Suvestinė redakcija nuo 2007-05-19 iki 2009-07-24

 

Įsakymas paskelbtas: Informaciniai pranešimai 2005, Nr. 77-789, i. k. 10511RRISAK001V-821

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO UAB „OMNITEL“, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ BALSO SKAMBUČIŲ UŽBAIGIMO UAB „OMNITEL“ VIEŠAJAME JUDRIOJO TELEFONO RYŠIO TINKLE RINKOJE

 

2005 m. rugsėjo 28 d. Nr. 1V-821

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3 ir 9 dalimis, 17 straipsnio 1 dalimi ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141- 5174), 24 ir 25 punktais, 2003 m. vasario 11 d. Komisijos rekomendacija dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs balso skambučių užbaigimo viešuosiuose judriojo telefono ryšio tinkluose (pradinės paslaugos) rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) 2004 m. lapkričio 11 d. raštu Nr. (25.18)-1B-3665 pateiktą balso skambučių užbaigimo individualiuose viešuosiuose judriojo telefono ryšio tinkluose (pradinės paslaugos) rinkos tyrimo anketą ir atsižvelgdamas į Balso skambučių užbaigimo individualiuose viešuosiuose judriojo telefono ryšio tinkluose rinkos tyrimo ataskaitą (toliau – Ataskaita):

1. Nustačiau ir konstatuoju:

1.1. Balso skambučių užbaigimo individualiuose viešuosiuose judriojo telefono ryšio tinkluose rinka apibrėžta, kaip nurodyta Ataskaitos 8.1.1 skyriuje, t. y. UAB „Omnitel“ teikiama balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ viešajame judriojo telefono ryšio tinkle paslauga (toliau – balso skambučių užbaigimo paslauga) sudaro atskirą balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ viešajame judriojo telefono ryšio tinkle (toliau – Tinklas) rinką Lietuvos Respublikoje.

1.2. Atliktas tyrimas dėl konkurencijos balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje veiksmingumo parodė, kad konkurencija atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, nes:

1.2.1. Išanalizavus pagrindinius kriterijus (rinkos dydį, įėjimo į rinką barjerų dydį, kainas, pirkėjo derybinę galią bei potencialios konkurencijos buvimą ar nebuvimą), kuriais remiantis sprendžiama, ar konkurencija balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.2.1.1. UAB „Omnitel“ užima 100 procentų balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkos;

1.2.1.2. įėjimo į balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinką barjerai dėl technologinio galimybių kitiems ūkio subjektams teikti balso skambučių užbaigimo paslaugą UAB „Omnitel“ Tinkle nebuvimo yra absoliutūs;

1.2.1.3. skambučių užbaigimo kainos UAB „Omnitel“ Tinkle yra nepakankamai žemos, palyginus su mažmeninėmis skambučių kainomis UAB „Omnitel“ Tinklo viduje;

1.2.1.4. pirkėjo derybinės galios balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje nėra;

1.2.1.5. potencialios konkurencijos balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje nėra.

1.2.2. Atlikus konkurencijos balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje analizę, kaip pateikta Ataskaitos 8.1.2 skyriuje, išskirtos šios konkurencijos problemos:

1.2.2.1. UAB „Omnitel“ palaiko pernelyg aukštas skambučių užbaigimo kainas ir taiko kainų spaudimą, tuo darydama žalą galutiniams paslaugų gavėjams;

1.2.2.2. UAB „Omnitel“ savo Tinkle taiko nevienodas skambučių užbaigimo kainas pagal skambučių inicijavimo kilmę;

1.2.2.3. UAB „Omnitel“ neturi iniciatyvos suteikti prieigą kitiems ūkio subjektams, kiek tai susiję su balso skambučių užbaigimo paslaugos UAB „Omnitel“ Tinkle teikimu, bei turi visas galimybes tokios prieigos nesuteikti.

1.3. Kaip nurodyta Ataskaitos 8.1.3 skyriuje, ūkio subjektą UAB „Omnitel“ sudaro UAB „Omnitel“ kartu su susijusiais juridiniais asmenimis: TEO LT, AB (iki 2006 m. gegužės 5 d. bendrovės pavadinimas buvo AB „Lietuvos telekomas“), UAB „Baltic Data Center“, UAB „Kompetencijos ugdymo centras“ (iki 2006 m. birželio 16 d. bendrovės pavadinimas buvo UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“), UAB „Lintel“, UAB „Voicecom“, VšĮ „TEO sportas“ (iki 2006 m. birželio 21 d. bendrovės pavadinimas buvo VšĮ „Lietuvos telekomo sporto klubas“).

Punkto pakeitimai:

Nr. 1V-688, 2007-05-14, Informaciniai pranešimai, 2007, Nr. 38-573 (2007-05-18), i. k. 10711RRISAK001V-688

 

2. Pripažįstu ūkio subjektą UAB „Omnitel“ turinčiu didelę įtaką balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 8.1.3 skyriuje, nes:

2.1. UAB „Omnitel“ teikiamą balso skambučių užbaigimo paslaugą privalo pirkti kiti ūkio subjektai, jei skambutis yra adresuotas UAB „Omnitel“ abonentui;

2.2. UAB „Omnitel“ visiškai kontroliuoja prieigą prie savo abonentų (natūrali technologinė aplinkybė);

2.3. UAB „Omnitel“, parduodama balso skambučių užbaigimo paslaugą kitiems ūkio subjektams, nesusiduria su pirkėjo derybine galia, galinčia turėti įtakos skambučių užbaigimo kainai;

2.4. UAB „Omnitel“, parduodama balso skambučių užbaigimo paslaugą kitiems ūkio subjektams, nesusiduria su konkurencija, galinčia turėti įtakos skambučių užbaigimo kainai, kadangi UAB „Omnitel“ yra vienintelė balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle paslaugos teikėja;

2.5. UAB „Omnitel“ turi visas galimybes bei ekonominį interesą naujiems rinkos dalyviams vienašališkai nustatyti UAB „Omnitel“ teikiamos balso skambučių užbaigimo paslaugos sąlygas: kainas, kokybę, prieigos suteikimo laiką ir apriboti informaciją apie kitiems ūkio subjektams suteiktas balso skambučių užbaigimo paslaugos sąlygas;

2.6. UAB „Omnitel“ diskriminuoja kitus ūkio subjektus, taikydama skirtingas skambučių užbaigimo kainas priklausomai nuo skambučių inicijavimo kilmės;

2.7. UAB „Omnitel“ balso skambučių užbaigimo paslaugai, teikiamai kitiems ūkio subjektams UAB „Omnitel“ Tinkle, nustato aukštesnes kainas, nei teikdama analogišką paslaugą sau.

3. Nustatau, kad nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos ūkio subjektas UAB „Omnitel“ privalo vykdyti šiuos įpareigojimus, kaip nurodyta Ataskaitos 8.1.4 skyriuje:

3.1. įpareigojimą suteikti prieigą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 1- 3, 5, 6 ir 9 punktuose. Kiek tai susiję su balso skambučių užbaigimo paslaugos teikimu, ūkio subjektas UAB „Omnitel“ privalo:

3.1.1. patenkinti pagrįstus kitų ūkio subjektų prašymus suteikti prieigą prie su balso skambučių užbaigimo paslaugos teikimu susijusių Tinklo elementų ir (ar) priemonių kitiems ūkio subjektams;

3.1.2. sąžiningai derėtis su kitais ūkio subjektais, prašančiais suteikti prieigą prie balso skambučių užbaigimo paslaugos;

3.1.3. nenutraukti prieigos prie jau suteiktų priemonių;

3.1.4. suteikti atvirą prieigą prie techninių sąsajų, protokolų ar kitų technologijų, kurios yra būtinos paslaugų suderinamumui ar virtualaus tinklo paslaugoms teikti;

3.1.5. suteikti prieigą prie patalpų ar kitus elektroninių ryšių infrastruktūros bendro naudojimo būdus;

3.1.6. sujungti tinklus ar suteikti tinklų priemones, įskaitant galimybę sujungti tinklus ir suteikti priemones bet kuriame techniškai galimame tinklo taške;

3.1.7. ūkio subjektas UAB „Omnitel“ gali atsisakyti suteikti prieigą prie balso skambučių užbaigimo paslaugos, vienašališkai sustabdyti jos teikimą ar ją nutraukti tik tais atvejais, kai tai yra pagrįsta objektyviais kriterijais, įskaitant techninių galimybių nebuvimą arba būtinybę užtikrinti Tinklo vientisumą.

3.2. Nediskriminavimo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas UAB „Omnitel“ balso skambučių užbaigimo paslaugai UAB „Omnitel“ Tinkle privalo taikyti technines bei kitas veiklos sąlygas tokias pačias, kokias ūkio subjektas UAB „Omnitel“ turi pats arba teikia savo padaliniams, dukterinėms įmonėms ar bet kuriems kitiems ūkio subjektams, bei jos negali priklausyti nuo skambučių inicijavimo kilmės. Ūkio subjekto UAB „Omnitel“ taikomos skambučių užbaigimo kainos kitiems ūkio subjektams negali būti skirtingos priklausomai nuo to, kuriame kitame viešajame telefono ryšio tinkle skambutis buvo inicijuotas.

3.3. Skaidrumo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 5 punkte bei to paties straipsnio 2 dalyje. Ūkio subjektas UAB „Omnitel“ privalo, kiek tai susiję su balso skambučių užbaigimo paslaugos teikimu:

3.3.1. viešai skelbti balso skambučių užbaigimo paslaugos bei su šios paslaugos teikimu susijusių paslaugų kainas tokiu detalumu ir apimtimi, kokiu jos yra nustatytos tinklų sujungimo sutartyse;

3.3.2. per 30 dienų nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos paskelbti standartinį pasiūlymą sujungti tinklus, kuris būtų pakankamai detalus, kad būtų galima sudaryti sutartis dėl balso skambučių užbaigimo paslaugos;

3.3.3. teikti ūkio subjektams, siekiantiems tinklų sujungimo, visą informaciją, būtiną tinklų sujungimui sudaryti;

3.3.4. Tarnybai pateikti visas tinklų sujungimo sutartis, įskaitant sutarčių pakeitimus ir papildymus, susijusius su prieigos prie balso skambučių užbaigimo paslaugos teikimu per 10 darbo dienų nuo šių sutarčių (taip pat ir papildymų, pakeitimų) sudarymo dienos, o sutartis, jų pakeitimus ir papildymus, sudarytus iki šio įpareigojimo nustatymo dienos, pateikti per 10 darbo dienų nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos.

3.4. Kainų kontrolės įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje:

3.4.1. nuo dienos, einančios po dvidešimt keturių mėnesių nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos, ūkio subjektas UAB „Omnitel“ privalo užtikrinti, kad skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle kaina neviršytų Tarnybos nustatytos, ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, kainos (kuri nustatoma kaip į ateitį orientuotų ilgo laikotarpio vidutinių padidėjimo sąnaudų (angl. Forward-looking Long Run Average Incremental Costs) (įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą) bei priedo bendrosioms sąnaudoms padengti suma, vadovaujantis teoriniu operatoriaus efektyvios veiklos modeliu (Bottom up metodu)), jei šios kainos ir faktiškai taikomos skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle kainos skirtumas neviršys 20 procentų. Tuo atveju, jei nustatytos ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, kainos ir faktiškai taikomos skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle kainos skirtumas bus didesnis nei 20 procentų, ūkio subjektas UAB „Omnitel“ privalo keisti skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle kainą ne mažiau kaip po 20 procentų kas dvylika mėnesių nuo dienos, einančios po dvidešimt keturių mėnesių nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos, iki tol, kol skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle kaina bus lygi ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, skambučių užbaigimo Tinkle kainai; 3.4.2. dvidešimt keturis mėnesius nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos ūkio subjektas UAB „Omnitel“, teikdamas balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle paslaugos gavėjams balso skambučių užbaigimo UAB „Omnitel“ Tinkle paslaugą, negali taikyti blogesnių sąlygų (įskaitant ir kainas) nei tos, kurios buvo taikomos 2004 m. rugsėjo 30 d.

4. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

5. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-688, 2007-05-14, Informaciniai pranešimai, 2007, Nr. 38-573 (2007-05-18), i. k. 10711RRISAK001V-688

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo