Suvestinė redakcija nuo 2010-12-31 iki 2010-12-31
Nutarimas paskelbtas: Žin. 2006, Nr. 142-5443, i. k. 106505ANUTA00000139
LIETUVOS BANKO VALDYBA
N U T A R I M A S
DĖL IŠORINIŲ KREDITO RIZIKOS VERTINIMO INSTITUCIJŲ PRIPAŽINIMO TVARKOS
2006 m. lapkričio 9 d. Nr. 139
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890) 9 straipsniu, įgyvendindama 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2006/48/EB dėl kredito įstaigų veiklos pradėjimo ir vykdymo (nauja redakcija) (OL 2006 L 177, p. 1), 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2006/49/EB dėl investicinių įmonių ir kredito įstaigų kapitalo pakankamumo (nauja redakcija) (OL 2006 L 177, p. 201) ir 2009 m. rugsėjo 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/111/EB, iš dalies keičiančią direktyvų 2006/48/EB, 2006/49/EB ir 2007/64/EB nuostatas dėl centrinių įstaigų kontroliuojamų bankų, tam tikrų nuosavų lėšų straipsnių, didelių pozicijų, priežiūros priemonių ir krizių valdymo (OL 2009 L 302, p. 97), Lietuvos banko valdyba nutaria:
Preambulės pakeitimai:
Nr. 03-133, 2010-10-21, Žin., 2010, Nr. 130-6695 (2010-11-06), i. k. 110505ANUTA0003-133
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos 2006 m. lapkričio
9 d. nutarimu Nr. 139
IŠORINIŲ KREDITO RIZIKOS VERTINIMO INSTITUCIJŲ PRIPAŽINIMO
TVARKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šis dokumentas nustato, kada išorinė kredito rizikos vertinimo institucija pripažįstama tinkama, tai yra, kada jos kredito rizikos vertinimus (reitingus) bankai gali naudoti skaičiuodami savo kapitalo pakankamumą.
Punkto pakeitimai:
Nr. 03-133, 2010-10-21, Žin., 2010, Nr. 130-6695 (2010-11-06), i. k. 110505ANUTA0003-133
2. Išorinė kredito rizikos vertinimo institucija (angl. External Credit Assessment Institution; toliau – ECAI) – institucija, kurios pagrindinė veikla yra skolininko pajėgumo vykdyti finansinius įsipareigojimus įvertinimas suteikiant jam atitinkamus kredito rizikos vertinimus (reitingus).
3. ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus) galima naudoti skaičiuojant bankų kapitalo pakankamumą, jeigu Lietuvos bankas ECAI pripažino tinkama arba jeigu ECAI registruota kaip kredito reitingų agentūra pagal 2009 m. rugsėjo 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1060/2009 dėl kredito reitingo agentūrų (OL 2009 L 302, p. 1).
Punkto pakeitimai:
Nr. 03-133, 2010-10-21, Žin., 2010, Nr. 130-6695 (2010-11-06), i. k. 110505ANUTA0003-133
4. ECAI laikoma pripažinta tinkama, jeigu ji tenkina Lietuvos banko nustatytus minimalius reikalavimus ir dėl šios ECAI pripažinimo tinkama yra priimtas Lietuvos banko valdybos sprendimas.
5. Šio dokumento tikslas – nustatyti ECAI pripažinimo tinkama procesą ir minimalius reikalavimus, keliamus tokiai institucijai.
6. Šio dokumento nuostatos taikomos, organizuojant tiesioginį (8.1 punktas) ECAI pripažinimo tinkama procesą.
II SKYRIUS
ECAI PRIPAŽINIMO TINKAMA PROCESAS
Pripažinimo būdai
9. Tiesioginis pripažinimas vyksta, kai Lietuvos bankas pats įvertina, ar ECAI atitinka šiame dokumente nustatytus reikalavimus.
10. Netiesioginis pripažinimas vyksta, kai Lietuvos bankas pripažįsta kitos valstybės priežiūros institucijos sprendimą dėl ECAI pripažinimo tinkama ir pats neatlieka įvertinimo.
11. Lietuvos bankas netiesiogiai gali pripažinti Europos Sąjungos valstybės narės priežiūros institucijos sprendimą dėl ECAI pripažinimo tinkama ir ne Europos Sąjungos valstybės priežiūros institucijos sprendimą dėl ECAI pripažinimo tinkama, jeigu ši ne Europos Sąjungos priežiūros institucija atlieka priežiūros ir reglamentavimo funkcijas, bent jau panašias į tas, kurios taikomos Europos Sąjungos priežiūros institucijose.
ECAI kontroliuojamų įmonių, teikiančių reitingavimo paslaugas, pripažinimas tinkamomis
12. Jeigu Lietuvos banko pripažinta tinkama ECAI (patronuojanti įmonė) turi kontroliuojamų įmonių, teikiančių reitingavimo paslaugas, kurių kredito rizikos vertinimo metodika iš esmės nesiskiria nuo patronuojančios įmonės kredito rizikos vertinimo metodikos, Lietuvos bankas turi teisę pasirinkti, ar pripažinti tinkama kiekvieną ECAI kontroliuojamą įmonę atskirai, ar pripažinti tinkama visą ECAI grupę.
13. Jeigu Lietuvos banko pripažinta tinkama ECAI (patronuojanti įmonė) turi kontroliuojamų įmonių, teikiančių reitingavimo paslaugas, kurių kredito rizikos vertinimo metodika iš esmės skiriasi nuo patronuojančios įmonės kredito rizikos vertinimo metodikos, Lietuvos bankas kiekvieną ECAI kontroliuojamą įmonę pripažįsta tinkama atskirai.
Prašymo pripažinti ECAI tinkama pateikimas
14. Prašymo pripažinti ECAI tinkama (toliau – prašymas) pateikimo, nagrinėjimo ir sprendimo dėl ECAI pripažinimo tinkama priėmimo tvarka, taip pat kitų kartu su prašymu Lietuvos bankui pateikiamų dokumentų reikalavimai nustatyti Bendrosiose kredito įstaigų prašymų išduoti leidimus pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos banko valdybos 2004 m. gegužės 6 d. nutarimu Nr. 58 (Žin., 2004, Nr. 80-2878).
15. Prašyme ir kituose kartu su juo Lietuvos bankui pateikiamuose dokumentuose, be reikalavimų, išdėstytų Bendrosiose kredito įstaigų prašymų išduoti leidimus pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo taisyklėse, turi būti pateikti duomenys, nurodyti 1 priede.
16. Lietuvos bankas turi teisę pareikalauti papildomos (1 priede nenumatytos) informacijos, kurios reikia, kad būtų priimtas sprendimas.
17. Prašymą gali pateikti:
17.1. ECAI, ketinanti teikti paslaugas bankams, planuojantiems jos kredito rizikos vertinimus (reitingus) taikyti skaičiuojant kapitalo pakankamumą (toliau – prašymą pateikiantis subjektas);
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI, KELIAMI PRIPAŽĮSTANT ECAI TINKAMA
19. Lietuvos bankas ECAI pripažinimo tinkama proceso metu vertina tai, kaip ši institucija vykdo I–V skirsniuose nustatytus reikalavimus.
I SKIRSNIS
ECAI KREDITO RIZIKOS VERTINIMŲ (REITINGŲ) NUSTATYMO METODIKAI KELIAMI REIKALAVIMAI
Objektyvumo reikalavimas
20. ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika turi būti objektyvi, t. y. tiksli, sisteminga, nuosekli ir pagrįsta ankstesnių laikotarpių patirtimi.
21. Vertinant, ar ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika atitinka objektyvumo reikalavimą, analizuojama:
21.2. ar pagal šią metodiką nustatomi tikslūs ir patikimi, t. y. tiksliai atspindintys reitinguojamų subjektų kreditingumą (kreditinį pajėgumą) kredito rizikos vertinimai (reitingai);
21.3. ar ECAI, nustatydama kredito rizikos vertinimus (reitingus), vadovaujasi pakankama šiam tikslui pasiekti informacija;
21.4. ar ECAI nustatant reitinguojamo subjekto kredito rizikos vertinimus (reitingus) ši metodika įdiegta sistemingai ir nuosekliai, t. y. taip, kad identiškiems kredito rizikos prasme subjektams pagal šią metodiką yra suteikiami vienodi kredito rizikos vertinimai (reitingai);
21.5. ar rinkos segmentuose, kuriuose siekiama ECAI pripažinimo tinkama, ši institucija taiko standartinius savo metodikoje nustatytus kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo principus (išsamesni kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikos principai kiekvienu individualiu atveju, atsižvelgiant į reitinguojamo subjekto juridinį statusą, veiklos pobūdį, geografinę padėtį ir kitus veiksnius, gali skirtis);
21.6. ar šioje metodikoje taikomos statistinės priemonės, tokios kaip įsipareigojimų neįvykdymo studijos (angl. default studies) ir kredito rizikos vertinimų (reitingų) pasikeitimo matricos (angl. transition matrices), pagal kurias galima spręsti apie kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumą ir prognozavimo galią (angl. predictive power), kiekybiškai įrodo ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikos diskriminacinę galią (angl. discriminative power), t. y. tai, kad ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) skalė tiksliai diferencijuoja skolininkų riziką;
21.7. ar ECAI atlieka kredito rizikos vertinimų (reitingų) grįžtamąjį patikrinimą (angl. back-testing):
Nepriklausomumo reikalavimas
22. ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika turi būti nepriklausoma nuo išorinės politinės įtakos ar suvaržymų ir nuo ekonominio spaudimo, kuris gali daryti įtaką ECAI nustatant kredito rizikos vertinimus (reitingus). Tuo tikslu ECAI turi užtikrinti, kad jos nuosavybės ir organizacinė struktūra, finansiniai ištekliai, personalas, bendrasis valdymas (angl. corporate governance) būtų nepriklausomi.
23. Vertinant, ar ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika atitinka nepriklausomumo reikalavimą, analizuojama:
23.1. ar ECAI turi patvirtinusi ir veiksmingai taiko procedūras, užtikrinančias jos nuosavybės struktūros nepriklausomumą nuo politinio ar ekonominio spaudimo, galinčio nulemti jos nustatomų kredito rizikos vertinimų (reitingų) objektyvumą, ar ECAI imasi visų įmanomų priemonių, kad užkirstų kelią tokiam išoriniam spaudimui;
23.2. ar ECAI organizacinė struktūra užtikrina tai, kad kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo procesas operaciniu, personalo ir teisiniu aspektais yra atskirtas nuo kitos ECAI vykdomos veiklos (pvz., konsultacinių paslaugų teikimo);
23.3. ar ECAI finansiniai ištekliai užtikrina ECAI nuoseklų ir patikimą kredito rizikos vertinimo procesą, ar jie yra nepriklausomi nuo reikšmingų klientų mokėjimų už ECAI suteiktas reitingavimo paslaugas;
23.4. ar ECAI personalas turi pakankamai patirties ir įgūdžių, reikalingų jam pavestiems uždaviniams atlikti (pvz., mažiausiai vienas ECAI tarnautojas, įtrauktas į kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo procesą turi turėti mažiausiai trejų metų reitingų nustatymo arba banko analitiko patirtį);
23.6. ar ECAI turi patvirtinusi bendrojo valdymo taisykles, personalo apmokėjimo politiką, vidaus etikos kodeksą:
23.7. ar ECAI turi patvirtinusi ir veiksmingai taiko interesų konfliktų valdymo procedūras (pvz., ar turi patvirtinusi procedūras, užtikrinančias faktinių ir potencialių interesų konfliktų atvejų nustatymą, ar imasi atitinkamų priemonių, siekdama užkirsti kelią tokioms situacijoms, ar turi patvirtinusi ir veiksmingai taiko procedūras, užtikrinančias tokių situacijų pasekmių šalinimą).
24. Preziumuojama, kad potencialių interesų konfliktų gali kilti, kai yra tokios aplinkybės:
24.1. ECAI valdo valstybės ar privačios įmonės, kurios sau ir (ar) savo kontroliuojamoms įmonėms gali užsitikrinti palankesnius ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus).
24.2. ECAI finansinė padėtis priklauso nuo kelių reikšmingų klientų, kurie gali siekti palankesnių kredito rizikos vertinimų (reitingų). Reikšmingais klientais laikomi tie ECAI klientai, kurių mokėjimai už ECAI suteiktas reitingavimo paslaugas (ECAI pajamos) sudaro ne mažiau kaip 5 procentus visų ECAI pajamų.
24.3. ECAI teikia papildomas paslaugas savo reitinguojamiems subjektams arba turi su jais kitų verslo ryšių ir tai gali sumažinti ECAI reitinguojamų subjektų kredito rizikos vertinimų (reitingų) objektyvumą.
Nuolatinės peržiūros reikalavimas
25. ECAI turi nuolat peržiūrėti kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodiką ir vertinti, ar yra atsižvelgiama į finansinių sąlygų pokyčius, kurie gali turėti reikšmingos įtakos kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumui.
26. Vertinant, ar ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika atitinka nuolatinės peržiūros reikalavimą, analizuojama:
26.1. ar ECAI kredito rizikos vertinimai (reitingai) peržiūrimi po visų įvykių, galinčių turėti reikšmingos įtakos kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumui, ir ar tai vyksta ne rečiau kaip kartą per metus;
26.2. ar ECAI turi patvirtinusi procedūras, užtikrinančias finansinių sąlygų pokyčių, galinčių turėti reikšmingos įtakos kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumui, identifikavimą:
26.3. ar ECAI kredito rizikos vertinimai (reitingai) peržiūrimi visuose rinkos segmentuose, kuriuose siekiama ECAI pripažinimo tinkama;
Skaidrumo ir atskleidimo reikalavimas
27. ECAI suprantama ir prieinama forma turi visuomenei atskleisti informaciją apie taikomą kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodiką. To reikia, kad kiekvienas suinteresuotas rinkos dalyvis galėtų ta informacija pasinaudoti, priimdamas svarbius savo veiklai sprendimus.
29. Minimaliai ECAI turi atskleisti:
II SKIRSNIS
ECAI KREDITO RIZIKOS VERTINIMAMS (REITINGAMS) KELIAMI REIKALAVIMAI
Patikimumo ir priimtinumo rinkai reikalavimas
31. Prieš priimdamas sprendimą dėl ECAI pripažinimo tinkama, Lietuvos bankas vertina visą prieinamą informaciją, ar ECAI suteiktus skolininkams kredito rizikos vertinimus (reitingus) vartotojai rinkoje pripažįsta kaip patikimus (ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumo ir priimtinumo rinkai įrodymu galima laikyti tai, kad šiuos kredito rizikos vertinimus (reitingus) plačiai savo veikloje naudoja skirtingi rinkos dalyviai (pvz., investuotojai), kad ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus) kapitalo pakankamumui skaičiuoti planuoja naudoti platus bankų ratas).
32. Kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumas ir priimtinumas rinkai vertinamas, atsižvelgiant į:
Skaidrumo ir atskleidimo reikalavimas
33. Kredito rizikos vertinimai (reitingai) vienodomis sąlygomis turi būti prieinami visoms šalims (rezidentams ir nerezidentams), turinčioms teisėtų interesų į šiuos kredito rizikos vertinimus (reitingus). Šalimis, turinčiomis teisėtų interesų į kredito rizikos vertinimus (reitingus), laikomi bankai, kurie taiko ar planuoja taikyti šiuos kredito rizikos vertinimus (reitingus) kapitalo pakankamumui skaičiuoti.
III SKIRSNIS
ECAI KREDITO RIZIKOS VERTINIMŲ (REITINGŲ) PRISKYRIMUI KELIAMI REIKALAVIMAI (IŠSKYRUS PAKEITIMO VERTYBINIAIS POPIERIAIS POZICIJAS)
35. Siekdamas atskirti skirtingus santykinius kredito rizikos laipsnius, kurie išreiškiami atskiru kredito rizikos vertinimu (reitingu), Lietuvos bankas vertina kiekybinius ir kokybinius kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo (angl. mapping) veiksnius. Kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo pavyzdys yra pateiktas 2 priede.
Kiekybiniai kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksniai
36. Kiekybiniai kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksniai yra pagrindinė priemonė užtikrinant nuoseklumą tarp skirtingų ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) ir nustatant skirtumus tarp santykinių rizikos laipsnių, išreikštų atskiru kredito rizikos vertinimu (reitingu).
37. Pagrindinis kiekybinis priskyrimo veiksnys yra trejų metų kaupiamasis įsipareigojimų neįvykdymo rodiklis (angl. cumulative default rate, CDR).
38. Trejų metų kaupiamasis įsipareigojimų neįvykdymo rodiklis – tą patį kredito rizikos vertinimą (reitingą) turinčių per trejų metų laikotarpį įsipareigojimų neįvykdžiusių skolininkų skaičiaus ir visų skolininkų, turinčių tą patį kredito rizikos vertinimą (reitingą), skaičiaus santykis.
39. ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo metodikos pagrįstumui įvertinti analizuojami dviejų rūšių trejų metų kaupiamieji įsipareigojimų neįvykdymo rodikliai:
40. 39.1 ir 39.2 punktuose nurodyti rodikliai, apskaičiuoti pagal konkrečios ECAI turimus įsipareigojimų neįvykdymo duomenis kiekvienai skolininkų grupei, kuriai priskiriamas vienodas kredito rizikos vertinimas (reitingas), lyginami su didžiausių tarptautinių reitingų agentūrų nustatytais standartiniais (angl. reference) ir ribiniais (angl. benchmark) lyginamaisiais dydžiais (3 ir 4 priedai). Lietuvos bankas atlikdamas šį palyginimą turi teisę vadovautis konservatyvumo principu.
41. Konkrečios ECAI trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio 10 metų vidurkis, apskaičiuotas kiekvienai skolininkų grupei, kuriai priskiriamas vienodas kredito rizikos vertinimas (reitingas), turi svyruoti Lietuvos bankui priimtiname intervale, palyginti su atitinkamu 3 priede pateiktu tarptautiniu mastu apskaičiuotu trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio 20 metų vidurkiu.
42. Konkrečios ECAI du paskutiniai trejų metų kaupiamieji įsipareigojimų neįvykdymo rodikliai, apskaičiuoti kiekvienai skolininkų grupei, kuriai priskiriamas vienodas kredito rizikos vertinimas (reitingas), neturi reikšmingai ir sistemingai viršyti atitinkamų 4 priede pateiktų tarptautiniu mastu nustatytų trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio stebėjimo (angl. monitoring) ir perspėjimo (angl. trigger) lygių.
43. Nagrinėdamas prašymą dėl ECAI pripažinimo tinkama arba peržiūrėdamas, ar ECAI atitinka šiame dokumente keliamus reikalavimus (55 punktas), Lietuvos bankas turi teisę pareikalauti iš ECAI peržiūrėti jos kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimą. Šiuo atveju 18 punkte nurodytas terminas sustabdomas iki tol, kol ECAI Lietuvos bankui pateiks pakoreguotus duomenis.
44. ECAI, kurios turi sukaupusios nedaug duomenų apie skolininkų įsipareigojimų neįvykdymą dėl objektyvių priežasčių (pvz., nesenai įsteigtos), Lietuvos bankui turi pateikti du paskutinius trejų metų kaupiamuosius įsipareigojimų neįvykdymo rodiklius, jei tokie rodikliai buvo apskaičiuoti, ir trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio 10 metų vidurkio prognozę (pastarasis rodiklis turi parodyti, koks, ECAI nuomone, turėtų būti ilgalaikis įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio vidurkis). Šios ECAI Lietuvos bankui turi pateikti visą turimą kiekybinę informaciją ir pačios ECAI atliktą jos kredito rizikos vertinimų (reitingų) skalės atitikimo standartinius ir ribinius lyginamuosius dydžius įvertinimą. Atlikdama šį įvertinimą, ECAI taip pat turi naudotis visa turima kokybine informacija ir vadovautis konservatyvumo principu.
Kokybiniai kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksniai
45. Kokybiniai kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksniai yra papildoma priemonė, vertinant ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo pagrįstumą.
46. Kokybiniai kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksniai, į kuriuos atsižvelgiama vertinant ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo metodikos pagrįstumą, yra:
46.1. ECAI įsipareigojimų neįvykdymo apibrėžimas (tikėtina, kad ECAI trejų metų kaupiamasis įsipareigojimų neįvykdymo rodiklis bus pervertintas, jeigu ECAI turi griežtesnį įsipareigojimų neįvykdymo apibrėžimą, negu tarptautinės reitingų agentūros, nurodytos 3 ir 4 prieduose, nes ECAI, esant griežtesniam apibrėžimui, nustatys daugiau įsipareigojimų neįvykdymo atvejų).
46.2. ECAI pasirinkta klientų grupė: statinė ar dinamiška (pvz., koreguojama atšaukiant tam tikrus kredito rizikos vertinimus (reitingus).
46.5. ECAI trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio statistinis reikšmingumas (tam, kad ECAI trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklis būtų statistiškai reikšmingas, jos reitinguojamų skolininkų spektras turi būti pakankamai platus. Ypatingas dėmesys turi būti skiriamas situacijoms, kai ECAI veikla yra sukoncentruota tam tikrame specializuotame sektoriuje (veiklos, geografine prasme) arba kai ECAI reitinguoja portfelius, kuriuose užfiksuojama mažai įsipareigojimų neįvykdymo atvejų).
46.6. Kintamieji, naudojami papildomai vertinant įsipareigojimų neįvykdymo duomenis (reitinguojamų skolininkų pozicijų valiuta, palūkanų norma, vertybinių popierių emitentų charakteristikos ir kiti veiksniai gali daryti įtaką kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimui).
46.7. Geografinis statistinių duomenų mastas (kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimui turi įtakos tai, kokius geografinius regionus apima ECAI kaupiami statistiniai duomenys (pvz., naudojami regioniniai ar pasauliniai duomenys).
47. ECAI, kurios dėl objektyvių priežasčių (pvz., nesenai įsteigtos) turi nepakankamą įsipareigojimų neįvykdymo duomenų istoriją, turi pateikti Lietuvos bankui kokybinius veiksnius apimančią informaciją, kaip jų įsipareigojimų neįvykdymo duomenys bus naudojami apskaičiuojant trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio 10 metų vidurkį.
48. Lietuvos bankas, vertindamas ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimą, be visų išvardytų kiekybinių ir kokybinių kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo veiksnių, gali atsižvelgti į informaciją, gautą ne tik iš 1 priede nurodytų dokumentų, bet ir iš kitų šaltinių.
49. Lietuvos bankas, vertindamas ECAI trumpalaikių kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo pagrįstumą, vadovaujasi tais pačiais kriterijais, kaip ir vertindamas ilgalaikių kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimą. Lietuvos bankas turi teisę reikalauti, kad priskyrimas būtų konservatyvesnis.
IV SKIRSNIS
PAPILDOMI REIKALAVIMAI ECAI KREDITO RIZIKOS VERTINIMAMS (REITINGAMS), NORINT JUOS NAUDOTI NUSTATANT RIZIKOS KOEFICIENTUS PAKEITIMO VERTYBINIAIS POPIERIAIS POZICIJOMS
50. Norint ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus) naudoti nustatant rizikos koeficientus pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijoms, ECAI turi turėti pakankamai patirties vertindama pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijas, o jos nustatomi kredito rizikos vertinimai (reitingai) be reikalavimų, išdėstytų 31–34 punktuose, turi atitikti papildomus patikimumo ir skaidrumo reikalavimus:
50.1. Neturi būti mokėjimų, naudojamų nustatant kredito rizikos vertinimą (reitingą), ir mokėjimų, į kuriuos bankas turi teisę pagal sutartį, lemiančią pakeitimo vertybiniais popieriais poziciją, rūšių nesutapimo.
50.2. Kredito rizikos vertinimas (reitingas) turi būti viešai prieinamas rinkai. Kredito rizikos vertinimai (reitingai) laikomi viešai prieinamais tik tuo atveju, jei buvo paskelbti viešai prieinamoje priemonėje ir įtraukti į ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) pasikeitimo matricą. Kredito rizikos vertinimai (reitingai), kurie yra prieinami tik ribotam subjektų skaičiui, nelaikomi viešais.
51. Nustatydamas ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo pagrįstumą, Lietuvos bankas vertina šio priskyrimo kiekybinius veiksnius, tokius kaip įsipareigojimų neįvykdymo ir nuostolių rodikliai, ir kokybinius veiksnius, tokius kaip ECAI įvertintų sandorių kiekis ir kredito rizikos vertinimo (reitingo) reikšmė.
V SKIRSNIS
PAPILDOMI REIKALAVIMAI ECAI KREDITO RIZIKOS VERTINIMAMS (REITINGAMS), NORINT JUOS NAUDOTI NUSTATANT RIZIKOS KOEFICIENTUS KOLEKTYVINIO INVESTAVIMO SUBJEKTŲ POZICIJOMS
52. Norint ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus) naudoti nustatant rizikos koeficientus kolektyvinio investavimo subjektų pozicijoms, ECAI kredito rizikos vertinimai be reikalavimų, išdėstytų 31–34 punktuose, turi atitikti šiuos papildomus reikalavimus:
52.1. Kolektyvinio investavimo subjektų pozicijų kredito rizikos vertinimai (reitingai) turi priklausyti tik nuo pagrindinės pozicijos (angl. underlying asset) kredito kokybės. Kai kolektyvinio investavimo subjektų pozicijų kredito rizikos vertinimai (reitingai) reikšmingai priklauso nuo kitų veiksnių, siekiant nustatyti šių kredito rizikos vertinimų (reitingų) koregavimo būtinybę, įvertinama tokios įtakos prigimtis ir mastas.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
54. Lietuvos banko valdyba turi teisę atsisakyti pripažinti ECAI tinkama, jeigu:
54.1. prašymas ir kiti kartu su juo pateikti dokumentai dėl ECAI pripažinimo tinkama neatitinka Bendrosiose kredito įstaigų prašymų išduoti leidimus pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo taisyklėse ir šiame dokumente nustatytų reikalavimų, pateikta ne visa 1 priede nurodyta informacija ir dokumentai arba juose nurodyti duomenys yra neteisingi;
54.2. ECAI pripažinimo tinkama proceso metu Lietuvos bankas nustato, kad yra neatitikimų III skyriuje keliamus reikalavimus;
55. Siekiant užtikrinti ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimą taikymą bankų kapitalo pakankamumo skaičiavimo sistemoje, ne vėliau kaip per 10 dienų, pasibaigus 3 metų terminui po Lietuvos banko valdybos sprendimo dėl ECAI pripažinimo tinkama priėmimo (taip pat pasibaigus 3 metų terminui po kiekvienos Lietuvos banko atliktos ECAI atitikimo šiame dokumente keliamus reikalavimus peržiūros), arba Lietuvos bankui pareikalavus, jam turi būti pateikta 1 priede nurodyta informacija ir dokumentai, atitinkantys Bendrosiose kredito įstaigų prašymų išduoti leidimus pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo taisyklėse nustatytus reikalavimus, reikalingi ECAI atitikimo šiame dokumente keliamus reikalavimus peržiūrai atlikti.
56. Jeigu pateikta informacija ir dokumentai neatitinka Bendrosiose kredito įstaigų prašymų išduoti leidimus pateikimo, nagrinėjimo ir leidimų išdavimo ir kitų šiame dokumente nustatytų reikalavimų, pateikti ne visi 1 priede nustatyti duomenys arba jie yra neteisingi, ta informacija ir dokumentai gali būti nenagrinėjami ir gražinti juos pateikusiam subjektui per 5 darbo dienas nuo jų gavimo dienos. Lietuvos bankas, grąžindamas pateiktus dokumentus, nurodo atsisakymo nagrinėti priežastis.
57. Jeigu ECAI atitikimo šiame dokumente keliamus reikalavimus peržiūros metu Lietuvos bankas nustato, kad ECAI nebeatitinka šiame dokumente keliamų reikalavimų, Lietuvos banko valdyba turi teisę atšaukti savo sprendimą dėl šios ECAI pripažinimo tinkama.
Išorinių kredito rizikos vertinimo institucijų
pripažinimo tvarkos
1 priedas
PRAŠYMO DĖL ECAI PRIPAŽINIMO TINKAMA
FORMA
1. Bendroji informacija
1.1. Duomenys apie prašymą pateikiantį subjektą:
1.2. Prašymo tikslas. Kokiu tikslu bus naudojami ECAI kredito rizikos vertinimai (reitingai): taikant standartizuotą kredito rizikos vertinimo metodą ar nustatant rizikos koeficientus pakeitimo vertybiniais popieriais (angl. securitization) pozicijoms.
1.3. Rinkos segmentai, kuriuose siekiama ECAI pripažinimo tinkama:
1.5. Informacija, patvirtinanti, kad buvo kreiptasi į kitų šalių priežiūros institucijas dėl ECAI pripažinimo tinkama (jeigu pripažinimo tinkama siekiama ir kitose šalyse).
1.7. Bankų, ketinančių taikyti ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus) skaičiuojant kapitalo pakankamumą, sąrašas (jeigu prašymą pateikiantis subjektas – ECAI).
2. ECAI informacija
2.1. ECAI juridinės struktūros apžvalga: nuosavybės struktūra, patronuojanti įmonė, kontroliuojamos įmonės, papildomų paslaugų teikimas, dalyvių, turinčių daugiau kaip 10 proc. ECAI įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalių, sąrašas.
2.4. ECAI finansinį stabilumą atspindinti informacija: paskutinių trejų metų ECAI finansinės ataskaitos ir ateinančių trejų metų prognozės, finansinę paramą garantuojantis ECAI patronuojančios įmonės laiškas, jeigu ECAI turi tokią įmonę.
3. Kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodika
3.1. Objektyvumo reikalavimas
3.1.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikai keliamą objektyvumo reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimą, kaip užtikrinama tai, kad kredito rizikos vertinimo metodika yra tiksli, sisteminga, nuosekli ir pagrįsta ankstesnių laikotarpių patirtimi, taip pat pateikta tokia minimali informacija:
3.1.1.1. Kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikos ir jos pakeitimo tvarkos aprašymas.
3.1.1.2. Kiekybinių įvesties rodiklių (egzogeninių proceso kintamųjų) aprašymas pagal kiekvieną skolininkų grupę: pagrindinių kintamųjų pavadinimai, esmė, duomenų šaltiniai, taikymo prielaidos, statistiniai metodai, ekspertiniai metodai ir kitos charakteristikos.
3.1.1.3. Kokybinių įvesties rodiklių (egzogeninių proceso kintamųjų) aprašymas pagal kiekvieną skolininkų grupę: reitinguojamų subjektų charakteristikos, strategija, verslo planai ir kitos charakteristikos.
3.1.1.5. Metodikos, taikomos tikrinant kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo sistemos tikslumą, nuoseklumą ir diskriminacinę galią, aprašymas, įskaitant išsamų rezultatų aprašymą ir išvadų pateikimą.
3.2. Nepriklausomumo reikalavimas
3.2.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikai keliamą nepriklausomumo reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimą, kaip užtikrinama tai, kad kredito rizikos vertinimo metodika yra nepriklausoma nuo išorinės politinės įtakos ar suvaržymų ir nuo ekonominio spaudimo, kuris gali turėti įtakos kredito rizikos vertinimui (reitingui), taip pat pateikta tokia minimali informacija:
3.2.1.3. Informacija apie ECAI personalo, įtraukto į kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo (reitingavimo) procesą, kvalifikaciją ir jos palaikymo priemonių aprašymas.
3.2.1.4. ECAI bendrojo valdymo taisyklės ir vidaus etikos kodeksas (ar kitų analogiškų procedūrų pagrindinių principų aprašymas).
3.2.1.5. Į kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo procesą įtraukto personalo apmokėjimo politikos aprašymas, ypatingą dėmesį skiriant įrodymui, kad ši politika nėra susieta su kredito rizikos vertinimų (reitingų) srityje priimamais sprendimais.
3.2.1.6. ECAI patvirtintos klientų mokėjimų už suteiktas reitingavimo paslaugas politikos aprašymas, įskaitant informaciją apie reikšmingus klientus.
3.3. Nuolatinės peržiūros reikalavimas
3.3.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikai keliamą nuolatinės peržiūros reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimus:
• Ar kredito rizikos vertinimai (reitingai) yra peržiūrimi mažiausiai kartą per metus ir įvykus reikšmingiems įvykiams?
• Kaip kredito rizikos vertinimai (reitingai) atspindi finansinių sąlygų pokyčius?
• Ar yra patvirtintos procedūros, užtikrinančios informacijos apie ECAI kredito rizikos vertinimo metodikos pakeitimus, kurie gali turėti įtakos kredito rizikos vertinimų (reitingų) patikimumui kiekviename rinkos segmente, kuriame siekiama ECAI pripažinimo tinkama, pateikimą Lietuvos bankui? Jeigu patvirtintos, kokios tai procedūros?
taip pat pateikta tokia minimali informacija:
3.3.1.1. Bendra informacija apie kredito rizikos vertinimų (reitingų) peržiūrą: peržiūros proceso pagrindinių principų aprašymas, peržiūros mastas, periodiškumas, į peržiūros procesą įtraukto personalo kvalifikacijos aprašymas, stebėjimo proceso etapai, duomenų atnaujinimo tvarka, grįžtamasis ryšys su reitinguojamais subjektais, perspėjimo sistemų aprašymas.
3.3.1.2. Grįžtamojo patikrinimo (angl. back-testing) sistemos aprašymas ir faktų, patvirtinančių tai, kad ši sistema prieš pateikiant Lietuvos bankui prašymą dėl ECAI pripažinimo tinkama buvo įdiegta šioje institucijoje mažiausiai vienerius metus, pateikimas.
3.4. Skaidrumo ir atskleidimo reikalavimas
3.4.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimų (reitingų) nustatymo metodikai keliamą skaidrumo ir atskleidimo reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimą, kaip suinteresuotiems rinkos dalyviams yra atskleidžiama informacija apie ECAI taikomą kredito rizikos vertinimo metodiką, taip pat pateikta tokia minimali informacija:
3.4.1.1. Informacija apie tai, kokiu mastu, kokia kalba, kokiomis priemonėmis yra atskleidžiama ECAI taikoma kredito rizikos vertinimo metodika.
4. Kredito rizikos vertinimai (reitingai)
4.1. Patikimumo ir priimtinumo rinkai reikalavimas
4.1.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimams (reitingams) keliamą patikimumo ir priimtinumo rinkai reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimą, kaip yra vykdomas patikimumo ir priimtinumo rinkai reikalavimas, taip pat pateikta tokia minimali informacija:
4.1.1.1. Bet koks įrodymas, patvirtinantis rinkos palankumą ECAI kredito rizikos vertinimams (reitingams): bankų, naudojančių arba planuojančių naudoti ECAI kredito rizikos vertinimus (reitingus), užimama rinkos dalis; ECAI klientų užimama rinkos dalis, kiek laiko ECAI funkcionuoja rinkoje, ECAI reitingavimo veiklos pajamos.
4.2. Skaidrumo ir atskleidimo reikalavimas
4.2.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI vykdo kredito rizikos vertinimams (reitingams) keliamą skaidrumo ir atskleidimo reikalavimą, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti atsakyta į klausimą, kaip užtikrinama tai, kad kredito rizikos vertinimai (reitingai) yra vienodomis sąlygomis pasiekiami visoms šalims, turinčioms įjuos teisėtų interesų, įskaitant rezidentus ir nerezidentus, taip pat pateikta tokia minimali informacija:
5. Kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimas (angl. mapping) (išskyrus pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijas)
5.1. Siekiant įrodyti, kad ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) priskyrimo metodika taikoma pagrįstai, prašyme dėl ECAI pripažinimo tinkama turi būti pateikta tokia minimali informacija:
5.1.2. Du paskutiniai trejų metų kaupiamieji įsipareigojimų neįvykdymo rodikliai, apskaičiuoti kiekvienai skolininkų grupei, kuriai priskiriamas vienodas kredito rizikos vertinimas (reitingas) (jeigu šie rodikliai yra).
5.1.3. Trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio (angl. cumulative default rate) 10 metų vidurkis, apskaičiuotas kiekvienai skolininkų grupei, kuriai priskiriamas vienodas kredito rizikos vertinimas (reitingas). Jeigu nėra duomenų, kad būtų apskaičiuotas šis rodiklis, šio rodiklio prognozė, parodanti, koks, ECAI nuomone, turėtų būti ilgalaikis įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio vidurkis.
5.1.4. Kiekvienos kredito rizikos vertinimų (reitingų) kategorijos tikslinė įsipareigojimų neįvykdymo tikimybė (jeigu šis rodiklis naudojamas).
5.1.5. Metodikos, taikomos apskaičiuojant trejų metų kaupiamuosius įsipareigojimų neįvykdymo rodiklius, aprašymas: klientų grupės pasirinkimas (statinė ar dinamiška), įsipareigojimų neįvykdymo tikimybės apibrėžimas, įsipareigojimų neįvykdymo tikimybių svertai (angl. weighting mechanism).
5.1.7. Reitingų sistemos kaitos charakteristikos: taikomos laiko momento (angl. point-in-time) ar ekonominio ciklo (angl. through- the-cycle) reitingų sistemos.
6. Minimali informacija dėl ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) pakeitimo vertybiniais popieriais pozicijoms
7. Papildoma informacija dėl ECAI kredito rizikos vertinimų (reitingų) kolektyvinio investavimo subjektų pozicijoms
7.1. Informacija, įrodanti tai, kad ECAI kredito rizikos vertinimai (reitingai) priklauso tik nuo pagrindinės pozicijos (angl. underlying asset).
Išorinių kredito rizikos vertinimo institucijų
pripažinimo tvarkos
2 priedas
DIDŽIAUSIŲ TARPTAUTINIŲ REITINGŲ AGENTŪRŲ KREDITO RIZIKOS VERTINIMŲ (REITINGŲ) PRISKYRIMO (ANGL. MAPPING) PAVYZDYS
Kredito kokybės žingsnis1 (CQS) |
Standard & Poor's |
Moody's Investors Service |
Fitch Ratings |
1 |
Nuo AAA iki AA- |
Nuo Aaa iki Aa3 |
Nuo AAA iki AA- |
2 |
Nuo A+ iki A- |
Nuo A1 iki A3 |
Nuo A+ iki A- |
3 |
Nuo BBB+ iki BBB- |
Nuo Baa1 iki Baa3 |
Nuo BBB+ iki BBB- |
4 |
Nuo BB+ iki BB- |
Nuo Ba1 iki Ba3 |
Nuo BB+ iki BB- |
5 |
Nuo B+ iki B- |
Nuo B1 iki B3 |
Nuo B+ iki B- |
6 |
Mažiau nei B- |
Mažiau nei B3 |
Mažiau nei B- |
1 Kredito kokybės žingsnis (angl. Credit Quality Step, CQS) – ECAI taikomų kredito rizikos vertinimų (reitingų) skalės intervalai, parodantys skirtingą kredito rizikos lygį.
______________
Išorinių kredito rizikos vertinimo institucijų
pripažinimo tvarkos
3 priedas
TARPTAUTINIU MASTU NUSTATYTAS TREJŲ METŲ KAUPIAMASIS ĮSIPAREIGOJIMŲ NEĮVYKDYMO 20 METŲ VIDURKIS PAGAL DIDŽIAUSIŲ TARPTAUTINIŲ REITINGŲ AGENTŪRŲ KREDITO RIZIKOS VERTINIMUS (REITINGUS): STANDARTINIAI (ANGL. REFERENCE) LYGINAMIEJI DYDŽIAI
Standard & Poor's |
Nuo AAA iki AA- |
Nuo A+ iki A- |
Nuo BBB+ iki BBB- |
Nuo BB+ iki BB- |
Nuo B+ iki B- |
Moody's Investors Service |
Nuo Aaa iki Aa3 |
Nuo A1 iki A3 |
Nuo Baa1 iki Baa3 |
Nuo Ba1 iki Ba3 |
Nuo B1 iki B3 |
Fitch Ratings |
Nuo AAA iki AA- |
Nuo A+ iki A- |
Nuo BBB+ iki BBB- |
Nuo BB+ iki BB- |
Nuo B+ iki B- |
Trejų metų kaupiamojo įsipareigojimų neįvykdymo rodiklio 20 metų vidurkis |
0,10 % |
0,25 % |
1,00 % |
7,50 % |
20,00 % |
______________
Išorinių kredito rizikos vertinimo institucijų
pripažinimo tvarkos
4 priedas
TARPTAUTINIU MASTU NUSTATYTI TREJŲ METŲ KAUPIAMOJO ĮSIPAREIGOJIMO NEĮVYKDYMO RODIKLIO STEBĖJIMO IR PERSPĖJIMO LYGIAI PAGAL DIDŽIAUSIŲ TARPTAUTINIŲ REITINGŲ AGENTŪRŲ KREDITO RIZIKOS VERTINIMUS (REITINGUS): RIBINIAI (ANGL. BENCHMARK) LYGINAMIEJI DYDŽIAI
Standard & Poor's |
Nuo AAA iki AA- |
Nuo A+ iki A- |
Nuo BBB+ iki BBB- |
Nuo BB+ iki BB- |
Nuo B+ iki B- |
Moody's Investors Service |
Nuo Aaa iki Aa3 |
Nuo A1 iki A3 |
Nuo Baa1 iki Baa3 |
Nuo Ba1 iki Ba3 |
Nuo B1 iki B3 |
Fitch Ratings |
Nuo AAA iki AA- |
Nuo A+ iki A- |
Nuo BBB+ iki BBB- |
Nuo BB+ iki BB- |
Nuo B+ iki B- |
Stebėjimo lygis |
0,8 % |
1,0 % |
2,4 % |
11,0% |
28,6 % |
Perspėjimo lygis |
1,2% |
1,3 % |
3,0 % |
12,4 % |
35,0 % |
______________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos banko valdyba, Nutarimas
Nr. 03-133, 2010-10-21, Žin., 2010, Nr. 130-6695 (2010-11-06), i. k. 110505ANUTA0003-133
Dėl Lietuvos banko valdybos 2006 m. lapkričio 9 d. nutarimo Nr. 139 "Dėl Išorinių kredito rizikos vertinimo institucijų pripažinimo tvarkos" pakeitimo