Įsakymas netenka galios 2017-07-15:
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. 1V-37, 2017-03-08, paskelbta TAR 2017-07-14, i. k. 2017-12212
Dėl įgaliojimų surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, administracinių nusižengimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir administracinių nusižengimų bylas suteikimo
Suvestinė redakcija nuo 2016-12-31 iki 2017-07-14
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2010, Nr. 32-1527, i. k. 110301IISAK0001V-61
Nauja redakcija nuo 2013-10-16:
Nr. 1V-143, 2013-09-25, Žin. 2013, Nr. 108-5350 (2013-10-15), i. k. 113301IISAK001V-143
VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS
PRIE APLINKOS MINISTERIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL ĮGALIOJIMŲ SURAŠYTI ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ PROTOKOLUS IR NAGRINĖTI ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLAS SUTEIKIMO, DOKUMENTŲ ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLOSE FORMŲ IR JŲ SURAŠYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2010 m. kovo 17 d. Nr. 1V-61
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) (toliau – ATPK) 2463, 2591 straipsniais, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) 55 straipsniu, Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 1, 2, 3, 5, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 281, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 45, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 541 straipsniu įstatymu (Žin., 2013, Nr. 76-3841) ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymu (Žin., 2013, Nr. 76-3824):
1. S u t e i k i u įgaliojimus:
1.1. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) Alytaus, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos, Vilniaus teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros skyrių (toliau – teritoriniai skyriai) ir Statybos valstybinės priežiūros skyriaus poskyrių vedėjams, vyriausiesiems specialistams, vyresniesiems specialistams ir specialistams, atliekantiems statybos valstybinę priežiūrą, surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus:
1.1.1. fiziniams asmenims dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 1581, 159, 1591, 1592, 1593, 1594, 1595, 1596, 1891, 1894 straipsnio 1–3 dalyse, 18912, 18913, 18915 straipsniuose;
1.2. Inspekcijos teritorinių skyrių poskyrių vedėjams, vyriausiesiems specialistams, vyresniesiems specialistams ir specialistams, atliekantiems teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus:
1.2.1. fiziniams asmenims dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 18916 straipsnio 1–6, 9 ir 10 dalyse;
1.3. Inspekcijos Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros skyriaus vyriausiesiems specialistams, vyresniesiems specialistams ir specialistams, atliekantiems teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus:
1.3.1. fiziniams asmenims dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 18916 straipsnio 1–6, 9 ir 10 dalyse;
1.3.2. Inspekcijos teritorinių skyrių darbuotojams dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 18916 straipsnio 7 ir 8 dalyse;
1.4. Inspekcijos Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros skyriaus vedėjui surašyti protokolus šio skyriaus darbuotojams (išskyrus vedėją) dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 18916 straipsnio 7 ir 8 dalyse;
1.5. Inspekcijos viršininko pavaduotojui, kuruojančiam Inspekcijos Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros skyriaus veiklą, surašyti protokolus šio skyriaus vedėjui dėl administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 18916 straipsnio 7 ir 8 dalyse;
1.6. Inspekcijos teritorinių skyrių ir Statybos valstybinės priežiūros skyriaus vedėjams nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas:
1.6.1. dėl fizinių asmenų padarytų administracinių teisės pažeidimų, numatytų ATPK 1581 straipsnyje, 159 straipsnio 1–4 dalyse, 1591 straipsnio 1–4 dalyse, 1592 straipsnio 1–8 dalyse, 1593, 1595, 1596, 1891, 18912, 18915 straipsniuose;
2. T v i r t i n u pridedamas:
3. N u s t a t a u, kad šio įsakymo, juo patvirtintų dokumentų formų ir jų užpildymo taisyklių nuostatos, įgyvendinančios Statybos įstatymo 1, 2, 3, 5, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 281, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 45, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 541 straipsniu įstatymo ir Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo nuostatas, įsigalioja 2014 m. sausio 1 d.
PATVIRTINTA
Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos
inspekcijos prie Aplinkos ministerijos
viršininko
2010 m. kovo 17 d. įsakymu Nr. 1V-61
(Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos
inspekcijos prie Aplinkos ministerijos
viršininko
2013 m. rugsėjo 25 d. įsakymo Nr. 1V-143
redakcija)
DOKUMENTŲ ADMINISTRACINIŲ TEISĖS PAŽEIDIMŲ BYLOSE SURAŠYMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Dokumentų administracinių teisės pažeidimo bylose surašymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato dokumentų administracinių teisės pažeidimo bylose (administracinio teisės pažeidimo protokolo, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, nutarimo dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo, nutarimo dėl administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo termino pratęsimo, nutarimo dėl paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo, nutarimo dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui) (toliau – Dokumentai) surašymo procedūras Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija).
2. Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksu (Žin., 1985, Nr. 1-1) (toliau – ATPK), Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 92-2872), Lietuvos Respublikos statybos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2013, Nr. 76-3824) ir kitais teisės aktais.
3. Šiomis Taisyklėmis privalo vadovautis Inspekcijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, (skyrių ir poskyrių vedėjai, vyriausieji specialistai, vyresnieji specialistai ir specialistai) (toliau – Inspekcijos pareigūnai), įgalioti surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus ir nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas. Esant neatitikimų ir / ar prieštaravimų tarp šių Taisyklių ir ATPK ar kitų įstatymų nuostatų, taikomos įstatymų nuostatos.
5. Surašant Dokumentus kompiuteriu, galima ištrinti linijas ir po jomis esančius rekvizitus, konkrečiu atveju nepildytinas eilutes ir laukus.
6. Dokumentai ranka surašomi aiškiai, įskaitomai, be trynimų ir braukymų. Taisymai turi būti patvirtinti Dokumentą surašiusio Inspekcijos pareigūno parašu. Dokumento eilutės, kurios nepildomos, perbraukiamos.
7. Dokumentų lapai numeruojami eilės tvarka. Jeigu Dokumentas surašomas (spausdinamas) keliuose lapuose, numeruoti pradedama nuo antrojo lapo, numeriai rašomi viršutinės lapo paraštės viduryje arabiškais skaitmenimis, be jokių papildomų simbolių. Jei Dokumentas surašomas (spausdinamas) abiejose lapo pusėse, puslapių numeravimo tvarka analogiška lapų numeracijai.
8. Rašytinių Dokumentų duomenys turi atitikti informacinėse sistemose paskelbtus šių Dokumentų duomenis.
9. Dokumentus pasirašo juos surašę Inspekcijos pareigūnai, nurodydami savo pareigas (nurodomas ir Inspekcijos administracijos padalinio, kuriame pareigūnas dirba, pavadinimas), vardą ir pavardę.
10. Šaukimai ir kiti procesiniai dokumentai administracinio teisės pažeidimo bylos procese dalyvaujančiam asmeniui siunčiami į oficialiai deklaruotą asmens gyvenamąją vietą arba jo darbovietę registruotu laišku. Šaukimai ir kiti procesiniai dokumentai įteikiami asmeniškai, jeigu administracinio teisės pažeidimo bylos procese dalyvaujančio asmens įteikimo metu nėra, – kuriam nors iš kartu su juo gyvenančių pilnamečių šeimos narių, o darbovietėje – asmeniui, atsakingam už korespondencijos priėmimą.
11. Administracinėn atsakomybėn traukiamam fiziniam asmeniui, administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovui draudžiama duoti pasirašyti, siųsti paštu neužpildytą ar nevisiškai užpildytą Dokumentą (Dokumento nuorašą). Šiam asmeniui pasirašius Dokumentą ar išsiuntus Dokumento nuorašą paštu, draudžiama Dokumentus taisyti, braukyti ar daryti kitokius pataisymus.
II. ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO PROTOKOLO SURAŠYMAS
13. Administracinio teisės pažeidimo protokolas (toliau – protokolas) surašomas dalyvaujant administracinėn atsakomybėn traukiamam fiziniam asmeniui ar administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovui.
14. Jei pagal įgalioto surašyti protokolą Inspekcijos pareigūno šaukimą administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo ar administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovas vengia atvykti, įgaliotas surašyti protokolą Inspekcijos pareigūnas turi inicijuoti kreipimąsi į teritorinę policijos įstaigą arba Viešojo saugumo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos prašant pristatyti administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį į Inspekciją. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens buvimo vieta nežinoma, įgaliotas surašyti protokolą Inspekcijos pareigūnas turi inicijuoti kreipimąsi į teritorinę policijos įstaigą dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paieškos paskelbimo.
16. Protokolo įžanginėje dalyje turi būti nurodyta:
16.2. duomenys apie protokolą surašiusį Inspekcijos pareigūną – pareigų pavadinimas (nurodomas ir Inspekcijos administracijos padalinio, kuriame pareigūnas dirba, pavadinimas), vardas, pavardė;
16.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį:
16.3.1. fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas, dabartinės gyvenamosios vietos (vieta, kur asmuo nuolat ar daugiausia gyvena), jei ji nesutampa su oficialiai deklaruota gyvenamąja vieta, adresas, darbovietės pavadinimas ir adresas, pareigos;
17. Administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio asmens vardas, pavardė ir asmens kodas nustatomi pagal pateiktą asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas ir buveinės adresas nustatomi pagal pateiktą juridinio asmens registravimo pažymėjimą, o juridinio asmens atstovo duomenys nustatomi pagal pateiktą asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą.
18. Protokolo dėstomojoje dalyje turi būti nurodyta:
18.1. duomenys apie administracinį teisės pažeidimą (padarymo vieta, laikas ir esmė (konkretūs administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens veiksmai ar neveikimas, kuriais buvo padarytas pažeidimas);
18.2. teisės aktų, kurių nuostatas pažeidė administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, pavadinimai, straipsniai, jų dalys ir punktai;
18.3. už administracinį teisės pažeidimą atsakomybę numatančio ATPK (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo), Statybos įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo) straipsnis, jo dalis;
18.4. duomenys apie administracinio teisės pažeidimo liudytojus ir nukentėjusiuosius (jeigu jų yra) – vardai, pavardės, deklaruotos gyvenamosios vietos adresai, parašai, kita svarbi informacija;
18.5. administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio asmens / juridinio asmens atstovo paaiškinimas (užrašomas žodžiu pateiktas asmens paaiškinimas, nurodoma, kad asmuo pateikė paaiškinimą raštu, kuris pridedamas prie protokolo, arba nurodoma, kad asmuo nepateikė paaiškinimo);
18.6. kiti duomenys, reikšmingi bylai išspręsti:
18.6.1. atsakomybę už administracinį teisės pažeidimą lengvinančios aplinkybės:
18.6.1.1. numatytos ATPK 31 straipsnyje:
18.6.1.1.1. kaltininkas nuoširdžiai gailisi (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo), padėjo išaiškinti pažeidimą ir jame dalyvavusius asmenis;
18.6.1.1.4. teisės pažeidimas padarytas dėl psichinės ar fizinės prievartos (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.1.1.6. teisės pažeidimas padarytas peržengiant būtinosios ginties ribas (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.1.1.7. teisės pažeidimas padarytas dėl didelio susijaudinimo, kurį sukėlė neteisėti nukentėjusiojo veiksmai (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.1.1.8. teisės pažeidimą padarė nepilnametis (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.1.1.9. teisės pažeidimą padarė nėščia moteris (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.2. atsakomybę už administracinį teisės pažeidimą sunkinančios aplinkybės (sunkinančios aplinkybės netaikomos tais atvejais, kai straipsnio dispozicijoje jos nurodomos kaip nusižengimą kvalifikuojanti aplinkybė):
18.6.2.1. numatytos ATPK 32 straipsnyje:
18.6.2.1.1. teisės pažeidimas padarytas grupės asmenų (administracinę nuobaudą skiriantis pareigūnas, atsižvelgdamas į atskirų asmenų dalyvavimo padarant teisės pažeidimą pobūdį ir laipsnį ar paramą išaiškinant pažeidimo padarymo aplinkybes ir jį padarant dalyvaujančius asmenis, gali jiems nepripažinti šios aplinkybės atsakomybę sunkinančia aplinkybe);
18.6.2.1.2. teisės pažeidimas padarytas dėl chuliganiškų paskatų (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
18.6.2.1.4. teisės pažeidimas sukėlė sunkias pasekmes ar didelį turtinį nuostolį (turtinis nuostolis yra didelis, kai jis viršija 5 bazinių socialinių išmokų dydžio sumą);
18.6.2.1.5. pakartotinai per metus padarytas tokios pačios rūšies teisės pažeidimas, už kurį asmeniui jau buvo paskirta administracinė nuobauda;
18.6.2.1.8. teisės pažeidimas padarytas neblaivaus asmens arba asmenų, apsvaigusių nuo narkotinių, psichotropinių ar toksinių medžiagų (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo) (pareigūnas, skiriantis administracinę nuobaudą pagal administracinio teisės pažeidimo pobūdį, gali nepripažinti šios aplinkybės atsakomybę sunkinančia aplinkybe);
18.6.3. kitos nustatytos aplinkybės, reikšmingos bylai išspręsti (administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio asmens atsisakymas suteikti duomenis apie save, administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovo atsisakymas suteikti duomenis apie atstovaujamą juridinį asmenį ar save, nustatytos ATPK 2601 straipsnyje nurodytos aplinkybės, dėl kurių negali būti surašomas administracinis nurodymas, ir pan.).
19. Jei esant ATPK 2601 straipsnyje nurodytiems administracinio nurodymo surašymo pagrindams, administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis ar juridinis asmuo (juridinio asmens atstovas) nesikreipė į protokolą rašantį pareigūną su prašymu nerašyti administracinio nurodymo, protokolo dėstomojoje dalyje įrašomas administracinis nurodymas (pasiūlymas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui per 10 darbo dienų nuo protokolo įteikimo dienos savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos, numatytos įstatymo straipsnyje, kuriame nustatyta atsakomybė už asmens padarytą administracinį teisės pažeidimą, bet ne mažesnę kaip 10 litų).
20. Remiantis ATPK 2601 straipsniu, administracinis nurodymas:
20.1. surašomas už tuos administracinius teisės pažeidimus, už kuriuos ATPK (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo), Statybos įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo) straipsnių sankcijose numatyta ne didesnė kaip trijų tūkstančių litų maksimali bauda;
20.2. negali būti surašomas, jei įstatymo straipsnio, kuriame nustatyta atsakomybė už asmens padarytą administracinį teisės pažeidimą, sankcijoje kaip pagrindinė ar papildoma administracinė nuobauda numatyta kitos rūšies negu bauda administracinė nuobauda (išskyrus įspėjimą);
20.3. negali būti surašomas, jei asmuo pakartotinai per metus padarė administracinį teisės pažeidimą, numatytą atitinkamame įstatymo straipsnyje;
21. Administraciniame nurodyme turi būti nurodyta:
21.4. kad per nustatytą terminą nesumokėjus baudos administracinis nurodymas bus laikomas negaliojančiu, o protokolas bus siunčiamas (perduotas) institucijai (pareigūnui), įgaliotai (-am) nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą;
21.5. įstatymo straipsnio sankcijoje už asmens padarytą administracinį teisės pažeidimą numatytos baudos minimalus ir maksimalus dydžiai, taip pat informacija apie tai, ar už padarytą pažeidimą gali būti taikomas įspėjimas;
22. Jei esant ATPK 2601 straipsnyje nurodytiems administracinio nurodymo surašymo pagrindams, administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis ar juridinis asmuo (juridinio asmens atstovas) kreipėsi į protokolą rašantį pareigūną su prašymu nerašyti administracinio nurodymo, apie tai pažymima protokolo dėstomojoje dalyje (užrašomas žodžiu pateiktas asmens prašymas arba nurodoma, kad asmuo pateikė prašymą raštu, kuris pridedamas prie protokolo). Administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo ar juridinio asmens astovas patvirtina šią aplinkybę savo parašu nurodydamas vardą ir pavardę protokolo dėstomojoje dalyje. Tokiu atveju protokolo dėstomojoje dalyje administracinis nurodymas neįrašomas ir tęsiamas protokolo pildymas.
23. Protokolo baigiamojoje dalyje:
23.1. išvardijami prie protokolo pridedami dokumentai (atskiruose lapuose surašyti administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio ar juridinio asmens (juridinio asmens atstovo) paaiškinimai, kiti administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pateikti dokumentai, liudytojų parodymai, kiti dokumentai, reikalingi bylai išspręsti);
24. Jei administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėti įgaliota Inspekcija, tačiau protokole nebuvo galimybės nurodyti bylos nagrinėjimo datos ir laiko, pranešimas apie administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo datą ir laiką administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui siunčiamas registruotu laišku. Apie bylos nagrinėjimo vietą, datą ir laiką registruotu laišku taip pat pranešama kitiems asmenims, dalyvaujantiems nagrinėjant bylą.
25. Protokolas surašomas dviem egzemplioriais. Vienas užpildyto ir užregistruoto protokolo egzempliorius nedelsiant įteikiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam fiziniam asmeniui arba juridinio asmens atstovui.
26. Protokolą pasirašo administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo arba administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovas. Savo parašu jis taip pat patvirtina susipažinimą su protokolu ir vieno protokolo egzemplioriaus gavimą.
27. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo arba administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovas pateikia pastabas dėl protokolo turinio, atsisako pasirašyti protokolą, išdėsto savo atsisakymo pasirašyti protokolą motyvus, tai pažymima protokolo baigiamojoje dalyje ir patvirtinama protokolą surašiusio pareigūno parašu. Asmuo turi teisę šias pastabas ir motyvus nurodyti raštu, tokiu atveju šis raštas pridedamas prie protokolo.
28. Jei į protokolą buvo įrašytas administracinis nurodymas ir administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo nustatytu terminu jį įvykdė, protokolas nesiunčiamas (neperduodamas) institucijai (pareigūnui), įgaliotai (-am) nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, ir administracinio teisės pažeidimo bylos teisena baigiama.
29. Jei į protokolą buvo įrašytas administracinis nurodymas, tačiau administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo nustatytu terminu jo neįvykdė, šis administracinis nurodymas laikomas negaliojančiu, o protokolas ir kiti dokumentai, susiję su administraciniu teisės pažeidimu, (jei tokių yra), ne vėliau kaip per 4 darbo dienas nuo administracinio nurodymo vykdymo termino pabaigos perduodami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti Inspekcijos pareigūnui arba išsiunčiami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas.
30. Jei į protokolą buvo įrašytas administracinis nurodymas, tačiau administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo iki administracinio nurodymo vykdymo termino pabaigos raštu kreipėsi į Inspekciją, kad administracinis nurodymas būtų laikomas negaliojančiu ir protokolas būtų siunčiamas (perduodamas) institucijai (pareigūnui), įgaliotai (-am) nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, protokolas ir kiti dokumentai, susiję su administraciniu teisės pažeidimu, (jei tokių yra), ne vėliau kaip per 3 dienas nuo administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens rašto gavimo pagal kompetenciją perduodami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti Inspekcijos pareigūnui arba išsiunčiami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas.
31. Jei į protokolą nebuvo įrašytas administracinis nurodymas, protokolas ir kiti dokumentai, susiję su administraciniu teisės pažeidimu (jei tokių yra), ne vėliau kaip per 3 dienas nuo protokolo surašymo pagal kompetenciją perduodami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti Inspekcijos pareigūnui arba išsiunčiami administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas.
32. Remiantis ATPK 224 straipsnio 2 dalimi, vieno asmens padaryti keli administraciniai teisės pažeidimai nagrinėjami teisme, jeigu tie pažeidimai buvo nustatyti vienu metu, protokolus dėl jų turi teisę surašyti viena institucija ir bent vieno iš tų pažeidimų nagrinėjimas yra priskirtas apylinkės teismo kompetencijai.
33. Esant ATPK 224 straipsnio 2 dalyje nurodytiems pagrindams, protokolus surašęs Inspekcijos pareigūnas visus protokolus (įskaitant ir tuos, kuriuose nurodytų pažeidimų bylų nagrinėjimas priskirtas Inspekcijos kompetencijai) išsiunčia administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas.
34. Siunčiant protokolą ir kitus dokumentus, susijusius su administraciniu teisės pažeidimu, administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotam nagrinėti apylinkės teismui, lydraštyje turėtų būti nurodyta, kad:
34.1. baudos už statinių statybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus turėtų būti pervestos į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą pagal įmokos kodą 5445 arba į Inspekcijos pajamų surenkamąją sąskaitą Nr. LT477300010126228899, esančią AB „Swedbank“, banko kodas 73000, mokėjimo paskirtyje nurodant nutarimą priėmusio teismo pavadinimą, nutarimo datą ir numerį;
34.2. baudos už kitus pažeidimus turėtų būti pervestos į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos biudžeto pajamų surenkamąją sąskaitą pagal įmokos kodą 6406 arba į Inspekcijos pajamų surenkamąją sąskaitą Nr. LT477300010126228899, esančią AB „Swedbank“, banko kodas 73000, mokėjimo paskirtyje nurodant nutarimą priėmusio teismo pavadinimą, nutarimo datą ir numerį.
III. NUTARIMO ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO BYLOJE SURAŠYMAS
36. Administracinio teisės pažeidimo byla nagrinėjama pagal pažeidimo padarymo vietą. Nepilnamečių administracinių teisės pažeidimų bylos nagrinėjamos pagal pažeidėjo gyvenamąją vietą.
37. Rengdamasis nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, bylą įgaliotas nagrinėti Inspekcijos pareigūnas išaiškina ir išsprendžia šiuos klausimus:
37.4. ar pranešta asmenims, dalyvaujantiems nagrinėjant bylą, apie jos nagrinėjimo vietą, datą ir laiką;
38. Administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėti įgaliotas Inspekcijos pareigūnas, nustatęs trūkumų, trukdančių nagrinėti administracinio pažeidimo bylą, tai yra, kad protokolas surašytas netinkamai – nenurodyti esminiai administracinio teisės pažeidimo sudėties požymiai, yra kitų esminių protokolo ar bylos medžiagos trūkumų, kliudančių nagrinėti bylą, grąžina bylą protokolą surašiusiam Inspekcijos pareigūnui protokolui patikslinti ar papildomai tirti. Šis grąžinimas įforminamas tarnybiniu pranešimu nurodant bylos grąžinimo motyvus.
39. Administracinių teisės pažeidimų bylos nagrinėjamos per 15 dienų nuo tos dienos, kai turintis teisę nagrinėti bylą Inspekcijos pareigūnas gauna administracinio teisės pažeidimo protokolą ir kitą bylos medžiagą.
40. Administracinio teisės pažeidimo byla nagrinėjama dalyvaujant administracinėn atsakomybėn traukiamam fiziniam asmeniui arba administracinėn atsakomybėn traukiamo juridinio asmens atstovui. Nesant šio asmens, byla gali būti išnagrinėta tik tais atvejais, kai yra duomenų, jog jam laiku pranešta apie bylos nagrinėjimo vietą ir laiką, ir jeigu iš jo negautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą. Tuo atveju, kai yra gautas prašymas atidėti bylos nagrinėjimą, ji gali būti išnagrinėta nedalyvaujant asmeniui, jeigu administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis pareigūnas, pripažinęs neatvykimo į bylos nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymą.
41. Priėmus sprendimą atidėti bylos nagrinėjimą, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui, kuris buvo šaukiamas į administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimą, apie tolesnį bylos nagrinėjimą gali būti pranešama neregistruotu laišku ar kitu būdu (pavyzdžiui, pateikiant pasirašyti pranešimą apie bylos nagrinėjimo datą ir laiką).
42. Nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje sudaro įžanginė, motyvuojamoji, rezoliucinė ir baigiamoji dalys.
43. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje įžanginėje dalyje turi būti nurodyta:
43.3. šių Taisyklių 16.3 punkte nurodyti duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį;
44. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje motyvuojamoje dalyje turi būti nurodyta:
44.1. bylos nagrinėjimo metu nustatytos aplinkybės ir motyvuotas jų įvertinimas (administracinio teisės pažeidimo vieta, laikas ir esmė (konkretūs administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens veiksmai ar neveikimas, kuriais buvo padarytas pažeidimas), kaltės laipsnis, jei padaryta žala – jos pobūdis bei dydis, kitos aplinkybės, turinčios reikšmės bylai teisingai išspręsti (fizinio asmens, dėl kurio priimamas nutarimas, asmenybės apibūdinimas ir pan.);
44.2. teisės aktų, kurių nuostatas pažeidė administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, pavadinimai, straipsniai, jų dalys ir punktai;
44.3. už administracinį teisės pažeidimą atsakomybę numatančio ATPK (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo), Statybos įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo (kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo) straipsnis, jo dalis (remiantis ATPK 284 straipsnio 2 dalimi, administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis Inspekcijos pareigūnas turi teisę pakeisti nuorodą į ATPK straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, numatantį atsakomybę už šį pažeidimą, jeigu protokole nurodyta administracinio teisės pažeidimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant ATPK straipsnį, straipsnio dalį ar kitą teisės aktą, numatantį atsakomybę už padarytą administracinį teisės pažeidimą);
44.4. šių Taisyklių 18.6.1 punkte nurodytos atsakomybę už administracinį teisės pažeidimą lengvinančios aplinkybės;
45. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinė dalis susideda iš dviejų dalių, kuriose bylą nagrinėjantis Inspekcijos pareigūnas išdėsto priimtus sprendimus.
46. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmojoje dalyje turi būti nurodyta:
46.1. kokiais ATPK, Statybos įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo straipsniais, jų dalimis ir punktais vadovaujantis priimtas nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje:
46.1.1. nutarimas skirti administracinę nuobaudą priimamas vadovaujantis ATPK 287 straipsnio 1 dalies 1 punktu; jeigu yra nustatytos atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės – vadovaujantis atitinkama ATPK 302 straipsnio dalimi ir atitinkamu ATPK 31 straipsnio 1 dalies punktu ar atitinkamu ATPK 32 straipsnio 1 dalies punktu arba kitais Lietuvos Respublikos įstatymų straipsniais, jų dalimis ir punktais;
46.1.2. nutarimas skirti administracinę nuobaudą už kelis pažeidimus priimamas vadovaujantis ATPK 33 straipsnio 2 dalimi, 287 straipsnio 1 dalies 1 punktu; jeigu yra nustatytos atsakomybę lengvinančios ar sunkinančios aplinkybės – vadovaujantis atitinkama ATPK 302 straipsnio dalimi ir atitinkamu ATPK 31 straipsnio 1 dalies punktu ar atitinkamu ATPK 32 straipsnio 1 dalies punktu arba kitais Lietuvos Respublikos įstatymų straipsniais, jų dalimis ir punktais;
46.1.3. nutarimas nutraukti bylą priimamas vadovaujantis ATPK 287 straipsnio 1 dalies 2 punktu, atitinkamu ATPK 250 straipsnio 1 dalies punktu arba ATPK 251 straipsniu;
47. Jei yra priimtas nutarimas skirti administracinę nuobaudą, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmojoje dalyje taip pat turi būti nurodyta administracinės nuobaudos rūšis (jei nutarimu skiriama bauda – baudos dydis skaičiais ir žodžiais, baudos dydžio mažinimo ar didinimo motyvai pagal ATPK 30 ir 302 straipsnius).
48. Jei yra priimtas nutarimas skirti administracinę nuobaudą už kelis pažeidimus, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmojoje dalyje taip pat turi būti nurodyta už kiekvieną pažeidimą atskirai paskirta administracinė nuobauda ir galutinė subendrinta administracinė nuobauda, paskirta neperžengiant sankcijos, nustatytos už sunkesnįjį iš padarytųjų administracinių teisės pažeidimų, ribų (ATPK 33 straipsnis) (jei nutarimu skiriama bauda – baudos dydis skaičiais ir žodžiais, baudos dydžio mažinimo ar didinimo motyvai pagal ATPK 30 ir 302 straipsnius).
49. Nuobauda už administracinį teisės pažeidimą skiriama neperžengiant norminio akto, numatančio atsakomybę už padarytą teisės pažeidimą, nustatytų ribų, tiksliai laikantis ATPK ir kitų įstatymų nuostatų dėl administracinių teisės pažeidimų. Skiriant nuobaudą, atsižvelgiama į padaryto teisės pažeidimo pobūdį, pažeidėjo asmenybę bei atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.
50. Skiriamos baudos dydis nustatomas pagal baudos dydžio sankcijoje minimumo ir maksimumo vidurkį, atsižvelgiant į atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo, o esant atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimumo. Esant atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, nuobauda skiriama atsižvelgiant į jų skaičių ir reikšmingumą.
51. Jei yra priimtas nutarimas nutraukti bylą, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmojoje dalyje taip pat turi būti nurodyti bylos nutraukimo motyvai.
52. Remiantis ATPK 250 ir 251 straipsniais, byla turi būti nutraukta šiomis aplinkybėmis:
52.2. kai asmeniui, kurio veikimas ar neveikimas priešingas teisei, nėra sukakę 16 metų amžiaus (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
52.3. kai asmuo, kurio veikimas ar neveikimas priešingas teisei, yra nepakaltinamumo būsenos (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
52.5. kai asmuo veikė būtinosios ginties atveju (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
52.8. kai iki administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo pasibaigia ATPK 35 straipsnyje numatyti administracinės nuobaudos skyrimo terminai;
52.9. kai dėl to paties fakto yra priimtas kompetentingos (-o) institucijos (pareigūno) nutarimas skirti administracinę nuobaudą administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui arba nepanaikintas nutarimas nutraukti administracinio teisės pažeidimo bylą, taip pat jeigu dėl to pažeidimo iškelta baudžiamoji byla;
52.10. jeigu mirė asmuo, dėl kurio buvo pradėta bylos teisena (netaikoma tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas juridinis asmuo);
53. Byla taip pat turėtų būti nutraukta, jeigu juridinis asmuo, dėl kurio buvo pradėta bylos teisena, yra likviduotas.
54. Jei yra priimtas nutarimas perduoti administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimą kitai įgaliotai nagrinėti bylą institucijai, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmojoje dalyje taip pat turi būti nurodyta:
55. Jeigu administracinio teisės pažeidimo bylą nagrinėjantis pareigūnas, atsižvelgdamas į padaryto teisės pažeidimo pobūdį, pažeidėjo asmenybę, ATPK 31 straipsnyje nustatytas atsakomybę lengvinančias bei kitas įstatymų nenurodytas lengvinančias aplinkybes, vadovaudamasis teisingumo ir protingumo kriterijais, nusprendžia paskirti mažesnę nuobaudą nei sankcijoje numatyta minimali nuobauda arba paskirti švelnesnę nuobaudą, nei numatyta sankcijoje, arba visai neskirti administracinės nuobaudos, tada yra pildoma nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies antroji dalis, nurodant joje tokio sprendimo motyvus ir administracinės nuobaudos rūšį, jeigu skiriama bauda – baudos dydį skaičiais ir žodžiais. Tokiu atveju nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje pateikiamas sankcionuoti apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas.
56. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies antroji dalis dėl ATPK 301 straipsnio taikymo įsigalioja tik sankcionavus apylinkės teismo teisėjui, t. y. kai teisėjas nutarime administracinio teisės pažeidimo byloje nurodo savo darbovietę, pareigas, vardą, pavardę, datą ir pasirašo. Sankcijos negavus, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies antroji dalis, kurioje paskirta mažesnė nei sankcijoje numatyta minimali nuobauda arba paskirta švelnesnė, nei sankcijoje numatyta, nuobauda arba visai neskirta administracinė nuobauda, neįsigalioja, todėl turi būti vykdoma nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies pirmoji dalis dėl administracinės nuobaudos paskyrimo.
57. Jei nėra juridinio pagrindo taikyti ATPK 301 straipsnio nuostatų, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje rezoliucinės dalies antroji dalis nepildoma.
58. Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje baigiamojoje dalyje turi būti nurodyta:
58.1. paskirtos administracinės nuobaudos – baudos sumokėjimo terminas (ne vėliau kaip per 40 dienų nuo nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje įteikimo dienos, o apskundus nutarimą – ne vėliau kaip per 40 dienų nuo pranešimo apie skundo nepatenkinimą dienos);
59. Atsižvelgdamas į administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens turtinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes, administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens (juridinio asmens atstovo) rašytiniu prašymu Inspekcijos pareigūnas, priimdamas nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje, gali paskirtos baudos mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki 2 metų, atsižvelgdamas į paskirtos baudos dydį. Tokiu atveju Inspekcijos pareigūnas nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje baigiamojoje dalyje turi nurodyti baudos mokėjimo periodiškumą (pavyzdžiui, kas mėnesį), kiekvieną mokėjimo periodą mokėtinos sumos dydį (pavyzdžiui, vieną trečdalį paskirtos baudos) ir baudos mokėjimo išdėstymo motyvus pagal ATPK 313 straipsnio 3 dalį.
60. Inspekcijos pareigūnas, skirdamas baudą, atsižvelgdamas į administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio asmens sunkią materialinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes, administracinėn atsakomybėn traukiamo fizinio asmens prašymu gali tuo pačiu nutarimu administracinio teisės pažeidimo byloje visą baudą ar jos dalį pakeisti ne daugiau negu 400 valandų trukmės nemokamais viešaisiais darbais, skaičiuojant vieną nemokamų viešųjų darbų valandą už dvidešimt litų baudos. Nemokami viešieji darbai skiriami tik darbingiems asmenims. Tokiu atveju Inspekcijos pareigūnas nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje baigiamojoje dalyje turi nurodyti baudos dalį litais, kuri pakeičiama nemokamais viešaisiais darbais, paskirtų nemokamų viešųjų darbų trukmę valandomis, jų atlikimo terminą ir baudos (jos dalies) pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais motyvus pagal ATPK 313 straipsnio 4 dalį. Administracinėn atsakomybėn traukiamas fizinis asmuo savo parašu nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje baigiamojoje dalyje patvirtina, kad yra darbingas ir kad sutinka su baudos pakeitimu nemokamais viešaisiais darbais.
61. Nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje skelbiamas tuojau pat, baigus bylos nagrinėjimą.
62. Užpildyto ir užregistruoto nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje nuorašas pasirašytinai įteikiamas fiziniam asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, ar juridinio asmens, dėl kurio priimtas nutarimas, atstovui ir nukentėjusiajam. Jeigu šie asmenys nedalyvauja nagrinėjant bylą – nutarimo nuorašas asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, ir nukentėjusiajam ne vėliau kaip per 3 dienas išsiunčiami registruotu laišku, apie tai pažymint nutarimo baigiamojoje dalyje (nurodoma išsiuntimo data ir registruoto laiško numeris).
63. Nutarimas administracinio teisės pažeidimo byloje per 20 dienų nuo jo priėmimo dienos gali būti apskųstas apylinkės teismui pagal šių Taisyklių 36 punkto nuostatas skundą paduodant per nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje priėmusią Inspekciją.
64. Inspekcijoje gavus administracinėn atsakomybėn patraukto asmens ar nukentėjusiojo (jų atstovų) skundą dėl Inspekcijos pareigūno priimto nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje, šis pareigūnas užtikrina, kad skundas kartu su byla per 3 dienas būtų išsiųstas atitinkamam apylinkės teismui.
65. Nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje priėmęs Inspekcijos pareigūnas, nepažeisdamas šių Taisyklių 64 punkte nustatyto termino, gali visiškai ar iš dalies sutikti su skundu, inicijuoti skundžiamo nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje panaikinimą Inspekcijos viršininko įsakymo nustatyta tvarka ir priimti naują nutarimą išnagrinėtoje administracinio teisės pažeidimo byloje. Inspekcijos pareigūnui priėmus naują nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje, 20 dienų nutarimo apskundimo terminas skaičiuojamas nuo naujo nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje priėmimo dienos. Apskundus naują nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje, jį priėmęs Inspekcijos pareigūnas negali priimti kito naujo nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje ir privalo išsiųsti skundą kartu su administracinio teisės pažeidimo byla atitinkamam apylinkės teismui.
IV. NUTARIMO DĖL ADMINISTRACINĖS NUOBAUDOS SKYRIMO TERMINO PRATĘSIMO SURAŠYMAS
66. Remiantis ATPK 35 straipsnio 1, 2 ir 4 dalimis, administracinė nuobauda gali būti skiriama ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo teisės pažeidimo padarymo dienos, o esant trunkamam teisės pažeidimui, – per 6 mėnesius nuo jo paaiškėjimo dienos. Atsisakius pradėti ikiteisminį tyrimą dėl padarytos nusikalstamos veikos ar skirti Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytą ekonominę sankciją ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, arba nutraukus baudžiamąjį procesą ar Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytos ekonominės sankcijos skyrimo ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, procedūrą, arba priėmus išteisinamąjį teismo nuosprendį, jei atsakomybėn traukiamo asmens veiksmuose yra administracinio teisės pažeidimo požymių, administracinė nuobauda gali būti skiriama ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo sprendimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą dėl padarytos nusikalstamos veikos ar atsisakyti skirti Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytą ekonominę sankciją ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, arba nuo sprendimo nutraukti baudžiamąjį procesą ar Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytos ekonominės sankcijos skyrimo ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, procedūrą, arba nuo išteisinamojo teismo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos. Administracinė nuobauda negali būti skiriama, jeigu nuo administracinio teisės pažeidimo padarymo dienos praėjo daugiau kaip 2 metai.
67. Nutarimas dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo priimamas esant ATPK 35 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams.
68. Remiantis ATPK 35 straipsnio 3 dalimi, jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo neturi nuolatinės gyvenamosios vietos, ilgam išvykęs ar gyvena užsienyje, ilgai serga, yra paskelbta jo paieška arba kai dėl pažeidimo tyrimo ar kitų priežasčių negalima spręsti jo administracinės atsakomybės klausimo, administracinės nuobaudos skyrimo terminas pratęsiamas, neatsižvelgiant į tai, ar administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui buvo surašytas protokolas ar ne, bet ne ilgiau kaip 1 metams, šį terminą skaičiuojant nuo teisės pažeidimo padarymo dienos arba nuo sprendimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą dėl padarytos nusikalstamos veikos ar nutraukti baudžiamąjį procesą, ar skirti Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytą ekonominę sankciją ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, ar nutraukti sankcijos skyrimo procedūrą, arba nuo išteisinamojo teismo nuosprendžio priėmimo dienos.
69. Nutarimas dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo negali būti priimamas, kai ATPK 35 straipsnyje nustatyti administracinės nuobaudos terminai yra pasibaigę.
70. Esant ATPK 35 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams, iki protokolo surašymo nutarimą dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo priima įgaliotas surašyti protokolą Inspekcijos pareigūnas, kuriam pavesta nagrinėti konkretų pažeidimą.
71. Protokolą surašęs Inspekcijos pareigūnas prieš siųsdamas (perduodamas) protokolą institucijai (pareigūnui), įgaliotai (-am) nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, patikrina, kiek yra likę laiko iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos, ir, įvertinęs ATPK 282 straipsnio 1 dalyje nustatytus administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo terminus, priima nutarimą dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo, jei iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos yra likę mažiau laiko, nei reikia protokolui perduoti (siųsti) ir bylai išnagrinėti.
72. Protokolą gavęs Inspekcijos pareigūnas, įgaliotas nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, nedelsdamas patikrina, kiek yra likę laiko iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos, ir įvertinęs ATPK 282 straipsnio 1 dalyje straipsnyje nustatytus administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo terminus, priima nutarimą dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo, jei iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos yra likę mažiau laiko, nei reikia bylai išnagrinėti.
73. Administracinio teisės pažeidimo bylą įgaliotas nagrinėti Inspekcijos pareigūnas, teisės aktų nustatyta tvarka priėmęs sprendimą atidėti bylos nagrinėjimą, patikrina, kiek yra likę laiko iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos, ir įvertinęs ATPK 282 straipsnio 1 dalyje straipsnyje nustatytus administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo terminus, priima nutarimą dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo, jei iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos yra likę mažiau laiko, nei reikia bylai išnagrinėti.
74. Jei Inspekcijos pareigūnas ar apylinkės teismas, įgalioti nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą, grąžina administracinio teisės pažeidimo bylą protokolui patikslinti ar papildomai tirti, įgaliotas surašyti protokolą Inspekcijos pareigūnas, kuriam pavesta patikslinti protokolą ar papildomai tirti bylą, patikrina, kiek yra likę laiko iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos, ir priima nutarimą dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo, jei iki administracinės nuobaudos skyrimo termino pabaigos yra likę mažiau laiko, nei reikia bylai papildomai ištirti, naujam protokolui surašyti, perduoti (siųsti) ir bylai išnagrinėti.
75. Nutarime dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo turi būti nurodyta:
75.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį – fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas / juridinio asmens pavadinimas, kodas juridinių asmenų registre, buveinės adresas (jei žinomas konkretus administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo); jei Inspekcija tokių duomenų neturi, apie tai pažymima nutarime;
77. Jei iki protokolo surašymo priimto nutarimo dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo priėmimo metu žinomas konkretus administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, nutarimo nuorašas asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas išsiunčiamas registruotu laišku, apie tai pažymint nutarime (nurodoma išsiuntimo data ir registruoto laiško numeris).
78. Jei iki protokolo surašymo priimto nutarimo dėl administracinės nuobaudos skyrimo termino pratęsimo priėmimo metu nežinomas konkretus administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, nutarimo nuorašas asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, kartu su kvietimu atvykti dėl protokolo surašymo, išsiunčiamas registruotu laišku, apie tai pažymint nutarime (nurodoma išsiuntimo data ir registruoto laiško numeris) arba įteikiamas pasirašytinai kartu su protokolu.
V. NUTARIMO DĖL ADMINISTRACINIO TEISĖS PAŽEIDIMO BYLOS NAGRINĖJIMO TERMINO PRATĘSIMO SURAŠYMAS
80. Nutarimas dėl administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo termino pratęsimo priimamas esant ATPK 282 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams.
81. Remiantis ATPK 282 straipsnio 3 dalimi, ATPK 282 straipsnio 1 dalyje nustatytas administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo terminas pratęsiamas, kai asmuo vengia administracinės atsakomybės, neturi nuolatinės gyvenamosios vietos, ilgam išvykęs ar gyvena užsienyje, ilgai serga, paskelbiama jo paieška arba kai dėl pažeidimo tyrimo arba kitų objektyvių priežasčių nustatytais terminais neįmanoma išnagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylos, bet ne ilgiau kaip 1 metams, šį terminą skaičiuojant nuo teisės pažeidimo padarymo dienos arba nuo sprendimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą dėl padarytos nusikalstamos veikos ar nutraukti baudžiamąjį procesą, ar skirti Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytą ekonominę sankciją ūkio subjektui, kai padarytas atitinkamas administracinis teisės pažeidimas užtraukia asmeniui administracinę atsakomybę, ar nutraukti sankcijos skyrimo procedūrą, arba nuo išteisinamojo teismo nuosprendžio priėmimo dienos.
82. Esant ATPK 282 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams, nutarimą dėl administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo termino pratęsimo priima Inspekcijos pareigūnas, įgaliotas nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą.
83. Nutarime dėl administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo termino pratęsimo turi būti nurodyta:
83.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį – fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas / juridinio asmens pavadinimas, kodas juridinių asmenų registre, buveinės adresas;
84. Nutarimas dėl administracinio teisės pažeidimo bylos nagrinėjimo termino pratęsimo yra neskundžiamas.
VI. NUTARIMO DĖL PASKIRTOS BAUDOS MOKĖJIMO IŠDĖSTYMO SURAŠYMAS
86. Nutarimas dėl paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo priimamas esant ATPK 313 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams.
87. Remiantis ATPK 313 straipsnio 3 dalimi, nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje priėmęs pareigūnas, atsižvelgdamas į administracinėn atsakomybėn patraukto asmens turtinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes, administracinėn atsakomybėn patraukto asmens rašytiniu prašymu gali ne vėliau kaip per 40 dienų nuo nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje priėmimo dienos paskirtos baudos mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki 2 metų, atsižvelgdamas į paskirtos baudos dydį.
88. Esant ATPK 313 straipsnio 3 dalyje nurodytiems pagrindams, nutarimą dėl paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo priima Inspekcijos pareigūnas, įgaliotas nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą.
89. Nutarime dėl paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo turi būti nurodyta:
89.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn patrauktą asmenį – fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas / juridinio asmens pavadinimas, kodas juridinių asmenų registre, buveinės adresas;
89.5. nustatyti paskirtos baudos mokėjimo terminai ir sumos nurodant baudos mokėjimo periodiškumą (pavyzdžiui, kas mėnesį) ir kiekvieną mokėjimo periodą mokėtinos sumos dydį (pavyzdžiui, vieną trečdalį paskirtos baudos);
VII. NUTARIMO DĖL BAUDOS PAKEITIMO NEMOKAMAIS VIEŠAISIAIS DARBAIS FIZINIAM ASMENIUI SURAŠYMAS
91. Nutarimas dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui priimamas esant ATPK 313 straipsnio 5 dalyje arba 314 straipsnio 4 dalyje nurodytiems pagrindams.
92. Remiantis ATPK 313 straipsnio 5 dalimi, administracinėn atsakomybėn patrauktas fizinis asmuo, kuriam paskirtos baudos mokėjimas išdėstytas per tam tikrą laikotarpį ATPK 313 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka, jeigu pasunkėja jo materialinė padėtis ar yra kitų reikšmingų aplinkybių, gali kreiptis į nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje priėmusį pareigūną dėl nesumokėtos baudos dalies, ne mažesnės kaip aštuoni šimtai litų, pakeitimo nemokamais ne ilgesnės kaip 400 valandų trukmės viešaisiais darbais, skaičiuojant vieną nemokamų viešųjų darbų valandą už dvidešimt litų baudos.
93. Remiantis ATPK 314 straipsnio 4 dalimi, kai nutarimas skirti baudą pateikiamas vykdyti antstoliui ir nustatoma, kad nėra turto, į kurį gali būti nukreiptas baudos išieškojimas, pareigūno, priėmusio nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje skirti baudą, nutarimu ir administracinėn atsakomybėn patraukto fizinio asmens sutikimu bauda gali būti pakeista nemokamais ne ilgesnės kaip 400 valandų trukmės viešaisiais darbais, skaičiuojant vieną nemokamų viešųjų darbų valandą už dvidešimt litų baudos.
95. Esant ATPK 313 straipsnio 5 dalyje ar 314 straipsnio 4 dalyje nurodytiems pagrindams, nutarimą dėl paskirtos baudos mokėjimo išdėstymo priima Inspekcijos pareigūnas, įgaliotas nagrinėti administracinio teisės pažeidimo bylą.
96. Nutarime dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui turi būti nurodyta:
96.3. duomenys apie administracinėn atsakomybėn patrauktą fizinį asmenį – vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos gyvenamosios vietos adresas;
96.5. kokiu ATPK straipsniu ir jo dalimi remiantis priimamas nutarimas dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui (ATPK 313 straipsnio 5 dalimi ar 314 straipsnio 4 dalimi);
96.6. baudos dalis litais, kuri pakeičiama nemokamais viešaisiais darbais, paskirtų nemokamų viešųjų darbų trukmė valandomis ir jų atlikimo terminas;
97. Jei nutarimas dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui surašytas dalyvaujant administracinėn atsakomybėn patrauktam fiziniam asmeniui, šis asmuo savo parašu nutarime patvirtina, kad yra darbingas ir kad sutinka su baudos pakeitimu nemokamais viešaisiais darbais.
98. Nutarimo dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais fiziniam asmeniui nuorašas asmeniui, dėl kurio priimtas nutarimas, įteikiamas pasirašytinai arba ne vėliau kaip per 3 darbo dienas išsiunčiamas registruotu laišku, apie tai pažymint šiame nutarime (nurodoma išsiuntimo data ir registruoto laiško numeris).
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
99. Apskundus nutarimą skirti administracinę nuobaudą, šis nutarimas turi būti vykdomas po to, kai skundas lieka nepatenkintas, išskyrus nutarimus skirti įspėjimą.
100. Nutarimas skirti įspėjimą įvykdomas paskelbiant nutarimą, baigus nagrinėti bylą. Kai nutarimas skirti įspėjimą priimamas nedalyvaujant pažeidėjui, jam šių Taisyklių 62 punkte numatyta tvarka įteikiamas nutarimo nuorašas.
101. Baudą patrauktas administracinėn atsakomybėn asmuo turi sumokėti ne vėliau kaip per 40 dienų nuo nutarimo skirti baudą įteikimo jam dienos, o apskundus tokį nutarimą – ne vėliau kaip per 40 dienų nuo pranešimo apie skundo nepatenkinimą dienos.
102. Inspekcijos pareigūnas, surašęs protokolą, kurio pagrindu buvo priimtas nutarimas skirti baudą, privalo kontroliuoti, ar apylinkės teismo nutarime arba kituose teismo dokumentuose nurodyti duomenys, reikalingi baudai sumokėti, atitinka šių Taisyklių 34 punkto nuostatas, ar Inspekcijos arba apylinkės teismo nutarimu paskirta bauda buvo sumokėta laikantis šių Taisyklių 34 punkto nuostatų. Nustatęs neatitikimų, minėtas Inspekcijos pareigūnas privalo imtis veiksmų, kad bauda būtų sumokėta ir / ar įskaityta pagal šių Taisyklių 34 punkto nuostatas.
103. Nutarimas skirti baudą turi būti priverstinai įvykdomas pasibaigus šių Taisyklių 101 punkte nustatytam terminui jį geruoju įvykdyti. Jeigu administracinėn atsakomybėn patrauktas asmuo nesumoka baudos per šį terminą, Inspekcijos pareigūnas, surašęs protokolą, kurio pagrindu buvo priimtas nutarimas skirti baudą, šį nutarimą nedelsdamas siunčia antstoliui vykdyti.
104. Remiantis ATPK 306 straipsniu, kai yra aplinkybių, dėl kurių nedelsiant įvykdyti nutarimą skirti baudą negalima, nutarimą priėmęs Inspekcijos pareigūnas pagal asmens, dėl kurio priimtas nutarimas, pareiškimą gali atidėti nutarimo skirti baudą vykdymą iki 1 mėnesio.
105. Nutarimą dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais vykdo policijos komisariatas pagal administracinėn atsakomybėn patraukto fizinio asmens deklaruotą gyvenamąją vietą Nemokamų viešųjų darbų atlikimo instrukcijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2000 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. 231 (Žin., 2000, Nr. 43-1237), nustatyta tvarka. Nutarimas dėl baudos pakeitimo nemokamais viešaisiais darbais siunčiamas vykdyti ne vėliau kaip kitą dieną po jo priėmimo.
106. Administracinėn atsakomybėn patrauktas fizinis asmuo, kuris vengia atlikti nemokamus viešuosius darbus, privalo sumokėti ankstesniu nutarimu jam paskirtą baudą ar jos dalį, už kurią nebuvo atlikti nemokami viešieji darbai. Šiuo atveju įstaigos, kurios žinioje yra nemokamų viešųjų darbų atlikimas, teikimu sprendimą priima institucija (pareigūnas), paskyrusi (-ęs) nemokamus viešuosius darbus. Pakartotinis baudos pakeitimas nemokamais viešaisiais darbais negalimas.
107. Negali būti vykdomas nutarimas skirti administracinę nuobaudą, jeigu jis nebuvo perduotas vykdyti per 3 mėnesius nuo priėmimo dienos. Jeigu nutarimo vykdymas sustabdytas remiantis ATPK 295 straipsniu (apskundus nutarimą skirti administracinę nuobaudą), senaties termino eiga sustabdoma iki skundo išnagrinėjimo. Atidėjus nutarimo vykdymą remiantis ATPK 306 straipsniu, senaties termino eiga sustabdoma iki termino atidėjimo pabaigos.
108. Priėmęs nutarimą skirti administracinę nuobaudą Inspekcijos pareigūnas nutarimo vykdymą nutraukia šiais atvejais:
Priedo pakeitimai:
Nr. 1V-143, 2013-09-25, Žin., 2013, Nr. 108-5350 (2013-10-15), i. k. 113301IISAK001V-143
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Forma. Neteko galios nuo 2016-12-31
Formos naikinimas:
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Pakeitimai:
1.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. 1V-136, 2010-09-28, Žin., 2010, Nr. 116-5963 (2010-09-30), i. k. 110301IISAK001V-136
Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2010 m. kovo 17 d. įsakymo Nr. 1V-61 "Dėl administracinio teisės pažeidimo protokolo, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formų, Administracinio teisės pažeidimo protokolo formos užpildymo taisyklių bei Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formos užpildymo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
2.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. 1V-178, 2010-12-31, Žin., 2011, Nr. 3-110 (2011-01-08), i. k. 110301IISAK001V-178
Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2010 m. kovo 17 d. įsakymo Nr. 1V-61 "Dėl administracinio teisės pažeidimo protokolo, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formų, Administracinio teisės pažeidimo protokolo formos užpildymo taisyklių bei Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formos užpildymo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
3.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. 1V-143, 2013-09-25, Žin., 2013, Nr. 108-5350 (2013-10-15), i. k. 113301IISAK001V-143
Dėl Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2010 m. kovo 17 d. įsakymo Nr. 1V-61 "Dėl administracinio teisės pažeidimo protokolo, nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formų, Administracinio teisės pažeidimo protokolo formos užpildymo taisyklių bei Nutarimo administracinio teisės pažeidimo byloje formos užpildymo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
4.
Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos, Įsakymas
Nr. 1V-195, 2016-12-30, paskelbta TAR 2016-12-30, i. k. 2016-30177
Dėl tyrimo veiksmo protokolo, administracinio nusižengimo protokolo juridiniam asmeniui, nutarimo administracinio nusižengimo byloje juridiniam asmeniui rekvizitų patvirtinimo