Suvestinė redakcija nuo 2011-05-25 iki 2012-10-27

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2005, Nr. 8-270, i. k. 105505ANUTA00000005

 

 

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS BANKO TARNAUTOJŲ ETIKOS KODEKSO

 

2005 m. sausio 13 d. Nr. 5

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos banko tarnautojų etikos kodeksą (pridedama).

2. Nustatyti, kad tarnautojams, kuriems taikomi ir kiti etiką reglamentuojantys teisės aktai, Lietuvos banko tarnautojų etikos kodeksas taikomas tiek, kiek šių tarnautojų etikos nereglamentuoja specialiosios etikos normos.

 

 

 

VALDYBOS PIRMININKAS                                                              REINOLDIJUS ŠARKINAS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2005 m. sausio 13 d. nutarimu Nr. 5

 

LIETUVOS BANKO TARNAUTOJŲ ETIKOS KODEKSAS

 

1. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos banko tarnautojų etikos kodeksas (toliau – Kodeksas) nustato veiklos ir elgesio principus, profesinės etikos normas, kuriomis vykdydami tarnybines pareigas ir ne tarnybos metu turi vadovautis Lietuvos banke dirbantys asmenys (toliau – tarnautojai).

2. Kodeksas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos banko įstatymu, Europos centrinio banko (toliau – ECB) elgesio kodeksu, kitais teisės aktais, užsienio valstybių centrinių bankų praktika.

 

II. PAGRINDINIAI PRINCIPAI

 

3. Tarnautojai privalo būti lojalūs, elgtis savarankiškai, sąžiningai, objektyviai, protingai, nesavanaudiškai, laikytis aukštų profesinės etikos standartų ir vengti situacijų, dėl kurių galėtų kilti interesų konfliktas.

4. Tarnautojai privalo vienodai traktuoti kitus asmenis ir vengti bet kokios diskriminavimo formos (rasinės, nacionalinės, lyčių, dėl amžiaus, fizinės negalios, politinių pažiūrų, filosofinės pasaulėžiūros ar religinių įsitikinimų).

5. Tarnautojai privalo stropiai, efektyviai ir visiškai išnaudodami savo gebėjimus vykdyti jiems pavestas pareigas, suvokti savo pareigų ir prievolių svarbą, palaikyti ir stiprinti visuomenės pasitikėjimą Lietuvos banku. Tarnautojai privalo laikytis įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų.

 

III. SANTYKIAI SU KITOMIS INSTITUCIJOMIS IR VISUOMENE

 

6. Tarnautojai privalo vadovautis nepriklausomumo principu, kuris nustatytas Lietuvos banko įstatymo 3 straipsnyje. Bendraudami su kitomis institucijomis, tarnautojai turi stiprinti Lietuvos banko pareigą vadovautis nepriklausomumo principu.

7. Savo santykius su Europos centriniu banku (toliau – ECB) tarnautojai privalo grįsti principu – elgiuosi kaip europietis ir Europos Sąjungos pilietis, nereiškiu nacionalinio diskriminavimo, naudojuosi valstybių narių tarptautiniu kultūros paveldu ir siekiu kolektyvinio darbo lygio.

8. Tarnautojai turi elgtis sąžiningai ir diskretiškai tais atvejais, kai derisi dėl galimo įsidarbinimo ECB ar kitose institucijose, ypač jei šis darbas yra finansų įstaigoje. Tik pradėję tokio pobūdžio derybas ar atsiradus šiai galimybei, suinteresuoti tarnautojai negali imtis jokių reikalų, galinčių turėti sąsajų su būsimu darbdaviu, jeigu, toliau palaikant tokius santykius, jie gali sulaukti priekaištų dėl interesų konflikto arba pasinaudojimo savo padėtimi.

9. Laikydamiesi nepriklausomumo principo, tarnautojai negali prašyti, gauti ar priimti jokių lengvatų, atlygių, didesnių už įprastą ar nereikšmingą sumą finansinių ar nefinansinių dovanų ar atlyginimų, kaip nors susijusių su tarnautojų darbu Lietuvos banke.

10. Tarnautojai gali ne darbo metu užsiimti neatlygintina ir nefinansine kultūros, mokslo, švietimo, sporto, labdaros, religine, socialine (ar kitokia su labdara susijusia) veikla, jei tokia veikla nedaro neigiamos įtakos jų darbui Lietuvos banke. Gavę kuratoriaus arba valdybos pirmininko pritarimą, tarnautojai darbo metu gali užsiimti neatlygintina švietimo veikla, susijusia su Lietuvos banko funkcijomis.

11. Tarnautojai, vykdydami savo pareigas, negali prašyti ir gauti finansinio ar kitokio atlygio už bet kokią išorės veiklą, išskyrus atvejus, kai toks apmokėjimas yra būtinas.

12. Siekdami išlaikyti Lietuvos banko nepriklausomumą, tarnautojai turi būti atsargūs ir apdairūs bet kokioje politinėje veikloje ir negali darbo metu dalyvauti politinių partijų veikloje.

13. Tarnautojai negali atskleisti valstybės, tarnybos, Lietuvos banko paslapties, taip pat ECB informacijos, kuriai taikomi profesinės paslapties reikalavimai, gautos vykdant savo pareigas. Tokia informacija teikiama tik įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais.

14. Tarnautojų santykiai su visuomene turi būti pagrįsti prieinamumu, veiksmingumu, teisingumu ir mandagumu. Kiek tai įmanoma, tarnautojai turi užtikrinti, kad visuomenei būtų suteikta visa prašoma informacija. Tokia informacija arba atsisakymo teikti informaciją priežastis turi būti aiški ir suprantama.

15. Tarnautojai, tvarkantys atskirų piliečių asmens duomenis, turi vadovautis Lietuvos Respublikos įstatymais. Draudžiama naudoti šiuos duomenis neteisėtais tikslais ar juos perduoti neįgaliotiems asmenims.

16. Informaciją apie Lietuvos banko veiklą tarnautojai gali teikti žiniasklaidai raštu ir žodžiu, tik suderinę su Lietuvos banko Ryšių su visuomene skyriumi ir/ar savo struktūrinio padalinio vadovu, o prireikus – ir su kuratoriumi, išskyrus atvejus, kai tarnautojai turi įgaliojimus teikti informaciją, komentarus ir/ar oficialią banko poziciją Lietuvos banko veiklos klausimais arba kai teikia informaciją, kurią Lietuvos bankas periodiškai ir viešai skelbia. Teikiant informaciją, privalo būti užtikrinti įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyti reikalavimai neatskleisti valstybės, tarnybos, Lietuvos banko paslapties, taip pat ECB informacijos, kuriai taikomi profesinės paslapties reikalavimai.

17. Santykius su kolegomis kitų valstybių centriniuose bankuose (NCB), priklausančiuose Europos centrinių bankų sistemai, tarnautojai turi grįsti glaudžiu abipusiu bendradarbiavimu, o bendradarbiaudami su NCB, turi vadovautis nediskriminavimo, vienodo traktavimo ir nacionalinio tendencingumo vengimo principais.

18. Tarnautojai turi laikytis visiško nepriklausomumo ir objektyvumo pozicijos, vykdydami finansinius Lietuvos banko sandorius su kitomis institucijomis. Tai taikytina rengiant analizę ir pasiruošiant priimti sprendimus, galinčius turėti įtakos rinkos pokyčiams.

19. Tarnautojai turi vengti bet kokios situacijos, galinčios sukelti interesų konfliktą. Interesų konfliktai gali kilti tuomet, kai tarnautojai turi su tarnyba nesusijusių ar asmeninių interesų, kurie gali turėti įtakos (arba gali atrodyti, kad turės) nešališkai ir objektyviai vykdant pareigas. Su tarnyba nesusiję ar asmeniniai interesai – tai bet kokia galima nauda patiems tarnautojams, jų šeimoms, giminaičiams, draugams ar pažįstamiems.

191. Tarnautojas, priimdamas sprendimus, susijusius su įmone, kurioje privačių interesų turi jam artimas asmuo, turi įsitikinti, kad jo dalyvavimas svarstant ir priimant sprendimą nesukels viešųjų ir privačių interesų konflikto. Todėl tarnautojas svarstant ir rengiant sprendimų ir kitų dokumentų dėl įmonės, kurioje jam artimas asmuo turi privačių interesų, projektus privalo nusišalinti nuo šių sprendimų projektų svarstymo ir rengimo, jei jam artimas asmuo yra tos įmonės vadovas. Įmonės vadovais laikomi: jei įmonė yra bankas, – banko vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje (banko stebėtojų tarybos nariai, banko valdybos nariai, administracijos vadovai, vidaus audito tarnybos vadovas, banko filialų, atstovybių vadovai, taip pat kiti banko darbuotojai ir asmenys, kuriems pagal banko įstatus, valdybos nutarimus, administracijos darbo reglamentą arba administracijos vadovų sprendimu suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų teikimo ir banko vardu sudaryti priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytus kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos požymių); jei įmonė yra Centrinė kredito unija, – Centrinės kredito unijos vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje (stebėtojų tarybos nariai, valdybos nariai, administracijos vadovai, vidaus audito tarnybos vadovas, Centrinės kredito unijos filialų, atstovybių vadovai, taip pat Centrinės kredito unijos darbuotojai ir asmenys, kuriems pagal Centrinės kredito unijos įstatus, valdybos nutarimus, administracijos darbo reglamentą arba administracijos vadovų sprendimu suteikti įgaliojimai savarankiškai priimti sprendimus dėl finansinių paslaugų teikimo ir Centrinės kredito unijos vardu sudaryti priežiūros institucijos teisės aktuose nustatytus kriterijus atitinkančius sandorius, turinčius rizikos požymių); jei įmonė yra kredito unija, – kredito unijos vadovai, kaip tai nustatyta Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje (stebėtojų tarybos nariai, valdybos nariai, administracijos vadovas, vidaus audito tarnybos vadovas, paskolų komiteto pirmininkas, revizijos komisijos pirmininkas (revizorius); jei kita įmonė, kurios priežiūrą vykdo Lietuvos bankas, – įmonės vadovas, kaip tai nustatyta atitinkamos rūšies įmonės veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose arba kituose teisės aktuose.

Papildyta punktu:

Nr. 03-95, 2011-05-19, Žin., 2011, Nr. 62-2981 (2011-05-24), i. k. 111505ANUTA00003-95

 

20. Santykiai su suinteresuotais asmenimis turi būti grindžiami profesinės etikos standartais. Tarnautojai turi užtikrinti, kad visi suinteresuoti asmenys ir jų atstovai prisistatytų, aiškiai nurodytų jiems suteiktus įgaliojimus ir pateiktų pavardes kitų tarnautojų, su kuriais jie palaikė ryšius tuo pačiu klausimu.

 

IV. TARPUSAVIO SANTYKIAI LIETUVOS BANKE

 

21. Tarnautojai privalo būti lojalūs vieni kitiems ir bendradarbiauti. Lojalumas – tai pagalba, patarimas, atvirumas ir skaidrumas bendraujant su vadovais ir kitais kolegomis, vadovų pavestų tikslų įgyvendinimas ir jų nurodymų laikymasis. Tarnautojai turi stengtis palaikyti Lietuvos banke darbingą ir draugišką aplinką, užkirsti kelią konfliktams, šalinti nesutarimų priežastis, būti mandagūs, paslaugūs ir tvarkingi.

22. Padalinių vadovai privalo mandagiai bendrauti su pavaldiniais, aiškiai ir suprantamai duoti jiems nurodymus.

23. Tarnautojai privalo saugoti Lietuvos banko turtą, nesinaudoti juo asmeniniais tikslais ir neleisti naudotis trečiosioms šalims. Visa įranga ir priemonės tarnautojams skiriamos naudotis tarnyboje, išskyrus atvejus, kai Lietuvos banko teisės aktai jomis leidžia naudotis asmeniniais tikslais.

24. Tarnautojai privalo, kiek įmanydami apriboti Lietuvos banko išlaidas, kad turimi ištekliai būtų panaudoti racionaliausiai.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Ne darbo metu tarnautojai privalo elgtis pagal visuotinai priimtas elgesio normas.

26. Tarnautojai negali piktnaudžiauti savo pareigomis, naudoti dokumentų, patvirtinančių einamas pareigas ir suteiktus įgaliojimus, siekdami paveikti nepavaldžius asmenis priimti jiems palankų sprendimą.

27. Tarnautojai gali priimti kvietimus į su tarnyba susijusius priėmimus, kultūrinius renginius ar vaišes, jeigu tai nesukels įsipareigojimų, susijusių su darbine veikla.

28. Tarnautojai privatų gyvenimą privalo tvarkyti taip, kad nenukentėtų tarnybos interesai ir Lietuvos banko bei Lietuvos banko tarnautojo reputacija.

29. Tarnautojai, einantys vadovaujamas pareigas, turi ne tik reikalauti, kad Kodekso laikytųsi pavaldiniai, bet privalo ir patys laikytis šiame Kodekse nustatytų principų ir taisyklių.

30. Jeigu iškiltų klausimų dėl šio Kodekso taikymo, tarnautojai gali pasitarti su savo ar kitų padalinių tarnautojais, paklausti jų nuomonės, taip pat kreiptis į padalinį kuruojantį ar kitą valdybos narį (taip pat ir į valdybos pirmininką ir jo pavaduotojus).

 

__________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos banko valdyba, Nutarimas

Nr. 03-95, 2011-05-19, Žin., 2011, Nr. 62-2981 (2011-05-24), i. k. 111505ANUTA00003-95

Dėl Lietuvos banko valdybos 2005 m. sausio 13 d. nutarimo Nr. 5 "Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso" papildymo