Suvestinė redakcija nuo 2010-12-11

 

Įsakymas paskelbtas: Informaciniai pranešimai 2006, Nr. 87-848, i. k. 10611RRISAK01V-1181

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO TEO LT, AB, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ MINIMALAUS SKIRTŲJŲ LINIJŲ RINKINIO RINKOJE

 

2006 m. lapkričio 10 d. Nr. 1V-1181

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3, 9 ir 15 dalimis, 17 straipsnio 1 dalies 6 punktu ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5174), 24 ir 25 punktais, atsižvelgdamas į 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/22/EB dėl universaliųjų paslaugų ir paslaugų gavėjų teisių, susijusių su elektroninių ryšių tinklais ir paslaugomis (Universaliųjų paslaugų direktyva), 2003 m. liepos 24 d. Komisijos sprendimą dėl Universaliųjų paslaugų direktyvos 18 straipsnyje nurodyto minimalaus skirtųjų linijų rinkinio su suderintomis charakteristikomis ir atitinkamų standartų, 2003 m. vasario 11 d. Europos Komisijos rekomendaciją dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau vadinama – Tarnyba) 2006 m. kovo 9 d. raštu Nr. (24.13)-1B-964 bei 2006 m. kovo 9 d. raštu Nr. (24.13)-1B-968 pateiktą Mažmeninės minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos, didmeninės skirtųjų linijų galinių segmentų rinkos ir didmeninės skirtųjų linijų magistralinių segmentų rinkos tyrimų anketą ir atsižvelgdamas į Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos, skirtųjų linijų galinių segmentų rinkos ir skirtųjų linijų magistralinių segmentų rinkos tyrimų ataskaitą (toliau vadinama – Ataskaita):

1. Nustačiau, kad:

1.1. Kaip nurodyta Ataskaitos 1.3.1 skyriuje, skirtosios linijos paslauga yra elektroninių ryšių paslauga, kuri užtikrina tokias savybes:

1.1.1. paslaugos gavėjas negali kontroliuoti paslaugos komutavimo;

1.1.2. paslauga bet kuriuo jos teikimo momentu užtikrina tam tikrą garantuotą, ne mažesnę, nei numatyta sutartyje, duomenų perdavimo spartą;

1.1.3. paslauga užtikrina simetrišką abejomis kryptimis duomenų perdavimo spartą;

1.1.4. paslauga užtikrina bet kokio tipo duomenų (balso, vaizdo ir kitų tipų duomenų) perdavimo galimybę;

1.1.5. paslauga užtikrina skaidrų duomenų perdavimo procesą;

1.1.6. paslauga užtikrina aukštą paslaugos pateikiamumo lygį bei garantuoja aukštą aptarnavimo lygį.

1.2. Kaip nurodyta Ataskaitos 2.1 skyriuje, Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinka apibrėžiama, kaip visą Lietuvos Respublikos teritoriją aprėpianti (nacionalinė) rinka, kurią sudaro tiek analoginės, tiek ir skaitmeninės skirtųjų linijų paslaugos, užtikrinančios iki 2048 kb/s (įskaitant 2048 kb/s) duomenų perdavimo spartą.

1.3. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančias paslaugas tiriamojo laikotarpio pabaigoje (2005 m. gruodžio 31 d.) teikė TEO LT, AB (iki 2006 m. gegužės 5 d. bendrovės pavadinimas buvo AB „Lietuvos telekomas“) (turėjo 83 proc. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos dalį), VĮ „Infostruktūra“ (turėjo 12,1 proc. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos dalį), AB „Lietuvos energija“, AB „Lietuvos geležinkeliai“, AB Lietuvos radijo ir televizijos centras, AB Rytų skirstomieji tinklai, UAB „Bitė Lietuva“, UAB „Omnitel“, UAB „Dicto Citius“, UAB „Neltė“ (visi kartu turėjo 4,9 proc. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos dalį).

1.4. Atliktas tyrimas dėl konkurencijos veiksmingumo Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje parodė, kad konkurencija šioje rinkoje nėra veiksminga, nes išanalizavus pagrindinius konkurencijos veiksmingumo vertinimo kriterijus (rinkos struktūrą, esminių išteklių kontrolę, įėjimo į rinką barjerus, potencialią konkurenciją bei pirkėjų derybinę galią), kuriais vadovaujantis sprendžiama, ar konkurencija Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.4.1. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos 83 procentų dalį užima TEO LT, AB.

1.4.2. TEO LT, AB teikiamoms Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančioms skirtųjų linijų paslaugoms būdingas vertikalus integruotumas.

1.4.3. TEO LT, AB kontroliuoja esminius išteklius, reikalingus Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančioms skirtųjų linijų paslaugoms teikti.

1.4.4. Įėjimo į Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką barjerai dėl TEO LT, AB patiriamos masto ir įvairovės ekonomijos, vertikalios integracijos bei esminių tinklo išteklių, reikalingų Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančioms skirtųjų linijų paslaugoms teikti, kontrolės yra aukšti.

1.4.5. Potenciali konkurencija Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje nenustatyta.

1.4.6. Pirkėjo derybinė galia dėl riboto Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių paslaugų teikėjų bei dėl ribotos jų siūlomų skirtųjų linijų paslaugų įvairovės nesukuria pakankamo konkurencinio spaudimo TEO LT, AB.

1.5. Kaip nurodyta Ataskaitos 4.3.1 skyriuje, ūkio subjektą TEO LT, AB, sudaro TEO LT, AB, kartu su susijusiais juridiniais asmenimis, t. y. UAB „Baltic Data Center“, UAB „Interdata“, UAB „Hosting“, UAB „Hostex“, UAB „Kompetencijos ugdymo centras“, UAB „Lintel“, UAB „Omnitel“, UAB „Verslo investicijos“ ir VšĮ „Ryšių istorijos muziejus“ (toliau visi kartu vadinami – ūkio subjektas TEO LT, AB).

Punkto pakeitimai:

Nr. 1V-880, 2009-07-17, Informaciniai pranešimai, 2009, Nr. 58-729 (2009-07-24), i. k. 10911RRISAK001V-880

Nr. 1V-111, 2010-01-29, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 24-356 (2010-04-02), i. k. 11011RRISAK001V-111

Nr. 1V-1117, 2010-11-22, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 94-1113 (2010-12-10), i. k. 11011RRISAK01V-1117

 

2. Pripažįstu ūkio subjektą TEO LT, AB turinčiu didelę įtaką Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 4.3.1skyriuje, nes:

2.1. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkos 83 procentų dalį užima TEO LT, AB.

2.2. Kiti juridiniai asmenys neturi galimybių per trumpą laiką sukurti TEO LT, AB valdomai infrastruktūrai alternatyvios infrastruktūros, užtikrinančios tokias pat ar panašias Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimo galimybes (paslaugų teikimo sąnaudų, kokybės bei teritorinio padengimo atžvilgiu), kokias turi TEO LT, AB.

2.3. Kitas ūkio subjektas, norėdamas teikti Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančias skirtųjų linijų paslaugas ir neturėdamas reikalingos infrastruktūros perka susijusias didmenines skirtųjų linijų paslaugas atitinkamose didmeninėse rinkose, kuriose ūkio subjektas TEO LT, AB užima dominuojančią rinkos padėtį ir konkurencija atitinkamose rinkose nėra veiksminga. TEO LT, AB, teikdama Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančias skirtųjų linijų paslaugas, kartu valdo ir esminius išteklius, reikalingus šioms skirtųjų linijų paslaugoms teikti bei teikia susijusias didmenines paslaugas, todėl patiria vertikalios integracijos teikiamus pranašumus.

2.4. Potenciali konkurencija dėl vertikalios integracijos teikiamų pranašumų bei aukštų įėjimo į rinką barjerų naudojant nuosavą infrastruktūrą, nesudaro TEO LT, AB konkurencinio spaudimo teikiant Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančias skirtųjų linijų paslaugas.

2.5. Ribotas alternatyvių paslaugų TEO LT, AB teikiamoms Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančioms skirtųjų linijų paslaugoms skaičius lemia tai, kad pirkėjo derybinė galia nesukuria konkurencinio spaudimo TEO LT, AB nustatant Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų kainas.

2.6. TEO LT, AB turi galimybes bei ekonominį interesą vienašališkai nustatyti sau palankias susijusių didmeninių skirtųjų linijų paslaugų kainas ir stabdyti konkurenciją mažmeninių paslaugų rinkoje.

3. Konstatuoju, kad ūkio subjektas TEO LT, AB, turėdamas didelę įtaką Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje, kaip nurodyta Ataskaitos 3.4.2 skyriuje, sukuria šias konkurencijos problemas:

3.1. TEO LT, AB turi galimybę ir motyvą diskriminuoti Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų gavėjus kainomis.

3.2. TEO LT, AB turi galimybę ir motyvą nustatyti žymiai aukštesnes Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų kainas, nei tuo atveju, jei konkurencija Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje būtų veiksminga.

3.3. Vertikali integracija, esminių tinklo išteklių kontrolė bei dominuojanti padėtis susijusių didmeninių skirtųjų linijų paslaugų rinkose TEO LT, AB suteikia esminį pranašumą Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje kainos (kainų spaudimo, grobuoniškų kainų taikymo galimybė) bei Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimo sąlygų (diskriminavimas kokybės bei paslaugos aptarnavimo lygio atžvilgiu) atžvilgiu palyginti su konkurentais.

3.4. TEO LT, AB, turėdama didelę įtaką Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinkoje, neturi paskatų veikti taip efektyviai, kaip veiktų rinkoje esant veiksmingai konkurencijai.

4. Pakeičiu Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 158 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 117-5284) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas įpareigojimas suteikti prieigą, sąraše nustatytą Lietuvos Respublikos telekomunikacijų įstatymo (Žin., 1998, Nr. 56-1548; 2002, Nr. 75-3215) (toliau vadinama – Telekomunikacijų įstatymas) 16 straipsnyje nurodytą įpareigojimą, 2003 m. sausio 7 d. Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus įsakymu Nr. 3 „Dėl didelę įtaką skirtųjų linijų paslaugų rinkoje turinčių ūkio subjektų“ („Informaciniai pranešimai“, 2003, Nr. 3-27) nustatytus Telekomunikacijų įstatymo 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21, 22, 24, 28 straipsniuose nurodytus įpareigojimus bei Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 177 „Dėl Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo nustatymo“ (Žin., 2002, Nr. 119-5390) patvirtintame Rinkų, kuriose didelę įtaką turintiems ūkio subjektams taikomas skaidrumo įpareigojimas, sąrašo ir reikalaujamos skelbti informacijos masto, detalumo ir paskelbimo būdo apraše nustatytą Telekomunikacijų įstatymo 12 straipsnyje nurodytą įpareigojimą tokia apimtimi, kiek jie yra susiję su Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimu (likusia apimtimi Telekomunikacijų įstatymo pagrindu nustatyti įpareigojimai lieka galioti pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 79 straipsnį), į šiuos įpareigojimus pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 32 ir 35 straipsnius, kuriuos TEO LT, AB privalo vykdyti nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos, kaip nurodyta Ataskaitos 4.2.2 skyriuje:

4.1. Ūkio subjektas TEO LT, AB, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių statymo 35 straipsniu, privalo teikti Skirtųjų linijų paslaugų teikimo taisyklių, patvirtintų Tarnybos direktoriaus 2004 m. gruodžio 10 d. įsakymu Nr. 1V-645 „Dėl Skirtųjų linijų paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 181-6729), visas 6 punkte nurodytas skirtąsias linijas, laikydamasis šiose taisyklėse nustatytos paslaugų teikimo tvarkos ir sąlygų.

4.2. Ūkio subjektas TEO LT, AB, teikdamas Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančias skirtųjų linijų paslaugas, privalo nediskriminuoti kitų ūkio subjektų, įskaitant kitiems ūkio subjektams, teikiantiems analogiškas paslaugas, analogiškų sąlygų analogiškomis aplinkybėmis taikymą ir tos pačios kokybės bei tokiomis pačiomis sąlygomis, kokias turi pats arba teikia savo padaliniams, dukterinėms įmonėms ar bet kuriems kitiems ūkio subjektams, paslaugų bei informacijos teikimą.

4.3. Kainų kontrolės ir sąnaudų apskaitos įpareigojimą. Ūkio subjektas TEO LT, AB, kiek tai susiję su Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimu, privalo:

4.3.1. Užtikrinti, kad mažmeninių skirtųjų linijų paslaugų kainos neviršytų sąnaudų, apskaičiuotų pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą, bei pateikti Tarnybai tai patvirtinančius dokumentus. Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų kainos neturi viršyti Tarnybos nustatytos kainų aukščiausios ribos.

4.3.2. Tvarkyti sąnaudų apskaitą pagal Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisykles, patvirtintas Tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-737 „Dėl Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1V-1164 „Dėl Sąnaudų apskaitos pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2606).

4.4. Įpareigojimą tvarkyti apskaitą pagal Apskaitos atskyrimo taisykles ir su apskaitos atskyrimu susijusius reikalavimus, patvirtintus Tarnybos direktoriaus 2006 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. 1V-738 „Dėl Apskaitos atskyrimo taisyklių ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 70-2607) (toliau vadinama – Taisyklės). Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo, kiek tai susiję su Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimu, tvarkyti apskaitą pagal Taisykles.

4.5. Įpareigojimą viešai skelbti su Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančių skirtųjų linijų paslaugų teikimu susijusią informaciją. Ūkio subjektas TEO LT, AB privalo savo interneto svetainėje ir (arba) kita lengvai prieinama forma skelbti toliau vadinama nurodytą informaciją apie kiekvieną Minimalaus skirtųjų linijų rinkinio rinką sudarančią skirtųjų linijų paslaugą:

4.5.1. technines paslaugos charakteristikas, įskaitant fizines ir elektrines charakteristikas bei detalias technines ir veikimo specifikacijas, taikomas tinklo galiniame taške;

4.5.2. kainas, įskaitant pradinio prijungimo užmokesčius, periodinius užmokesčius ir kitus užmokesčius (jei kainos yra diferencijuotos, tai turi būti nurodyta);

4.5.3. skirtosios linijos paslaugos teikimo sąlygas, įskaitant informaciją apie:

4.5.3.1. užsakymų tvarką;

4.5.3.2. tipinį paslaugos suteikimo laikotarpį;

4.5.3.3. tipinį ir minimalų sutarties dėl skirtųjų linijų paslaugos teikimo galiojimo laikotarpius;

4.5.3.4. tipinį gedimų šalinimo laikotarpį (kai tos pačios rūšies skirtosioms linijoms siūlomos skirtingos kokybės gedimų šalinimo rūšys, turi būti skelbiami visi atitinkami tipiniai gedimų šalinimo laikotarpiai);

4.5.3.5. visas sumokėtų užmokesčių, susijusių su skirtųjų linijų paslaugų teikimu, grąžinimo procedūras.

5. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

6. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-880, 2009-07-17, Informaciniai pranešimai, 2009, Nr. 58-729 (2009-07-24), i. k. 10911RRISAK001V-880

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-111, 2010-01-29, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 24-356 (2010-04-02), i. k. 11011RRISAK001V-111

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Įsakymas

Nr. 1V-1117, 2010-11-22, Informaciniai pranešimai, 2010, Nr. 94-1113 (2010-12-10), i. k. 11011RRISAK01V-1117

Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus įsakymų pakeitimo