei nepašalina aplinkybių ir sąlygų, trukdančių laiku užbaigti patikrinimą;
23.2. atvejai, kai būtina papildomai patikrinti tikrinamo asmens rizikos sritis, kurios anksčiau nebuvo žinomos, o išaiškėjo tik atliekamo patikrinimo metu;
23.3. atvejai, kai patikrinimo metu gaunama informacija iš kitų valstybės ir užsienio institucijų, kurią nespėjama patikrinti per patikrinimui nustatytą terminą;
23.4. kiti atvejai, atsižvelgiant į patikrinimo sudėtingumą, asmens veiklos pobūdį, patikrinimo mastą bei aplinkybes. Muitinės departamentas apie sutikimą (arba nesutikimą) pratęsti patikrinimo atlikimo terminą nustatyta tvarka raštu informuoja prašymą pateikusią teritorinę muitinę, kuri pratęstą patikrinimo terminą ir jo pagrindimą nurodo pavedime.
24. Jei Taisyklių 9.2 punkte nurodytas patikrinimas inicijuojamas teritorinės muitinės struktūrinio padalinio, atsakingo už mokesčių apskaitą ir išieškojimą, ir yra susijęs su asmens pateikto prašymo grąžinti mokesčio permoką pagrįstumu, jis pradedamas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 87 straipsnio 6 dalies nuostatomis.
25. Pradėtas patikrinimas ar pakartotinis patikrinimas gali būti stabdomas, kai teisėtam patikrinimo išvadų parengimui ir jų pagrindimui būtina informacija ar dokumentai iš kitų Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybių kompetentingų (teisėsaugos) institucijų, užsienio muitinių administracijų, kitų teritorinių muitinių, specialių muitinės įstaigų, o šių dokumentų gavimui reikalingas papildomas terminas.
Išimtiniais atvejais patikrinimas gali būti stabdomas tikrinamo asmens parašymu dėl atstovo ligos, skubios jo komandiruotės į užsienį, taip pat dėl šį patikrinimą atliekančio tikrintojo ligos, kai pakeisti jį kitu nėra galimybių.
Pradėto patikrinimo sustabdymas, kurio metu patikrinimas teritorinės muitinės patalpose ar asmens buveinėje faktiškai neatliekamas, negali trukti ilgiau nei 12 mėnesių nuo sustabdymo pradžios.
Informacija apie pradėto patikrinimo stabdymą tikrinamam asmeniui pateikiama vadovaujantis Taisyklių 38 punkto nuostatomis.
Pasikeitus patikrinimo sustabdymo aplinkybėms ar pasibaigus terminui, jis nedelsiant nustatyta tvarka atnaujinamas, tęsiamas ir užbaigiamas.
26. Kai pagal parengtą ir pasirašytą pavedimą numatyto patikrinimo negalima pradėti arba pradėto patikrinimo negalima tęsti ir nustatyta tvarka užbaigti, patikrinimas gali būti nutraukiamas tik tuo atveju, jeigu nėra galimybės surasti tikrinamą asmenį ir (arba) jo buveinę ir:
26.1. yra atitinkamų valstybės institucijų ar kitų muitinės įstaigų dokumentai (atsakymai), patvirtinantys faktą, kad numatyto tikrinti asmens atstovai (savininkai, vadovai, atsakingi darbuotojai, akcininkai ir pan.) nerasti ir visos priemonės jų suradimui išnaudotos; arba
26.2. yra atitinkamų valstybės institucijų dokumentai (teismo sprendimai, nutartys), patvirtinantys faktą apie numatyto tikrinti asmens atstovų išvykimą į užsienį ar jų buvimą užsienyje, bausmės atlikimą įkalinimo įstaigoje ir pan.
Patikrinimo nutraukimas įforminamas pažyma apie patikrinimo nutraukimą (toliau – pažyma), kurios forma patvirtinta Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2007 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. 1B-550. Pažymą patvirtina pavedimą pasirašę asmenys. Pažymoje tikrintojas turi nurodyti objektyvias patikrinimo nutraukimo priežastis ir jo atliktus veiksmus siekiant išsiaiškinti šio nutraukimo priežastis ir aplinkybes.
Pažyma įteikiama tikrintam asmeniui (jo atstovui) vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 164 straipsnio nuostatomis.
27. Teritorinė muitinė, aiškindamasi Taisyklių 26.1 punkte nurodytas priežastis (aplinkybes), tikrintojo teikimu raštu gali kreiptis pagalbos ir į Muitinės kriminalinės tarnybos teritorinius skyrius.
28. Teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, vadovaudamasis Taisyklių 9–24 punktų nuostatomis organizuodamas numatytą patikrinimą asmens buveinėje arba vizitavimą tam tikroje su muitinės priežiūra susijusioje vietoje, parengia pavedimą, kurį pasirašo teritorinės muitinės viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.
Pavedimą atlikti patikrinimą nustatyta tvarka gali parengti ir Muitinės departamentas. Šiuo atveju į darbo grupę, atliekančią bet kurio asmens patikrinimą, gali būti įtraukti tiek Muitinės departamento, tiek teritorinės muitinės atsakingų struktūrinių padalinių pareigūnai.
Esant būtinybei, Muitinės departamentas gali pavesti atlikti asmens patikrinimą tam tikrai teritorinei muitinei nesilaikydamas Taisyklių 5 punkto nuostatų. Teritorinė muitinė, vadovaudamasi šiuo Muitinės departamento nurodymu bei Taisyklių 19–32 punktų nuostatomis, parengia ir pasirašo pavedimą bei organizuoja nurodyto asmens patikrinimą.
Tais atvejais, kai, vadovaujantis reglamento (EB) Nr. 515/97 bei Mokesčių administravimo įstatymo 133 straipsnio nuostatomis, muitinės vykdomame patikrinime dalyvaus užsienio šalies kompetentingų institucijų (muitinių administracijų) pareigūnas (pareigūnai), informaciją raštu apie šio (šių) pareigūno (pareigūnų) dalyvavimą patikrinime pateikia Muitinės departamentas. Šio rašto pagrindu teritorinė muitinė minėtą (minėtus) pareigūną (pareigūnus) įtraukia į numatyto patikrinimo darbo grupę (nurodo pavedime).
Jei tikrinamas asmuo turi struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių), teritorinės muitinės, kuri atlieka pagrindinio asmens tikrinimą, teikimu gali būti parengiami ir pasirašomi atskiri pavedimai atlikti struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių) patikrinimus, kuriuos pasirašo tos teritorinės muitinės viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kurios veiklos zonoje yra struktūrinių padalinių (filialų ar atstovybių) buveinės ir kurios tikrintojai atliks patikrinimą.
29. Muitinės vykdomi patikrinimai pradedami tik turint nustatyta tvarka parengtą ir pasirašytą pavedimą, išskyrus Bendrijos muitinės kodekso ir Mokesčių administravimo įstatymo numatytus atvejus.
Pavedime turi būti pateikta Mokesčių administravimo įstatymo 120 straipsnyje nurodyta informacija ir kiti pavedimo formoje nurodyti duomenys.
31. Prireikus patikrinimui atlikti gali būti skiriamas papildomas pareigūnas (pareigūnai) arba vienas pareigūnas gali būti keičiamas kitu. Papildomas pareigūnas (pareigūnai) skiriamas arba vienas pareigūnas keičiamas kitu darant papildymus (pakeitimus) jau parengtame ir pasirašytame pavedime. Apie atliktus pareigūnų pakeitimus (papildymus) tikrinamas asmuo informuojamas Taisyklių 38 punkto nustatyta tvarka.
32. Pavedime taip pat gali būti atliekami patikrinimo termino, užduoties pakeitimai arba papildymai, kai atsižvelgiant į patikrinimo metu išaiškintus faktus ar kitas atsiradusias aplinkybes atliekamas ilgesnis asmens veiklos laikotarpio patikrinimas, pratęsiamas patikrinimo terminas. Apie atliktus pakeitimus (papildymus) tikrinamas asmuo informuojamas Taisyklių 38 punkto nustatyta tvarka.
33. Teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininkas ar jo įgaliotas asmuo apie numatytą patikrinimą (parengtą ir pasirašytą pavedimą) tikrintiną asmenį informuoja įteikdamas jam pranešimą apie patikrinimą (toliau – pranešimas), kurio forma patvirtinta Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2007 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. 1B-550. Pranešimas rengiamas ir įteikiamas numatytam tikrinti asmeniui per 10 darbo dienų nuo pavedimo pasirašymo dienos. Šiame pranešime turi būti pateikta Mokesčių administravimo įstatymo 121 straipsnyje nurodyta bei kita Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintoje formoje numatyta informacija.
Taip pat šiame pranešime nurodomas reikalavimas asmeniui nustatytu laiku (nurodyti dieną ir valandą) būti jam priklausančiose patalpose arba atvykti į teritorinę muitinę, paruošti patikrinimui reikalingus dokumentus, ataskaitas, registrus ir pan. (prie pranešimo gali būti pateiktas atskiras pirminis tikrintinų dokumentų sąrašas). Patikrinimui reikalingų dokumentų ar kitų būtinų duomenų pateikimui (parengimui) turi būti skiriama ne mažiau kaip 10 dienų (nuo pranešimo įteikimo dienos, nustatomos vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 164 straipsnio nuostatomis).
34. Esant būtinybei, numatytas tikrinti asmuo, gavęs Pranešimą, gali kreiptis į teritorinę muitinę su motyvuotu prašymu dėl pranešime nurodyto patikrinimui reikalingų dokumentų ar kitų būtinų duomenų pateikimo (parengimo) termino atidėjimo.
Numatytas tikrinti asmuo taip pat gali sutikti sutrumpinti dokumentų parengimui skirtą laiką, apie tai pažymėdamas tikrintojui skirtame pranešimo egzemplioriuje, arba pateikti atskirą motyvuotą prašymą faktinį patikrinimą asmens buveinėje pradėti anksčiau. Šį prašymą asmuo teritorinei muitinei turi pateikti ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki teritorinės muitinės numatyto faktinio patikrinimo asmens buveinėje, nurodyto pranešime, pradžios.
Teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, įvertinęs šio punkto pirmojoje ir antrojoje pastraipoje nurodytame prašyme išdėstytus motyvus priima atitinkamą sprendimą ir apie tai raštu informuoja numatytą tikrinti asmenį.
35. Tuo atveju, kai numatyta tikrinti ir asmens turimus struktūrinius padalinius (filialus ar atstovybes), atskiras pranešimas struktūriniam padaliniui (filialui ar atstovybei) apie patikrinimą neįteikiamas.
36. Tikrintojas taip pat turi teisę pradėti faktinį asmens patikrinimą be Taisyklių 33 punkte nurodyto pranešimo išrašymo (t. y. iš anksto neinformavus) tais atvejais, kai yra pagrįstos rizikos, kad numatytas tikrinti asmuo gali paslėpti ar sunaikinti patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių patikrinimas taptų neįmanomas arba jo atlikimas ypač pasunkėtų. Šiuo atveju vykti į asmens buveinę be pirmiau nurodyto išrašyto pranešimo tikrintojas gali tik suderinęs tai su teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininku ar jo įgaliotu asmeniu bei gavęs teritorinės muitinės viršininko ar jo įgalioto asmens pritarimą (pagal tikrintojo pateiktą rašytinį motyvuotą prašymą leisti pradėti patikrinimą be pranešimo išrašymo).
Taikant šio punkto nuostatas, pavedime, parengtame ir pasirašytame vadovaujantis Taisyklių 28 ir 29 punktų nuostatomis, papildomai turi būti nurodyta, jog vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 121 straipsnio nuostatomis faktinis asmens patikrinimas vykdomas be išankstinio pranešimo apie patikrinimą įteikimo numatytam tikrinti asmeniui.
III. PATIKRINIMO VYKDYMAS
37. Tikrintojas, gavęs pavedimą ir atsižvelgdamas į jame suformuluotą užduotį (patikrinimo dalyką) bei siekdamas tinkamai pasirengti patikrinimui, privalo surinkti visą su numatytu tikrinti asmeniu susijusią informaciją ir duomenis.
38. Tikrintojas, atvykęs pranešime numatytu arba kitu tarp teritorinės muitinės ir numatyto tikrinti asmens suderintu laiku (vadovaujantis Taisyklių 34 punkto nuostatomis) į numatyto tikrinti asmens buveinę, turi prisistatyti vadovui (savininkui) arba jo įgaliotam asmeniui, pateikti jam tarnybinį pažymėjimą ir supažindinti su pavedimu, t. y. įteikti pavedimo kopiją jam pasirašant.
Jei vadovaujantis Taisyklių 23, 25 ar 31 punktų nuostatomis patikrinimo terminas ar kita pavedime nurodyta informacija buvo pakeista ir apie tai jame buvo padarytos atitinkamos atžymos, su šiuo pavedimu (su pakeitimais) tikrinamas asmuo taip pat supažindinamas, įteikiant pavedimo kopiją pasirašytinai.
39. Jei iš teritorinės muitinės tikrinamas asmuo nustatyta tvarka gavo Pranešimą, tikrintojas, atlikęs Taisyklių 38 punkte nurodytus veiksmus, turi Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo suteiktą teisę per visą patikrinimo vykdymo laikotarpį asmens darbo valandomis nekliudomai įeiti į jo teritoriją, patalpas (tarp jų nuomojamas ar naudojamas panaudos teisinių santykių pagrindu), taip pat į asmens privačias patalpas ir teritoriją, jeigu jose vykdoma veikla (toliau – patalpos). Į fizinio asmens gyvenamąsias patalpas tikrintojas turi teisę patekti tik jam sutikus ir jei Lietuvos Respublikos įstatymai nenustato ko kita.
40. Asmuo turi teisę atsisakyti įleisti tikrintoją į savo patalpas Mokesčių administravimo įstatymo 122 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais.
41. Tikrinamas asmuo tikrintojui turi sudaryti reikalingas sąlygas patikrinimui atlikti. Jei tikrinamas asmuo nesudaro tikrinimui reikalingų sąlygų arba jos yra netinkamos, patikrinimas atliekamas teritorinės muitinės patalpose. Šiuo atveju tikrintojas, vadovaudamasis Mokesčių administravimo įstatymo 124 straipsnio nuostatomis ir Objektų plombavimo (antspaudavimo) ir dokumentų paėmimo bei žymėjimo, vykdant Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimus, taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento direktoriaus 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. 1B-468 (Žin., 2004, Nr. 77-2701), atlieka tikrinamo asmens ūkinės komercinės veiklos dokumentų poėmį ir surašo dokumentų poėmio aktą.
42. Tikrintojas, vadovaudamasis Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo nuostatomis, turi teisę tikrinti asmens apskaitos, sandorių ir kitus dokumentus, registrus, kompiuterinės apskaitos sistemas ir jų duomenis, asmens veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius, įrenginius bei pagamintą produkciją ir kitus objektus, kiek tai susiję su mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumo bei atskirų asmens pareigų vykdymo patikrinimu, asmens įsipareigojimų vykdyti muitinės nustatytas taisykles ar atitikti tam tikrus reikalavimus, kitų rizikos sričių, nesusijusių su mokestine prievole, kontrole.
43. Tikrintojas gali pasiūlyti tikrinamam asmeniui paskirti kontaktinį asmenį (asmenis) bendrauti su tikrintoju.
44. Tikrinamas asmuo, remiantis Mokesčių administravimo įstatyme, Taisyklėse ar kituose teisės aktuose nurodytais reikalavimais bei tikrintojo prašomas, privalo sudaryti tikrintojui jo funkcijų vykdymui reikiamas sąlygas, pateikti visus dokumentus ir kitą patikrinimui atlikti reikalingą informaciją (pvz., paaiškinimus) dėl mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumo, kitų muitinės taisyklių vykdymo patikrinimo. Tais atvejais, kai asmens apskaita tvarkoma kompiuterizuotai, tikrintojas gali duoti nurodymą asmeniui pateikti kompiuterinės apskaitos duomenis (jos kopijas).
45. Tikrintojas, atlikdamas tiesiogines pareigas, tikrinamam asmeniui gali duoti privalomus vykdyti nurodymus, susijusius su mokesčių apskaičiavimo, sumokėjimo, muitinės taisyklių ar kitų reikalavimų teisėtu vykdymu, taip pat nurodyti atvykti į teritorinę muitinę, prašyti pateikti paaiškinimus, nustatyta tvarka atlikti muitinės dokumentų taisymus ir duoti kitus teisėtus muitinės pareigūno nurodymus.
Nurodymas, surašytas Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka, tikrinamam asmeniui įteikiamas ir tais atvejais, kai tikrinamas asmuo reikalingų dokumentų, nurodytų pranešime (įgyvendinant Taisyklių 33 punkto nuostatas), nepateikia arba tikrintojas nustato, kad pateikti ne visi reikalingi dokumentai, nurodant konkretų terminą, per kurį tikrinamas asmuo turi pateikti (pristatyti) išvardytus trūkstamus dokumentus. Informacija apie tokio nurodymo surašymą pateikiama patikrinimo ataskaitoje (pridedamas nurodymo 2-asis egzempliorius).
Jei tikrinamas asmuo, gavęs nurodymą, per nustatytą terminą nepateikė reikalaujamų dokumentų, žodiniai ar rašytiniai asmens vadovo (savininko) ar jo įgalioto asmens paaiškinimai dėl atsisakymo pateikti reikalaujamus dokumentus ar pavėluoto jų pateikimo, taip pat atvejai, kai asmuo iš viso nepateikė tikrintojo reikalaujamų dokumentų ir (arba) paaiškinimų, nurodomi patikrinimo ataskaitoje (rašytiniai – pridedami), o asmeniui, nevykdžiusiam teisėtų muitinės pareigūno reikalavimų, gali būti taikomos teisės aktų nustatytos sankcijos.
46. Vadovaudamasis Mokesčių administravimo įstatymo 133-1 straipsnio 6 dalies nuostatomis bei kitų teisės aktų suteikta teise, tikrinamas asmuo atliekamo patikrinimo metu gali teikti savo pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo dalyko ir kitų su patikrinimu susijusių aplinkybių. Rašytinės tikrinamo asmens pastabos, paaiškinimai ir dokumentiniai įrodymai (jei tokių yra) pridedami prie patikrinimo ataskaitos, o informacija apie jų gavimą ir muitinės atsižvelgimą įjuos nurodoma patikrinimo ataskaitoje.
47. Tikrinamo asmens pateikiami dokumentai turi būti surašyti lietuvių kalba. Kartu su dokumentais originalia užsienio kalba turi būti pateiktas ir jo autentikuotas vertimas į lietuvių kalbą.
48. Jei atliekamo patikrinimo metu paaiškėja, kad reikalaujamus dokumentus tikrinamas asmuo yra praradęs, tikrintojas gali pareikalauti iš tikrinamo asmens su jų atkūrimu susijusių apskaitos dokumentų, parengtų vadovaujantis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515) bei dingusių, visiškai ar iš dalies sugadintų apskaitos dokumentų ir apskaitos registrų atkūrimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 1022 (Žin., 2002, Nr. 69-2822), nuostatomis, o jų nepateikus, leisti per objektyviai trumpą laiką teisės aktų nustatyta tvarka atkurti prarastuosius dokumentus.
49. Kai to reikia tikrintojo tiesioginėms pareigoms atlikti ir vadovaujantis teisės aktų jam suteikta teise, patikrinimą atliekančio tikrintojo teikimu teritorinė muitinė gali pareikalauti iš kitų asmenų, tarp jų ir iš kredito įstaigų, pateikti duomenis bei dokumentų kopijas, nuorašus, kompiuterinių laikmenų duomenis (kopijas), susijusius su tikrinamo asmens veikla, turtu, pajamomis, išlaidomis ir pan. Tikrintojas taip pat gali naudotis savo ir kitų asmenų valdomų ar tvarkomų registrų, duomenų bazių informacija.
50. Jei tikrinamo asmens buveinėje pradėto vykdyti patikrinimo metu atsiranda būtinybė laikinai paimti jo apskaitos, sandorių ir kitus mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumui patikrinti reikalingus dokumentus, jų poėmį tikrintojas vykdo vadovaudamasis Taisyklių 41 punkte nurodytomis taisyklėmis.
51. Jei atliekamo patikrinimo metu tikrintojas nustato neaiškumus, prieštaravimus (pvz., neišsiaiškinta, ar tikrinamo asmens sandoris tikrai sudarytas su kitu, neaiškiai dokumentuose nurodytu asmeniu, mokesčių apskaičiavimo ar prekių deklaravimo teisingumo negalima patikrinti negavus informacijos apie kitą asmenį, susijusį ūkiniais finansiniais ryšiais su tikrinamuoju asmeniu, ir pan.), dėl kurių išaiškinimo būtina gauti papildomos informacijos, pirmiausia taiko šiuos informacijos gavimo būdus: kreipiasi į tikrinamą asmenį paaiškinti ar ištaisyti susidariusią situaciją, į kitą muitinės įstaigą ar kompetentingą instituciją ir pan. Jei panaudojus pirmiau nurodytas galimybes išlieka būtinybė atlikti kitų (tarp jų ir užsienio šalių) asmenų veiklos patikrinimus, tikrintojas gali inicijuoti priešpriešinį kito asmens ūkinės komercinės veiklos patikrinimą. Šiuo atveju tikrintojas raštu kreipiasi į teritorinės muitinės atsakingo struktūrinio padalinio viršininką ar jo įgaliotą asmenį su prašymu atlikti kito asmens patikrinimą arba Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka teikti užklausą užsienio muitinių administracijoms. Šiuo atveju gali būti taikomos Taisyklių 25 punkto nuostatos.
52. Esant būtinumui, patikrinimo metu tikrintojas gali atlikti asmens patalpose saugomų prekių inventorizaciją ar kitą faktinį jų tikrinimą, kontrolinius matavimus, paimti prekių mėginius (pavyzdžius), siekdamas įsitikinti, ar rastos prekės atitinka muitinei deklaruotas prekes ir jų klasifikavimą pagal Kombinuotosios nomenklatūros ir kitas muitinės naudojamas nomenklatūras bei nurodytą jų kilmę ir ar vadovaujantis šiais duomenimis teisingai apskaičiuoti mokesčiai.
Prekių mėginiai (pavyzdžiai) patikrinimo metu imami ir įforminami vadovaujantis prekių mėginių (pavyzdžių) ėmimo Lietuvos Respublikos muitų teritorijoje savo veiklą vykdančių asmenų ūkinės komercinės veiklos, jos apskaitos, finansinės atskaitomybės, susijusios su muitų teisės aktų taikymu, tikrinimų metu taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento direktoriaus 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. 1B-469 (Žin., 2004, Nr. 77-2702).
Tikrinamo asmens saugomų prekių inventorizacija atliekama vadovaujantis Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m.birželio3 d. nutarimu Nr. 719(Žin., 1999,Nr. 50-1622) bei Muitinės departamento teisės aktais, reglamentuojančiais prekių inventorizacijos atlikimą.
53. Tikrintojas, atlikdamas tiesiogines pareigas, taip pat gali atlikti tikrinamo asmens dokumentų, pinigų, vertybinių popierių, materialinių vertybių saugojimo vietų, patalpų, saugyklų, įrenginių, kontrolinių matavimo vienetų plombavimą (antspaudavimą), kuris vykdomas vadovaujantis Taisyklių 41 punkte nurodytų taisyklių nuostatomis.
54. Jei patikrinimo metu pats tikrintojas negali atlikti kontrolinių matavimų ar materialinių vertybių inventorizacijos (specifinės, ypatingos prekės ar įrenginiai), kompiuterinių programų bei jų duomenų patikrinimų ar kitų faktinių patikrinimų, šiems veiksmams atlikti gali būti kreipiamasi pagalbos į kitas kompetentingas institucijas.
55. Jei tikrinamas asmuo nevykdo teisėtų tikrintojo nurodymų arba kai vykdomo patikrinimo metu reikia atlikti tam tikrus veiksmus, kurių tikrintojas pagal galiojančias teisės aktų nuostatas atlikti negali (asmens apžiūra, krata ir pan.), tikrintojo teikimu teritorinė muitinė arba Muitinės departamentas gali kreiptis į Muitinės kriminalinę tarnybą (jos teritorinius skyrius) ar kitą kontroliuojančią instituciją su prašymu padėti jam įgyvendinti savo teises ar tinkamai atlikti funkcijas.
IV. PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS IR TVIRTINIMAS
56. Patikrinimų, atliekamų asmens buveinėje, rezultatai surašomi pavyzdinės formos patikrinimo ataskaitoje (toliau – Ataskaita), patvirtintoje Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2007 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. 1B-550, vadovaujantis Taisyklių 58–73 punktų nuostatomis.
57. Patikrinimų, atliekamų teritorinės muitinės patalpose, įskaitant vizitavimą tam tikroje su muitinės priežiūra susijusioje vietoje, rezultatai įforminami vadovaujantis Taisyklių 58, 59, 85–88 punktų nuostatomis.
58. Ataskaitos surašymo data neturi būti vėlesnė už pavedime nurodytą patikrinimo užbaigimo datą, nustatomą atsižvelgiant į patikrinimo pratęsimo ar sustabdymo, atlikto vadovaujantis Taisyklių 22, 23 ir 25 punktų nuostatomis, datas.
59. Ataskaitos registruojamos Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymo nustatyta tvarka bei tvarkomos kartu su kitais patikrinimo dokumentais.
60. Ataskaita susideda iš šių penkių dalių: įvadinės, tiriamosios (aprašomosios), nustatomosios (motyvuojamosios), sprendžiamosios (rezoliucinės) ir baigiamosios.
61. Įvadinėje Ataskaitos dalyje tikrintojas privalo nurodyti:
61.2. patikrinimo užduotį (patikrinimo dalyką) ir jos įvykdymą (pvz., informacija apie patikrinimo sustabdymą, jo terminus ir pan.), patikrinimo rūšį, tikrintą laikotarpį;
61.3. patikrinimą atlikusio tikrintojo (tikrintojų) pareigas, vardą ir pavardę. Jeigu tikrinime dalyvavo kitų institucijų pareigūnai, nurodomos jų darbovietės, pareigos, vardai ir pavardės;
61.4. tikrinto asmens duomenis:
61.4.1. pavadinimą, adresą (nurodant, ar jis atitinka registravimo duomenis), institucijos, įregistravusios įmonę, pavadinimą, įmonei suteiktą registracijos kodą, įregistravimo kalendorinę datą ir pridėtinės vertės mokesčio mokėtojo kodą (jeigu įmonė yra šio mokesčio mokėtoja) – kai tikrintas juridinis asmuo; vardą, pavardę, asmens kodą, gyvenamąją vietą – kai tikrintas fizinis asmuo;
62. Tiriamojoje (aprašomojoje, toliau – tiriamoji) Ataskaitos dalyje tikrintojas privalo:
62.1. nurodyti pasirinktus tikrinimui konkrečius muitinės dokumentus arba tikrinamo asmens veiklos laikotarpį, arba mokesčius, arba reikalavimus, kriterijus ir pan., susijusius su muitinės ar kitų institucijų išduodamais leidimais, sertifikatais ar kitais dokumentais, arba nurodyti, kokios konkrečios teisės aktų nustatytos muitinės taisyklės vykdymas buvo numatytas patikrinti;
62.2. nurodyti informaciją apie rizikos sritis, aplinkybes ar priežastis, nagrinėtas patikrinimo metu, kurios vienokiu ar kitokiu būdu turėjo įtakos patikrinimo rezultatams (išvadoms ir sprendimams);
62.3. trumpai nurodyti šiuos patikrinimo metu atliktus veiksmus, jeigu tikrintojas:
62.3.1. vadovaudamasis teisės aktais suteiktomis teisėmis, iš vadovo (savininko) ar jo įgalioto asmens pareikalavo pateikti visus patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus ar davė kitus teisėtus nurodymus, iš tikrinamo asmens gavo paaiškinimus, pastabas dėl patikrinimo dalyko;
62.3.2. vadovaudamasis Taisyklių 41 punkte nurodytų taisyklių nuostatomis:
62.3.2.1. laikinai iš tikrinamo asmens paėmė dokumentus, reikalingus mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo ar teisės aktų nustatytų muitinės taisyklių bei reikalavimų vykdymo teisingumui nustatyti;
62.3.2.2. plombavo (antspaudavo) tikrinamo asmens dokumentų, pinigų, vertybinių popierių, materialinių vertybių (prekių, krovinių) saugojimo vietas, patalpas, saugyklas, įrengimus, kontrolinius matavimo prietaisus;
62.3.3. vadovaudamasis Taisyklių 52 punkto nuostatomis atliko kontrolinius matavimus, materialinių vertybių inventorizacijas, paėmė prekių mėginius (pavyzdžius) nustatyti ir gavo (negavo) išvadas;
62.3.4. vadovaudamasis Mokesčių administravimo įstatymo 101 straipsnio bei Muitinės departamento teisės aktų, reglamentuojančių mokestinės nepriemokos priverstinį išieškojimą, nuostatomis, kreipėsi į teritorinės muitinės struktūrinį padalinį, atsakingą už turto arešto vykdymą, dėl tikrinamo asmens turto arešto.
63. Nustatomojoje (motyvuojamojoje, toliau – nustatomoji) Ataskaitos dalyje tikrintojas, vadovaudamasis mokesčių ir muitinės veiklą reglamentuojančiais teisės aktais ir asmens patikrinimo metu rastais faktiniais įrodymais, privalo aprašyti nustatytus teisės aktų pažeidimus. Rašydamas nustatomąją Ataskaitos dalį, tikrintojas turi laikytis šių reikalavimų:
63.2. pažeidimo esmę išdėstyti aiškiai ir tiksliai, vadovaudamasis išaiškinto pažeidimo metu galiojančiais mokesčių ar kitais teisės aktais;
63.3. nurodyti, kokios konkrečios mokesčių ar kitų teisės aktų nuostatos buvo pažeistos (nurodant Bendrijos muitų teisės aktų, Lietuvos Respublikos įstatymų ar kitų teisės aktų pavadinimus, straipsnius, dalis, punktus ir papunkčius);
63.5. nustatytą pažeidimą pagrįsti konkrečiais įrodymais (buhalterinės apskaitos sąskaitų, registrų, sutarčių, sąskaitų faktūrų, kvitų ar kitų dokumentų kopijomis, lentelėmis ir pan.), kurie pridedami prie Ataskaitos (1-ojo ir 2-ojo egzempliorių) kaip priedai ir numeruojami. Prie aprašomo pažeidimo turi būti daroma nuoroda į atitinkamą tai patvirtinantį priedą (jei yra, nurodomas jo numeris).
Tais atvejais, kai nustatytiems pažeidimams pagrįsti yra naudojami dokumentai, kuriuose pateikiami duomenys apie kitus asmenis, ši informacija aprašoma Ataskaitoje ir minėti dokumentai pridedami prie Ataskaitos, jei vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 38 ir 39 straipsnių nuostatomis tokie duomenys (informacija) apie asmenį gali būti skelbiami. Priešingu atveju turi būti gautas rašytinis minėto kito asmens prašymas arba sutikimas, kad informacija apie jį būtų paskleista (paskelbta tikrintam asmeniui). Iš kitų šaltinių gauti ir skelbtini dokumentai pridedami prie tikrintam asmeniui ir teritorinei muitinei, kurios tikrintojas atliko patikrinimą, skirtų Ataskaitos egzempliorių. Negavus tokio sutikimo arba prašymo, prie Ataskaitos (1-ojo ir 2-ojo egzempliorių) pateikiama susisteminta informacija, neidentifikuojant duomenų šaltinio.
63.6. jeigu pagal nustatytą pažeidimą atsiranda mokestinė nepriemoka ir yra apskaičiuojami papildomi mokesčiai, konkrečias apskaičiuotas papildomas mokesčių sumas (atskirai pagal kiekvieną muitinės administruojamą mokestį) arba grąžintinas mokesčių sumas (atsisakymą jas išieškoti) būtina nurodyti prie kiekvieno atskirai aprašomo pažeidimo. Taip pat, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 96–100 straipsnių bei VIII skyriaus nuostatomis, nurodomi apskaičiuoti su šiais papildomais mokesčiais susiję delspinigiai bei baudos dydis (procentais ir suma), kitos taikytinos priemonės, aplinkybės, turėjusios įtakos mokesčių ir su jais susijusių sumų ar sankcijų dydžiui (pvz., nustatytų pažeidimų pobūdis, tikrinamo asmens bendradarbiavimas su muitine, jo pastabų bei paaiškinimų dėl patikrinimo dalyko ar išaiškintų pažeidimų teikimas patikrinimo metu, muitinės baudos skyrimo motyvai ir kitos aplinkybės).
Be to, papildomai apskaičiuotos mokesčio sumos (mokestinė prievolė) turi būti pagrįstos pagal kiekvieną tikrinto asmens patikrinimo metu tikrintą muitinės deklaraciją, nurodant jų rekvizitus Ataskaitoje arba jos priede.
64. Jei teisės aktų pažeidimai nustatomi pagal muitinės deklaracijas, įformintas kitų Europos Sąjungos valstybių narių muitinės įstaigose, informacija apie šiuos išaiškintus pažeidimus pateikiama Ataskaitoje ir, Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka, – kitos Europos Sąjungos valstybės narės muitinės administracijai apie šioje valstybėje narėje atsiradusią skolą muitinei (išskyrus Bendrijos muitinės kodekso 215 straipsnio 4 dalyje nurodytą atvejį).
65. Nustatomojoje Ataskaitos dalyje tikrintojas, vadovaudamasis mokesčių ir muitinės veiklą reglamentuojančiais teisės aktais ir remdamasis tikrintais dokumentais bei juose esama informacija, taip pat turi nurodyti neatitikimus, trūkumus, prieštaravimus, kurie neturi įtakos mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumui, bet kuriuos tikrintas asmuo turi pašalinti ar kitaip juos ištaisyti.
66. Sprendžiamojoje (rezoliucinėje, toliau – sprendžiamoji) Ataskaitos dalyje tikrintojas turi nurodyti apibendrintus tikrinto asmens patikrinimo rezultatus. Aprašant juos nurodomi muitinės sprendimai, kurių ji ėmėsi dėl visų nustatomojoje Ataskaitos dalyje aprašytų pažeidimų, neatitikimų, trūkumų, prieštaravimų, pateikiant:
66.1. papildomai apskaičiuotas ir registruotinas mokesčių sumas (atsiradusią mokestinę prievolę atskirai pagal kiekvieną muitinės administruojamą mokestį ir bendrai);
66.5. asmens prievolę sumokėti papildomai apskaičiuotus mokesčius (kai teisės aktų nustatyta tvarka jie bus įtraukti į apskaitą) bei su jais susijusias sumas teisės aktų nustatytais terminais ir tvarka;
66.6. kitas taikytinas sankcijas ar priemones pažeidimams, neatitikimams, trūkumams, prieštaravimams šalinti (pvz., taisyti ar įforminti naujus bendruosius administracinius dokumentus ar kitus muitinės dokumentus, pripažinti negaliojančiu tam tikrą leidimą ir pan.).
Jeigu patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai susiję su kitose teritorinėse muitinėse įformintais muitinės sankcionuotais veiksmais ir (arba) prekių laikinuoju saugojimu, sprendžiamojoje Ataskaitos dalyje tikrintojas turi nurodyti, kokiai teritorinei muitinei patikrinimo medžiaga turi būti perduodama.
Jeigu patikrinimo metu nustatyti teisės aktų pažeidimai, susiję su mokestine prievole ir kitos teritorinės muitinės veiklos zonoje buveinę turinčiu asmeniu, sprendžiamojoje Ataskaitos dalyje tikrintojas turi nurodyti, kokiai teritorinei muitinei medžiaga (Ataskaitos kopija ir kiti reikalingi dokumentai) dėl mokestinės prievolės turi būti perduodama.
67. Baigiamojoje Ataskaitos dalyje tikrintojas turi nurodyti:
67.1. tikrinamo asmens teisę apskųsti surašytą ir nustatyta tvarka patvirtintą Ataskaitą vadovaujantis Muitinės įstatymo 88–95 straipsnių bei Mokesčių administravimo įstatymo 145, 146, 150 straipsnių bei 152 straipsnio 1 dalies ir 154 straipsnio 1 dalies nuostatomis. Tais atvejais, kai skirtingiems sprendžiamosios Ataskaitos dalies punktams yra taikoma skirtinga apskundimo tvarka, Ataskaitoje nurodoma, kokiems jos sprendžiamosios dalies punktams kokia tvarka taikoma. Taip pat nurodoma muitinės įstaiga (teritorinė muitinė), kuriai, vadovaujantis Muitinės įstatymo bei Mokesčių administravimo įstatymo nuostatomis, galima pateikti skundą dėl Ataskaitos;
67.2. pridedamų Ataskaitos priedų pavadinimus bei jų lapų skaičių. Jeigu priedų yra daug, prie Ataskaitos gali būti pridedamas atskiras priedų sąrašas;
68. Tuo atveju, kai vadovaujantis Taisyklių 13 punkto nuostatomis atliekamas pakartotinis patikrinimas, apimantis tą pačią patikrinimo užduotį, dalį ankstesnės užduoties ar su praplėsta užduotimi, tikrintojas Ataskaitoje (pildant visas jo dalis ir skiltis) surašo pakartotinio patikrinimo rezultatus, įskaitant visus pažeidimus, kurie buvo nurodyti pirmiau atlikto asmens patikrinimo Ataskaitoje ir nustatyti pakartotinai, nes pakartotinai tikrinamas asmuo jų nepašalino.
69. Jeigu iki pavedimo atlikti konkretaus asmens patikrinimą gavimo ar jau vykdant minėtą patikrinimą nustatyta tvarka buvo išsiųstos užklausos užsienio muitinių administracijoms, o iki patikrinimo pabaigos dar nėra gauti atsakymai ir jau išnaudotos Taisyklių 22, 23 ir 25 punktuose nurodytos galimybės (negalima arba netikslinga toliau pratęsti patikrinimo atlikimo arba jo sustabdymo terminą ir pan.), tikrintojas, vadovaudamasis Taisyklių 58–68 punktų nuostatomis ir patikrinimo metu nustatytais faktais, surašo Ataskaitą, nurodydamas, kad gavus papildomą reikšmingą informaciją, vadovaujantis Taisyklių 13 punkto nuostatomis, gali būti atliekamas pakartotinis patikrinimas.
70. Jei asmens patikrinimas buvo atliktas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsnio 3 dalies ir Taisyklių 12–55 punktų nuostatomis, Ataskaita surašoma laikantis Taisyklių 58–67 punktų reikalavimų.
Jei vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatomis pakartotinis asmens patikrinimas neatliekamas, Ataskaita surašoma remiantis kitų valstybės įstaigų ir institucijų pateiktais aktais ar kitais dokumentais bei tikrinto asmens paaiškinimais. Dėl šių paaiškinimų ar papildomų dokumentų gavimo į tikrintą asmenį teritorinės muitinės atsakingas struktūrinis padalinys kreipiasi tik tuo atveju, kai iš valstybės įstaigos ar institucijos gautuose dokumentuose nepakanka duomenų mokestinei prievolei apskaičiuoti, taip pat nurodo konkretų laikotarpį, per kurį tikrinamas asmuo gali pateikti pastabas ar paaiškinimus dėl tikrinimo dalyko. Teritorinė muitinė, tokiu būdu surašydama Ataskaitą, prisiima visą atsakomybę dėl papildomų mokesčių apskaičiavimo teisingumo.
71. Jei, vadovaujantis Taisyklių28 punkto nuostatomis parengtu ir pasirašytu pavedimu ir vykdant Taisyklių 12–55 punktų reikalavimus, buvo atliktas asmens struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) patikrinimas, surašoma Ataskaita, kuriai mutatis mutandis taikomos Taisyklių 58–68 punktų nuostatos. Kadangi atliktas struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) patikrinimas yra kito (pagrindinio) patikrinimo sudedamoji dalis, struktūrinio padalinio (filialo ar atstovybės) Ataskaitos sprendžiamojoje dalyje nurodoma, kokiai muitinės įstaigai (teritorinei muitinei), atliekančiai pagrindinio asmens patikrinimą ir priimančiai galutinį sprendimą dėl patikrinimo rezultatų, jos kopija bus perduodama. Pagrindinėje asmens patikrinimo Ataskaitoje Taisyklių nustatyta tvarka turi būti aprašyti ir šio asmens struktūriniame padalinyje (filiale ar atstovybėje) atlikto patikrinimo rezultatai.
72. Jei vadovaujantis Taisyklių 28 punkto nuostatomis patikrinimus asmens buveinėje atlieka kelių muitinės įstaigų tikrintojai (teritorinių muitinių ir Muitinės departamento atsakingų struktūrinių padalinių), Ataskaitą rengia ir tvirtina teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje buveinę turi ir (arba) savo veiklą vykdo tikrintinas asmuo, viršininkas arba Muitinės departamento generalinis direktorius arba jų įgalioti asmenys, išskyrus atvejus, kai Muitinės departamentas paveda Ataskaitą parengti ir (arba) patvirtinti tam tikrai teritorinei muitinei.
Jei vadovaudamasi Taisyklių 5 ir 28 punktų nuostatomis šio punkto pirmojoje pastraipoje nurodytus patikrinimus atlieka teritorinės muitinės, kurios veiklos zonoje tikrinamas asmuo buveinės neturi ir (arba) veiklos nevykdo, tikrintojai, Ataskaitą rengia pavedime nurodyti ir asmens patikrinimą atlikę tikrintojai, o jos rezultatus tvirtina teritorinės muitinės viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, pavedęs atlikti asmens patikrinimą. Šiuo atveju taip pat turi būti taikomos Taisyklių 66 punkto nuostatos.
73. Ataskaita surašoma dviem egzemplioriais. Ją pasirašo asmens patikrinimą atlikęs tikrintojas (tikrintojai). Parengta (dviem egzemplioriais) ir tikrintojo (tikrintojų) pasirašyta Ataskaita nedelsiant, bet ne vėliau kaip Ataskaitos surašymo dieną pateikiama teritorinės muitinės viršininkui ar jo įgaliotam asmeniui, pavedusiam atlikti asmens patikrinimą, tvirtinti.
74. Patvirtintos Ataskaitos 1-asis egzempliorius (su priedais, kuriuos teisės aktų nustatyta tvarka galima pateikti) kartu su pranešimu apie nustatyta tvarka į mokesčių apskaitą įtrauktus papildomai apskaičiuotus mokėtinus mokesčius bei su jais susijusias sumas nedelsiant, bet ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo Ataskaitos patvirtinimo registruotu laišku siunčiami tikrintam asmeniui arba esant galimybei tiesiogiai įteikiami tikrinto asmens vadovui (savininkui) ar jo įgaliotam asmeniui, kuris ant 2-ojo pranešimo egzemplioriaus pasirašo, nurodo savo pareigas, vardą, pavardę, pranešimo ir Ataskaitos gavimo datą.
Patvirtintos Ataskaitos 2-asis egzempliorius (su priedais ir kita patikrinimo medžiaga) yra skirtas teritorinei muitinei, kurios viršininkas ar jo įgaliotas asmuo pavedė atlikti patikrinimą ir patvirtino Ataskaitą, arba Muitinės departamentui (jeigu jis rengė ir tvirtino Ataskaitą).
75. Taisyklių 74 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytame rašytiniame pranešime tikrintam asmeniui turi būti nurodyti į muitinės įstaigos atitinkamą sąskaitą priklausantys sumokėti mokesčiai bei su jais susijusios sumos (teisės aktų nustatyta tvarka įtraukti į mokesčių apskaitą), jų sumokėjimo terminai, teisės aktų pagrindu atsirandanti mokestinė prievolė (vadovaujantis Mokesčių mokėjimo muitinėje taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 24 d. nutarimu Nr. 748 (Žin., 1996, Nr. 61-1448; 2004, Nr. 57-1987), nuostatomis).
76. Ataskaitos su pranešimu įteikimo tikrintam asmeniui terminai skaičiuojami ir kitos su dokumentų įteikimu (gavimu) susijusios nuostatos taikomos vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 162–165 straipsnių nuostatomis.
77. Atlikus patikrinimus asmens buveinėje, kurių metu papildomi mokesčiai neapskaičiuojami, patvirtintos Ataskaitos 1-asis egzempliorius tikrintam asmeniui įteikiamas (taikant Taisyklių 76 punkto nuostatas) nedelsiant, bet ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo Ataskaitos patvirtinimo su rašytiniu pranešimu, kuriam netaikomos Taisyklių 74 ir 75 punktų nuostatos (patikrinimai nesusiję su mokestine prievole).
78. Esant būtinybei, pasikeitus atliktų Taisyklių 9.1, 9.2 ar 9.4 punktuose nurodytų patikrinimų metu nustatytų pažeidimų ar trūkumų pagrindimui (aplinkybėms), aprašytų Ataskaitos nustatomojoje ir sprendžiamojoje dalyse, teritorinė muitinė gali inicijuoti Taisyklių 9.3 punkte nurodytą patikrinimą, kuris atliekamas vadovaujantis Taisyklių V skyriaus nuostatomis ir pagal kurį tikrintam asmeniui iš naujo apskaičiuojamas ir nurodomas sumokėti mokestis ir (arba) su juo susijusios sumos.
V. SUPAPRASTINTO MOKESTINIO PATIKRINIMO ATLIKIMAS IR JO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
79. Vadovaudamasi Bendrijos muitinės kodekso 13 straipsnio 1 dalies, 78 straipsnio ir Mokesčių administravimo įstatymo 133-1 straipsnio 5 dalies nuostatomis muitinė gali atlikti Taisyklių 9.3 punkte nurodytus supaprastintus mokestinius patikrinimus (toliau – supaprastintas patikrinimas). Šiuos supaprastintus patikrinimus be atskiro pavedimo pagal savo tiesiogines nuolatines darbo funkcijas teritorinės muitinės patalpose atlieka teritorinės muitinės struktūrinių padalinių, kurių nuostatuose numatyta atlikti tokius patikrinimus, tikrintojai.
80. Supaprastintiems patikrinimams netaikomos Taisyklių 28, 29, 31–33 ir 36 punktų nuostatos, susijusios su pavedimo ir pranešimo rengimu, pasirašymu ir jų naudojimu.
81. Supaprastinti patikrinimai atliekami už supaprastintus patikrinimus atsakingo teritorinės muitinės struktūrinio padalinio arba asmens iniciatyva remiantis muitinės turimais duomenimis apie asmenis po prekių išleidimo (į laisvą apyvartą ir vidaus vartojimą vienu metu ar kitai pasirinktai muitinės procedūrai bei muitinės sankcionuotam veiksmui) tikrinant savo teritorinės muitinės postuose įformintose muitinės deklaracijoje, gautuose prekybos dokumentuose, susijusiuose su atitinkamų prekių importo arba eksporto operacijomis, pateiktų duomenų tikslumą ir teisingumą siekiant nustatyti ir pašalinti trūkumus bei prieštaravimus pagal muitinės sankcionuotų veiksmų (muitinės procedūrų) atlikimo tvarką reglamentuojančias nuostatas.
82. Supaprastintas patikrinimas atliekamas įtariant galimą mokesčių nepriemokos ar permokos atsiradimą dėl neteisingo deklaruotų prekių tarifinio klasifikavimo, kilmės ar muitinės vertės nustatymo, neteisingai apskaičiuoto mokesčių pagrindo bei kitų veiksnių, turėjusių arba galinčių turėti įtakos mokesčių apskaičiavimui ir statistinių duomenų teisingumui.
83. Jei teisėtiems atliekamo supaprastinto patikrinimo rezultatams pagrįsti muitinės turimų dokumentų nepakanka (prie muitinės deklaracijos pridėtų ir muitinėje saugomų dokumentų nepakanka arba juose pateikta prieštaringa informacija), tikrintojo teikimu teritorinė muitinė gali paprašyti tikrinamą asmenį papildomai pateikti su tam tikromis prekių importo ir eksporto operacijomis susijusius dokumentus arba nurodyti jam esamus trūkumus ir (arba) prieštaravimus, kuriuos asmuo turėtų pašalinti.
Rašytiniame teritorinės muitinės nurodyme, surašytame Muitinės departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka, asmeniui turi būti nurodytas objektyvus terminas, per kurį tikrinamas asmuo turi pateikti prašomus dokumentus ar pašalinti trūkumus ir (arba) prieštaravimus. Šiuo atveju tikrinamas asmuo kartu su teritorinei muitinei papildomai teikiamais dokumentais gali pateikti ir savo pastabas bei siūlymus dėl šio patikrinimo dalyko.
84. Esant būtinybei pradėtas supaprastintas patikrinimas gali būti sustabdytas atsižvelgiant į Taisyklių 25 punkto (išskyrus ketvirtąją pastraipą) nuostatas.
85. Tikrintojas atlikto supaprastinto patikrinimo rezultatus įformina pavyzdinės formos Supaprastinto patikrinimo ataskaitoje (toliau – SP Ataskaita), patvirtintoje Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2007 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. 1B-550.
86. SP Ataskaitą sudaro penkios dalys: įvadinė, tiriamoji (aprašomoji), nustatomoji (motyvuojamoji), sprendžiamoji (rezoliucinė) ir baigiamoji, kuriose turi būti pateikta ši informacija:
86.1. supaprastintą patikrinimą atlikusio teritorinės muitinės struktūrinio padalinio pavadinimas ir pareigūno (pareigūnų) pareigos, vardas, pavardė;
86.2. tikrinamo asmens duomenys (tikslus pavadinimas, adresas, įregistravimo data ir kodai, jei yra žinomi);
86.3. pasirinkti tikrinimui konkretūs muitinės dokumentai arba tikrinamas laikotarpis, susijęs su tikrinamo asmens vykdyta veikla, arba konkretūs mokesčiai, arba atitiktis reikalavimams, kriterijams ir pan., susijusiems su muitinės ar kitų institucijų išduodamais leidimais, sertifikatais ar kitais dokumentais, arba nurodyta, kokios konkrečios teisės aktų nustatytos muitinės taisyklės vykdymas buvo numatytas patikrinti;
87. SP Ataskaitos registruojamos Muitinės departamento generalinio direktoriaus įsakymo nustatyta tvarka ir tvarkomos kartu su kitais patikrinimo dokumentais.
88. Tikrintojo dviem egzemplioriais surašyta ir pasirašyta SP Ataskaita tvirtinama ir įteikiama tikrintam asmeniui vadovaujantis Taisyklių 73–77 punktų nuostatomis.
VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
90. Ataskaitos ir SP Ataskaitos, jų priedai, kita su patikrinimais susijusi medžiaga turi būti saugoma vadovaujantis Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisės aktų nuostatomis.
Pakeitimai:
1.
Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas
Nr. 1B-605, 2015-07-23, paskelbta TAR 2015-07-28, i. k. 2015-11712
Dėl Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2008 m. birželio 11 d. įsakymo Nr. 1B-407 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo