Suvestinė redakcija nuo 1998-02-20 iki 2010-06-30
Įstatymas paskelbtas: Žin. 1996, Nr. 126-2938, i. k. 0961010ISTA0VIII-33
LIETUVOS RESPUBLIKOS
APSKRITIES VALDYMO ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI VYRIAUSYBĖS ATSTOVO ĮSTATYMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
Į S T A T Y M A S
1996 m. gruodžio 12 d. Nr. VIII-33
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
APSKRITIES VALDYMO ĮSTATYMO PAKEITIMAS IR PAPILDYMAS
(Žin., 1994, Nr. 101-2015; 1996, Nr. 35-876, Nr. 55-1293)
1 straipsnis. Sąvokos pakeitimas
2 straipsnis. 5 straipsnio papildymas
5 straipsnį papildyti 4 punktu:
„4) prižiūrėti, ar savivaldybės laikosi Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, ar vykdo Vyriausybės nutarimus, tikrinti, ar kolegialių ir nekolegialių savivaldos institucijų priimti sprendimai nepažeidžia piliečių ir organizacijų teisių.“
TAR pastaba. Pripažinti, kad Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo pakeitimo ir papildymo bei Vyriausybės atstovo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymas toje dalyje, kuri reiškia savivaldybių veiklos administracinės priežiūros savarankiško konstitucinio instituto suliejimą su kitu institutu, pasireiškusiu tiesioginiu savivaldybių priežiūros inkorporavimu į vietinį valdymą (įstatymo pirmojo skirsnio 2, 3 ir 5 straipsniai), prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 120 straipsnio antrajai daliai, taip pat 123 straipsnio antrajai ir trečiajai dalims.
Straipsnio pakeitimai:
1998-02-18, Žin., 1998, Nr. 18-435 (1998-02-20), i. k. 0981000NUTARG980258
3 straipsnis. Įstatymo papildymas 6 straipsniu
Papildyti įstatymą šiuo 6 straipsniu:
„6 straipsnis. Apskrities viršininko teisės ir įgaliojimai savivaldybių veiklos priežiūros klausimais
Apskrities viršininkas turi teisę:
1) tikrinimų metu gauti savivaldos institucijų sprendimų originalus, o prireikus – ir šių institucijų vadovų paaiškinimus dėl sprendimo priėmimo tikslų bei aplinkybių, sprendimų įgyvendinimo būdų ir priemonių; kitais atvejais – savivaldos institucijų sesijų ir posėdžių protokolų, priimtų dokumentų kopijas ir kitą aiškinamąją medžiagą;
2) dalyvauti savivaldybių tarybų bei valdybų posėdžiuose, savivaldybės tarybos sutikimu išdėstyti savo požiūrį į svarstomą sprendimo projektą, įspėti apie jame esančius piliečių ar organizacijų teisių pažeidimus arba prieštaravimą įstatymams bei Vyriausybės nutarimams, taip pat siūlyti sustabdyti sprendimo priėmimą;
3) nagrinėti gautus gyventojų pareiškimus bei skundus dėl savivaldos institucijų priimtų sprendimų, pažeidžiančių gyventojų teises bei teisėtus interesus, ir spręsti pagal savo įgaliojimus. Kitus gyventojų pareiškimus perduoti nagrinėti kitiems valstybės ar savivaldybės pareigūnams pagal šių kompetenciją;
4) susipažinti su Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės dokumentais, raštais, kuriuose sprendžiami savivaldybių reikalai;
5) dalyvauti Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės posėdžiuose, taip pat kituose valstybės institucijų organizuojamuose renginiuose, kai svarstomi vietos savivaldos ar savivaldybių darbo klausimai.“
TAR pastaba. Pripažinti, kad Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo pakeitimo ir papildymo bei Vyriausybės atstovo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymas toje dalyje, kuri reiškia savivaldybių veiklos administracinės priežiūros savarankiško konstitucinio instituto suliejimą su kitu institutu, pasireiškusiu tiesioginiu savivaldybių priežiūros inkorporavimu į vietinį valdymą (įstatymo pirmojo skirsnio 2, 3 ir 5 straipsniai), prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 120 straipsnio antrajai daliai, taip pat 123 straipsnio antrajai ir trečiajai dalims.
Straipsnio pakeitimai:
1998-02-18, Žin., 1998, Nr. 18-435 (1998-02-20), i. k. 0981000NUTARG980258
4 straipsnis. Buvusių 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ir 19 straipsnių eiliškumo pakeitimas
5 straipsnis. Įstatymo papildymas 14 straipsniu
Įstatymo II skyrių „Apskrities viršininkas ir jo kompetencija“ papildyti šiuo 14 straipsniu:
„14 straipsnis. Apskrities viršininko teisių ir įgaliojimų savivaldybių veiklos priežiūros klausimais įgyvendinimas
Apskrities viršininkas, nusprendęs, kad savivaldybės tarybos ar valdybos sprendimas, mero potvarkis, administratoriaus ar seniūno įsakymas pažeidžia piliečių ar organizacijų teises, arba kai nevykdomi Vyriausybės nutarimai, savo įgaliojimus įgyvendina viena iš šių formų pasirinktinai:
Apie teikimo svarstymo rezultatus savivaldos institucijos privalo pranešti apskrities viršininkui: dėl savivaldybės tarybos sprendimo – per savaitę po artimiausio tarybos posėdžio, dėl savivaldybės valdybos ir nekolegialiai priimtų aktų – per 2 savaites po teikimo gavimo;
2) savo potvarkiu sustabdo įstatymams prieštaraujančio sprendimo vykdymą ir teikia motyvuotą reikalavimą tą sprendimą priėmusiai institucijai, kuri privalo reikalavimą apsvarstyti artimiausiame posėdyje ir dėl jo priimti sprendimą;
Sustabdytieji savivaldos institucijų sprendimai negali būti vykdomi, kol ginčas nebus galutinai išspręstas per nustatytą terminą savivaldybėje arba teisme.
Visais atvejais apie apskrities viršininko reikalavimų svarstymo laiką ir vietą turi būti pranešta jam ir aukštesnei savivaldos institucijai.
Jeigu nekolegialiai priimto akto panaikinimo klausimą imasi svarstyti kolegiali institucija, turinti teisę tą aktą naikinti, apskrities viršininkas šios institucijos prašymu atideda sutartam laikui savo reikalavimo įvykdymo terminą.
Jeigu savivaldybės taryba ar valdyba (jei valdyba nesudaryta – meras) atsisako vykdyti apskrities viršininko reikalavimą arba laiku nepraneša apie reikalavimo ar Vyriausybės nutarimo įvykdymą, taip pat jeigu šios institucijos per savaitę po artimiausio tarybos posėdžio nepanaikina savo ar joms pavaldžių institucijų (valdybos, mero, administratoriaus, seniūno) neteisėtų aktų arba priima naują sprendimą, taip pat prieštaraujantį įstatymams, apskrities viršininkas per 10 dienų apskundžia šiuos aktus ar pareigūnų veiksmus teismui, o apie Vyriausybės nutarimo nevykdymą praneša Vyriausybei.
Apskrities viršininkas kas pusmetį privalo pateikti Vyriausybei ir atitinkamoms savivaldybėms informaciją apie tai, ar tikrintų savivaldos institucijų priimti dokumentai teisėti, kaip jis reagavo į ginčytinus sprendimus, kokie pateiktų reikalavimų svarstymo bei ginčų sprendimo teismuose rezultatai.“
TAR pastaba. Pripažinti, kad Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo pakeitimo ir papildymo bei Vyriausybės atstovo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymas toje dalyje, kuri reiškia savivaldybių veiklos administracinės priežiūros savarankiško konstitucinio instituto suliejimą su kitu institutu, pasireiškusiu tiesioginiu savivaldybių priežiūros inkorporavimu į vietinį valdymą (įstatymo pirmojo skirsnio 2, 3 ir 5 straipsniai), prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 120 straipsnio antrajai daliai, taip pat 123 straipsnio antrajai ir trečiajai dalims.
Straipsnio pakeitimai:
1998-02-18, Žin., 1998, Nr. 18-435 (1998-02-20), i. k. 0981000NUTARG980258
ANTRASIS SKIRSNIS
VYRIAUSYBĖS ATSTOVO ĮSTATYMO PRIPAŽINIMAS
NETEKUSIU GALIOS
(Žin., 1993, Nr. 28-639, Nr. 73-1370; 1996, Nr. 57-1340)
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, Nutarimas
1998-02-18, Žin., 1998, Nr. 18-435 (1998-02-20), i. k. 0981000NUTARG980258
Dėl Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo pakeitimo ir papildymo bei Vyriausybės atstovo įstatymo pripažinimo netekusiu galios įstatymo ir Lietuvos Respublikos Seimo 1996 m. gruodžio 12 d. nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos valstybės valdymo tarnybos "A" lygio valdininkų pareigybių sąrašo papildymo" atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai