Suvestinė redakcija nuo 2001-11-10 iki 2002-09-25

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 1998, Nr. 99-2757, i. k. 0982050ISAK00000261

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MOKESČIO MOKĖTOJO MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ PRIPAŽINIMO BEVILTIŠKOMIS, JŲ PASIBAIGIMO, NURAŠYMO IR APSKAITOS, TAIP PAT KAI KURIŲ MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ PRISKYRIMO PRIE NEPRIEMOKŲ, KURIOMS NETEIKIAMA IŠIEŠKOJIMO PIRMENYBĖ, BEI JŲ REVIZAVIMO TVARKOS BEI MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ IŠIEŠKOJIMO IŠLAIDŲ APSKAIČIAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

1998 m. lapkričio 3 d. Nr. 261

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61-1525; 1998, Nr. 68-1978) 29 straipsniu,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat kai kurių mokestinių nepriemokų priskyrimo prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarką (pridedama).

2. Pavesti centriniam mokesčio administratoriui kontroliuoti ir metodiškai vadovauti, teikti paaiškinimus bei nurodymus vietos mokesčio administratoriams, įgyvendinantiems šios tvarkos nuostatas.

3. Patvirtinti Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodiką (pridedama).

4. Pavesti centriniam mokesčio administratoriui, atsižvelgiant į šiuo įsakymu patvirtintą Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodiką, patvirtinti konkrečių išieškojimo veiksmų išlaidų tarifų lentelę.

5. Pavesti centriniam mokesčio administratoriui kontroliuoti ir teikti paaiškinimus bei nurodymus vietos mokesčio administratoriams, įgyvendinantiems šiuo įsakymu patvirtintos metodikos nuostatas.

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                                  ALGIRDAS ŠEMETA

MOKESČIO MOKĖTOJO (MOKESTĮ IŠSKAIČIUOJANČIO ASMENS) MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ PRIPAŽINIMO BEVILTIŠKOMIS, JŲ PASIBAIGIMO, VIETOS MOKESČIO ADMINISTRATORIAUS BIUDŽETO PAJAMŲ APSKAITOS DOKUMENTUOSE PRISKYRIMO PRIE MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ, KURIOMS NETEIKIAMA IŠIEŠKOJIMO PIRMENYBĖ IR Į KURIAS NEATSIŽVELGIAMA PLANUOJANT BIUDŽETO PAJAMAS, ŠIŲ NEPRIEMOKŲ NURAŠYMO IŠ VIETOS MOKESČIO ADMINISTRATORIAUS APSKAITOS DOKUMENTŲ IR APSKAITOS TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, vietos mokesčio administratoriaus biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose priskyrimo prie mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, šių nepriemokų nurašymo iš vietos mokesčio administratoriaus apskaitos dokumentų ir apskaitos tvarkos (toliau vadinama – Tvarka) tikslas yra nustatyti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 61-1525; 1998, Nr. 68-1978; 2000, Nr. 15-381, Nr. 22-555; 2001, Nr. 31-1014) 29 straipsnio 7, 8, 9, 10 bei 11 dalių įgyvendinimo tvarką ir reglamentuoti:

1.1. Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalį procedūrą bei šių mokestinių nepriemokų pasibaigimo procedūrą;

1.2. Beviltiškomis pripažintų mokestinių nepriemokų (toliau – beviltiškos mokestinės nepriemokos), kurios pasibaigia, nurašymo procedūrą bei nurašytų mokestinių nepriemokų apskaitos procedūrą;

1.3. Beviltiškų mokestinių nepriemokų priskyrimo vietos mokesčio administratoriaus biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, bei šių mokestinių nepriemokų apskaitos procedūrą;

1.4. Beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, revizavimo procedūrą.

2. Tvarkos nuostatos mokestį išskaičiuojančiam asmeniui taikomos taip pat kaip ir mokesčio mokėtojui.

 

II. MOKESČIO MOKĖTOJO MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ PRIPAŽINIMO BEVILTIŠKOMIS BEI JŲ PASIBAIGIMO PROCEDŪRA

 

3. Beviltiška pripažįstama ta mokesčio mokėtojo mokestinė nepriemoka, kuri atitinka Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalyje nurodytus mokestinės nepriemokos pripažinimo beviltiška pagrindus.

4. Mokestines nepriemokas pripažįstant beviltiškomis pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalyje nurodytus mokestinės nepriemokos pripažinimo beviltiška pagrindus, remiantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 10 dalies nuostatomis, beviltiška nepriemoka taip pat pripažįstami ir su mokesčio nesumokėjimu ar sumokėjimu ne laiku susiję delspinigiai, su nesumokėta ar sumokėta ne laiku bauda susiję delspinigiai, su pagal mokestinės paskolos sutartis atidėtų mokesčių, delspinigių, baudų sumomis susijusios palūkanos, padidintos palūkanos, delspinigiai, t. Y. Į sprendimus pripažinti mokesčių ir baudų nepriemokas beviltiškomis yra įtraukiamos taip pat ir su šiomis mokesčių ir baudų nepriemokomis susijusios palūkanų, padidintų palūkanų ir delspinigių nesumokėtos sumos.

5. Pagal mokestinės nepriemokos pripažinimo beviltiška pagrindą beviltiškos mokestinės nepriemokos skirstomos į dvi kategorijas:

5.1. Beviltiškos mokestinės nepriemokos, kurios vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimu yra pripažįstamos pasibaigusiomis (Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 1, 2, 3, 4, 5 punktai);

5.2. Beviltiškos mokestinės nepriemokos, vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimu priskirtos prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas (Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 6, 7, 8 punktai).

6. Konkretaus mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis procedūrą įgyvendina vietos mokesčio administratoriaus struktūriniai padaliniai, atsakingi už mokesčių išieškojimo funkcijos vykdymą. Šie struktūriniai padaliniai nuolatos analizuoja bendrą visų atitinkamo vietos mokesčio administratoriaus administruojamoje teritorijoje esančių mokesčio mokėtojų nepriemoką, taip pat ir kiekvieno mokesčio mokėtojo mokestines nepriemokas.

7. Už mokesčių išieškojimą atsakingi padaliniai, analizuodami mokestines nepriemokas, nustatę, kad mokestinė nepriemoka atitinka Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 1-8 punktuose nurodytus mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis pagrindus, vietos mokesčio administratoriaus viršininkui pateikia sprendimui pripažinti tą mokestinę nepriemoką beviltiška reikalingus dokumentus:

7.1. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 1 punktą:

7.1.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia projektą;

7.1.2. Fizinio asmens mirties ar juridinio asmens likvidavimo faktus patvirtinančius dokumentus (mirties liudijimą, rejestro tvarkytojo pažymą apie likviduoto juridinio asmens išregistravimą iš įmonių rejestro), fizinio asmens turto neradimo aktą arba dokumentus, patvirtinančius, jog nėra galimybių pareikšti pretenzijų į palikimą (pavyzdžiui, praleistas terminas, o teismas atsisakė jį pratęsti);

7.2. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 2 punktą:

7.2.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos projektą;

7.2.2. Išvados motyvus pagrindžiančius dokumentus: teismo patvirtintą sanavimo sutartį, kurioje numatyta, jog įmonę sanuoja valstybė, kuriai yra perleidžiama atitinkama įmonės turto ar akcijų dalis ir dėl to įmonė atleidžiama nuo nepriemokos ar jos dalies; teismo patvirtintą su bankrutuojančia įmone sudarytą taikos sutartį, pagal kurią įmonė atleidžiama nuo nepriemokos dalies; teismo patvirtintą restruktūrizavimo planą, kuriame numatyta, kad valstybei perleidžiama atitinkama įmonės turto arba akcijų dalis ir dėl to įmonė atleidžiama nuo nepriemokos ar jos dalies;

7.3. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 3 punktą:

7.3.1. Kai yra atsiskaityta akcijomis ir (ar) turtu ir yra įsigaliojęs kompetentingos institucijos priimtas teisės aktas dėl atsiskaitymo akcijomis ir (ar) turtu (kaip tai nustatyta Mokesčio mokėtojų atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu ir fondais bei Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetu akcijomis ir turtu tvarkoje (Žin., 1998, Nr. 91-2520):

7.3.1.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos projektą;

7.3.1.2. Išvados motyvus pagrindžiančius dokumentus: mokesčio mokėtojo prašymą leisti atsiskaityti už pinigines prievoles akcijomis, turtu, pažymą apie mokesčio mokėtojo pinigines prievoles (kaip tai nustatyta Mokesčio mokėtojų atsiskaitymo su valstybės (savivaldybės) biudžetu ir fondais bei Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetu akcijomis ir turtu tvarkoje), teisės akto, kuriuo įformintas sprendimas leisti mokesčių mokėtojui atsiskaityti akcijomis ir (ar) turtu, kopiją arba, jei aktas buvo paskelbtas viešai, – informaciją apie šio akto priėmimo datą, numerį bei paskelbimo šaltinį, turto ir (ar) akcijų perėmimą patvirtinantį dokumentą (dokumentus);

7.3.2. Kai beviltiška mokestine nepriemoka gali būti pripažinti delspinigiai, apskaičiuoti už iki 1998 m. Gruodžio 31 d. Susidariusios mokesčių ir (ar) baudų nepriemokos, už kurią mokesčių mokėtojas atsiskaitė akcijomis ir (ar) turtu, arba šią mokesčių ir (ar) baudų nepriemoką sumokėjo:

7.3.2.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos projektą;

7.3.2.2. Išvados motyvus pagrindžiančią pažymą, kurioje būtų išskirti su iki 1998 m. Gruodžio 31 d. Susidariusia mokesčių ir (ar) baudų nepriemoka susiję delspinigiai (kuriuos siūloma pripažinti beviltiška mokestine nepriemoka) pagal atskiras šių mokesčių ir (ar) baudų rūšis bei nurodyta pirma diena, kai mokesčių mokėtojas už mokesčių ir (ar) baudų nepriemoką (nuo kurios apskaičiuotus delspinigius siūloma pripažinti beviltiškais) buvo atsiskaitęs akcijomis ir (ar) turtu arba buvo šią nepriemoką sumokėjęs ir buvo sumokėjęs visus po 1998 m. Gruodžio 31 d. Atsiradusius mokėtinus mokesčius;

7.4. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 4 punktą ir yra gautas asignavimų valdytojo patvirtinimas apie pastarojo prievoles mokesčio mokėtojui, kurio forma nustatyta priede (asignavimų valdytojas, suderinęs patvirtinimą su mokesčio mokėtoju, pateikia jį vietos mokesčio administratoriui per 15 darbo dienų nuo vietos mokesčio administratoriaus kreipimosi dienos) ir Finansų ministerijos Valstybės iždo departamento (vietos savivaldybės) patvirtinimas apie asignavimų valdytojui skirtas asignavimų sumas (toks patvirtinimas turi būti pateiktas vietos mokesčio administratoriui per 15 darbo dienų nuo jo kreipimosi dienos):

7.4.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos projektą;

7.4.2. Išvados motyvus pagrindžiančius dokumentus: mokesčio mokėtojo prašymą jo mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška (prie prašymo turi būti pridėti dokumentai, įrodantys mokesčio mokėtojo reikalavimus valstybei arba savivaldybei, tai gali būti, pavyzdžiui, dokumentas, patvirtinantis Vyriausybės vertybinių popierių sąskaitos, skirtos mokesčio mokėtojo indėliui Lietuvos akciniame inovaciniame banke kompensuoti, turėjimą); pažymą, kurioje būtų išvardyti mokesčio mokėtojo reikalavimai valstybei arba savivaldybei bei mokesčio mokėtojo prievolės, kurias siūloma pripažinti beviltiškomis; pagal vietos mokesčio administratoriaus prašymą gautą asignavimų valdytojo patvirtinimą apie pastarojo prievoles mokesčio mokėtojui ir Finansų ministerijos Valstybės iždo departamento (vietos savivaldybės) patvirtinimą apie asignavimų valdytojui skirtas asignavimų sumas;

7.5. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčio administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 5 punktą:

7.5.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos projektą;

7.5.2. Išvados motyvus pagrindžiančius dokumentus: pavyzdžiui, paveldėjimo teisės liudijimą, kuriame nurodyta, jog paveldėtoja yra valstybė; pažymą apie tai, kad iš valstybės ar savivaldybių biudžeto išlaikomos įstaigos ir organizacijos neturi lėšų išieškomoms piniginėms prievolėms padengti ir reikalavimai gali būti patenkinti tik iš valstybės ar savivaldybių biudžetų (Civilinio proceso kodekso 455 straipsnis); pažymą apie tai, kad valstybės ar savivaldybės įmonė neturi turto, į kurį galima nukreipti išieškojimą, ir reikalavimai gali būti patenkinti tik iš valstybės ar savivaldybių biudžetų (Civilinio proceso kodekso 456 straipsnis);

7.6. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 6 punktą:

7.6.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei priskirti prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, projektą;

7.6.2. Dokumentus, patvirtinančius turto neradimo ar rasto turto nerealizavimo (buvo bandoma realizuoti, tačiau neatsirado pirkėjų, arba turtas nebuvo realizuotas) faktus;

7.7. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 7 punktą:

7.7.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei priskirti prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, projektą;

7.7.2. Apskaičiavimus (atliktus pagal Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodiką (Žin., 1998, Nr. 99-2757), įrodančius, jog išieškojimo išlaidos yra didesnės už nepriemokas;

7.8. Kai mokestinė nepriemoka gali būti pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 8 punktą:

7.8.1. Motyvuotą išvadą, kodėl siūloma mokestinę nepriemoką pripažinti beviltiška, bei vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimo pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei priskirti prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, projektą;

7.8.2. Kompetentingų institucijų išduotus dokumentus, patvirtinančius, jog fiziniai asmenys (kaip mokesčio mokėtojai) ar individualių (personalinių) įmonių (kaip mokesčio mokėtojų) savininkai ar ūkinių bendrijų (kaip mokesčio mokėtojų) nariai yra sulaukę pensinio amžiaus, yra invalidai, jiems reikalingas gydymas, medicininė profilaktika ir reabilitacija, yra bedarbiai, gauna socialinę pašalpą, taip pat turi būti pridėti duomenys apie asmenų gaunamas pajamas bei jų turtą.

8. Gavęs Tvarkos 7.1-7.8 punktuose nurodytus dokumentus, atsižvelgdamas į išvadoje siūlomą mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis pagrindą, vietos mokesčio administratoriaus viršininkas:

8.1. Priima sprendimą pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia (kai mokestinė nepriemoka pripažįstama beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 1 punktą) arba priima sprendimą pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei pasibaigusia ir atleisti nuo jos (kai mokestinė nepriemoka pripažįstama beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 2, 3, 4 ar 5 punktus);

8.2. Priima sprendimą pripažinti mokestinę nepriemoką beviltiška bei priskirti ją prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas (kai mokestinė nepriemoka pripažįstama beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 6, 7 ar 8 punktus).

9. Vietos mokesčio administratoriaus viršininkui priėmus 8.1 punkte nurodytą sprendimą, šis sprendimas perduodamas biudžeto pajamų apskaitą vykdančiam vietos mokesčio administratoriaus struktūriniam padaliniui nurašyti tokią mokestinę nepriemoką iš biudžeto pajamų apskaitos dokumentų, kaip tai nurodyta Tvarkos III skyriuje. Vietos mokesčių administratoriaus viršininkui vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 4 punktu, Tvarkos 8.1 punkte nurodytas sprendimas gali būti priimamas ir asignavimo valdytojo finansinės prievolės mokesčio mokėtojui gali pasibaigti tik tų metų, kada atsirado finansinė prievolė mokesčio mokėtojui, skirtų asignavimų sumų ribose. Šiuo atveju sprendimo nuorašas išsiunčiamas:

9.1. Asignavimų valdytojui, kad jis informuotų mokesčio mokėtoją apie jo finansinių prievolių ar jų dalies tam mokesčio mokėtojui pasibaigimą;

9.2. Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui.

10. Vietos mokesčio administratoriaus viršininkui priėmus Tvarkos 8.2 punkte nurodytą sprendimą, šis sprendimas perduodamas biudžeto pajamų apskaitą vykdančiam vietos mokesčio administratoriaus struktūriniam padaliniui, kad šis biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose priskirtų tokią nepriemoką prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, ir ją apskaitytų, kaip tai nurodyta Tvarkos IV skyriuje.

11. Tais atvejais, kai mokesčio mokėtojas pateikia prašymą bei reikalingus dokumentus dėl mokestinės nepriemokos pripažinimo beviltiška ir kai pagal pateiktus dokumentus paaiškėja, kad pareiškėjas neatitinka Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalyje nustatytų pagrindų (jo mokestinė nepriemoka negali būti pripažinta beviltiška), vietos mokesčių administratorius privalo apie tai raštu informuoti mokesčio mokėtoją.

 

III. PASIBAIGUSIŲ BEVILTIŠKŲ MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ NURAŠYMO IR NURAŠYTŲJŲ NEPRIEMOKŲ APSKAITOS PROCEDŪRA

 

12. Atsakingas už biudžeto pajamų apskaitą vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys, gavęs Tvarkos 8.1 punkte nurodytą sprendimą, biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose nurašo šiame sprendime nurodytą beviltiškos mokestinės nepriemokos sumą. Atsakingas už biudžeto pajamų apskaitą vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys kartu su Tvarkos 8.1 punkte nurodytame sprendime užfiksuota beviltiškos mokestinės nepriemokos suma taip pat privalo nurašyti ir su minėta beviltiška mokestinės nepriemokos suma susijusius delspinigius, kurie buvo apskaičiuoti nuo sprendime užfiksuotos beviltiškos mokestinės nepriemokos už laikotarpį nuo sprendimo priėmimo dienos iki nurašymo dienos. Atsakingas už biudžeto pajamų apskaitą vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys mokestinę nepriemoką, kuri buvo pripažinta beviltiška pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 4 punktą, įtraukia į mokesčių ir kitų įmokų į biudžetą įplaukų suvestinės apyskaitos formos 1 VP priedą.

13. Beviltiškų mokestinių nepriemokų sumos nurašomos atitinkamais įrašais kiekvieno mokesčio mokėtojo biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose (mokesčių kortelėse), nurodant sprendimo datą ir numerį, sprendimą priėmusį subjektą ir nurašomas sumas.

14. Apie nurašytas mokestines nepriemokas atsakingas už biudžeto pajamų apskaitą vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys raštu informuoja atitinkamą mokesčio mokėtoją (išskyrus tuos atvejus, kai nepriemoka buvo pripažinta beviltiška ir pasibaigusia pagal Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 1 punktą).

15. Duomenys apie nurašytas beviltiškas bei pasibaigusias ar nuo kurių atleista mokestines nepriemokas yra kaupiami ir saugomi kiekvieno mokesčio mokėtojo duomenų bazėje. Čia yra kaupiami duomenys apie tai, kokiu pagrindu ir kada buvo nurašytos beviltiškos mokestinės nepriemokos, kokios mokestinės nepriemokos buvo nurašytos (mokesčiai (nurodant jų rūšį), baudos, delspinigiai, palūkanos, padidintos palūkanos pagal mokestinės paskolos sutartis) bei jų sumos.

16. Sprendimai pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei pasibaigusiomis ar atleisti nuo jų yra saugomi Sprendimų pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei pasibaigusiomis ar atleisti nuo jų apskaitos byloje.

17. Duomenys apie visas nurašytas beviltiškas ir pasibaigusias ar nuo kurių atleista mokestines nepriemokas yra kaupiami bendroje nurašytų beviltiškų bei pasibaigusių ar nuo kurių atleista mokestinių nepriemokų duomenų bazėje įforminant tuos duomenis lentelėje, kurioje nurodomas mokesčio mokėtojo pavadinimas ir kodas, sprendimo pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei pasibaigusiomis ar atleisti nuo jų data bei numeris, nurašytos mokestinės nepriemokos ir sumos.

 

IV. BIUDŽETO PAJAMŲ APSKAITOS DOKUMENTUOSE BEVILTIŠKŲ MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ PRISKYRIMO PRIE NEPRIEMOKŲ, KURIOMS NETEIKIAMA IŠIEŠKOJIMO PIRMENYBĖ IR Į KURIAS NEATSIŽVELGIAMA PLANUOJANT BIUDŽETO PAJAMAS, ŠIŲ NEPRIEMOKŲ APSKAITOS PROCEDŪRA

 

18. Už biudžeto pajamų apskaitą atsakingas vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys, gavęs Tvarkos 8.2 punkte nurodytą sprendimą pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei priskirti jas prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, perkelia sprendime nurodytas beviltiškas mokestines nepriemokas iš konkretaus mokesčio mokėtojo biudžeto pajamų apskaitos dokumentų (mokesčių kortelių) į atskirą kiekvienam mokesčio mokėtojui skirtą beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, apskaitos dokumentą (kortelę).

19. Beviltiškų mokestinių nepriemokų sumos perkeliamos atitinkamais įrašais mokesčio mokėtojo biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose (mokesčių kortelėse), nurodant sprendimo datą ir numerį, sprendimą priėmusį subjektą ir perkeliamas sumas.

20. Beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, apskaitos dokumente (kortelėje) yra įrašomos Tvarkos 18 punkte nustatyta tvarka perkeltos beviltiškos mokestinės nepriemokos, nurodoma mokestinės nepriemokos rūšis, suma, sprendimas, sprendimą priėmusi institucija, sprendimo data ir numeris.

21. Apie tai, kad mokestinės nepriemokos vietos mokesčio administratoriaus viršininko sprendimu yra pripažintos beviltiškomis bei biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose priskirtos prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, mokesčio mokėtojas neinformuojamas, kadangi tokia mokestinė nepriemoka nėra nurašoma.

22. Beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, apskaitos dokumente (kortelėje) apskaitomos mokestinės nepriemokos nenurodomos kaip išieškotinos mokesčio mokėtojo mokestinės nepriemokos teikiant informaciją apie konkretaus mokesčio mokėtojo mokestines nepriemokas už mokesčių išieškojimą atsakingiems vietos mokesčio administratoriaus struktūriniams padaliniams, dėl jų neatliekami jokie Mokesčių administravimo įstatyme numatyti mokesčių išieškojimo veiksmai (nesiunčiami raginimai, neišieškoma per inkasinius pavedimus ir pan.), išskyrus Tvarkos V skyriuje numatytas išimtis, kai revizuojant tokias beviltiškas mokestines nepriemokas yra nustatoma, jog atsirado galimybė ir yra tikslinga jas išieškoti. Šios mokestinės nepriemokos taip pat neįtraukiamos į vietos mokesčio administratorių pateikiamus duomenis apie bendrą visų jo administruojamoje teritorijoje esančių mokesčio mokėtojų nepriemoką.

23. Duomenys apie beviltiškas mokestines nepriemokas, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, pagal kiekvieną mokesčio mokėtoją yra pateikiami atsakingam už mokesčių išieškojimą vietos mokesčio administratoriaus struktūriniam padaliniui, kad jis įtrauktų šiuos duomenis į konkretaus mokesčio mokėtojo nepriemokų išieškojimo bylą. Kiekvieną kartą už biudžeto pajamų apskaitą atsakingam vietos mokesčio administratoriaus struktūriniam padaliniui pateikiant informaciją už mokesčių išieškojimą atsakingam struktūriniam padaliniui apie iš mokesčio mokėtojo išieškotinas mokestines nepriemokas, kartu yra pateikiami ir duomenys apie beviltiškas mokestines nepriemokas, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas.

24. Kartu su vietos mokesčio administratoriaus pateikiamais duomenimis apie bendrą visų jo administruojamoje teritorijoje esančių mokesčio mokėtojų nepriemoką (jie yra pateikiami be beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, kaip tai nurodyta Tvarkos 22 punkte), taip pat yra pateikiami duomenys apie bendrą beviltiškų mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, sumą. Pateikiant duomenis kompetentingoms institucijoms ar pačiam mokesčio mokėtojui apie jo mokestines nepriemokas, beviltiškomis pripažintos mokestinės nepriemokos yra nurodomos (pažymima, jog mokesčio mokėtojas, be kitų prievolių, yra nesumokėjęs ir šių, nenurodant, kad jos beviltiškos).

25. Duomenys apie visas beviltiškas mokestines nepriemokas, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, yra kaupiami bendroje tokių nepriemokų duomenų bazėje tuos duomenis įforminant lentelėje, kurioje nurodomas mokesčio mokėtojo pavadinimas ir kodas, sprendimo pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei priskirti jas prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, data ir numeris, sprendime nurodytos konkrečios mokestinės nepriemokos ir jų sumos.

26. Sprendimai pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei priskirti jas prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, yra saugomi Sprendimų pripažinti mokestines nepriemokas beviltiškomis bei priskirti jas prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, apskaitos byloje.

 

V. BEVILTIŠKŲ MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ, KURIOMS NETEIKIAMA IŠIEŠKOJIMO PIRMENYBĖ IR Į KURIAS NEATSIŽVELGIAMA PLANUOJANT BIUDŽETO PAJAMAS, REVIZAVIMO PROCEDŪRA

 

27. Už mokesčių išieškojimą atsakingas vietos mokesčio administratoriaus struktūrinis padalinys gautus duomenis apie konkretaus mokesčio mokėtojo beviltiškas mokestines nepriemokas, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, įtraukia į konkretaus mokesčio mokėtojo nepriemokų išieškojimo bylą (kaip tai numatyta Tvarkos 23 punkte).

28. Mokesčio mokėtojo beviltiškos mokestinės nepriemokos, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, yra revizuojamos atsižvelgiant į šių mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis pagrindą:

28.1. Jei Tvarkos 8.2 punkte nurodytas sprendimas buvo priimtas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 6 punktu, tai išieškojimo bylą privaloma peržiūrėti ne rečiau kaip kartą per metus. Šiuo atveju yra atliekama turto paieška. Nustačius, jog yra galimybė išieškoti beviltišką mokestinę nepriemoką, ji išieškoma bendra Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta mokestinių nepriemokų išieškojimo tvarka. Mokesčio mokėtojo nepriemokų išieškojimo byloje privaloma nurodyti, kokie išieškojimo veiksmai ir kada buvo atlikti, būtina pridėti tai patvirtinančius dokumentus;

28.2. Jei Tvarkos 8.2 punkte nurodytas sprendimas buvo priimtas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 8 punktu, tai išieškojimo bylą privaloma peržiūrėti ne rečiau kaip kartą per metus. Šiuo atveju atliekama turto paieška. Nustačius, jog yra galimybė išieškoti beviltiškas mokestines nepriemokas, jos išieškomos bendra Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta mokestinių nepriemokų išieškojimo tvarka;

28.3. Jei Tvarkos 8.2 punkte nurodytas sprendimas buvo priimtas vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 7 punktu, tai mokesčių išieškojimo veiksmai atliekami tada, jeigu, be mokestinių nepriemokų, kurios buvo pripažintos beviltiškomis dėl to, kad išieškojimo išlaidos yra didesnės už pačias nepriemokas, atsiranda naujų išieškotinų šio mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų, kurias susumavus su beviltiškomis, išieškojimo išlaidos tampa mažesnėmis už minėtų mokestinių nepriemokų sumą. Išieškojimas vykdomas bendra Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta mokestinių nepriemokų išieškojimo tvarka.

Priedo pakeitimai:

Nr. 304, 2001-11-06, Žin., 2001, Nr. 94-3330 (2001-11-09), i. k. 1012050ISAK00000304

 

 

Mokesčio mokėtojo (mokestį išskaičiuojančio asmens) mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, vietos mokesčio administratoriaus biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose priskyrimo prie mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, šių nepriemokų nurašymo iš vietos mokesčio administratoriaus apskaitos dokumentų ir apskaitos tvarkos

priedas

 

(Asignavimų valdytojo patvirtinimo apie prievoles mokesčio mokėtojui formos pavyzdys)

 

2001-00-00, Nr. 00-00

Vieta

 

ASIGNAVIMŲ VALDYTOJO PATVIRTINIMAS APIE PRIEVOLES MOKESČIO MOKĖTOJUI

 

 

Skola mokesčio mokėtojui (Lt)

Priskaičiuoti delspinigiai, baudos, negautos pajamos ir kt. (Lt)

Bendra suma (Lt)

Asignavimų valdytojo duomenys (pildo asignavimų valdytojo įgaliotas asmuo)

 

 

 

Mokesčio mokėtojo duomenys (pildo įmonės įgaliotas asmuo)*

 

 

 

Suderinta suma (pildo asignavimų valdytojo įgaliotas asmuo, suderinęs su mokesčio mokėtoju)

 

 

 

 

*Pastaba: jei mokesčio mokėtojas nustatytu laiku duomenų nepateikia, ši eilutė paliekama tuščia.

 

Asignavimų valdytojas                                                            Mokesčio mokėtojas

______________________________                                     ______________________________

valstybės (savivaldybės) institucijos pavadinimas                                                 įmonės pavadinimas, kodas

______________________________                                     ______________________________

adresas                                                                                                                                adresas

______________________________                                     _______________________________

______________________________                                     _______________________________

įgalioto atstovo vardas, pavardė, pareigos                                           įgalioto atstovo vardas, pavardė, pareigos

______________________________                                     _______________________________

______________________________                                     _______________________________

data, parašas                                                                                                                     data, parašas

 

A. V.                                                                                  A. V.

______________

 

Papildyta priedu:

Nr. 304, 2001-11-06, Žin., 2001, Nr. 94-3330 (2001-11-09), i. k. 1012050ISAK00000304

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

1998 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 261

 

MOKESČIO MOKĖTOJO MOKESTINIŲ NEPRIEMOKŲ IŠIEŠKOJIMO IŠLAIDŲ APSKAIČIAVIMO METODIKA

 

1. Šios metodikos tikslas – nustatyti tvarką, kuria remiantis vietos mokesčio administratorius galėtų apskaičiuoti išieškojimo išlaidas ir taip būtų galima realizuoti Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 7 punkto nuostatas.

2. Mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidas apskaičiuoti būtina tam, kad, atsižvelgdamas į jas ir lygindamas su mokestinės (-ių) nepriemokos (-ų) suma, vietos mokesčio administratorius galėtų spręsti mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis klausimą.

3. Mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidos skaičiuojamos tada, kai iškyla abejonių, ar jos nebus didesnės už išieškotinas mokestines nepriemokas.

4. Jei mokesčio mokėtojo visų mokestinių nepriemokų suma mažesnė ar lygi arba nedaug didesnė (iki 20 procentų) už minimalų gyvenimo lygį, laikoma, jog išieškojimo išlaidos bus didesnės už mokestinės (-ių) nepriemokos (-ų) sumą. Tokios mokestinės nepriemokos nėra išieškomos bendra Mokesčių administravimo įstatyme nustatyta tvarka, o vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 29 straipsnio 7 dalies 7 punktu bei finansų ministro įsakymu patvirtinta Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat atskirų mokestinių nepriemokų priskyrimo prie mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarka, yra pripažįstamos beviltiškomis mokestinėmis nepriemokomis, biudžeto pajamų apskaitos dokumentuose priskiriamomis prie mokestinių nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas.

5. Apskaičiuojant mokestinės (-ių) nepriemokos (-ų) išieškojimo išlaidas, yra atsižvelgiama:

5.1. į išlaidas, reikalingas raginimo mokestines nepriemokas sumokėti geruoju paruošimui. Šias išlaidas sudaro:

5.1.1. popieriaus, sunaudojamo vidutiniškai vienam raginimui atspausdinti, kaštai;

5.1.2. spausdinimo technikos panaudojimo vidutiniškai vienam raginimui atspausdinti kaštai;

5.1.3. mokesčio administratoriaus pareigūno darbo laiko, sugaištamo vidutiniškai vienam raginimui paruošti, kaštai;

5.2. į išlaidas, reikalingas raginimo mokestines nepriemokas sumokėti geruoju įteikimui. Šias išlaidas sudaro:

5.2.1. vidutiniškai vieno raginimo siuntimo paštu kaštai;

5.2.2. mokesčio administratoriaus pareigūno darbo laiko, sugaištamo vidutiniškai vienam raginimui įteikti, kaštai;

5.3. į išlaidas, reikalingas sprendimų išieškoti iš mokesčio mokėtojo banko sąskaitos bei inkasinių pavedimų paruošimui. Šias išlaidas sudaro:

5.3.1. popieriaus, sunaudojamo vidutiniškai vienam sprendimui atspausdinti, kaštai;

5.3.2. popieriaus, sunaudojamo vidutiniškai vienam inkasiniam pavedimui atspausdinti, kaštai;

5.3.3. spausdinimo technikos panaudojimo vidutiniškai vienam sprendimui atspausdinti kaštai;

5.3.4. spausdinimo technikos panaudojimo vidutiniškai vienam inkasiniam pavedimui atspausdinti kaštai;

5.3.5. mokesčio administratoriaus pareigūno darbo laiko, sugaištamo vidutiniškai vienam sprendimui parengti, kaštai;

5.3.6. mokesčio administratoriaus pareigūno darbo laiko, sugaištamo vidutiniškai vienam inkasiniam pavedimui parengti, kaštai;

5.3.7. vidutiniškai vieno sprendimo ir inkasinio pavedimo siuntimo kaštai;

5.4. į išlaidas, reikalingas sprendimų išieškoti iš mokesčio mokėtojo turto paruošimui. Šias išlaidas sudaro:

5.4.1. popieriaus, sunaudojamo vidutiniškai vienam sprendimui atspausdinti, kaštai;

5.4.2. spausdinimo technikos panaudojimo vidutiniškai vienam sprendimui atspausdinti kaštai;

5.4.3. mokesčio administratoriaus pareigūno darbo laiko, sugaištamo vidutiniškai vienam sprendimui parengti, kaštai;

5.4.4. vidutiniškai vieno sprendimo siuntimo kaštai.

6. Išieškojimo išlaidos yra apskaičiuojamos sudėjus visų išieškojimo veiksmų kaštus (5.1–5.4.4 punktai), kuriuos vietos mokesčio administratorius apskaičiuoja pagal Centrinio mokesčio administratoriaus patvirtintą atskirų išieškojimo veiksmų išlaidų tarifų lentelę.

7. Jei apskaičiavus išieškojimo išlaidas gaunama išieškojimo išlaidų suma yra didesnė už mokestinės (-ių) nepriemokos (-ų) sumą, tai išieškojimas nevykdomas, o atsiranda pagrindas mokestinę (-es) nepriemoką (-as) pripažinti beviltiška (-omis) bei priskirti ją (jas) prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė ir į kurias neatsižvelgiama planuojant biudžeto pajamas, kaip tai numatyta finansų ministro įsakymu patvirtintoje Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat kai kurių mokestinių nepriemokų priskyrimo prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarkoje.

______________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 229, 1999-09-09, Žin., 1999, Nr. 80-2373 (1999-09-24), i. k. 0992050ISAK00000229

Dėl Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat kai kurių mokestinių nepriemokų priskyrimo prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarkos, patvirtintos finansų ministro 1998 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. 261, dalinio pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 103, 2001-04-13, Žin., 2001, Nr. 34-1140 (2001-04-20), i. k. 1012050ISAK00000103

Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministro 1998 m. lapkričio 3 d. įsakymo Nr. 261 "Dėl Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat kai kurių mokestinių nepriemokų priskyrimo prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarkos bei mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo" dalinio pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 304, 2001-11-06, Žin., 2001, Nr. 94-3330 (2001-11-09), i. k. 1012050ISAK00000304

Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministro 1998 m. lapkričio 3 d. įsakymo Nr. 261 "Dėl Mokesčio mokėtojo mokestinių nepriemokų pripažinimo beviltiškomis, jų pasibaigimo, nurašymo ir apskaitos, taip pat kai kurių mokestinių nepriemokų priskyrimo prie nepriemokų, kurioms neteikiama išieškojimo pirmenybė, bei jų revizavimo tvarkos bei mokestinių nepriemokų išieškojimo išlaidų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo" dalinio pakeitimo