Suvestinė redakcija nuo 2012-11-30 iki 2013-02-26

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 36-1827, i. k. 1122050ISAK001K-115

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS AUDITO IR APSKAITOS TARNYBOS PERTVARKYMO Į BIUDŽETINĘ ĮSTAIGĄ

 

2012 m. kovo 26 d. Nr. 1K-115

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262; 2009, Nr. 159-7202) 2.104 straipsniu, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 68-1633; 2004, Nr. 25-752; 2007, Nr. 17-631) 16 straipsniu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699) 4 ir 6 straipsniais ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 29 d. nutarimu Nr. 230 „Dėl viešosios įstaigos Audito ir apskaitos tarnybos ir viešosios įstaigos Lietuvos Respublikos audito, apskaitos ir turto vertinimo instituto pertvarkymo“ (Žin., 2012, Nr. 29-1308):

1. P e r t v a r k a u viešąją įstaigą Audito ir apskaitos tarnybą į biudžetinę įstaigą Audito ir apskaitos tarnybą nuo 2012 m. gegužės 1 d.

2. T v i r t i n u Audito ir apskaitos tarnybos nuostatus (pridedama).

3. P a v e d u viešosios įstaigos Audito ir apskaitos tarnybos direktoriui Audriui Linartui:

3.1. ne vėliau kaip pirmąją šio įsakymo įsigaliojimo dieną apie įstaigos pertvarkymą pranešti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka:

3.1.1. Juridinių asmenų registrui;

3.1.2. visiems įstaigos kreditoriams;

3.2. pasirašyti Audito ir apskaitos tarnybos nuostatus ir įregistruoti juos Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2012 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 1K-115

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2012 m. lapkričio 23 d. įsakymo Nr. 1K-394

redakcija)

 

AUDITO IR APSKAITOS TARNYBOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Audito ir apskaitos tarnyba (toliau – Tarnyba) yra Lietuvos Respublikos biudžetinė įstaiga.

2. Tarnybos savininkė yra valstybė, Tarnybos savininko teises ir pareigas (išskyrus sprendimų dėl Tarnybos reorganizavimo ir likvidavimo priėmimą) įgyvendina Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija).

3. Finansų ministerija, įgyvendindama Tarnybos savininko teises ir pareigas, atlieka šias funkcijas:

3.1. tvirtina, keičia, pildo Tarnybos nuostatus;

3.2. priima sprendimą dėl Tarnybos buveinės pakeitimo;

3.3. priima sprendimą dėl Tarnybos filialo steigimo ir jo veiklos nutraukimo;

3.4. tvirtina Tarnybos metinį veiklos planą;

3.5. atlieka kitas šiuose nuostatuose ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose jos kompetencijai priskirtas funkcijas.

4. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014), Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 104-2322; 2010, Nr. 15-699), Lietuvos Respublikos audito įstatymu (Žin., 1999, Nr. 59-1916, Nr. 60; 2008, Nr. 82-3233; 2011, Nr. 121-5706, Nr. 146-6851), Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu (Žin., 2001, Nr. 99-3515; 2011, Nr. 121-5707), kitais Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, finansų ministro įsakymais, metiniais veiklos planais, tvirtinamais pagal Strateginio planavimo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279), taip pat šiais nuostatais.

5. Tarnyba yra finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Tarnybai finansuoti gali būti naudojamos ir kitos įstatymų nustatyta tvarka gautos lėšos.

6. Tarnyba yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitų bankuose, antspaudą su Lietuvos Respublikos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Tarnybos buveinės adresas: Ukmergės g. 222, Vilnius, Lietuvos Respublika.

7. Vieši Tarnybos pranešimai skelbiami Tarnybos interneto svetainėje www.aat.lt, o įstatymų ar kitų teisės aktų nustatytais atvejais – ir kitose visuomenės informavimo priemonėse.

 

II. TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS

 

8. Tarnybos veiklos tikslas – įgyvendinti valstybės politiką finansinės atskaitomybės, audito ir buhalterinės apskaitos srityse.

9. Tarnyba, siekdama jai nustatyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas:

9.1. prižiūri sprendimų dėl audito įmonės pažymėjimo išdavimo ir jos įrašymo į audito įmonių sąrašą priėmimo procesą (atsitiktinės atrankos būdu ir pagal asmenų pareiškimus tikrina sprendimų dėl auditoriaus vardo suteikimo, audito įmonės pažymėjimo išdavimo ir jos įrašymo į audito įmonių sąrašą priėmimo pagrįstumą ir kt.);

9.2. prižiūri auditoriaus vardo suteikimo, auditoriaus pažymėjimo išdavimo ir auditoriaus įtraukimo į auditorių sąrašą procesą (vertina auditorių sąrašo ir išduotų auditoriaus pažymėjimų turinio atitiktį sprendimams dėl auditoriaus vardo suteikimo ir kt.);

9.3. tvirtina sritis, kurių pagrindu laikomi kvalifikaciniai auditoriaus egzaminai;

9.4. nagrinėja asmenų, neišlaikiusių kvalifikacinių auditoriaus egzaminų ir nesutikusių su šių egzaminų įvertinimu, apeliacijas;

9.5. stebi, kaip organizuojami auditorių kvalifikacijos kėlimo kursai, teikia pastabas dėl jų organizavimo ir tobulinimo (atsitiktinės atrankos būdu dalyvauja auditorių kvalifikacijos kėlimo kursuose ir teikia pasiūlymus Lietuvos auditorių rūmams dėl auditorių mokymo programų);

9.6. stebi, kaip Lietuvos auditorių rūmai verčia Buhalterių profesionalų etikos kodeksą, tarptautinius audito standartus ir Tarptautinį kokybės kontrolės standartą į lietuvių kalbą (vertina Buhalterių profesionalų etikos kodekso, tarptautinių audito standartų ir Tarptautinio kokybės kontrolės standarto vertimo į lietuvių kalbą kokybę ir esant netikslumų teikia pastabas ir pasiūlymus Lietuvos auditorių rūmams ir kt.);

9.7. kartu su Lietuvos auditorių rūmais įgyvendina auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės užtikrinimą, atlieka tyrimus, skiria nuobaudas ir duoda nurodymus teisės aktų nustatyta tvarka;

9.8. Lietuvos bankui, Finansų ministerijai, Europos Sąjungos valstybių narių ir ne Europos Sąjungos valstybių narių kompetentingoms institucijoms teisės aktų nustatyta tvarka teikia konfidencialią ir nekonfidencialią informaciją, reikalingą jų priežiūros funkcijoms atlikti;

9.9. bendradarbiauja su Europos Sąjungos valstybių narių ir ne Europos Sąjungos valstybių narių kompetentingomis institucijomis, kurios Europos Komisijos sprendimu yra pripažintos tinkamomis bendradarbiauti ir keistis informacija, pasirašant bendradarbiavimo susitarimus;

9.10. dalyvauja Europos Komisijos sudarytų komitetų ir darbo grupių veikloje;

9.11. rengia ir tvirtina verslo apskaitos standartus;

9.12. teikia verslo apskaitos standartų paaiškinimus;

9.13. teikia pasiūlymus ir teisės aktų projektus, susijusius su savo veiklos tikslu, Finansų ministerijai;

9.14. pagal kompetenciją perkelia į nacionalinę teisę ir įgyvendina Europos Sąjungos teisę, vykdo kitus Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus, susijusius su auditorių ir audito įmonių viešąja priežiūra bei verslo apskaitos standartais. Europos Sąjungos teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoja Europos Sąjungos institucijas;

9.15. rengia pavyzdinį sąskaitų planą, skirtą ribotos civilinės atsakomybės juridiniams asmenims, savo veikla siekiantiems pelno;

9.16. tvirtina buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės egzamino bei mokesčių egzamino (toliau – egzaminai) programas;

9.17. tvirtina Reikalavimų ūkio subjektams, turintiems teisę organizuoti egzaminus, aprašą;

9.18. tvirtina ūkio subjektų, turinčių teisę organizuoti egzaminus, sąrašą ir teisės aktą, reglamentuojantį įtraukimo į jį ir išbraukimo iš jo tvarką;

9.19. tvirtina teisės aktą, reglamentuojantį egzaminų organizavimo tvarką;

9.20. tvirtina egzaminų vertinimo metodiką;

9.21. tvirtina teisės aktą, reglamentuojantį apeliacijų dėl egzaminų nagrinėjimo tvarką;

9.22. tvirtina teisės aktą, reglamentuojantį Lietuvos Respublikos ir užsienio ūkio subjektų organizuotų egzaminų pripažinimo tvarką;

9.23. tvirtina teisės aktą, reglamentuojantį įrašymo į asmenų, išlaikiusių egzaminus, sąrašą ir išbraukimo iš jo tvarką;

9.24. vykdo egzaminų organizavimo ir vertinimo priežiūrą;

9.25. tvarko asmenų, išlaikiusių egzaminus, sąrašą;

9.26. atlieka kitas įstatymuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose, finansų ministro įsakymuose nustatytas funkcijas.

 

III. TARNYBOS TEISĖS

 

10. Tarnyba, siekdama jai nustatyto veiklos tikslo ir atlikdama funkcijas, turi teisę:

10.1. teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų informaciją, kurios reikia nustatytam veiklos tikslui pasiekti ir funkcijoms atlikti;

10.2. sudaryti iš Europos Sąjungos valstybių narių ir ne Europos Sąjungos valstybių narių kompetentingų institucijų, kitų institucijų, įstaigų ir organizacijų atstovų komisijas (darbo grupes), susijusias su auditorių, audito įmonių viešąja priežiūra bei verslo apskaitos standartų klausimų nagrinėjimu;

10.3. kreiptis į teismą dėl viešojo intereso gynimo;

10.4. dalyvauti Lietuvos auditorių rūmų ir kitų auditorius vienijančių profesinių organizacijų visuotiniuose narių susirinkimuose, valdymo ir kolegialių organų posėdžiuose be balsavimo teisės;

10.5. tikrinti, kaip Lietuvos auditorių rūmai atlieka jiems pavestas funkcijas, teikti privalomus nurodymus dėl šių funkcijų atlikimo ir tobulinimo;

10.6. kreiptis į Lietuvos auditorių rūmus, siekdama išsiaiškinti, ar auditorius ir (arba) audito įmonė laikosi jiems privalomų teisės aktų reikalavimų;

10.7. Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti jai skirtas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitas teisėtai gautas lėšas;

10.8. Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartis;

10.9. dalyvauti kitų institucijų ar įstaigų organizuojamuose pasitarimuose ir kituose renginiuose, svarstant klausimus, susijusius su auditorių ir audito įmonių viešąja priežiūra ar verslo apskaitos standartais;

10.10. dalyvauti nacionaliniuose ir tarptautiniuose renginiuose auditorių ir audito įmonių viešosios priežiūros atlikimo ar verslo apskaitos standartų rengimo klausimais;

10.11. gauti paramą Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo (Žin., 1993, Nr. 21-506; 2000, Nr. 61-1818) nustatyta tvarka;

10.12. Tarnyba turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

IV. TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

11. Tarnybai vadovauja direktorius. Tarnybos direktorius yra vienasmenis Tarnybos valdymo organas.

12. Tarnybos direktorių Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka (Žin., 2002, Nr. 64-2569) priima į pareigas ir atleidžia iš pareigų, skatina, skiria drausmines nuobaudas ir pašalpas, taip pat priedus ir priemokas, nustato jų dydį, suteikia atostogas ir siunčia į komandiruotes finansų ministras.

13. Tarnybos direktorius tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas finansų ministrui.

14. Tarnybos direktorius:

14.1. vadovauja Tarnybai, sprendžia Tarnybos kompetencijos klausimus ir yra atsakingas už Tarnybos funkcijų atlikimą, siekiant Tarnybos veiklos tikslo;

14.2. organizuoja Tarnybos darbą;

14.3. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, finansų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų įgyvendinimą;

14.4. tvirtina Tarnybos struktūrą suderinęs su finansų ministru;

14.5. tvirtina Tarnybos pareigybių sąrašą;

14.6. tvirtina Tarnybos padalinių nuostatus ir pareigybių aprašymus;

14.7. koordinuoja ir kontroliuoja Tarnybos padalinių veiklą;

14.8. įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų Tarnybos darbuotojus, juos skatina, skiria jiems drausmines nuobaudas ir pašalpas, taip pat priedus ir priemokas, nustato jų dydį, suteikia atostogas ir siunčia į komandiruotes;

14.9. užtikrina, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą (Žin., 2007, Nr. 77-3046) teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos, taip pat savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos nustatyta tvarka teikiamos veiklos ataskaitos būtų teisingi;

14.10. užtikrina racionalų ir taupų Tarnybos lėšų bei turto naudojimą, veiksmingą Tarnybos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą;

14.11. užtikrina Tarnybos metinės darbų programos ir metinės veiklos ataskaitos rengimą, teikimą finansų ministrui tvirtinti;

14.12. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka informuoja visuomenę apie savo veiklą Tarnybos interneto svetainėje, o esant galimybei – ir per kitas visuomenės informavimo priemones;

14.13. atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jam pavestas funkcijas.

15. Tarnybos direktoriaus laikinai nesant, jo funkcijas atlieka finansų ministro nurodytas Tarnybos darbuotojas.

16. Tarnyboje sudaromi Audito priežiūros komitetas ir Apskaitos standartų komitetas.

 

V. AUDITO PRIEŽIŪROS KOMITETAS

 

17. Audito priežiūros komitetas (toliau šiame skyriuje – komitetas) sudaromas Lietuvos Respublikos audito įstatymo nustatyta tvarka ir atlieka šiame įstatyme nustatytas funkcijas.

18. Komitetą techniškai aptarnauja Tarnyba.

19. Lietuvos Respublikos audito įstatymo 43 straipsnio 5 dalyje nurodytos institucijos turi teisę skirti į komitetą deleguotųjų atstovų pavaduojančius narius, kurie pavaduotų institucijų atstovus jiems negalint dalyvauti komiteto posėdyje. Pavaduojantys nariai komitete turi tokias pat teises, kaip ir deleguotieji atstovai.

20. Komiteto narių darbas posėdžiuose neatlyginamas.

21. Nutarimus komitetas priima posėdžiuose.

22. Komiteto darbo tvarka ir sprendimų priėmimo tvarka nustatoma komiteto darbo reglamente, kurį tvirtina komitetas.

 

VI. APSKAITOS STANDARTŲ KOMITETAS

 

23. Apskaitos standartų komitetas (toliau šiame skyriuje – komitetas) sudaromas iš Tarnybos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos banko, VĮ Registrų centro, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Lietuvos statistikos departamento deleguotųjų atstovų ir konkurso būdu atrenkamų penkių narių. Nurodytos institucijos turi teisę deleguoti į komitetą deleguotųjų atstovų pavaduojančius narius, kurie pavaduotų institucijų atstovus jiems negalint dalyvauti komiteto posėdyje. Pavaduojantys nariai komitete turi tokias pat teises, kaip ir deleguotieji atstovai.

24. Penki komiteto nariai konkurso būdu atrenkami iš asmenų, turinčių ne mažesnę kaip trejų metų darbo patirtį apskaitos, audito ar finansų srityje. Atranką konkurso būdu pagal finansų ministro patvirtintas taisykles organizuoja Tarnyba. Atrenkant komiteto narius, siekiama, kad tarp jų būtų ne daugiau kaip 3 audito veiklą vykdantys atestuoti auditoriai, bent vienas buhalteris praktikas ir mokslininkas. Į komitetą negali būti atrenkamas daugiau kaip vienas narys iš tos pačios įmonės ar įstaigos.

25. Komitetas, jo pirmininkas ir pavaduotojas skiriami finansų ministro sprendimu ketveriems metams. Komiteto narių kadencijų skaičius neribojamas. Pasibaigus kadencijai, komiteto nariai toliau atlieka funkcijas, kol bus paskirtas kitas komitetas. Atsistatydinus komiteto nariui ar jį atšaukus, naujas komiteto narys skiriamas tik iki veikiančio komiteto kadencijos pabaigos.

26. Komiteto narys, kuris neatlieka savo funkcijų arba jas atlieka netinkamai, gali būti atšauktas finansų ministro.

27. Konkurso būdu atrinktas komiteto narys gali atsistatydinti nepasibaigus kadencijai, apie tai raštu įspėjęs Tarnybą ne vėliau kaip prieš keturiolika dienų. Valstybės institucija gali atšaukti savo deleguotąjį atstovą.

28. Komitetas atlieka šias funkcijas:

28.1. teikia pasiūlymus Tarnybos direktoriui dėl verslo apskaitos standartų turinio ir struktūros nustatymo;

28.2. nagrinėja verslo apskaitos standartų, jų taikymo metodinių rekomendacijų projektus ir teikia pasiūlymus dėl jų Tarnybos direktoriui;

28.3. nagrinėja Tarnybos teikiamus svarstyti ūkio subjektų klausimus, į kuriuos nėra aiškaus atsakymo verslo apskaitos standartuose ir metodinėse rekomendacijose, ir teikia dėl jų pasiūlymus Tarnybos direktoriui;

28.4. nagrinėja Europos Sąjungos institucijų, kitų tarptautinių organizacijų ir Europos finansinės atskaitomybės patariamosios grupės pateiktus dokumentus, susijusius su apskaitos tvarkymu ir finansinių ataskaitų rengimu, ir komiteto vardu teikia pasiūlymus dėl jų atitinkamoms institucijoms;

28.5. nagrinėja parengtus naujus tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus ir jų projektus, standartų aiškinimus ir jų projektus ir teikia pasiūlymus dėl jų Tarptautinių apskaitos standartų valdybai ar kitai projektą pateikusiai institucijai;

28.6. atlieka kitas užduotis, susijusias su apskaitos klausimais.

29. Komiteto narių darbas posėdžiuose neatlyginamas.

30. Nutarimus komitetas priima posėdžiuose.

31. Komiteto darbo tvarka ir sprendimų priėmimo tvarka nustatoma komiteto darbo reglamente, kurį tvirtina komitetas.

 

VII. TARNYBOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ

 

32. Tarnyba turtą valdo, naudoja ir disponuoja juo teisės aktų nustatyta tvarka.

33. Tarnybos buhalterinė apskaita tvarkoma, finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai sudaromi ir teikiami teisės aktų nustatyta tvarka.

34. Tarnybos finansinį (teisėtumo) ir veiklos auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.

35. Tarnybos vidaus auditą atlieka Finansų ministerijos Vidaus audito skyrius.

36. Tarnybos finansų kontrolę atlieka Tarnybos direktoriaus paskirti darbuotojai.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37. Tarnyba pertvarkoma, reorganizuojama arba likviduojama Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

_________________

 

 

 

Priedo pakeitimai:

Nr. 1K-394, 2012-11-23, Žin., 2012, Nr. 138-7074 (2012-11-29), i. k. 1122050ISAK001K-394

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-394, 2012-11-23, Žin., 2012, Nr. 138-7074 (2012-11-29), i. k. 1122050ISAK001K-394

Dėl finansų ministro 2012 m. kovo 26 d. įsakymo Nr. 1K-115 "Dėl viešosios įstaigos Audito ir apskaitos tarnybos pertvarkymo į biudžetinę įstaigą" pakeitimo