Suvestinė redakcija nuo 2022-05-25
Įsakymas paskelbtas: Žin. 2002, Nr. 76-3278, i. k. 1022210ISAK0003-335
Nauja redakcija nuo 2022-05-25:
Nr. 3-275, 2022-05-24, paskelbta TAR 2022-05-24, i. k. 2022-10843
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ AVARIJŲ SAUGOS TYRIMO, ATASKAITŲ IR SAUGOS REKOMENDACIJŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2002 m. liepos 1 d. Nr. 3-335
Vilnius
tvirtinu Vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimo, ataskaitų ir saugos rekomendacijų rengimo ir teikimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2002 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 3-335
(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2022 m. gegužės 24 d. įsakymo Nr. 3-275
redakcija)
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ AVARIJŲ SAUGOS TYRIMO, ATASKAITŲ IR SAUGOS REKOMENDACIJŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimų, ataskaitų ir saugos rekomendacijų rengimo ir teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimų vykdymo, saugos tyrimų ataskaitų ir saugos rekomendacijų rengimo ir teikimo tvarką.
2. Aprašo nuostatos taikomos vykdant vidaus vandenų transporto priemonių avarijų, nurodytų Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso (toliau – Kodeksas) 27 straipsnio 4 dalyje, saugos tyrimus.
4. Vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimą atlieka Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – Administracija) specialistas, kurio pareigų apraše numatyta ir vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimo, ataskaitų ir saugos rekomendacijų rengimo ir teikimo funkcija, elektroninių ryšių priemonėmis gavęs tiesioginio vadovo pavedimą atlikti vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimą (toliau – tyrimų vadovas).
6. Tyrimų vadovas gali imtis ir kitų Apraše nenurodytų saugios laivybos užtikrinimo priemonių, jei tokios priemonės nepažeidžia teisės aktų reikalavimų ar kokiu kitu būdu nedaro neigiamos įtakos įgyvendinant Kodekso 27 straipsnio 3 dalyje nurodytą vidaus vandenų transporto priemonių avarijų tyrimo tikslą.
II SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS AVARIJOS SAUGOS TYRIMO ORGANIZAVIMAS
8. Tyrimų vadovas, atsižvelgdamas į vidaus vandenų transporto priemonės avarijos pobūdį, sunkumą, sudėtingumą, saugos tyrimui atlikti reikalingas specialiąsias kompetencijas ir kvalifikacijas, vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimą gali nuspręsti atlikti padedant ekspertams ir konsultantams, kuriuos paskiria savo sprendimu. Ekspertų ir konsultantų darbui vadovauja tyrimų vadovas.
9. Kai vidaus vandenų transporto priemonės avariją tyrimų vadovas tiria vienas, Aprašo nuostatas dėl ekspertų ir konsultantų veiklos jis įgyvendina tiesiogiai.
10. Ekspertai ir konsultantai gali būti tik reikiamą išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo patirtį turintys specialistai. Jie turi būti nešališki ir tyrimo baigtimi asmeniškai nesuinteresuoti asmenys.
11. Tyrimų vadovas, ekspertai ir konsultantai negali būti įpareigoti pateikti ekspertinės išvados, susijusios su transporto sauga teisminiame arba administraciniame procese, kuriuo siekiama nustatyti kaltę ar atsakomybę.
12. Vidaus vandenų transporto priemonės savininkas (valdytojas), vidaus vandenų kelių valdytojas, vidaus vandenų uostus ir (ar) prieplaukas valdančios įmonės ar organizacijos, kiti fiziniai ir juridiniai asmenys sudaro reikiamas sąlygas ir teikia pagalbą tyrimų vadovui, ekspertams bei konsultantams.
13. Kai vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrime dalyvauja kita Europos Sąjungos valstybės narės saugos tyrimus atliekanti kompetentinga institucijos, tokiame saugos tyrime dalyvaujantis tyrimų vadovas bendradarbiauja su kitos Europos Sąjungos valstybės saugos tyrimus atliekančia kompetentinga institucija arba vadovavimo tokiam tyrimui užduotį perleidžia kitai Europos Sąjungos valstybės narės kompetentingai institucijai.
III SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS AVARIJOS SAUGOS TYRIMO DALYVIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
16. Tyrimų vadovas privalo:
16.1. supažindinti ekspertus ir konsultantus su saugos tyrimo tikslais ir pagrindinėmis procedūromis atliekant saugos tyrimą;
16.2. instruktuoti ekspertus ir konsultantus apie darbų saugą vidaus vandenų transporto priemonės avarijos vietoje;
16.4. užtikrinti ekspertų ir konsultantų darbo efektyvumą ir koordinuoti visų vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrime dalyvaujančių asmenų veiksmus;
16.5. vadovaudamas vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimui bendradarbiauti su kitų iš esmės suinteresuotų valstybių kompetentingomis institucijomis, nustatyti tokią vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimo apimtį ir jo atlikimo tvarką, kuri labiausiai padėtų pagerinti laivybos saugą, užkirstų kelią taršai iš vidaus vandenų transporto priemonių ir taip sumažintų vidaus vandenų transporto priemonių avarijų skaičių bei užkirstų kelią vidaus vandenų transporto priemonių avarijoms įvykti ateityje;
17. Tyrimų vadovas turi teisę:
18. Tyrimų vadovas atsako už:
18.1. vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimo objektyvumą, tinkamą dokumentų įforminimą;
19. Ekspertai ir konsultantai privalo:
IV SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS AVARIJOS SAUGOS TYRIMO PRADŽIA
21. Tyrimų vadovas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pavedimo atlikti saugos tyrimą elektroniniu ar kitu būdu, kuris patvirtintų informacijos pateikimą, informuoja vidaus vandenų transporto priemonės savininką (valdytoją) apie:
22. Nustačius, kad avariją patyrusi vidaus vandenų transporto priemonė gali ir toliau būti eksploatuojama, tokios vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimas turi būti pradėtas, kai tik tai įmanoma praktiškai ir nepagrįstai netrikdoma įprasta vidaus vandenų transporto priemonės veikla.
23. Tyrimų vadovas, ekspertai ir konsultantai, atvykę į avariją patyrusią vidaus vandenų transporto priemonę, nedelsdami privalo:
23.1. operatyviai surinkti ir išsaugoti visus vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimui svarbius įrodymus;
23.2. organizuoti per avariją pažeistų vidaus vandenų transporto priemonės vietų apsaugą taip, kad būtų išsaugoti nepaliesti vidaus vandenų transporto priemonės įrenginiai, agregatai, konstrukcijos dalys arba nuolaužos (išskyrus atvejus, kai reikia išlaisvinti nukentėjusiuosius, užgesinti gaisrą ar išsiurbti vandenį);
23.3. esant galimybei sudaryti visų vidaus vandenų transporto priemonės avarijos liudininkų ir asmenų, atlikusių gelbėjimo darbus per avariją, sąrašą, taip pat žuvusių ir nukentėjusių asmenų sąrašą;
23.4. dėti visas pastangas, kad būtų išsaugota visų jūrlapių, žurnalų, elektroninių ir magnetinių įrašų ir vaizdo juostų informacija, sistemos ir kitų elektroninių prietaisų informacija apie laikotarpį iki avarijos, per avariją ir po avarijos;
23.6. detaliai užfiksuoti (fotografuojant, sudarant schemas ir pan.) esamą vidaus vandenų transporto priemonės, jos įrenginių, konstrukcijų, krovinio būklę;
V SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMAS SU KITŲ EUROPOS SĄJUNGOS VALSTYBIŲ NARIŲ SAUGOS TYRIMUS ATLIEKANČIOMIS KOMPETENTINGOMIS INSTITUCIJOMIS
24. Atliekamas vienas tos pačios vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimas, kurį vykdo Europos Sąjungos valstybės narės saugos tyrimą atliekanti kompetentinga institucija arba saugos tyrimui vadovaujančios Europos Sąjungos valstybės narės kompetentinga institucija, dalyvaujant bet kuriai kitai iš esmės suinteresuotos Europos Sąjungos valstybės narės saugos tyrimą atliekančiai kompetentingai institucijai.
25. Kai vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimuose dalyvauja dviejų ar daugiau Europos Sąjungos valstybių narių saugos tyrimus atliekančios kompetentingos institucijos, tokiuose saugos tyrimuose dalyvaujantis tyrimų vadovas turi bendradarbiauti su šių Europos Sąjungos valstybių narių saugos tyrimus atliekančiomis kompetentingomis institucijomis, kad operatyviai susitartų, kuri iš jų bus vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimui vadovaujanti institucija, taip pat dėl tyrimo procedūrų. Tyrimų vadovas taip pat turi siekti, kad saugos tyrimui vadovaujančios Europos Sąjungos valstybės narės saugos tyrimo įstaiga atsižvelgtų į jo nuomonę.
26. Lygiagretų tos pačios vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimą tyrimų vadovas atlieka tik išskirtiniais atvejais. Lygiagretų vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimą atliekantis tyrimų vadovas turi bendradarbiauti su tos pačios vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimus atliekančių Europos Sąjungos valstybių narių saugos tyrimus atliekančiomis kompetentingomis institucijomis.
VI SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMAS SU IŠ ESMĖS SUINTERESUOTOMIS TREČIOSIOMIS ŠALIMIS
27. Atlikdamas vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimus, tyrimų vadovas bendradarbiauja su kitomis iš esmės suinteresuotomis trečiosiomis šalimis.
VII SKYRIUS
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS AVARIJOS SAUGOS TYRIMO PABAIGA, SAUGOS TYRIMO ATASKAITA IR SAUGOS REKOMENDACIJOS
29. Tyrimų vadovas ne vėliau kaip per 9 mėnesius nuo vidaus vandenų transporto priemonės avarijos dienos parengia vidaus vandenų transporto priemonės avarijos saugos tyrimo ataskaitą (toliau – ataskaita), ją paskelbia Administracijos interneto svetainėje ir paviešina kitomis jam prieinamomis priemonėmis. Ataskaitoje turi būti pateikiama Aprašo priede nurodyta informacija. Jeigu ataskaitos per 9 mėnesius neįmanoma pateikti, tyrimų vadovas paskelbia tarpinį pranešimą.
30. Atlikęs saugos tyrimą, kurio išvados negali padėti išvengti panašių vidaus vandenų transporto priemonių avarijų ateityje, tyrimų vadovas gali nuspręsti paskelbti supaprastintą ataskaitą.
31. Ataskaitoje gali būti pateikiama saugos rekomendacijų, skirtų asmenims, kurie galėtų geriausiai jas įgyvendinti, pavyzdžiui: vidaus vandenų transporto priemonių savininkams (valdytojams), vidaus vandenų kelių valdytojams, laivų klasifikavimo bendrovėms, vidaus vandenų uostus ir (ar) prieplaukas valdančioms įmonėms, vidaus vandenų krovinių krovos kompanijoms, laivų eismo tarnyboms, įstaigoms, teikiančioms pagalbą nelaimės atveju, vidaus vandenų transporto priemonių įrangos gamintojams, vidaus vandenų transporto priemonių remonto įmonėms, kitoms veiklą vidaus vandenų transporto priemonių laivybos sektoriuje vykdančioms įmonėms, tarptautinėms organizacijoms ir Europos Sąjungos kompetentingoms institucijoms (toliau – saugos rekomendacijų adresatai). Saugos rekomendacijomis jokiomis aplinkybėmis nenustatoma atsakomybė ar kaltė dėl vidaus vandenų transporto priemonės avarijos.
32. Prireikus tyrimų vadovas, remdamasis abstrakčia turimų duomenų analize ir bendrosiomis atliktų vidaus vandenų transporto priemonių avarijų saugos tyrimų išvadomis, gali pateikti bendrąsias saugos rekomendacijas.
33. Tyrimų vadovas prižiūri, kaip saugos rekomendacijomis vadovaujasi saugos rekomendacijų adresatai, taip pat stebi, ar jie prireikus imasi tam tikrų tolesnių veiksmų.
34. Tyrimų vadovas saugos rekomendacijas ir saugos rekomendacijų adresatų atsakymus skelbia Administracijos interneto svetainėje.
35. Tyrimų vadovas užtikrina, kad saugos rekomendacijų adresatų atsakymai būtų skelbiami nepateikiant asmeninės ir konfidencialios informacijos:
35.1. vietoj vardų, pavardžių ir (ar) pareigų pavadinimų laužtiniuose skliaustuose rašomas daugtaškis;
35.2. gautas atsakymo tekstas paliekamas neredaguotas ir nekartojama bendroji informacija, paskelbta kartu su saugos rekomendacija (jei saugos rekomendacijos adresatas savais žodžiais pakartoja bendrąją informaciją, ji laikoma neredaguojama atsakymo dalimi);
35.3. pašalinama visa saugos rekomendacijų adresato nurodyta konfidenciali informacija ir informacija apie asmenis bei jų asmens duomenis (el. pašto adresas, vardas, pavardė ir kita);
35.4. jei atsakymas parašytas pirmuoju asmeniu vartojant asmeninius įvardžius, vietoj jų vartojamas saugos rekomendacijų adresato pavadinimas;
Vidaus vandenų transporto priemonių
avarijų saugos tyrimo, ataskaitų ir
saugos rekomendacijų rengimo ir
teikimo tvarkos aprašo
priedas
VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS AVARIJOS SAUGOS TYRIMO ATASKAITA
1. Įvadas. Nurodomas tyrimo tikslas.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
2. Trumpas aprašymas. Šioje dalyje pateikiamas trumpas avarijos aprašymas: kas atsitiko, kada, kur ir kaip atsitiko, žuvę ar sužeisti asmenys, vidaus vandenų transporto priemonei, kroviniui, aplinkai ar trečiajai šaliai padaryta žala.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Faktinė informacija:
3.1. duomenys apie vidaus vandenų transporto priemonę
________________________________________________________________________________
3.2. vidaus vandenų transporto priemonės vėliava ir (arba) registracija
________________________________________________________________________________
3.3. vidaus vandenų transporto priemonės identifikaciniai duomenys
________________________________________________________________________________
3.4. vidaus vandenų transporto priemonės pagrindinės charakteristikos
________________________________________________________________________________
3.5. vidaus vandenų transporto priemonės savininkas ar valdytojas
________________________________________________________________________________
3.6. informacija apie vidaus vandenų transporto priemonės pastatymą
________________________________________________________________________________
3.7. minimalus saugus įgulos narių skaičius
________________________________________________________________________________
3.9. reiso duomenys:
3.10. informacija apie avariją:
3.10.5. vidaus vandenų transporto priemonės eksploatavimas ir reiso segmentas
________________________________________________________________________________
3.11. kranto administracijos veikla ir reakcija įvykus nelaimei:
4. Aplinkybės. Šioje dalyje atkuriama chronologinė vidaus vandenų transporto priemonės avarijos veiksmų iki avarijos, per avariją ir po avarijos seka, apibūdinama kiekvieno veikėjo (t. y. asmenų, medžiagos, aplinkos, įrangos arba išorės veiksmų) įtaka. Aptariamas laikotarpis priklauso nuo konkrečių įvykių, kurie turėjo tiesioginės įtakos vidaus vandenų transporto priemonės avarijai, laiko. Taip pat šioje dalyje pateikiama išsami informacija apie vykdytą saugumo tyrimą, įskaitant apžiūrų ar tyrimų rezultatus.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
5. Analizė. Šioje dalyje pateikiama avarijos analizė su visų tyrimo metu atliktų susijusių apžiūrų ar tyrimų rezultatų komentarais ir visų veiksmų, kurių galbūt jau buvo imtasi siekiant išvengti vidaus vandenų transporto priemonių avarijų, komentarais. Šioje dalyje taip pat pateikiama:
5.1. avarijos aplinkybės ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
5.2. asmenų klaidingi veiksmai ir neveikimas, įvykiai, susiję su pavojinga medžiaga, poveikiu aplinkai, įrangos gedimu ir išorės veiksniais ___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________
5.3. papildomi veiksniai, susiję su asmenų atliekamomis funkcijomis, vidaus vandenų transporto priemonės valdymu, savininku, kuriam priklauso vidaus vandenų transporto priemonė, ar teisės aktų reikalavimais
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
5.4. loginės išvados, kuriose nustatomi visi prie avarijos prisidėję, taip pat rizikos aspektą turintys veiksniai ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6. Saugumo rekomendacijos. Prireikus šioje dalyje pateikiamos saugumo rekomendacijos, sukurtos remiantis atlikta analize ir padarytomis išvadomis bei susijusios su konkrečiomis temomis, pavyzdžiui, su teisės aktų nuostatomis dėl konstrukcijos, procedūrų, tikrinimo, valdymo, sveikatos ir saugos darbe, mokymų, remonto darbų, priežiūros, kranto paslaugų ir reagavimo nelaimės atveju.
Saugumo rekomendacijos skirtos tiems, kurie galėtų geriausiai jas įgyvendinti, pavyzdžiui, vidaus vandenų transporto priemonių savininkams, valdytojams, laivų klasifikavimo bendrovėms, vidaus vandenų transporto institucijoms, laivų eismo tarnyboms, įstaigoms, teikiančioms pagalbą nelaimės atveju, siekiant išvengti vidaus vandenų transporto priemonių avarijų. Šioje dalyje taip pat pateikiamos laikinos saugumo tyrimo metu pateiktos saugumo rekomendacijos arba saugumo tyrimo metu taikyti saugumo veiksmai.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
7. Priedai. Prireikus pateikiama ši informacija (popierine ar elektronine forma):
7.1. nuotraukos, filmuota medžiaga, garso įrašai, jūrlapiai, brėžiniai
________________________________________________________________________________
7.3. vartojamos techninės sąvokos ir sutrumpinimai
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Pakeitimai:
1.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-521, 2008-12-30, Žin., 2009, Nr. 6-172 (2009-01-17), i. k. 1082210ISAK0003-521
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. 3-335 "Dėl Vidaus vandenų laivų avarijų tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
2.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-702, 2010-11-26, Žin., 2010, Nr. 141-7238 (2010-12-02), i. k. 1102210ISAK0003-702
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. 3-335 "Dėl Vidaus vandenų laivų avarijų tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
3.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-248, 2012-04-05, Žin., 2012, Nr. 43-2117 (2012-04-12), i. k. 1122210ISAK0003-248
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. 3-335 "Dėl Vidaus vandenų laivų avarijų tyrimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo
4.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-435(1.5 E), 2015-10-21, paskelbta TAR 2015-10-21, i. k. 2015-16604
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. 3-335 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto priemonių avarijų ir incidentų tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo
5.
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas
Nr. 3-275, 2022-05-24, paskelbta TAR 2022-05-24, i. k. 2022-10843
Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymo Nr. 3-335 „Dėl Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto priemonių avarijų ir incidentų tyrimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo