Nutarimas skelbtas: Žin., 2001, Nr. 36-1220

Neoficialus nutarimo tekstas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

2001 m. balandžio 24 d. Nr. 471

Vilnius

 

DĖL SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE
2001–2005 metų programos patvirtinimo

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose 2001–2005 metų programą (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                Rolandas Paksas

 

 

 

Kultūros ministras, pavaduojantis

švietimo ir mokslo ministrą                                                                       Gintautas Kėvišas

 


 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. balandžio 24 d. nutarimu Nr. 471

 

SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE
2001–2005 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši programa –Lietuvos Respublikos švietimo reformos programos sudedamoji dalis, parengta įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000–2004 metų programą, Socialinių ir pedagoginių vaikų mokymosi sąlygų sudarymo programą, Vaikų ir paauglių nusikalstamumo prevencijos nacionalinę programą, Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999–2003 metų programos vykdymo 2001–2003 metų priemones.

2. Programos įgyvendinimo pradžia – 2001 metai, pabaiga – 2005 metai. Programos vykdymo priemonės pateiktos priede.

3. Programos paskirtis – aktyvinti socialinį ir prevencinį darbą mokyklose, steigti socialinių pedagogų etatus švietimo įstaigose, organizuoti darbą su rizikos grupės vaikais, tėvais, įstaigomis, užtikrinančiomis vaikų teises, saugumą, socialines garantijas, psichologinių poreikių tenkinimą, sudaryti visiems moksleiviams ir vyresniam jaunimui geresnes socialines ir edukacines ugdymosi sąlygas.

4. Socialinių pedagogų etatai švietimo įstaigose – specialiosiose, internatinėse, jaunimo, bendrojo lavinimo, profesinėse mokyklose ir kitose švietimo įstaigose – steigiami nuo 2001 m. rugsėjo 1 dienos.

5. Programos vykdytojai – Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, kitos ministerijos, taip pat apskričių, savivaldybių švietimo įstaigos.

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

6. Sudėtinga socialinė ekonominė šalies būklė sąlygoja nusikalstamumo didėjimą. Palyginti su 1990 metais, 2000 metais nepilnamečių nusikalstamumas padidėjo dvigubai. Ši tendencija kelia susirūpinimą, nes beveik pusė nusikaltusių asmenų priklauso 14–21 metų amžiaus grupei. Ypač sparčiai plinta narkomanija ir kiti žalingi įpročiai, kurie įtraukia vis daugiau moksleivių ir vyresnio jaunimo, kelia pavojų jų sveikatai, intelektiniam žmonių potencialui ir socialinei plėtrai, sudaro sąlygas plisti organizuotam nusikalstamumui, kelia grėsmę visuomenei. Per pastaruosius 4 metus narkotikų šalyje pradėta vartoti net 5 kartus daugiau.

7. Esama socialinė ekonominė šalies būklė apsunkina švietimo įstaigų darbą, jos nepajėgia spręsti daugelio socialinių problemų, su kuriomis susiduria moksleiviai ir vyresnis jaunimas, todėl vis daugiau moksleivių nebelanko mokyklos, nusikalsta, svaiginasi narkotikais, alkoholiu, rūko.

 

III. PROGRAMOS STRATEGIJA

 

8. Socialinių pedagogų etatai steigiami 2001–2005 metais Švietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.

9. Šia programa siekiama:

9.1. užtikrinti vaikui teikiamos socialinės pagalbos tikslingumą, nenutrūkstamus ryšius tarp ugdytinio ir socialinės aplinkos;

9.2. humanizuoti vaiko socialinę ir edukacinę aplinką;

9.3. padėti vaikui geriau adaptuotis visuomenėje, teritorinėje bendruomenėje, švietimo ar globos įstaigoje;

9.4. atskleisti ugdytinio, jo šeimos, teritorinės bendruomenės edukacinį poveikį, potencines galias ir išteklius;

9.5. ugdyti vaiko bei jo šeimos socialinę atsakomybę už jo, kaip asmenybės, raidą, už tai, kad jis jaustųsi esąs laisvas ir atsakingas pilietis;

9.6. šalinti asmenybę luošinančius ir socialinę atskirtį skatinančius veiksnius, užkirsti kelią visų rūšių diskriminacijai, smurtui, narkomanijai, kitiems žalingiems įpročiams.

10. Socialiniai pedagogai dirba su vaikais, jų šeimomis, vykdo ir koordinuoja socialinę ir prevencinę (ypač neformaliąją) mokyklos veiklą:

10.1. drauge su kitais profesionalais (teisininkais, pedagogais, psichologais, medikais ir panašiai);

10.2. teritoriniu principu ir įtraukdami į socialinės pagalbos teikimo procesą vaiko šeimą, švietimo įstaigą, teritorinę bendruomenę ir joje esančias institucijas;

10.3. bendradarbiaudami su kitomis švietimo ir socialinės pagalbos įstaigomis ir tuo prisidėdami prie to, kad vaikų socialinės ir edukacinės problemos būtų sprendžiamos sėkmingai.

11. Socialinių pedagogų etatai steigiami etapais: pirmiausia švietimo įstaigose – specialiosiose, internatinėse, jaunimo, bendrojo lavinimo, profesinėse mokyklose, ikimokyklinėse įstaigose, vėliau jie gali būti steigiami ir vaikų globos namuose, laisvalaikio centruose, kolegijose, pedagoginėse–psichologinėse, vaikų teisių apsaugos tarnybose, šeimos paramos, reabilitacijos ir specializuotuose dienos centruose bei kitur.

12. Socialinių pedagogų profesinės veiklos tikslas – laiku pastebėti, įvertinti ir spręsti vaikų bei paauglių mokyklos nelankymo, nesimokymo, netinkamo elgesio, bendravimo ir kitas problemas. Todėl dirbamas prevencinis darbas mokykloje, bendradarbiaujama su tėvais ar vaiko globėjais, pedagogais, kitų institucijų atstovais.

 

IV. LĖŠŲ POREIKIS

 

13. Socialinių pedagogų etatai 2001 metais steigiami iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 6 d. nutarimu Nr. 970 “Dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999–2003 metų programos patvirtinimo” (Žin., 1999, Nr. 76–2291; 2001, Nr. 8–235) patvirtintos programos priede “Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos prevencijos 1999–2003 metų programos vykdymo 2001–2003 metų priemonės“ numatytų lėšų. 2001 metams skiriama 786000 litų, o 2002–2005 metais – pagal Švietimo ir mokslo ministerijai patvirtintas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas, bet kasmet ne mažiau kaip ir 2001 metais biudžete šiam tikslui skirta lėšų.

14. Švietimo ir mokslo ministerija iki 2003 m. gruodžio 31 d. vykdo socialinių pedagogų etatų steigimą ir įsteigtų etatų finansavimą pagal Švietimo ir mokslo ministerijos sudarytas sutartis su švietimo įstaigų steigėjais. Nuo 2004 m. sausio 1 d. socialinių pedagogų etatų finansavimas vykdomas iš moksleivio krepšelio lėšų, o įstaigose, kuriose netaikomas moksleivio krepšelis, socialinių pedagogų etatus finansuoja steigėjas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1016, 2003-08-12, Žin., 2003, Nr. 80-3653 (2003-08-16)

 

V. NUMATOMAS REZULTATAS

 

15. 2001–2005 metais siekiama įsteigti švietimo įstaigose per 800 socialinių pedagogų etatų, kurių parama reikalinga ir naudinga mokiniams, pedagogams, tėvams ir teritorinei bendruomenei.

16. Socialiniai pedagogai:

16.1. koordinuos ir organizuos pedagogų, kitų institucijų darbą užtikrinant vaikų teises, saugumą ir socialines garantijas, sudarys optimalias vaiko socialinio funkcionavimo ir ugdymosi sąlygas telkdami visą teritorinę bendruomenę nepilnamečių nusikalstamumo ir toksinių bei narkotinių medžiagų vartojimo prevencijai. Pagyvinti kultūrinį gyvenimą teritorinėje bendruomenėje – vienas iš prevencinių būdų, padedančių užtikrinti sėkmingą vaikų ir paauglių socializaciją;

16.2. padės vaikams ir paaugliams geriau pritapti visuomenėje, teritorinėje bendruomenėje, švietimo įstaigoje. Tam bus panaudotos visos priimtinos ugdymo formos, bendradarbiaujama su pedagogais, tėvais ir kitomis institucijomis, kurios rūpinasi vaikų saugumu, teisėmis ir pareigomis, fiziologinių ir psichologinių poreikių tenkinimu;

16.3. prisidės prie ugdymo proceso, padės suvokti, kaip vyksta vaiko psichologinis socialinis ugdymas, kokią įtaką ugdymo procesui turi šeima, bendruomenė, kultūra;

16.4. nuolat palaikys ryšius su teritorine bendruomene ir įvairiomis institucijomis, rūpinsis gyvenamosios aplinkos pritaikymu vaiko poreikiams.

17. Kai švietimo įstaigose dirbs socialiniai pedagogai, ugdomasis ir organizacinis darbas taps sistemingas. Socialinis pedagogas, nuosekliai ir nuolat gilindamasis į moksleivių problemas, stiprins mokyklos ryšius su tėvais, kitomis institucijomis, kurios rūpinasi vaikais. Pagerės prevencinis darbas su rizikos grupės vaikais, moksleivių saugumas ir pamokų lankomumas, suaktyvės dalyvavimas užklasinėje veikloje.

18. Tikimasi, kad kuriama kvalifikuota ir profesionali socialinio ugdymo sistema padės:

18.1. užtikrinti optimalų socialinės partnerystės sistemos funkcionavimą;

18.2. ugdyti vaikų socialinius kultūrinius gebėjimus (pagal švietimo įstaigos ir teritorinės bendruomenės išteklius);

18.3. išvengti daugelio socialinių vaikų problemų (narkomanijos, toksikomanijos, nusikalstamumo, mokyklos nelankymo, socialinės kilmės ligų, smurto ir panašiai).

19. Socialiniai pedagogai dirbs su rizikos grupės vaikais, jų šeimomis, vykdys ir koordinuos prevencinę (ypač neformaliąją) mokyklos veiklą, telks bendrai veiklai kitus socialinius partnerius. Tikimasi, kad tai padės sumažinti moksleivių nusikalstamumą, mažės ir socialinės rizikos grupei priklausančių vaikų, bus geriau užtikrinamos vaikų teisės, mokykla taps atviresnė visuomenei ir teritorinei bendruomenei.

 

–––––––––––––––––––––

 

 


 

Socialinių pedagogų etatų steigimo

švietimo įstaigose 2001–2005 metų programos

priedas

 

Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose 2001–2005 metų programos vykdymo priemonės

 

 

Priemonės pavadinimas

Atsakingas vykdytojas

Įvykdymo terminas

Išlaidos (tūkst. litų)

Asignavimų valdytojas

2001 metai

2002 metai

2003 metai

2004 metai

2005 metai

I. Sukurti teisinius socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose pagrindus

1. Papildyti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą ir jo lydimuosius teisės aktus nuostatomis dėl socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose

Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija

2001metų
IV ketvirtis

 

 

 

 

 

 

2. Patvirtinti socialinių pedagogų kvalifikacinius reikalavimus

Švietimo ir mokslo ministerija

2001 metų
II ketvirtis

 

 

 

 

 

 

3. Parengti socialinio pedagogo veiklos švietimo įstaigose modelį

Švietimo ir mokslo ministerija

2002 metai

 

3

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

4. Atlikti socialinių pedagogų darbo tyrimo analizę

Švietimo ir mokslo ministerija

2002 ir 2005 metai

 

3

 

 

3

Švietimo ir mokslo ministerija

5. Patikslinti socialinių pedagogų pareigybių aprašymą

Švietimo ir mokslo ministerija

2002 metai

 

 

 

 

 

 

6. Parengti socialinių pedagogų studijų krypčių reglamentą

Švietimo ir mokslo ministerija

2002 metai

 

5

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

7. Parengti socialinio pedagogo profesinio rengimo standartą

Švietimo ir mokslo ministerija

2001 metai

8

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

8. Parengti socialinių pedagogų ir mokyklos personalo rekomenduo-jamos veiklos ir jos krypčių vadovą

Švietimo ir mokslo ministerija

2002 metai

 

5

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

9. Patikslinti teisės aktus, reglamentuojančius socialiniams pedagogams taikomas darbo laiko, apmokėjimo ir kasmetinių atostogų sąlygas, atsižvelgiant į socialiniams darbuotojams keliamus reikalavimus

Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

2001–2002 metai

 

 

 

 

 

 

II. Organizuoti socialinių pedagogų etatų steigimą švietimo įstaigose

10. Sudaryti tarpžinybinę darbo grupę Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose programai įgyvendinti

Švietimo ir mokslo ministerija

2001 metai

10

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

11. Parengti socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose tvarką

Švietimo ir mokslo ministerija

2001metų
II ketvirtis

 

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

12. Organizuoti socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose pirminio etapo (rugsėjis–gruodis) finansavimo konkursą

Švietimo ir mokslo ministerija

kasmet
II ketvirtį

745

pagal pa-tvirtintą biudžetą

pagal pa-tvirtintą biudžetą

pagal pa-tvirtintą biudžetą

pagal pa-tvirtintą biudžetą

Švietimo ir mokslo ministerija

13. Rengti seminarus, teikti kitą metodinę pagalbą apskričių viršininkų ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovams

Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Kultūros ministerija

kasmet

5

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija,Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

III. Užtikrinti socialinių pedagogų etatų steigimą švietimo įstaigose

14. Rengti socialinius pedagogus šalies aukštosiose mokyklose

Švietimo ir mokslo ministerija

kasmet

 

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

15. Teikti metodinę pagalbą dirbantiems socialiniams pedagogams

Švietimo ir mokslo ministerija

nuolat

3

 

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministerija

16. Organizuoti socialiniams pedagogams seminarus, konferencijas, tobulinimosi kursus

Švietimo ir mokslo ministerija

kasmet

15

10

5

5

5

Švietimo ir mokslo ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Iš viso

 

 

786

 

 

 

 

 

 

–––––––––––––––––––––––––

 

 


 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1016, 2003-08-12, Žin., 2003, Nr. 80-3653 (2003-08-16)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2001 M. BALANDŽIO 24 D. NUTARIMO NR. 471 „DĖL SOCIALINIŲ PEDAGOGŲ ETATŲ STEIGIMO ŠVIETIMO ĮSTAIGOSE 2001-2005 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO" PAKEITIMO

 

*** Pabaiga ***

 

 

Redagavo: Aušrinė Trapinskienė (2003-08-19)

                  autrap@lrs.lt