Suvestinė redakcija nuo 2009-01-21

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2007, Nr. 94-3796, i. k. 1072330ISAK003D-389

 

Nauja redakcija nuo 2009-01-21:

Nr. 3D-14, 2009-01-14, Žin. 2009, Nr. 7-253 (2009-01-20), i. k. 1092330ISAK0003D-14

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PARAMOS ŪKIAMS MODERNIZUOTI TAISYKLIŲ

 

2007 m. rugpjūčio 24 d. Nr. 3D-389

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1857/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo valstybės pagalbai mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios verčiasi žemės ūkio produktų gamyba, iš dalies keičiančiu Reglamentą (EB) Nr. 70/2001 (OL 2006 L 358, p. 3), 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbą suderinama su bendrąja rinka taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendruoju bendrosios išimties reglamentu) (OL 2008 L 214, p. 3), Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymu (Žin., 2002, Nr. 72-3009; 2008, Nr. 61-2322) bei atsižvelgdamas į Ministerijos vykdomų programų priemonėms įgyvendinti skirtų lėšų administravimo nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. 3D-23 (Žin., 2006, Nr. 9-343),

tvirtinu Paramos ūkiams modernizuoti taisykles (pridedama).

 

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĖ                                                   KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ

 

SUDERINTA                                             SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų                     Lietuvos Respublikos konkurencijos

ministerijos 2007-08-08 raštu Nr.                tarybos 2007-08-06 raštu

((1.16-0203)-5K-0724449- 6K-0708874    Nr. (9.8-10)-6V-814

 

SUDERINTA

Lietuvos savivaldybių asociacijos

2007-08-08 raštu Nr. (18)-SD-595

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2007 m. rugpjūčio 24 d.

įsakymu Nr. 3D-389

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio

ministro 2009 m. sausio 14 d.

įsakymo Nr. 3D-14 redakcija)

 

PARAMOS ŪKIAMS MODERNIZUOTI TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Paramos ūkiams modernizuoti taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1857/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo valstybės pagalbai mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios verčiasi žemės ūkio produktų gamyba, iš dalies keičiančiu Reglamentą (EB) Nr. 70/2001 (OL 2006 L 358, p. 3), 2008 m. rugpjūčio 6 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 800/2008, skelbiančiu tam tikrų rūšių pagalbą, suderinamą su bendrąja rinka, taikant Sutarties 87 ir 88 straipsnius (Bendruoju bendrosios išimties reglamentu) (OL 2008 L 214, p. 3).

2. Šiomis taisyklėmis nustatoma valstybės paramos (toliau – parama) ūkiams modernizuoti iš Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšų skyrimo tvarka.

3. Paramos ūkiams modernizuoti pagrindiniai tikslai:

3.1. sumažinti gamybos išlaidas;

3.2. didinti ūkių konkurencingumą;

3.3. sudaryti geresnes sąlygas žemės ūkio veiklos subjektams apsirūpinti žemės ūkio technika.

4. Taisyklės atitinka Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72-3009; 2008, Nr. 81-3174) bei Žemės ūkio ir kaimo plėtros strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2000 m. birželio

13 d. nutarimu Nr. VIII-1728 (Žin., 2000, Nr. 50-1435), IV skyriaus „Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos įgyvendinimo kryptys“ 1 punkto „Investicijos į ūkius, jų modernizavimas ir veiklos įvairinimas“ nuostatas.

5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Pirminė gamyba – kaip apibrėžta 2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 178/2002, nustatančio maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiančio Europos maisto saugos tarnybą ir nustatančio su maisto saugos klausimais susijusias procedūras (OL 2004 m. specialusis leidimas, 15 skyrius, 6 tomas, p. 463), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2008 m. kovo 4 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 202/2008 (OL 2008 L 60, p. 17), 3 straipsnio 17 dalyje;

Pareiškėjas – fizinis arba juridinis asmuo, pateikęs Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) paramos paraišką;

Paramos gavėjas – fizinis arba juridinis asmuo, kuriam Agentūros direktoriaus įsakymu yra paskirta parama ir kuris taisyklių 16 punkte nustatytu terminu pateikė mokėjimo prašymą;

Įplaukos iš žemės ūkio veiklos – iš apdorotų, perdirbtų ar pagamintų žemės ūkio produktų pardavimo ir paslaugų žemės ūkiui teikimo faktiškai gaunami pinigai;

Pajamos iš žemės ūkio veiklos – iš apdorotų, perdirbtų ar pagamintų žemės ūkio produktų pardavimo ir paslaugų žemės ūkiui teikimo gautos pajamos, nepriklausomai nuo pinigų gavimo momento;

Įsigijimo išlaidos – pirkimo kaina, pakoreguota atlikto pirktų atsargų nukainojimo ir gautų nuolaidų sumomis; kitos taisyklėse vartojamos sąvokos, apibrėžtos Reglamente (EB) Nr. 1857/2006.

6. Parama negali būti skiriama tiems pareiškėjams, kurie gamina produktus, imituojančius arba pakeičiančius pieną ar pieno produktus.

 

II. TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

7. Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšos naudojamos daliai naujų traktorių (toliau – traktorių) ir naujų savaeigių ar prikabinamųjų žemės ūkio gamyboje naudojamų derliaus nuėmimo kombainų (toliau – kombainų), išskyrus cukrinių runkelių, įsigijimo išlaidoms be PVM (toliau – įsigijimo išlaidų), padarytoms nuo 2008 m. balandžio 1 d. iki 2009 m. balandžio 30 d., pagal pateiktus mokėjimo prašymus atlyginamos iki 2009 m. rugpjūčio 1 d. iš einamųjų metų šiam tikslui skirtų valstybės biudžeto asignavimų.

8. Parama pareiškėjams, kurie visas traktoriaus ar kombaino įsigijimo išlaidas arba jų dalį patyrė iki paraiškos Agentūrai pateikimo, neskiriama. Išlaidų, padarytų nuo paraiškos pateikimo iki Agentūros direktoriaus įsakymo dėl paramos paskyrimo, dalis neatlyginama.

9. Kaip numatyta Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 4 straipsnio 7 punkto dalyje, parama negali būti skiriama paprastoms investicijoms, skirtoms žemės ūkio technikai atnaujinti.

 

III. PARAMOS DYDIS

 

10. Pagal šias taisykles nupirkus naujus traktorius ar naujus kombainus atlyginama 20 procentų išlaidų, o jauniesiems ūkininkams, paraiškos pateikimo metu jaunesniems nei 40 metų amžiaus ir įsikūrusiems ne anksčiau kaip prieš 5 metus iki paraiškos pateikimo (toliau – jauniesiems ūkininkams) – 25 procentai įsigijimo išlaidų. Bendra investicinė parama vienam paramos gavėjui pagal vieną paraišką už traktorių negali būti didesnė kaip 10 tūkst. Lt, jauniesiems ūkininkams – 15 tūkst. Lt, o už kombainą – ne didesnė kaip 40 tūkst. Lt, jauniesiems ūkininkams – 50 tūkst. Lt. Atsižvelgiant į paramos gavėjų skaičių ir lėšų poreikį, paramos dydis gali būti keičiamas.

11. Maksimalus paramos dydis traktoriaus ar kombaino įsigijimo daliai išlaidų padengti gali siekti iki 40 procentų paramos skyrimo reikalavimus atitinkančių investicijų, o jauniesiems ūkininkams – iki 50 procentų. Visa už traktorių ar kombainą gaunama parama negali būti kaupiama toms pačioms paramos skyrimo kriterijus atitinkančioms išlaidoms, jeigu dėl tokio kaupimo būtų viršytas šiame punkte nustatytas paramos intensyvumas, kaip nurodyta Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 19 straipsnyje. Visa už traktorių ar kombainą gaunama bendra investicinė parama yra sumuojama. Į ją įeina pagal šias taisykles gauta valstybės parama ir kita finansinė parama, gauta už pareiškėjo mokėjimo prašyme įrašytą traktorių ar kombainą:

11.1. kompensuojant dalį garantinio užmokesčio (jei kreditas traktoriui ar kombainui pirkti imamas su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija);

11.2. dengiant dalį kredito palūkanų už traktorių ar kombainą. Valstybės paramos dydis bendroje investicinėje pagalboje apskaičiuojamas atsižvelgiant į 2007–2013 m. nacionalinių regioninių pagalbos teikimo gairių (2006/C 54/08) (OL 2006 C 54, p. 13) 41 punktą;

11.3. pagal 2007 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1535/2007 dėl EB sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis valstybės pagalbai žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje (OL 2007 L 337, p. 35) suteikta pagalba;

11.4. kita parama, jeigu ūkio subjektui ji buvo suteikta pareiškėjo mokėjimo prašyme įrašyto traktoriaus ar kombaino išlaidoms atlyginti.

12. Didžiausia paramos gavėjui teikiama investicinės paramos suma negali viršyti Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 4 straipsnio 9 dalyje nurodytos sumos (400 tūkst. eurų).

13. Parama negali būti teikiama pažeidžiant draudimus arba apribojimus, nustatytus Tarybos reglamentuose, nustatančiuose bendrą rinkos organizavimą, net jei tokie draudimai ir apribojimai skirti tik Bendrijos paramai, kaip nurodyta Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 4 straipsnio 6 dalyje.

 

IV. REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

14. Pareiškėjas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos reikalavimus:

14.1. pagal Reglamento (EB) Nr. 800/2008 I priedo reikalavimus laikomas maža ar vidutine įmone;

14.2. vykdo pirminę žemės ūkio produktų gamybą ir praėjusio mokestinio laikotarpio (naujai įsikūrusiems pareiškėjams – laikotarpio nuo registracijos iki paraiškos pateikimo) pajamos arba įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 proc. praėjusio mokestinio laikotarpio visų pajamų arba įplaukų;

14.3. yra įregistravęs žemės ūkio valdą;

14.4. neturi skolos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija);

14.5. neturi skolos Valstybinio socialinio draudimo fondui;

14.6. planuojamas įsigyti traktorius ar kombainas yra daugiau nei 25 proc. galingesnis arba našesnis už turimą galingiausią ar našiausią nuosavybės teise priklausantį traktorių ar kombainą, arba pareiškėjas traktoriaus ar kombaino neturi arba turi bent vieną senesnį kaip 10 metų (skaičiuojama nuo pagaminimo metų arba nuo pirmosios registracijos datos);

14.7. trejus paskutiniuosius metus iš SAPARD, struktūrinių fondų ar iš nacionalinio biudžeto lėšomis finansuotų programų nebuvo gavęs paramos traktoriui ar kombainui įsigyti, arba jeigu per trejus paskutiniuosius metus iš SAPARD, struktūrinių fondų ar iš nacionalinio biudžeto lėšomis finansuotų programų buvo gavęs paramą naujam traktoriui įsigyti – turi teisę gauti paramą naujo kombaino įsigijimo išlaidoms padengti, o jei buvo gavęs paramą naujam vienos paskirties kombainui įsigyti – turi teisę gauti paramą naujo traktoriaus, ar kitos paskirties kombaino įsigijimo išlaidoms padengti. Trejų metų laikotarpis skaičiuojamas nuo pinigų pervedimo į paramos gavėjo arba jo nurodyto pardavėjo sąskaitą už anksčiau pirktą traktorių ar kombainą dienos iki paraiškos pirkti naują traktorių ar kombainą padavimo dienos;

14.8. patvirtina, kad nėra sunkumų turinti įmonė, kaip apibrėžta Bendrijos gairėse dėl valstybės pagalbos sunkumus patiriančioms įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti (2004/C 244/02) (OL 2004 C 244, p. 2);

14.9. įsipareigoja trejus metus nuo paramos išmokėjimo dienos neparduoti arba kitaip neperleisti traktoriaus ar kombaino, kurio įsigijimo išlaidoms atlyginti suteikta parama;

14.10. pateikė tinkamai užpildytą paraišką.

15. Parama neteikiama, jeigu pareiškėjas neatitinka bent vieno tinkamumo reikalavimo.

 

V. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMAS IR JO ADMINISTRAVIMAS

 

16. Pareiškėjai, kuriems Agentūros direktoriaus įsakymu paskirta parama, įsigiję įsakyme ir paraiškoje nurodytą traktorių ar kombainą (visiškai apmokėję pardavėjo išduotą sąskaitą faktūrą, PVM sąskaitą faktūrą arba neapmokėta pinigų suma atitinka paramos sumą, prašomą pervesti į pardavėjo sąskaitą), norėdami gauti paramą, iki 2009 metų birželio 1 d. Agentūros Kontrolės departamento teritoriniam skyriui (toliau – KDTS), (kuriam buvo pateikta paraiška) pateikia mokėjimo prašymą ir šiuos dokumentus:

16.1. pirkimo pardavimo sutartį ir priėmimo–perdavimo aktą;

16.2. PVM sąskaitą faktūrą arba sąskaitą faktūrą;

16.3. kadangi atsiskaitymas su traktoriaus ar kombaino pardavėju vykdomas ir mokama tik per banką – mokėjimo nurodymus, banko patvirtintus išrašus;

16.4. traktoriaus ar kombaino registracijos liudijimą. Jeigu kombainas neįregistruotas, savivaldybės administracijos pažymą, patvirtinančią, kad kombainas atitinka esminius saugos ir sveikatos reikalavimus (jam išduota atitikties deklaracija) ir kombaino variklis atitinka išmetamųjų teršalų ribojimo reikalavimus;

16.5. lizingo sutartį, lizingo sutarties mokėjimo grafiką ir lizingo sutarties pabaigos aktą (jeigu traktorius ar kombainas įsigytas lizingo būdu). Lizingo būdu įsigijus traktorių ar kombainą, išlaidos atlyginamos tik visiškai atsiskaičius už pirktą traktorių ar kombainą. Palūkanos nėra atlyginamos;

16.6. prašymą dėl skirtos paramos pervedimo į pardavėjo, pardavusio traktorių ar kombainą, sąskaitą, suderintą su šiuo pardavėju (jeigu paramos gavėjas pageidauja pinigus pervesti į pardavėjo, pardavusio traktorių ar kombainą, atsiskaitomąją sąskaitą);

16.7. savivaldybės administracijos išduotus dokumentus apie mokėjimo prašyme nurodytai žemės ūkio technikai (traktoriui ar kombainui) įsigyti suteiktą arba planuojamą suteikti paramą, taip pat apie paramos gavėjui nuo sausio 1 d. per einamuosius ir dvejus paskutiniuosius metus suteiktą ir planuojamą suteikti paramą iš savivaldybės lėšų;

16.8. Agentūra, vertindama mokėjimo prašymus, pateikia raštišką užklausimą (arba elektroniniu paštu) UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondui dėl pažymos apie mokėjimo prašyme nurodytai žemės ūkio technikai (traktoriui ar kombainui) įsigyti suteiktą arba planuojamą suteikti paramą, taip pat apie paramos gavėjui nuo sausio 1 d. per einamuosius ir dvejus paskutiniuosius metus suteiktą ir planuojamą suteikti (patvirtinta arba paramos sutartyje nustatyta, tačiau dar neišmokėta paramos suma) investicinę paramą pagal 2007–2013 m. paramos priemones.

17. Mokėjimo prašymų teikimo laikotarpiu Agentūros KDTS gali būti pateiktas tik vienas mokėjimo prašymas.

18. Juridinių asmenų teikiami dokumentai turi būti patvirtinti įmonės ar įstaigos vadovo parašu ir antspaudu.

19. Paramos gavėjas Agentūros KDTS teikia dokumentų originalus ar jų kopijas, o teikdamas dokumentų kopijas privalo parodyti jų originalus. Jeigu dokumento originalas yra ne valstybine kalba, kartu pateikiamas oficialus vertimas į valstybinę kalbą.

20. Agentūra, įvertinusi mokėjimo prašymus, apskaičiuoja paramos gavėjui priklausančią paramos sumą. Nustačius, kad bendra investicinė pagalba viršija maksimalius paramos dydžius, nurodytus taisyklių 10, 11 ir 12 punktuose, pagal šias taisykles skiriamos paramos dalis mažinama tiek, kad visa paramos suma neviršytų šių maksimalių paramos dydžių.

21. Jei Agentūra nustato, kad pateiktame mokėjimo prašyme nurodytos išlaidos nėra kompensuotinos, Agentūra apie tai raštu informuoja paramos gavėją.

22. Mokėjimo prašymai, pateikti po taisyklių 16 punkte nurodyto termino, nepriimami.

 

VI. LĖŠŲ PERVEDIMAS

 

23. Įvertinusi mokėjimo prašymus, Agentūra Žemės ūkio ministerijai pateikia paraišką dėl lėšų užsakymo ir, gavusi lėšas, per 10 darbo dienų perveda į paramos gavėjų ar pardavėjų (atsižvelgiant į pateiktą prašymą) sąskaitą banke prašomą skirti paramos sumą.

 

VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

24. Asmenys, gavę paramą, neteisėtai arba per trejus metus pardavę ar kitaip perleidę traktorių ar kombainą, kurio įsigijimo išlaidoms atlyginti buvo suteikta parama, taip pat asmenys, prisidėję prie neteisėtos paramos gavimo, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka bei privalo grąžinti Agentūrai neteisėtai gautą paramos sumą per Agentūros nustatytą terminą.

 

_________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-297, 2008-05-23, Žin., 2008, Nr. 61-2322 (2008-05-29), i. k. 1082330ISAK003D-297

Dėl žemės ūkio ministro 2007 m. rugpjūčio 24 d. įsakymo Nr. 3D-389 "Dėl Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisyklių" pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, Įsakymas

Nr. 3D-14, 2009-01-14, Žin., 2009, Nr. 7-253 (2009-01-20), i. k. 1092330ISAK0003D-14

Dėl žemės ūkio ministro 2007 m. rugpjūčio 24 d. įsakymo Nr. 3D-389 "Dėl Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisyklių" pakeitimo