@D1=19900508;D2=19950526;D3=19950608
Redaguota: 1995 06 08
Pakeitimai:
1.Lietuvos Respublikos 1990 07 31
įstatymas Nr.1-448;
Žin.,1990 Nr. 23-573
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO
2.Lietuvos Respublikos 1990
įstatymas Nr.1-678
Žin.,1990 Nr. 31-749
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
22 STRAIPSNIO PAPILDYMO
3.Lietuvos Respublikos 1991
įstatymas Nr.1-1027;
Žin.,1991 Nr.5-128
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
4.Lietuvos Respublikos 1991
įstatymas Nr.1-1224;
Žin.,1991 Nr.13-330
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
6 STRAIPSNIO PAPILDYMO
5.Lietuvos Respublikos 1991 10 29
įstatymas Nr.1-1937;
Žin.,1991 Nr.32-867
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
6.Lietuvos Respublikos 1992 06 23
įstatymas Nr.1-2658
Žin.,1992 Nr.20-590
DĖL KAI KURIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMŲ ATSKIRŲ STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO
7.Lietuvos Respublikos 1992 10 29
įstatymas Nr.1-3016
Žin.,1992 Nr. 33-1009
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
8.Lietuvos Respublikos 1993 01 14
įstatymas Nr.1-46;
Žin.,1993 Nr.4-75
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
9.Lietuvos Respublikos 1993
įstatymas Nr.1-169;
Žin.,1993 Nr.20-492
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ
REJESTRO ĮSTATYMO PAPILDYMO
10.Lietuvos Respublikos 1993 06 17
įstatymas Nr.1-187;
Žin.,1993 Nr.25-581 (93 06 25)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
11.Lietuvos Respublikos 1993 07 15
įstatymas Nr.1-231
Žin.,1993 Nr.32-729
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO
12.Lietuvos Respublikos 1993
įstatymas Nr.1-253
Žin.,1993 Nr.52-994 (93.10.13)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
13.Lietuvos Respublikos 1994 01 11
įstatymas Nr.1-367;
Žin.,1994 Nr. 8-119 (94.01.28)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO
14.Lietuvos Respublikos 1994 02 15
įstatymas Nr.1-393
Žin.,1994 Nr.14-232
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
15.Lietuvos Respublikos 1994 04 12
įstatymas Nr.1-432,
Žin.,1994 Nr.30-533;
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO
16.Lietuvos Respublikos 1994 07 05
įstatymas Nr.1-529
Žin.,1994, Nr.55-1047
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
17.Lietuvos Respublikos 1994 07 21
įstatymas Nr.1-579
Žin.,1994 Nr.59-1163
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
18.Lietuvos Respublikos 1994 12 08
įstatymas Nr.1-672
Žin.,1994 Nr.94-1836
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
13 STRAIPSNIO RPAKEITIMO
19. Lietuvos Respublikos 1994.12.28
įstatymas Nr.1-742
Žin., 1995, Nr.3-38
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
13 STRAIPSNIO PAPILDYMO
20.Lietuvos Respublikos 1995.01.12.
Įstatymas Nr.1-749; Žin., 1995, Nr.10-206
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
PAPILDYMO
21. Lietuvos Respublikos 1995.01.17.
Įstatymas Nr.1-763
Žin., 1995, Nr.10-207
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
22.Lietuvos Respublikos 1995 05 04
įstatymas Nr.1-877
Žin., 1995, Nr. 39-964
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
23.Lietuvos Respublikos 1995 05 11
įstatymas Nr.1-888
Žin., 1995, Nr. 44-1074
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO
IR PAPILDYMO
24.Lietuvos Respublikos 1995 06 08
įstatymas Nr.1-932
Žin., 1995, Nr. 51-1247
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO
13 STRAIPSNIO PAPILDYMO
*** Pabaiga ***
LIETUVOS RESPUBLIKOS
Į M O N I Ų
ĮSTATYMAS
I skirsnis
BENDRIEJI NUOSTATAI
1 straipsnis.Įmonių įstatymo tikslai
Šis įstatymas nustato subjektus, turinčius teisę savo firmos
vardu užsiimti nuolatine komercine-ūkine veikla Lietuvos
Respublikoje, jų steigimo ir veiklos teisinius pagrindus.
Atskirų, nurodytų šio įstatymo 6 straipsnyje, rūšių įmonių
steigimas, jų teisinis statusas, veikla, likvidavimas ir
reorganizavimas reglamentuojamas atitinkamais įstatymais.
Šis įstatymas netaikomas fiziniams ir juridiniams asmenims,
užsiimantiems nekomercine veikla (veikla, kuria nesiekiama
pelno). Nepelno įmonių steigimą, likvidavimą, reorganizavimą,
veiklą reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas ir
šių įmonių įstatai.
2 straipsnis.Įmonė
Įmonė yra savo firmos vardą turintis ūkinis vienetas,
įsteigtas įstatymų nustatyta tvarka tam tikrai komercinei-ūkinei
veiklai. Įmonę sudaro medžiaginių-daiktinių, finansinių ir
nematerialių aktyvų, jos teisių ir pareigų kompleksas.
Įmonė, kaip teisės subjektas (įmonininkas), gali turėti
juridinio asmens teises arba veikti kaip fizinis asmuo.
3 straipsnis.Įmonininkas
Įmonininkas yra fizinis arba juridinis asmuo, taip pat į
bendrovę (bendriją) susijungę keli fiziniai ar juridiniai
asmenys, kurie nuosavybės teise valdo, naudoja ir disponuoja
įmonės turtu, organizuoja įmonės ūkinę ir finansinę veiklą.
Nuosavybės teisę į įmonę įmonininkas įgyja įmonės steigimo,
pirkimo-pardavimo arba kitokių civilinių sandorių pagrindu.
Jeigu įmonė nuosavybės teise priklauso Lietuvos Respublikai,
įmonininko funkcijas atlieka įmonės valdymo organai.
Jeigu įmonė išnuomojama, tai nuomos sutarties galiojimo
laikotarpiui įmonininko teises turi nuomininkas.
4 straipsnis.Įmonės valdymas
Įmonės valdymo organų sistemą, jų sudarymo tvarką ir
kompetenciją nustato atitinkamos rūšies įmonių veiklą
reglamentuojantis įstatymas, įmonės įstatai ir kiti įmonės
steigimo dokumentai.
5 straipsnis.Darbo santykiai įmonėje
Darbo santykiai įmonėje gali būti grindžiami samdos
sutartimi arba naryste ūkinėje bendrijoje.
Darbo santykius, atsiradusius samdos sutarties pagrindu,
reguliuoja samdos sutartis ir Lietuvos Respublikos darbo
įstatymai, kurie nustato visų rūšių įmonių darbuotojams darbo
užmokesčio, darbo ir poilsio laiko režimo ir trukmės, higienos ir
darbo apsaugos minimalius reikalavimus.
Santykius, pagrįstus naryste ūkinėje bendrijoje, reguliuoja
įmonės steigimo dokumentai.
II skirsnis
ĮMONIŲ RŪŠYS
6 straipsnis.Įmonių rūšys ir įmonių junginiai
Lietuvos Respublikoje gali veikti šios įmonės:
1) individualios (personalinės);
2) tikrosios ūkinės bendrijos;
3) komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos;
4) akcinės ir uždarosios akcinės bendrovės;
5) valstybinės (vietos savivaldybės) įmonės;
6) žemės ūkio bendrovės (veikla reglamentuojama atskirame
įstatyme);
7) kooperatinės bendrovės (kooperatyvai). Jų veikla
reglamentuojama atskirame įstatyme.
Įmonės, jei tai neprieštarauja Lietuvos Respublikos
konkurencijos įstatymui, gali jungtis į koncernus, konsorciumus,
asociacijas ir kitus junginius.
Straipsnio pakeitimai:
1-1224;1991.04.16;Žin., 1991, Nr.13-330
1-169;1993.06.01; Žin., 1993, nr.20-492
1-231;1993.07.15; Žin., 1993, nr.32-729
7 straipsnis.Individuali (personalinė) įmonė
Individuali (personalinė) įmonė nuosavybės teise priklauso
fiziniam asmeniui ar keliems fiziniams asmenims bendrosios
jungtinės nuosavybės teise. Individualią (personalinę) įmonę
nuosavybės teise gali turėti taip pat ir negamybinės
organizacijos, turinčios juridinio asmens teises. Individuali
(personalinė) įmonė neturi juridinio asmens teisių, jos turtas
neatskirtas nuo įmonininko turto. Pagal įmonės prievoles
įmonininkas atsako visu savo turtu.
Individuali (personalinė) įmonė privalo turėti firmos vardą,
kuriame įvardijamas jos savininkas.
Individualios (personalinės) įmonės steigimą, likvidavimą ir
veiklą taip pat reglamentuoja ir Lietuvos Respublikos civilinis
kodeksas bei kiti įstatymai.
Straipsnio pakeitimai:
1-529; 1994.07.05. Žin., 1994, Nr.55-1047
8 straipsnis.Tikroji ūkinė bendrija
Tikroji ūkinė bendrija yra visiškos turtinės atsakomybės
įmonė, įsteigta bendrosios jungtinės veiklos sutartimi apjungus
kelių fizinių ar juridinių asmenų turtą į bendrąją dalinę
nuosavybę komercinei-ūkinei veiklai su bendru firmos vardu.
Tikroji ūkinė bendrija neturi juridinio asmens teisių, jos turtas
neatskirtas nuo bendrijos narių turto. Pagal tikrosios ūkinės
bendrijos prievoles jos nariai atsako solidariai visu savo turtu.
Tikroji ūkinė bendrija neatsako pagal savo narių prievoles,
nesusijusias su bendrijos veikla.
Tikrosios ūkinės bendrijos turi firmos vardą, kuriame turi
būti įvardytas bent vienas jos savininkų.
Tikrosios ūkinės bendrijos steigimą, likvidavimą ir veiklą
be šio įstatymo reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinis
kodeksas, Lietuvos Respublikos ūkinių bendrijų įstatymas bei
bendrosios jungtinės veiklos sutartis, kuria steigiama tikroji
ūkinė bendrija.
9 straipsnis.Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė
bendrija
Komanditinę (pasitikėjimo) ūkinę bendriją sudaro bendros
firmos vardu veikiantys tikrieji nariai ir nariai komanditoriai,
kuriems įmonės turtas priklauso bendrosios dalinės nuosavybės
teise. Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija nėra juridinis
asmuo, jos turtas neatskirtas nuo bendrijos tikrųjų narių turto.
Pagal komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos prievoles jos
tikrieji nariai solidariai atsako visu savo turtu, o nariai
komanditoriai - tik ta savo turto dalimi, kurią pagal sutartį yra
perdavę bendrai komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos
veiklai. Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija neatsako pagal
savo narių prievoles, nesusijusias su bendrijos veikla.
Komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos nariais gali
būti fiziniai ar juridiniai asmenys. Komanditinėje (pasitikėjimo)
ūkinėje bendrijoje turi būti bent vienas tikrasis narys ir bent
vienas narys komanditorius.
Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija privalo turėti
firmos vardą, kuriame įvardijamas bent vienas tikrasis bendrijos
narys.
Komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos steigimą,
likvidavimą ir veiklą be šio įstatymo reglamentuoja Lietuvos
Respublikos civilinis kodeksas, Lietuvos Respublikos ūkinių
bendrijų įstatymas bei bendrosios jungtinės veiklos sutartis,
kuria steigiama komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija.
10 straipsnis.Akcinė bendrovė ir uždaroji akcinė
bendrovė
Akcinė bendrovė ir uždaroji akcinė bendrovė yra ribotos
turtinės atsakomybės įmonės, turinčios juridinio asmens teises,
kurių kapitalas padalytas į akcijas. Akcinis kapitalas nuosavybės
teise priklauso akcinei bendrovei ar uždarajai akcinei bendrovei
kaip juridiniam asmeniui.
Akcininkai yra bendrovės nariai, kuriais tampama įstatymų
nustatyta tvarka įsigijus akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės
bendrovės akcijas. Akcininkais gali būti fiziniai asmenys,
juridiniai asmenys ir valstybė, kuriai atstovauja atitinkamas
valstybės organas.
Akcininkai turi nuosavybės teisę į akcijas. Uždarosios
akcinės bendrovės akcijų cirkuliacijos sfera yra uždara jei
valstybinio turto (akcijų) pardavimą reglamentuojančiuose
įstatymuose nenumatyta kitaip.
Akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės steigimą,
likvidavimą, veiklą, santykius su akcininkais, kreditoriais bei
kitus santykius, susijusius su bendrovės veikla, taip pat
reglamentuoja ir Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas,
Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymas bei nustatyta
tvarka patvirtinti bei įregistruoti atskiros akcinės bendrovės ar
uždarosios akcinės bendrovės įstatai.
Straipsnio pakeitimai:
Nr.1-529; 1994.07.05., Žin., 1994, Nr.55-1047
11 straipsnis.Valstybinė įmonė
Valstybinė įmonė valstybinės nuosavybės teise priklauso
Lietuvos valstybei arba vietos savivaldybei, turi juridinio
asmens teises, yra ribotos turtinės atsakomybės. Valstybė (vietos
savivaldybė) neatsako pagal įmonės prievoles, įmonė neatsako
pagal valstybės (vietos savivaldybės) prievoles.
Valstybinių įmonių steigimą, veiklą, likvidavimą ir
reorganizavimą taip pat reglamentuoja ir Lietuvos Respublikos
civilinis kodeksas, Lietuvos Respublikos valstybinių įmonių
įstatymas bei įstatymų nustatyta tvarka patvirtinti ir
įregistruoti atskiros valstybinės įmonės įstatai.
III skirsnis
ĮMONIŲ ŪKINĖS VEIKLOS PAGRINDAI
12 straipsnis.Įmonės veiklos sfera
Įmonė turi teisę užsiimti bet kokia komercine-ūkine ar
kitokia veikla, nesuvaržyta šiuo ar kitais įstatymais, įmonės
įstatais, jos steigimo sutartimi ar kitais įmonės steigimo
dokumentais arba kitaip neuždrausta.
Lietuvos Respublikoje draudžiama steigti ir laikyti lošimo
namus, organizuoti azartinius lošimus taip pat teikti
poligrafijos paslaugas, neįregistravus šio veiklos Spaudos
kontrolės valdyboje prie Teisingumo ministerijos.
Šio įstatymo 6 straipsnyje nurodytoms įmonėms ir jų
junginiams draudžiama verstis kredito įstaigų veikla. Įmonės gali
kaupti skolintas lėšas ir viešai apie tai skelbti tik Lietuvos
Respublikos įstatymų nustatyta tvarka išleisdamos ir platindamos
kredito vertybinius popierius - obligacijas. Šiuo būdu kaupti
skolintas lėšas neleidžiama tais atvejais, kai atskirų įmonių
rūšių įstatymai draudžia išleisti kredito vertybinius popierius -
obligacijas.
Straipsnio pakeitimai:
1-367, priimtas 94.01.11, Žin., 1994, Nr. 8-119 (94.01.28)
1-579, priimtas 94.07.21, Žin., 1994, Nr.59-1163
1-763, priimtas 95.01.17.; Žin., 1995, Nr.10-207
13 straipsnis. Licenzijų išdavimas
Be Lietuvos Vyriausybės ar jos pavedimu kito organo arba įstatyme numatyto organo išduoto
leidimo (licenzijos) draudžiama:
žvalgyti ir eksploatuoti naudingųjų iškasenų telkinius;
eksploatuoti gamtinius išteklius;
taisyti sportinius ir medžioklinius graižtvinius ir lygiavamzdžius šautuvus, pneumatinius šautuvus, pistoletus (revolverius) savigynai, arbaletus;
užsiimti farmacine veikla;
auginti ir realizuoti kultūras, kuriose yra narkotinių, psichotropinių
stipriai veikiančių ir nuodingųjų medžiagų;
gaminti alkoholio produktus;
užsiimti ar vykdyti asmens sveikatos priežiūrą, visuomenės
sveikatos priežiūrą, teikti tradicinės medicinos, liaudies
medicinos ir nemedicinines sveikatos atgavimo paslaugas;
užsiimti veterinarine praktika;
užsiimti teisininko praktika, jei ko kita nenustato
įstatymai;
steigti mokymo įstaigas įmones ir įstaigas, užsiimančias sveikatinimo veikla;
vykdyti geodezinius topografinius darbus, užsiimti
topografinių, teminių planų, žemėlapių, taip pat ir kartografinių
schemų leidyba bei spausdinimu;
užsiimti transporto ūkine veikla, jei ko kita nenustato
įstatymai;
gaminti, importuoti į Lietuvos Respubliką tabaką ir jo
gaminius, užsiimti jų didmenine ir mažmenine prekyba Lietuvos
Respublikoje;
užsiimti veikla, susijusia su vario ir kitų spalvotųjų
metalų, jų lydinių, laužo bei atliekų supirkimu Lietuvos
Respublikoje ir perlydimu;
importuoti į Lietuvos Respubliką alkoholio produktus,
užsiimti jų didmenine ir mažmenine prekyba;
teikti turizmo paslaugas;
rengti pinigines ir pinigines-daiktines loterijas, skirtas
labdaros ir paramos tikslams;
užsiimti veikla, susijusia su juodųjų metalų laužo ir jo
atliekų supirkimu Lietuvos Respublikoje;
užsiimti veikla, susijusia su tauriųjų metalų atliekų ir
laužo supirkimu bei perdirbimu.
teikti komutacines telefono, telegrafo, telekso ryšių bei
duomenų perdavimo paslaugas, naudojantis bendro telekomunikacijų
tinklo linijomis ir stotimis;
statyti ir eksploatuoti elektromagnetines bangas
spinduliuojančius įrenginius;
tirti, konservuoti ir restauruoti nekilnojamąsias kultūros
vertybes, taip pat rengti šių darbų sąlygas, programas,
projektus;
projektuoti ir tiesti valstybės kelius;
gaminti, importuoti į Lietuvos Respubliką, eksportuoti iš
Lietuvos Respublikos narkotines, psichotropines, ne vaistinės
paskirties stipriai veikiančias ir nuodingąsias medžiagas,
užsiimti jų didmenine ir mažmenine prekyba Lietuvos Respublikoje;
gaminti, importuoti į Lietuvos Respubliką specialios
paskirties maisto produktus ir maisto priedus, užsiimti jų
didmenine ir mažmenine prekyba Lietuvos Respublikoje;
gaminti antspaudus, spaudus, medžioklinius peilius;
steigti tirus (šaudyklas), medžioklinius šaudymo stendus;
užsiimti transporto priemonių komisine prekyba, apsauginės-
gaisrinės signalizacijos projektavimu, gamyba, diegimu, montavimu
ir eksploatavimo paslaugomis;
konservuoti ir restauruoti kultūros vertybes.
Tik valstybinėms įmonėms ir specialios paskirties akcinėms
bendrovėms leidžiama:
gaminti ir realizuoti narkotines medžiagas, ne vaistinės
paskirties stipriai veikiančias ir nuodingąsias medžiagas;
gaminti, importuoti į Lietuvos Respubliką narkotines
medžiagas, užsiimti jų didmenine prekyba;
gaminti nedenatūruotą etilo alkoholį bei alkoholinius
gėrimus, kuriuose tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 22
procentus. Šią teisę turi tik valstybinės įmonės, jeigu Alkoholio
kontrolės įstatymas nenustato kitaip;
gaminti ginklus, sprogmenis;
gydyti ligonius, sergančius užkrečiamomis ligomis, kurios
yra nurodytos Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytame
sąraše;
gydyti gyvulius, sergančius ypač pavojingomis ligomis.
surinkti ir pristatyti laiškus, atvirukus ir spaudinius
(spausdintą produkciją vokuose) (tik valstybinė įmonė "Lietuvos
paštas");
priimti ir išmokėti pinigines pašto perlaidas, teikti pašto
kasos (žiro pašto) paslaugas (tik valstybinė įmonė "Lietuvos
paštas");
gaminti, importuoti į Lietuvos Respubliką, realizuoti ne
vaistinės paskirties stipriai veikiančias ir nuodingąsias
medžiagas.
Leidimas (licenzija) žvalgyti naudingųjų iškasenų telkinius,
eksploatuoti gamtinius išteklius gali būti išduotas tik suderinus
su Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamentu.
Kitų valstybių fiziniai ir juridiniai asmenys bet kuriai
veiklai Lietuvos Respublikos teritorijoje turi gauti Lietuvos
Vyriausybės leidimą. Šio leidimo nereikia kitų valstybių
fiziniams ir juridiniams asmenims, norintiems įsigyti akcinės ar
uždarosios akcinės bendrovės akcijų.
Leidimas (licenzija) užsiimti ūkine veikla turi būti
išduotas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo pareiškimo gavimo
dienos. Jeigu atsisakoma išduoti leidimą (licenziją), per tą patį
laiko tarpą pareiškėjui turi būti duotas motyvuotas atsakymas.
Atsisakymas išduoti licenziją negali būti grindžiamas įmonės
veiklos netikslingumu.
Leidimai (licencijos) gali būti išduodami ir nustatytam, ir
nenustatytam laikotarpiui. Leidimų (licencijų), išduodamų
nustatytam laikotarpiui, išdavimo pagrindus, galiojimo laiką,
komercinės-ūkinės veiklos rūšis bei sąlygas, išdėstomas šiuose
leidimuose (licencijose), nustato kiti įstatymai ar valstybės
organas, išduodantis tokius leidimus.
Valstybės organas, išdavęs leidimą (licenciją) užsiimti
komercine-ūkine veikla, kitų valstybės organų, kontroliuojančių
įmonių vykdomą ūkinę, komercinę, sveikatingumo ar aplinkos
apsaugos veiklą, teikimu privalo jį atšaukti, jeigu:
1) įmonės veikla kelia realią grėsmę ir kenkia gyventojų
sveikatai;
2) įmonės veikla daro žalą gamtinei aplinkai;
3) įmonė pažeidinėja įstatymus, kitus teisės aktus,
reguliuojančius atitinkamą veiklą;
4) yra kiti įstatymų numatyti pagrindai.
Apie leidimo (licencijos) atšaukimą valstybės organas raštu
praneša įmonininkui, įmonės administracijai ir valstybės
organams, kontroliuojantiems įmonių veiklą, bei atitinkamų įmonių
rejestro tvarkytojui.
Straipsnio pakeitimai:
1. 1-448;1990.07.31; Žin., 1990, Nr.23-573
2. 1-1027;1991.01.31; Žin., 1991, Nr.5-128
3. 1-1937;1991.10.29; Žin., 1991, Nr.32-867
4. 1-2658;1992.06.23; Žin., 1992, Nr.20-590
5. 1-3016;1992.10.29; Žin., 1992, Nr.33-1009
6. 1-46;1993.01.14; Žin., 1993, Nr.4-75
7. 1-187;1993.06.17; Žin., 1993, Nr.25-581
8. 1-367, priimtas 94.01.11, Žin., 1994, Nr. 8-119 (94.01.28);
9. 1-393, priimtas 94.02.15, Žin., 1994, Nr.14-232;
10.1-432, priimtas 94.04.12, Žin., 1994, Nr.30-533;
11.1-529; 1994.07.05.; Žin., 1994, Nr.55-1047;
12.1-579; 1994.07.21.; Žin., 1994, Nr.59-1163;
13.1-672; 1994 12 08; Žin., 1994, Nr.94-1836;
14.1-742; 1994.12.28.; Žin., 1995, Nr.3-38;
15.1-877; 1995 05 04; Žin., 1995, Nr.39-964
16.Lietuvos Respublikos 1995 05 11
įstatymas Nr.1-888
Žin., 1995, Nr. 44-1074
17.Lietuvos Respublikos 1995 06 08
įstatymas Nr.1-932
Žin., 1995, Nr. 51-1247
14 straipsnis.Įmonių santykiai su valstybės organais
Įmonės veikia savarankiškai, joms neprivalomos valstybinės
valdžios ar valdymo organų užduotys. Valstybės organai neturi
teisės tvarkyti įmonių reikalų ar administraciniais metodais
reguliuoti jų ūkinę veiklą, išskyrus atvejus, kai įstatymų
nustatyta tvarka įmonei už teisės pažeidimus taikomas specialus
priežiūros režimas ar bankroto bei kitais įstatymų nustatytais
atvejais skiriamas įmonės likvidatorius.
Visos įmonės turi vienodas teisines-ekonomines ūkininkavimo
sąlygas.
Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos nutarimu
paskelbus ypatingąją padėtį ar tam tikrą teritoriją - nelaimės
rajonu, įmonės privalo vykdyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės
arba vietos savivaldybės organo nurodymus.
Įmonė gali gauti valstybės centralizuota tvarka skiriamų
(parduodamų) finansinių, medžiaginių ir kitokių vertybių už
valstybės patvirtintą arba sutartinę kainą ir už įmonės
prisiimamus atitinkamus sutartinius įsipareigojimus valstybės
(vietos savivaldybės) organui.
15 straipsnis.Įmonių veiklos kontrolė
Įmonė privaloma tvarka veda apskaitą, apie kurią pagal
Lietuvos Respublikos įstatymus valstybės organams teikia
informaciją įmonių apmokestinimo ir buhalterinės-finansinės
apskaitos reikmėms. Įmonė turi teisę laikyti paslaptyje
dokumentus apie savo komercinę veiklą.
Įmonių veiklos tikrinimas ir revizija leidžiama tik Lietuvos
Respublikos įstatymų numatytais atvejais.
Valstybės organas, išdavęs leidimą (licenciją) veiklai,
kuriai pagal šio įstatymo 13 straipsnį reikalingas toks leidimas
(licencija), turi teisę gauti iš leidimą (licenciją) gavusios
įmonės informaciją, reikalingą leidime (licencijoje) nurodytai
veiklai kontroliuoti.
16 straipsnis.Atsakomybė už įmonių įstatymų pažeidimus
Už šio ar kitų įstatymų, reguliuojančių įmonių steigimą ar
jų veiklą, pažeidimą įmonės (įmonininkai) ir įmonių
administracijos pareigūnai įstatymų nustatyta tvarka gali būti
traukiami teisinėn atsakomybėn.
IV skirsnis
ĮMONIŲ STEIGIMAS IR JŲ VEIKLOS NUTRAUKIMAS
17 straipsnis.Įmonės steigėjas
Įmonės steigėju gali būti fizinis ar juridinis asmuo,
valstybė (vietos savivaldybė), atstovaujama savo organų arba
steigiamos įmonės direkcijos.
Įmonę gali steigti vienas arba keli steigėjai.
18 straipsnis.Įmonės steigimo tvarka
Įmonės steigimo tvarką nustato šis ir kiti norminiai aktai,
reglamentuojantys atskirų rūšių įmonių steigimą.
19 straipsnis.Įmonės steigimo dokumentai
Įmonės steigimo dokumentai yra įmonės įstatai, leidimas
(licenzija) užsiimti tam tikros rūšies ūkine veikla ir
kvalifikacijos atestatas, žemės sklypo suteikimo aktas, jei pagal
šį ar kitus įstatymus tokie dokumentai reikalingi, ir
savivaldybės leidimas užsiimti ūkine veikla, jei jos teritorijoje
numatoma steigti įmonę Lietuvos Valstybės biudžeto lėšomis.
Atskirų rūšių įmonių steigimo dokumentai taip pat yra ir įmonės
steigimo, bendrosios jungtinės veiklos ar nuomos sutartis.
Įmonės, užsiimančios gamybine veikla, taip pat privalo turėti
Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamento išduotą
ekologinį pasą-leidimą. Įmonės, teikiančios poligrafijos
paslaugas, privalo turėti registracijos Spaudos kontrolės
valdyboje prie Teisingumo ministerijos dokumentus. Atskirais
įstatymais gali būti nustatomi ir kiti įmonės steigimo
dokumentai.Įmonės,
užsiimančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų rūšių
komercine-ūkine ar kitokia veikla, taip pat privalo turėti
Valstybinės higienos inspekcijos išduotą leidimą - higienos pasą.
Šio leidimo išdavimo tvarką ir sąlygas nustato Sveikatos apsaugos
ministerija. Jeigu įmonės, užsiimančios komercine-ūkine veikla,
kuriai reikalingas toks leidimas, neturi leidimo, jos atsako
pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.
Įmonės steigimo dokumentų turinį ir formą nustato norminiai
aktai, reglamentuojantys atskirų rūšių įmonių steigimą.
Straipsnio pakeitimai:
1-448;1990.07.31; Žin., 1990, Nr.23-573
1-763; 1995.01.17.; Žin., 1995, Nr.10-207
20 straipsnis.Vietos savivaldybės leidimas
užsiimti ūkine veikla
Vietos savivaldybės leidimas užsiimti ūkine veikla
reikalingas tik tada, kai įmonė steigiama iš Lietuvos Valstybės
biudžeto lėšų ir registruojama Lietuvos Respublikos ekonomikos
ministerijoje. Kitais atvejais vietos savivaldybės organo įmonės
(įmonės steigimo sutarties ar jos įstatų) įregistravimas
prilygsta leidimui užsiimti ūkine veikla.
Leidimą užsiimti ūkine veikla išduoda vietos savivaldybės
organas, gavęs visus įmonės steigimo dokumentus.
Leidime užsiimti ūkine veikla gali būti nurodytas įmonės
veikimo terminas.
Savivaldybės organas neleidžia užsiimti ūkine veikla:
1) jeigu įmonės įsteigimas sukeltų realų pavojų ar pakenktų
gyventojų sveikatai arba darytų žalą aplinkai;
2) jeigu steigiamos įmonės įstatai ar kiti steigimo
dokumentai neatitinka įstatymų;
3) kitais įstatymų nustatytais atvejais.
Savivaldybės organas privalo per 15 dienų po įmonės steigimo
dokumentų įteikimo išnagrinėti leidimo užsiimti ūkine veikla
klausimą ir apie savo sprendimą per 3 dienas raštu pranešti
įmonės steigėjui.
Savivaldybės organas privalo atšaukti leidimą užsiimti ūkine
veikla, jeigu vėliau paaiškėja šio straipsnio 4 dalyje nustatytos
aplinkybės. Apie leidimo atšaukimą savivaldybės organas raštu
praneša įmonininkui, įmonės administracijai ir valstybės
organams, kontroliuojantiems įmonių ūkinę ir komercinę bei sveikatinimo veiklą.
Jeigu įmoninkas, gavęs leidimą užsiimti ūkine veikla, per 1
metus įmonės neįregistruoja, leidimas nustoja galios.
Savivaldybės organo atsisakymą duoti leidimą arba sprendimą
atšaukti leidimą užsiimti ūkine veikla įmonės steigėjas ne vėliau kaip per 30 dienų po
savivaldybės organo sprendimo įteikimo dienos gali užginčyti
teismine tvarka.
21 straipsnis.Įmonės registravimas ir perregistravimas
Kiekviena įmonė, prieš pradėdama ūkinę veiklą, privaloma
tvarka įregistruojama. Neįregistruotos įmonės veikla draudžiama.
Įmonininkų pajamas, gautas iš neįregistruotos įmonės veiklos,
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos organai per teismą
išieško į biudžetą.
Įmonė laikoma įsteigta nuo jos įregistravimo dienos. Įmones
registruoja aukštesniosios pakopos savivaldybės organas, o iš
valstybės lėšų steigiamas įmones - Lietuvos Respublikos
ekonomikos ministerija ar jos pavedimu kitas valstybės organas.
Įmonių registravimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos
rejestro įstatymas.
Įmonės registravimui pateikiami šie dokumentai:
1) steigėjo ar steigėjų pareiškimas įregistruoti įmonę,
nurodant jame duomenis, reikalingus įtraukti į rejestrą;
2) tinkamai įforminti įmonės steigimo dokumentai;
3) pažyma apie valstybės mokesčių sumokėjimą.
Sprendimas įregistruoti arba atsisakyti įregistruoti įmonę
turi būti priimtas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo visų
dokumentų, nurodytų šio straipsnio 4 dalyje, įteikimo. Apie
įmonės įregistravimą rejestro tvarkytojas skelbia vietos ir
Respublikos spaudoje.
Tais atvejais, kai įmonės (įmonės steigimo sutarties ar jos
įstatų) registravimas prilygsta leidimui ją steigti, taikomas šio
įstatymo 20 straipsnis.
Jeigu įmonės steigimo dokumentai keičiami ar papildomi,
įmonė perregistruojama pagal šio straipsnio reikalavimus. Įmonė
taip pat turi būti perregistruojama, jei ji įstatymų nustatyta
tvarka parduodama, išnuomojama ar kitaip perleidžiama kitiems
fiziniams, juridiniams asmenims ar valstybei.
Smulkūs prekybininkai kaip įmonės neregistruojami. Jie savo
veiklai turi gauti patentą. Patentų išdavimo tvarką nustato
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Pakeitimai:
Nr.1-749; 1995.01.12.; Žin., 1995, Nr.10-206
22 straipsnis.Atsisakymas įregistruoti ar
perregistruoti įmonę
Atsisakyti įregistruoti įmonę galima, jeigu nepateikti šio
įstatymo 21 straipsnyje nustatyti dokumentai arba šie dokumentai
neatitinka įstatymo nustatytų reikalavimų. Atsisakymas
įregistruoti įmonę kitokiais motyvais yra neteisėtas. Apie
sprendimą įmonės neįregistruoti atitinkamas organas per 3 dienas
privalo raštu pranešti įmonės steigėjui.
Atsisakymas įregistruoti įmonę gali būti užginčytas teismine
tvarka. Įmonės steigėjas per teismą gali išieškoti nuostolius,
atsiradusius dėl neteisėto atsisakymo įregistruoti įmonę. Jeigu
įmonės steigėjas negali paskaičiuoti ir nurodyti realaus
nuostolio dydžio, tai rejestro tvarkytojas privalo sumokėti
įmonės steigėjui 1000 rublių nuostolių atlyginimą už kiekvieną
uždelstą mėnesį.
Tais atvejais, kai įmonės (įmonės steigimo sutarties arba
įstatų) registravimas prilygsta leidimui užsiimti ūkine veikla,
ginčai dėl registravimo nagrinėjami pagal šio įstatymo 20
straipsnį.
Šiame straipsnyje išdėstytos taisyklės taikomos taip pat ir
įmonių perregistravimui.
Straipsnio pakeitimai:
1-678;1990.10.16; Žin., 1990, Nr.31-749
23 straipsnis.Įmonės likvidavimas ir reorganizavimas
Įmonės likvidavimo pagrindas gali būti:
1) įmonės savininko sprendimas nutraukti įmonės veiklą;
2) teismo arba kreditorių susirinkimo sprendimas pripažinti
įmonę bankrutavusia;
3) valstybės organų priimtas sprendimas atšaukti įmonės
registravimą už teisės pažeidimus, nustatytus Lietuvos
Respublikos įstatymų.
Organas, priėmęs sprendimą nutraukti įmonės veiklą, paskiria
įmonės likvidatorių arba įpareigoja tai padaryti įmonės steigėją.
Paskyrus likvidatorių, įmonė įgyja likviduojamos įmonės statusą:
įmonės organai netenka savo įgaliojimų, įmonės organo funkcijas
atlieka įmonės likvidatorius, įmonė gali sudaryti tik tokius
sandorius, kurie neprieštarauja likviduojamos įmonės veiklą
reglamentuojantiems įstatymams. Likviduojama įmonė turi būti
perregistruojama.
Įmonės likvidavimo tvarką ir teisines pasekmes taip pat
reglamentuoja ir Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas,
Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymas, kiti įstatyminiai
aktai bei įmonės steigimo dokumentai.
Įmonės gali būti reorganizuojamos: joms susijungus į
gamybinius susivienijimus ir asociacijas, prisijungus prie kitų
įmonių, susivienijimų, pasidalijus į kelias įmones. Įmonių
reorganizavimo tvarką ir pasekmes nustato Lietuvos Respublikos
civilinis kodeksas, Lietuvos Respublikos konkurencijos ir Įmonių
bankroto įstatymai, kiti įstatyminiai aktai ir įmonės įstatai bei
kiti įmonės steigimo dokumentai.
Įmonę likvidavus arba reorganizavus daromi atitinkami įrašai
įmonių registravimo rejestre. Apie tai skelbiama vietos ir
Respublikos spaudoje.
Straipsnio pakeitimai:
1-253;1993.09.28;Žin.,1993,Nr.52-994
24 straipsnis.Įmonės filialai ir atstovybės
Įmonės gali steigti savo filialus ir atstovybes. Įmonės
filialai ir atstovybės veikia pagal įmonės įgaliojimą. Įmonės
filialui steigti taikomos įmonių steigimo ir registravimo
taisyklės.
Įmonių filialai steigiami atitinkamos rūšies įmonių įstatymo
nustatyta tvarka.
Straipsnio pakeitimai:
1-529; 1994.07.05.; Žin., 1994, Nr.55-1047
LIETUVOS RESPUBLIKOS
AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS
PIRMININKAS V. LANDSBERGIS Vilnius,
1990 m. gegužės 8 d.
Nr. 1-196
_