@D1=19950404;D2=19960530;D3=19960614
Pakeitimai:
1.
Parlamentas, Įstatymas
{#19960530AA1354 ;} Nr. 1-1354, 96.05.30, Žin., 1996, Nr. 55-1292 (96.06.12)
LIETUVOS RESPUBLIKOS VALDININKŲ ĮSTATYMO 16 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
*** Pabaiga ***
LIETUVOS RESPUBLIKOS
V A L D I N I N K Ų
ĮSTATYMAS
1995 m. balandžio 4 d. Nr.I-836
Vilnius
I skyrius. BENDROJI DALIS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato valstybės valdymo tarnybą, priėmimo į
valstybės valdymo tarnybą tvarką, jos laikymąsi, valdininkų
teises, pareigas ir atsakomybę, tarnybos santykių pasibaigimą.
2 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių politikai
Darbuotojai, į savo pareigas tiesiogiai ir netiesiogiai
išrinkti Lietuvos Respublikos piliečių arba valstybės įstatymų
leidžiamosios ir vykdomosios valdžios bei savivaldybių
institucijų paskirti politinei programai vykdyti, yra politikai.
Jiems atlyginimas mokamas iš valstybės arba savivaldybės biudžeto
lėšų.
Valstybės politikai yra Lietuvos Respublikos Prezidentas,
Seimo nariai, Ministras Pirmininkas ir ministrai.
Savivaldybių politikai yra savivaldybių tarybų nariai.
3 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių tarnautojai
Įstaigų ir organizacijų darbuotojai (išskyrus minimus 2
straipsnyje), kuriems atlyginimas mokamas iš valstybės ar
savivaldybės biudžeto lėšų, laikomi valstybės ar savivaldybių
tarnautojais.
Pagal tarnautojų pagrindinio darbo turinį ir pobūdį jie
skirstomi į profesinius korpusus (mokytojų, policijos, teisėjų,
medicinos darbuotojų, diplomatų, valdininkų ir t.t.).
4 straipsnis. Valstybės valdymo tarnyba
Valstybės valdymo tarnyba yra pareigų atlikimas Seimo,
Prezidento, Vyriausybės, kitose valstybės institucijose bei
savivaldybių struktūriniuose padaliniuose pagal valstybės valdymo
tarnybos pareigybių sąrašą (toliau - pareigybių sąrašas).
Pareigybių sąrašą tvarko Vyriausybė. Pareigybių sąraše
išvardijamos valdininkų pareigybės ir nurodoma, kuriam lygiui
("A" ar "B") jos priskiriamos.
Seimas, Prezidentas ir Lietuvos savivaldybių asociacija
sudaro ir teikia pareigybių sąrašui savo institucijų valdininkų
pareigybes pagal vienodą formą.
5 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių valdininkai
Valstybės valdymo tarnybos tarnautojai sudaro profesinį
valdininkų korpusą.
Valdininkais nelaikomi tie tarnautojai, kurie atlieka
ūkines-technines funkcijas, t.y. kurie aptarnauja darbovietės
vidaus ūkį ir kurių veikla neturi įtakos institucijos veiklai
pagal šios institucijos kompetenciją.
Valdininkų sąraše nurodytų pareigybių tarnautojai valstybės
valdymo institucijose yra valstybės valdininkai, savivaldybių
valdymo struktūrose - savivaldybių valdininkai (toliau valstybės
ir savivaldybių valdininkai - valdininkai).
6 straipsnis. Valdininkų lygiai
Valdininkai skirstomi į "A" ir "B" lygius.
"A" lygio valstybės valdininkai yra tarnautojai, paskirti
Seimo, Prezidento, Vyriausybės ir kiti pareigybių sąraše nurodyti
tarnautojai, padedantys valstybės politikams vykdyti savo
funkcijas. Šių valdininkų tarnyba susieta su jų tiesioginių
vadovų įgaliojimų trukme.
"B" lygio valstybės valdininkai yra tarnautojai, paskirti
Seimo, Prezidento, Vyriausybės, jų struktūrinių padalinių,
ministerijų, Vyriausybės įstaigų (departamentų, tarnybų,
inspekcijų), prie ministerijų įsteigtų departamentų, tarnybų,
inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų, taip pat kiti
pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai. Šių valdininkų tarnyba
nesusieta su juos paskyrusių institucijų įgaliojimų trukme.
"A" lygio savivaldybių valdininkai yra kontrolieriai, jų
pavaduotojai ir kiti pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai,
padedantys savivaldybių politikams vykdyti savo funkcijas. Šių
valdininkų tarnyba susieta su jų tiesioginių vadovų įgaliojimų
trukme.
"B" lygio savivaldybių valdininkai yra Vietos savivaldos
įstatymo nustatyta tvarka skiriami, taip pat kiti pareigybių
sąraše nurodyti tarnautojai. Šių valdininkų tarnyba nesusieta su
juos į pareigas paskyrusių institucijų įgaliojimų trukme.
Pareigybių priskyrimą "A" lygiui pareigybių sąraše
Vyriausybės teikimu tvirtina Seimas.
II skyrius. VALSTYBĖS VALDYMO TARNYBA
7 straipsnis. Valstybės valdymo tarnybos tvarkymas
Valstybės valdymo tarnybą tvarko Vyriausybė, teikdama
pavedimus ministerijoms, valstybės ir, suderinusi su Lietuvos
savivaldybių asociacija, savivaldybių institucijoms.
Tvarkant valstybės valdymo tarnybą atliekamos šios
funkcijos:
1) sudaromas ir kaupiamas valdininkų duomenų bankas;
2) rengiami kvalifikacinių reikalavimų valdininkams
pagrindiniai nuostatai ir nustatoma kvalifikacinių kategorijų
suteikimo tvarka;
3) teikiamos rekomendacijos valstybės ir savivaldybių
institucijoms dėl valdininkų perkėlimo valstybės valdymo
tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka;
4) koordinuojamas valdininkų kvalifikacijos tobulinimas;
5) kitos šio ir kitų įstatymų nustatytos valstybės valdymo
tarnybos tvarkymo funkcijos;
6) kontroliuojamas šio įstatymo vykdymas.
Valstybės valdymo tarnybos tvarkymo funkcijas atliekanti
institucija derina visus savo reikalavimus savivaldybių
valdininkams su Lietuvos savivaldybių asociacija.
8 straipsnis. Valdžios ir valdymo institucijų pareiga
teikti informaciją
Valstybės, savivaldybių įstaigos, įmonės ir organizacijos
privalo teikti Vyriausybės įgaliotoms institucijoms informaciją,
reikalingą valstybės valdymo tarnybai tvarkyti.
9 straipsnis. Priėmimo į valstybės valdymo tarnybą
reikalavimai
Į valstybės valdymo tarnybą priimami Lietuvos Respublikos
piliečiai, mokantys valstybinę kalbą ir atitinkantys kitus, jų
pareigoms nustatytus, kvalifikacinius reikalavimus.
10 straipsnis. Draudimai dirbti valstybės valdymo
tarnyboje
Valstybės valdymo tarnyboje negali dirbti:
1) asmenys, teisti už sunkius nusikaltimus, nusikaltimus
valstybės tarnybai;
2) asmenys, kuriuos sieja artimi giminystės ar svainystės
ryšiai, jeigu jų tarnyba yra susijusi su vieno iš jų tiesioginiu
pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą.
11 straipsnis. Priėmimo į valstybės valdymo tarnybą
tvarka
"A" lygio valdininkai į valstybės valdymo tarnybą priimami
Lietuvos Respublikos Konstitucijos, darbo ir kitų įstatymų
nustatyta tvarka. Su šiais valdininkais sudaromos terminuotos
darbo sutartys atitinkamų institucijų ar jų vadovų įgaliojimų
laikui.
"B" lygio valdininkai į valstybės valdymo tarnybą priimami
darbo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Šių valdininkų priėmimas
galimas tik viešo konkurso būdu arba išlaikius kvalifikacinius
egzaminus. Konkursų ir egzaminų nuostatus tvirtina Vyriausybė.
Valdininkai, prieš priimant juos į tarnybą, pateikia
pažymėjimą apie sveikatos būklę pagal Sveikatos apsaugos
ministerijos nustatytą formą.
12 straipsnis. Valstybės valdymo tarnybos pradžia
Valdininkų tarnyba prasideda nuo jų išrinkimo ar paskyrimo
dienos, jeigu įstatyme arba darbo sutartyje nenurodyta kitaip.
13 straipsnis. Tarnybinis pažymėjimas
Valdininkams ne vėliau kaip per 5 dienas nuo tarnybos
pradžios išduodamas valstybės ar savivaldybės valdininko
tarnybinis pažymėjimas.
Valdininkų tarnybinio pažymėjimo nuostatus tvirtina
Vyriausybė.
14 straipsnis. Valdininkų pareigos
Valdininkai privalo:
1) laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų;
2) vykdyti Vyriausybės nutarimus, kitus teisės aktus,
reglamentuojančius valdininkų funkcijas, jiems duotas vadovų
užduotis ir pavedimus;
3) priimti sprendimus, numatytus jų kompetenciją
nustatančiuose įstatymuose bei tarnybiniuose nuostatuose, ir
reikalauti, kad tie sprendimai būtų laiku ir tiksliai įvykdyti;
4) laikytis tarnybinės etikos;
5) nepriekaištingai ir kultūringai atlikti savo pareigas;
6) kelti savo kvalifikaciją Vyriausybės (savivaldybių
valdininkai - suderinus su Lietuvos savivaldybių asociacija)
nustatyta tvarka;
7) saugoti norminių aktų nustatytą valstybinę ir tarnybinę
paslaptį;
8) garantuoti savo darbo viešumą, įstatymų nustatytais
atvejais ir tvarka teikti piliečiams informaciją apie savo darbą;
9) ginti teisėtus valstybės ir savivaldybių interesus;
10) deklaruoti įstatymo nustatyta tvarka savo turtą ir
pajamas;
11) "B" lygio - išeidami iš valstybės tarnybos į darbą
privataus verslo įmonėse, įstaigose ir organizacijose, už
paskutinius trejus metus kompensuoti valstybės ar savivaldybių
išlaidas, susijusias su jų kvalifikacijos kėlimu;
12) "B" lygio - neužsiiminėti visuomenine ir politine veikla
darbo vietoje ir darbo metu;
13) pranešti vadovui ir, gavę jo sutikimą, nevykdyti
užduoties, jeigu asmeniniai, turtiniai interesai susikerta su šia
užduotimi arba turima argumentų, jog asmeninės, privataus
pobūdžio aplinkybės gali pakenkti valstybės valdymo tarnybos
prestižui.
15 straipsnis. Valdininkų teisės
Valdininkai turi teisę:
1) atsisakyti vykdyti užduotį ar pavedimą, jeigu jų nuomone,
duota užduotis ar pavedimas prieštarauja įstatymui; apie tai
valdininkas praneša savo institucijos vadovui ir vykdo duotą
užduotį ar pavedimą tik tuo atveju, jei institucijos vadovas to
reikalauja raštu, išskyrus, kai užduoties ar pavedimo vykdymas
reikštų baudžiamąją veiką ar administracinį pažeidimą; ne vėliau
kaip kitą darbo dieną valdininkas privalo pateikti aukštesniam
vadovui motyvuotą pranešimą, jog nesutinkąs su užduotimi ar
pavedimu. Už neteisėto pavedimo ar užduoties įvykdymo padarinius
atsako tą užduotį davęs vadovas;
2) institucijos lėšomis nuo 15 iki 30 dienų per 2 metus
kelti kvalifikaciją pagal jų pareigoms nustatytus kvalifikacinius
reikalavimus ir gauti per tą laiką tarnybinę algą;
3) norminių aktų nustatyta tvarka stažuoti kitose
institucijose, taip pat ir užsienyje.
16 straipsnis. Draudimai valdininkams
Valdininkams draudžiama:
* 1) dirbti kitose įmonėse, įstaigose ir organizacijose, būti
jų valdymo organų nariais (jeigu įstatymai nenumato kitaip),
patarėjais, ekspertais ar konsultantais, eiti renkamas,
skiriamas ar turimas pareigas, išskyrus mokslininkų ir pedagogų
pareigas valstybinėse mokslo ir studijų institucijose, švietimo
ir kultūros įstaigose bei gydytojų pareigas valstybinėse gydymo
įstaigose; taip pat gauti kitą atlyginimą, išskyrus atlyginimą
už kūrybinę veiklą. Atlyginimu už kūrybinę veiklą laikomas
atlyginimas už asmens intelektinės veiklos rezultatus (Civilinio
kodekso 515 straipsnis), taip pat atlyginimas už darbą Seimo,
Prezidento ar Vyriausybės sudaromose komisijose ir darbo
grupėse;
2) būti personalinės įmonės savininku, ūkinės bendrijos
tikruoju nariu arba komanditoriumi, įsigyti arba valdyti pagal
įgaliojimą daugiau kaip 10 procentų vienos įmonės vertybinių
popierių;
3) atstovauti kitų šalies ir užsienio valstybių įmonių,
įstaigų ir organizacijų interesams ir vykti į užsienį jų
kvietimu;
4) streikuoti;
5) naudotis ne tarnybos reikalams darbovietės turtu;
6) naudoti darbo laiką ir tarnybos teikiamas galimybes ne
tarnybos tikslams;
7) gauti dovanas už tarnybos pareigų vykdymą, jeigu to
nenumato tarptautinis protokolas.
* Pastaba: Valdininkai, kurie pagal 16 straipsnio 1 punktą gali
eiti ir mokslininkų bei pedagogų pareigas valstybinėse mokslo ir
studijų institucijose, švietimo ir kultūros įstaigose bei gydytojų
pareigas valstybinėse gydymo įstaigose, turi teisę, būdami
valdininkais, eiti šias pareigas ne ilgiau kaip iki 1998 metų
rugpjūčio 1 dienos.
Straipsnio pakeitimai:
Nr. 1-1354, 96.05.30, Žin., 1996, Nr. 55-1292 (96.06.12)
17 straipsnis. Valdininkų darbo vertinimas
"A" lygio valdininkų darbą vertina jų vadovai.
"B" lygio valdininkų darbas vertinamas kasmet pagal
darbovietės vidaus tvarkos taisykles, o kartą per 3 metus
rengiamas jų darbo atestavimas, pagal kurio rezultatus nustatoma
valdininko kvalifikacinė kategorija.
Valdininkų atestavimą reglamentuoja visiems bendri
atestavimo nuostatai, kuriuos tvirtina Vyriausybė.
Institucijos vadovas nustatyta tvarka pagal atestavimo
rezultatus sprendžia apie valdininko pareiginio atlyginimo dydį,
ar pakelti valdininką į aukštesnes pareigas, pažeminti jo
pareigas ar atleisti iš jų pagal darbo įstatymus.
18 straipsnis. Valdininkų paskatinimai ir apdovanojimai
Valdininkai skatinami:
1) padėka;
2) pinigine premija;
3) vardine dovana.
Valdininkai už ypatingus nuopelnus, už ilgalaikį
nepriekaištingą darbą valstybės valdymo tarnyboje gali būti
pasiūlyti valstybės apdovanojimui gauti.
19 straipsnis. Valdininkų drausminė atsakomybė
Valdininkams, išskyrus tuos, kuriems įstatymų numatyta
speciali drausminė atsakomybė, už tarnybinių pareigų, numatytų
įstatyme, tarnybos nuostatuose arba pareiginėse instrukcijose,
taip pat už šio įstatymo 14 ir 16 straipsniuose numatytų
reikalavimų nevykdymą ar pažeidimą institucijos vadovo sprendimu,
jeigu įstatymai nenustato kitaip, gali būti skiriamos darbo
įstatymų nustatytos drausminės nuobaudos, laikantis juose
numatytos nuobaudų skyrimo tvarkos.
20 straipsnis. Atsistatydinimas ir atleidimas iš tarnybos
Atsistatydinimas - tai valdininko raštu pateiktas
pareiškimas institucijos vadovui atleisti iš valstybės valdymo
tarnybos šio straipsnio nustatytais atvejais.
"A" lygio valstybės ir savivaldybių valdininkai, su kuriais
sudaroma terminuota darbo sutartis, atsistatydina sutarties
terminui pasibaigus.
"B" lygio valdininkai - nesutikdami su Seimo, Prezidento,
Vyriausybės vykdoma politika, sprendimais ar veiksmais, jei jų
veiksmų kritika, pateikta pagal instancijas darbo tvarka nedavė
teigiamų rezultatų - gali atsistatydinti. Kai šie valdininkai
apie tokį savo nesutikimą pareiškia per visuomenės informavimo
priemones, politinius ir kitus visuomeninius renginius (išskyrus,
kai tokie pareiškimai padaromi vykstant Seimo, Prezidento ar
savivaldybių tarybų rinkimų agitacijai), jie ne vėliau kaip per
14 dienų privalo atsistatydinti. Jeigu atsistatydinti atsisako,
jie atleidžiami iš darbo įstatymų nustatyta tvarka ir laikomi
atleistais iš valstybės valdymo tarnybos.
Nurodytas šio straipsnio trečiojoje dalyje valdininko
savanoriškas atsistatydinimas turi būti patenkintas darbo
įstatymų nustatytais pagrindais.
Valdininkų darbo santykiai gali pasibaigti darbo įstatymų
nustatytais pagrindais.
III skyrius. VALDININKŲ DARBO LAIKAS
IR SOCIALINĖS GARANTIJOS
21 straipsnis. Valdininkų darbo laikas
Valdininkų darbo laiko trukmę nustato darbo įstatymai.
Institucijos vadovo sprendimu (įsakymu, potvarkiu) jiems gali
būti pavesta dirbti ilgiau. Už darbą ilgiau negu nustatyta laiko
trukmė kompensuojama įstatymų nustatyta tvarka.
22 straipsnis. Valdininkų darbo užmokestis
Valdininkų darbo užmokestį sudaro tarnybinė alga ir kitos
įstatymų nustatytos išmokos.
Darbo užmokestis mokamas iš valstybės ar savivaldybių
biudžeto lėšų.
Valdininkų darbo užmokestį nustato įstatymas, reguliuojantis
visų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų finansuojamų įstaigų
ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimą ir pareigybių
priskyrimą atitinkamoms kategorijoms.
23 straipsnis. Valdininkų atostogos
Valdininkams suteikiamos trisdešimties kalendorinių dienų
kasmetinės atostogos. Be to, už kiekvienų penkerių metų darbo
stažą valstybės valdymo tarnyboje suteikiama papildomai po dvi
kalendorines dienas, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė
negali būti ilgesnė kaip keturiasdešimt kalendorinių dienų.
Valdininkų stažas skaičiuojamas nuo 1990 metų kovo 11
dienos.
24 straipsnis. Garantijos, susijusios su darbu valstybės
valdymo tarnyboje
"A" lygio valdininkams atsistatydinus (šio įstatymo 20
straipsnio antroji dalis), Vyriausybės paskirta institucija (šio
įstatymo 7 straipsnis) turi jiems pasiūlyti valstybės valdymo
tarnyboje kitas pareigas, atitinkančias jų profesiją ir
kvalifikaciją, o tokių pareigų nesant - kitą darbą valstybės
valdymo tarnyboje.
Jeigu šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytų reikalavimų
negalima įvykdyti per vieną mėnesį, taip pat ir dėl valdininko
nesutikimo pereiti į kitas pareigas ar į kitą darbą, jam išmokama
jo trijų paskutinių tarnybinių atlyginimų dydžio kompensacija.
"B" lygio valdininkai negali būti atleisti dėl Seimo,
Prezidento, Vyriausybės, savivaldybės tarybos atsistatydinimo "in
corpore" ar šių institucijų politikų (vadovų) įgaliojimų
pasibaigimo ar pasikeitimo.
25 straipsnis. Valdininkų socialinės garantijos
Valdininkų pensinį aprūpinimą nustato Lietuvos Respublikos
valstybinio socialinio draudimo pensijų įstatymas, taip pat kiti
pensijų įstatymai.
Valdininkui žuvus ar jį sužalojus dėl priežasčių, susijusių
su tarnyba, jeigu kiti įstatymai kompensacijų už tai iš valstybės
biudžeto nenumato, mokamos iš valstybės ar savivaldybės biudžeto
tokio dydžio kompensacijos:
1) žuvusiojo šeimai - dvejų su puse metų jo paskutinio
tarnybinio atlyginimo dydžio išmoka;
2) sužalotam - nuo vienerių iki dvejų su puse metų jo
paskutinio tarnybinio atlyginimo dydžio išmoka pagal sužalojimo
laipsnį; šios kompensacijos dydį nustato taisyklės, kurias
tvirtina Vyriausybė.
Valdininkui žuvus dėl priežasčių, susijusių su tarnyba, jis
laidojamas atitinkamai valstybės ar savivaldybės lėšomis.
26 straipsnis. Valdininko persikėlimo išlaidos
Valdininkui, įstatymų nustatyta tvarka perkeltam į kitą
vietovę, išmokamos turėtos persikėlimo išlaidos. Jos pajamų
mokesčiu neapmokestinamos.
Valdininkas dėl persikėlimo atleidžiamas 5 darbo dienoms nuo
darbo ir paliekamas jam vidutinis darbo užmokestis.
Šiame straipsnyje nurodytas garantijas taiko institucija, į
kurią valdininkas yra perkeltas.
IV skyrius. BAIGIAMOJI DALIS
27 straipsnis. Valdininkų veiksmų apskundimas
Valdininkų neteisėti veiksmai ir sprendimai gali būti
skundžiami institucijos vadovui, o vadovo sprendimai - teismui.
Piliečių skundai dėl valdininkų piktnaudžiavimo ar
biurokratizmo nagrinėjami Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių
įstatymo nustatyta tvarka, o skundai dėl šių valdininkų kitų
veiksmų ir sprendimų nagrinėjami teisme.
28 straipsnis. Valdininkų darbo ginčų nagrinėjimo tvarka
Valdininkų darbo ginčai nagrinėjami teisme.
29 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja nuo 1995 m. gegužės 1 dienos.
30 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimo tvarka
Šio įstatymo įgyvendinimo tvarką nustato Lietuvos
Respublikos Seimo nutarimas "Dėl Lietuvos Respublikos valdininkų
įstatymo įgyvendinimo".
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
RESPUBLIKOS PREZIDENTAS ALGIRDAS BRAZAUSKAS
_